نسخه پنجم فناوری بلوتوث با دو برابر سرعت و برد چهار برابری معرفی شد

به تازگی شاهد معرفی نسخه جدیدی از سرویس بلوتوث با نام Bluetooth 5 بودیم. بلوتوث که برخلاف دیگر موارد احیا شده نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری موجود در دنیا نظیر سیستم عامل‌ها یا تراشه‌ها، زود به زود بروزرسانی نمی‌شود، این بار آپدیت بسیار بزرگی را تجربه می‌کند. در این نسخه از بلوتوث شاهد افزایش سرعت نقل و انتقال اطلاعات […]

به تازگی شاهد معرفی نسخه جدیدی از سرویس بلوتوث با نام Bluetooth 5 بودیم. بلوتوث که برخلاف دیگر موارد احیا شده نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری موجود در دنیا نظیر سیستم عامل‌ها یا تراشه‌ها، زود به زود بروزرسانی نمی‌شود، این بار آپدیت بسیار بزرگی را تجربه می‌کند. در این نسخه از بلوتوث شاهد افزایش سرعت نقل و انتقال اطلاعات به همراه اتصال بهتر به دستگاه‌ها و همچنین مصرف بسیار کم انرژی در هنگام اتصال هستیم.

بلوتوث 5 توسط گروه سازنده آن به نام SIG معرفی شد که بر اساس استانداردهای این سرویس، سرعت انتقال دو برابر، برد و گستره اتصال چهار برابر و در نهایت ظرفیت انتقال اطلاعات نیز 800 درصد نسبت به نسخه قبلی افزایش یافته است. در واقع هم اینک نسخه به منظور استفاده در محیط بیرون بسیار کاراتر از نسخه قبلی خواهد بود. علاوه بر آن در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم و قرار است دستگاه‌های هوشمند نظیر خانه یا ساعت هوشمند، در آن حرف اول را بزنند، این مسئله بسیار مهم و حیاتی به چشم خواهد آمد.

همان طور که احتمالا می‌دانید بلوتوث از نظر میزان مصرف انرژی بسیار به صرفه‌تر از وای‌فای است. اما متاسفانه از نظر بُرد اتصال و همچنین پهنای باند انتقال اطلاعات محدودیت‌هایی دارد. البته هم اینک این مسئله با آپدیت بلوتوث کاملا حل شده است. انتظار می‌رود بلوتوث 5 اواخر سال میلادی کنونی یا اوایل سال 2017 در دستگاه‌های هوشمند جدید ظاهر شود.

در حقیقت در آینده نزدیک این سرویس جدید را در گوشی‌‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، بلندگوها، هدفون‌ها، لامپ‌های هوشمند، دوربین‌ها و دیگر موارد این چنینی خواهیم دید. در واقع هم اکنون 30 هزار شرکت گوناگون از سرویس بلوتوث شرکت SIG استفاده می‌کنند که انتظار می‌رود در پایان سال میلادی جاری، حجم عظیمی از آنها نسخه جدید بلوتوث را بر روی دستگاه‌های تولید شده خود نصب نمایند.

علاوه بر آن در صورت قرارگیری این سرویس بر روی دستگاه‌های هوشمند شاهد ارائه قابلیت‌های جدیدی خواهیم بود. برای مثال مکان‌یابی و تعقیب حرکات کاربر همانند آن چیزی که در دستگاه‌های هوشمند شرکت اپل شاهد ان هستیم، ممکن است با ارائه این آپدیت جدید، گستره بیشتری از دستگاه‌های هوشمند را در بر گرفته و از طرفی دقت آن نیز افزایش یابد.

انتظار می‌رود در پایان سال 2016، شرکت‌های مختلف دستگاه‌های هوشمند خود را محهز به بلوتوث 5 معرفی نمایند. علاوه بر آن امیدواریم در ماه سپتامبر در هنگام معرفی سری گوشی‌های آیفون 7 اپل، شاهد بروزرسانی در این بخش نیز باشیم.

البته در این میان باید منتظر بود و دید که سرویس Wi-Fi HaLow (که فعلا در اینترنت اشیا کاربرد وسیع دارد) چه واکنشی از خود نشان خواهد داد و آیا برای بهبود استانداردهای خود در این حیطه و رقابت جدید با سرویس بلوتوث تلاش خواهد کرد یا نه. لازم به ذکر است که  Wi-Fi HaLow دارای بُرد بیشتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به وای‌فای معمولی است.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال