وای‌فای را فراموش کنید؛ تلفن‌ همراهتان از طریق امواج رادیویی قابل هک شدن است

حتما شما هم در مورد امنیت پایین وای‌فای و امکان هک شدن دستگاه هوشمندتان از طریق آن، اطلاعات زیادی دارید. ولی طبق اطلاعات جدیدی که سازمان امنیت اطلاعات فرانسه (ANSSI) منتشر کرده، حتی امکان هک شدن گوشی‌هوشمند شما از طریق فرستادن امواج رادیویی نیز وجود دارد. برای انجام چنین کاری به صورت تئوری، هکرها ابتدا […]

حتما شما هم در مورد امنیت پایین وای‌فای و امکان هک شدن دستگاه هوشمندتان از طریق آن، اطلاعات زیادی دارید. ولی طبق اطلاعات جدیدی که سازمان امنیت اطلاعات فرانسه (ANSSI) منتشر کرده، حتی امکان هک شدن گوشی‌هوشمند شما از طریق فرستادن امواج رادیویی نیز وجود دارد.

برای انجام چنین کاری به صورت تئوری، هکرها ابتدا سیگنال مخصوص به هدفون شما را دریافت کرده و پس از آن قادر هستند گوشی‌هوشمند شما را کنترل کنند. اینکه هکرها چه کارهایی می‌توانند انجام دهند، مسئله‌ای است که باعث شده این موضوع کمی عجیب و البته مسخره به نظر برسد، چرا که طبق اطلاعاتی که ANSSI منتشر کرده، هکرها قادر به انجام هر کاری در گوشی شما خواهند بود و حتی می‌توانند از دستورهای Ok Google و یا Hey Siri نیز استفاده نمایند! البته باید تاکید کنیم که هدفون شما، حتما باید میکروفون نیز داشته باشد تا چنین چیزی امکان‌پذیر باشد.

طبق اطلاعاتی که توسط Wired منتشر شده، انجام چنین کاری نیاز به فاصله‌ای 5 متری دارد. در این روش، هکرها قادر هستند از سیم هدفون شما ب عنوان آنتن استفاده کرده و سپس امواج الکترومغناطیسی پنهان دستگاه شما را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل نمایند و از این طریق و به کمک میکروفون دستگاه شما، چیزی که شما می‌شنوید را بشنوند! بدون هیچ صحبت و انجام کاری، هکر قادر است از طریق OK Google و یا Hey Siri، دستگاه شما را مجبور به برقراری تماس با شماره‌ی هکر و یا ارسال یک پیام کرده به آن کرده و گوشی فرد قربانی را به وسیله‌ای برای شنود تبدیل نمایند. از این طریق، دست هکر برای انجام کارهای مختلف باز شده و فرد قادر است با ارسال یک ایمیل آلوده به گوشی فرد قربانی و باز کردن آن، به تمامی ایمیل‌ها، پیام‌ها و اطلاعات حساب کاربر، دسترسی پیدا کند.

موضوع دیگری که سبب شده این خبر بسیار مهم باشد، این است که هکر می‌تواند به صورت همزمان چندین دستگاه مختلف را مورد حمله خود قرار دهد. از آنجایی که بسیاری از دستگاه‌ها هستند که احتمال دارد از دستورهای OK Google و یا Hey Siri استفاده نکنند و یا قفل باشند، هکر می‌تواند با ارسال سیگنالی خاص در یک فضای عمومی، تمامی دستگاه‌های آسیب‌پذیر را مورد حمله قرار داده و به سادگی به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد. حتی سناریوهای زیادی در این زمینه و قابلیت‌های هکر منتشر شده که شاید در لحظه‌ی اول بسیار مسخره به نظر برسد اما واقعا امکان‌پذیر است؛ به عنوان مثال یک سناریو این است که هکر می‌تواند با محبور کردن دستگاه فرد قربانی برای برقراری تماس با شماره‌ای خاص، پول زیادی به جیب بزند و هزینه‌ی زیادی را بر گردن فرد قربانی قرار دهد.

هنوز هیچ راه مقابله‌ی مشخصی برای این موضوع ندارد و حتی مشخص نیست که تا کنون چند نفر قربانی این نوع حملات هکرها شده‌اند. ولی کاربران قادر خواهند بود از طریق این لینک، اطلاعاتی در این زمینه و روش‌های جلوگیری از آن به دست آورند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال