آموزش: چگونه سرعت گوشی اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

گوشی‌های اندرویدی اصولاً تمایل به سمت پیر شدن دارند! تعجب نکنید، منظور تنها از لحاظ فیزیکی نیست، استفاده طولانی مدت از دستگاه‌های اندرویدی معمولاً عملکرد و کارایی دستگاه را با کندی مواجه می‌کند. از این رو زمانی که کاربران با کم شدن سرعت گوشی خود روبرو می‌شوند ممکن است احساس کنند که دیگر وقت آن […]

گوشی‌های اندرویدی اصولاً تمایل به سمت پیر شدن دارند! تعجب نکنید، منظور تنها از لحاظ فیزیکی نیست، استفاده طولانی مدت از دستگاه‌های اندرویدی معمولاً عملکرد و کارایی دستگاه را با کندی مواجه می‌کند. از این رو زمانی که کاربران با کم شدن سرعت گوشی خود روبرو می‌شوند ممکن است احساس کنند که دیگر وقت آن رسیده است که گوشی خود را با یک مدل جدیدتر جایگزین کنند. در این مقاله سعی داریم تا با آموزش چند راه ساده برای رفع و بهبود کندی گوشی‌هوشمند شما، آن را مانند روز اول کرده تا خیال تعویض آن را حداقل برای مدت طولانی از سر بیرون کنید.

 

  1. اپلیکیشن‌های بلااستفاده و غیرضروری را حذف یا غیر فعال کنید!

احتمالاً شما اپلیکیشن‌های غیرضروری زیادی را روی گوشی خود نصب دارید. معمولاً بسیاری از کاربران اقدام به دانلود اپلیکیشن‌ها می‌کنند بدون اینکه حتی درباره آن فکر کرده و یا به آن نیازی داشته باشند. با انجام آزمایش‌های فراوانی که در این رابطه انجام شده است، مشخص گردیده که یکی از عوامل کاهش سرعت، همین اپلیکیشن‌های غیرضروری و اضافی است. پس آن‌ها را فراموش کرده و به‌سادگی حذف نمایید.

galaxy-s4-how-to-uninstall-apps-aa-0017

شاید با خود بگویید گوشی من که از فضای ذخیره‌سازی بالایی برخوردار است، پس چرا باید اپلیکیشن‌ها را حذف کنم؟ گاهی وقت‌ها نیاز خواهد بود که حافظه گوشی شما فضای بیشتری را برای پردازش داشته باشد. از سوی دیگر اغلب برنامه‌های اضافی در پس پرده در حال اجرا بوده و کاربران متوجه این مسئله نیستند. برنامه‌ای که در حال اجرا باشد، از منابع سخت‌افزاری گوشی استفاده می‌کند و هرچه منابع سخت‌افزاری بیشتر درگیر باشند، سرعت فرایند‌ها کمتر خواهد بود. پس بهتر است هرچه سریع‌تر از دست آن‌ها خلاص شوید.

برای حذف اپلیکیشن‌ها می‌توانید منوی تنظیمات گوشی (Settings) از اپلیکیشن مدیریت برنامه‌ها (app manager) استفاده کرده و یا در منوی اصلی گوشی، با نگه‌داشتن انگشت روی برنامه موردنظر و کشیدن آن به بخش حذف (Uninstall) برنامه را از روی گوشی خود پاک کنید.

 

  1. کَش داده‌ها را پاک‌سازی کنید!

نمی‌دانید کش داده چیست؟ برخی از اپلیکیشن‌ها زمانی که کاربر از آن‌ها استفاده می‌کند، فعل و انفعالاتی که وی انجام می‌دهد و داده‌هایی که پردازش می‌شود را یک جایی در حافظه ذخیره می‌کنند. این امر باعث می‌شود که در مراجعه‌های بعدی به آن اپلیکیشن، برنامه به مکان ذخیره‌سازی قبلی رجوع کرده و اطلاعات را بازخوانی کند که این مسئله سبب می‌شود اطلاعات قبلی سریع‌تر بارگذاری شوند. این مسئله بیشتر زمانی نمود دارد که اپلیکیشن مورد استفاده شما با اینترنت سروکار داشته باشد که کش قبلی موجب می‌شود حجم مصرفی شما کمتر شود. شاید با خود بگویید که این مسئله که چیز بدی نیست! بله درست است بد نیست اما می‌تواند در درازمدت بد باشد.

Android-internal-Storage-clear-cache

موضوع این است که تولید زیاد کش می‌تواند حافظه داخلی دستگاه را پر کرده و سنگین کند. سعی کنید در بازه‌های زمانی مشخص آن را پاک‌سازی کنید. برای این منظور در اپلیکیشن مدیریت برنامه‌ها، می‌توانید برنامه موردنظر را انتخاب کرده و سپس با زدن دکمه پاک‌سازی کش (Clear cache) این کار را انجام دهید. از سوی دیگر، می‌توانید برنامه‌هایی که مختص این کار هستند را از گوگل پلی استور یا کافه بازار دانلود کرده و استفاده کنید.

 

  1. حافظه دستگاه را تمیز نگه دارید!

فایل‌های زیادی را روی حافظه گوشی نگه می‌دارید؟ پر کردن حافظه داخلی گوشی می‌تواند روی عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد؛ بنابراین سعی کنید همیشه حافظه گوشی را تا جایی که ممکن است مرتب و تمیز نگه دارید. در میان فایل‌های ذخیره‌شده روی حافظه به دنبال ویدئوها، موزیک‌ها و فایل‌هایی که کمتر بدان نیاز دارید، باشید و آن‌ها را حذف کنید.

 

  1. از شر ویجت‌ها خلاص شوید!

اغلب ویجت‌ها جذاب و زیبا هستند و چشم خیلی از کاربران را مجذوب خود می‌کنند، اما بد نیست بدانید از آنجایی که ویجت‌هایی نظیر آب‌وهوا اغلب به صورت مداوم در حال کار هستند و باید به‌روزرسانی شوند، منابع سخت‌افزاری زیادی را در اختیار می‌گیرند و در نهایت روی سرعت گوشی تأثیر می‌گذارند.

android-widgets

سعی کنید تا جایی که ممکن است استفاده از ویجت‌ها را محدود کرده و ویجت‌های اضافی را حذف کنید. البته نیاز نیست تمام ویجت‌ها را حذف کرده و با این کار تجربه کاربری خود از آن‌ها را قربانی کنید. سیستم‌عامل اندروید خود معمولاً ویجت‌های زیبا و کاربردی بسیاری را به همراه دارد، از این رو نیازی نخواهد بود تا ویجت اضافی را نصب کنید.

 

  1. از تصاویر زمینه متحرک استفاده نکنید!

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب و جالب سیستم‌عامل اندروید، امکان استفاده از تصاویر متحرک برای پس‌زمینه و بک‌گراند صفحه نمایش است. این تصاویر هرچند زیبا هستند اما می‌توانند عامل مصرف انرژی باتری و همچنین کندی عملکرد گوشی شوند. اگر می‌خواهید به افزایش سرعت عملکرد گوشی خودتان کمک کنید، ناچار خواهید بود که از زیبایی تصاویر پس‌زمینه ثابت لذت ببرید!

 

  1. نرم‌افزارهای گوشی خود را به‌روزرسانی کنید!

آیا پیام‌های به‌روزرسانی که پی‌درپی در نوار اعلان ظاهر می‌شوند شما را آزار می‌دهند؟ شاید تصور بسیاری از کاربران این باشد که عرضه هر به‌روزرسانی یعنی اضافه شدن امکانات و ویژگی‌های جدید. شاید با نصب آپدیت، ویژگی جدیدی اضافه شود اما در حقیقت اغلب اوقات هدف اصلی ارائه به‌روزرسانی برطرف کردن باگ‌ها، اشکالات و بهبود کارایی و عملکرد برنامه است.

android-update

 

تأکید ما در اینجا بیشتر روی به‌روزرسانی سیستم‌عامل است. مطمئن شوید که به‌روزرسانی برای گوشی شما عرضه شده است و در صورت ارائه، آن را به‌روز کنید.

 

  1. گوشی خود را در صورت امکان روت کنید!

اگر واقعاً می‌خواهید که به تمام امکانات و نقاط گوشی خود دسترسی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم دستگاه خود را روت کنید. با شکستن قفل و دسترسی به تمام امکانات گوشی می‌توانید رام‌های سریع‌تر و بهتری را روی گوشی خود نصب کنید. حتی اگر ممکن است پردازنده دستگاه خود را برای داشتن سرعت بیشتر و عملکرد بهتر اورکلاک (overclock) کنید. به خاطر داشته باشید که روت کردن گوشی می‌تواند موجب ابطال گارانتی آن شود و اگر این کار به درستی صورت نپذیرد، دردسرهای زیادی ایجاد شده و شاید دستگاه دیگر بلااستفاده شود. اگر می‌خواهید این کار رو خودتان انجام دهید، به آموزش‌های موجود در این زمینه مراجعه کرده و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. اگر در این زمینه اطلاعات و تخصص کافی ندارید، بهتر است به متخصص این کار مراجعه کنید. در غیر این صورت بهتر است بدون اطلاعات دست به کار نشوید.

 

  1. تنظیمات کارخانه را بازنشانی کنید!

گوشی‌های هوشمند پیر می‌شوند، اما همیشه این مسئله دلیل کندی عملکرد آن‌ها نیست. فعل و انفعالات زیادی در طول عمر گوشی، در سیستم‌عامل آن رخ می‌دهد که در درازمدت سبب کندی آن می‌شود. گاهی اوقات این فعل و انفعالات زیاد باعث توقف نرم‌افزار و یا اصطلاحاً هنگ گوشی می‌شود. بنابراین تمیز کردن نرم‌افزار گوشی در بازه‌های زمانی مشخص آن با بازگردانی مجدد به تنظیمات کارخانه و حالت روز اول نباید ایده بدی باشد.

بازنشانی تنظیمات کارخانه چیست؟ یک روش کارآمد است که به‌وسیله آن اطلاعات و هر آنچه که روی گوشی ذخیره شده است پاک شده و از بین می‌رود.

برای انجام این روش، باید به منوی تنظیمات گوشی رفته و سپس از قسمت گرفتن پشتیبان و راه‌اندازی مجدد (backup & reset) با زدن گزینه بازنشانی تنظیمات کارخانه این کار را انجام دهید. انجام این روش ممکن است برای تمام گوشی‌ها یکسان نباشد و بعضاً از طریق دیگری انجام شود، پس اگر در مورد نحوه ریست گوشی خود اطلاع ندارید بهتر است در گوگل جستجو کنید. به خاطر داشته باشید که در این روش تمام فایل‌ها و اطلاعات روی گوشی از بین خواهد رفت، پس بهتر است پیش از انجام هر کاری از اطلاعات مهم گوشی خود پشتیبان گرفته و آن‌ها را به جای دیگری منتقل کنید. با داشتن نسخه پشتیبان از اطلاعات خود، انجام این کار هیچ جای نگرانی نخواهد داشت.

 

اگر هیچ‌کدام از روش‌هایی که عنوان شد برای گوشی شما کارآمد نبود، شاید وقت آن رسیده تا کمی هزینه صرف کرده و به فکر خرید یک گوشی به‌روز و جدید باشید. اگر قصد این کار را کردید و برای تصمیم‌گیری در انتخاب خود مشکل داشتید، ما در تک‌نیوز گوشی‌های مختلف روز دنیا را مورد نقد بررسی قرار می‌دهیم که با مطالعه این بررسی‌ها می‌توانید گوشی‌هوشمند موردعلاقه و نیاز خود را انتخاب کنید. بخش نقد و بررسی تک‌نیوز را مطالعه کنید.

 

 

 

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال