اپل در خفا در حال آماده شدن برای شروع پادشاهی در قلمروی واقعیت افزوده است

برکسی پوشیده نیست که مدیرعامل اپل، تیم کوک، علاقه‎ی بارز خود را نسبت به فناوری واقعیت افزوده نشان داده است و واقعا قصد دارد با تمام قوا این شرکت را وارد این جبهه از رقابت کند. اگر به یاد داشته باشید او قبلا اظهار داشته بود که شرکت اپل قصد دارد در دراز مدت سرمایه‎گذاری […]

برکسی پوشیده نیست که مدیرعامل اپل، تیم کوک، علاقه‎ی بارز خود را نسبت به فناوری واقعیت افزوده نشان داده است و واقعا قصد دارد با تمام قوا این شرکت را وارد این جبهه از رقابت کند. اگر به یاد داشته باشید او قبلا اظهار داشته بود که شرکت اپل قصد دارد در دراز مدت سرمایه‎گذاری عظیمی در این بخش از بازار داشته باشد. حال به نظر می‎رسد تمامی این صحبت‎ها در حد حرف نبوده است چون براساس گزارشی که وب‎سایت Bloomberg منتشر کرده است”صدها مهندس اپل در حال حاضر خود را وقف این قضیه کرده‎اند” تا به دنبال آن پشتیبانی از واقعیت‎افزوده به یکی از قابلیت‎های محصولات اپل تبدیل شود و این شرکت چندین سال است که با دقت استعدادهای مختلف در این زمینه را از سراسر جهان مورد گزینش قرار می‎دهد.

این شرکت گفته می‎شود در حال سرمایه‎گذاری عظیم در بازاری است که آن را حوزه‎ی رقابتی مهم جدید خود می‎نامد و به همین منظور مهندسین سابق شرکت‎های مایکروسافت و Oculus، “جادوگران افکت‎های دیجیتالی” از هالیوود و هم‎چنین افراد مشهوری نظیر Mike Rockwell، مدیر اجرایی سابق شرکت Dolby Laboratories را استخدام و عنوان ریاست بخش واقعیت‎مجازی خود را به او می‎دهد. و این تازه شروع است، شرکت اپل به مدت چندین سال در حال خرید شرکت‎های کوچک فعال در این حوزه مانند Metaio، یک گروه توسعه‎ی نرم‎افزارهای واقعیت افزوده، FlyBy Media شرکت تولید نرم‎افزار دوربین مرتبط با این فناوری،  PrimeSense که تعدادی الگوریتم‎های حس عمق مخصوص دوربین‎ها را طراحی کرده، به همراه شرکت‎های متعدد دیگر خریده است.

ولی یک مصرف‎کننده انتظار چه محصول واقعی را می‎تواند داشته باشد؟ در گذشته شایعاتی مبنی بر این شنیده می‎شد که اهالی کوپرتینو در حال کار بر روی عینک‎های خاص واقعیت‎افزوده‎ هستند ولی این قضیه می‎تواند ماجراجویی خطیر و بزرگی برای این شرکت به همراه آورد، به عنوان مثال واکنش مردم را در رابطه با کاربرد ویژه‎ی این فناوری در نظر بگیرید، آن هم زمانی که آن‎ها عینک گوگل را به عنوان نمونه‎ای در این زمینه پیش روی خود می‎بینند، محصولی که با هیاهوی زیاد وارد بازار و قبل از این‎که فکرش را بکنید با سقوط مواجه شد.

ولی هدف تنها عینک‎ها نیست، بلکه اپل هم‎چنین در حال کار بر روی بعضی از مدل‎های اجرایی AR برای سری گوشی‎های آیفون خود نیز است. البته شرکت‎هایی مانند گوگل قبلا با پلت‎فرم تانگو خود چنین چیزی را محک زده بودند که با آن‎که عملا در حال نفس کشیدن است ولی با یک موفقیت فوری فاصله‎ی زیادی دارد، گرچه هنوز کودکی نوپا بیش نبوده و در نتیجه وجود بعضی از مشکلات فنی و عدم محبوبیت قابل توجیه است.

چندین نمایش آزمایشی از این فناوری در آیفون نشان داده شده است، از جمله مواردی مانند اسکن سه‎بعدی اجسام و قراردادن بی‎نقص مجازی اشیاء در مکان‎های واقعی (مجددا به مانند پروژه‎ی تانگوی گوگل). گرچه، ما تصویر می‎کنیم که این موارد بیشتر اثبات مفهوم هستند تا محصولاتی با کاربرد جدی در نظر گرفته شوند. اپل ممکن است در نهایت آن‎ها را در اختیار عموم قرار دهد، ولی حتی بعد از انجام آن، این محصولات بیشتر شبیه به اسباب‎بازی‎هایی خواهند بود که کاربران برای محک‎زدن این فناوری جدید به کار می‎گیرند.

در هر صورت، ما هنوز با آن‎چه که اپل در ذهن دارد زمان زیادی داریم، حتی اگر این شرکت فناوری AR خود را در سری گوشی‎های هوشمند امسال خود قرار دهد، که احتمال آن کم ولی با این‎حال وجود دارد، ولی باز هم در بحث قابلیت‎ها با چیزهای زیادی روبرو نخواهیم بود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال