WWDC 2016: اپل سرانجام از iOS 10 پرده برداشت

شاید نتوانیم دستیار مجازی شرکت اپل یعنی سیری را به عنوان ستاره‌ی کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در نظر بگیریم، اما چیزی که بیشتر از هر چیز دیگری در این کنفرانس مورد توجه ما قرار گرفت، خود سیستم‌عامل iOS بود. سرانجام اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2016 خود، به صورت کامل نسخه‌ی جدید از این سیستم‌عامل را […]

شاید نتوانیم دستیار مجازی شرکت اپل یعنی سیری را به عنوان ستاره‌ی کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در نظر بگیریم، اما چیزی که بیشتر از هر چیز دیگری در این کنفرانس مورد توجه ما قرار گرفت، خود سیستم‌عامل iOS بود. سرانجام اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2016 خود، به صورت کامل نسخه‌ی جدید از این سیستم‌عامل را معرفی و امکانات بسیار زیادی را به آن اضافه کرد.

پیش از اینکه بخواهیم در مورد iOS 10 صحبت کنیم، باید اشاره داشته باشیم که اپل یک اپلیکیشن جدید برای Apple TV توسعه داده که در ابتدای مراسم معرفی شد. اینطور که اپل اعلام کرده، بسیاری از کاربران به یک اپلیکیشن برای کنترل کردن Apple TV از طریق آیفون خود احتیاج داشتند که مهندسین اپل نیز سعی کرده‌اند تا این مشکل را برطرف نمایند. این اپلیکیشن‌ جدید همان امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که پیشتر سیری در اختیار آنها قرار می‌داد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدیدی که می‌تواند بین tvOS و iOS ارتباط بهتری را ایجاد کند، دانلود شدن خودکار اپلیکیشن در دستگاه دیگر شماست. به عنوان مثال شما برای گوشی‌هوشمند خود، اپلیکیشن MLB را دانلود می‌کنید، در این صورت این اپلیکیشن به صورت خودکار نیز برای تلویزیون شما دانلود و نصب خواهد شد تا در صورت نیاز به ارتباط این اپلیکیشن در تلویزیون و گوشی‌هوشمند، نیازی به دانلود مجدد آن برای دستگاهی که فاقد این اپلیکیشن است، نباشد.

از دیگر تلاش‌هایی که اپل برای برقراری ارتباط بهتر میان دستگاه‌های خود داشته، می‌توانیم به Universal Clipboard اشاره کنیم که مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. به کمک این ویژگی جدید، کاربران قادر خواهند بود تا هر لینک و نوشته‌ای که کپی می‌کنند را به صورت همزمان در دیگر دستگاه خود نیز داشته باشند. این مورد از آن جهت می‌تواند اهمیت بسیار بالایی داشته باشد که به عنوان مثال کاربران بخواهند لینکی که در گوشی خود دارند را به صورت همزمان در تبلت خود نیز مشاهده کنند. در این حالت دیگر نیازی به ارسال این لینک و یا ذخیره کردن آن در جایی مشخص نخواهد بود و مستقیما می‌توانند لینک مورد نظر خود را در دیگر دستگاه خود نیز داشته باشند.

آقای Craig Federighi در خلال این کنفرانس اعلام کرد که iOS 10، بزرگ‌ترین نسخه از این عنوان است که تا کنون عرضه شده و ویژگی‌های جدید و بسیار خوبی در این سیستم‌عامل نفهته است که از جمله‌ی آنها می‌توان به قفل صفحه‌نمایش یا بخش مربوط به لاک‌اسکرین (Lock Screen) با یک طراحی جدید، اشاره کرد. همچنین بهخش اعلانات گوشی (Notifications) حالا بسیار زیباتر از گذشته شده و ارتباط میان اپلیکیشن‌ها نیز گسترده‌تر از قبل می‌باشد. همینطور کارهایی که فناوری 3D Touch می‌تواند انجام دهد نیز بیشتر از قبل شده است.

ویژگی جدید Raise to Wake، همانطور که نام آن نشان می‌دهد، هنگام بالا آمدن گوشی (برداشتن گوشی) باعث روشن و باز شدن قفل صفحه‌نمایش خواهد شد تا کاربران در صورت بررسی کردن اعلانات، با سرعت بیشتری کار خود را انجام دهند. ترکیب شدن ویژگی‌های جدید بخش اعلانات با گسترده شدن امکانات فناوری 3D Touch، باعث شده تا کاربران بتوانند در صورت تمایل برای پاسخ دادن به اعلانات و یا انجام کارهای دیگر، سرعت بالاتری نسبت به قبل داشته و پیام خود را نیز سریع‌تر ارسال کنند. نمونه‌ی چنین چیزی را پیشتر در سیستم‌عامل اندروید نیز دیده‌ایم.

یکی از ویژگی‌های جدیدی که با افزایش پیدا کردن امکانات 3D Touch برای home screen می‌توانیم به آن اشاره داشته باشیم، Widgets for Apps نام دارد که به کمک آن، کاربران قادر خواهند بود تا کار خود را درون این اپلیکیشن و بدون باز کردن آن انجام دهند. به عنوان مثال شاید شما بخواهید که از آخرین نتایج دنیای فوتبال باخبر شوید، در این صورت بدون باز کردن اپلیکیشن مربوطه نیز انجام این کار امکان‌پذیر خواهد بود.

اپل سعی کرده با عرضه کردن این سیستم‌عامل، امکانات بسیار زیادی را پیش روی کاربران قرار دهد. به همین منظور، حالا دستیار مجازی سیری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته و به عنوان مثال این امکان برای کاربران میسر شده تا از این دستیار صوتی بخواهند که با ارسال کردن پیامی برای یکی از دوستان در وی‌چت، ار حضور خود خبر دهند. البته اینطور نیست که کاربران بخواهند متن‌های از پیش تعیین‌شده را ارسال کنند، بلکه حالا سیری با پشتیبانی از WeChat و البته نرم‌افزارهای دیگری همچون Slack ،WahtsApp ،Uber ،Skype ،VoIP و …، می‌تواند پیام دلخواه کاربران را برای فرد مورد نظر ارسال کند.

علاوه بر این سعی شده تا هوش مصنوعی سیری نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و بر اساس اطلاعات مکانی و زمانی، تقویم، تاریخ‌ها و رویدادها، آخرین آدرس‌ها و …، به هنگام ارسال پیام پیشنهاداتی پیش روی کاربران قرار بگیرد. در واقع سیری با سرعت بسیار زیادی نسبت به گذشته در حال رشد و عمل کردن همچون یک ربات و یا دستیار مجازی بوده و بر اساس سیستم‌ یادگیری عمیق نیز این کار را انجام می‌دهد.

بر اساس موضوع “یادگیری عمیق” که به آن اشاره داشتیم، اپلیکیشن Photos حالا بسیار قدرتمندتر از گذشته و می‌تواند با قدرت بیشتری، اطلاعات کاربران را دسته‌بندی نموده و دسترسی به آنها را نیز آسان‌تر نماید. اپل تمامی تصاویر و ویدئوهای کاربران را در کنار یکدیگر قرار خواهد داد و کاربران می‌توانند در صورت تمایل، از میان آنها، تصاویری که مربوط به آخرین سفر خود یا تعطیلات آخر هفته بوده را به آسانی مشخص کرده و مشاهده نمایند. شاید بتوان عملکرد جدید این اپلیکیشن را چیزی شبیه به اپلیکیشن Zoe که شرکت HTC در گوشی‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهد، در نظر گرفت. در واقع این بخش را می‌توانیم جزئی از پنجره‌ی Memories در نظر بگیریم که این بخش خود می‌تواند قسمت‌های مختلفی همچون مکان‌ها، زمان‌ها و … را به صورت جداگانه مشخص کند.

اپلیکیشن نقشه‌ی اپل (Apple Maps) یکی از بخش‌های دیگری است که اپل مانور زیادی روی آن داده و طراحی آن را به کلی تغییر داده است. آقای Eddy Cue در معرفی Maps، اذعان داشت که حالا این اپلیکیشن بسیار فعال‌تر از گذشته بوده و می‌تواند پیشنهادات بسیار زیادی همچون نزدیک‌ترین رستوران‌ها یا مکان‌های دیدنی را پیش روی کاربران قرار دهد. رابط کاربری نیز حالا روان‌تر از قبل بوده و می‌تواند اطلعاتی همچون آمار ترافیک را نیز نمایش دهد، موضوعی که شاید در این روزهای پر ترافیک اهمیت بسیار بالایی داشته باشد. اگر ترافیک مسیری که شما از آن حرکت می‌کنید سنگین باشد، اپلیکیشن خود مسیر جایگزین را پیش از اینکه شما بخواهید، پیشنهاد خواهد داد. در این صورت حتی زمانی که با رفتن از مسیر جدید صرفه‌جویی خواهد شد نیز به صورت تقریبی اعلام می‌شود. شاید بتوانیم این موضوع را بخشی از سیستم دنیای ماشین هوشمند اپل یا Apple CarPlay در نظر بگیریم. در این صورت کاربران با مشاهد‌ه‌ی مسیر جدید، می‌توانند این موضوع را در رابط کاربری خودروی خود نیز مشاهده نمایند.

اپلیکیشن موزیک اپل که آن را با نام Apple Music نیز می‌شناسیم، از نو طراحی شده و امکانات بسیار خوبی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. رابط کاربری بهینه‌شده و بسیار زیبای این اپلیکیشن، باعث شده تا لذت گوش کردن به موسیقی بیشتر از قبل شود. امکانات جدیدی که به این اپلیکیشن اضافه شده نیز باعث خواهد شد تا جستجو کردن آثار مورد نظر در کنار دسترسی به اطلاعات آنها، ساده‌تر از قبل باشد.

سال گذشته و در زمانی که اپلیکیشن موزیک اپل در اختیار کاربران قرار گرفت، اپل اپلیکیشن خبررسان News را نیز عرضه نمود و حالا که iOS 10 عرضه شده، یک به‌روزرسانی بزرگ نیز برای این نرم‌افزار عرضه شده تا عملکرد آن بهتر از قبل گردد. شکل ظاهری این اپلیکیشن تغییرات زیادی را داشته اما چیزی که شاید بیش از هر چیز دیگری در مورد این اپلیکیشن مورد توجه کاربران قرار بگیرد، مربوط به بخش اعلانات است که در iOS 10، مهم‌ترین اخبار از طریق اعلانات در اختیار کاربران خواهد گرفت. اشتراک و پرداخت درون‌برنامه‌ای نیز از دیگر ویژگی‌های جدید این اپلیکیشن به حساب می‌آید که با عرضه شدن iOS 10، می‌توانیم آن را مشاهده نماییم.

اما شاید در این میان، بتوانیم Apple Home را یک اپلیکیشن کاملا جدید در نظر بگیریم که با در ارتباط قرار دادن اپلیکیشن‌ها و ساختار کلی Apple HomeKit، تمامی دستگاه‌های هوشمند موجود در خانه شما را با یکدیگر مرتبط می‌کند. بخش HomeKit نیز حالا از بخش Control Center در دسترس خواهد بود و این یعنی کاربران می‌توانند از بخش مربوط به قفل صفحه‌نمایش نیز به این بخش دسترسی داشته باشند. ساعت هوشمند اپل نیز از این پس به صورت پیش‌فرض از HomeKit پشتیبانی خواهد کرد.

دیگر اپلیکیشنی که اپل با عرضه کردن iOS 10 عملکرد آن را متحول ساخته، به Phone یا شماره‌گیر گوشی مربوط می‌شود. در این بخش، بدون اینکه کاربران بخواهند وارد این اپلیکیشن شوند، می‌توانند رونوشتی از پیام‌های متنی و صوتی که برای آنها ارسال شده است را مشاهده نموده و یا بشنوند. همچنین توانایی شناسایی پیام‌های اضافی و اسپم نیز به این اپلیکیشن اضافه شده که می‌تواند به عملکرد بهتر آن کمک بسزایی نماید.

شاید بتوانیم پر کاربردترین اپلیکیشن در اکوسیستم iOS را نرم‌افزار Messages بدانیم. این اپلیکشن نسبت به گذشته بسیار هوشمندتر بوده و امکانات بسیار جالبی به آن اضافه شده که شاید حتی بسیاری از آنها مورد استفاده کاربران نیز قرار نگیرند. به عنوان مثال، امکان باز کردن لینک مربوط به ویدئوها در خود اپلیکیشن و مشاهده‌ی آن، یکی از امکانات جدید Messages به حساب می‌آید. در واقع اپل تمام تلاش خود را داشته تا بتواند همانند دیگر رقبای خود، تمامی امکانات ممکن را در اختیار کاربران قرار دهد. به همین جهت یکی دیگر از امکانات جدیدی که در این اپلیکیشن می‌توان آن را مشاهده نمود مربوط به شکلک‌ها (Emoji) و افزایش پیدا کردن تعداد انهاست. همچنین همانند اپلیکیشن Google Allo، کاربران قادر خواهند بود برخی از کلمات را به صورت خودکار، بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر از اندازه‌ی معمول بنویسند. اضافه شدن انیمیشن‌ها به هنگام به نمایش درآمدن پنجره‌ها، از دیگر امکاناتی است که می‌توانیم در این نرم‌افزار آن را به عنوان یک ویژگی جدید در نظر بگیریم.

اطلاعاتی که به آنها اشاره داشتیم به اصلی‌ترین ویژگی‌های iOS 10 مربوط می‌شوند، اما امکانات جدیدی که نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل دارد، بسیار بیشتر از اینها بوده و شاید خود مقاله‌ای جداگانه را طلب کند. اما باز هم سعی می‌کنیم به برخی از این ویژگی‌های جدید اشاره داشته باشیم.

باید گفت که اپلیکیشن Photos واقعا عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته و در کنار دسته‌بندی هوشمند و جذابی که در iOS 10 وجود دارد، این اپلیکیشن با سیستم دیجیتالی تثبیت‌کننده تصویر نیز به شکل بسیار خوبی کار می‌کند. اضافه شدن قابلیت جداسازی صفحه در مرورگر Safari، ویرایش کردن تصاویر به هنگام عکس‌برداری، افزایش امنیت در ارسال پیام‌های در اپلیکیشن Messages و … از دیگر امکانات جدید سیستم‌عامل iOS 10 می‌باشند. مورد دیگر، امکان پاک کردن اپلیکیشن‌های اصلی و پیش‌فرض دستگاه می‌باشد که تا کنون این امکان برای کاربران وجود نداشته و از این پس کاربران قادر به انجام این کار خواهند بود. باید اشاره داشته باشیم که اپل اعلام کرده اطلاعات مربوط به سیستم یادگیری عمیق نیز درون خود دستگاه ذخیره خواهد شد و هیچ چیزی میان شبکه‌ی ابری و … رد و بدل نمی‌شود.

اپل قصد دارد iOS 10 را به صورت رایگان و در پاییز، برای گوشی‌های آیفون 5 و بالاتر، نسل ششم آیپاد تاچ، آیپدمینی 2 و بالاتر و نسل چهارم آیپد و مدل‌های بالاتر در کنار تبلت‌های آیپد پرو و آیپد ایر، در اختیار کاربران قرار دهد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال