بررسی و نقد گوشی HTC 10 evo – اژدهای دریا

مقدمه برای موفقیت یک محصول بازاریابی هوشمندانه بسیار مقوله‎ی مهمی است. گوشی The HTC Bolt نشان طلایی تبلیغات و بازاریابی را بر دوش خود می‎دید. دونده‎ی مشهور جهان اوسین بولت این گوشی را برای شرکت مخابراتی اسپرینت آمریکایی تبلیغ کرد، یک رویای تبلیغاتی که به حقیقت پیوست. ولی آیا HTC 10 evo نیز چنین اقبالی […]

مقدمه

برای موفقیت یک محصول بازاریابی هوشمندانه بسیار مقوله‎ی مهمی است. گوشی The HTC Bolt نشان طلایی تبلیغات و بازاریابی را بر دوش خود می‎دید. دونده‎ی مشهور جهان اوسین بولت این گوشی را برای شرکت مخابراتی اسپرینت آمریکایی تبلیغ کرد، یک رویای تبلیغاتی که به حقیقت پیوست. ولی آیا HTC 10 evo نیز چنین اقبالی را داشته است؟ گوشی که همان سخت‎افزار را دارد ولی قدرت ستاره‎ی معروف دنیای ورزش پشت آن دیده نمی‎شود.

این گوشی با توجه به این‎که هیچ قهرمان جهانی سعی در تبلیغ آن نداشته است باید روی پای خود و براساس ویژگی‎هایی که دارد بایستد و این ویژگی‎ها خیلی زود مورد پرسش قرار می‎گیرند چون نگرانی علاقه‎مندان به این گوشی این است که اچ‎تی‎سی الزاما سعی دارد سخت‎افزار سال 2015 را داخل یک گوشی مدل 2017 به فروش برساند. یقینا HTC 10 evo با قیمتی اندکی پایین‎تر از 500 یورو قیمت بالایی ندارد ولی باز هم کاربران این احساس را دارند که حتی با آن‎که درخشش برند اچ‎تی‎سی در سال‎های اخیر از بین رفته است سعی دارد “مالیات” خود را از آن‎ها با فروش HTC 10 evo بگیرد.

ویژگی‎های کلیدی گوشی HTC 10 evo:

  • بدنه‎ی تمام فلزی یکپارچه‎ی محکم، طراحی ضدآب
  • صفحه نمایش 5.5 اینچی SuperLCD3 با رزولوشن 1,440 x 2,560 پیکسل و تراکم پیکسلی 534ppi
  • چیپست اسنپ‎دراگون 810 کوالکام، 4 هسته‎ی Cortex-A57 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز، 4 هسته‎ی A53 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز، پردازنده‎گرافیکی آدرنو 530، 3 گیگابایت رم
  • سیستم‎عامل اندروید 7.0 نوقا به همراه رابط‎کاربریHTC Sense
  • دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی، نسبت کانونی f/2.0، فوکوس خودکار تشخیص فازی، رفع لرزش اپتیکال تصویر، فلاش ال‎ای‎دی دوتایی، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با لنزهای f/2.4
  • قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4k و 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه، ویدئوهای اچ‎دی با نرخ 120 فریم بر ثانیه، ضبط صدا با کیفیت بالا (فرمت 24 بیتی FLAC)
  • حافظه‎داخلی 32 گیگابایت با پشتیبانی از درگاه میکرو اس‎دی
  • پشتیبانی از راه‎های ارتباطی LTE Cat6 (سرعت دانلود و آپلود به ترتیب 300 و 50 مگابیت در ثانیه)، پشتیبانی از استاندارد Wi-Fi a/b/g/n/ac، بلوتوث 4.1، NFC، پورت یو‎اس‎بی نوع C (یو‎اس‎بی 2.0)
  • باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 3200 میلی‎آمپرساعت

معایب اصلی گوشی HTC 10 evo:

  • چیپست اسنپ‎دراگون 810 کارآمد نیست، سریع داغ می‎شود و سرعت آن برای کاهش دما کم می‎شود
  • حافظه‎داخلی تنها 32 گیگابایت است که 8 گیگابایت آن صرف سیستم‎عامل می‎شود
  • باتری ظرفیت کمی با توجه به نوع چیپست و رزولوشن نمایشگر (QHD) دارد
  • هدفون‎های با پورت یو‎اس‎بی سی هنوز کم هستند و اکثرا از فناوری اختصاصی اچ‎تی‎سی پشتیبانی نمی‎کنند

اجازه دهید نسبت به این گوشی مثبت‎گرایی خود را حفظ و بررسی کنیم که آیا واکنش منفی اولیه درست بوده است یا خیر. سری گوشی‎های Butterfly اچ‎تی‎سی را به یاد می‎آورید؟ این شرکت تایوانی دیگر این گوشی‎ها را درست نمی‎کند ولی HTC 10 evo در واقع یک Butterfly با داشتن نمایشگری شارپ و بدنه‎ی ضدآب، نمایشگر 5.5 اینچی از نوع Super LCD3 با رزولوشن QHD و گواهینامه‎ی IP57 است.

ویژگی بارز دیگر این گوشی دوربین آن است. یک سنسور 16 مگاپیکسلی با قابلیت رفع‎لرزش اپتیکال تصویر با امکان ضبط صدا با کیفیت بالا و مشخصه‎های ممتاز دیگر. سپس به حذف بحث‎برانگیز درگاه 3.5 میلی‎متری هدفون می‎رسیم که البته دلیل فنی برای این‎ کار وجود دارد.

فناوری HTC BoomSound Adaptive Audio از هدفون‎های خاصی با پورت یو‎اس‎بی سی استفاده و شکل داخلی گوش‎های شما را بررسی کرده و صدا را مخصوص شما تنظیم می‎کند. امکان انجام این کار با کانکتور قدیمی آنالوگ امکان پذیر نیست. اچ‎تی‎سی با افتخار در تبلیغ این گوشی اعلام می‎کند که برای اولین بار در جهان از این نوع طراحی استفاده کرده است.

بیشترین نگرانی کاربران در رابطه با این گوشی جدا از حذف درگاه هدفون، چیپست اسنپ‎دراگون 810 است. پاسخ در رابطه با بد بودن این تراشه پیچیده است و چندین بخش را از جمله عملکرد تا عمر باتری در بر می‎گیرد که در سطور زیر به آن‎ها رسیدگی می‎کنیم.

با ما همراه باشیم تا ببینیم بال زدن این پروانه باعث ایجاد طوفانی در آن طرف دنیا می‎شود یا فقط فنجان چایی به لرزش در می‎آید.

محتویات جعبه‎‌فروش گوشی HTC 10 evo

در بسته‎بندی فروش این گوشی تمامی لوازم مورد نظر دیده می‎شود یعنی یک رابط برق QuickCharge 2.0 (15 وات، 9 ولت 1.6 آمپر یا 12 ولت 1.25 آمپر)، یک کابل یو‎اس‎بی C و یک هدست.

این هدست دارای انتهایی برای درگاه یو‎اس‎بی C است و از هم فناوری BoomSound Adaptive اچ‎تی‎سی و هم امکان تولید صدا با کیفیت بالا بهره می‎برد. این هدست ابتدا یک پروفایل صوتی کالیبره شده ایجاد می‎کند و سپس بالاترین کیفیت صوتی ممکن را ارائه می‎دهد. به یاد داشته باشید که فناوری Adaptive Audio مختص به اچ‎تی‎سی بوده و سایر هدفون‎های مشابه تنها از خروجی صدای با کیفیت بالا بهره می‎برند.

این هدست بهترین کیفیت موجود در بازار را ندارد ولی کابل‎ها پلاستیکی و یکدست هستند و تنها لوگوی اچ‎تی‎سی روی آن‎ها بر روی یک بافت شیاردار (و واقعا باید پذیرفت بسیار زیبا) قرار گرفته است.

جنبه‎ی بد ماجرا عدم وجود یک رابط یو‎اس‎بی C به درگاه 3.5 میلی‎متری هدفون است. بنابراین اگر می‎خواهید از هدفون‎های غیر یو‎اس‎بی استفاده کنید باید هزینه‎ی لازم را در نظر داشته باشید. چیزی که اچ‎تی‎سی می‎گیرد، دیگر پس نمی‎دهد.

نمایی 360 درجه از گوشی HTC 10 evo

ابعاد این گوشی 153.6 در 77.3 در 8.1 میلی‎متر و وزن آن 171 گرم است. جای شگفتی دارد که این گوشی 5.5 اینچی از نظر وزن مشابه با HTC U Ultra 5.7 اینچی و از هر نظر به نسبت آیفون 7 پلاس نیز سبک‎تر و جمع‎ و جورتر است.

سخت‌‎افزار

اچ‎تی‎سی در شرح 10 evo می‎گوید “گوشی که با نور حجاری شده و با صدا نورانی شده است.” در واقع این شرکت از حواس اولیه‎ی ما صحبت می‎کند که در جهان براساس چیزی که می‎شنویم و می‎بینیم مسیریابی می‎کنیم.

این گوشی در دست نیز حس خوبی به همراه دارد. در طراحی این گوشی سطوح اریب با تزئینات سطحی متفاوت دیده می‎شود تا نور جذب و منعکس شود. این طراحی به طور کامل بی‎مانند نیست ولی آنقدر تفاوت در آن دیده می‎شود که چشم را به خود جلب کند و ظاهر مات بدنه‎ی یکپارچه‎ی این گوشی واقعا رضایت بخش است.

طراحی زیبای این گوشی با دکمه‎ی بافت‎دار پاور ادامه پیدا می‎کند ولی نمی‎توانیم بگوییم از منفذ پلاستیکی که در بالای گوشی قرار دارد لذت بردیم. با این‎حال، این گوشی جذبه‎ای در خود دارد که افسانه‎ی اچ‎تی‎سی و خاطرات شیرین ما را با این برند تداعی می‎کند.

بدنه‎ی فلزی یکپارچه‎ی گوشی HTC 10 evo از گواهینامه‎ی IP57 برای ضدآب بودن بهره می‎برد تا امکان فرو بردن آن در آب تا عمق 1.5 متر وجود داشته باشد. بر روی زمین، وجود محافظ‎ صفحه‎نمایش گوریلا گلس 5 باعث می‎شود از یک فاصله‎ی 1.6 متری اگر گوشی بیافتد با آسیب جدی روبرو نشود. این شیشه در طرفین اریب شده است تا تغییر حالت گوشی روانتر به نظر آید.

این گوشی در معرض تست‎های مختلف سقوط، خم کردن، خراش و سپس در برابر عناصر مختلف نظیر غوطه‎ور کردن در آب، تست‎های مربوط به شرایط جوی و حتی خوردگی قرار گرفته است. با آن‎که ظاهر فلزی مات این گوشی آن را نشان نمی‎دهد ولی با گوشی روبرو هستیم که در قلب خود تمامی ویژگی‎های لازم برای مبارزه با شرایط مختلف را دارد.

در بحث امکان استفاده از گوشی‎های هوشمند در شرایط سخت آب و هوایی هرچه تعداد قطعات قابل فشار دادن کمتر باشد، بهتر است. بنابراین، وجود کلیدهای خازنی زیر نمایشگر جای تعجب ندارند. حتی حسگر اثرانگشت/ دکمه هوم خازنی هستند (به جای این‎که امکان فشار دادن آن‎ها وجود داشته باشد). دکمه‎ی پاور در یک طرف گوشی قرار گرفته تا پیدا کردن و فشار دادن آن آسان باشد.

البته سوالی که مطرح می‎شود نحوه‎ی عمل کردن HTC 10 evo زمانی است که خیس می‎شود؟ یک ژست حرکتی برای باز کردن دوربین، دوبار سوایپ به سمت پایین روی صفحه، زمانی که گوشی قفل است دیده می‎شود، ولی در این شرایط این ویژگی کار نمی‎کند. به همین منظور اکثر گوشی‎های مخصوص شرایط آب و هوایی سخت یک دکمه‎ی اضافی دارند که آن را زمانی که امکان استفاده از کلیدهای خازنی وجود ندارد، می‎توان برای کارهای مختلف تنظیم کرد.

در هر صورت، این گوشی دارای 3 میکروفون با قابلیت لغو فعال نویز است. میکروفون سوم در جلوی گوشی در کنار بلندگوی مکالماتی قرار گرفته است. بلندگوی مکالماتی به داخل شیشه عمیقا فرو رفته است و سریعا گرد و غبار را به خود جلب می‎کند. یک چراغ وضعیت کوچک در سمت کوچک بلندگو و در طرف دیگر آن دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی دیده می‎شود.

به پنل پشتی این دستگاه برویم با دوربین 16 مگاپیکسلی که اندکی برآمده است روبرو می‎شویم. بالای آن، نزدیک به لبه‎ی بالایی (البته اگر از ما بپرسید بیش از حد نزدیک)، فلاش ال‎ای‎دی دوتایی است. این فلاش “Vivid Flash” نامیده می‎شود چون یک طیف رنگی مشابه با نور خورشید ایجاد می‎کند تا تصاویر حتی در شب ظاهر طبیعی داشته باشند.

این دوربین هم‎چنین از فناوری‎های فوکوس خودکار تشخیص فازی و OIS بهره می‎برد  که در عرض 0.32 ثانیه بر روی سوژه فوکوس می‎کند، دو ابزاری که در شرایط نوری کم به کمک دوربین 10 evo می‎آیند.

در پشت دو میکروفون دیگر نیز پیدا می‎شوند. یک میکروفون نزدیک دوربین و دیگری نزدیک به بخش انتهایی گوشی. تمامی این سه میکروفون را می‎توان برای ضبط صدای استریو با کیفیت بالا با امکان کاهش نویز استفاده کرد.

HTC 10 evo دارای دو شیار سیم‎کارت است، یکی برای کارت‎های با قطع نانو و دیگری برای میکرو اس‎دی. اچ‎تی‎سی هنوز مدل دو سیم این گوشی را اعلام نکرده است. افسوس حافظه‎داخلی تنها 32 گیگابایت است.

یک میکروفون اضافی در پایین دیده می‎شود که بلندگو است. در یک طرف آن پورت یو‎اس‎بی C و اسپیکر قرار دارند. این تنها اسپیکر گوشی است، برخلاف گوشی اچ‎تی‎سی 10 این بلندگوی مکالماتی  به عنوان یک توویتر یا یک اسپیکر ثانویه عمل می‎کند.

نمایشگر

 HTC 10 evo مجهز به یک نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن QHD است. این پنل نمایش از نوع Super LCD3 با تراکم پیکسلی 534ppi بوده و برای مقاومت نسبت به خراش، لک و انعکاس نور از گوریلا گلس 5 استفاده شده است. متاسفانه، قسمت برآمده‎ی اطراف دکمه‎ی هوم سریعا با خراش‎های بسیار ریزی پوشانده شد و ما حتی موفق شدیم روی نمایشگر خراش بزرگی بیاندازیم. برای این گوشی ما استفاده از یک محافظ صفحه‎نمایش را پیشنهاد می‎کنیم.

حداکثر میزان روشنایی این پنل نمایش 525 نیت است تا امتیاز بسیار خوبی به دست آورد. یک حالت تنظیم میزان‎ روشنایی به صورت خودکار نیز دیده می‎شود ولی در محیط‎های بسیار روشن مقدار روشنایی بیشتر از حد معمول بالاتر نمی‎رود.

رنگ‎های مشکی عمق نسبتا کمی دارند، مشابه با بعضی از پرچم‎دارهایی که در بازار هستند. نسبت کنتراست بسیار خوب و بالای 1,300:1 است.

نسبت کنتراست به نور خورشید

روشنایی و کنتراست بسیار خوب به معنای خوانا بودن محتویات صفحه‎نمایش در محیط بیرون با امتیاز متوسط 2.4 است. امتیاز به دست آمده تقریبا با گوشی اچ‎تی‎سی 10 یکی است (گوشی که از پنل Super LCD5 استفاده می‎کند) ولی از امتیاز یک پرچم‎دار متداول موجود در بازار (معمولا در حدود 3.5) بسیار پایین‎تر است.

در محیط تاریک روشنایی نمایشگر به 5.5 نیت می‎رسد. شما می‎توانید به همراه آن از حالت خودکار Night به منظور جلوگیری از انتشار نور آبی استفاده کنید، نور آبی باعث می‎شود چرخه‎ی طبیعی خواب شما آشفته شود (اگر بتوان به تحقیقات اعتقاد داشت).

ما ابتدا تحت تاثیر وجود تنظیماتی برای دمای رنگ قرار گرفتیم، ولی سریعا مشخص شد که گوشی HTC 10 evo به شکل دقیقی رنگ‎ها را رندر نمی‎کند. نتایج آن مشابه با برادر کوچکترش یعنی HTC 10 است که باید گفت با کیفیت یک پرچم‎دار فاصله‎ی زیادی دارد.

به خصوص این‎که، میانگین deltaE به دست آمده 5.9 و حداکثر آن 12.6 است. تعادل سفید نیز بسیار به سمت خنک بودن است که البته با یک اسلایدر به راحتی می‎توان آن را اصلاح کرد (ما اسلایدر را کاملا به سمت چپ هدایت کردیم). ولی برای دقت رنگی نمی‎توان کاری انجام داد و میانگین deltaE برابر با 5 و حداکثر آن 11 شد (و حداکثر میزان روشنایی نیز به 480 نیت افت پیدا کرد). کانال رنگی قرمز به خصوص با دقیق بودن فاصله‎ی زیادی دارد. بایستی خاطرنشان کنیم که این تست ربطی به اشباع بودن رنگ یا پر رنگی ندارد. این تست بررسی می‎کند که نمایشگر زمانی که دقت مهم است چقدر رنگ‎ها را نزدیک به رنگ‎های اصلی رندر می‎کند.

نتایج به دست آمده ایده‎آل نیستند ولی گوشی‎هایی نظیر V20 ال‎جی، میت 9 هوآوی و حتی گوشی Pixel XL دوست‎داشتنی و بسیاری از گوشی‎های رده‎بالای دیگر نیز در این تست عملکرد بهترین داشته‎اند. باید توجه داشته باشید که قیمت این گوشی‎ها از محصول اچ‎تی‎سی نیز بیشتر است و بنابراین اچ‎تی‎سی نمایشگری را انتخاب کرده که چیزی را ارائه می‎دهد که به آن نیاز است.

اتصالات و پشتیبانی از شبکه‎ها

HTC 10 evo از مودم X10 کوالکام، بخشی از چیپست اسنپ‎دراگون 810، استفاده می‎کند. این مودم حداکثر سرعت 300 مگابیت در ثانیه برای دانلود و 50 مگابیت در ثانیه برای آپلود را در شبکه‎ی LTE Cat. 6 به دست می‎دهد. این گوشی از VoLTE و حتی VoWi-Fi به طور کامل پشتیبانی می‎کند.

شبکه‎ی وای‎فای از استاندارد 802.11ac برای دست‎یابی به حداکثر سرعت 433 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می‎کند. سایر قابلیت‎های ارتباطی شامل بلوتوث 4.1 و NFC می‎شود.

درگاه یو‎اس‎بی C بوده ولی سرعت آن به یو‎اس‎بی 2.0 محدود شده است. به عبارتی شما نمی‎توانید از انتقال سریع داده‎ها بهره ببرید و قابلیت‎هایی نظیر اتصال به تلویزیون با استفاده از سیم نیز به چشم نمی‎خورد. از فناوری QuickCharge 2.0 استفاده می‎شود که در زمان ارائه‎ی چیپست S810 شهرتی پیدا کرد.

عمر باتری

باتری گوشی HTC 10 evo یک سلول 3200 میلی‎آمپرساعتی بدون امکان تعویض است که با توجه به این‎که مجبور است چیپست قدیمی متصل به یک نمایشگر با رزولوشن QHD را تغذیه کند، انتخاب جالبی به نظر نمی‎آید. این چیپست تحت فشار داغ می‎شود (نشانه‎ای برای کارآیی ضعیف آن).

اچ‎تی‎سی نوید یک روز عمر باتری کامل با حداکثر تا 23 ساعت زمان مکالمه را داده است ولی ما هرگز در تست‎های خود به این رقم دست پیدا نکردیم. بعد از تکرار تست‎ها بهترین امتیاز به دست آمده 17 ساعت بود. این امتیاز به نسبت HTC 10 با آن‎که حتی باتری کوچکتری دارد، بسیار ضعیف‎تر و به طور کلی متوسط است.

جای شگفتی ندارد که باتری این گوشی در تست گردش در وب نیز امتیاز خوبی به دست نیاورد. آمار 7 ساعت در قلمروهای پرچم‎دارها بسیار پایین و این گوشی را در حد میان‎رده‎ها قرار می‎دهد. تنها در بخش پخش ویدئو این گوشی توانست با آمار به دست آمده توسط HTC 10 برابری کند که آن امتیاز نیز چشم‎گیر نیست.

مدت دوام نهایی باتری 53 ساعت و پایین‎تر از سطح انتظار ما برای گوشی با این قیمت است. می‎توان تقصیر را به گردن چیپست انداخت ولی حقیقت را بخواهیم بگوییم یک گوشی 5.5 اینچی با این ضخامت به راحتی می‎تواند باتری با گنجایش 3500 میلی‎آمپرساعت یا حتی بیشتر داشته باشد.

این گوشی از QuickCharge 2.0 بهره‎مند است و در جعبه‎ی فروش آن شارژر سریع دیده می‎شود. خروجی این شارژر 15 وات است ولی اچ‎تی‎سی در رابطه با مدت زمان لازم برای شارژ کامل اشاره‎ای نکرده است.

رابط‎کاربری

HTC 10 evo از همان ابتدا با سیستم‎عامل اندروید نوقا 7.0 عرضه شد، برخلاف HTC 10 که از اندروید مارشملو استفاده می‎کرد. اوضاع تفاوت زیادی نکرده است حتی BlinkFeed نیز دیده می‎شود. اچ‎تی‎سی تعدادی قابلیت جدید اضافه کرده که بزرگترین آن‎ها قابلیت Multi Window یا به عبارتی بهترین ویژگی نوقا، است.

ما با حسگر اثرانگشت شروع می‎کنیم. اچ‎تی‎سی ادعا می‎کند که در یک چشم بر هم زدن یعنی تنها 0.2 ثانیه این سنسور اثرانگشت را شناسایی می‎کند. در عمل، این گوشی اغلب اوقات زمان طولانی‎تری را برای این کار نیاز داشت به نحوی که این مدت زمان می‎توانست نزدیک به یک ثانیه باشد.

حسگر اثرانگشت فراتر از قابلیت از حالت قفل خارج کردن گوشی امتیاز دیگری ندارد. شما نمی‎توانید از آن برای تایید هویت در خدمات مختلف، امن‎سازی فایل‎ها در دستگاه یا هر کاری از این نوع، استفاده کنید.

Sense Home تغییری نداشته است. BlinkFeed هم‎‏چنان در صفحه‎ی هوم قرار دارد و شما می‎توانید آن را غیرفعال یا محتویاتی از اپلیکیشن‎های مختلف را به آن اضافه کنید. تمامی اپلیکیشن‎های پشتیبانی شده زمانی که شما دکمه‎ی + را فشار دهید لیست می‎شوند، حتی اپلیکیشن‎هایی که نصب نشده‎اند (برای نصب به پلی‎استور هدایت می‎شوید).

اگر کاربر با موارد آزاردهنده‎ای نظیر نوتیفیکیشن‎های در خصوص تم‎ها، “Designer updates”، تبلیغاتی از سوی شرکت اچ‎تی‎سی و سایرین روبرو شد می‎تواند از تنظیمات صفحه‎ی هوم آن‎ها را غیرفعال کند. هم‎‎چنین در این بخش کاربر می‎تواند بعضی از تاگل‎های به اشتراک‎گذاری داده‎ها، موقعیت‎یابی دقیق (به منظور توصیه‎ی رستوران‎های مجاور و سایر امکان استفاده می‎شود) و مصرف شخصی داده‎ها (به صورت پیش‎فرض خاموش است و اپلیکیشن‎هایی که استفاده می‎کنید، سایت‎هایی که بازدید می‎شوند و چیزی که آن را تماشا می‎کنید یا گوش می‎دهید را دنبال می‎کند) را پیدا کند.

اپلیکیشن Themes فروشگاهی برای شخصی‎سازی صفحه‎ی هوم است. شما می‎توانید تم‎ها را به طور کامل یا کاغذدیواری‎ها، مجموعه آیکون‎ها و فونت‎ها را به صورت تک به تک نصب کنید.

ما واقعا تم‎های لایه‎بندی Freestyle را دوست داشتیم. نه تنها باعث تغییر کاغذ‎دیواری و مجموعه آیکون شد بلکه میانبرها را به شکل مناسبی مرتب کرد. هم‎چنین شکل ویجت ساعت را برای انطباق با تم جدید تغییر داد.

کشوی اپلیکیشن همانند با انتخاب‎های قبلی اچ‎تی‎سی است. به صورت عمودی مرتب شده و کاربر می‎تواند بین صفحاتی که پس‎زمینه‎ی تیره دارند اسکرول کند (شما می‎توانید در این‎جا نیز یک کاغذدیواری شخصی قرار دهید). امکان مخفی‎سازی اپلیکیشن‎های ناخواسته نیز وجود دارد، دستگاه تحت تست ما مقدار متوسطی از بلوت‎ویر داشت.

حافظه‎داخلی گوشی HTC 10 evo 32 گیگابایت است که 8 گیگابایت آن برای سیستم‎عامل ذخیره شده و زمانی که اپلیکیشن‎ها اولین به‎روزرسانی خود را به اتمام برسانند شما یک گیگابایت دیگر از دست می‎دهید. بنابراین توصیه می‎شود از کارت حافظه‎خارجی استفاده کنید.

اچ‎تی‎سی بسیاری از بخش‎های اندروید نوقا را تغییر نداده است. ناحیه‎ی نوتیفیکیشن به اندازه‎ی کافی ساده است، یکبار کشیدن آن از بالا باعث ظاهر‎سازی تاگل‎ها و اعلانات می‎شود و مرتبه‎ی دوم تمامی تاگل‎ها را ظاهر می‎کند. آخرین نسخه از این سیستم‎عامل از امکان پاسخ‎دهی سریع پشتیبانی می‎کند که به شما اجازه می‎دهد از ناحیه‎ی نوتیفیکیشن پاسخ لازم را بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشن مربوطه ارسال کنید.

App switcher به همین شکل تغییری نداشته است. شما می‎توانید کارت مربوط به یک اپلیکیشن را به یک طرف صفحه بکشید و وارد حالت Multi Window شوید. دوباره ضربه زدن بر روی App switcher باعث جابجا شدن بین آخرین اپلیکیشن‎های استفاده شده می‎شود.

اپ Boost+ چندین تاگل کاربری قدرتمند را در خود جا داده است. بهینه‎سازی‎هایی نظیر Boost و Clear junk در آن به همراه مواردی دیده می‎شود که به شما اجازه‎ی کنترل بخش‎های مختلف گوشی را می‎دهند. بهینه‎سازی اپلیکیشن‎های پس‎زمینه می‎تواند اپلیکیشن‎هایی که در سه روز گذشته استفاده نکرده‎اید را غیر فعال کند (هر اپلیکیشن را به صورت مجزا نیز می‎توان غیرفعال کرد).

بهینه‎سازی اپلیکیشن‎های پیش‎زمینه رزولوشنی از صفحه که در آن اجرا می‎شوند را کاهش می‎دهد. این کار هم برای عملکرد (رزولوشن QHD ممکن است برای بعضی از بازی‎ها بسیار زیاد باشد) و هم برای عمر باتری بسیار خوب است. البته تنظیمات در سطح ریز وجود ندارد و شما نمی‎توانید به صورت جداگانه رزولوشن و فریم‎ریت را تنظیم کنید، یک اپلیکیشن یا بهینه می‎شود یا نمی‎شود، به همین سادگی.

بایستی خاطر نشان کنیم که چیپست اسنپ‎دراگون 810 تقریبا به شکل روانی تجربه‎ی کار با اندروید نوقا را فراهم می‎کند. ما البته متوجه شدیم بعضی از اپلیکیشن‎ها در زمان پویا بودن کند می‎شوند، بنابراین چیپست بی‌‎نقص نیست.

عملکرد، تست‎های بنچمارک

به بخش نگران‎کننده‎ی این گوشی رسیدیم: چیپست اسنپ‎دراگون 810 گزینه‎ای است که می‎تواند افراد را از گوشی HTC 10 evo گریزان کند. یقینا تنها یک دلیل خوب برای انتخاب این چیپ به نسبت سایرین وجود دارد و آن هم رده‎بالا بودن GPU آن است. حتی با این‎‎وجود، یقینا یارای مقاومت در برابر چیپست اسنپ‎دراگون 820 را ندارد، سیستم روی چیپی که در چندین گوشی که حتی به نسبت 10 evo قیمت کمتری دارند، استفاده شده است.

عملکرد خام حتی مشکل اصلی نیست بلکه پایداری آن است که وضعیت افتضاحی دارد. نتایج زیر بهترین آماری هستند که این گویش به دست آورد، ولی به یاد داشته باشید زمانی که این آمار تقریبا تا 50 درصد زمانی که گوشی داغ می‎شود، افت پیدا می‎کنند.

عملکرد پردازنده در بخش تک و چند هسته بد نیست، هسته‎های بزرگ Cortex-A57 به تعداد 4 عدد و هسته‎های کوچکتر A53 (مجددا 4 عدد) هم‎چنان در رگ‎های خود حیات دارند. گرچه، دنیای فناوری این چیپست 20 نانومتری را پشت‎سر گذاشته و گوشی‎های دارای چیپست ‎14 نانومتری اسنپ‎دراگون 625 در نزدیکی آن نفس می‎کشند. از بین این گوشی‎ها می‎توان به Zenfone 3 ایسوس، Huawei nova plus، the Oppo R9s و بسیاری دیگر اشاره کرد.

عملکرد در بخش چند هسته تقریبا هم‎پایه با گوشی‎های دارای چیپست S625 است ولی در تست‎های تک هسته گوشی HTC 10 evo مزیت اندکی دارد (S625 تنها از هسته‎های کوچک A53 استفاده می‎کند، بنابراین جای شگفتی ندارد). این مزیت زمانی که گوشی اچ‎تی‎سی داغ شود کم‎رنگ می‎شود.

اگر گوشی در حالت معمولی و خنک باشد، عملکرد کلی آن به نسبت گوشی‎های رقیب اندکی بهتر است. بنچمارک AnTuTu این عقیده را دارد ولی ما زمان استفاده از گوشی متوجه‎ی وقفه‎های اندک در عملکرد رابط‎کاربری شدیم. مجددا بایستی گفت که این برتری در عرض چند دقیقه از بین می‎رود.

گزارش‎ تحلیل‎گران نشان می‎دهد که سشن‎های بازی بر روی گوشی‎های موبایل معمولا در حدود 10 دقیقه دوام می‎آورد. حتی با این وجود در گوشی اچ‎تی‎سی دما سریعا بالا می‎رود و یک افت در فریم‎ریت در زمان اجرای بنچمارک‎ها مشخص بود.

شاید کاربر بخواهد با استفاده از اپلیکیشن Boost+ رزولوشن صفحه‎نمایش را محدود کند. حتی در رزولوشن QHD، پردازنده‎ی گرافیکی آدرنو 420 از آدرنو 505 موجود در چیپست اسنپ‎دراگون 625 بهتر عمل می‎کند. در رزولوشن فول اچ‎دی‎ اسم آن را نمی‎توان رقابت دانست.

اگر توجه کرده باشید هنوز محصول اچ‎تی‎سی را با گوشی‎های دارای تراشه اسنپ‎دراگون 820 مقایسه نکردیم. چندین گوشی از این دست هستند که قیمت کمتر یا برابر با HTC 10 evo دارند. یقینا گوشی‎هایی نظیر OnePlus 3T, Xiaomi Mi 5s Plus یا ZTE Axon 7 در این لیست قرار می‎گیرند. شما می‎توانید گوشی‎های قدیمی‎تر و برندهای معروف‎تری نظیر گلکسی اس 7 اج یا Moto Z را بخرید که تفاوت قیمتی چندانی با 10 evo اچ‎تی‎سی ندارند.

ما واقعا از اچ‎تی‎سی مایوس شدیم که چرا برای این گوشی چنین چیپستی را انتخاب کرده است. اولین شکایت ما قیمت بالای این گوشی با توجه به این انتخاب است. این شرکت می‎توانسته برای گوشی با این قیمت از چیپست اسنپ‎دراگون 820 استفاده کند. یقینا چیپ Snapdragon 625 برای رزولوشن QHD زیاد مناسب نیست، پس از لیست گزینه‎ها خارج می‎شود. ولی حداقل می‎توانست باعث عمر قابل قبول باتری شود.

مشکل دوم در رابطه با اسنپ‎دراگون 810 این است که HTC 10 evo نه در بخش باتری نه عملکرد پایدار، امتیاز خوبی نمی‎گیرد. تقریبا می‎توانیم بگوییم که S808 و Helio-X20 نیز می‎توانستند چیپست‎های قابل قبولی برای انتخاب باشند.

تلفن

HTC 10 evo از فناوری‎های VoLTE و VoWi-Fi برای برقراری مکالمه پشتیبانی می‎کند. این گوشی دوسیم نیست (حداقل فعلا اچ‎تی‎سی قصد ندارد مدل دو‎سیم را ارائه دهد)، ولی چیپست از چندین باند شبکه‎ی LTE (هم FDD و هم TDD پشتیبانی می‎کند)، تا کاربر مشکلی با برقراری تماس در کشورهای خارجی نداشته باشد.

قابلیت‎های برگرداندن گوشی برای بی‎صدا کردن آن و حالت Pocket (حجم صدای گوشی را زمانی که گوشی در کیف یا جیب است بالا می‎برد) دیده می‎شود. گوشی 10 evo اچ‎تی‎سی از قابلیت بومی مسدود‎سازی تماس در اندروید نوقا پشتیبانی می‎کند.

اسپیکر

HTC 10 evo تنها یک اسپیکر ولی از نوع قدرتمند دارد. این اسپیکر توانست امتیاز بسیار خوبی کسب کند که با امتیاز به دست آمده توسط گوشی Axon 7 و اسپیکرهای استریوی آن برابری می‎کند. کیفیت صدا ولی از نظر رسا بودن بدتر است. در محدوده‎ی شفاهی انسان صدا نسبتا حجم کمی دارد (با این وجود هدفون‎ها کیفیت خروجی خوبی خواهند داشت).

برخلاف گوشی اچ‎تی‎سی 10، خبری از جداسازی توویتر / ووفر و استریو نیست و تمامی صداها از قسمت انتهایی به گوش می‎رساند.

پیام‎دهی

اپلیکیشن پیام‎دهی ساده است و از طراحی متریال دیزاین استفاده می‎کند. شما می‎توانید پیش‎نمایش پیام را بین 1 و 3 خط تنظیم کنید. کاغذدیواری اپ پیام‎دهی و رنگ حباب‎های مکالمه را نیز می‎توان سفارشی کرد.

اچ‎تی‎سی به استفاده از کیبورد TouchPal به عنوان پیش‎فرض برای گوشی‎هایش ادامه می‎دهد. این کیبورد گزینه‎های شخصی‎سازی فراوانی نظیر تغییر اندازه‎ی دو محوری، مشاهده به صورت تقسیم صفحه و تم‎ها (از جمله فونت‎های سفارشی) دارد. شما می‎توانید یک ردیف شماره اضافه کنید، ایموجی مورد استفاده را انتخاب کنید (و حتی امکان پیش‎بینی ایموجی وجود دارد!).

به یاد داشته باشید که این نسخه‎ی رایگان این کیبورد است. شما می‎توانید با فعال‎سازی TouchPal Cloud از امکانات بیشتری استفاده کنید که به شکل بهتری کلمات را پیشنهاد می‎دهد و گرایش‎های موجود در کلمات و اصطلاحات را به شما آموزش می‎دهد. TouchPal Cloud هم‎چنین دیکشنری شخصی شما را همگام می‎کند.

سایر اپلیکیشن‎های نصب شده

HTC اپلیکیشن Record را از قبل بارگذاری کرده و اگر شنیده باشید این شرکت با Under Armour همکاری را شروع کرده است تا در دنیای گجت‎های هوشمند مخصوص تناسب اندام نیز حرف‎هایی برای گفتن داشته باشد. این اپلیکیشن به منظور کنترل این گجت‎ها است. شما می‎توانید از ترکیب کامل HTC Healthbox یعنی یک دستبند هوشمند، حسگر ضربان قلب و ترازوی هوشمند استفاده کنید. از گجت‎های هوشمند Samsung Gears (S2, S3, Fit2)، ساعت‎های Withings، فیت‎بیت، Garmin, Jawbone و غیره نیز پشتیبانی می‎شود.

این اپ می‎تواند بدون نیاز به لوازم‎جانبی کار کند. می‎تواند میزان کالری مصرفی و گام‎های طی شده را بشمارد، فعالیت جسمانی، مدت زمان خواب و حتی حالت روحی شما را دنبال کند. شما می‎توانید موفقیت دوستان خود و افراد مشهور را زمانی که آن‎ها به‎روزرسانی‎هایی انجام می‎دهند (شما می‎توانید نیز نتایج خود را پست کنید) دنبال کنید، به عبارتی یک شبکه‎ی اجتماعی کوچک که باعث می‎شود انگیزه‎های خود را حفظ کنید.

اپلیکیشن ضبط صدا به نظر ساده است ولی بایستی گفت که حالت‎های ضبط صدا با کیفیت بالا AAC LC و FLAC (بدون افت کیفیت صدا و کیفیت بالا، ولی حجم زیادی روی گوشی اشغال می‎کند) را دارد.

اپلیکیشن چراغ‎قوه هم که یکی از یاوران قدیمی اچ‎تی‎سی بوده دیده می‎شود ولی قابلیت آن در تغییر قدرت نور ال‎ای‎دی‎ها از بین رفته است. HTC برای اپلیکیشن چراغ‎قوه‎ی خود سه سطح روشنایی تعیین کرده است.

اپلیکیشن‎های فیس‎بوک (به همراه مسنجر آن) و اینستاگرام از قبل بارگذاری شده‎اند، یک اپلیکیشن فوق‎العاده ساده‎ی پیش‎بینی هوا و مقداری بلوت‎ویر هم دیده می‎شوند (البته بخواهیم منصفانه نگاه کنیم حجم بلوت‎ویر بستگی به بازار هدف دارد).

اچ‎تی‎سی برای مدیریت کارهای مختلف در 10 evo به تعدادی از اپلیکیشن‎های گوگل تکیه دارد که از بین آن‎ها می‎توان به تقویم، گالری، موزیک و غیره اشاره کرد. مواردی که در سطور بعدی به آن‎ها رسیدگی می‎کنیم.

گالری

یک اپلیکیشن بی‎نظیر برای مدیریت عکس‎ها است و ما مشکلی نداریم که تنها اپلیکیشن گالری این گوشی محسوب شود. این اپ می‎تواند تصاویر شما را در فضای ابری همگام کند تا هرگز آن‎ها را از دست ندهید، امکان شناخت تصویر و جستجو بی‎‎نظیر و رابط‎کاربری سریع و مبتکرانه است.

ابزار ویرایش این اپ شامل استایل‎های تصویر و هم‎چنین قابلیت‎های کنترل دستی وسیع می‎شود. یک گزینه‎ برای افزایش کیفیت تصاویر با فرمت RAW به اسم RAW Enhancement نیز وجود دارد ولی به طور کامل خودکار است.

قابلیت Zoe حتی بدون وجود گالری اچ‎تی‎سی به چشم می‎خورد. این قابلیت به شما اجازه می‎دهد ویدئوهایی از لحظات برجسته‎ی ثبت شده‎ی خود درست کنید. فقط کافی است تعدادی تصویر و ویدئو انتخاب و برای آن‎ها یک تم و موزیک برگزینید. گزینه‎ی اصلاح هوشمندانه تصویر باعث می‎شود که ویدئوها طولانی نشده و کلیپ‎های ویدئویی طولانی به 3 ثانیه کاهش پیدا کنند.

ویدئو پلیر اختصاصی به چشم نمی‎خورد و شما از اپلیکیشن Photos ویدئوها را می‎بایست اجرا کنید. این امکان برای ویدئوهایی که خودتان ضبط کردید خوب است ولی بدون پشتیبانی از زیرنویس و گزینه‎ها نمی‎توان آن را بهترین پلی برای دیدن ویدئو دانست.

موزیک پلیر

برآورده‎سازی نیازهای موسیقی شما به عهده‎ی Google Play Music قرار دارد. گوگل دوست دارد که برای استفاده از سرویس استریم این شرکت هزینه کنید ولی این اپ به طور کامل قادر به پخش آفلاین موزیک نیز است.

کاربران ممکن است خواهان محک‎زدن قابلیت HTC BoomSound Adaptive Audio باشند. بهرحال اچ‎تی‎سی به همین دلیل درگاه آنالوگ هدفون را حذف کرده است. هدفون‎هایی که در جعبه‎ی فروش این گوشی دیده می‎شوند قادر به کار به عنوان سنسور هستند و شکل داخلی گوشی‎های کاربر را اسکن و صدا را بهینه می‎کنند.

کاربر برای ایجاد یک پروفایل صوتی بایستی به بخش تنظیمات برود و انجام این کار کمتر از یک دقیقه زمان می‎برد. در صورت استفاده‎ی اشتراکی گوشی با سایرین یا داشتن چندین هدفون پشتیبانی کننده از این فناوری شما می‎توانید چندین پروفایل ایجاد کنید.

HTC 10 evo از نظر تولید صدا با کیفیت بالا تاییدیه‎ی لازم را دریافت کرده است و از فرمت صوتی FLAC، محبوب‎ترین فرمت صوتی بدون افت کیفیت صدا، پشتیبانی می‎کند.

دوربین

HTC U Ultra دوربین 12 مگاپیکسلی گوشی HTC 10 را به ارث برد در حالی‎که HTC 10 evo به استفاده از یک دوربین 16 مگاپیکسلی رو آورده است. این سنسور دارای فناوری OIS است ولی پیکسل‎های کوچکتر، نسبت کانونی تیره‎تر و محدودتر دارد. هم‎چنین، فناوری فوکوس خودکار لیزری حذف و فقط فوکوس خودکار تشخیص فازی برجا مانده است.

دوربین سلفی به همین شکل با افت کیفیت روبرو شده است، ماژول دارای فناوری OIS با نسبت کانونی روشن حذف و جایگزین آن یک سنسور 8 مگاپیکسلی با نسبت کانونی تیره‎ی f/2.4 شده است. بخواهیم منصف باشیم، دوربین سلفی گوش HTC U Ultra نیز فاقد فناوری رفع لرزش اپتیکال تصویر بود ولی حداقل رزولوشن به 16 مگاپیکسل ارتقاء یافته بود.

چیزی که به نسبت گوشی HTC 10 تغییری نداشته است رابط‎کاربری اپلیکیشن دوربین بوده که خود نکته‎ی خوبی به شمار نمی‎رود. اچ‎تی‎سی سعی کرده است اینترفیس این اپ را ساده کند ولی در نهایت با نتیجه‎ی پیچیده‎تری روبرو می‎شویم. عملا، شما تنها به قابلیت‎های پایه دسترسی دارید یعنی تاگل دوربین عقب / جلو، حالت HDR و حالت فلاش.

تقریبا تمامی موارد دیگر در لیست طویلی در سمت چپ قرار گرفته‎اند. بنابراین خود را برای بارها اسکرول کردن و آهسته ضربه زدن آماده کنید. به عنوان مثال تاگل رزولوشن را در نظر بگیرید، اگر می‎خواهید بین حالت‎های عکاسی با نسبت تصویر 4:3 و 16:9 جابجا شوید، بایستی از بین تمامی تاگل‎ها عبور کنید. تاگل رزولوشن ویدئو وضعیت بهتری ندارد و بایستی از بین “کیفیت ویدئوی MMS” عبور کنید تا رزولوشن فول اچ‎دی‎ را به اولترا اچ‎د‎ی تغییر دهید.

یکی از قابلیت‎های این رابط‎کاربری که دوست‎داشتنی شاید باشد یک ضربه برای فوکوس کردن است. به دنبال آن اسلایدری به منظور تنظیم میزان نوردهی تصویر آشکار می‎شود. نیازی نیست روی خود اسلایدر کاری انجام دهید، کشیدن آن به سمت بالا یا پایین در هر بخش از صفحه کافی است. اگر روی صفحه ضربه‎ای بزنید و آن را نگه‎ دارید، قفل فوکوس خودکار و میزان‎ نوردهی فعال می‎شود.

سپس حالت HDR دیده می‎شود تا در موقعیت‎هایی که میزان نوردهی آشفته است عملکرد خود را بر جا بگذارد. از نظر ما اغلب اوقات فعال می‎شود، حتی در موقعیت‎هایی که انتظار آن را نداریم. این قضیه الزاما چیز بدی نیست ولی باعث کاهش زمان گرفتن یک تصویر تا تصویر بعدی می‎شود. بدون این حالت، HTC 10 evo سریعا بین تصاویر گرفته شده جابجا می‎شود، مگر بخواهید در یک آن تصاویر بسیار زیادی بگیرید (بعد از چندین تصویر گرفتن کندی عملکرد آن را متوجه شدیم).

حالت Pro به چشم می‎خورد و تمامی مواردی که انتظار داشته باشید نظیر فوکوس، سرعت شاتر، ISO، میزان نوردهی و تعادل سفید را در آن می‎توانید به صورت دستی کنترل کنید. خبری از حالت‎های “اولویت نسبت کانونی” یا “اولویت شاتر” نیست. حالت ماکرو تنها به شما اجازه می‎دهد که فوکوس را تنظیم کنید و بقیه موارد به صورت خودکار انجام می‎شود، حالت Sport به شما اجازه می‎دهد تنها سرعت شاتر را تغییر دهید و حالت عکاسی در شب (night mode) امکان کنترل سرعت شاتر و ISO را در اختیار شما قرار داده و سایر کارها را خودش انجام می‎دهد.

در حالت عکاسی به صورت حرفه‎ای (Pro mode) امکان عکاسی با فرمت RAW نیز وجود دارد (در حقیقت فرمت RAW + JPEG).

قابلیت Zoe نیز حیات خود را در این گوشی نیز ادامه داده است، حالتی از عکاسی که در گذشته با گوشی HTC One معرفی شد. در این حالت، دوربین HTC 10 evo تصویر شما را با رزولوشن کامل می‎گیرد ولی یک ویدئوی 3 ثانیه‎ای (با کیفیت 1080p) نیز ضبط می‎کند.

سپس حالت هایپرلپس دیده می‎شود که ویدئوهای تایم‎لپس با رفع لرزش چشم‎گیر تصویر می‎گیرد. درست حدس زدید این گوشی این فناوری را دارد ولی حالت هایپرلپس باعث می‎شود که ویدئوها طوری به نظر آیند که بر روی ریل گرفته شده‎اند.

قبل از بررسی کیفیت تصویر دوربین این گوشی باید بگوییم که HTC 10 evo دوربین خود را بعد از تنها 30 ثانیه غیرفعال بودن در حالت خواب قرار می‎دهد و پیام “بر روی صفحه به منظور فعال‎کردن دوربین ضربه بزنید” را نشان می‎دهد.

تصاویر گرفته شده با این گوشی در روز تصاویری شارپ با رنگ‎های دلپذیر هستند. مقدار نویز در بزرگنمایی کامل آشکار است ولی نه به حدی که مشکل‎آفرین باشد و در حین فرآیند کسب این مقدار نویز بعضی از جزئیات ریز تصویر حذف شود. این قضیه به خصوص در تصاویر دارای پوشش گیاهی به خوبی مشخص است تا 10 evo در گرفتن تصاویر از این نوع صحنه‎ها به هیچ‎وجه خوب نباشد.

دامنه دینامیک این دوربین به اندازه‎ی کافی عریض است، گرچه اگر دوربین به حال خود رها شود اکثر اوقات از حالت HDR استفاده خواهد کرد.

عکاسی در شرایط نوری کم تصاویری با جزئیات خوب به دست نمی‎دهد. مقدار نویزی که الگوریتم کاهش نویز باید مدیریت کند بسیار زیاد می‎شود و تمامی جزئیات تصویر ظاهری لک مانند پیدا می‎کنند.

تصاویر سراسرنمای گرفته شده با دوربین این گوشی رزولوشن قابل قبولی دارند، در حدود 2000 پیکسل به صورت عمودی و هم‎پوشانی تصویر بسیار خوب است (طبق معمولا جدا از اجسام در حال حرکت). گرچه تصویر بیش از حد اشباع‎شده است.

دورربین سلفی نیز دارای یک حالت HDR خودکار به علاوه‎ی Selfie Panorama است. در این حالت میدان دید با هم‎پوشانی چندین تصویر عریض می‎شود، سه تصویر در حالت Wide و 5 تصویر در حالت Widest. به یاد داشته باشید که برای استفاده از این حالت دوربین بایستی تنها در جهت عمودی گرفته شود.

با این‎وجود این دوربین 8 مگاپیکسلی فوکوس ثابت بهترین تصاویر سلفی را نمی‎گیرد و تصاویر بیش از حد جزئیات کمی دارند. ما سعی کردیم از فواصل مختلف دوربین را نگه داریم ولی هرگز میزان شارپ بودن تصویر در سطح دلخواه نبود.

دوربین ویدئو

دوربین ویدئوی گوشی HTC 10 evo می‎تواند ویدئوهای 2160p با صدای با کیفیت بالا بگیرد و فناوری OIS نیز دیده می‎شود. می‎بایست تذکر دهیم که حالت ضبط ویدئوهای 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه دیده نمی‎شود. امکان ضبط ویدئوهای 720p با نرخ 120 فریم بر ثانیه وجود دارد ولی این نوع امکان برای ویدئوهای اسلوموشن است.

نکته‎ی آزاردهنده‎تر محدودیت فیلم‎برداری 6 دقیقه‎ای ویدئوهای 2160p است. به خوبی می‎توان علت آن را دانست چون چیپست اسنپ‎دراگون 810 بیش از حد داغ می‎شود (گوشی‎های اکسپریای سونی نیز در روزهای استفاده از این چیپست از همین مشکل رنج می‎بردند). قبول داریم که شاید کاربر هرگز ویدئوهای 4k طولانی‎تر از 6 دقیقه نگیرد، ولی صحبت در رابطه با محدودیت دوربین یک گوشی 500 یورویی در سال 2017 است.

توجه داشته باشید که امکان ضبط صدا با کیفیت بالا به صورت یک تاگل است. بدون آن ویدئوها با فرمت MP4 و کیفیت صدای 192Kbps, 48kHz (مجددا با استفاده از کدک AAC LC) ضبط می‎شوند. با فعال‎سازی این تاگل، فرمت به MKV تغییر پیدا می‎کند و کدک صوتی به فرمت 24 بیتی FLAC و 96 کیلوهرتز. کدک ویدئو بدون تغییر باقی می‎ماند.

اگر قصد دارید از ویدئوهای خود در یوتیوب یا شبکه‎های بزرگ اجتماعی دیگر استفاده کنید، ویدئوهای خود را با این فرمت صوتی نگیرید چون آن‎ها بدون فرمت FLAC آن را به تماشاگر نشان می‎دهند. در نتیجه اکثر این ویدئوها برای مشاهده‎ی شخصی به درد خواهند خورد.

به دنبال بررسی حالت‎های مختلف فیلم‎برداری ما متوجه شدیم که حالت ضبط ویدئو با کیفیت 2160p میدان دید تقریبا مشابهی با دوربین ثابت دارد ولی میدان دید ویدئوهای فول اچ‎دی بسیار باریکتر است. به عبارتی شما بایستی چند گامی برای به دست آوردن همان قاب‎بندی به عقب برگردید.

ویدئوهای 2160p ضبط شده با دوربین HTC 10 evo ظاهر نسبتا دلنشینی دارند ولی مشکلات خاصی نیز به چشم می‎خورد. با آن‎که این ویدئوها شارپ‎ترین نیستند ولی مقدار جزئیات قابل قبول است. گرچه، این امر با بیش از حد اشباع‎سازی ویدئو صورت می‎گیرد تا تصویر در نواحی که کاهش نویز جزئیات زیادی ار حذف کرده است، مصنوعی حس شود.

دوربین می‎خواهد به صورت ظریف ولی دایم فوکوس کند که می‎تواند واقعا آزاردهنده باشد. هم‎چنین، با وجودی که سه میکروفون به چشم می‎خورد ولی دوربین گوشی 10 evo هوآوی عملکرد بدی در فیلتر کردن پارازیت مربوط به باد داشت. رنگ‎ها و دامنه دینامیک به اندازه‎ی کافی پرتوان هستند. در سطحی که متعادل باشد این دوربین در ضبط ویدئوهای 4k عملکرد خوبی از خود نشان می‎دهد.

همان‎طور که اشاره کردیم ویدئوهای فول اچ‎دی به نسبت 4K میدان دید باریکتری دارند. کاربر میدان دید زیادی را از دست می‎دهد و ویدئوهای 1080p به شکل غیرقابل پذیری ظاهری پیکسلی‎شده دارند و عملا بیشتر می‎توان آن‎ها را با کیفیت اچ‎دی دانست. اچ‎تی‎سی اصلا بهانه‎ی خوبی برای گوشی با این قیمت نمی‎تواند داشته باشد.

جمع‎بندی

اولین سوالی که بخش بازاریابی یک شرکت باید بپرسد این است “آیا مردم محصولی نظیر این می‎خواهند یا خیر؟” یک گوشی اچ‎تی‎سی زیر 500 یورو یقینا چیزی است که مردم بخواهند. یک گوشی اچ‎تی‎سی با نمایشگر 5.5 اینچی و رزولوشن QHD چیزی است که مردم می‎خواهند. ولی یک گوشی اچ‎تی‎سی با چیپست اسنپ‎دراگون 810 چطور؟ اگر نقد ما را دنبال کرده باشید متوجه می‎شوید جواب می‎تواند “خیر” باشد.

دلیل قدیمی بودن این چیپست و فناوری قدیمی است که با خود به همراه می‎آورد. حتی استفاده از مودم LTE و فناوری شارژ سریع کوالکام چند نسلی به نسبت گوشی‎های رده‎بالای فعلی موجود در بازار عقب‎تر هستند.

مهم‎ترین عیب این چیپست عملکرد ضعیف آن است. درست است که خیلی سریع آغاز به کار می‎کند ولی به دنبال افت کیفیت همه چیز به سطح چیپست اسنپ‎دراگون 625 می‎رسد. یک دلیل که استفاده از S625 نمی‎توانسته گزینه‎ی بهتری باشد این است که پردازنده‎ی گرافیکی آن برای نمایشگرهای با رزولوشن QHD ساخته نشده بوده است.

ولی S625 حتی چیپستی که ما انتظار استفاده از آن در گوشی با این قیمت را داشته باشیم، نیست. گوشی‎های گلکسی اس 7 اج سامسونگ و Moto Z موتورولا قیمتی در حدود محصول اچ‎تی‎سی دارند ولی هر دو به اسنپ‎دراگون 820 مجهز هستند. گوشی‎هایی مانند وان‎پلاس 3، Mi 5s Plus شیائومی و ZTE Axon 7 را نیز که قیمت کمتری دارند بی‎خیال می‎شویم. بخواهیم منصفانه نگاه کنیم برند اچ‎تی‎سی همچون سابق ارزش خاص خود را ندارد و یقینا در حدی نیست که چنین قیمتی بابت آن پرداخت شود.

از طرف دیگر فناوری صوتی سازشی BoomSound دیده می‎شود که فقط یک هدست در جهان از آن پشتیبانی می‎کند (هدستی که در جعبه‎ی فروش این گوشی دیده می‎شود) و بدون آن، ترجیح می‎دهیم از هدفون‎های قدیمی با درگاه 3.5 میلی‎متری استفاده کنیم ولی شرکت اچ‎تی‎سی رابطی برای این منظور در بسته‎بندی فروش لحاظ نکرده است و شما بعد از پرداخت 500 یورو برای چنین گوشی حال بایستی پول یک رابط را نیز

آخرین میخی که باید به تابوت HTC 10 evo بکوبیم دوربین آن است. عملکرد آن گاهی اوقات بسیار خوب است ولی در سایر اوقات بیش از حد نقص‎های آن حس می‎شود. چرا کیفیت ویدئوهای فول اچ‎دی این‎قدر بد است؟ چرا با وجود این همه تبلیغ در رابطه با فناوری ضبط صدا با کیفیت بالا امکان کاهش پارازیت ناشی از صدای باد وجود ندارد. عملکرد دوربین در شرایط نوری کم خوب نیست، پیکس‎های با اندازه‎ی کوچکتر و نسبت کانونی تیره‎تر به نسبت دوربین اچ‎تی‎سی 10 یقینا باعث می‎شود که ما از این گوشی به خوبی عصبانی باشیم.

بدون شک HTC 10 گزینه‎ی بهتری بوده و در حال حاضر قیمت آن نیز کمتر است! آیا واقعا این 0.3 اینچ اندازه‎ی بیشتر ارزش پرداخت پول بیشتر را دارد؟ به نظر ما جواب منفی است. اچ‎تی‎سی 10 چیپست، باتری، دوربین بهتری دارد، بدون این‎که به سایر موارد اشاره‎ای کنیم.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال