مسدود سازی ردیابی کاربران برای تبلیغات وب در فایرفاکس

به گزارش تکنولوژی نیوز، مرورگر فایرفاکس که همیشه از همان ابتدا خود را ضد تبلیغات مزاحم صفحات وب نشان داده است و کماکان با صنعت تبلیغات مقابله می کند، قصد دارد که قابلیت مسدود کردن ردیابی تبلیغات را انجام دهد. این موضع گیری نسبت به تبلیغات با هدف حفظ حریم شخصی کاربران انجام می شود. […]

به گزارش تکنولوژی نیوز، مرورگر فایرفاکس که همیشه از همان ابتدا خود را ضد تبلیغات مزاحم صفحات وب نشان داده است و کماکان با صنعت تبلیغات مقابله می کند، قصد دارد که قابلیت مسدود کردن ردیابی تبلیغات را انجام دهد. این موضع گیری نسبت به تبلیغات با هدف حفظ حریم شخصی کاربران انجام می شود. این مرورگر در جدیدترین اطلاعیه خود علاوه بر اثرات نادرست ردیابی که قابل تشخیص است و باعث از بین رفتن عملکرد وب می شود، به آسیب جمع آوری داده های کنترل نشده نیز اشاره کرده است که علاوه بر کاربران برای کارشناسان نیز ناشناخته و مبهم است و تنها به وسیله نقص های موجود در اطلاعات و داده ها شناخته می شود.

موزیلا ردیابی هایی که باعث کاهش سرعت بارگذاری می شوند را غیر فعال کرده و کوکی ها را از محتوای وب حذف می کند. این مرورگر ادعا دارد با مسدود شدن ردیابی های وب در آینده، کاربران فایرفاکس می توانند اطلاعاتی که می خواهند به اشتراک بگذارند را تحت کنترل داشته باشند. علاوه بر حفاظت از حریم کاربران موزیلا این اقدام را راهی برای بهبود عملکرد وب می داند زیرا با این روش ردیابی هایی که باعث افزایش زمان بارگیری صفحات وب می شدند ازبین می روند.

بررسی های انجام شده سیستم امنیتی Ghostery در ماه می سال جاری نشان می دهد که بیشتر از 50 درصد زمان بارگیری صفحات، صرف تبلیغات اشخاص با هدف جذب کاربر، جمع آوری و انتقال داده به تبلیغ کنندگان می شود. موزیلا با آغاز ماه جدید به مطالعه در مورد کاهش فعالیت های تبلیغاتی می پردازد که در صورت موفقیت آمیز بودن، این قابلیت بطور پیش فرض در firefox 63 قرارداده می شود. در ماه سپتامبر با استفاده ازکاربران بتا و قبل از شروع فعالیت نسخه firefox 65 بررسی های لازم انجام می شود و ویژگی های یاد شده در اختیار کاربران firefox nightly که یک کانال پیش انتشار عمومی فایرفاکس است قرار می گیرد.

سومین روش موزیلا که بطور جدی آن را پیگیری می کند مسدود کردن ردیابی اثر انگشت برای دستگاه هایی است که کاربران بدون رضایت آن را استفاده می کنند و غیر فعال کردن اسکریپت های رمزنگاری است که بر روی سیستم ها و با استفاده از قدرت سیستم بطور مخفیانه به تولید ارزدیجیتال می پردازد . این اولین بار نیست که فایرفاکس در مقابل صنعت تبلیغات اینترنتی قرار می گیرد. این مرورگر در سال 2004 نیز که اولین انتشار عمومی فایرفاکس در این سال بوده اقدام به حذف تبلیغات فوری وب کرده است.

موزیلا طی این سالها روش هایی برای ارتقاء حریم خصوصی کاربران و کاهش شیوه های مضر برای وب اتخاذ کرده است که از همه مهم تر می توانیم به مسدود کردن تبلیغات در حالت مرور خصوصی در سال 2015 اشاره کنیم. در اوایل امسال موزیلا ابزاری برای جلوگیری از ردیابی آنلاین فیسبوک بر اساس داده های حریم خصوصی Cambridge analytica منتشر کرد . در همان زمان نیز به کاربران روش های کنترل اطلاعیه های پاپ آپ داده شد. براساس اعلامیه اخیر فایرفاکس مسدود کردن پاپ آپ در انتشار فایرفاکس اصلی حرکت مناسبی در سال 2004 بود؛ چرا که کاربران فایرفاکس علاوه بر این که رضایت کافی از این مرورگر به دست آوردند در حریم محافظت شده توانستند به کار خود ادامه دهند. در سال 2018 امیدواریم تلاش هایی که برای تقویت حریم کاربران انجام شده موفقیت آمیز باشد .