بررسی و نقد گوشی آیفون 7 – آغازگر یک سفر

مقدمه اپل به خاطر حرکت شجاعانه‎ی حذف درگاه هدفون به خود می‎بالد. ولی آن‎ها تقریبا در رابطه با هر جنبه‎ی دیگر از محصول جدید خود به نظر مسیر محافظ‎کارانه را در پیش گرفته‎اند. از نظر طراحی و بخش خارجی آیفون جدید عملا مشابه با آیفون‎های 6/6 اس است. البته، به همین سادگی هم نیست. آیفون […]

مقدمه

اپل به خاطر حرکت شجاعانه‎ی حذف درگاه هدفون به خود می‎بالد. ولی آن‎ها تقریبا در رابطه با هر جنبه‎ی دیگر از محصول جدید خود به نظر مسیر محافظ‎کارانه را در پیش گرفته‎اند. از نظر طراحی و بخش خارجی آیفون جدید عملا مشابه با آیفون‎های 6/6 اس است.

آیفون 7

البته، به همین سادگی هم نیست. آیفون 7 به شیوه‎های بسیاری یک گوشی بهتر است. ما می‎توانیم ببینیم مشکلاتی را که کاربران با آیفون قبلی داشتند، به نوعی رفع شده‎ اشت و البته باید بگوییم به این کار اعتبار نمی‎دهیم فقط به سادگی این حقیقت را بیان می‎کنیم.

ضد آب بودن، اسپیکرهای استریو و در نهایت مدل‎هایی با داشتن حافظه‎ی داخلی معقول قابلیت‎هایی هستند که با آپگرید همیشگی عملکرد مدل‎های جدید، که هر سال مشاهده می‎کنیم، همراه شده‎اند. این خلاصه‎ای از داستان آیفون 7 بود. اولین گوشی ضد آب آیفون، اولین آیفون با پردازنده‎ی 4 هسته‎ای و گوشی که برای اولین بار در تاریخ آیفون اسپیکرهای استریو دارد.

ویژگی‎های اصلی آیفون 7:

  • بدنه‎ی فلزی یکپارچه‎ی ضد آب با تغییر موقعیت نوارهای آنتن تا کمتر در دید باشند
  • صفحه‎نمایش ال‎سی‎دی و فناوری IPS با نور پشتی ال‎ای‎دی، تراکم رنگی 16 میلیون، ابعاد 4.7 اینچ، دقت 750 در 1334 پیکسل، تراکم پیکسلی 326ppi، پوشش رنگی وسیع، فناوری لمس سه‎بعدی
  • کلید هوم حساس به فشار نیرو گرفته با یک موتور لمسی جدید
  • پردازنده‎ی 4 هسته‎ای (2 + 2 هسته) 64 بیتی اپل، GPU شش هسته‎ای، 2 گیگابایت رم، سیستم روی چیپ A10 Fusion اپل
  • دوربین 12 مگاپیکسلی با نسبت تصویر F/1.8 به همراه فلاش دوربین با 4 ال‎ای‎دی، لرزش‎گیر اپتیکال تصویر، فوکوس خودکار تشخیص فازی، ثبت پوشش رنگی وسیع‎تر، تشخیص چهره و بدن، قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین جلوی 7 مگاپیکسلی با نسبت تصویر F/2.2 با سنسور BSI و حالت HDR، قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت فول اچ‎دی و نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • دارای سه مدل با حافظه‎های داخلی 32، 128 و 256 گیگابایت
  • نسل دوم حسگر اثرانگشت تاچ‎ آی‎دی
  • پشتیبانی از شبکه‎ی 4G LTE Cat.12(سرعت دانلود 600 مگابیت برثانیه); استاندارد Wi-Fi a/b/g/n/ac، بلوتوث 4.2، پورت لایتنینگ، جی‎پی‎اس به همراه A-GPS و GLONASS، NFC (تنها برای سرویس Apple Pay)
  • باتری با ظرفیت 1960 میلی‎آمپر ساعت

معایب اصلی آیفون 7:

  • حذف درگاه هدفون 3.5 میلی‎متر (این گوشی با داشتن یک رابط لایتنینگ به پورت 3.5 میلی‎متر روانه‎ی بازار شده است)
  • عدم پشتیبانی از درگاه میکرو اس‎دی
  • عدم استفاده از سیستم دوربین دوگانه‎ی موجود در آیفون 7 پلاس
  • عملکرد NFC تنها محدود به سرویس Apple Pay است
  • هم‎چنان فاقد فناوری شارژ بی‎سیم یا سریع، عدم وجود پورت IR یا رادیو اف‎ام
  • باتری غیر قابل تعویض
  • مدل مشکی براق آیفون مستعد به خراش افتادن است

زمان که بتوانید با حذف جک صوتی کنار بیایید (چیزی تمام نشده است، شما می‎توانید برای هدفون‎های اختصاصی خود یک رابط مناسب بخرید)، آیفون 7 واقعا به نسبت نسل قبلی یک آپگرید مهم به شمار می‎رود. بدنه‎ای با داشتن گواهینامه‎ی IP67 و ضدآب. دوربین بزرگتر، با لنزهای روشن‎تر و فناوری لرزش‎گیر اپتیکال تصویر. دوربین فیس‎تایم جدید. اسپیکرهای استریو. پردازنده‎ی سریع‎تر و افزایش 50 درصدی در عملکرد پردازنده‎ی گرافیکی و مقدار رم بیشتر. کلید هوم جدید حساس به فشار نیرو گرفته از یک موتور لمسی جدید. مدل‎هایی با حافظه‎های داخلی متفاوت.

دکمه‎ی هوم جدید تقریبا مشابه با حذف درگاه هدفون بحث برانگیز بوده است. اپل از همان موتور لمسی استفاده کرده است که در ترک‎پد مک‎بوک‎ها مشاهده می‎کنیم، بنابراین اوضاع ممکن است واقعا بهتر شده باشد.

آیفون 7 اپل

اپل فضای ذخیره‎سازی داخلی را در قالب سه مدل متنوع دو برابر کرده است، بنابراین سرانجام شاهد هستیم مدل پایه‎ی آیفون با 32 گیگابایت شروع می‎شود و دو مدل دیگر 128 و 256 گیگابایتی هستند. متاسفانه، هم‎چنان فناوری شارژ بی‎سیم یا سریع برای اپل معنایی ندارد، که در سال 2016 چیزی جز شرم نیست.

در هر صورت، آیفون 7 آماده‎ی آغاز کردن یک سفر است، بنابراین با ما همراه باشید. تک‎نیوز به صورت اختصاصی در صفحات آتی به بررسی بخش‎های سخت‎افزار، نرم‎افزار و طراحی این گوشی می‎پردازد.

جعبه فروش گوشی آیفون 7 اپل

گوشی آیفون 7 اپل با یک جعبه‎ی فروش بسیار آشنا به بازار عرضه شده است، داخل آن یک آداپتور A/C، یک کابل لایتنینگ و یک جفت ایرپاد با رابط لایتنینگ به چشم می‎‎خورد.

هم‎چنین یک رابط لایتنینگ به پورت 3.5 میلی‎متری نیز وجود دارد تا بتوانید از هر هدفونی که انتخاب می‎کنید، استفاده کنید.

نمایی 360 درجه از گوشی آیفون 7 اپل

ابعاد این گوشی 138.3 در 67.1 در 7.1 میلی‎متر است تا دقیقا با آیفون 6 اس یکسان است. پرچم‎دار جدید آیفون ولی توانسته است به نوعی وزن را 5 گرم کاهش و برابر با 138 گرم باشد.

طراحی و کیفیت ساخت

سال بعد 10 مین سالگرد ایفون است و شاید به همین دلیل اپل هم‎چنان از طراحی آیفون 6 استفاده کرده است و در نظر دارد هیجان اصلی را برای آیفون 8 نگه دارد. شاید هم آن‎ها می‎خواسته‎اند از دو بار وارد کردن شوک به کاربران دوری کنند، کاربرانی که ممکن است از ظاهر جدید متنفر باشند و دلیل آن را به گردن نبود درگاه هدفون و دکمه‎ی هوم “قلابی” بیاندازند.

جدا از فرضیاتی که در این زمینه وجود دارد، ممکن است آیفون 7 بسیار آشنا به نظر آید، ولی آن‎قدر حس و حال متفاوتی در خود دارد که هم‎چنان تا حد زیادی زیبا به نظر می‎آید. یک تغییر ظریف می‎تواند نقش یک تغییر به اندازه‎ی کافی خوب را داشته باشد، نوارهای آنتن به سمت بالا و پایین جابجا شده‎اند تا خمیده بودن گوشی را دنبال کنند. این نوع طراحی باعث شده است کمتر در دید و مزاحم باشند و در مدل‎های مشکی براق و مشکی تقریبا دیده نشوند.

ما شاهد طراحی مشابهی در گوشی‎هایی نظیر Meizu Pro 6 بوده‎ایم و اپل به خوبی متوجه‎ی بهبود این قضیه و تغییر بوده است.

آیفون 7

دو تغییر مشخص دیگر در بدنه‎ی یک‎پارچه‎ی آیفون 7 دیده می‎شود: برآمدگی دوربین بزرگتر است ولی هم‎چنین کمتر در دید است و بدون شک خبری از درگاه هدفون یا جک صوتی نیست.

در سال‎های گذشته شاهد بودیم که هر نسل جدید از آیفون‎ها رنگ جدیدی را با خود به همراه می‎آورده‎اند و نسل هفتم آن‎ها هم از این قضیه مستثنی نیست. اپل رنگ محبوب خاکستری را بازنشسته و به جای آن از دو رنگ جدید مشکی رونمایی کرده است. مدل تنها مشکی رنگ دارای یک رنگ مشکی جدید مات است که همانند با مدل خاکستری رنگ تزئین سطحی آن به نحوی است که به شکل محکمی گوشی در دست جا گیرد، در حالی‎که رنگ مشکی براق واقعا با تمامی رنگ‎های قبلی آیفون متفاوت است.

آیفون

تزئین سطحی براق آیفون 7 مشکی جالب به نظر می‎آید و خاطرات آیفون 3G و 3GS را به یاد می‎آورد. این رنگ تنها مختص به مدل‎های 128 و 256 گیگابایتی است، که نشان می‎دهد اپل این رنگ را پرمیموم در نظر گرفته است.

متاسفانه، مدل مشکی براق آیفون 7 بسیار مستعد به خراش افتادن است و بسیار سریع لک می‎افتد. حتی اپل پذیرفته است که گوشی‎های به رنگ مشکی براق برای هر فردی نیست چون ظاهر براق آن‎ها به سادگی توسط خراش از بین می‎رود مگر این‎که توسط یک قاب مورد محافظت قرار گیرد.

در دست گرفتن آیفون 7 یک نوع لذت خاص در خود دارد، گوشی بسیار باریک و سبک، در همین حین که نمایشگر 4.7 اینچی آن باعث می‎شود یکی از جمع‎ و جورترین پرچم‎دارهای موجود در بازار باشد. حتی با آن‎که ظاهر آیفون 7 گرد است، رنگ مات آن باعث می‎شود به شکل محکمی در دست جا بگیرد و قابلیت ضدآب بودن آن باعث می‎شود نگران افتادن آن در آب نباشید.

همان‎طور که کاملا می‎توان انتظار داشت، انتخاب آیفون به رنگ مشکی براق نیاز به مراقبت بیشتر خواهد داشت، ولی بدون شک باید پذیرفت که به نسبت همتاهای مات خود حتی ظاهر بهتری دارد.

آیفون در ایجاد آیفون 7 جدید عملکردی عالی داشته تا گوشی با قدرت رقابت و جذابیت بالا ایجاد کند، حتی با آن‎که طراحی آن چیزی نیست که بتوان آن را تازه نامید. هم‎چنان حس پرمیموم بودن را همانند با دو سال قبل دارد.

کلیدهای کنترلی

در پایین آیفون 7، پورت لایتنینگ و دو محافظ به چشم می‎خورند. کالبدشکافی این دستگاه نشان داده است که پشت هر دوی این محافظ‎ها یک میکروفون قرار دارد، ولی یکی محافظ‎ها به اسکیپر اولیه‎ی این گوشی پیوسته است، در حالی‎که یکی دیگر به نظر در فضای استفاده نشده‎‎ای داخل گوشی قرار گرفته است. اپل در پاسخ به سوال ایجاد شده در رابطه با این نوع طراحی ادعا می‎کند که این فضای استفاده نشده یک دریچه بارومتریک است که از آن به منظور به این منظور استفاده می‎شود تا به سنسور فشارسنج اجازه‎ی دسترسی به هوای محیطی در بدنه‎ی ضدآب آیفون 7 داده شود.

تغییر بارزی که به چشم می‎خورد نبود درگاه 3.5 میلی‎متری هدفون در پایین این گوشی است که بعدا به آن می‎رسیم.

از طرف دیگر در بالای گوشی آیفون 7 مطلقا چیزی به چشم نمی‎خورد.

سمت چپ این گوشی دارای سوئیچ مشهور سایلنت کردن گوشی و دو کلید تنظیم حجم صدا قرار دارد. در سمت راست کلید پاور/ قفل کردن گوشی و شیار سیم‎کارت با قطع نانو دیده می‎شود.

در نهایت به پشت آیفون 7 می‎رسیم که تنها تغییر بارز را نشان می‎دهد، یعنی نوارهای آنتن به بالا و پایین این گوشی منتقل شده‎اند. لنزهای دوربین بزرگتر و برآمدگی آن‎ها کمتر است و یک فلاش جدید ال‎ای‎دی رنگ حقیقی 4 تایی در اطراف قرار دارد.

حفره‎ی کوچک بین لنزها و فلاش جایی است که میکروفون سوم قرار دارد، به احتمال زیاد همان میکروفونی که برای لغو پارازیت در تماس‎های صوتی به کار گرفته می‎شود. واقعا مایه‎ی افسوس دارد که با وجود این همه میکروفون آیفون 7 هم‎‎چنان ویدئوهای خود را با یک کانال صوتی (کیفیت صدای مونو) ضبط می‎کند.

جلوی این گوشی آشنا به نظر می‎آید، گرچه در زیر آن چند شگفتی نهفته است. در بالای صفحه‎‎نمایش بلندگوی مکالماتی، دوربین فیس‎تایم جدید و تعدادی سنسور قرار دارد.

بلندگوی مکالماتی نقش یک اسپیکر را نیز دارد، قسمتی از اسپیکرهای استریویی که برای اولین بار در آیفون 7 شاهد آن هستیم. اسپیکر دوم جایی است که همیشه بوده است، یعنی در پایین این گوشی زیر یک محافظ با ظاهری زیبا.

زیر نمایشگر تغییر دوم یعنی دکمه‎ی هوم با نسل دوم حسگر اثرانگشت تاچ آی‎دی قرار دارد. با آن‎که این حسگر اثرانگشت همانی است که در آیفون 6 اس دیده می‎شد، ولی کلید هوم چیزی است که حرف‎های زیادی برای گفتن دارد.

ابتدا، دیگر با یک دکمه روبرو نیستیم. یک قطعه‎ی گرد صاف را داریم که زمانی که آن را فشار می‎دهید به صورت فیزیکی پایین نمی‎رود. به جای آن، این دکمه با موتور لمسی به‎روزرسانی شده‎ی اپل که داخل گوشی است، در ارتباط قرار دارد. آیفون 6 اس نیز دارای یک موتور لمسی است ولی ماژول آن بسیار کوچکتر بود.

به لطف این موتور لمسی، این کلید حساس به فشار است و می‎تواند فرق بین آهسته ضربه زدن و فشار دادن را متوجه شود.

آیفون 7

عملکرد این موتور لمسی خوب است و توهمی عالی از یک کلیک واقعی را به وجود می‎آورد. چند روزی طول می‎کشد تا با این دکمه عادت کنید، ولی زمانی که این کار صورت گرفت بعید است دیگر دلتنگ بازخورد فیزیکی دکمه‎ی قدیمی هوم شوید. باید اشاره داشت شما حتی این دکمه را می‎توانید پیکربندی کنید.

ولی هم‎چنان می‎توان حدس زد کاربرانی هستند که حس فشار دادن یک کلید فیزیکی واقعی را دوست دارند و نمی‎توانند این حس را قبول کنند که این کلید جدید بویی از نوآوری را در خود دارد تا این‎که به خاطر نیاز خاصی این تغییر صورت گرفته باشد. نه تنها بازخورد فشار دادن این دکمه جدید در مقابل یک دکمه‎ی فیزیکی واقعی در سطح پایین‎تری قرار دارد بلکه ماژول بزرگتر موتور لمسی حالا بخش زیادی از فضایی را اشغال کرده که به دنبال حذف جک صوتی 3.5 میلی‎متری به وجود آمده است.

gsmarena_003_3

البته، اگر کلید هوم حساس به فشار تنها راه برای مطمئن شدن از قابلیت ضد آب آیفون بوده است، نمی‎توان معترض بود ولی ما شاهد هستیم که شرکت‎های سونی و سامسونگ گوشی‎هایی ضدآب با کلیدهای فیزیکی دارند.

مسئله‌‎ی دیگر دوام و تعمیر است، اپل ممکن است طراحی جدید را به این دلیل انتخاب کرده باشد که وقت درگیر شدن با کلیدهای هوم خراب و گوشی‎های قفل شده (ارور مشهور 53) به دنبال تعمیر دکمه خراب/ حسگر اثرانگشت و تعویض آن‎ها با قطعات دارای عدم صلاحیت را ندارد.

ولی دلیل این اقدام هرچیزی می‎خواهد باشد، بدترین قسمت آن این است که اپل بدون پرده ماجرا را بیان نمی‎کند. این شرکت به جای آن همواره در رابطه با نوآوری‎هایی در دنیای فناوری سخن می‎گوید در حالی‎که قطعه‎ی جایگزین شده‎ی قبلی به طور کلی تجربه‎ی کاربری بهتری فراهم می‎کرد.

همین قضیه در رابطه با حذف درگاه هدفون صادق است. این‎طور به نظر می‎رسد که اپل دلیل واقعی حذف آن را مخفی می‎کند. آن‎ها واقعا نیازی به حذف آن نداشتند چون استاندارد قابل قبولی در سطح این صنعت برای جایگزینی آن به استثنای بلوتوث ندارند. خوب در نظر بگیرید این شرکت یک لوازم‎جانبی جدید بی‎سیم به اسم ایرپاد تولید کرده است که قیمتی برابر با 159 دلار دارد. نمی‎خواهیم توطئه کنیم، ولی آیا بوی پول را شما هم حس می‎کنید؟

ایرپادهای اپل

نمایشگر آیفون 7

با آن‎که نمایشگر گوشی آیفون 7 ممکن است در خود یک پنل بهتر را مخفی کرده باشد، ولی هم‎چنان از نظر اندازه و دقت با نسل قبلی آیفون مشابه است یعنی یک پنل 4.7 اینچی با دقت 750 در 1334 پیکسل (تراکم پیکسلی 326ppi) دیده می‎شود. این پنل از نوع ال‎سی‎دی با فناوری IPS و نور پشتی ال‎ای‎دی و با ماتریکس RGB است. هم‎چنین نسبت به قابلیت لمس سه‎بعدی از خود واکنش نشان می‎دهد، فناوری که برای اولین بار در گوشی آیفون 6 اس مشاهده شد.

نمایشگر آیفون 7

نمایشگر رتینای جدید اپل 25 درصد روشن‎تر به نسبت نسل قبلی خود است و حتی پوشش رنگی وسیع‎تری (استاندارد سینمایی) را تحت پوشش قرار می‎دهد، گرچه کاربران کمی متوجه‎ی این تغییر خواهند شد. این‎ها مواردی هستند که به نسبت صفحه‎نمایش عالی که آیفون 6 اس داشت تغییر کرده‎اند.

آیفون 7 در انتهای نشان‎گر مربوط به تنظیم میزان روشنایی خود دارای حداکثر میزان روشنایی 560 نیت است که به نسبت آیفون 6 اندکی وضعیت بهتر شده است. اگر تنظیمات نور صفحه‎نمایش آیفون را در حالت خودکار قرار دهید، به سادگی میزان روشنایی در محیط‎های بسیار روشن تا 660 نیت نیز بالا خواهد رفت، که واقعا عالی است.

رنگ‎های مشکی ارائه شده توسط این نمایشگر رتینای جدید عمیق هستند و ترکیب آن‎ها با میزان روشنایی بالا باعث می‎شود این نمایشگر در بحث نسبت کنتراست امتیاز عالی 1225:1 را به دست آورد.

بهترین ویژگی این نمایشگر کالیبراسیون رنگی آن است. این قضیه هیچ‎ ربطی به پوشش رنگی وسیع‎تر اشاره شده در بالا ندارد بلکه ترجیحا مربوط به دقت رنگی است که آشنا‎ترین رنگ‎هایی که در زندگی روزمره خود مشاهده می‎کنیم، به وجود می‎آورد.

در این خصوص میانگین DeltaE نمایشگر آیفون 7 برابر با 1.7 است، که در بین گوشی‎های مشابه بهترین است و تاکنون تنها گوشی‎های گلکسی نوت 5 و خانواده‎ی لومیا 950 قادر به چنین تولید رنگی عالی بوده‎اند. تمامی رنگ‎ها به صورت تک به تک میانگین انحراف DeltaE زیر 4 را دارند. بنابراین صفحه‎نمایش آیفون 7 در بین معدود گوشی‎های موجود در بازار است که به شکل عالی از نظر رنگی کالیبره شده است تا در محیط‎هایی که رنگ اهمیت فراوانی دارد به صورت حرفه‎ای استفاده ‎شود.

نسبت کنتراست صفحه نمایش آیفون 7

آیفون اپل دارای حالتی به اصطلاح به نام Night Shift است که به دنبال آن رنگ صفحه‎نمایش شما به منظور ایجاد این اطمینان تنظیم شود که بعد از غروب آفتاب چشم‎های کاربر در معرض نور آبی قرار نگیرند. شما می‎توانید زمان دقیق شروع این حالت و ساعات پایانی آن را مشخص کنید تا نمایشگر گوشی شما در آن زمان زرد رنگ مانند باشد.

در محیط روشن نمایشگر آیفون 7 عملکرد استثنائی از خود نشان داد و در تمامی اوقات محتویات روی آن به خوبی خوانده می‎شد.

عمر باتری گوشی آیفون 7

آیفون 7 مجهز به یک باتری لیتیوم پتاسیمی غیر قابل تعویض با ظرفیت 1960 میلی‎آمپر ساعت است که به نسبت باتری آیفون 6 اس یک افزایش 15 درصدی پیدا کرده است. هم‎چنین چیپست جدید اپل یعنی دیده می‎شود که از نظر انرژی بسیار کارآمدتر است و ترکیب آن با باتری جدید و سیستم‎عامل بهینه‎ شده‎ی iOS 10 باعث افزایش عمر باتری به نسبت قبل می‎شود.

و برای اوقاتی که میزان شارژ باتری شما بسیار کم است حالت Low-Power دیده می‎شود که شما می‎توانید به صورت دستی فعال کنید تا به دنبال رسیدن شارژ به زیر 20 درصد، میزان کم شدن شارژ بسیار کمتر شود.

امتیازی که آیفون در بحث دوام باتری به دست آورد بسیار متعادل بود. این گوشی می‎تواند به دنبال صحبت بر روی بستر 3G اینترنتی یا گردش در اینترنت به دنبال یک‎ بار شارژ در حدود 11.5 ساعت دوام آورد، استقامت این باتری در بحث پخش ویدئو در حدود 9 ساعت بود. دوام باتری در حالت انتظار متوسط و بنابراین با یک امتیاز 61 ساعتی روبرو هستیم.

عمر باتری گوشی آیفون 7

یعنی اگر شما روزانه از آیفون 7 خود برای یک ساعت گردش در وب، پخش ویدئو و مکالمه صحبت کنید، باتری آن به دنبال یک بار شارژ به مدت دو روز و 13 ساعت  دوام خواهد آورد.

پشتیبانی از شبکه‎ها و قابلیت‎های ارتباطی

آیفون 7 اپل دارای مجموعه کاملی از قابلیت‎های ارتباطی بی‎سیم است. این گوشی از شبکه‎ی سریع‎تر LTE Cat. 12 (سرعت دانلود تا حداکثر 450 مگابیت در ثانیه، آپلود تا حداکثر 150 مگابیت در ثانیه) پشتیبانی می‎کند و یکی از معدود گوشی‎هایی است که وسیع‎ترین باند‎های شبکه‎ی LTE را تحت پوشش قرار می‎دهد. به راحتی این گوشی از شبکه‎های 2G و 3G نیز پشتیبانی می‎کند.

علاوه بر موارد بالا، آیفون 7 از آخرین پروتکل‎های VoLTE، HD Voice و Wi-Fi Calling نیز پشتیبانی می‎کند، که البته فعال بودن این قابلیت‎ها بستگی به اپراتور مخابراتی شما دارد.

طبیعتا تمامی استانداردهای وای‎فای و بلوتوث نیز تحت پوشش قرار گرفته‎اند. هم‎چنین از NFC پشتیبانی می‎شود ولی عملکرد آن تنها به سرویس Apple Pay محدود است.

پورت اختصاصی لایتنینگ آیفون 7 برای انتقال داده‎ها به صورت سیمی، شارژ کردن گوشی و در بحث صدا استفاده می‎شود. از USB Host (میزبانی یو‎اس‎بی) به صورت محدودی پشتیبانی می‎شود تا شما تنها تعدادی لوازم جانبی تایید شده را به این گوشی متصل کنید یا به حافظه‎ دوربین دیجیتال خود از طریق رابط‎های اختصاصی که به صورت جداگانه فروخته می‎شوند، دسترسی داشته باشید. شما می‎توانید حتی اگر بخواهید به گوشی خود یک کیبورد بلوتوثی متصل کنید.

تغییر بزرگی که آیفون 7 به خود دیده است حذف درگاه هدفون است، البته شما می‎توانید از رابط لایتنینگ به پورت 3.5 میلی‎متری که اپل در جعبه فروش آیفون خود قرار داده برای داشتن لذت مجدد هدفون‎های سیمی خود، استفاده کنید.

همچنین در صورت تمایل می‎توانید ایرپادهای بی‎سیم اپل را تهیه کنید. جالب‎ترین مسئله در رابطه با آن‎هاشاید این باشد که دارای یک چیپ اضافی هستند که اپل اسم آن را W1 گذاشته و سبب برقراری ارتباط با آیفون از طریق بلوتوث بسیار ساده‎تر و سریع‎تر باشد.

ایرپادهای اپل

سیستم iOS 10 اپل

ماه ژوئن بود که اپل از iOS 10 رونمایی کرد. به عنوان بخشی از سیستم‎عامل جدید اپل، صفحات هوم و قفل صفحه‎نمایش جدید، مراکز کنترل و نوتیفیکیشن‎ها، تجربه‎ی لمس سه‎بعدی و سیری با تغییر روبرو شده و اپلیکیشن‎های سیستمی بهبود یافته‎اند.

سیستم عامل iOS 10 اپل

از آن‎جایی‎که از همان ابتدا تجربه‎ی کاربری iOS حول قابلیت‎های ساده‎ای شکل گرفته است هر فردی می‎تواند سریعا با این سیستم‎عامل انس پیدا کند و از این نظر iOS با تغییراتی روبرو نبوده است.

اولین تغییر آیفون 7 در صفحه هوم دیده می‎شود. تمامی اپلیکیشن‎ها در این صفحه قرار گرفته و شما می‎توانید آن‎ها را در پوشه‎‎هایی مرتب کنید. خبری از ویجت‎ها در صفحه‎ هوم نیست، بنابراین کشوی اپلیکیشنی مجزایی نیز وجود ندارد.

تغییر دیگر در صفحه هوم مربوط به آخرین صفحه از سمت چپ می‎شود که به طور ثابت به بخشی به اسم Today اختصاص یافته که حالا از ویجت‎های مختلفی از جمله کادر جستجوی اجباری اسپات‎لایت پشتیبانی می‎کند.

مورد دوم مرکز نوتیفیکیشن است. صفحه‎ای که شما از با کشیدن از بالا به پایین آن را ظاهر می‎کنید و تمامی نوتیفیکیشن‎های شما را در خود دارد.

مورد سوم مرکز کنترل است. این صفحه با کشیدن از پایین به بالا ظاهر می‎شود و دارای تاگل‎های و میانبرهای سریع است. شما می‎توانید بر روی محتویات صفحه‎ی چپ و راست سوایپ کرده و به منوهای HomeKit و کلیدهای کنترلی موزیک‎پلیر دسترسی داشته باشید.

تغییر چهارم منوی تنظیمات است. تمامی جنبه‎های تنظیماتی گوشی شما، نظیر هر سیستم‎عامل موبایل دیگری، در این بخش قرار دارد. از نظر سازماندهی بهترین منوی تنظیماتی که تا به‎حال دیده‎ایم نیست ولی عملکرد اپل در این بخش خوب بوده است.

اپل قفل صفحه‎نمایش خود را دستخوش تغییرات کرده است و حتی با آن‎که آشنا به نظر می‎آید قابلیت‎های بسیار جدیدی در خود دارد ولی از قابلیت جدیدی پشتیبانی می‎کند تا زمانی که کاربر گوشی را در دست می‎گیرد، صفحه‎ی آن روشن شود.

gsmarena_001_1

حالا راحت‎تر می‎توان به اپلیکیشن دوربین دسترسی داشت، فقط کافی است به سمت چپ سوایپ کنید. اگر به سمت راست سوایپ کنید، صفحه ویجت‎ Today خود را پیدا خواهید کرد. اندروید تصمیم داشته دیگر بر روی قفل صفحه‎نمایش ویجت‎ها را نشان ندهد ولی اپل مشتاق برگرداندن آن‎ها بوده است.

صفحه‎نمایش ممکن است به صورت خودکار روشن شود، ولی زمانی که انگشت خود را روی سنسور تاچ‎ آی‎دی قرار می‎دهید از قفل خارج نمی‎شود. به جای آن، باید دکمه هوم را برای قابلیت‎های بیشتر فشار دهید. به دنبال این کار شما فرصت تعامل با ویجت‎ها و نوتیفیکیشن‎ها را از قفل صفحه‎نمایش خود خواهید داشت ولی از نظر بسیاری از کاربران این قابلیت جدید راحتی خاصی با خود به همراه ندارد. خوشبختانه شما می‎توانید از مسیر Accessibility -> Home Button قابلیت Rest Finger to Open را فعال کنید تا به دنبال آن با قرار دادن انگشت شما روی دکمه‎ی هوم گوشی از حالت قفل خارج شود. صفحه‎ی Today بر روی قفل صفحه‎نمایش را به همراه مراکز کنترل و نوتیفیکیشن می‎توان غیرفعال کرد.

صحبت از مرکز نوتیفیکیشن که شد باید بگوییم طراحی جدیدی دارد و نوتیفیکیشن‎ها در آن ظاهر شبه حبابی دارند. صفحه‎ی Today نیز این‎جا دیده می‎شود.

مرکز کنترل از سه صفحه تشکیل شده که شامل یک صفحه با تاگل‎ها و یک صفحه با کلیدهای کنترلی موزیک‎پلیر است و در طراحی آن حباب‎ها به چشم می‎خورند. صفحه‎ی سوم Control Center Tab نام دارد که اگر از اپلیکیشن جدید Home استفاده می‎کنید، خود میانبری برای کنترل گجت‎های خانگی هوشمند شما است.

در رابطه با صفحه‎ی Today که در بالا اشاره کردیم باید بگوییم شبیه به یک صفحه‎ هوم با لیستی از ویجت‎ها است که شما باید ویجت‎هایی که در آن‎جا قرار دارند را انتخاب کنید. بخش بالا همواره برای کادر جستجوی اسپات‎لایت خواهد بود و سپس شما می‎توانید ویجت هواشناسی، تقویم، توصیه‎های اپلیکیشن سیری و هر ویجتی که اپلیکیشن‎های شما ارائه می‎دهند را قرار دهید.

صفحه‎ی Today آخرین صفحه از سمت چپ بر روی قفل صفحه‎نمایش، صفحه هوم و مرکز نوتیفیکیشن است. اگر دوست دارید می‎توانید آن را کلا غیرفعال کنید.

قابلیت لمس‎ سه‎بعدی حتی در بخش‎های بیشتری از iOS دیده می‎شود و اپل به خوبی از ابتکار جدید خود که در سال قبل معرفی کرد، دفاع می‎کند. ممکن است معرفی آن به عنوان یک قابلیت پر زرق و برق بوده باشد ولی مفید بودن آن به دنبال هر به‎روزرسانی افزایش می‎یابد.

شما می‎توانید از قابلیت 3D Touch بر روی آیکون اپلیکیشن‎های زیادی استفاده و منوهای سریعی را آشکار کنید. ولی حالا اپل این منوهای سریع را به اپلیکیشن‎های سیستمی با نشان دادن یک ردیف اضافه از موارد محبوب شما، لیست مخاطبین سریع، آخرین موزیک‎ها و سایر محتویات خاص اپلیکیشنی، توسعه داده است. شما می‎توانید هر کدام را که دوست دارید به عنوان ویجت به صفحه‎ی Today خود اضافه کنید.

طبیعتا، پیش‎نمایشی از تصاویر، لینک‎های وب، پیام‎ها، ایمیل‎ها، یادداشت‎ها و تصاویر نیز دیده می‎شوند.

اکنون این امکان برای شما وجود دارد که بر روی نوتیفیکیشن‎ها (هم نوتیفیکیشن‎های ظاهر شده و هم در مرکز نوتیفیکیشن) فشار وارد کرده و آن‎ها را به صورت بالن‎هایی با قابلیت‎های اجرایی خاص توسعه دهید. اپل این قابلیت را نوتیفیکیشن‎های غنی گذاشته است. یعنی شما می‎توانید در وایبر چت کنید، به پیام‎ها یا ایمیل‎ها پاسخ دهید و سپس بدون بستن یک اپلیکیشن به کار قبلی خود برگردید.

در نهایت، سیری نیز آپدیت شده است. دستیار صوتی هوشمند اپل در اختیار توسعه‎دهندگان قرار گرفته است. یعنی، شما می‎توانید از طریق سیری تاکسی سفارش دهید یا در وایبر متن و تصویر ارسال کنید. یا از طریق اپلیکیشن‎های مالی نظیر پی‎پال پول ارسال کنید. اگر اپلیکیشنی با سیری سازگار باشد، شما حالا می‎توانید از سیری بخواهید کارهایی را در رابطه با آن انجام دهد و او نیز انجام خواهد داد.

اپلیکیشن سیری در iOS 10

اپل عملکردی عالی در اصلاح اینترفیس کاربری خود داشته و قابلیت‎های جدید، به منظور افزایش تجربه‎ی کاربری بدون پیچیده‎سازی آن، به اندازه‎ی کافی هستند. شما ممکن است هرگز از بعضی از آن‎ها استفاده نکنید و هم‎چنان iOS را با زیبایی کاملی که دارد تجربه کنید. ولی اگر خواهان استفاده از قابلیت‎های جدید هستید، ممکن است این کار با استفاده از اعمال فشار بر روی اپلیکیشنی یا درخواست انجام کارها توسط سیری به جای خودتان، آسان‎تر باشد. انقلابی در این‎جا رخ نداده است ولی یقینا گامی به سمت جلو به شمار می‎رود.

عملکرد و تست‎های بنچمارک

اپلیکیشن آیفون 7 را با نسل جدیدی از چیپ A10 Fusion مجهز کرده است. این چیپست دارای یک پردازنده‎ی چهار هسته‎ای، اولین بار در آیفون‎ها چنین چیزی را می‎بینیم، است به نحوی که دو هسته عملکرد بالایی با سرعت کلاک 2.34 گیگاهرتز دارند و دو هسته‎ی دیگر برای کارهای سبک‎تر و صرفه‎جویی در توان هستند. دو هسته‎ی اول به نسبت چیپ A9 به مقدار 40 درصد و به نسبت A8 دو برابر سریع‎تر هستند. دو هسته‎ی دیگر بیشتر از نظر توان مصرفی کارآمد هستند و تنها به 20 درصد توان مورد نیاز برای هسته‎های با عملکرد بالا احتیاج دارند.

آیفون 7

یک پردازنده‎ی گرافیکی جدید نیز دیده می‎شود که 6 هسته‎ای و به نسبت GPU موجود در A9 به مقدار 50 درصد سریع‎تر است و تنها 66% توان را به خود اختصاص می‎دهد.

در نهایت آیفون 7 از 2 گیگابایت رم بهره می‎برد در حالی‎که مدل پلاس 3 گیگابایت رم دارد.

وب‎سایت Chipworks سخت سعی داشته است که چیپ جدید A10 Fusion را رمزگشایی کند و چیزی که جالب است آن‎ها نتوانستند دو هسته‎ی با توان کم را پیدا کنند. در حقیقت، این هسته‎‌ها برای چیزی جز خود سیستم‎عامل وجود ندارند. هیچ بازی یا بنچمارکی قادر به استفاده از آن‎ها نیست، در حقیقت، در بنچمارک‎ها اصلا ظاهر نمی‎شوند چون آن‎ها پردازنده‎ی آیفون 7 را دو هسته‎ای نشان می‎دهند.

Chipworks سعی دارد موقعیت این دو هسته را برروی چیپ حدس بزند، ولی موقعیت آن‎ها در حال حاضر مهم نیست، بلکه این حقیقت اهمیت دارد که منحصر به iOS بوده و توسط چیز دیگری قادر به کشف شدن نیستند. بنابراین، تا جایی که عملکرد پردازش مهم است، تمامی بنچمارک‎ها از دو هسته‎ی عملکرد بالای A10 با سرعت کلاک 2.34 گیگاهرتز استفاده می‎کنند.

و صحبت از هسته‎های پردازنده که شد باید با قوی‎ترین هسته پردازنده‎ی موبایل در جهان تا به امروز آشنا شوید، یعنی هسته‎ای که داخل چیپ A10 Fusion قرار گرفته است. سرعت کلاک آن 2.34 گیگاهرتز و از این نظر در بین بالاترین‎هایی است که تا به‎حال دیده‎ایم، و علاوه بر این بهترین عملکرد را در حال حاضر در اختیار دارد. این هسته‎ی جدید قدرت پردازش دو برابری به نسبت هسته‎ی کریوی موجود در چیپست اسنپ‎دراگون 820 (وان‎پلاس 3)، دو برابر Cortex-A72 (هوآوی P9) است و به نسبت نسبت هسته Twister موجود در آیفون‎های 6 اس، 6 اس پلاس و SE با افزایش 40 درصدی روبرو شده است.

عملکرد و تست‎های بنچمارک آیفون 7

ولی قدرت دو هسته‎ی این پردازنده چطور است؟ باید گفت پردازنده‎ی دو هسته‎ای A10 به نسبت هر پردازنده‎ی دو، چهار، شش، هشت یا ده هسته‎ای موجود در بازار بهتر است. به نسبت پردازنده‎ی کریوی 4 هسته‎ای (اسنپ‎دراگون 820 در گوشی وان‎پلاس 3) و پردازنده‎ی Twister دو هسته‎ای نسل آیفون 6 اس 40 درصد بهتر، و تنها با امتیازی اندکی بالاتر به نسبت آخرین چیپست Kirin شرکت هواوی در گوشی آنر 8 (4 هسته A72 + 4 هسته A53) قرار می‎گیرد.

عملکرد و تست‎های بنچمارک آیفون 7

Chipworks هنوز مدل دقیق پردازنده‎ی گرافیکی آیفون 7 را مشخص نکرده ولی مهر تاییدی بر شش هسته‎ای بودن آن زده است (درست نظیر پردازنده‎ی گرافیکی 6 هسته‎ای PowerVR GT7600 موجود در آیفون 6 اس). ما می‎دانیم که اپل نوید یک افزایش 50 درصدی در عملکرد این بخش را داده است.

تست‎های offscreen به ما کمک می‎کند عملکرد خام این GPU را بررسی کنیم که آن را در بالای نمودار در مقایسه با هر GPU دیگری که تا به حال تست کرده‎ایم قرار می‎دهد. قدرت این پردازنده‎ی گرافیکی به نسبت آدرنو 530 موجود در گوشی وان‎پلاس 3 به نسبت 20 درصد، به نسبت Mali-T880MP12 موجود در چیپست اگزینوس موجود در گلکسی نوت 7، به مقدار 30 درصد بهتر است. هم‎چنین طبق وعده‎ی اپل به نسبت نسل قبلی آیفون افزایش 50 درصدی در عملکرد GPU آیفون 7 دیده می‎شود.

عملکرد و تست‎های بنچمارک آیفون 7

 

در تست دیگر این افزایش به نسبت آدرنو 530، 30 درصد و به نسبت Mali-T880MP12 و PowerVR GT7600 به مقدار 50 درصد بیشتر است.

عملکرد و تست‎های بنچمارک آیفون 7

 

نمایشگر این گوشی از فول اچ‎دی کمتر است و همین امر باعث میشود به نسبت سایر پرچم‎دارهای رقیب که رزولوشن 1080p یا 1440p دارند یک نوع برتری داشته باشد. در هر دو تست گرافیک گرفته شده از این گوشی، نرخ تازه‎سازی 60 فریم بر ثانیه به راحتی به دست آمد، بنابراین این گوشی هر عنصر گرافیکی را می‎تواند اجرا کند و تا چند سال آینده کاربران از نظر گرافیک هیچ مشکلی نخواهند داشت.

عملکرد و تست‎های بنچمارک آیفون 7

عملکرد و تست‎های بنچمارک آیفون 7

BaseMark ES 3.1 یک بنچمارک فوق‎العاده سنگین گرافیکی است که تنها پرچم‎دارها بدون هنگ کردن یا یک یا دو ساعت طول کشیدن، می‎توانند آن را به پایان برسانند. GPU آیفون 7 نه تنها با اختلاف فراوان در صدر قرار گرفته بلکه توسط بنچمارک BaseMark بابت بهترین دستگاه در دیتابیس آن‎ها تا به حال، مدال طلای دیگری به دست آورد.

عملکرد و تست‎های بنچمارک آیفون

بنچمارک بعدی در رابطه با تست‎های ترکیبی است که عملکرد CPU، GPU، رم، حافظه‎داخلی، عملکرد رابط‎کاربری به همراه موارد دیگر سنجیده می‎شود. شک نکنید در صدر این نمودار در بنچمارک BaseMark OS II 2.0 آخرین محصول اپل با اختلاف فراوان نسبت به مقاوم دوم یعنی گلکسی نوت 7 سامسونگ، قرار می‎گیرد.

عملکرد و تست‎های بنچمارک آیفون 7

در نهایت بنچمارک ترکیبی AnTuTu 6 مهر تاییدی برای نتیجه‎ی تست قبلی است، تا هیچ گوشی‎هوشمند دیگری در حال حاضر بهتر از آیفون 7 نباشد.

عملکرد و تست‎های بنچمارک آیفون 7

بار دیگر اپل خود را ثابت کرده است، این شرکت بهترین چیپست موبایل موجود در بازار را ساخته که دیگران تنها از آن می‎توانند درس بگیرند. پردازنده‎ی دو هسته‎ای این شرکت، حتی بدون کمک به هسته‎های کوچک کارآمد از نظر انرژی، هر پردازنده‎ی دیگر موجود در بازار را شکست می‎دهد. پردازنده‎ی گرافیکی این گوشی در هر بنچمارک گرافیکی بهترین جایگاه را تصاحب می‎کند.

آیفون 7 سریع‎ترین و قدرتمند‎ترین گوشی‎هوشمند در جهان است. به نسبت سایر پرچم‎دارها حتی در اوج بنچمارک‎ها خنک‎تر کار می‎کند، گرچه در امتداد لبه اطراف کلید پاور ناحیه‎ای قرار دارد که در زمان تحت فشار گذاشتن گوشی کاملا گرم می‎شود، ولی باز هم این گرم شدن در حد معقول است.

برقراری مکالمات

اپلیکیشن‎های Phone و Contacts سیستم‎عامل iOS 10 همانند با گذشته و دارای یک رابط‎کاربری تمیز هستند و شما این‎جا نیز می‎توانید برای انجام کارهای سریع از قابلیت لمس‎ سه‎بعدی  استفاده کنید. برای افرادی که نیاز دارند قابلیت لیست سیاه هم به چشم می‎خورد.

اپلیکیشن Phone برای اپلیکیشن‎های شخص سوم نظیر اسکایپ، وایبر و واتس‎اپ باز شده است و این اپلیکیشن‎ها حالا می‎توانند از همان صفحه مشابه برقراری تماس با تماس‎های معمول تلفنی بهره ببرند. حتی جنبه‎ی بهتر ماجرا این است که شما می‎توانید با استفاده از لیست مخاطب دفترچه‎تلفن خود از طریق وایبر با اسکایپ به صورت پیش‎فرض تماس تلفنی برقرار کنید و نیاز به جابجا شدن بین اپلیکیشن‎ها به هیچ‎وجه نیست.

اپلیکیشن فیس‎تایم طبیعتا برای تمامی دستگاه‎های مک و iOS سازگار موجود است و به شما اجازه می‎دهد با دیگر دستگاه‎های دارای این اپلیکیشن به صورت مجانی تماس‎های ویدئویی و صوتی برقرار کنید. همین قضیه در رابطه با اپلیکیشن iMessage صدق پیدا می‎کند، یعنی به دنبال فعال‎سازی شما می‎توانید محتویات رسانه‎ای و متن رایگان، از جمله پیام‎های صوتی به هر گجت دیگر اپل که بر روی آن iMessage نصب شده باشد، ارسال کنید.

اپل هم‎چنین قابلیت Wi-Fi calling را در آیفون خود لحاظ کرده است. اگر اپراتور شما این قابلیت را پشتیبانی کند، گوشی شما می‎تواند به نحوی تنظیم شود که به صورت خودکار در شبکه‎ی وای‎فایی که ترجیح می‎دهید تماس تلفنی برقرار کند.

بلندگوهای استریوی جدید آیفون 7 را نیز مورد محک قرار دادیم تا بلندترین آیفون تا به امروز را شاهد باشیم که بلندگوهای استریوی آن از نظر کیفیت صدا و بلندی در حد عالی باشند.

این بلندگو در تست ما امتیاز خوبی بر جا گذاشت و به نسبت نسل قبلی آیفون‎ها به مراتب بهتر شده است.

تست بلندگو ایفون 7

پیام‎دهی

اپل تصمیم به آپدیت اپلیکیشن Messages خود گرفته و کلاینت پیام‎دهی خود را با تغییرات جدی روبرو ساخته است. جنبه‎ی خوب ماجرا این است که اینترفیس اپلیکیشن همانند با قبل حفظ شده است.

شما حالا می‎توانید ظاهر حباب‎های پیام‎دهی را، ولی نه به شکل سابق، تغییر دهید. شما می‎توانید تصاویر پویای حبابی اضافه کنید و دوستان شما می‎توانند پیامی که شما با تصاویر پویای جدید مخابره می‎کنید را ببینند.

همچنین می‎توانید متن‎هایی با دست‎خط خود ارسال کنید و از انیمیشن‎های تمام صفحه برای مواقعی نظیر جشن‎تولد یا تعطیلات ملی استفاده نمایید. علاوه بر این امکان ارسال پیام‎ها به صورت نامرئی نیز وجود دارد که برای خواندن آن دوستان شما صفحه‎نمایش را اصطلاحا تمیز کنند تا آن‎ها آشکار شوند.

طراحی‎ها و تپش قلب‎های جالبی که در نسل اول اپل‎واچ معرفی شدند حالا در این اپلیکیشن نیز دیده می‎شوند. ایموجی‎های جدیدی نیز لحاظ شده‎اند به همراه قابلیت ترجمه‎ی کلمه به ایموجی و پاسخ‎های سریع از پیش تعیین شده‎ای که در قالب نشانه‎هایی در گفتگوها ظاهر می‎شوند.

یکی از بزرگترین تغییرات در اپلیکیشن Messages پشتیبانی از استیکر است. شما می‎توانید از اپ‎استور مجموعه‎ای از استیکرها را دانلود کنید.

در نهایت این اپلیکیشن نیز در اختیار توسعه‎دهندگان شخص ثالث قرار گرفته است و حالا شما می‎توانید به ارسال پول بپردازید، تصاویر را ویرایش یا اضافه کنید و از داخل اینترفیس خود اپلیکیشن محتوا را به اشتراک‎ بگذارید.

صفحه‎کلید

صفحه‎کلید اپل نیز به‎روزرسانی شده است. با آن‎که ظاهر خود را حفظ کرده است ولی در داخل با تغییرات زیادی روبرو شده است. حالا این اپلیکیشن قادر به درک محتوای شما است و می‎تواند پیش‌‎بینی‎هایی بر اساس رفتار شما کند از جمله اوقات فراغت بر اساس برنامه‎ی زمانی تقویم شما، اعدادی از دفترچه‎ تلفن که مطابق با نام افراد است و البته فقط کلماتی که بر اساس الگوی تایپ شما درک شده‎اند.

امکان تایپ به چند زبان نیز موجود است و iOS تایپ شما به هم انگلیسی و هم اسپانیایی را تشخیص خواهد داد و بدون تغییر کیبورد کلمات را برای هر دو زبان پیش‎بینی و تصحیح می‎کند.

اپلیکیشن‎های پیش‎فرض مهم

به دنبال فعال‎سازی هر آیفون جدید شما بسته‎ی iWorks کاملی دریافت می‎کند که شامل اپلیکیشن‎های Pages (مشاهده، ویرایش اسناد، Numbers (مشاهده و ادیت فایل‎های اکسل، و Keynote (مشاهده و ویرایش پرزنتیشن‎ها) می‎شود.

اپلیکیشن‎هایی نظیر تقویم، یادداشت‎ها، هواشناسی، ماشین حساب و آلارم به چشم می‎خورند ولی آپگرید‎های بسیار اندکی داشته‎اند. تنها چیزی که شاید ارزش اشاره داشته باشد، اپلیکیشن Notes است که افراد مختلف می‎توانند در ایجاد یک یادداشت با هم تعامل داشته باشند. جدا از آن، این اپلیکیشن هم‎چنان دارای قابلیت‎های گذشته است نظیر طراحی، ایجاد چک‎لیست، فرمت‎گذاری‎های مختلف با لیست‎ها، درج مولتی‎مدیا به همراه موارد دیگر.

طراحی اپلیکیشن News مشابه با اپلیکیشن جدید موزیک است. این اپلیکیشن هم‎چنان از نظر منابع خبری محدود به چند منطقه جغرافیایی است. همان‎طور که نام آن اشاره دارد یک خبرخوان توسعه‎یافته توسط اپل است که اخباری که ممکن است دوست داشته باشید را برای شما جستجو و برای مشاهده در یک نگاه فراهم می‎کند. اخبار مورد نظر می‎توانند شامل موضوعات متفاوتی شوند و در یک اینترفیس ساده قرار گیرند. قابلیت Save for Later نیز دیده می‎شود. در حال حاضر این اپلیکیشن تنها برای کاربران آمریکایی، استرالیایی و بریتانیایی کاربرد دارد.

اپلیکیشن News در iOS 10

اپلیکیشن Apple Maps نیز دارد بهتر می‎شود. کلاینت پیش‎فرض اپل از داده‎های نقشه‎های جمع‎آوری شده توسط شرکت TomTom استفاده و از مسیریابی صوتی و جهت‎یابی توسط سیری، ناوگان حمل و نقل عمومی، اطلاعات ترافیکی در زمان آنی و نواحی مهم مجاور با نظرات مختلف، پشتیبانی می‎کند.

اپلیکیشن Photos

اپلیکیشن Photos، یک اپلیکیشن گالری به شمار می‎رود که استفاده از آن بسیار ساده است و از دسته‎بندی تصاویر به شکل آلبوم‎ها پشتیبانی می‎کند و حتی دارای بخشی برای تصاویر اخیرا پاک شده است، علاوه بر این چند ترفند جدید در این اپلیکیشن به کار گرفته شده است که بسیار آشنا هستند چون سال‎ها شاهد استفاده از آن‎ها در اندروید بوده‎ایم.

این اپلیکیشن حالا تصاویر شما را بر روی یک نقشه در یک آلبوم اختصاصی به اسم “مکان‎ها” نشان می‎دهد. شما هم‎چنین می‎توانید تصاویر را به صورت بندانگشتی و براساس مکان‎های مختلف مرتب کنید.

این اپلیکیشن هم‎چنین دارای یک آلبوم جدید به اسم People است که شما در آن می‎توانید تمامی تصاویر خود را به صورت مرتب شده براساس چهره‎ی افراد پیدا کنید. شما می‎توانید این آلبوم‎ها را نام‎گذاری کنید و خاطرات خود را با یک دوست به آسانی مرور کنید.

یک قابلیت جدید در iOS استفاده از هوش‎مصنوعی در مرتب‎سازی بخشی به اسم Memories است که تصاویر شما را اسکن و آن‎ها را به صورت خودکار به شکل آلبوم‎هایی براساس مناطق مهم، حیوانات، افراد، موضوعات و شاخص‎های متنوع دیگر، مرتب می‎کند. به عنوان مثال، اگر به مراسم عروسی بروید، در زبانه‎ی Memories آلبوم جدیدی شکل خواهد گرفت که تمامی تصاویری که از این مراسم گرفته‎اید، نه کل روز، در این آلبوم مرتب خواهد شد.

برای هر خاطره جدید به صورت خودکار یک ویدئو نیز ایجاد می‎شود که شما هر وقت خواستید می‎توانید آن را ویرایش کنید. شما می‎توانید تصاویر یا کلیپ‎هایی اضافه یا پاک کنید، موزیک پس‎زمینه و افکت‎های مختلف را تغییر دهید.

اپلیکیشن Photos هم‎چنین آلبوم‎های خاطرات جالبی نظیر بهترین تصاویر گرفته شده در سال 2005، بهترین تصاویر سه ماه گذشته و غیره ایجاد می‎کند. این قابلیت به صورت خودکار تصاویر را براساس افراد، مکان‎های مهم، رویدادها و شاخص‎های دیگر انتخاب می‎کند.

اپلیکیشن گالری دارای قابلیت‎های غنی ویرایش کردن نیز است.

و در نهایت، یک کادر جستجوی پیشرفته برای اپلیکیشن Photos دیده می‎شود که به شما کمک خواهد کرد در کتابخانه‎ی تصاویر خود به راحتی تصویر مورد نظر را پیدا کنید، فقط کافی است نام، نام مکان، ماه یا موارد مشابه دیگر را وارد کنید.

بدون شک قابلیت تصاویر زنده نیز دیده می‎شود و شما می‎توانید به صورت کامل از این نوع تصاویر در اپلیکیشن Photos استفاده کنید. اپلیکیشن دوربین حالا تصاویر زنده را ثابت می‎کند و شما می‎توانید از طریق ویرایشگر پیش‎فرض تصویر اپل آن‎ها را ویرایش، افکت‎گذاری کنید، برش بزنید، بچرخانید و میزان روشنایی یا کنتراست را تغییر دهید.

ویدئو پلیری با امکانات محدود

متاسفانه در برنامه پخش کننده فایل‌های ویدئویی iOS 10 تغییرات خاصی لحاظ نشده است. تنها امکان آپلود کردن محتواهایی با فرمت‌های پشتیبانی شونده در iTunes وجود خواهد داشت و البته از همین راه نیز تنها می‌توان از فروشگاه iTunes خرید کرد. مسلما این مورد یکی از ناامیدکننده‌ترین موضوعاتی است که درباره این پلتفرم می‌توان از آن یاد کرد.

علاوه بر آن فقدان وجود رابط کاربری مناسب از دیگر معایب این برنامه بوده و البته عدم پشتیبانی از فرمت‌ها و کدک‌هایی خاص از بزرگترین مشکلات آن به حساب می‌آید.

اپلیکیشن موزیک کاملا تغییر یافته است

اپلیکیشن موزیک دارای یک رابط‎کاربری کاملا جدید است و اپل عملکردی عالی در سازمان‎دهی این اپلیکیشن غنی از امکانات داشته است. حالا داخل این اپلیکیشن 5 زبانه دیده میشود به اسامی، کتابخانه‎ی موزیک، برای شما، Browse، رادیو و جستجو. طراحی جدید در تمامی این تب‎ها نیز دیده می‎شود.

شما می‎توانید اگر دوست دارید بخش کتابخانه‎ی موزیک را ویرایش کنید.

زبانه‎ی “برای شما” براساس موزیک‎های مورد علاقه‎تان و آهنگ‎هایی که اغلب جستجو و گوش می‎کنید، پیشنهاداتی می‎دهد. بخش Browse به شما کمک می‎کند که در بین یکی از غنی‎ترین مجموعه‎های موزیک دنیا به گردش بپردازید.

در نهایت زبانه‎ی رادیو دارای کانال رادیویی Beats 1 است که به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته برنامه دارد و تراک‎های آهنگ این بخش توسط دی‎جی‎های واقعی، نه الگوریتم‎های ماشینی، انتخاب شده‎اند.‎ کانال‎های رادیویی دیگری نیز دیده می‎شوند از جمله برنامه‎هایی که به صورت خودکار توسط اپل ایجاد شده‎اند.

امکان اپلیکیشن موزیک مستقل از سرویس اپل‎موزیک فراهم شده است. شما فقط کافی است که از طریق آی‎تیونز مجموعه‎ موزیک خود را اضافه کنید و در صورتی که فردی از پلیر موزیک اپل شک دارد، باید گفت استفاده از این پلیر بسیار ساده است و نباید ترسی داشت.

 

قیمت استفاده از سرویس اپل موزیک در مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است و بیش از 100 کشور در جهان به آن دسترسی دارند. امکان استفاده از این سرویس به صورت آزمایشی و به مدت 3 ماه وجود دارد و بعد از آن باید قیمتی بین 2.99 دلار تا 9.99 یورو، بسته به محل زندگی‎تان، پرداخت کنید. طرح‎های خانوادگی ماهانه نیز وجود دارد و حداکثر تا 6 نفر می‎توانند از آن بهره ببرند.

خروجی صدایی که به شکل بی‎نظیر شفاف است

آیفون 7 اپل در زمان اتصال به یک آمپلی‎فایر فعال خارجی امتیازهای تقریبا عالی از خود بر جا گذاشت، ولی این سومین آیفونی است که پشت سر هم شاهد این هستیم که خروجی صدایی با کیفیت کاملا استریو ندارند. حجم صدا بالاتر از سطح متوسط است ولی قادر به رقابت با بهترین‎های موجود در بازار در این بخش نیست.

جالب است که زمان اتصال به یک جفت هدفون هیچ‎گونه انحرافی و افت کیفیتی دیده نمی‎شوند. اوج‎گیری نیوز القایی استریو بسیار محدود است و در مقایسه باید گفت که آیفون 7 به نسبت بخش اول تست کیفیت صدا، بهتر ظاهر می‎شود.

به عنوان نتیجه‎گیری باید گفت که آیفون 7 نظیر آیفون 6 اس، کیفیت صدای عالی دارد که تقریبا هر کاربری را راضی می‎کند، ولی آن دسته از افرادی که اهمیت زیادی به کیفیت صدا می‎دهند باید دنبال معدود گزینه‎های بهتر دیگر باشند.

نتایج زیر برای مقایسه دیده می‎شوند.

دوربین روشن‎تر 12 مگاپیکسلی

دوربین آیفون 7 به‎روزرسانی شده تا شاهد استفاده از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با لنزهای 6 محوری با نسبت کانونی f/1.8  و قابلیت رفع لرزش اپتیکال تصویر (که برای مدل پلاس سال قبل رزرو شده بود) باشیم. این سنسور گفته می‎شود به نسبت دوربین‎های قبلی آیفون 60 درصد سریع‎تر و کارآیی آن 30 درصد بیشتر است. فلاش ال‎ای‎دی دو رنگی نیز به‎روزرسانی شده و حالا از 4 ال‎ای‎دی تشکیل شده است، دو فلاش برای هر رنگ تا به طور کلی دوربین روشن‎تری را داشته باشیم.

دوربین روشن‎تر 12 مگاپیکسلی

قابلیت تصاویر زنده همانند با گذشته موجود هستند، این ویدئوهای کوتاه 3 ثانیه‎ای به صورت خودکار گرفته می‎شوند و قابلیت جدیدی که دیده می‎شود ثابت شدن آن‎ها است تا بسیار روان‎تر به نظر آیند.

اینترفیس دوربین همانند با گذشته است. اگر بر روی گزینه‎ی فوکوس آهسته ضربه بزنید گوشی در اختیار شما یک نشان‎گر به منظور کنترل میزان نوردهی قرار می‎دهد. به این طریق شما به راحتی می‎توانید میزان نوردهی را بسته به صحنه تنظیم کنید. شما هم‎چنین می‎توانید میزان نوردهی و فوکوس را قفل کنید تا تغییری نداشته باشند.

باید تایید کرد سرعت عملکرد این دوربین فوق‎العاده سریع است. خبری از مکث یا بارگذاری با ذخیره‎سازی حتی زمان گرفتن چندین تصویر پشت سر هم وجود ندارد.

تمامی تنظیمات و حالات عکاسی به صورت منطقی مرتب شده‎اند و تنها تنظیماتی که وجود آن به چشم نمی‎خورد یک تاگل برای انتخاب از بین قابلیت گرفتن ویدئوهای فول اچ‎دی و 4K است. به جای این‎که از رابط‎کاربری دوربین بتوانید این کار را انجام دهید باید وارد منوی تنظیمات گوشی شوید، که از حالت ایده‎آل تغییرات رزولوشن ویدئو به صورت سریع دور است.

حتی با آن‎که اپل دوربین آیفون جدید خود را با یک سنسور جدید و لنزهای روشن‎تر با نسبت کانونی f/1.8 آپگرید کرده است، ولی هم‎چنان رزولوشن آن 12 مگاپیکسلی است و تصاویر گرفته شده با آیفون 7 بسیار مشابه با دوربین آیفون 6 اس هستند.

به هنگام روز، سطح جزئیات تصاویر خوب است، ولی به شکل بارزی از چیزی که در آیفون‎های سری 6 و 6 اس دیده بودیم، بهتر نیست. اگر به داخل زوم کنید، حالا قادر به مشاهده‎ی انحراف هندسی در گوشه‎های تصویر و پایین بودن سطح شارپ بودن تصویر خواهید بود، چیزی که در آیفون‎های قبلی دیده نمی‎شد، یقینا تاثیر مستقیم استفاده از لنزهای روشن‎تر جدید است.

الگوریتم پردازش تصویر همانند با دوربین آیفون سال قبل است و در این بخش شاهد بهبود و تغییری نیستیم.

جدا از آن، رنگ‎ها و کنتراست عالی و محدوده‎ی پویا بدون شک بسیار خوب است، که قسمتی از این موارد به خاطر چیزی است که یک نوع بهینه‎سازی هوشمندانه‎ی محدوده‎ی دینامیک نامیده می‎شود، بسیار نظیر چیزی که در دوربین‎های اختصاصی بزرگ مشاهده می‎کنید.

تصاویر زیر با فعال بودن قابلیت HDR گرفته شده‎اند.

فناوری جدید لرزش‎گیر اپتیکال تصویر به آیفون 7 اجازه می‎دهد سرعت شاتر دوربین را تا حد 1/4 ثانیه در زمان گرفتن دوربین بر روی دست کاهش دهد که به نسبت سرعت 1/17 ثانیه‎ای شاتر دوربین‎های آیفون SE/6 اس بهتر است. ما چند تصویر مقایسه‎ای با آیفون 7 و SE گرفتیم و تصاویر گرفته شده با آیفون جدید روشن‎تر بودند، جدا از آن سطح جزئیات با هم فرقی نداشتند.

ما قدرت دوربین آیفون 7 در شرایط نوری کم را نیز محک زدیم. اولین تصویر زیر در شرایط نوری تاریک گرفته شده است. سپس برای دومین تصویر ما از منبع نوری مصنوعی استفاده کردیم، نظیر چیزی که شما معمولا به هنگام شب در خانه دارید. در نهایت با استفاده از فلاش تصویر نهایی را گرفتیم.

تصویر اول جالب نیست. تصویر معمولی گرفته شده در محیط خانه سطح جزئیات، کنتراست و رنگ خوبی دارد در حالی‎که تصویر نهایی (با فلاش) رنگ‎ها را به نسبت چیزی که در صحنه دیده می‎شد، با دمای خنک‎تری رندر کرد ولی سطح جزئیات نیز بیشتر شد.

آیفون 7 دارای 4 ال‎ای‎دی برای فلاش دوربینش است و در واقع، به نسبت دوربین آیفون 6 اس / SE دو برابر روشن‎تر است ولی احتمالا این موضوع به هنگام گرفتن تصاویر دورتر مهم خواهد بود. از طرف دیگر اگر از فلاش به عنوان چراغ قوه استفاده کنید، واقعا از اپلیکیشن چراغ قوه‎ی جدید آیفون قدردانی خواهید کرد.

سیستم رفع لرزش اپتیکال تصویر واقعا تغییر مهمی است چون باعث ثابت بودن لنز‎ها می‎شود و در شرایط نوری کم تصاویر محو‎آلود نخواهند بود. بخواهیم مقایسه کنیم دوربین آیفون SE اغلب اوقات در شرایط نوری کم تصاویر محوی تولید می‎کند.

آیفون 7 تصاویر سراسرنمایی با میدان دید 180 درجه می‎گیرد. این تصاویر می‌توانند در نهایت میدان دید 180 درجه‌ای را پوشش داده و علاوه بر آن تصاویر 60 مگاپیکسلی با دقت 15,000 × 4,000 پیکسل را پدید آورند. هم‌پوشانی قطعات تصویر بسیار مناسب بوده و هیچگونه اثرات مصنوعی و پردازشی در آن دیده نمی‌شود.

رزولوشن دوربین جلو به 7 مگاپیکسل افزایش یافته و قادر به گرفتن ویدئوهایی با دقت فول اچ‎دی است. دوربین جلوی این گوشی می‎تواند از فلاشی به اصطلاح به نام رتینا استفاده کند، که به دنبال آن صفحه‎نمایش شما با نور سفیدی روشن می‎شود. سطح جزئیات به نسبت دوربین‎های قبلی آیفون بهتر است، کنتراست و رنگ‎ها بسیار خوب هستند، در حالی‎که محدوده‎ی دینامیکی متوسط است.

قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 4K

آیفون 7 اپل قادر به گرفتن ویدئوهای 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه و ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه است. ویدئوهای اسلوموشن گرفته شده با دوربین این گوشی می‎توانند در رزولوشن 1080p و نرخ 120 فریم بر ثانیه یا با کیفیت اچ‎دی و نرخ 240 فریم بر ثانیه ضبط شوند.

طبیعتا، گزینه‎ای برای گرفتن فیلم‎های تایم‎لپس نیز وجود دارد.

دوربین فیلم‎برداری آیفون 7

رابط‎کاربری دوربین فیلم‎برداری آیفون 7 به سادگی هرچه تمام‎تر است و هیچی جز تنظیمات مربوط به فلاش به چشم نمی‎خورد. شما می‎توانید در منوی تنظیمات سوئیچ مربوط به تنظیم رزولوشن را پیدا کنید به جای این‎که در منظره‎یاب دارای میانبری باشد که واقعا تا حدی آزاردهنده است.

ویدئوهای 4K ضبط شده بیت‎ریتی در حدود 47 مگابیت در ثانیه دارند، ولی کیفیت صدا مونو و با فرمت AAC با نرخ 83 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره می‌شوند. فیلم‌های1080p  نیز در حالت 30 فریم بر ثانیه با بیت‎ریت 16 مگابیت در ثانیه و در نرخ 60 فریم بر ثانیه با نرخ حجمی 23 مگابیت بر ثانیه بر روی حافظه گوشی ذخیره می‌شوند. از طرفی بهتر است بدانید که  فیلم‌های 4k ضبط شده نسبت به تصاویر عکاسی شده، کمتر تحت پردازش قرار گرفته‌اند. نویز تصویر به میزان بسیار کمی دیده می‌شود اما جزئیات تصاویر به خوبی به ثبت رسیده‌اند اگر حتی در سطح خود بهترین نباشد. میزان محدوده گستره دینامیکی بسیار عالیست و فریم‌ریت‌ها به درستی ثبت می‌شوند، اما با این حال ضبط صدای مونو آن بسیار ناامیدکننده است. گاهی اوقات مقداری کم بودن میزان شارپی لبه‎های تصاویر نیز دیده می‎شود. به لطف حضور سیستم‎های رفع لرزش اپتیکال و نرم‎افزاری ویدئوها به خوبی ثابت هستند.

ویدئوهای 1080p گرفته شده با نرخ 30 و 60 فریم ثانیه در بین بهترین‎هایی هستند که ما دیده‎ایم، دوباره به خوبی تثبیت شده‎اند، سطح جزئیات عالی است، رنگ‎ها خوب، نرخ فریم ثابت و محدوده دینامیکی بی‎نظیر است. مجددا ولی کیفیت صدا مونو که در گوشی با این قیمت سخت بتوان چنین چیزی را هضم کرد.

شما می‎توانید نمونه ویدئوها را از لینک‎های زیر دانلود کنید:

2160p at 30 fps (9s, 50MB)

1080p at 60 fps (10s, 30MB)

1080p at 30 fps (13, 25MB)

جمع‎بندی

اپل عاشق مباحثه است. به آن سوخت می‎دهد و از آن سوخت می‎گیرد. خیلی از افراد بابت تصمیم‎هایی که اپل می‎گیرند از این برند متنفر هستند ولی باز هم در صف برای خرید آخرین آیفون قرار می‎گیرند. این جزوی از بازی بازاریابی است و به نوعی همیشه به نفع اپل جواب داده است. آیفون 7 احتمالا بحث بر‎انگیزترین آیفون است و اپل به همین شیوه آن را دوست دارد.

آیا اپل بهانه‎ی دیگری به افراد متنفر از خود داده است یا یک هدف مخفی پشت تصمیمات این شرکت قرار دارد؟ یک برنامه‎ی استادانه برای آینده که اکثر ما از آن‎ آگاه نیستیم؟ و آیا یک شخص معمولی این‎قدر به این چیزها اهمیت می‎دهد که حتی اپل حاضر به لطمه زدن به فروش محصول خود می‎شود؟

گوشی آیفون 7

از موضوع دور نشویم. یقینا حذف درگاه هدفون نشان از اهداف اپل دارد، جدا از مباحث مربوط به کیفیت صدای بالا برای عاشقان موزیک و جنبه‎های زیبایی‎شناسی در طراحی آیفون، و آن هم در رابطه با نحوه‎ی استفاده از موزیک و پول دادن بابت آن است. و چنین چیزی به اندازه‎ی کافی بحث به وجود می‎آورد.

درست است اسپیکرها استریو هستند ولی در ویدئوها کیفیت صدای استریو دیده نمی‎شود، حواستان باشد سال 2016 است و در رابطه با ویدئوهای 4K صحبت می‎کنیم. پورت لایتنینگ جای پورت یو‎اس‎بی Type-C را گرفته است. با این‎وجود خبری از فناوری شارژ بی‎سیم یا شارژ سریع نیست، به شکل شایسته‎ای از NFC پشتیبانی نمی‎شود (تنها محدود به استفاده با سرویس Apple Pay است).

درست است، آیفون 7 بدون جک صوتی 3.5 میلی‎متری و تقریبا بدون یک دکمه‎ی هوم است، دکمه‎ای که شما بتوانید به نحوی به شیوه‎ی گذشته آن را فشار دهید. آیفون جدید از طراحی، اندازه‎ی نمایشگر و رزولوشن مشابه با نسل قبلی استفاده می‎کند. و قبول داریم، از بسیاری از جهات از آیفون 6 اس بهتر است.

اگر ولی هنوز تحت تاثیر چنین آیفونی قرار نگرفتید، آیفون 7 پلاس می‎تواند شما را راضی‎تر کند، گوشی که نمایشگری بزرگتر دارد و مجهز به سیستم دوربین دوگانه‎ی جدیدی است که از لنزهای معمولی و تله‎فوتو استفاده می‎کند. شاید هم، اگر ضد آب بودن و اسپیکرهای استریو چیز خاصی برای شما نیستند، دوست داشته باشید برای 10 مین سالگرد آیفون در سال بعد صبر کنید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال