راهنمای خرید: بهترین لپ تاپ های موجود در بازار (بهار 96)

بار دیگر قصد داریم نگاهی به بازار لپ‎تاپ داشتیم و همانند با روند همیشگی آن تغییرات زیادی به چشم می‎خورد. به عنوان مثال، اینتل چیپ‎های موبایل 4 هسته‎ای Kaby Lake خود را در نمایشگاه CES 2017 عرضه کرد تا اکثر لپ‎تاپ‎های بزرگتر به استفاده از آخرین و بهترین پردازنده‎های نسل هفتم Core رو آورند و شرکت […]

بار دیگر قصد داریم نگاهی به بازار لپ‎تاپ داشتیم و همانند با روند همیشگی آن تغییرات زیادی به چشم می‎خورد. به عنوان مثال، اینتل چیپ‎های موبایل 4 هسته‎ای Kaby Lake خود را در نمایشگاه CES 2017 عرضه کرد تا اکثر لپ‎تاپ‎های بزرگتر به استفاده از آخرین و بهترین پردازنده‎های نسل هفتم Core رو آورند و شرکت انویدیا نیز از پردازنده‎ی گرافیکی موبایل GP107 خود رونمایی کرد تا در نهایت با یک آپگرید عالی از دستگاه‎های کلاس GTX 960M و GTX 965M روبرو باشیم و GTX 1050 و GTX 1050 Ti در این بین خودنمایی کنند. تنها رده‎پایین‎ترین GPUها همانند با GT 940M هنوز به‎روزرسانی پاسکال خود را دریافت نکرده‎اند.

جدول زیر مقایسه‎ مشخصات GPUهای شرکت انویدیا را نشان می‎دهد

در این مقاله نگاهی به بهترین لپ‎تاپ‎های موجود در بازار می‎اندازیم تا علاقه‎مندان با دید بهتری خرید خود را انجام دهند.

لپ‎تاپ‎های ارزان‎قیمت

اکثر هیجانی که در بازار کامپیوترهای شخصی وجود دارد در بخش محصولات رده‎بالای بازار است، ولی افرادی هم هستند که بودجه‎های محدودتری دارند. بهترین لپ‎تاپ‎های ارزان‎قیمت مواردی هستند که تعادل خوبی بین قابلیت‎ها با توجه به قیمتی که دارند فراهم می‎‎کنند و اغلب اوقات حتی ممکن است بعضی از مشکلات کاربردپذیری جدی با دستگاه‎های زیر قیمت 300 دلار وجود داشته باشد. رقابت در این بخش بین کروم‎بوک و کامپیوترهای ویندوزی با قیمت کم است و ما قصد داریم نگاهی به محصولات ویندوزی بیاندازیم.

Chuwi LapBook 14.1

این لپ‎تاپ محصول شرکت چینی Chuwi مستقر در شهر شنژن این کشور است. آن‎ها از سال 2004 وارد این عرصه شده‎اند و چندین تبلت، لپ‎تاپ، کامپیوتر شخصی و لوازم جانبی وارد بازار کرده‎اند. لپ‎تاپ Chuwi LapBook 14.1 با توجه به هزینه‎ای که می‎کنید بسیار با ارزش است. این نوت‎بوک 14 اینچی دارای نمایشگرهای با لبه‎های باریک، پنل نمایش IPS با رزولوشن 1920 در 1080 است که در این محدوده‎ی قیمتی کمتر چنین چیزی را مشاهده می‎کنیم. در قلب این محصول از آخرین پلت‎فرم Apollo Lake اینتل استفاده شده که یک پردازنده‎ی سلرون 4 هسته‎ای مبتنی بر آخرین هسته‎های Atom Goldmont است. به همراه این مشخصات 4 گیگابایت رم، 64 گیگابایت حافظه‎داخلی eMMC دیده می‎شود که به مراتب بهتر از مدل‎های 32 گیگابایتی است که معمولا با قیمت‎های مشابه دیده می‎شوند. اگر به دنبال لپ‎تاپی با هزینه‎ی اندک هستیم، این محصول چینی بهترین به شمار می‎رود.

Lenovo ThinkPad 11e Yoga

آخرین نسل لپ‎تاپ ThinkPad 11e Yoga لنوو به نسبت خویشاوند غیر انعطاف‎پذیر خود یعنی 11e، آپگرید جالبی داشته است. جدا از اضافه شدن بارز کلمه‎ی Yoga به این مدل، یک لولا با قابلیت بازشدگی 360 درجه نیز به چشم می‎خورد تا سری محصولات Yoga را در بین تمامی محصولات لنوو با سربلندی متمایز کند.  ThinkPad 11e کاربران دانشجو و یا محصل را در نظر دارد، یعنی طراحی آن به نحوی بوده که به سادگی نمی‎شکند تا با محصول با دوام و محکمی روبرو باشیم. یکی از آپگرید‎های جالب دیگر به نسبت مدل غیر Yoga این لپ‎تاپ این است که این مدل تبدیل‎شونده دارای یک نمایشگر IPS بوده ولی همان ابعاد 11 اینچی و رزولوشن 1366 در 768 پیکسل مدل غیر Yoga حفظ شده است. این تدبیر لنوو باعث می‎شود بحث کاربرپذیری نمایشگر به شکل بارزی بهتر شود و مدل Yoga در واقع قیمت بالایی هم نداشته باشد. اگر از پردازنده‎ی Atom داخل این لپ‎تاپ راضی نیستید و عملکرد بیشتری می‎خواهید می‎تواند مدل دارای پردازنده‎ی Core i3-6100U را دریافت کنید، ولی اکثر مدل‎های این لپ‎تاپ مبتنی بر پلت‎فرم Braswell هستند و بنابراین انتظار عملکرد عالی را نداشته باشید. مدل‎های مختلف تنها از SSD برای حافظه‎داخلی استفاده می‎کنند و گنجایشی از بین 128/192 و 256 گیگابایت دارند. به نسبت درایوهای eMMC شاهد افزایش بهتر عملکرد هستیم و داشتن فضای ذخیره‎سازی بیشتر نیز همیشه جای پذیرش دارد. این لپ‎تاپ زیباترین محصولی نیست که می‎توانید بخرید ولی با توجه به قیمت آن ارزش بالایی دارد.

اولترا بوک‎ها

اولترا بوک‎ها دنیای لپ‎تاپ‎ها را با طراحی محصولاتی باریک و شیک به یک گام جلوتر پیش برده که هم‎چنان عملکرد خوبی با پردازنده‎ی سری Core i-U دارند و مدل‎های حتی باریکتر و سبکتری نیز با مدل‎های سری Core m-Y دیده می‎شوند. معنای اولترا بوک‎ها با گذشت زمان تغییر زیادی کرده است ولی یک اولترا بوک حداقل یک نمایشگر IPS با رزولوشن 1920 در 1080، درایو SSD و عمر باتری بیشتر از 8 ساعت دارد که حال این مقدار به بیش از 10 ساعت نیز افزایش یافته است. اگر بخواهیم نوت‎بوکی برای کارکردهای روزمره پیشنهاد کنیم یقینا یک اولترا بوک خواهد بود. نگاهی به برخی از بهترین نمونه‎های اولترا بوک موجود در بازار می‎اندازیم.

HP Spectre

اچ‎پی محصول جدیدی را وارد دنیای اولترا بوک‎ها تحت عنوان “باریکترین لپ‎تاپ دنیا” کرده و نام آن را Spectre گذاشته است. این لپ‎تاپ در واقع سبک‎ترین لپ‎تاپ نیست ولی وزن 1111 گرمی آن بسیار پایین بوده و اچ‎پی به شکل بی‎نظیری محصول جدید خود را طراحی کرده است. این شرکت از پردازنده‎های سری Kaby Lake خود با 8 گیگابایت رم و از حافظه‎های PCI-E با ظرفیت‎های 256 یا 512 گیگابایت استفاده کرده است. نمایشگر از نوع IPS با رزولوشن 1920 در 1080 به ابعاد 13.3 اینچ است. طراحی بسیار باریک این لپ‎تاپ مانع استفاده از پورت یو‎ا‎س‎بی A شده است ولی Spectre سه پورت یو‎اس‎بی C داشته که سه عدد از آن قابلیت تاندربولت 3 را در خود دارند. لپ‎تاپ HP Spectre تنها 10.4 میلی‎متر ضخامت دارد ولی با این‎وجود یک کیبورد با فضای 1.3 میلی‎متری بین کلیدها نیز دیده می‎شود. قیمت این لپ‎تاپ از 1169.99 دلار شروع می‎شود که واقعا زیاد است ولی با یک لپ‎تاپ رده‎بالا روبرو هستیم.

Dell XPS 13

Dell XPS 13 معمولا در لیست بهترین اولترا بوک‎ها قرار می‎گیرد. نمایشگر نوع Infinity Display این لپ‎تاپ باعث متمایز شدن آن شده تا شاهد یک نمایشگر بزرگ باشیم که با حواشی بسیار نازک داخل یک بدنه‎ی کوچک قرار گرفته است. جنبه‎ی منفی این نمایشگر وب‎کم بوده که در انتهای آن نصب شده است تا افرادی که گفتگوهای ویدئویی زیادی انجام می‎دهند نتوانند این نوع طراحی را بپسندند و جدا از آن شرکت Dell واقعا دستگاه بی‎نظیری ساخته است. این شرکت اخیرا به استفاده از پردازنده‎ی Kaby Lake تا حداکثر مدل Core i7-7500U رو آورده است. علاوه بر این اسکنر عنبیه چشم از قابلیت‎های دیگر این لپ‎تاپ است و کاربران می‎توانند از درایورهای Broadcom NIC به استفاده از درایورهای Killer رو آورند چون Broadcom در حال خروج از بازار است. شرکت Dell نوید داده است در مدل دارای رزولوشن فول اچ‎دی کاربران با توجه به استفاده از پردازنده‎ی Kaby و یک باتری 60 وات‎ساعت تا حداکثر 22 ساعت قادر به استفاده از باتری باشند، در حالی‎که اگر به یاد داشته باشید مدل سال قبل یک باتری 56 وات‎ساعتی داشت. در بافت بیرونی این لپ‎تاپ از آلیاژ آلومینیوم با فیبر مشکی کربنی بر روی کیبورد استفاده شده است و کلیدهای مشکی این صفحه‎کلید با بهره‎مندی از نور پشتی یک نوع کنتراست بی‎نظیر به وجود می‎آورند. قیمت XPS 13 برای مدل دارای پردازنده‎ی i3 از 799 دلار شروع می‎شود.

ASUS UX330UA

ASUS UX305CA به خاطر طراحی بدون فن، سبک، باریک و هم‎چنین قیمت عالی که داشت بسیار دوست‎داشتنی بود. حال نسل بعدی آن یعنی UX330UA دیده می‎شود که دارای پردازنده‎های Kaby Lake است. برخلاف UX305CA که پردازنده‎های Core M داشت، UX330UA از پردازنده‎های سری U پانزده واتی و به خصوص پردازنده‎ی Kaby Lake سری Core i5-7200U استفاده می‎کند. به همراه آن 8 گیگابایت رم، یک SSD با گنجایش 256 گیگابایت و یک نمایشگر 13 اینچی IPS با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل دیده می‎شود. شرکت ایسوس عملکردی عالی در اضافه کردن کانکتورهای یو‎اس‎بی C به سیستم‎های خود بدون حفظ پورت‎های قدیمی‎تر داشته است و این مدل نیز استثناء نیست و علاوه بر پورت‎های یو‎اس‎بی شاهد پورت HDMI و اس‎دی کارت هستیم. آپگرید بارز این مدل به نسبت UX305CA این است که یک کیبورد جدیدتر و بهتر به چشم می‎خورد که از قابلیت نورپشتی بهره‎مند است. این لپ‎تاپ تنها 13.55 میلی‎متر ضخامت و 1.2 کیلوگرم وزن دارد. قیمت آن نیز بسیار خوب و 699 دلار است. با توجه به این‎که اکثر اولترا بوک‎ها با داشتن فضای‎ ذخیره‎سازی کم و قیمت بیشتر عرضه می‎شوند، این قیمت بسیار قابل‎قبول است.

Razer Blade Stealth

شرکت Razor نیز لپ‎تاپ Stealth خود را با پردازنده‎ی Kaby Lake به‎روزرسانی کرده و حتی مهم‎تر از آن ظرفیت باتری را نیز افزایش داده است. Razer Blade Stealth یک نوت‎بوک عالی است که به خاطر عمر باتری‎اش ضعف خاصی داشت ولی در مدل جدید وضعیت باتری بهبود یافته است. این نوت‎بوک ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم ظاهری مشابه با Razer Blade 14 بزرگتر دارد ولی در عین‎حال بسیار باریک و سبک است. شرکت Razer به سری محصولات Stealth مدل‎های جدیدی را اضافه کرده است که می‎توان به مدل جدید دارای پردازنده‎ی i5، 8 گیگابایت رم، 128 گیگابایت حافظه‎داخلی اشاره کرد که به نسبت مدل ابتدایی 100 دلار ارزان‎تر است تا قیمت این سری از نوت‎بوک‎ها حال از  899 دلار شروع شود، ولی مدل دیگری نیز با مشخصات پردازنده‎ی i7، 16 گیگابایت رم، 512 گیگابایت حافظه‎داخلی نیز دیده می‎شود که رزولوشن نمایشگر به نسبت رزولوشن QHD مدل پایه به UHD ارتقاء پیدا می‎کند. Razer در مدل دارای نمایشگر UHD از یک پنل RGB ادوبی استفاده کرده است ولی برای آن حالت sRGB دیده نمی‎شود تا رنگ‎ها در نمایشگر به صورت خاموش به نظر آیند. این تنها لپ‎تاپی در این لیست به شمار می‎رود که دارای نور پشتی RGB برای هر کلید کیبورد است تا ظاهر واقعا زیبایی به آن بخشیده شود.  امکان اتصال آن به داک گرافیکی خارجی Razer Core با یک کابل تاندربالت 3 نیز وجود دارد تا به دنبال آن با یک لپ‎تاپ گیمینگ قدرتمند روبرو باشیم. واقعا عملکرد Razer جای تحسین دارد و قیمت آن‎ها از نظر رقابت بسیار در سطح بالایی قرار دارد.

 مک‎بوک

مک با توجه به پورت‎های محدود و یکسری عیب دیگر مخصوص هر کاربری نیست ولی به عنوان یک کامپیوتر شخصی فوق‎العاده پرتابل با بهره‎مندی از سیستم‎عامل macOS، به سختی قابل نادیده گرفته شدن است. اپل اخیرا محصول خود را به به‎روزرسانی نکرده است بنابراین هم‎چنان از پردازنده‎های سری M اسکا‎ی‎لیک استفاده می‎کند. این دستگاه فوق‎العاده سبک و باریک است، و گرچه همه نسبت به استفاده از کیبورد با طراحی پروانه‎ای این دستگاه متقاعد نشده‎اند، ولی اپل یقینا این نوع طراحی را دوست دارد چون در مک‎بوک‎ پروهای بزرگتر نیز شاهد استفاده از آن هستیم. نمایشگر عالی است و اپل به استفاده از نمایشگرهای با نسبت تصویر 16:9 ادامه داده است. بزرگترین مشکل وجود پورت یو‎اس‎بی C بوده که نقش پورت شارژ کننده را نیز برعهده دارد، اما با وجود این نمایشگر رتینا و طراحی بدون فن باعث شده است اگر جزو طرفداران مک هستید با یک لپ‎تاپ عالی پرتابل روبرو باشید.

لپ‎تاپ‎های تبدیل‎شونده

با آن‎که کاربران زیادی اولترا بوک‎ها را ترجیح می‎دهند ولی دستگاه‎های تبدیل‎شونده‎ی عالی نیز وجود دارند که ایفای چندین وظیفه را بر عهده می‎گیرند. آن‎ها ممکن است بهترین لپ‎تاپ‎های موجود در بازار یا بهترین تبلت‎ها نباشند، ولی می‎توانند به طور کلی نقش یکی از آن دو را به خوبی اجرا کنند.

سرفیس پرو 4 مایکروسافت

بهترین دستگاه تبدیل‎شونده سرفیس پرو 4 مایکروسافت است. این تبلت 12.3 اینچی عملا وارد تبلت‎های 2 در 1 شده است و رقبای زیادی را با طراحی‎های مشابه می‎بینید از شرکت Dell گرفته تا گوگل و اپل. سرفیس پرو 4 بدون شک در مقایسه با سایر دستگاه‎های ویندوزی از سطح بالاتری از استاندارد برخوردار بوده و با پشتیبانی عظیم از مباحث نرم‎افزاری سطح بهره‎وری این دستگاه بسیار بالا است. تمامی تغییرات از سرفیس پرو 3 به سرفیس پرو 4 ظریف است، این تغییرات در نمایشگری با اندازه‎ی نسبتا بزرگتر در بدنه‎ای به اندازه‎ی سابق، رزولوشن بیشتر و استفاده از پردازنده‎های Skylake دیده می‎شود به همراه قابلیت‎های جدیدی همانند با دوربین شناخت چهره‎ی فوق‎العاده سریع Windows Hello. احتمالا بهترین ویژگی این تبلت یک لوازم جانبی به اسم Type Cover است که کلیدهای لبه به لبه‎ای در اختیار کاربر به همراه یک ترک‎پد شیشه‎ای به مراتب بزرگتر قرار می‎دهد تا سرفیس پرو 4 به عنوان یک لپ‎تاپ عملکرد بهتری به نسبت مدل قبلی داشته باشد. مدل پایه‎ی آن با بهره‎مندی از پردازنده‎ی Core m3 و با قیمت 899 دلار شروع می‎شود ولی مدل محبوب‎تر دارای پردازنده‎ی Core i5 با 8 گیگ رم و 256 گیگابایت حافظه‎داخلی به قیمت 1199 دلار و بدون Type Cover به چشم می‎خورد. این تبلت گران‎قیمت‎ترین دستگاه 2 در 1 نیست ولی در این دسته از محصولات رهبری می‎کند. دیگر شرکت‎ها نیز وارد این بازار با محصولات ارزان‎تری شده‎اند اما سخت بتوان با کیفیت ساخت و نمایشگر عالی سرفیس پرو 4 مبارزه کرد.

سرفیس‎بوک مایکروسافت

مشکلات نرم‎افزاری در ابتدا دامن‎گیر سرفیس‎بوک شد، اما مایکروسافت به نظر تمامی آن‎ها را برطرف کرده است. سرفیس‎بوک به سادگی به عنوان یک دستگاه 2 در 1 اگر بیشتر به یک لپ‎تاپ نیاز دارید تا تبلت، پیشنهاد می‎شود. این دستگاه نمایشگر 13.5 اینچی با نسبت تصویر 3:2 و رزولوشن 3000 در 2000 پیکسل دارد تا با یکی از بهترین نمایشگرها برای لپ‎تاپ با رزولوشن شارو و کنتراست بی‎نظیر روبرو باشیم. عملکرد آن با استفاده از یا پردازنده‎ی Core i5-6300U یا Core i7-6600U بی‎نظیر است و کاربر می‎تواند از کارت‎های گرافیکی انویدیا با یک کارت گرافیکی سفارشی GT 940M نیز بهره ببرد. این محصول برای بازی توان فوق‎العاده بالایی ندارد ولی انتخاب انویدیا یقینا عملکرد در این زمینه را دوبرابر می‎کند. بدنه‎ی تمام منیزیومی باعث ایجاد ظاهر و حس و حالی و بی‎نظیر در سرفیس‎بوک می‎شود و کیبورد و ترک‎پد جزو بهترین‎ها به شمار می‎روند. اما سرفیس‎بوک محصول کاملی نیست، این دستگاه به نسبت اولترا بوک‎های سنتی سنگین‎تر بوده و تعادل وزن آن باعث می‎شود سنگین‎تر از چیزی که هست، حس شود. هم‎چنین قیمت آن موضوع منفی دیگری است که از 1349 دلار شروع و تا 3199 دلار برای مدل دارای پردازنده‎ی Core i7 با 16 گیگابایت رم، 1 ترابایت SSD و dGPU می‎رسد. با این‎حال، با سطح بالایی از عملکرد، عمر باتری خوب و یک تبلت جداشدنی بی‎نظیر روبرو هستیم. اخیرا مایکروسافت دستی بر روی سری محصولات سرفیس‎بوک خود کشیده و یک محصول جدید تحت نام نه چندان زیبای ” Surface Book with Performance Base” ارائه کرده است، ولی مدل جدید با داشتن کارت گرافیک به مراتب قدرتمندتر NVIDIA GTX 965M و هم‎چنین یک باتری بزرگتر موفق‎تر ظاهر می‎شود.

Lenovo Yoga 910

لننو تقریبا با سری Yoga خود دستگاه تبدیل‎شونده‎ی عالی ساخته و آخرین محصول آن‎ها یعنی Yoga 910 با امکانات بی‎نظیری وارد بازار شده است. این دستگاه دارای پردازنده‎های Kaby Lake تا حداکثر Core i7-7500U، حداکثر 16 گیگابایت راست و لولای شبه بند ساعتی که در Yoga 3 Pro معرفی شده بود را حفظ می‎کند. بزرگترین قابلیت آپگرید شده نمایشگرهای جدید، نمایشگرهای لبه لبه مشابه با XPS 13 است. لنوو اندازه‎ی این پنل را از 13.3 به 13.9 افزایش داده است و محصول خود را با دو نوع نمایشگر عرضه کرده است، یک پنل IPS با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل و یک پنل IPS دیگر با رزولوشن 3840 در 2160 پیکسل. احتمالا آرایش ساب‎پیکسلی RGBW نیز حذف شده است تا کمک چشمگیری در دقت رنگی و کنتراست شود. این لپ‎تاپ در سه رنگ و با قیمتی که از 1299 دلار شروع می‎شود، در بازار برای خرید موجود است.

لپ‎تاپ‎های بزرگ

برای برخی از افراد، یک لپ‎تاپ 13.3 یا 14 اینچی نیز کوچک است. شاید این دسته‎ از افراد نیاز هب عملکرد بیشتری دارند و چیپ‎های چهار هسته‎ای موجود در لپ‎تاپ‎های بزرگتر و کارت‎های گرافیک قدرتمندتر مورد نیاز هستند. شاید هم آن‎ها تنها نمایشگرهای بزرگتر را دوست دارند. از این نظر لپ‎تاپ‎های عالی نیز در بازار وجود دارند.

Dell XPS 15

شرکت Dell با XPS 13 به یک فرمول موفقیت دست پیدا کرد و آن را در لپ‎تاپ بزرگتر XPS 15 نیز به کار گرفته تا نتیجه شکل‎گیری لپ‎تاپی با ظاهر عالی با یک نمایشگر 15.6 اینچی و یک بدنه‎ی کوچکتر از حالت معمولی شود. XPS 15 9560 دارای پردازنده‎های 4 هسته‎ای Kaby Lake، به همراه آخرین کارت‎های گرافیک GTX 1050 انویدیا بوده تا از نظر عملکرد به نسبت هر چیزی‎که در یک اولترا بوک دیده می‎شود با جهش عظیمی روبرو باشیم. امکان خرید این لپ‎تاپ با یک نمایشگر UHD با 100 درصد پوشش رنگی Adobe RGB نیز وجود دارد گرچه باتری با وجود این همه پیکسل با کمی مشکل روبرو می‎شود تا مدل پایه با رزولوشن فول اچ‎دی بیشتر مناسب افرادی باشد که دوست دارند روزانه مدت زمان بیشتری از این لپ‎تاپ استفاده کنند. کیبورد و ترک‎پد هردو مانند XPS 13 عالی هستند. قیمت XPS 15 از 999 دلار شروع می‎شود.

مک‎بوک پرو 15 اینچی اپل

اپل برای تازه‎ترین مدل مک‎بوک پرو نمایشگر رتینا را حفظ کرده ولی پوشش رنگی را برای تحت شعاع قرار دادن فضای رنگی P3 به جای sRGB بهبود بخشیده است. آن‎‌ها موفق شده‎اند مدل 15 اینچی را بسیار نازک بسازند تا با محصولی که تنها 1.8 کیلوگرم وزن دارد مواجه باشیم. در این لپ‎تاپ پورت یو‎اس‎بی Type-C به همراه تاندربولت 3 استفاده شده است. متاسفانه، اهالی کوپرتینو به طور کامل USB-A را حذف کرده‎اند تا کاربران مجبور به استفاده از لوازم جانبی با پورت یو‎اس‎بی Type-C شوند.

این مک‎بوک 15 اینچی با پردازنده‎های چهار هسته‎ای Skylake عرضه شده و کارت گرافیک Polaris شرکت ام‎ای‎دی را دارد که علاوه بر پنل نمایش خود لپ‎تاپ، تا 6 نمایشگر یا دو نمایشگر جدید 5k را می‎تواند پشتیبانی کند. ترکیب این قابلیت با طراحی باریک و وزن اندک باعث شده آخرین نسل مک‎بوک پرو در فضای نسبتا اندک سطح بالایی از عملکرد را جا دهد.

اپل کیبورد با طراحی پروانه‎ای را در این مدل نیز به کار گرفته است و آن‎ها یک نوار لمسی را جایگزین کلیدهای F کرده‎اند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال