اخبار داخلینقد و بررسی

سنگ تمام گذاشتن شبکه های اجتماعی فیلتر شده در بحران سیل

همانطور که مستحضر هستید از وقوع بلایی طبیعی همچون سیل و صدمات و خسارات ناشی از آن در نواحی مختلف کشورمان، خصوصا استان گلستان و مناطق پیرامون زمان زیادی سپری نشده است و حال روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و امور بین المللی این سازمان اذعان به ایجاد بستری مناسب در خصوص اعلان شرایط بحرانی در کشور پیش از وقوع آن، جهت آگاهی و کاهش خطرات ناشی از حادث شدن چنین بلایای طبیعی نموده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری ایران تک نیوز، درست در بحبوحه بحران سیل در اقصی نقاط کشورمان بود که دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با کنایه ای کاملا جسورانه و محسوس از نقش پر رنگ شبکات اجتماعی فیلتر شده در ایران نظیر تلگرام و توئیتر در کنترل و کمک رسانی به بخش های مختلف آسیب دیده در این مرز و بوم زد و در پست توئیتری خود با تمام احترام و قدردانی از ارگان های مختلف کشوری و لشکری از افسوسی بزرگ در خصوص فیلتر بودن چنین فضاهای اجتماعی برای مردم ایران که می تواند سبب سهولت در انجام بسیاری از اور آبادانی و کمک رسانی به این نواحی سیل زده شود، پرده برداری کرده بود!

نمایی از سیل در استان گلستان | تک نیوز
نمایی از سیل در استان گلستان | تک نیوز

نکته دیگر که سبب عزم جدی و راسخ سازمان ها و مسئولان ذی ربط کشوری به ایجاد سیستم اطلاع رسانی وضعیت بحرانی پیش از وقوع بحران شد، درخواست گروه های مختلف مردمی از اقشار گوناگون بود که تقریبا در تمام روزهای ملتهب کشورمان در روزهای نخست نوروزی، می توان درخواست ها و راهکارهای قابل تامل آنان را در زیر پست نهادها و افراد مسئول و مرتبط با این ماجرا در انواع بسترهای مجازی فیلتر شده و فیلتر نشده بویژه صفحات منتسب به وزیر فناوری و اطلاعات؛ یعنی جناب محمد جواد آذری جهرمی پیدا نمود. بسیاری از مردم در گوشه ای از پیشنهادات و یا بهتر است بگوییم انتقادات خود، از وجود سیستم های هشدار دهنده کاملا منحصر به فرد در کشورهایی همچون فیلیپین، کره جنوبی، شیلی، آلمان، کانادا، ژاپن، تایوان و غیره صحبت کرده بودند و حتی عده ای نیز به سیستم پیام اضطراری آمریکایی ها در مواقع اینچنینی اشاره کرده بودند که بصورت یک پیامک ارسالی با نوایی خاص بر روی نمایشگر تلفن های همراه مردم ظاهر می شوند.

زندگی سخت مردم سیل زده | تک نیوز
زندگی سخت مردم سیل زده | تک نیوز

با تمام این اوصاف، اینبار خیلی زود انتقادات و پیشنهادات مردمی با استقبال مسئولان مربوطه کشورمان مواجه شد و در نهایت سبب گشت تا در مورخ 4 فروردین ماه سال 1398 معاون وزیر ارتباطات از انجام مذاکراتی مثبت در خصوص راه اندازی سیستم هشدار در مواقع خطر به تمام کاربران استفاده کننده از اپراتورهای مطرح کشورمان اشاره داشته باشد و ظرف 48 ساعت بعد از انتشار این خبر نیز؛ یعنی در تاریخ 6 فروردین امسال برای نخستین بار همراه اول از قابلیت هشدار شرایط بحرانی برای کاربران خود استفاده نمود. البته در حال حاضر سیستم اطلاع رسانی وضعیت بحرانی کشور که از نقایص متعددی هم برخوردار می باشد، تنها برای کاربران اپراتور همراه اول قابل استفاده بحساب می آید و اپراتورهای دیگر کشورمان نظیر ایرانسل و رایتل نیز بایستی در کوتاه ترین زمان ممکنه زیرساخت های مربوط به اجرای این طرح را ایجاد نمایند که امید است به زودی و با همت جمعی از نخبگان در کنار حمایت مسئولان و نهادهای دولتی ذی ربط، این طرح نیز کامل و تکمیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی زیر را پاسخ دهید *