علت پر شدن بی‌دلیل و ناگهانی درایو C (ویندوز) و راه برطرف کردن آن

شاید شما نیز تجربه کرده باشید که فضای خالی درایو C یا درایوی که سیستم‌عامل ویندوز در آن نصب شده، بدون هیچ دلیل منطقی کاهش پیدا می‌کند. شما هیچ فایل اضافی را در درایو C ذخیره نکرده و تمام فایل‌های خود اعم از بازی‌ها، عکس‌ها، ویدئوها و … را در درایوهای دیگر قرار می‌دهید. شاید […]

شاید شما نیز تجربه کرده باشید که فضای خالی درایو C یا درایوی که سیستم‌عامل ویندوز در آن نصب شده، بدون هیچ دلیل منطقی کاهش پیدا می‌کند. شما هیچ فایل اضافی را در درایو C ذخیره نکرده و تمام فایل‌های خود اعم از بازی‌ها، عکس‌ها، ویدئوها و … را در درایوهای دیگر قرار می‌دهید. شاید سنگین‌ترین برنامه‌هایی که نصب کرده باشید، همه و همه بیش از 5 گیگابایت فضا را در درایو ویندوز اشغال نکنند. اما واقعا دلیل این موضوع چیست و چگونه می‌توان آن را حل کرد؟

چند روش مختلف برای افزایش فضای خالی وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید:

1. هر فایلی را که از درایوهای ویندوز حذف می‌کنید، ابتدا وارد Recycle Bin و یا اصطلاحا “سطل آشغال ویندوز” می‌شود. توجه کنید که هنوز این فایل یا فایل‌ها از سیستم شما حذف نشده‌اند. به عنوان مثال یک بازی با حجم 10 گیگابایت را به صورت دستی از یکی از درایوهای ویندوز حذف کرده‌اید و وقتی که فضای موجود در درایو را مشاهده می‌کنید، متوجه خواهید شد که هنوز هم هیچ فضایی از درایو مورد نظر، کم نشده است. پس فراموش نکنید که Recycle Bin را همواره خالی نگه دارید.

2. بسیاری از کاربران نمی‌دانند که محیط میزکار یا Desktop کامپیوتر، بخشی از درایوی است که ویندوز در آن نصب شده و اگر چیزی را در این قسمت قرار دهید، فضایی از درایو ویندوز را به خود اختصاص خواهد داد. پس این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که فایل‌های حجیم همچون بازی‌ها و ویدئوها را از این بخش منتقل کنید.

3. اگر زیاد اهل وب‌گردی هستید، باید بدانید که هر سایتی را که باز می‌کنید، اطلاعات آن در قالب Cache، در درایوی که ویندوز در آن نصب شده، ذخیره می‌شود. اگر از نرم‌افزارهای بهینه‌ساز استفاده می‌کنید، حتما متوجه این موضوع و پاکسازی کش مرورگرها توسط این نرم‌افزارها خواهید شد.

ولی هنوز هم مشکل پا برجاست و فضای خالی ویندوز، بسیار کمتر چیزی که وجود دارد نشان داده می‌شود؟

احتمالا وقتی با چنین حالتی روبه‌رو می‌شوید، ابتدا وارد درایو ویندوز شده و با زدن همزمان دکمه‌های Ctrl+A، سعی می‌کنید حجم مجموع فایل‌های سیستم خود را مشاهده کنید. در چنین حالتی (اگر تصور کنیم که درایو ویندوز شما، 100 گیگابایت ظرفیت دارد)، شاید با 40 گیگابایت از اطلاعات طرف باشید و با خود بگویید که باید 60 گیگابایت فضای خالی وجود داشته باشد اما وقتی که میزان فضای خالی موجود را از طریق خود ویندوز مشاهده می‌کنید، تنها 10 گیگابایت فضای خالی وجود داشته باشد!

اینجاست که هیچ‌کدام از روش‌های بالا جواب نمی‌دهند و شما باید با مفهومی به نام “Shadow Storage” یا “فضای سایه” آشنا شوید. این فضا که توسط فایل‌های ویندوز اشغال می‌شوند، در قسمت “Computer” و زیر هر درایو نشان داده می‌شوند اما وقتی خودتان به سراغ برنامه‌های نصب‌ شده می‌روید، نمی‌توانید با چنین حجمی از اطلاعات روبه‌رو باشید.

اما دلیل این موضوع چیست؟

دلیل این موضوع، وجود تعداد بسیار زیادی فایل‌های بکآپ و پیشتیبان ویندوز می‌باشد که در غالب نقاط Restore Points یا نقاط بازیابی ذخیره می‌شوند. اگر می‌خواهید با این ویژگی فوق‌العاده ویندوز آشنا شوید، مقاله‌ی “قابلیت‌های Refresh، Reinstall، Restore و Reset در ویندوز چیستند و چه زمانی باید از آنها استفاده کرد؟” را مطالعه نمایید.

برای تنظیم میزان فضایی که در آن فایل‌های Restore Points ذخیره می‌شوند، مسیر زیر را در ویندوز 7 طی کنید:

image105 image104

اگز از ویندوز 8 استفاده می‌کنید، کافیست وارد Control Panel شده و از قسمت System، وارد System Protection شوید:

windows

حالا با پنجره‌ی زیر روبه‌رو می‌شوید که باید وارد بخش تنظیمات یعنی Configure شوید و میزان فضایی که فایل‌های بکآپ به خود اختصاص می‌دهند را کاهش دهید:

Untitled2 Untitled

نیازی به استفاده از گزینه‌ی Delete نیست چرا که با کم کردن میزان استفاده‌ی فایل‌های پشتیبان و تعیین فضای آنها، قدیمی‌ترین نسخه‌های پشتیبان به صورت خودکار پاک می‌شوند اما استفاده از Delete، تمامی آنها را از سیستم شما حذف خواهد کرد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

بهتر است بار دیگر فضای خالی درایو ویندوز را چک کنید…!

فراموش نکنید که وجود Restore Point ها برای هر سیستمی، بسیار ضروری هستند و اگر از درست شدن آنها در سیستم جلوگیری کنید، شاید اگر به مشکلی برخورد کنید، نتوانید ویندوز خود را بدون مشکل درست کرده و مجبور به تعویض آن باشید.

امیدوارم این آموزش، مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

تبلیغ در گوگل

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال