رونمایی رسمی کوالکام از سیستم روی یک چیپ‌های اسنپدراگون 620، 618، 425 و 415

هنگامی که صحبت از کمپانی کوالکام و سیستم روی یک چیپ‌های (SoC) برتر و به نوعی پرچمدار آینده‌ی این شرکت به میان می‌آید، به طور طبیعی ذهن ما به سمت و سوی سری تراشه‌های برتر خانواده‌ی 800 اسنپدراگون کوالکام سوق پیدا می‌کند. همانطور که می‌دانید هم اکنون اسنپدراگون 810 کوالکام به عنوان برترین و قدرتمندترین […]

هنگامی که صحبت از کمپانی کوالکام و سیستم روی یک چیپ‌های (SoC) برتر و به نوعی پرچمدار آینده‌ی این شرکت به میان می‌آید، به طور طبیعی ذهن ما به سمت و سوی سری تراشه‌های برتر خانواده‌ی 800 اسنپدراگون کوالکام سوق پیدا می‌کند. همانطور که می‌دانید هم اکنون اسنپدراگون 810 کوالکام به عنوان برترین و قدرتمندترین سیستم روی یک چیپ کنونی، در مراحل نهایی تایید به منظور تولید واقعی و گسترده‌ی خود قرار دارد. شایان ذکر است که این تراشه طی فرآیند تولید 20 نانومتری ساخته خواهد شد و رقابت آن به سیستم روی یک چیپ 14 نانومتری سامسونگ به واقع موضوعی جالب توجه به شمار می‌رود. اما یکه‌تازی کوالکام در عرصه‌ی طراحی و تکثیر تراشه‌های هوشمند تنها به دلیل تولید سیستم روی یک چیپ‌های برتر ایجاد نشده و چیپ‌ست‌های باکیفیت “میان رده” و “پایین رده” این شرکت هم نقشی اساسی در پیشرفت کوالکام ایفا می‌کنند. این تراشه‌ها هم اکنون بخش عمده‌‌ای از بازار فروش کوالکام را به خود اختصاص می‌دهند و در محصولات متعدد “میان رده” و “پایین رده” استفاده می‌شوند. بدون تردید کوالکام هم از این موضوع واقف بوده و همواره سعی در پاسخگویی و پشتیبانی مناسب در این زمینه را دارد. بنابراین کوالکام در کنار تولید سیستم روی یک چیپ‌های برتر، دائما برای طراحی و تولید تراشه‌های مقرون به صرفه‌تر استفاده شده در دستگاه‌های هوشمند “میان رده” و “پایین رده‌” نیز برنامه‌ریزی‌های خاصی را دارد.

حال کوالکام با معرفی رسمی سیستم روی یک چیپ‌های اسنپدراگون620، اسنپدراگون 618، اسنپدراگون 425 و اسنپدراگون 415 مجددا گامی بزرگ را در این زمینه برداشته. تمامی این چهار تراشه به منظور استفاده در دستگاه‌های هوشمند “میان رده” طراحی شده‌اند و از نظر کیفیت مناسب و در عین حال مقرون به صرفه و مجهز به ساختار نوین و برتر به شمار می‌روند. کوالکام ضمن رونمایی از این سیستم روی یک چیپ‌ها تاکید کرده که تمامی آن‌ها به نوبه‌ی خود قابلیت و توانایی‌های فوق‌العاده‌ای را به همراه خواهند داشت.

در ابتدا سیستم روی یک چیپ‌های اسنپدراگون 415 و اسنپدراگون 425 معرفی شدند که هر دوی این محصولات جایگزینی مناسب برای سری تراشه‌های خانواده‌ی 400 و چهار هسته‌ای اسنپدراگون محسوب می‌شوند. در واقع این دو مدل جدید تراشه‌هایی هشت هسته‌ای هستند که هسته‌های پردازنده‌ی آن‌ها از نوع Cortex A53 است. همچنین این دو چیپ‌ست جدید 64 بیتی بوده و از بستر معماری نسخه‌ی 8 نوع ARM یا اصطلاحا “ARMv8” پشتیبانی به عمل می‌آورند. هر دوی این سیستم روی یک چیپ‌ها طی فرآیند 28 نانومتری تولید شده‌اند.

مسلما مسئله‌ی مربوط به افزایش تعداد هسته‌های پردازنده و قابلیت پشتیبانی از معماری ARMv8 خود از پیشرفت‌های عمده‌ی این دو سیستم روی یک چیپ به شمار می‌روند، اما کوالکام علاوه بر این موضوع قابلیت‌های مضاعف دیگری را نیز در این تراشه‌ها ایجاد کرده است. هر دو تراشه‌ی سیستمی اسنپدراگون 415 و اسنپدراگون 425 هم اکنون به تکنولوژی اختصاصی Quich Charge 2.0 کوالکام بهره‌مند هستند و همچنین قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی IPSs یا “پردازش سیگنالی تصویر دوگانه” نیز در این محصولات ارائه شده است. بنابراین از این پس می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دستگاه‌های هوشمند میان رده‌ی بهره‌مند از این سیستم روی یک چیپ‌ها به مجموعه‌ی دوربین‌های قدرتمندتری تجهیز شوند.

Snap1

پردازنده‌ی گرافیکی به کار گرفته شده در این محصولات هم به Adreno 405 ارتقاء یافته که البته چندان قدرتمندتر از پردازنده‌ی Adreno 306 استفاده شده در سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 410 به شمار نمی‌رود. با این وجود این پردازنده قابلیت رمزگشایی از ویدئوهای فول اچ‌دی H.264 را به همراه داشته و از وضوح تصویر نمایشگر خارجی تا سقف فول اچ‌دی (1080p) پشتیبانی به عمل می‌آورد. تفاوت انحصاری مابین سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 415 و اسنپدراگون 425 تنها در مودم‌ها و قابلیت‌های اتصال LTE آن‌هاست. اسنپدراگون 415 کوالکام به مودم X5 LTE تجهیز شده که استاندارد “رده 4” یا اصطلاحا “Cat 4” اتصال LTE را به همراه دارد و به موجب آن سرعتی رد و بدل اطلاعاتی تا سقف 150 مگابیت در هر ثانیه را به همراه خواهد داشت. در سمت مقابل مودم به کار گرفته شده در سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 425 مودم X8 LTE است که سرعت رد و بدل اطلاعات در آن معادل با 300 مگابیت در هر ثانیه است.

دو مدل جدید مربوط به سری 600 سیستم روی یک چیپ‌های اسنپدراگون هم نوآوری‌های منحصر به فردی را برای این سری از محصولات کوالکام ارائه کرده‌اند. اسنپدراگون 610 و اسنپدراگون 615 که هم اکنون هم در بازار عرضه شده‌اند، چندان از سوی کمپانی‌های تولید کننده‌ی دستگاه‌های هوشمند مورد توجه قرار نگرفته‌اند. تعداد کثیری از این کمپانی‌های استفاده از سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 400 را به اسنپدراگون 610 ترجیح می‌دهند چرا که در عین مقرون به صرفه‌تر بودن از نظر عملکرد چندان ضعیف‌تر از اسنپدراگون 610 به شمار نمی‌رود. مسلما کوالکام هم از این موضوع واقف است و بدین منظور دست به اقدام شده و دو سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 618 و اسنپدراگون 620 را معرفی کرده تا با توجه به نوآوری‌های اعمال شده در این تراشه‌ها به نوعی در شرکت‌های تولید کننده‌ی دستگاه‌های هوشمند ترغیب ایجاد نماید تا از این چیپ‌ست‌ها در محصولات “میان رده‌ی” خویش استفاده کنند.

عمده‌ترین نوآوری و تفاوت ایجاد شده در این سیستم روی یک چیپ مربوط به استفاده از هسته‌های Cortex A72 در ساختار آن‌هاست که گفته می‌شود تا دو برابر قدرتمندتر از هسته‌های A57 به هستند. این دو سیستم روی یک چیپ ساختار 64 بیتی داشته و از پیکربندی big.LITTLE بهره‌مند هستند که به نوعی منجر به ایجاد تعادل در انرژی مصرفی و عملکرد مجموعه شده است. همچنین هر دوی این تراشه‌های سیستمی به پردازنده‌های گرافیکی جدیدی تجهیز شده‌اند که کوالکام آن‌ها را “نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی Adreno کوالکام” نامیده است. با این وجود کوالکام هیچگونه اطلاعات دقیق و جزئی در این زمینه ارائه نکرده، اما به نظر می‌رسد که ادعای کوالکام با بهبود عملکرد عمده‌ای همراه خواهد بود.

Snap2

هر دو سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 618 و اسنپدراگون 620 به مودم X8 LTE تجهیز هستند که قابلیت دانلود اطلاعات با سرعت 300 مگابیت در هر ثانیه را به همراه دارند. این دو تراشه‌ی سیستمی طی فرآیند تولید 28 نانومتری ساخته شده و قابلیت پشتیبانی از صفحه نمایش‌های باکیفیت 4K و همچنین فیلمبرداری با این وضوح تصویر را نیز به همراه دارند. همچنین این دو سیستم روی یک چیپ از نظر سخت افزاری توانایی رمزگشایی ویدئوهای 4K H.265 را خواهند داشت که تا پیش از این قابلیتی منحصر به فرد برای سری 800 تراشه‌های اسنپدراگون به شمار می‌رفت. اما عمده‌ترین تفاوت مابین دو تراشه‌ی اسنپدراگون 618 و اسنپدراگون 620 در چیست؟! اسنپدراگون 618 متشکل از شش هسته‌ی پردازنده است. دو هسته‌ از شش هسته‌ی این سیستم روی یک چیپ از نوع Cortex A72 بوده و چهار هسته‌ی بعدی آن نوع Cortex A53 است. اما سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 620 متشکل از هشت هسته‌ی پردازنده است که در دو دسته‌ی چهار هسته‌ای تقسیم‌بندی شده‌اند. دسته‌ی اول شامل هسته‌های نوع Cortex A72 و دسته‌ی دوم شامل هسته‌های نوع Cortex A53 هستند. شاید در حال حاضر و تا پیش از معرفی سیستم روی یک چیپ جدید سری 800 کمپانی کوالکام بتوانیم تراشه‌ی اسنپدراگون 620 را سریع‌ترین تراشه‌ی سیستمی کوالکلم به شمار آوریم. اگرچه این موضوع هنوز در عمل مورد بررسی قرار نگرفته است.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال