اندازه گیری اکسیژن خون با استفاده از سنسور های منعطف

اگر بخواهید اندازه گیری اکسیژن خون را انجام دهید باید از “اکسی متر” استفاده کنید که به نوک انگشت شما می چسبد و میزان اکسیژن خون شما را اندازهگیری می کند. اما به تازگی توسط یک سیستم جدید و هومند می توان سطح اکسیژن خون را در هر نقطه از بدن اندازهگیری کرد. به گزارش […]

اگر بخواهید اندازه گیری اکسیژن خون را انجام دهید باید از “اکسی متر” استفاده کنید که به نوک انگشت شما می چسبد و میزان اکسیژن خون شما را اندازهگیری می کند. اما به تازگی توسط یک سیستم جدید و هومند می توان سطح اکسیژن خون را در هر نقطه از بدن اندازهگیری کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنیوز و به نقل از دانشگاه کالفرنیا، در اکسی متر ها از لامپ های LED استفاده می شود که نور قرمزی که نزدیک به مادون قرمز است را تولید می کنند که به عضو هایی همچون نوک انگشتان و نرمه ی گوش متصل می شود. گلبول های خونی که از اکسیژن غنی اند، نور مادون قرمز را جذب می کنند و گلبول های خونی که دارای اکسیژن کمتری می باشد، رنگ قرمز را جذب می کند. دستگاه با آنالیز نسبت جذب دو نور توسط گلبول های قرمز می تواند مقدار اکسیژن موجود در بدن را اندازهگیری کند. اما همانطور که گفته شد، از این روش تنها در چند نقطه ی محدود از بدن می توان استفاده کرد.

 

اندازه گیری اکسیژن خون با استفاده از سنسور های منعطف

اندازه گیری اکسیژن خون با استفاده از سنسور های منعطف

در سال 2014، یک نیم محقق از دانشگاه برکلی کالیفرنیا موفق به تولید اکسی متری نازک و قابل انعطاف شدند که از پرینتر های LED ارگانیک استفاده می کرد. همچنین آنها موفق به طراحی و توسعه ی روشی برای اندازهگیری میزان اکسیژن خون به وسیله ی آنالیز نوری که از گلبول های قرمز بازتاب می شود شدند. تکنولوژی تازه توسعه یافته از ترکیب این دو روش برای اندازهگیری مقدار اکسیژن خون استفاده می کند.

در این سیستم از ترکیبی متناوب از لامپ های LED قرمز، لامپ های LED نزدیک به مادون قرمز و فوتودیود ها در یک لایه ی منعطف از پلاستیک استفاده شده است. این سیستم می تواند در هر نقطه از بدن مورد استفاده قرارگیرد و با استفاده از آنالیز مقدار نوری که توسط گلبول ها جذب می شود و بازگشت نور توسط آنها مقدار اکسیژن را در خون اندازه می گیرد.

محققان برای آزمایش این سیستم، از آن برای اندازه گیری اکسیژن خون در ساعد و پیشانی استفاده کردند. همچنین محققان برای صحت سنجی این وسیله، از افراد خواستند که سرعت تنفس خود را کاهش دهند تا تغییرات اکسیژن سطح خون را اندازهگیری کنند. پس از این عمل محققان مشاهده کردند که با کاهش سرعت تنفس، میزان اکسیژن در خون نیز بصورت لحظه ای کاهش می یابد. محققان امیدوارند تا با استفاده از این سیستم بتوانند میزان اکسیژن خون در پوست و عضو پیوند خورده را بسنجند.

پروفسور Ana Claudia Arias، سرپرست تیم محقق می گوید: “از این سیستم می توان در تمام فعالیت های پزشکی که نیاز به اندازهگیری اکسیژن خون دارند می توان استفاده کرد. افرادی که دارای بیمارانی که دارای بیماری قند خون، بیماران تنفسی و افرادی که دارای بیماری آپنه خواب می باشند می توانند با استفاده از این سنسور ها نقشه ی میزان اکسیژن در نقاط مختلف بدن را بدست آورد.”