شش دلیل برای بهتر بودن اوبونتو نسبت به ویندوز

شاید شما هم از جزو عاشقان سینه‎چاک ویندوز باشید، درست است؟ شکی نیست که ویندوز سیستم‎عامل فوق‎العاده‎ای است. با این وجود، اگر به شما گفته شود که اوبونتو بهتر است، چه واکنشی نشان می‎دهید؟ ممکن است بخندید و فکر کنید که امکان ندارد چیزی بهتر از ویندوز دوست‎داشتنی شما باشد، ولی ما در این مقاله […]

شاید شما هم از جزو عاشقان سینه‎چاک ویندوز باشید، درست است؟ شکی نیست که ویندوز سیستم‎عامل فوق‎العاده‎ای است. با این وجود، اگر به شما گفته شود که اوبونتو بهتر است، چه واکنشی نشان می‎دهید؟ ممکن است بخندید و فکر کنید که امکان ندارد چیزی بهتر از ویندوز دوست‎داشتنی شما باشد، ولی ما در این مقاله قصد داریم به شما در قالب 6 دلیل نشان دهیم که چرا اوبونتو بهتر از ویندوز است.

بعضی از شما ممکن است فکر کنید که اوبونتو تنها مختص به افرادی است که دانش زیادی از کامپیوتر دارند و یک کاربر معمولی قادر به استفاده از آن نخواهد بود. بنابراین، چطور ممکن است از ویندوز بهتر باشد؟ خب، در واقع استفاده از اوبونتو مشکل نیست، به نحوی که در واقع استفاده از آن، اگر از بعضی جهات از ویندوز ساده‎تر نباشد، به همان سادگی ویندوز است. بنابراین، نگاهی به دلایلی می‎اندازیم که باعث بهتر شدن اوبونتو به نسبت ویندوز می‎شوند.

1- سیستم‎عامل و آپدیت‎‎های نرم‎افزاری

این سناریو را متصور شوید: قصد دارید با کامپیوتر خود که سیستم‎عامل ویندوز روی آن نصب است کاری انجام دهید، و درست زمانی که در حال مشغول کار بر روی یک سند مهم هستید که باید تایپ شود، در قالب پنجره‎ای از شما خواسته می‎شود که ویندوز را آپدیت کنید. با توجه به این‎که شما کاربری هم وظیفه‎شناس هم آگاه از مسائل ایمنی هستید، تصمیم به به‎روزرسانی و ری‎بوت کردن دستگاه خود می‎گیرید.

زمان را ده دقیقه جلوتر می‎بریم، دوباره به سر کار خود برگشتید و خبر ندارید ولی حالا شرکت اپل هم می‎گوید که برای نرم‎افزار آن‎ها یک به‎روزرسانی ارائه شده است. آزاردهنده است؟ بدون شک!

1- سیستم‎عامل و آپدیت‎‎های نرم‎افزاری

مشاهده کردید، دلیل آن این است که ویندوز به‎روزرسانی‎های اپلیکیشن‎ها و سیستم‎عامل خود را به صورت جداگانه مدیریت می‎کند. بنابراین برای اپلیکیشن‎های مختلف پیام آپدیت‎های مختلفی در زمان نیاز به به‎روزرسانی دریافت خواهید کرد. چنین چیزی باعث می‎شود کل این پروسه بسیار آزاردهنده باشد، تا جایی که بسیاری از افراد امکان دریافت پیام‎های به‎روزرسانی را خاموش می‎کنند.

مدیر آپدیت اوبونتو

اوبونتو متفاوت است. همه چیز از طریق مخازن صورت می‎گیرد و این سیستم‎عامل از یک مدیر آپدیت اختصاصی برای به‎روزرسانی هم سیستم‎عامل و هم تمامی اپلیکیشن‎های نصب شده استفاده می‎کند. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید مدیریت آپدیت‎ها از یک مکان است. این امر باعث میشود کل این پروسه تمیزتر باشد و در نتیجه کاربر نهایی تصمیم به خاموش کردن این قابلیت نگیرد، یعنی جنبه‎های امنیتی شما بالاتر می‎رود. صحبت از جنبه‎های امنیتی شد…

2- امنیت کامپیوتر

ویندوز دارای تعدادی قابلیت‎های امنیتی است که به شما کمک به امن کردن سیستم شما می‎کند، ولی نمی‎توان از این حقیقت فرار کرد که اوبونتو از ویندوز امن‎تر است.

اکانت‎های کابری در اوبونتو به صورت پیش‎فرض دارای مجوزهای کمتری به نسبت ویندوز هستند. به عبارتی دیگر یعنی اگر می‎خواهید تغییری در سیستم انجام دهید، نظیر نصب یک اپلیکیشن، بایستی برای این کار رمز عبور خود را وارد کنید. در ویندوز، نیازی به انجام این کار نیست. در نتیجه اجرای یک بدافزار یا ویروس در اوبونتو به مراتب مشکل‎تر است.

اوبونتو هم‎چنین محبوبیت بسیار کمتری به نسبت ویندوز دارد. یعنی افراد مخربی که به امر ساخت ویروس مشغول هستند زیاد نسبت به آن اهمیت قائل نمی‎شوند، بنابراین زحمت نوشتن بد‎افزارهای زیادی هم برای اوبونتو نمی‎کشند و چنین چیزی را می‎توان خبرهای خیلی خوبی برای کاربران اوبونتو دانست!

هم‎چنین، تعداد زیادی از خود افراد مخرب از توزیع‎های لینوکس نظیر اوبونتو استفاده می‎کنند، بنابراین با آن‎که اوبونتو غیرقابل نفوذ نسبت به ویروز نیست، ولی احتمال آلوده شدن آن نیز بسیار کم خواهد بود. آلوده شدن بعید است، ولی غیرممکن نیست، به همین علت بایستی همواره از نرم‎افزارهای آنتی ویروس در اوبونتو استفاده کنید.

آنتی ویروس برای اوبونتو

3- سفارشی‎سازی محیط دسکتاپ

زمانی که بحث سفارشی‎سازی به میان کشیده می‎شود در ویندوز کار زیادی نمی‎توان انجام داد. ویندوز 10 گزینه‎های سفارشی‎سازی زیادی به نسبت نسخه‎های قبلی ویندوز در اختیار کاربر قرار می‎دهد، ولی اصلا قابل قیاس با اوبونتو نیست.

تغییر کاغذدیواری و رنگ منوی استارت در ویندوز با محدودیت‎های زیادی همراه است، ولی در اوبونتو هر جنبه از محیط دسکتاپ را به راحتی می‎توان تغییر داد. می‎خواهید دکمه‎های ویندوزی داشته باشید؟ مشکی نیست. از آیکون‎ها خوشتان نمی‎آید؟ به راحتی می‎توان این قضیه را تغییر داد. فونت‎های اوبونتو طبق سلیقه‎ی شما نیست؟ مشکلی ندارد!

تصویر زیر از محیط دسکتاپ اوبونتو است. تغییری که ایجاد شده است تنها در عرض 5 دقیقه صورت گرفته و به نسبت نسخه‎ی خام دسکتاپ اوبونتو ظاهر بسیار متفاوتی دارد.

سفارشی‎سازی محیط دسکتاپ اوبونتو

4- مخازن سیستمی

هر شخصی قادر به تهیه‎ی یک کامپیوتر پیشرفته که با آخرین قطعات سخت‎افزاری اسمبل شده باشد، نیست. بنابراین برای بعضی از افراد، آخرین نسخه‎ از ویندوز ممکن است با قطعات سخت‎افزاری آن‎ها هماهنگی نداشته باشد و از بودجه‎ی آن‎ها خارج باشد. این قضیه در رابطه با اوبونتو صدق پیدا نمی‎کند.

بر روی یک دستگاه آزمایشی، نسخه‎های بدون تغییری از ویندوز 10 و اوبونتو نصب شدند، و همان‎طور که می‎توانید نتایج را در زیر مشاهده کنید، ویندوز 10 تقریبا به نسبت اوبونتو دو برابر رم بیشتری مصرف کرده است. حالا ممکن است چنین چیزی برای بعضی‎ها تفاوت زیادی نباشد، چون این دستگاه آزمایشی دارای 8 گیگابایت رم است. ولی اگر سیستم شما تنها 2 گیگابایت رم داشته باشد، یعنی 60 درصد آن در اختیار اوبونتو و در مقایسه 90 درصد در اختیار ویندوز 10 قرار خواهد گرفت و تازه این قبل از باز کردن اپلیکیشن‎ها است.

اگر سیستم شما دارای مشخصات سخت‎افزاری پایین‎تری است، نسخه‎های سبک‎تری از اوبونتو و لینوکس وجود دارد که حتی مخازن سیستمی کمتری استفاده می‎کنند. به عبارت دیگر کامپیوتر شما می‎تواند چندین سال بیشتر از تصور اولیه‎ی شما دوام آورد.

5- محیط زنده

اگر قبلا از ویندوز استفاده نکرده‎اید و تصمیم دارید آن را محک بزنید، باید قبل از استفاده حتما آن را نصب کرده باشید. این قضیه می‎تواند به معنای اتفاق افتادن وقایعی نظیر از دست دادن داده‎ها، اگر بعد تصمیم بگیرید که از ویندوز خوشتان نیامده است، شود.

ولی با اوبونتو ماجرا فرق دارد.

در اوبونتو، و بسیاری دیگر از توزیع‎های لینوکس، شما می‎توانید یک ایمج از این سیستم‎عامل را روی یک سی‎دی رایت کنید، یا آن را روی یک فلش یو‎اس‎بی قرار دهید و مستقیما با استفاده از آن بوت کنید. این ایمیج یک نسخه‎ی کامل از این سیستم‎عامل خواهد بود، یعنی شما می‎توانید هر جنبه‎ی اوبونتو را بدون نیاز به نصب آن بر روی هارد درایوتان محک بزنید.

خوشتان نیامده است؟ مشکی نیست، دوباره سیستم خود را ری‎استارت کنید و سپس از سیستم‎عامل قبلی خود، انگاری اتفاقی اصلا نیافتاده است، استفاده کنید.

Ubunto Splash

6- اوبونتو رایگان است

درست است، اوبونتو صد در صد رایگان است. حتی یک ریال برای شما هزینه در بر نخواهد داشت (گرچه در صفحه‎ی دانلود آن‎ها می‎توانید کمک مالی کنید). ممکن است بگویید: خب، ویندوز 10 نیز رایگان است.

با آن‎که ابتدا این سیستم‎عامل تا انتهای ماه ژوئیه با یک آپگرید رایگان از نسخه‎های قبلی ویندوز عرضه شد، ولی دیگر چنین چیزی پابرجا نیست (گرچه راه‎هایی برای هم‎چنان آپگرید کردن وجود دارد).

نسخه‎های هوم و حرفه‎ای ویندوز 10 قیمتی به ترتیب برابر با 119.99 و 199.99 دلار دارد که واقعا پول زیادی است. بنابراین چرا در این پول صرفه‎جویی و در جای دیگری از آن استفاده نمی‎کنید؟ شما می‎توانید به جای آن آخرین نسخه‎ی اوبونتو را به رایگان دانلود کنید.

قیمت ویندوز 10

ویندوز در برابر اوبونتو: کدام یکی را ترجیح می‎دهید؟

به طور کلی، هم ویندوز و هم اوبونتو سیستم‎عامل‎های عالی هستید، هرکدام دارای نقاط ضعف و قوت خود هستند و این خوب است که کاربران گزینه‎های متفاوتی در پیش رو داشته باشند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال