راهنمای خرید: چه لنزی را برای عکاسی انتخاب کرده و بخریم؟

تصمیماتی در حیطه عکاسی وجود دارند که بیشتر شخصی بوده و مربوط به انتخاب لنز مناسب برای هر عکاس می‌شوند. البته اگر از هر برندی دوربین داشته باشید، هم اکنون پیدا کردن یک لنز مناسب برای کارتان به هیچ وجه دشوار نمی‌باشد. البته با این حال در میان این تعداد از لنز‌ها، پیچیدگی‌ها و سردرگمی‌های زیادی […]

تصمیماتی در حیطه عکاسی وجود دارند که بیشتر شخصی بوده و مربوط به انتخاب لنز مناسب برای هر عکاس می‌شوند. البته اگر از هر برندی دوربین داشته باشید، هم اکنون پیدا کردن یک لنز مناسب برای کارتان به هیچ وجه دشوار نمی‌باشد. البته با این حال در میان این تعداد از لنز‌ها، پیچیدگی‌ها و سردرگمی‌های زیادی نیز وجود دارد که عکاس می‌بایست از پس آن‌ها بر آید. عکاسان زیادی در طی دوران عکاسی خود، بارها و بارها کیت عکاسی خود را عوض کرده و حتی بعضی از آنها، هر سال این کار را انجام می‌دهند؛ اما با این حال نمی‌توانند به انتخاب درستی نسبت به علایق خود دست پیدا کرده و در نهایت دوباره مایوس می‌شوند. در حقیقت برای کسانی که نیاز به راهنمایی برای خرید یک لنز مناسب داشته باشند، نمی‌تواند مستقیما و به طور آشکار کمک شایان و مناسبی کرد. اما با این حال سعی داریم طی این مقاله آموزشی متغیرهای مورد نیاز به منظور انتخاب و خریداری لنز مناسب را به شما نشان داده و در نهایت شما را برای خریداری لنزی که انتظار آن را می‌کشید، آماده سازیم. فرقی نمی‌کند که از کدام برند استفاده می‌کنید. نیکون، کنون، سونی و یا هر شرکت دیگر که باشد، فرقی نخواهد کرد، تنها کافیست نیازهای خود را بشناسید.

اگر با اختصارات موجود بر روی لنزهای نیکون آشنایی ندارید می‌توانید مقاله واژه‌نامه جامع لنزهای شرکت نیکون را مطالعه نمایید.

اما قبل از شروع این مقاله می‌بایست به این نکته نیز اشاره کرد که اگر از لنزهای در حال استفاده خود راضی هستید، باز هم بهتراست این مقاله را مطالعه نمایید. زیرا در نهایت نیاز به اعمال تغییر در سِت لنزهای خود پیدا خواهید کرد. لنزهای جدید هر ساله توسط شرکت‌های مختلف در فروشگاه‌ها به منظور فروش قرار می‌گیرند و لنزهای قدیمی نیز بعد از مدتی کار با آنها، کارایی قدیم را نداشته و مستهلک می‌شوند. از طرفی هر فردی تغییر به سوی بهبودی را دوست خواهد داشت. شما شاید یک عکاس حیات وحش نباشید اما این به آن معنا نخواهد بود که نخواهید لنزهای خود را بروز کرده و آنها را با مدل‌های جدید و نو تعویض نمایید.

البته جالب است بدانید که بسیاری از عکاسان (حتی حرفه‌ای) در طول دوران عکاسی خود تنها از یک لنز بخصوص استفاده کرده و البته در کار خود نیز بسیار موفق هستند.  Henri Cartier-Bresson یکی از نمونه‌ها است که تقریبا تمامی عمر عکاسی خود را با یک لنز 50 میلی‌متری سر کرده است (البته او در شرایط خاص به استفاده حرفه‌ای از لنزهای 35 و 90 میلی‌متری نیز مشهور بوده است). مسلما بسیاری از عکاسان مبتدی یا حرفه‌ای دوست دارند برای همیشه با لنزهای خود کار کرده و به هیچ وجه آنها را از دست نداده و یا دست به تغییر آنها نزنند. زیرا طی این مدت به آنها و عملکردشان عادت کرده‌اند. اما متاسفانه در دنیای تکنولوژی که تغییر جزئی جدانشدنی از آن است، این فرضیه که بتوان در این حوزه ثابت ماند کاملا نشدنی و محال خواهد بود. در نتیجه همیشه نیاز به خرید یک لنز جدید حس خواهد شد. در هر صورت اگر تصمیم خود را برای خرید یک لنز جدید گرفته‌اید و نیاز به راهنمایی در این رابطه دارید، کمربندهای خود را محکم ببندید زیرا قصد آغاز این مقاله را داریم. پس در ادامه کار با تک‌نیوز همراه باشید؛

Nikon-Lineup-960x515

1. نیازهای خود را بشناسید

هر عکاسی که در ژانرهای مختلف به عکاسی می‌پردازد، نیازهای خاص و منحصر به فرد خود را داشته و در واقع به همین دلیل است که بعضی از لنزها را بیشتر از دیگر نمونه‌ها دوست داریم. در حقیقت کیت لنزهای یک عکاس حیات وحش به هیچ وجه شباهت خاصی به کیت لنزهای یک عکاسی معماری نخواهد داشت. البته می‌بایست به این موضوع نیز اشاره کرد که لنزهای منحصر به فرد به سوژه‌های خاصی که از آنها عکاسی می‌کنید بستگی خواهند داشت و در واقع این مورد خود دلیل خاص شدن این حوزه است. برای مثال برای عکاسی در ژانر ماکرو (عکاسی از سوژه‌های بسیار ریز و کوچک) نیاز به لنزهای خاص و حتی لوازم جانبی کامل مخصوص خواهید داشت. مواردی که در ژانرهای دیگر مشابه آنها را نخواهید دید.

در بخش زیر متغیرهایی که در هنگام خریداری یک لنز مناسب می‌بایست حتما به آنها توجه داشت را به نمایش گذاشته‌ایم:

– وزن: یک لنز سبک از آنجایی که حمل آن بسیار ساده‌ و راحت‌تر است، تقریبا برای تمامی ژانرهای عکاسی مناسب خواهد بود.

– فاصله کانونی: در واقع در این بخش می‌بایست لنز مورد نظر شما بتواند تمامی فاصله‌های کانونی مورد نظر شما را پوشش دهد. از طرفی برای راحتی کار در حیطه حمل کیف لنزها، بهتر است لنزی را خریداری نمایید که بتواند تمامی فاصله‌های کانونی، حتی مشابه لنزهای دیگر شما را پوشش دهد تا از حمل یک لنز اضافی دیگر خودداری شود. علاوه بر آن بهتر است در فاصله‌های کانونی تقریبا مشابه، لنز جدیدی را خریداری نکنید. برای مثال بعضی از افراد عادت دارند از هر دو لنز 24mm f/1.8 و همچنین 28mm f/1.8 خود استفاده کنند.

– کیفیت تصاویر: مسلما هر عکاسی دوست دارد در ژانر مربوط به خود لنزی داشته باشد که بتواند با استفاده از آن بهترین و باکیفیت‌ترین تصاویر را به ثبت برساند.

– بیشینه نسبت کانونی: یا همان میزان گشودگی دیافراگم، زمانی مهم خواهد بود که بخواهید در محیط‌هایی با شرایط نوری ضعیف عکاسی کنید یا قصد داشته باشید اثر بوکه بیشتری را بر روی تصاویر خود ثبت کنید و یا در نهایت بخواهید به میزان کمتری از عمق میدان تصویر دست پیدا کنید.

 پشتیبانی از فیلتر مشابه: مسلما یکی از مواردی که می‌بایست حتما به آن اشاره داشت، پشتیبانی یک لنز از قرارگیری فیلتر است. اما از آن جایی که تقریبا تمامی لنزهای از فیلترهای مخصوص به خود پشتیبانی می‌کنند، مهمترین نکته در این بخش مربوط به این مورد است که اگر می‌خواهید یک لنز جدید بخرید، مطمئنا سعی خواهید کرد نمونه را بیابید که بتوانید فیلترهای لنز قدیمی خود را بر روی آن سوار کرده و دوباره از آنها استفاده نمایید. برای این منظور لازم است قطر دهانه لنز در هر دو نمونه مشابه و برابر باشد. البته با این حال هولدرهایی نیز وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید فیلترهای مورد نظر خود را بر روی لنزها استفاده نمایید اما در هر صورت به منظور کاهش هزینه صرف شده، مورد اول مقرون به صرفه و بهتر خواهد بود.

– سرعت فوکوس خودکار: برای عکاسانی که در ژانرهای اکشن به عکاسی می‌پردازند سرعت و دقت فوکوس خودکار لنز، دو متغیر بسیار مهم به حساب می‌آیند. برای عکاسان فعال در دیگر ژانرهای عکاسی، این دو مورد شاید خیلی مهم و ضروری نباشد.

– قابلیت‌های ویژه: بعضی از لنزها در حیطه عملکردی بسیار خاص و ویژه هستند. لنزهای تیلت‌ شیفت (tilt-shift) و همچنین ماکرو از این دسته می‌باشند. برای خریداری این لنزها می‌بایست بسیار دقت کنید. هرچند وجود ویژگی کاهش لرزش نیز خود به تنهایی دارای مشخصه‌های بسیار زیادی است که می‌بایست به آن نیز توجه کرد و صرف وجود آن بر روی یک لنز نمی‌تواند موفقیت کامل آن در این حیطه را تضمین نماید.

– کیفیت ساخت: در حیطه ارگونومی و کیفیت ساخت یک لنز متغیرهایی همچون وجود ویژگی Weather sealing (مهر و موم و مستحکم در برابر نفوذ خفیف ذرات)، کیفیت ساخت بدنه اصلی لنز، روان بودن و یکنواختی رینگ فوکوس و حتی نام برند سازنده لنز می‌توانند از جمله مهمترین نمونه‌هایی باشند که می‌بایست در هنگام خریداری یک لنز به آنها توجه داشت.

– سازگاری: اگر لنزی که قصد خریداری آن را دارید را نتوانید بر روی دوربین خود نصب نمایید، این خود یک مشکل بزرگ بوده و می‌بایست یا از مبدل یا کانورترهای طراحی شده برای این کار استفاده کرد و یا این که به کل از خریداری آن لنز منصرف شوید.

– قیمت: مطمئنا قیمت نهایی یک لنز، مهمترین شاخصه برای خریداری یک نمونه به حساب خواهد آمد و البته این مورد برای هر فرد نسبت به دیگری متفاوت خواهد بود.

Mesquite-at-Sunset-960x636

NIKON D800E + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 100, 1/100, f/16.0

برای این که مثال واقعی زده باشیم، در لیست زیر نمونه لنزهایی که یک عکاس حرفه‌ای در حال استفاده از آنها می‌باشد به نمایش در آمده است. شاید این لنزها در حیطه کار خود از بهترین‌های موجود در بازار نباشند اما با این حال کار کردن با آنها از سوی عکاس مورد نظر بسیار راحت و آسان بوده و نتیجه کار نیز بسیار رضایت‌بخش است:

20mm f/1.8 نیکون
35mm f/1.8 FX نیکون
70-200mm f/4 نیکون
105mm f/2.8 VR Macro نیکون

لازم به ذکر است که دوربین مورد استفاده در این مورد، یک نمونه فول‌ فریم از شرکت نیکون بوده و در نتیجه فاصله‌های کانونی همان چیزی است که در عمل نیز مشاهده خواهید کرد و در واقع هیچ تغییری در زاویه دید لنزها به وجود نخواهد بود. در بخش زیر قصد داریم معایب و مزایای هر یک از لنزهای نام برده شده را برایتان شرح داده و آنها را با نمونه‌های موجود در بازار مقایسه کنیم.

وزناز آن جایی که این عکاس بیشتر در ژانر منظره و لند اسکیپ فعالیت دارد، به دلیل سفر به مناطق مختلف علاقه دارد تا اکثرا از لنزهایی با وزن کمتر استفاده کند. البته او تقریبا همیشه به جای این که کیف لنزهای مختلف خود را دور گردن یا شانه خود بیندازد، آنها را در کوله خود قرار می‌دهد. در این بین لنزهای 20، 35 و همچنین 70-200 میلی‌متری این عکاس، تقریبا وزنی برابر با 1.5 کیلوگرم را به او تحمیل می‌سازند. با کمی اندیشه متوجه می‌شویم که نسبت به فاصله‌های کانونی موجود، این میزان سنگینی کاملا مناسب و به اندازه است. البته از طرفی این عکاس معمولا در سفرهای خود به منظور عکاسی منظره، لنز ماکرو خود را در خانه گذاشته و آن را همراه خود نخواهد آورد زیرا وزنی تقریبا برابر با لنز 70-200 میلی‌متری داشته و سنگینی بسیار زیادی را به او تحمیل خواهد کرد.

فاصله کانونی: این عکاس با استفاده از لنزهایی که همراه دارد، می‌تواند در تمامی شرایط‌های بوجود آمده در ژانر منظره یا همان landscape عکاسی نماید. در فاصله‌های دور لنز 70-200 میلی‌متری به کمک او خواهد آمد. از طرفی در این حیطه از عکاسی وجود لنزهای واید بسیار ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد. از طرفی فاصله کانونی بین 30 و 70 میلی‌متری که این عکاس در آن لنزی ندارد، به هیچ وجه برای او آزاردهنده نیست. در حقیقت این فرد هیچ وقت در این مواقع به لنز 50 میلی‌متری نیازی پیدا نمی‌کند. در کنار آن لنز 20 میلی‌متری نیز وجود دارد که دارای زاویه دید بسیار بازی می‌باشد. با استفاده از این لنز بدون آسیب زدن به کیفیت تصویر نهایی می‌توانید بخش زیادی از منظره را در کادر عکس خود قرار دهید.

کیفیت تصاویر: این عکاس سه لنز پرایم به همراه یک لنز زوم بسیار شارپ به همراه خود دارد که از بهترین‌های شرکت نیکون به حساب می‌آیند. در حقیقت کیفیت نهایی تصاویر همان چیزی است که از آن انتظار می‌رود. مخصوصا این که لنز 20 میلی‌متری خود دارای اثر flare بسیار کمی در بین دیگر لنزهای سری واید بوده و از این نظر بسیار حائز اهمیت است.

بیشینه نسبت کانونیاز آن جایی که این عکاس در ژانرهای عکاسی منظره و ماکرو فعالیت دارد بیشتر از نسبت‌های کانونی f/8 و همچنین کمتر استفاده خواهد کرد. گر چه در هنگام عکاسی منظره در هنگام شب یا محیط‌های کم نور، نسبت کانونی بسیار زیاد f/1.8 لنز 20 میلی‌متری بسیار مفید و کارا خواهد بود.

پشتیبانی از فیلتر: مسلما استفاده آسان و راحت از فیلترها برای یک عکاس بسیار اهمت خواهد داشت. البته در لنزهایی مانند 14-24 میلی‌متری f/2.8 نیکون که از شیاری به منظور قرارگیری فیلتر پشتیبانی نمی‌کنند نیز می‌توان فکری کرد. اما با این حال تقریبا تمامی لنزهای موجود در بازار دارای شیاری هستند که می‌توان بر روی آنها فیلترهای مخصوص به خود را قرار داد.

سرعت فوکوس خودکاربه غیر از لنز 105 میلی‌متری ماکرو نیکون، سه لنز دیگر موجود در کیف لنزهای این عکاس دارای قابلیت فوکوس خودکار به وسیله رینگ مخصوص به آن بر روی بدنه محصول هستند. اما در مورد سرعت فوکوس خودکار این سری از لنزها باید گفت که در مقایسه با لنزهای شرکت زایس، نمونه‌های تولید شده توسط شرکت نیکون (مخصوصا لنز 20 میلی‌متری) دارای سرعت فوکوس بسیار مناسب‌تری بوده و در کنار آن بسیار مقرون به صرفه و همچنین سبک‌تر می‌باشند.

قابلیت‌های ویژهدر کنار لنز مخصوص عکاسی منظره، این عکاس به دو لنز دیگر برای حیطه‌های دیگر عکاسی نیز نیازمند خواهد بود: لنز ماکرو و یک لنز دیگر برای عکاسی بهتر در محیط‌های کم نور. این عکاس تقریبا به ویژگی vibration reduction (لرزشگیر) موجود در روی لنزها نیازی ندارد. زیرا همیشه از سه‌پایه برای عکاسی خود استفاده می‌کند. (البته لنز تیلت شیفت می‌توانست یکی دیگر از انواع لنزهای این دسته باشد اما متاسفانه گران قیمت می‌باشد). برای این عکاس در این حیطه‌ها، لنزهای 105mm macro و 20mm f/1.8 می‌توانند به خوبی نیازهای او را برآورده سازند.

کیفیت ساختلنز 105mm این عکاس از جنس فلز است. دیگر سه لنز او نیز از پلاستیک با کیفیت بالا ساخته شده‌اند. این عکاس در مورد کیفیت ساخت لنزهای خود خیلی وسواس ندارد اما در هر صورت اگر یک لنز دارای قابلیت مقاومت نسبی در برابر نفوذ ذرات باشد، ویژگی بسیار خوبی محسوب خواهد شد. از طرفی حلقه فوکوس موجود بر روی لنز 35mm f/1.8 او نیز می‌توانست کمی روان و یکنواخت‌تر باشد اما او می‌بایست با همین امکانات عکاسی نماید.

سازگاریاز آن جایی که این عکاس از یک دوربین‌ فول‌ فریم استاندارد استفاده می‌کند بنابراین هیچ نگرانی خاصی بابت سازگاری دوربین خود از لنزهای تولید شده برای آن نخواهد داشت. البته با این حال اگر دوربین او از نوعی با حسگر کوچکتر مانند DX فرمت بود، مسلما باز هم خرید یک لنز FX می‌توانست برای او مفید باشد زیرا با خریداری یک دوربین فول‌ فریم در آینده می‌توانست دوباره از آن لنز استفاده نماید.

قیمت: لنزهای نام برده شده هیچ کدام از انواع نمونه‌های ارزان‌ قیمت نیستند. اما در هر صورت در حیطه خود ارزان‌تر از دیگر لنزهای سری f/2.8 زوم یا f/1.4 پرایم هستند. عکاسی منظره را می‌توان با قیمت بسیار معقولی به بهترین شکل ممکن انجام داد. زیرا برای این کار کمتر نیاز به نسبت‌های کانونی بالا یا سرعت فوکوس خودکار نیاز است. اگر شما نیز از جمله کسانی هستید که قصد هزینه کردن مبلغ هنگفتی در این حیطه را ندارید می‌توانید برای عکاسی منظره به سادگی از کیت لنزهایی مانند 18-55 میلی‌متری یا لنز زوم 55-200 میلی‌متری استفاده نمایید. این لنزها به دلیل زاویه دید مناسب برای این ژانر بسیار مناسب هستند. از طرفی نیاز به کنار گذاشتن بودجه بسیار زیاد برای آن نیز وجود نخواهد داشت. هر زمان که لازم بدانید می‌توانید لنزهای خود را به صرف هزینه‌ای بیشتر بروزرسانی نمایید.

اما آیا این تمام داستان بود؟! مسلما نه. اگر یک عکاس بخواهید از این لنزها یا حتی فاصله کانونی مشابه آنها برای 10 سال آینده خود استفاده کند، مطمئنا این مورد بسیار عجیب خواهد بود. اما در نهایت باید گفت که عکاسی هنری است که در آن عکاس هر چیزی را آزمایش خواهد کرد. این عکاس با تست لنزهای خود به این نتیجه رسیده است که لنزهای او می‌توانند به طور کامل طی این زمان به نیازهای او پاسخ مناسبی دهند.

اگر تازه به این عرصه قدم گذاشته‌اید و قصد دارید اولین دوربین و لنز خود را خریداری نمایید، بهتر است اول کار از خود در مورد این 10 مورد سوال بپرسید و فاکتورهای گفته شده را در نظر بگیرید. اگر وزن یک دوربین برای شما مهمتر از دیگر موارد خواهد بود، سعی کنید حتما به دوربین‌هایی با حسگر‌های کوچکتر با دوربین‌های بدون آینه روی بیاورید. اگر وزن دوربین خیلی برایتان اهمیت نداشته باشد و از طرفی به یک دوربین با سرعت فوکوس خودکار بسیار بالا و قدرت پاسخ‌گویی سریع علاقه‌مند باشید مسلما یک دوربین DSLR برایتان مناسب‌تر خواهد بود. علاوه بر آن اگر قبلا با دوربین خاصی کار کرده باشید یا صاحب آن بوده باشید محدوده شما برای انتخاب لنزتان کوچکتر خواهد شد.

Alpenglow-960x640

NIKON D800E + 70-200mm f/4 @ 70mm, ISO 100, 1/25, f/11.0

شاید برای خریداری کیت لنزهای خود ابتدا می‌بایست به این نکته بیندیشید که در کل قصد دارید به چه میزان برای خریداری لنزهای خود هزینه کنید. این عکاس هزینه‌ای مناسب برای خریداری لنزهای واید و همچنین تله‌فتو را در اختیار داشته است و از طرفی نیز می‌دانست که به یک لنز با فاصله کانونی نزدیک به 50 میلی‌متر به هیچ وجه نیاز نداشت. به این دلیل که این عکاس از یک دوربین DSLR فول فریم نیکون  استفاده می‌کرد، این موضوع خود گستره و محدوده را برای جستجوی لنزهای مناسب برای این عکاس کوچکتر می‌کرد. در ابتدای کار جستجو ابتدا لنزهای مورد نظر خود را از نظر فاصله کانونی پیدا کرده و سپس بعد از یافتن تعدادی محدود از آنها، به مقایسه و بررسی هر کدام می‌پردازد. این شیوه بهترین روش برای رسیدن به یک لنز مناسب خواهد بود. برای این منظور می‌توانید به سایت‌های بزرگ و مرجعی مراجعه کنید تا بتوانید بررسی هر لنز را از نزدیک مشاهده کنید. از طرفی جستجوگر گوگل نیز می‌تواند در این حیطه برای شما به یک وسیله کاملا یاری‌دهنده تبدیل شود.


2. فاصله کانونی مورد نیاز

همان طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد این عکاس بیشتر از فاصله کانونی لنز 35 میلی‌متری و همچنین  70-200 میلی‌متری خود استفاده می‌کرد و از طرفی دیگر فاصله‌های کانونی که در این بین برای این عکاس قابل دستیابی نبود، هیچ مشکلی را برای او ایجاد نمی‌کرد. مسلما شاید با این تصمیم ثبت بعضی از تصاویر خیلی سخت باشد اما او با آمار که از تصاویر ثبت شده خود به دست آورده بود متوجه شده بود که کمتر به فاصله کانونی 50 میلی‌متری و اطراف آن نیاز پیدا خواهد کرد.

اما در این حین بعضی از عکاسان نیز هستند که بر روی این مسئله بسیار حساسیت داشته و وسواس زیادی را از خود نشان می‌دهند. برای مثال یک عکاس این چنینی ممکن است به ترتیب لنزهایی همچون 14-24 میلی‌متری، 24-70 میلی‌متری،  70-200 میلی‌متری و همچنین 200-400 میلی‌متری داشته باشد و از این رو هیچ کدام از فاصله‌های کانونی را از دست ندهد. در نهایت در این حوزه باید گفت که اگر کیت لنزهایتان برای شما در ژانر کاریتان جوابگو است، دیگر نیازی به خریداری لنزی با فاصله کانونی متفاوت نخواهید داشت. البته در این میان عکاسان دیگری نیز وجود دارند که از لنزهایی با فاصله‌های کانونی که هم‌پوشانی دارند استفاده می‌کنند. برای مثال یک عکاس این چنینی ممکن است از لنزهای 16-35 میلی‌متری، 24-120 میلی‌متری به همراه 70-200 میلی‌متری استفاده نماید. تمامی این سری از لنزها به سادگی قابل قبول خواهند بود هر چند می‌بایست برای این کار پول بیشتری را بپردازید.

Underground-Waterfall-960x640

NIKON D800E + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 100, 1.6 seconds, f/16.0

گرچه نظر ما این است که هم پوشانی نسبی لنزهایتان هیچ جای عیبی نخواهد داشت اما با این حال اگر نیاز به بعضی از فاصله‌های کانونی نداشته باشید، می‌توانید از خریداری لنزهایی با فاصله‌های کانونی مزبور صرف نظر نمایید. جالب است بدانید که Henri Cartier-Bresson تنها از لنزهایی با فاصله کانونی 35 میلی‌متری، 50 میلی‌متری و 90 میلی‌متری استفاده می‌کرد. البته او اکثرا از لنز 50 میلی‌متری خود در عکاسی استفاده می‌کرد. در واقع او در طول زندگی خود تنها از سه فاصله کانونی استفاده کرده است و مسلما در این حین هیچ شکایتی نداشته است.


3. سلایق و ترجیحات شخصی

تمامی شاخصه‌ها و بخش‌های لنز شما از وزن آن گرفته تا فاصله‌های کانونی پوشش دهنده، انتخاب آنها تماما به سلایق و ترجیحات و اولویت‌های شخصی شما بر خواهد گشت. شاید شما از لنز 50 میلی‌متری شرکت زایس خوشتان بیاید با اینکه این لنز ساخته شده کمپانی نیکون نیز هست و قیمت پایین‌تری دارد. در نهایت باید گفت که این مورد کاملا به شما بستگی خواهد داشت. این که چه چیزی را بخواهید انتخاب کنید و اولویتتان با چه چیزی باشد. ممکن است شما هم از لنزهای التراواید متنفر باشید و یا به عکاسی منظره هیچ علاقه‌ای نداشته باشید. یا شاید با برخلاف مخالف تمامی عکاسان به عکاسی با لنز 24-70 میلی‌متری به جای 11-24 میلی‌متری علاقه‌مند باشید.

زمانی که لنز ماکرو خود را انتخاب می‌کنید برای انتخاب آن از بین شرکت‌های جانبی، گزینه‌های بسیار زیادی برای مقایسه کردن آنها وجود خواهد داشت. بسیاری از این لنزها گرانتر از لنز 105mm VR نیکون هستند. و البته تقریبا تمامی آنها از نظر کیفیت نهایی، تصویر مشابهی را ارائه خواهند داد. دلیلش مبهم است اما این عکاس که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد ترجیح داده است که از این لنز ماکرو ساخته شده توسط شرکت نیکون استفاده نماید. شاید دلیل آن به خاطر وجود قابلیت مقاومت نسبی در برابر نفوذ ذرات باشد یا اینکه این لنز می‌تواند بوکه‌های بسیار زیبایی را به ثبت برساند. اما مسلما این موارد نمی‌تواند به تنهایی عامل اصلی این انتخاب بزرگ بوده باشد. همان طور که گفته شد دلیل اصلی خریداری این لنز توسط این عکاس مشخص نیست. او سعی می‌کند تا حد امکان از بودجه کمتری برای این کار استفاده کند. اما در نهایت او لنز شرکت نیکون را خریداری کرده است. اما چرا؟ یکی از دلایل او این است که با استفاده از این لنز می‌تواند به آن چیزی که نیاز دارد و می‌خواهد عکاسی کند‌، برسد. در واقع تصویر زیر بهترین عکس ثبت شده او با استفاده از لنز ماکرو 105 میلی‌متری نیکون بوده است. او اذعان می‌کند با هیچ لنز دیگری نمی‌توانست جزئیات تصویری این چنینی را به ثبت برساند. در نهایت او از خرید خود بسیار راضی بوده و به خاطر بر آورده ساختن تمامی نیازهایش، دیگر به خریداری و در اختیار داشتن لنزی از شرکت دیگر در این سری نیازی ندارد.

Brown-Anole-960x640

NIKON D800E + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 100, 1/640, f/3.2

در یک حالت منطقی‌تر باید این طور اضافه کرد که ممکن است در حیطه‌های مختلف ترجیح شما و اولویتتان برای خریداری لنز کاملا متفاوت از دیگر کاربران و عکاسان باشد. شاید شما به یک لنز 50 میلی‌متری نسبت به دیگر فاصله‌های کانونی موجود، بدون هیچ دلیل خاصی علاقه بیشتری داشته باشید. علاوه بر آ ن شاید شما به یک لنز زوم بیشتر از حالت پرایم آن علاقه داشته باشید.

در هر صورتی که باشد باید گفت که در عکاسی در طی زمان سلایق شما نیز تغییر خواهد کرد. برای مثال این عکاس می‌گوید که در سال‌های اولیه عکاسی به لنزهای التراواید علاقه بسیار زیادی داشت (16 میلی‌متری یا وایدتر). اما هم اینک استفاده از این سری از لنزها برای او بسیار سخت و دشوار است و نمی‌تواند با آنها نیازهای خود را به طور کامل رفع نماید. البته جالب است بدانید که او معتقد است در سال‌های آینده نظر او تغییر خواهد کرد و دوباره به عکاسی با لنزهای اولتراواید علاقه پیدا خواهد کرد. برای یک عکاس در طی زمان، ترجیحات و نیازها تغییر پیدا خواهند کرد. در هر صورت اگر لنز جدید که آن را خریداری کرده‌اید برای نیازهایتان مناسب نباشد می‌تواند دوباره به همان لنزی قدیمی خود برگردید یا اینکه لنز دیگری را خریداری نمایید.


4. در طی زمان به لنز خود عادت خواهید کرد

بسیار ناخوشایند است که اولین لنز مورد استفاده شما بتواند تمامی نیازهای عکاسی شما را برآورده سازد. در حقیقت هر لنز جدیدی که شما استفاده می‌کنید، تجربه جدید و ارزشمندی را به شما منعکس خواهد کرد که ممکن است سلایق و ترجیحات شما در این زمینه را به طور کل تغییر دهد. برای مثال عکاس مزبور ابتدا از لنز 50 میلی‌متری استفاده می‌کرد. سپس متوجه شد که نیاز خیلی کمی به این فاصله کانونی دارد. سپس به دیگر لنزهای پرایم روی آورد و سه عدد از انواع آنها را تهیه نمود. در نهایت متوجه شد که بدون لنزهای زوم نمی‌تواند به عکاسی بپردازد. در حقیقت باید گفت که هر لنزی تجربه خاصی را به او منتقل کرده و از طرفی مسیرهای جدیدی را در پیش روی او قرار داد. در پایان باید گفت که هر لنزی یک فصل جدید و ارزشمند از عکاسی است که می‌بایست به طور کامل از آن استفاده کرد.

بهترین موردی که می‌توان در مورد لنزها اذعان داشت آن است که می‌توانید بدون هیچ مشکلی هر زمان که بخواهید و البته بودجه آن را داشته باشید، کیت لنزهای خود را بروزرسانی کرده و لنزی جدید و بهتر را خریداری نمایید. شاید برای خرید یک لنز پول زیادی را در اختیار نداشته باشید اما راه بهتری هم هست. می‌توانید یک لنز را اجاره نمایید. با انجام این کار پول زیادی را از دست نداده‌اید و می‌توانید با استفاده از آن هر زمان که لازم باشد، به عکاسی بپردازید. مسلما قیمت آن از یک خانه اجاره‌ای بیشتر نخواهد شد! از طرفی با انجام این کار می‌توانید به عملکرد لنز اجاره‌ای توجه کرده و در مورد خرید لنز جدید خود تصمیمات بسیار بهتر و مناسب‌تری را اتخاذ نمایید.

Mass-960x640

NIKON D800E + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 8/1, f/16.0

همان طور که در بخش ابتدایی این مقاله آموزشی بیان شد، عکاس مزبور تمامی لنزهای خریداری شده خود را کنار گذاشته بود و در قبال آن تنها از چهار عدد لنز برای عکاسی خود استفاده می‌کرد. البته ممکن است در این میان تغییراتی نیز بوجود آید اما در هر حالت در این بین ممکن است تغییراتی نیز بوجود آید. ولی در هر صورت این عکاس هم اینک می‌داند که به چه فاصله‌های کانونی برای عکاسی خود نیازمند است. در نهایت باید گفت که نیازهای شما هستند که حرف آخر را می‌زنند و در واقع بر مبنای آنها می‌بایست در هر فاصله کانونی بهترین لنز ممکن را خریداری نمایید. البته ممکن است در فاصله‌های کانونی دیگر، نیاز کمتری به عکاسی پیدا کنید.


5. سخن پایانی

خریداری چند عدد لنز مسلما کار آسانی نخواهد بود. میزان تنوع لنزها بسیار بالا بوده و البته اگر به این دسته، لنزهای قدیمی‌تر و همچنین تولید شده توسط شرکت‌های جانبی را اضافه نماییم، با خیل عظیمی از لنزها مواجه خواهید شد که برای دوربین‌های دیجیتال امروزی طراحی شده‌اند. شاید در اولین انتخاب خود نتوانید بهترین لنز برای تامین نیازهای عکاسی خود را پیدا نمایید. حتی شاید در دومین و سومین مورد نیز این حالت رخ ندهد. اما با گذشت زمان و کار کردن با لنزهای مختلف، تجربه خوبی را در این بابت بدست آورده و در نهایت می‌توانید بهترین لنزهای ممکن برای عکاسی در ژانر مخصوص خود را پیدا نمایید.

مطمئنا تمامی عکاسان حرفه‌ای این موضوع را تایید خواهند کرد که در صورت استفاده از لنزهای مختلف، بینش خاصی را در مورد لنزها و فاصله‌های کانونی پیدا خواهید کرد. البته جالب است بدانید زمانی که این عکاس از لنز 105 میلی‌متری ماکرو خود برای عکاسی استفاده می‌کند و زمانی که از سفر برگشته و قصد ویرایش تصاویر ثبت شده خود را دارد، گاهی می‌بایست آنها را کراپ کرده و تصاویر را برش دهد. این در حالی است که گاهی نیز می‌بایست در تصاویر ثبت شده، زاویه دید بازتری می‌داشت. در نتیجه در این حالات او معمولا از لنز 70-200 میلی‌متری f/4 نیکون خود کمک می‌گیرد تا بتواند علاوه بر استفاده از ویژگی زوم این لنز، تصاویر را باکیفیت بسیار بالا و شارپ‌تری به ثبت برساند. البته پیدا کردن یک لنز مناسب برای دوربین شما نیاز به ساعت‌ها جستجو نیز نداشته و در حقیقت می‌توانید با چند دقیقه جستجوی مناسب بهترین لنز را برای عکاسی در ژانر خاص خود پیدا نمایید. به عنوان مثال برای این عکاس، لنز 70-200 میلی‌متری f/4 نیکون بهترین مورد برای ژانر عکاسی منظره به حساب می‌آید. این عکاس تقریبا یک سال است که این لنز را خریداری کرده و در طی این مدت تقریبا هیچ گاه آن را از روی دوربین خود باز و تعویض نکرده است.

Distant-Aspens-960x640

NIKON D800E + 70-200mm f/4 @ 200mm, ISO 100, 1/30, f/16.0

شاید انتخاب و نظر شما در مورد لنز مورد نظرتان روشن و یا موفقیت‌آمیز نباشد اما در هر صورت زمان است که تعیین می‌کند چه وقت می‌توانید به نیازهای خود پی برده و در حقیقت متوجه می‌شوید که چه چیزی را می‌بایست در نهایت خریداری نمایید. بعضی از کاربران و عکاسان زمانی که به این عرصه وارد می‌شوند هیچ گاه نمی‌توانند به حسی که در آن نیازهای خود را می‌یابند، پاسخ دهند. البته این مورد نیز خود بسیار جالب خواهد بود. زیرا این افراد در هنگام عکاسی هر چند وقت یک بار لنز مورد نظر خود را تعویض کرده و از این رو از عکاسی در ژانرها و حالت‌های مختلف لذت خواهند برد. اما در میان این موارد چیزی که باعث می‌شود تفاوت بسیار زیادی در این حوزه ایجاد شود این موضوع است که بتوانید در این حین از عکاسی خود کمال لذت را ببرید. در واقع اگر می‌خواهید لنزی را خریداری کنید، مهمتر از همه مسائل تکنیکی این است که بتوانید لحظات بسیار خوشی را با آن سپری کنید و از عکاسی با آن در بهترین لحظات زندگی خود لذت ببرید.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال