آموزش: چگونه از ابزار اورکلاک جدید شرکت AMD با نام WattMan استفاده کنیم؟

اورکلاک کردن یکی از تفریحات و شاید یکی از نیازهای ضروری بسیاری از گیمرها و افراد حرفه‌ای در دنیای کامپیوتر می‌باشد. پیشتر مقاله‌ی جامعی در مورد آموزش قدم به قدم اورکلاک کارت گرافیک را ارائه کردیم که با استقبال خوب شما نیز روبه‌رو شد. حال قصد داریم یکی از ابزارهای اورکلاک جدید که عملکرد بسیار […]

اورکلاک کردن یکی از تفریحات و شاید یکی از نیازهای ضروری بسیاری از گیمرها و افراد حرفه‌ای در دنیای کامپیوتر می‌باشد. پیشتر مقاله‌ی جامعی در مورد آموزش قدم به قدم اورکلاک کارت گرافیک را ارائه کردیم که با استقبال خوب شما نیز روبه‌رو شد. حال قصد داریم یکی از ابزارهای اورکلاک جدید که عملکرد بسیار خوبی نیز داشته و می‌تواند تمامی نیازهای کاربران برطرف سازد، پیش روی کاربران قرار دهیم.

برای اولین بار شرکت AMD همراه با درایور نرم‌افزاری Radeon Software Crimson برای کارت‌های گرافیک خود، ابزار اورکلاک بسیار خوبی را نیز پیش روی کاربران قرار داده که می‌تواند هر گونه نیازی در زمینه اورکلاک کارت گرافیک برطرف سازد. البته از این ابزار تنها زمانی می‌توان استفاده کرد که کاربران از کارت گرافیک‌های جدید سری پولاریس AMD استفاده کنند.

در واقع کارت گرافیک 200 دلاری و قدرتمند RX 480 توسط ابزار قدرتمند WattMan که در پکیچ نرم‌افزاری Radeon Crimson، اورکلاک شده است. البته اینکه کاربران بخواهند کارت خود را از طریق نرم‌افزاری مخصوص که توسط سازنده کارت گرافیک توسعه داده شده باشد اورکلاک کنند، چیز جدیدی نبوده و پیشتر نیز AMD با عرضه کردن ابزار اورکلاک OverDrive از سال 2007 تا کنون، سعی کرده تا به کاربران در این زمینه کمک کند.

با اینکه این نرم‌افزار می‌توانست تا حد زیادی کار را راه بیندازد، اما فاقد ویژگی‌های اصلی و بسیار مهمی چون تنظیم کردن ولتاژ هسته و ولتاژ حافظه، کنترل کلاک هسته به صورت لحظه به لحظه و همینطور بررسی دقیق عملکرد بخش‌های مختلف با اعمال تغییرات بوده و همین باعث شده تا بسیاری از کاربران به استفاده از نرم‌افزارهایی همچون MSI AfterBurner و EVGA Precision X i روی آورند.

اما حالا AMD نرم‌افزار جدیدی را برای اورکلاک کردن کارت گرافیک معرفی کرده که می‌تواند همه نیاز کاربران به برنامه‌های جانبی را از بین برد.

آشنایی با WattMan

کار کردن با WattMan بی‌اندازه آسان است! کافیست برای مشاهده این بخش وارد تنظیمات کارت گرافیک خود شده و از بخش Gaming و قسمت Global Settings و در نهایت Global WattMan، وارد بخشی با رابط کاربری تصویر زیر شوید:

amd-wattman-overview-100671359-orig1

شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین و بهترین ویژگی WattMan که می‌توان آن را مشاهده کرد، نمایش لحظه به لحظه وضعیت کارت گرافیک به صورت نمودار می‌باشد. در این بخش کاربران می‌توانند به صورت لحظه‌از از وضعیت کلاک هسته، دمای کارت گرافیک و همینطور سرعت فن، اطلاع پیدا کنند. به بیان دیگر، در این بخش کوچک‌ترین تغییراتی که ممکن است در وضعیت کارت گرافیک رخ دهد، به صورت یک نمودار دقیق پیش روی کاربران قرار دارد که AMD آن را “Histogram” (هیستوگرام) می‌خواند.

image-2-100671360-orig

یکی از بهترین ویژگی‌هایی که در WattMan می‌توان یافت، امکان مشاهده دقیق آمار است. به عنوان اگر شما با چیز عجیبی در وضعیت کارت خود روبه‌رو شوید، همچون اینکه ناگهان کلاک هسته با کاهش بسیار زیادی همراه شود، می‌تواند حرکت دادن ماوس و قرار دادن نشانگر ماوس در این بخش، اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت دما، کلاک هسته، سرعت حافظه و همینطور سرعت فن داشته و حتی از میزان زیر فشار بودن (Load) کارت گرافیک نیز اطلاع پیدا کنید. در واقع اگر در این بخش با مشکلاتی همچون دمای بیش از حد کارت گرافیک نیز روبه‌رو بوده و یا حتی بخواهید مسائل دیگر را نیز بررسی کنید، نمودار لحظه به لحظه WattMan می‌تواند فوق‌العاده کاربردی باشد.

یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار خوبی که در این بخش می‌توان آن را مشاهده نمود، امکان عملکرد دقیق کارت و اینکه چه چیزی بیشترین تاثیر را بر روی آن داشته، می‌باشد. کاربران در این بخش می‌توانند حتی با اضافه کردن بازی مورد نظر خود به ابزار WattMan و فعال کردن Histogram برای آن، عملکرد کارت به هنگام اجرای بازی را به صورت دقیق ثبت کنند.

amd-wattman-profile-100668990-orig2

حتی به کمک این سیستم و با استفاده از پروفایل‌‌های از پیش ذخیره شده، کاربران می‌توانند بهترین شرایط برای اورکلاک کردن کارت گرافیک خود را نیز فراهم نموده و از نیازهای آن نیز به صورت دقیق مطلع شوند. شاید برای انجام یک بازی، نیاز باشد تا کاربران بخواهند کمی کلاک هسته کارت گرافیک را خود افزایش دهند، در این صورت می‌توان به کمک بخش هیستوگرام، از این موضوع مطمئن شد.

بازی با ولتاژها

شاید بتوان بهترین ویژگی ابزار اورکلاک WattMan را جدا بودن تمامی بخش‌های آن از یکدیگر در نظر گرفت. کاربران می‌توانند ولتاژ تمامی بخش‌ها را به صورت جداگانه و نه به صورت همزمان، تغییر داده و تغییرات خود را به شکل دقیق‌تری بر روی کارت، اعمال نمایند.

همانند سیستم‌های مدیریتی برق که در کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های مدرن پیدا می‌شود، موتور مدیریت برق PowerTune نیز در هفت حالت مختلف که هر کدام با کلاک‌ها و ولتاژ‌های مخصوصی تعریف شده‌اند، می‌تواند فعالیت داشته باشد و حتی امکان ویرایش و تنظیم کردن این بخش‌ها توسط کاربران نیز وجود دارد.

image-3-100671361-orig

به کمک این بخش کاربران قادر خواهند بود تا کارت گرافیک خود را تا میزان ممکن اورکلاک کنند. به عنوان مثال کلاک هسته کارت گرافیک قدرتمند RX 480 که در حالت بوست به 1266 مگاهرتز افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند افزایش نیز داشته باشد و این در صورتیست که کاربران بتواند ولتاژ کارت گرافیک را تا بالاترین حد ممکن افزایش دهند.

اسلایدر مربوط به مصرف برق، می‌تواند حجم برق مورد نیاز برق که کارت گرافیک آن را مصرف خواهد کرد، نشان دهد. اگر شما ولتاژ را افزایش دهید، در این صورت با افزایش مصرف برق، عملکرد دستگاه نیز بهتر از قبل خواهد شد و حتی می‌تواند کلاک‌های پایدارتری را نیز برای کارت شما به همراه داشته باشد. اما اگر شما ولتاژ را در این بخش کاهش دهید، مصرف برق نیز همراه با عملکرد کلی، کاهش پیدا خواهد کرد. در تست‌هایی که ما انجام دادیم، متوجه شدیم که عملکرد کارت گرافیک تا بیشتر از حد 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

unigine-heaven-100583421-large

حتما به خاطر دارید که در گذشته گفتیم کاربران باید پس از اورکلاک کردن کارت گرافیک و یا هر قطعه دیگری، سیستم خود را به صورت کامل تست کنند. برای انجام تست، باید کاربران سیستم خود را مشغول پردازش‌های سنگین نموده و در صورت مشاهده هر گونه عدم پایداری، کلاک‌ها را کاهش دهند. در آزمایش‌هایی که ما انجام دادیم، موفق شدیم تا به کمک WattMan، کلاک هسته کارت گرافیک RX 480 را به 1330 مگاهرتز رسانده و در مجموع قدرت آن را 5 درصد افزایش دهیم. در این شرایط و در تست‌هایی که انجام دادیم نیز هیچ نشانی از ناپایداری دیده نشد.

زمانی که شما می‌خواهید ولتاژهای هر بخش را کنترل کنید، بهتر است به بالاترین بخش از چارت قبلی که قرار دادیم، توجه کنید چرا که به هنگام این بازی، این بخش‌های بیش از پیش زیر فشار قرار خواهند داشت. موقیعت هفتم (State 7) مربوط به حالت بوست از کلاک کارت گرافیک RX 480 مربوط می‌شود که در WattMan با عدد 1265 مگاهرتز و ولتاژ نیز با عدد 1131 مگاهرتز نمایش داده شده است. بالاترین ولتاژی که WattMan می‌تواند برای هر بخشی در نظر بگیرد، 1150 می‌باشد، پس زمانی که شما می‌خواهید کارت گرافیک خود را اورکلاک کنید، بهتر است که ولتاژ در این بخش را به بالاترین حد آن یعنی 1150 افزایش دهید تا زمانی که کلاک هسته را افزایش می‌دهید، شاهد هیچ گونه ناپایداری نباشید.

این تمام موضوع نیست!

حالا شما می‌دانید که WattMan به چه منظور طراحی شده است، مهندسین AMD تمام تلاش خود را داشته‌اند تا با استفاده از این ابزار، روند کلی اورکلاک کردن را بهینه نموده و باعث می‌شود تا کاربران به هنگم اورکلاک کردن، مصرف بهینه برق را نیز در نظر داشته باشند. اگر کاربران هنگام استفاده از WattMan، محدودیت PowerTune را 0 تا 20 درصد قرار دهند، در این صورت کارت گرافیک خود را می‌توانند به کارتی بسیار بهینه در زمینه مصرف برق نیز تبدیل کنند.

amd-rx480-rain-4-of-4-100671357-large

یکی از کارهایی کاربران می‌توانند به کمک ابزار WattMan آن را انجام دهند، کاهش دادن ولتاژ کارت گرافیک به منظور پایداری بالاتر می‌باشد. در این صورت، کلاک‌های مربوطه ثابت باقی خواهند ماند و در نهایت کارت به صورت پایداری عمل خواهد کرد.

ابزار اورکلاک WattMan این کار را آسان می‌کند اما نباید فراموش کنید که تنظیمات مربوطه آن را برای کنترل دستی ولتاژ فعال کرده باشید. این گزینه Voltage Control نام داشته و با فعال کردن آن برای GPU و Memory، کاربران قادر خواهند بود تا ولتاژها را کاهش دهند.

انجام این کار نیازمند تست استرس می‌باشد چرا که حتی در صورت کاهش بیش از حد ولتاژ، ممکن است کاربران با ناپایداری مواجه شوند. اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است با کاهش دادن ولتاژ در هر قدم، تست را به مدت 2 تا 3 ساعت انجام دهید. ما نیز در کاهش دادن ولتاژ کارت گرافیک RX 480 برای سه وضعیت بالایی (State)، توانستیم نهایتا ولتاژ را به 1050 میلی‌ولت کاهش دهیم و نهایتا 81 میلی‌ولت از مصرف ریالی 480 بکاهیم.

ویژگی Frame Rate Target Control (به اختصار FRTC) نرم‌افزار Radeon Crimson این امکان را به کاربران می‌دهد تا کاربران با رسیدن به بالاترین نرخ فریم، انرژی بیشتری را نیز ذخیره کنند، به همین جهت کارت گرافیک شما، برق بیشتری را نسبت به نرخ فریمی که نمایشگرتان پشتیبانی می‌کند، تولید نخواهد کرد. بهتر است این سوال را مطرح کنیم؛ چرا به کارت گرافیک اجازه تولید نرخ فریمی را دهیم که نمایشگر قادر به نشان دادن آن نخواهد بود؟ بهتر نیست که به جای آن، انرژی بیشتری را ذخیره کنیم؟

افزایش سرعت مموری

image-4-100671362-orig

اگر مقاله قبلی ما را خوانده باشید، باید بدانید که همیشه هنگام اورکلاک کردن کارت گرافیک، ابتدا باید کلاک هسته را افزایش داد و سپس به سراغ سرعت حافظه رفت. دلیل این موضوع نیز این است که کاربران با افزایش دادن کلاک هسته می‌توانند قدرت کارت گرافیک را افزایش دهند. شاید بتوان اینطور مثال زد که کاربران با افزایش دادن سرعت حافظه، اتوبانی که کارت گرافیک در آن در حرکت است را پهن‌تر می‌کنند، اما سرعت کارت گرافیک را افزایش نمی‌دهند. بدون شک با افزایش دادن سرعت حافظه، عملکرد کلی کارت گرافیک افزایش پیدا خواهد کرد اما واقعا این تاثیر چندان زیاد نخواهد بود و این کلاک هسته است که می‌تواند سرعت کارت گرافیک در این اتوبان را افزایش دهد.

حالا که کار ما کلاک هسته تمام شده و ولتاژها نیز تنظیم شده‌اند، بهتر است به سراغ سرعت حافظه برویم. ابزار اورکلاک WattMan باز هم در این زمینه می‌تواند به صورت دقیق، عملکرد کارت گرافیک را نشان داده و ما را در انجام این کار یاری دهد. در آزمایشی که ما انجام دادیم نیز موفق شدیم تا به کمک WattMan و با افزایش دادن 150 میلی‌ولتی ولتاژ، سرعت حافظه را از 2000 مگاهرتز به 2250 مگاهرتز افزایش دهیم. در نهایت، پایدارترین حالت برای این کارت گرافیک، سرعت حافظه 2200 مگاهرتز و ولتاژ 1150 میلی‌ولت بوده است.

اعمال تنظیمات به صورت دقیق

image-5-100671363-orig

در نهایت، باید اشاره داشته باشیم که WattMan به کاربران اجازه خواهد داد تا بتوانند تنظیمات دقیقی را برای سیستم خود اعمال کنند. در واقع این امکان برای کاربران وجود دارد تا میزان حداقل و حداکثر برخی از تنظیمات ویژگی‌های کارت گرافیک خود همچون میزان دما، سرعت فن، شدت صدای فن و … را مشخص کنند. البته تمامی تنظیمات در حالت پیش‌فرض در بهترین شرایط خود قرار دارند، اما شاید شما دلتان بخواهد که آنها را تغییر دهید! در این صورت این امکان برای شما وجود داشته و قادر خواهید بود تا هر شاخصه‌ای که مد نظر شما قرار دارد را تغییر دهید.

نتیجه‌گیری نهایی

شکی نیست که ابزار اورکلاک جدید WattMan می‌تواند یکی از بهترین و شاید حتی قدرتمندترین ابزار اورکلاکی باشد که تا کنون طراحی شده و حالا امکان اورکلاک کردن محصولات Radeon با وسواس و کیفیت بالاتری فراهم شده است. هر چند، همانطور که اشاره کردیم از این نرم‌افزار تنها در اورکلاک کردن کارت‌های گرافیک پولاریس می‌توان بهره برد و شاید تنها کارتی که امروزه با این معماری در اختیار کاربران قرار دارد، RX 480 باشد.

به هر شکل این هنوز ابتدای راه برای ابزار اورکلاک WattMan بوده و بدون شک آینده‌ی بسیار روشنی پیش روی این نرم‌افزار وجود دارد. اما سوال مهمی که اینجا پیش می‌‌آید، این است که آیا انویدیا نیز برای رقابت با شرکت AMD، ابزار اورکلاک مخصوص خود را طراحی و عرضه خواهد کرد؟

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال