محققان از کارت گرافیک قدرتمند FirePro S9300 x2 Server GPU در تهیه بزرگ‌ترین نقشه سه‌بعدی جهان استفاده خواهند کرد

روز گذشته شرکت AMD اعلام کرد که محققین مرکز CHIME قصد دارند از کارت گرافیک قدرتمند FirePro S9300 x2 Server GPU به منظور تهیه بزرگ‌ترین نقشه سه‌بعدی جهان استفاده نمایند. شاید اطلاع نداشته باشید، اما کارت گرافیک AMD FirePro S9300 x2 Server GPU، قدرتمندترین کارتیست که تا کنون سازندگان برای سرورها تولید نموده و توانایی بسیار بالای آن […]

روز گذشته شرکت AMD اعلام کرد که محققین مرکز CHIME قصد دارند از کارت گرافیک قدرتمند FirePro S9300 x2 Server GPU به منظور تهیه بزرگ‌ترین نقشه سه‌بعدی جهان استفاده نمایند. شاید اطلاع نداشته باشید، اما کارت گرافیک AMD FirePro S9300 x2 Server GPU، قدرتمندترین کارتیست که تا کنون سازندگان برای سرورها تولید نموده و توانایی بسیار بالای آن برای پردازش حجم عظیمی از اطلاعات به کمک GPU accelerator1 سبب شده تا محققین مرکز تحقیقاتی CHIME بخواهند از این کارت استفاده کنند.

محققین مرکز CHIME بر خلاف دیگر مراکز که از دیش‌های بزرگ استفاده می‌کنند، از چهار منعکس‌کننده استوانه‌ای شکل که هر کدام از آنها 100 متر ارتفاع دارند، بهره برده و با پوشش دادن منطقه‌ای به بزرگی 5 زمین حرفه‌ای هاکی، اطلاعات محاسباتی مهم را از طریق سیگنال‌هایی که در این میدان ارسال می‌شود، به کمک کارت گرافیک FirePro S9300 x2 Server GPU آنالیز می‌نمایند.

پروژ‌ه‌ای که محققین مرکز CHIME در حال انجام آن هستند به منظور بررسی این موضوع که اندازه‌ی جهان بر خلاف تصور بسیاری از افراد در حال بزرگ‌تر شدن می‌باشد را بررسی نمایند. اما محققین از تکنولوژی‌های مشابهی که پیشتر در دریافت‌کننده‌های رادیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در تلسکوپ‌ها نیز استفاده کرده و امواج رادیویی را که به سوی فضا می‌فرستند، امواجی که مسافتی به اندازه‌ی 11 میلیارد سال نوری را طی کرده و اطلاعات مربوط به آن، وارد یک ابر کامپیوتر مجهز به کارت گرافیک FirePro S9300 x2 Server GPU می‌شود. هزینه‌ای که پیشتر محققین برای انجام این کار باید پزداخت می‌کردند بسیار بالا بود، اما حالا و به لطف وجود کارت گرافیک جدید شرکت AMD، این کار با هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به قبل میسر شده است. حالا و با وجود این کارت گرافیک قدرتمند، محققین می‌توانند نقشه‌ای سه‌بعدی و بزرگ از جهان بیرون را طراحی نموده و اطلاع دقیقی از میزان تابش هیدروژن در کهکشان‌های اطرافمان نیز داشته تا از روند منبسط شدن جهان، مطلع گردند.

3b

اما توانایی پردازش کارت گرافیک قدرتمند FirePro S9300 x2 Server GPU که بر اساس نسل سوم از معماری Grahpics CoreNext (به اختصار GCN) طراحی شده، 13.9 ترافلاپ اعلام شده، میزانی که به نسبت بسیاری از کارت‌های گرافیک دو هسته‌ای بازار نیز بیشتر می‌باشد. همینطور این محصول را می‌توان اولین کارت مجهز به حافظه‌ی HBM دانست که در مراکز پایگاه داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پهنای باند 1 ترابایت بر ثانیه‌ای که این حافظه در اختیار کاربران قرار می‌دهد، 3.5 برابر بیشتر از قبل و دیگر محصولاتی مشابه می‌باشد.

یکی از مدیران ارشد شرکت AMD، آقای Greg Stoner، ضمن ابراز خوشحالی از همکاری با مرکز CHIME اعلام کرد که کارت گرافیک FirePro S9300 x2 Server GPU با داشتن بیشترین میزان توانایی در پردازش اطلاعات در میان کارت‌های گرافیک موجود در بازار، اولین محصول این شرکت نیز می‌باشد که به صورت کامل از پلتفرم Radeon Open Compute، به عنوان یکی از بخش‌های اصلی GPUOpen (که پیشتر نیز اطلاعات کاملی از آن را در اختیارتان قرار دادیم)، پشتیبانی می‌نمایند.

پروفسور Keith Vanderlinde از مرکز تحقیقانی CHIME نیز اذعان داشت که وظیفه و پروژه‌ای که پیش روی آنها قرار دارد، نیاز به سخت‌افزارهای قدرتمند و توانمند داشته و پیشتر آنها قادر به انجام و پیشبردن این پروژه نبوده‌اند. اما حالا این امکان وجود دارد که آنها به کمک کارت گرافیک جدید شرکت AMD، بتوانند از تاثیراتی که انرژی سیاه بر روی جهان و حتی کره زمین دارد، به صورت بهتر و بیشتری مطلع گردند.

باید به این موضوع نیز اشاره داشته باشیم که شرکت AMD برای عملکرد هر چه بهتر کارت گرافیک خود و همینطور برای کمک کردن به مرکز CHIME، پلتفرم اختصاصی خود با نام Radeon Open Compute را بر پایه توزیع لینوکس، توسعه داده و سعی کرده تا آن را به صورت کامل با نرم‌افزارهای محاسباتی و سیستم‌های این مرکز، بهینه نماید. همینطور کرنل این پلتفرم به گونه‌ای طراحی شده که امکان دسترسی مستقیم به سخت‌افزار را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌آورد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید نیز می‌توانید به وب‌سایت GPUOpen مراجعه نمایید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال