خدمات مبتنی بر محتوا در قبوض تلفن همراه چیست؟

خدمات مبتنی بر محتوا یا ارزش افزوده پیامکی شامل اخبار، بازی و سرگرمی، مسابقه، محتوای مذهبی، آموزشی، اطلاع‌رسانی، بهداشت و سلامت و تبلیغات می‌باشد که اپراتور تلفن همراه موظف است قبل از شروع ارائه خدمات، در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی از طریق یک پیامک در مورد ارائه خدمات از مشترک سوال کند و در صورت تائید مشترک آن را فعال کند اما برخی مشترکان همراه اول درباره مبالغی که تحت عنوان خدمات مبنی بر محتوا در قبوض تلفن همراهشان درج شده اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

لازم به ذکر است پیامک‌های خدمات مبتنی بر محتوا با پیامک‌های تبلیغاتی فرق دارد؛ پیامک‌های تبلیغاتی گونه‌ای از سرویس تبلیغاتی بر بستر موبایل است که در آن از بستر پیامک برای مشترکین، محتوای تبلیغاتی ارسال می‌گردد. همچنین از این طریق نیز سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌ها و … می‌توانند با مخاطبان خود ارتباط دو سویه برقرار کنند.

طبق آنچه که رگولاتوری اعلام کرده: در حال حاضر نحوه ارسال پیامک‌های مربوط به خدمات به گونه‌ای است که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی درج می‌شود اما در برخی برنامه‌های رادیوئی و تلویزیونی داخلی و خارجی، سایت‌های اینترنتی و سایر رسانه‌ها با تبلیغات کاذب و گمراه‌کننده مشترکین را به ارسال کد عضویت به سرشماره‌های مورد نظر تشویق می‌کنند که ممکن است از آن برای عضویت ناخواسته مشترکین استفاده شود.

برای مثال در شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی با مضامین دعوت به عضویت در سرویس‌ها با متن‌های فریبنده و جذاب مانند شرکت در قرعه‌کشی، شما برنده شدید، شارژ رایگان و … ارسال می‌شود که در آنها هیچ اشاره‌ای به عضویت و محاسبه هزینه نشده و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از مشترکین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شده‌ و درنتیجه مبالغی در قبوض تلفن همراهشان درج و محاسبه می‌شود که از آن‌ها بی‌اطلاع هستند.

بنابراین مشترکان همراه اول می‌توانند با ارسال پیامک خالی به شماره ۸۰۰ و یا شماره‌گیری کد #۸۰۰* (ستاره هشتصد مربع)، سرویس‌های محتوایی فعال خود را مشاهده و در صورت تمایل نسبت به قطع آنها اقدام کنند. هم چنین در این سامانه امکان قطع و وصل کردن پیامک‌های تبلیغاتی نیز در نظر گرفته شده است.

همچنین مشترکین می‌توانند برای فعالسازی تمامی سرویس‌های خدمات پیامکی همراه اول کد معرفه آن سرویس (کد فعالسازی) نیز به شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس ارسال کنند. برای غیرفعال سازی هر یک از سرویس‌های فعال خود، کافی است کد غیرفعال‌سازی فارسی و یا لاتین آن سرویس (ترکیب کد معرفه فارسی سرویس با کلمه خاموش و یا کد معرفه لاتین سرویس با کلمه OFF) را برای شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس ارسال کنند.

در صورت بروز هرگونه خطایی در فعال‌سازی و یا غیرفعال‌سازی سرویس ها، مشترکان همراه اول می توانند از طریق تلفن های دائمی و اعتباری همراه اول با شماره ۹۹۹۰ (بصورت رایگان) و با سایر خطوط با شماره ۹۱۲۹۹۹۰ تماس بگیرند.

اینگونه پیامک‌ها باید پس از درخواست مشترک حداکثر تا ۲۴ ساعت قطع شود.

لينک کوتاه: http://tech-news.ir/?p=63805
منبع: isna

ديدگاه کاربران

حرید هاست لینوکس - خرید دامنه ارزان