5 روش کاربردی برای آزادسازی فضای بیشتر در ویندوز 10

شما زمان مواجه شدن با کمبود فضای ذخیره‎سازی در ویندوز 10 می‎توانید از 5 روش کاربردی زیر به‌منظور آزادسازی فضای بیشتر استفاده کنید. با آنکه میزان فضای ذخیره‎‌سازی هارد درایوها یا ابزار ذخیره‎سازی مشابه دائماً بیشتر می‎شود و قیمت آن‎ها نیز پایین می‎‎آید ولی بازهم ما همواره در حال پر کردن آن‎ها با تصاویر و […]

شما زمان مواجه شدن با کمبود فضای ذخیره‎سازی در ویندوز 10 می‎توانید از 5 روش کاربردی زیر به‌منظور آزادسازی فضای بیشتر استفاده کنید.

با آنکه میزان فضای ذخیره‎‌سازی هارد درایوها یا ابزار ذخیره‎سازی مشابه دائماً بیشتر می‎شود و قیمت آن‎ها نیز پایین می‎‎آید ولی بازهم ما همواره در حال پر کردن آن‎ها با تصاویر و ویدیوهایی هستیم که یا با گوشی‎های همراه خود گرفته‎ایم یا فایل‎هایی که از اینترنت دانلود کرده‎ایم. چنین مشکلی زمانی حادتر می‎شود که یک کامپیوتر با فضای ذخیره‎سازی محدود یا یک درایو حالت جامد (SSD) دارید که فضای زیادی، در مقایسه با هارد درایو‎های صفحه گردان سنتی، در اختیار شما نمی‎گذارند.

اگر کم‌کم متوجه شده‎اید که فضای موجود بر روی هارد درایو داخلی یا خارجی شما به سرعت کم می‎شود، استراتژی اول شما نباید خرید یک هارد درایو جدید برای افزایش فضای ذخیره‎سازی باشد. در عوض شما باید فایل‎های بی‌ارزشی را پیدا و پاک‎سازی کنید که فضای با ارزش هارد شما را اشغال کرده‎اند.

در این پست آموزشی، ما به شما 5 روش کاربردی را نشان خواهیم داد که با استفاده از آن‎ها بتوانید اندکی فضای بیشتر بر روی کامپیوتر خود آزاد کنید.


1- پاک کردن فایل‎های غیرضروری

اغلب افراد میل به ذخیره‎سازی فایل‎های زیادی دارند، حتی اگر قصد استفاده از آن‎ها را نداشته باشند. علاوه بر این، ما این فایل‎ها را در پوشه‎های تودرتو ذخیره می‎کنیم و هرگز متوجه میزان فضای ذخیره‎سازی که با این کار هدر می‎رود نمی‎شویم. قسمتی از این قضیه به این حقیقت بر می‎گردد که ویندوز اندازه‎ی پوشه را در File Explorer به صورت پیش‌فرض نشان نمی‎دهد.

با این حال در ویندوز 10 ما می‎توانیم از تنظیمات ذخیره‎سازی (Store setting) به منظور بررسی میزان فضایی استفاده کنیم که بر روی هارد اصلی سیستم و هارد درایوهای خارجی اشغال شده‎ است. ولی جنبه‎ی مهم‎تر این قابلیت این است که شما از آن می‎توانید به منظور مشاهده‎ی پوشه‎هایی استفاده کنید که بیشترین فضا را اشغال کرده‎اند تا در رابطه با آن‎ها و پاک‎سازی فایل‎ها برای آزاد کردن اندکی فضا، تصمیم لازم را بگیرید.

نحوه‎ی پیدا کردن و پاک‎سازی فایل‎های موقتی به صورت زیر است:

  • با استفاده از فشار دادن همزمان کلید ویندوز + I بخش تنظیمات را باز کنید.
  • بر روی گزینه‎ی سیستم کلیک کنید.
  • بر روی گزینه‎ی فضای‎ ذخیره‎سازی (Storage) کلیک کنید
  • در زیر آن درایوی که باید آنالیز شود را انتخاب کنید. (در تصویر زیر PC drive درایوی است که ویندوز 10 روی آن نصب شده است.)

windows-10-storage-sttings

  • در بخش Storage Usage شما می‎توانید مشاهده کنید که ویندوز 10 محتوا را بر اساس پوشه‎های پیش‎فرض (به عنوان مثال اسناد، تصاویر، موزیک و غیره)، اپلیکیشن‎ها و بازی‎ها و فایل‎های سیستمی دسته‎بندی کرده است و شما می‎توانید میزان فضای اشغال شده را مشاهده کنید. بر روی یکی از گزینه‎ها به منظور مشاهد‎ه‎ی اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

storage-usage-windows-10

  • اگر خواهان پاک کردن محتویات آن هستید بر روی دکمه‎ی view به منظور مشاهده کردن محل پوشه و پاک کردن فایل‎هایی که به آن‎ها نیاز ندارید، کلیک کنید.

delete-files-windows-10

  • دوباره به بخش Storage usage برگردید و بر روی فایل‎های موقتی (Temporary files) کلیک کنید. در این بخش، ویندوز 10 لیستی از انواع مختلف فایل‎های موقتی را لیست می‎کند که ممکن است بخواهید پاک کنید نظیر فایل‎های موقتی، پوشه‎ی دانلودها، محتویات سطل زباله و موارد متعدد دیگر. بر روی دکمه‎ی محتویاتی که می‎خواهید پاک کنید و مسیر لازم برای پاک کردن فایل‎های مربوطه را دنبال کنید.

temporary-files-windows-10

  • مجددا به بخش Storage usage برگردید و بر روی Other کلیک کنید. ویندوز 10 از این بخش به منظور لیست کردن تمامی پوشه‎هایی که امکان دسته‎بندی آن‎ها نبوده است، استفاده می‎کند. پوشه‎هایی را که بیشترین فضا را به خود اختصاص داده‎اند شناسایی و بر روی آن‎ها به منظور مشخص کردن محل ذخیره‎سازی‎شان کلیک کنید.

other-folder-windows-10

  • محتویات پوشه‎ی مورد نظر را انتخاب و برای پاک‎کردن پوشه‎ها و فایل‎ها گزینه‎ی Delete را برگزینید.

win10home-1456587193


  1. پاک کردن نسخه‎های تاریخچه‎ی فایل (File History)

اگر فضای هارد اکسترنال شما در حال تمام شدن است، این امکان وجود دارد که پیکربندی فایل تاریخچه به نحوی باشد که از فایل‎های شخصی شما به طور دائم نسخه‎ی پشتیبان بگیرد.

گرچه، این احتمال وجود دارد که تنظیمات آن را در حالت پایه قرار داده باشید که به صورت پیش‌‎فرض هر ساعت کپی‎های از فایل‎های شما ایجاد می‎کند و برای همیشه آن‎ها را نگه می‎داد. این نوع تنظیمات به سرعت می‎تواند فضای ذخیره‎سازی زیادی را به خود اختصاص دهد و باعث کم شدن فضای آزادی شود که شما می‎توانید برای ذخیره‎ی فایل‎های دیگر از آن استفاده کنید.

به منظور تغییر تنظیمات نسخه‎ی فایل تاریخچه و نحوه‎ی استفاده از ابزار پاک‎سازی به منظور پاک کردن نسخه‎های قدیمی‎تر فایل‎ها و پوشه‎ها مسیر زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از کلیدهای ترکیبی کلید ویندوز + X منوی Power User را باز کنید و کنترل پنل را انتخاب کنید.
  • بر روی گزینه‎ی File History کلیک کنید.
  • در صفحه‎ی سمت چپ بر روی تنظیمات پیشرفته کلیک کنید.

control-panel-file-history

  • زیر گزینه‎ی Versions، گزینه‎های پیش‎فرض را با کلیک کردن بر روی منوی کشویی در سمت راست تغییر دهید تا بر اساس نیاز خود گزینه‎های مربوط به ذخیره‎سازی یک نسخه‎ی کپی از فایل‎ها و نگه‎داری نسخه‎های ذخیره‎سازی شده را تنظیم کنید. به عنوان مثال، به ترتیب هر 12 ساعت و 3 ماه.

file-history-advanced-settings

  • بر روی گزینه‎ی Clean up versions کلیک کنید.
  • درون ابزار پاک‎سازی تاریخچه‎ی فایل، از منوی کشویی نسخه‎هایی را که می‎خواهید پاک کنید، انتخاب کنید. به عنوان مثال، گزینه‎ی تمامی نسخه‎ها به استثنای آخرین مورد را انتخاب کنید تا تنها یک نسخه از فایل‎ها نگه‎داری شود.

delete-older-versions-file-history

  • برای کامل کردن این فرایند بر روی دکمه‎ی Clean Up کلیک کنید.
  • در بخش تنظیمات پیشرفته بر روی دکمه‎ی ذخیره‎سازی تغییرات کلیک کنید تا تنظیمات جدید اعمال شود.

با انجام کارهای بالا، شما مقدار قابل ‎توجهی از فضای ذخیره‎سازی موجود را افزایش داده‎اید و نسخه‎های پشتیبان آینده‎ی تاریخچه‎ی فایل فضای کمتری را اشغال خواهند کرد و در نتیجه تعداد دفعاتی که هر فایل پشتیبان گرفته می‎شود کاهش می‎یابد.


3- پاک‎کردن اپلیکیشن‎هایی که نیاز ندارید

پاک کردن اپلیکیشن‎هایی که به ندرت از آن‎ها استفاده می‎کنید نیز می‎تواند در آزادسازی اندکی فضای ذخیره سازی کمک کند.

در نسخه‎های قبلی ویندوز به منظور پاک کردن اپلیکیشن‎ها بایستی از بخش کنترل پنل وارد قسمت Programs and Features می‎شدیم. ولی حالا در ویندوز 10 شما می‎توانید با استفاده از بخش تنظیمات برنامه‎های دسکتاپی و همچنین اپلیکیشن‎های تازه‎ی ویندوز استور را پاک کنید.

نحوه‎ی پاک‎ کردن اپلیکیشن‎های ویندوز استور و دسکتاپی به صورت زیر است:

  • با استفاده از فشار دادن همزمان کلید ویندوز + I بخش تنظیمات را باز کنید.
  • بر روی گزینه‎ی سیستم کلیک کنید.
  • بر روی گزینه‎ی اپلیکیشن‎ها و قابلیت‎ها کلیک کنید.
  • اپلیکیشن‎هایی که نیاز ندارید و اکثریت فضای روی هارد کامپیوتر شما را به خود اختصاص داده‎اند را شناسایی کنید. یک اپلیکیشن را انتخاب و بر روی دکمه‎ی Uninstall کلیک کنید.
  • با کلیک بر روی دکمه‎ی دوم Uninstall عمل پاک کردن را تایید کنید.

uninstall-apps-windows-10

  • اگر می‎خواهید یکی از اپلیکیشن‎های ویندوز استور را پاک کنید، عمل دوم نیازی نیست. اگر اپلیکیشنی که می‎خواهید پاک کنید یکی از اپلیکیشن‎های موروثی دسکتاپی است باید برای کامل کردن فرآیند مذکور مسیری که بر روی صفحه‎ی نمایش ظاهر خواهد شد را دنبال کنید.
  • مراحل بالا را برای پاک کردن سایر اپلیکیشن‎های زائد تکرار کنید.

4- پاک کردن تصاویر تکراری

تصاویر تکراری می‎توانند فضای با ارزش هارد درایو کامپیوتر شخصی، هارد اکسترنال و حتی فضای ابری OneDrive شما را هدر دهند. اگر سوژه‎ی تصاویر شما اغلب اوقات تکراری است، شما می‎توانید از ابزار شخص ثالث عالی همانند با Duplicate Photo Finder به منظور پیدا و پاک کردن تصاویر تکراری استفاده کنید.

نکته: به یاد داشته باشید که ابزاری که نام برده شد یک نرم‎افزار شخص ثالث رایگان است.

  • از لینک زیر نسخه‎ی پرتابل نرم‎افزار Duplicate Photo Finder را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنید.
  • بر روی پوشه‎ی زیپ فایل دانلود شده راست کلیک کنید و گزینه‎ی Extract all را انتخاب کنید.
  • بر روی دکمه‎ی Extract کلیک کنید.

extra-zip-content-windows-10

  • این ابزار پرتابل است، یعنی نیاز به نصب ندارد. بر روی فایل exe دو بار کلیک کنید تا نرم‎افزار مربوطه باز شود.
  • در صفحه‎ی اصلی نرم‎افزار بر روی دکمه‎ی “+” کلیک کنید تا محل پوشه‎ای که می‎خواهید برای پیدا کردن تصاویر تکراری اسکن شود را اضافه کنید.
  • برای شروع شدن عمل اسکن بر روی دکمه‎ی Start Search کلیک کنید.
  • awesome-duplicate-photo-finder
  • بعد از تمام شدن عمل جستجو، لیستی از تمامی تصاویر تکراری و امتیاز میزان شباهت به شما نشان داده می‎شود. بر روی دکمه‎ی پاک‎کردن بر روی تصاویری که نمی‎خواهید آن‎ها را نگه‎ دارید کلیک کنید.
  • برای تایید فرستادن فایل‎ها به سطل زباله بر روی گزینه‎ی Yes کلیک کنید.
  • همین فرآیند را آن‎قدر تکرار کنید تا تصویر تکراری دیگری در لیست نباشد.

حالا پوشه‎ی بررسی شده باید تنها دارای یک نسخه‎ از هر تصویر باشد. اگر نظرتان عوض شود می‎توانید تصاویر را از سطل زباله بازگردانی کنید.

شاید بهتر است اشاره کنیم با آنکه این نرم‎افزار چند وقتی است که به روزرسانی نشده است ولی تمامی ویژگی‎های آن طبق انتظار بایستی کار کند. علاوه بر این، اگر شما از نسخه‎ی پرتابل استفاده می‎کنید نیازی به نصب چیزی ندارید که می‎تواند مانع از رخ دادن وقایع ناگوار برای کامپیوتر شما شود.


5- پاک کردن نصب‎های قبلی ویندوز

زمانی که بدون فرمت‎ کردن به ویندوز 10 آپگرید می‎کنید یا یک بیلد آزمایشی تازه از این سیستم‎عامل را نصب می‎کنید، یک کپی از نصب قبلی بر روی کامپیوتر شما در پوشه‎ی Windows.old ذخیره خواهد شد.

این نسخه‎ی پشتیبان از نصب قبلی ویندوز شما مکانیسمی که از آن سیستم‎عامل به منظور برگشتن به حالت قبلی، اگر در طول آپگرید مشکلی رخ داد، استفاده می‎کند. با این حال، اگر آپگرید با موفقیت صورت گرفت و شما قصد برگشتن به نسخه‎ی قبلی ویندوز نداشتید، فایل‎های موقتی فضای با ارزش روی کامپیوتر شما را به خود اختصاص خواهند داد.

شما با استفاده از ابزار Cleanup خود ویندوز می‎توانید برای پاک‎ کردن فایل‎های موقتی سیستمی استفاده کنید. این کار به شما کمک می‎کند چیزی حدود 15 گیگابایت فضای ذخیره‎سازی آزاد کنید.

پوشه‎ی Windows.old در درایوی که سیستم‎عامل در آن‎جا نصب شده است (معمولا درایو C:) قرار دارد. ولی برای پاک کردن این پوشه تنها کلیک کردن روی گزینه‎ی Delete کافی نیست، بلکه باید از ابزار Disk Cleanup ویندوز استفاده کنید، برای این منظور کارهای زیر را انجام دهید:

  • ‎کلیدهای ترکیبی کلید ویندوز + E را برای باز کردن فایل اکسپلورر فشار دهید.
  • در صفحه‎ی سمت چپ بر روی This PC کلیک کنید.
  • زیر بخش Devices and drives، روی درایوی که ویندوز 10 در آن نصب شده است کلیک راست کنید و وارد بخش Properties شوید.

system-drive-properties

  • روی دکمه‎ی Disk Cleanup کلیک کنید.

diskcleanup-windows-10

  • روی دکمه‎ی Clean up system کلیک کنید.

cleanup-system-files

  • به منظور پاک کردن پوشه‎ی old گزینه‎ی Previous Windows Installation(s) را انتخاب کنید. در این بخش شما می‎توانید سایر فایل‎های مرتبط با فرآیند نصب را پاک کنید، از جمله فایل‎های گزارش آپگرید ویندوز و فایل‎های موقتی نصب ویندوز که آن‎ها نیز چندین گیگابایت می‎توانند فضا اشغال کنند.

delete-previous-windows-version

  • بر روی گزینه‎ی Ok کلیک کنید.
  • در پنجره‎ای که باز می‎شود بر روی گزینه‎ی Delete Files کلیک کنید تا تاییدی بر تصمیم شما باشد.
  • برای کامل کردن فرآیند پاک کردن Yes را انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید که عمل پاک کردن پوشه‎ی Windows.old و فایل‎های مربوطه از کامپیوترتان خطری ندارد ولی باید در نظر داشته باشید که بعد از پاک کردن این فایل‎ها دیگر قادر به برگشتن به نسخه‎ی قبلی ویندوز 10 با استفاده از قابلیت ریکاوری ویندوز نخواهید بود.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال