چگونه هدفون خراب خود را تعمیر کنیم؟

این روزها، موسیقی به یک عامل اصلی در افزایش راندمان کاری بسیاری از افراد تبدیل شده، شاید اگر هدفون آنها یا وسیله‌ای که به کمک آن به موسیقی گوش می‌دهند خراب شود، همچون گذشته نتوانند به کارهای خود بپردازند. البته معمولا، مشکلاتی که برای هدفون‌ها پیش می‌آید، مربوط به قطع شدن سیم هدفون بوده و […]

این روزها، موسیقی به یک عامل اصلی در افزایش راندمان کاری بسیاری از افراد تبدیل شده، شاید اگر هدفون آنها یا وسیله‌ای که به کمک آن به موسیقی گوش می‌دهند خراب شود، همچون گذشته نتوانند به کارهای خود بپردازند.

البته معمولا، مشکلاتی که برای هدفون‌ها پیش می‌آید، مربوط به قطع شدن سیم هدفون بوده و کمتر پیش می‌آید که قطعات داخلی خراب شوند. حال قصد داریم تا آموزشی از تعمیر هدفون‌ها در اختیار شما قرار دهیم که بدون شک، می‌تواند مشکل بسیاری از افراد را در مسائل ساده، حل نماید. البته باید اصول اولیه‌ی الکترونیک و کار کردن با وسایل مختلف را بدانید اما کار واقعا ساده‌ای پیش روی شماست.

قدم اول: چه وسایلی مورد نیاز است؟

برای تعمیر هدفون‌ها، نیاز به یک هدفون خراب داریم که البته سیم آن قطع شده است! برای فهمیدن این موضوع، راه حل این است که آن را باز کرده و سیم آن را عوض کنیم و اگر مشکل حل نشد، احتمالا خود هدفون آسیب دیده که در آن صورت، کاری از دست ما بر نمی‌آید.

headphones_1

  • کابل‌های قابل تعویض
  • چسب (البته چسب‌هایی که به محض استفاده همچون پلاستیک می‌شوند نیز توصیه می‌شود)
  • وسیله‌ی لحیم کردن (هویه) به همراه سیم لحیم
  • سمباده
  • سیم‌چین
  • پیچ‌گوشتی
  • سیم لخت‌کن

قدم دوم: جداسازی اجزای هدفون

حالا باید اجزای مختلف هدفون را از یکدیگر جدا کرد. برای جداسازی هر بخش، باید روشی کاملا متفاوت در پیش گیرید. در بسیاری از مدل‌های هدفون‌ Sennheiser فشاری کوچک بر روی قسمت دایره‌ای شکل، اجزای آن را جدا خواهد ساخت.

headphones_2

این بخش از هدفون باید با دقت و با چندین بار چرخاندن، جدا شود و اگر به درستی این کار را انجام دهید، به قسمت درونی هدفون‌ دسترسی پیدا خواهید کرد. سعی کنید کار خود را با آرامش و با تمامی وسایلی که در اختیارتان است انجام دهید. نیازی به عجله یا فشار بیشتر نیست.

قدم سوم: جدا کردن سیم قدیمی

بسیاری از هدفون‌ها به دلیل خراب شدن سیم، بی استفاده می‌شوند، پس باید تمام سیم را به صورت کامل جدا کرد. برای اینکه در کار خود اشتباه نکنید، می‌توانید به وسیله‌ی تلفن خود، یک عکس از وضعیت اصلی بگیرید تا در صورت بروز هرگونه مشکل و یا اشتباهی، بدانید که سیم‌ها به چه صورتی در جای اولیه‌ی خود قرار گرفته بودند.

headphones_3

در این مرحله، باید به کمک سیم‌چین، سیم را از قسمتی که به هدفون لحیم شده، جدا نمایید. پس از آن، به کمک لحیم و هویه‌ی خود، سیم لحیم قبلی را داغ کرده و زمانی که شروع به تولید حالتی همچون حباب کرد، آن را جدا کنید تا بتوانید سیم جدید خود را لحیم کنید.

قدم چهارم: سیم جدید را آماده کنید

جک‌های سیم جدید را به کمک سیم‌چین، از آن جدا کرده و قسمت انتهایی آن را نیز لخت کرده تا آن را برای لحیم کردن به هدفون، آماده کنید.

headphones_4

در اکثر هدفون‌ها، سیم‌های درون کابل دو رنگ هستند، یکی قرمز یا سبز رنگ و دیگری مسی. حالا این سیم‌ها را از یکدیگر جدا کنید و اگر سیمی سفید رنگ نیز مشاهده کردید، می‌توانید آن را به صورت کامل جدا کرده و دور بیندازید، پس نگران آن نباشید! حالا پوشش روی قسمت‌های انتهایی سیم‌هایی که از یکدیگر جدا کرده‌اید را به وسیله‌ی یک سمباده و یا هر وسیله‌ی مناسب دیگری، از بین برده و آن را برای لحیم کردن آماده سازید.

قدم پنجم: اتصال سیم جدید

حالا زمان لحیم کردن سیم‌های جدید به هدفون است. در این مرحله، ابتدا باید عکسی را که پیشتر به کمک تلفن خود از هدفون گرفته‌اید، مورد بررسی قرار دهید تا جای صحیح لحیم کردن سیم‌ها را پیدا کنید.

headphones_5

همچون عکس گرفته شده، سیم‌های قرمز و سبز را در جای خود قرار داده و هویه و سیم لحیم را در محل مورد نظری که باید اتصال انجام گیرد، قرار دهید و لحیم کردن را آغاز کنید. حالا قسمت انتهایی دیگر سیم را به تلفن یا کامپیوتر خود وصل کرده و از عملکرد صحیح هدفون‌ها اطمینان پیدا کنید.

قدم ششم: انجام کارهای نهایی

headphones_6

بعد از تعویض سیم‌های هدفون، از سلامت آن مطمئن شدید، وقت آن رسیده که همه چیز را سر هم کنید. لحیم کردن، قدرت بسیار کمتری در نگه داشتن سیم‌های لحیم شده دارد. پس بهتر است از چسب‌های مخصوص استفاده کنیم. پس بعد از لحیم کردن، سیم را به کمک چسب، به هدفون بچسبانید و مجددا آنها را تست کنید.

هدفون‌ها از ساده‌ترین وسایل الکترونیکی هستند که با هزینه‌ای بسیار کم و حدود 20 دقیقه وقت، می‌توان آنها را تعمیر کرد. اگر سعی کنید به هنگام تعمیر، از وسایل مرغوب‌تری استفاده کنید، ‌می‌توانید روی عمر بیشتر هدفون خود حساب کنید.

امیدوارم این آموزش، مورد توجه شما عزیزن قرار گرفته باشد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال