نقد و بررسی تخصصی گوشی HTC ONE M9 [قسمت اول-معرفی گوشی و بررسی طراحی و کیفیت ساخت]

ماه قبل، کمپانی تایوانی HTC از پرچمدار جدید خود، ONE M9 رونمایی کرد. در مقایسه با مدل قبلی آن (اچ‌تی‌سی وان ام8)، این گوشی از نظر ظاهری خیلی دست‌خوش تغییر نشده و می‌توان اینطور اظهار کرد که پرچمدار جدید این شرکت، تنها بروزرسانی ملایمی از نسل قبلی آن است. شرکت اچ‌تی‌سی به مدت سه سال […]

ماه قبل، کمپانی تایوانی HTC از پرچمدار جدید خود، ONE M9 رونمایی کرد. در مقایسه با مدل قبلی آن (اچ‌تی‌سی وان ام8)، این گوشی از نظر ظاهری خیلی دست‌خوش تغییر نشده و می‌توان اینطور اظهار کرد که پرچمدار جدید این شرکت، تنها بروزرسانی ملایمی از نسل قبلی آن است. شرکت اچ‌تی‌سی به مدت سه سال هیچ تغییر خاصی را در طراحی و ظاهر گوشی اعمال نکرده و شاید اگر هم اکنون این سه گوشی را در کنار هم قرار دهیم، شناخت هر کدام از آنها کمی گمراه کننده باشد.

در هر حال، وان ام9 مجهز به پردازنده‌ای قدرتمند می‌باشد که در کنار آن، کیفیت دوربین و بلندگو‌های آن نسبت به نسل قبل پیشرفت‌هایی داشته است. این گوشی از آخرین نسخه رابط کاربری اچ‌تی‌سی با نام Sense موجود بر روی آخرین ویرایش سیستم عامل اندروید یعنی نسخه لالی‌پاپ، بهره می‌برد. تمام این ویژگی‌ها در درون قابی آلمینیومی به همراه لایه‌ای پر زرق و برق از جنس شیشه‌ قرار گرفته‌اند.

htc one m9

htc one m9

htc one m9

htc one m9

 

شاید باید اینطور گفت که کمپانی اچ‌تی‌سی هیچ ریسک و خطری را نپدیرفته و در نسخه جدید این گوشی، تنها به رفع مشکلات ورژن قبلی سری وان پرداخته است. بجز لنز بزرگ مربعی شکل دوربین اصلی در پنل پشتی این گوشی، تغییر عمده دیگری نسبت به نسل قبلی آن دیده نمی‌شود و احتمالا این تغییر شکل نیز برای تمایز این گوشی از پرچمداران نسل قبلی آن ایجاد شده است! البته با دقتی بیشتر می‌توان تفاوت‌های دیگری نیز بین این گوشی و نسل قبلی آن پیدا کرد و آن هم قرار گرفتن دکمه پاور گوشی در کناره‌ها آن است (دکمه پاور ام8 در بالای گوشی قرار دارد).

گذشته از تغییرات ظاهری این گوشی، اگر نگاهی به ویژگی های فنی این گوشی‌هوشمند بیاندازیم، شاهد تغییرات قابل توجهی در سخت‌افزار این گوشی هوشمند خواهیم شد و از این نظر متوجه می‌شویم که این گوشی جدید، خیلی هم دست خالی به میدان نبرد با رقبای سر‌سخت خود نیامده است. برخورداری از آخرین نسخه از تراشه‌های قدرتمند کمپانی کوآلکام، باعث پشت گرمی این گوشی در جدال با رقبای قدرتمند خود بوده و نشان‌دهنده آمادگی این گوشی برای تاختن در بازار‌های سال 2015 است. هم اینک دوربین 4 مگاپیکسلی، اولترا‌پیکسل و سوال برانگیز این گوشی، به جلو آن آمده و کار ثبت تصاویر سلفی کاربر را انجام می‌دهد.

با انتقال دوربین 4 مگاپیکسلی نسل قبلی به جلو، دوربینی با دقت 20 مگاپیکسل، جای آن را به عنوان دوربین اصلی دستگاه گرفته است و هم اینک پشتیبانی از ضبط فیلم با دقت 4K نیز به آن اضافه گردیده است.

متاسفانه در این گوشی هیچ تغییری در ابعاد و دقت صفحه نمایش نسبت به سری قبلی آن دیده نمی‌شود.

مشخصات فنی

1- صفحه نمایش از نوع خازنی با ابعاد 5 اینچ و دقت 1920 × 1080 پیکسل، ایجاد چگالی تصویر 441 پیکسل در هر اینچ، دارای لایه محافظتی گوریلا گلس نسل 4

2- مجهز به تراشه اسنپدراگون 810 کمپانی کوآلکام به همراه دو سیستم پردازشی چهار هسته‌ای (چهار هسته Cortex A57 پلاس با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A53 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز)، به همراه واحد پردازشگر گرافیکی Adreno 430 و سه گیگابایت حافظه RAM

3- دارای نسخه 5.0 از سیستم عامل اندروید منتسب به لالی‌پاپ (آبنبات چوبی) به همراه رابط کاربری انحصاری Sense 7 اچ‌تی‌سی

4- وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac، برخورداری از DLNA و WiFi direct به همراه hotspot

5- دوربین اصلی با دقت 20 مگاپیکسل و دارای فوکوس خودکار به همراه سنسوری از نوع BSI CMOS با ابعاد 1/2.3 اینچ، لنز 27.8 میلی‌متری با دیافراگم F2.2، فلاش LED دو‌گانه و فیلم برداری 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

6- دوربین سلفی با دقت 4 مگاپیکسل، فوکوس ثابت، مجهز به سنسور اولترا‌پیکسل از نوع BSI CMOS، لنز 26.8 میلی‌متری با دیافراگم F2.0 به همراه HDR و قابلیت ضبط فیلم با دقت 1080p

7- دارای حافظه داخلی 32 گیگابایت و پشتیبانی از کارت حافظه جانبی به همراه 100 گیگابایت فضای ابری رایگان Google Drive به مدت دو سال

8- LTE با استاندارد Cat.6، وای‌فای با استاندارد a/b/g/n/ac، دارای GPS/GLONASS و NFC به همراه IR port (سنسور مادون قرمز)، بلوتوث نسخه 4.1، رادیو FM و پشتیبانی از پورت microUSB نسل 2، MHL و USB host (اتصال موس، کیبورد یا فلش مموری به گوشی از طریق USB در صورت پشتیبانی از آنها)

9- دارای میکروفون اختصاصی برای حذف نویز محیط

10- بلندگو‌های استریوی جلویی گوشی مجهز به تکنولوژی BoomSound و صدای دالبی

11- دارای باطری با ظرفیت 2840 میلی‌آمپر ساعت و پشتیبانی از نسل دوم شارژ سریع گوشی شرکت کوآلکام  (Qualcomm Quick Charge 2.0)

معایب

1- به مدت سه سال متوالی، کمپانی اچ‌تی‌سی هیچ تغییری را در مشخصات نمایشگر این گوشی ایجاد نکرده است

2- باطری غیر قابل دسترس توسط کاربر

3- فقدان ویژگی ضد آب و گرد و غبار بودن

4- دوربین گوشی فاقد لرزشگیر اوپتیکال یا دیجیتال در زمینه فیلمبرداری است

5- ضخامت زیاد گوشی

با توجه به گفته‌های پیشین، نمی‌توان از این حقیقت فرار کرد که کمپانی اچ‌تی‌سی در تولید گوشی وان ام9 کمی بیش از حد محتاطانه عمل کرده و تنها به بروزرسانی سخت‌افزاری این گوشی رضایت داده است. شاید نظر بعضی از افراد این باشد که این شرکت در حال دنبال کردن راه اپل در تغییر ظاهری گوشی بوده اما باید گفت که شرکت اپل نیز طی سه سال متوالی به ثابت نگه داشتن طراحی گوشی خود رضایت نمی‌دهد.

اما با تمام این اوصاف، وجود آخرین ویرایش اندروید در کنار آخرین نسل از تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوآلکام و بلندگو‌های استریوی بسیار رضایت‌بخش، فروش بالای پرچمدار اچ‌تی‌سی را تضمین خواهند کرد. هرچند باید این موضوع را نیز پذیرفت که وان ام9 در حاشیه‌ای امن قرار دارد و اندیشه طراحان و تولید‌کنندگان این گوشی از نظر رضایت مشتریان از ظاهر گوشی، راحت و آسوده است زیرا این گوشی قبلا، آزمون طراحی خود را با نمره قبولی پس داده بود گرچه این آزمون مربوط به نظر مردم در سال‌های دور بوده و هم اکنون باید با رقبای جدید خود با ظاهر و کیفیتی بی‌نظیر‌تر رقابت کند. بنظر می‌رسد که هم اکنون این رقبات برای وان ام9، سخت‌تر از همیشه خواهد بود.

با در نظر گرفتن میزان ظرفیت باطری، استفاده از نمایشگری با دقت QHD، ریسکی بزرگی را به همراه داشت و به همین خاطر نظر کمپانی اچ‌تی‌سی در مورد استفاده از این چنین دقتی در نمایشگر‌هایی با این ابعاد، کماکان منفی بوده است. با نگاهی به پرچمداران این کمپانی و با کمی دقت می‌توان فهمید که شرکت اچ‌تی‌سی به هیاهوی بازار بی‌تفاوت بوده و هیچگاه مانند دیگر رقبای خود، میلی به تولید گوشی‌های انقلابی و متحول‌کننده نداشته است.

htc one m9 (1)

htc one m9 (2)

htc one m9 (3)

htc one m9 (4)

 

در گام اول بهتر است که نگاهی به طراحی و گوشه کناره‌های این گوشی هوشمند و زیبا بیاندازیم. با تک‌نیوز همراه باشید:

 

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی دارای ابعادی معادل 9.6 × 69.7 × 146.4 میلی‌متر بوده که در مقایسه با نسل قبلی (9.4 × 70.6 × 146.4 میلی‌متر) به میزان بسیار ناچیزی، کوچکتر و خوش‌هیکل‌تر است. اما در کنار آن، کمی افزایش ضخامت داشته که این میزان نیز بسیار ناچیز بوده و خیلی به چشم نمی‌آید. فریم جدید گوشی نیز استفاده از آن را در دست، بسیار لذت‌بخش‌تر کرده است.

این گوشی پنج اینچی، هنوز هم با وزن 157 گرمی خود، سنگینی قابل توجهی دارد و تلاش اچ‌تی‌سی در کاهش 3 گرمی وزن آن و در عدم ایجاد این حس، بی‌فایده بوده است. البته باید این مورد را اضافه کرد که ظرفیت باطری نیز نسبت به نسل قبلی، افزایش قابل توجهی داشته است.

بدلیل وجود دو اسپیکر استریو در پنل جلویی گوشی، نسبت مساحت نمایشگر به مساحت پنل جلویی، عدد دلگرم‌کننده‌ای را در مقایسه با دیگر رقبا به ثبت نمی‌رساند. اما در این گوشی، اچ‌تی‌سی تمام تلاش خود را بکار گرفته و این عدد را افزایش داده است (68.4 درصد ام9 در مقایسه با 66.7 درصد ام8).

اگر بررسی گوشی گلکسی اس6 سامسونگ را از وبسایت تک‌نیوز دنبال کرده باشید، متوجه می‌شوید که این گوشی ابعاد کمتری نسبت به وان ام9 داشته و در کنار آن، نمایشگر این گوشی، 0.1 اینچ بزرگتر از نمایشگر 5.0 اینچی ام9 بوده و همچنین در زیر نمایشگر آن، سنسور تشخیص اثر انگشت به همراه دکمه سخت‌افزاری Home  گوشی قرار دارند. البته ام9 نیز بی‌تقصیر است زیرا در بالا و پایین نمایشگر آن، بلندگوی‌های استریوی اچ‌تی‌سی قرار دارند.

(گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی در وسط، در کنار گوشی‌های گلکسی اس6 سامسونگ و وان ام8)

gsmarena_008 gsmarena_009 gsmarena_010 gsmarena_012

با وجود عدم نوآوری در طراحی ظاهری گوشی، نمی‌توان از این کلام تکراری دست برداشت که وان ام9 واقعا زیباست. درست است، ترکیب رنگ‌ها در طراحی بدنه این گوشی کمی سوال برانگیز بوده و خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد و مطمئنا وان ام9 در این زمینه و در بازار‌های کشور‌های غربی با مشکل روبه‌رو خواهد شد (بخاطر وجود گوشی‌های شرکت موتورولا با رنگ‌های بسیار متنوع). با این حال، بدنه آلمینیومی این گوشی در طی سه دوره از نسل سری وان، همچنان بی‌رقیب به تاخت و تاز خود در میدان رقابت ادامه می‌دهد.

اچ‌تی‌سی بدلیل دریافت جوایز متعددی بخاطر طراحی گوشی‌های خود، هم اکنون بسیاری از گوشی‌های پایین رده‌تر از پرچمدار خود را نیز در ابعادی بزرگ‌تر و با همین شکل و شمایل، روانه بازار کرده است. البته منظور از این حرف، متهم کردن این شرکت نخواهد بود ولی باید صادقانه گفت که برای تشخیص گوشی وان ام9 از دیگر محصولات این شرکت، حتما می‌بایست نگاهی نزدیک‌تر به آن بیاندازیم.

htc one m9 (1)

htc one m9 (4)

htc one m9 (2)

htc one m9 (3)

نسخه در دسترس ما، دارای طراحی خاصی از دو رنگ نقره‌ای و طلائی کهربایی است که وجود این دو رنگ در کنار هم، زیبایی خاصی را به گوشی ام9 بخشیده و در مقایسه با سری قبلی (ام8) تحت بررسی ما که دارای رنگِ خاکستری برنزی بود، جلوه‌ی خاصی را به نمایش گذاشته است. کناره‌های گوشی دارای رنگ طلائی زیبایی بوده که واقعا در نگاه اول بسیار جذاب و خیره‌کننده بنظر می‌رسد، گرچه پنل جلویی آن دارای همین رنگ و با غلظتی کمتر است.

ویژگی‌های بارز دیگر گوشی وان ام9 در زمینه طراحی بدنه آن، حاشیه متمایز کننده بین پنل جلویی و کناره‌های گوشی است. به شکلی که انگار، گوشی در درون یک محافظ فلزی دیگر با رنگی متفاوت قرار گرفته و از نظری دیگر، کار با آن را بدلیل ارگونومی بهتر نسبت به سری قبل، لذت‌بخش‌تر کرده است. از دیدگاهی دیگر، وجود این برآمدگی، حاشیه امنیتی خوبی در مورد سُر خوردن اتفاقی گوشی از دست کاربر بوجود آورده است.

دکمه‌ها و کنترل‌ها

هم اکنون سمت راست گوشی وان ام9، بسیار شلوغ‌تر از قبل شده و از بالا به پایین، ابتدا درگاه کارت حافظه جانبی وجود دارد که بر گشودن آن به سوزن مخصوص یا جسم نوک تیزی نیاز است. به پایین‌تر می‌رویم، جایی که هم اینک دو دکمه مجزا برای کنترل صدای گوشی قرار دارند. و در پایان آنها، دکمه پاور گوشی در جایگاه جدید خود سکونت گزیده است. برای تمایز این دکمه از دو دکمه‌ی کنترل صدای بالای آن نیز، سطح زبر خاصی بر روی آن تدارک دیده شده که بدون نگاه به کناره گوشی برای کاربر قابل تشخیص باشد. گرچه یکدست نبودن دو دکمه کنترل صدا، باز هم درصد اشتباه کاربر را افزایش خواهد داد.

سمت چپ گوشی خیلی شلوغ نبوده و تنها دارای درگاهی برای ورود سیم‌کارت با ابعاد نانو می‌باشد و از این نظر به وان ام8 شباهت دارد.

gsmarena_013

gsmarena_014 gsmarena_015 gsmarena_016

 

بالای گوشی هم اینک تنها میزبان سنسور مادون قرمز گوشی است که در پشت زمینه‌ای سیاه رنگ پنهان شده و ما را یاد کنترل تلویزیون‌های قدیمی می‌اندازد. زیر گوشی، محل قرار‌گیری پورت miroUSB گوشی بوده که کمی از محور وسطی آن انحراف دارد. در کنار آن نیز محل قرار‌گیری جک 3.5 میلی‌متری هدفون در نظر گرفته شده است.

gsmarena_017

gsmarena_018

 

پنل جلویی گوشی، نسبت به مدل قبلی یعنی وان ام8، با تغییرات خاصی مواجه شده که طبق گزارشات، تعداد سوراخ‌های توری بلندگوی آن درمقایسه با نسل قبلی تغییراتی داشته است. (طبق یکی از بررسی‌ها، تعداد سوراخ‌های توری بلندگوی بالای وان ام9، 33 عدد در 4 ردیف بوده در حالی که این مقدار برای وان ام8 به 38 عدد در 4 ردیف می‌رسد. با کمی شکیبایی می‌توانید شخصا با شمردن آنها از این موضوع مطلع شوید.)

با تمام این اوصاف، هنوز هم صدای خروجی این بلندگو‌ها بسیار بلند و باکیفیت بوده و مطمئنا کاربران علاقه‌مند به موسیقی را جذب خود خواهد کرد. البته بلندگوی بالایی بدلیل قرار‌گیری سنسور‌ها و دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی گوشی، کمی کوتاه‌تر از بلندگوی پایینی طراحی شده است.

htc one m9 (2)

htc one m9 (1)

 

به پشت گوشی می‌رویم، جایی که محافظ مربعی شکل لنز قرار دارد. جالب است بدانید که این محافظ شیشه‌ای از جنس سافایر یا همان یاقوت بوده که در برابر ضربه و سقوط نسبت به گوریلا گلس بسیار مقاومت‌تر است. اما طبق آزمایشات انجام شده، خش‌پذیری آن کمی بیشتر از لایه گوریلا گلس بوده و این امکان وجود دارد که در طی زمان، مشکلاتی برای آن بوجود بیاید.

به هر حال، فعلا، در نگاه از سمت پشت گوشی تنها وجه تمایز ام9 با دیگر گوشی‌های هم‌شکل آن، وجود لنز بزرگ و مربعی شکل آن است. در کنار لنز، دو عدد فلاش LED قرار دارند که هر کدام رنگ‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. در پشت محافظ شیشه‌ای لنز گوشی، سنسور اولتراپیکسل دوربین اصلی دستگاه، جای خود را به سنسور 20 مگاپیکسلی ساخت شرکت توشیبا داده است.

دو نوار پلاستیکی نیز در قاب پشتی دستگاه قرار دارند که محل قرار‌گیری آنتن گوشی می‌باشند و از این نظر به بهبود کار امواج رادیویی آن کمک شایانی می‌کنند. این دو قسمت به راحتی از قاب آلمینیومی ضد‌خش پشتی دستگاه قابل تشخیص هستند. همچنین نوار بالایی به سوراخ کوچکی مجهز بوده و درون آن، میکروفونی برای حذف نویز محیط وجود دارد.

gsmarena_019

gsmarena_020 gsmarena_021

 

تغییر مکان قرار‌گیری دکمه پاور گوشی، همانند معجزه‌ای باعث خوش‌دست شدن این گوشی نسبت به نسل قبلی آن شده و در این مورد تنها باید آن را در دستان خود تجربه کنید. در مورد گوشی وان ام8، بیدار کردن گوشی و روشن کردن آن کار بسیار سختی بوده (بدلیل قرار داشتن دکمه پاور در بالای گوشی) و برای انجام آن، نیاز به تمرینات سخت و کششی دست بود! گرچه ویژگی بسیار مفیدی نیز برای گوشی ام8 وجود داشت که به کمک آن و با یکبار ضربه به نمایشگر، گوشی به حالت فعال روشن می‌شد اما هنوز هم برای خاموش کردن نمایشگر نیاز به لمس دکمه پاور در بالای گوشی بود.

لبه نسبتا تیز حاشیه قاب جلویی دستگاه، از دیگر ویژگی‌های گوشی وان ام9 نسبت به نسل قبلی آن است. این ویژگی، تضمین کننده عدم خروج اتفاقی گوشی از میان دست شما خواهد بود، هرچند شاید برای بعضی از کاربران، استفاده از این گوشی در طی زمانی طولانی، کمی آزار دهنده باشد.

htc one m9 gsmarena_023

 

جدا از این مسائل، گوشی HTC One M9 از دستگاه‌های بسیار لوکس بازار به حساب می‌آید که در دست گرفتن آن بسیار لذت‌بخش بوده و ضخامت 9.6 میلی‌متری میانی آن توسط گوشه‌های نازک‌تر قاب پشتی دستگاه، جبران شده است و از این نظر در زمینه ارگونومی گوشی، مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

 

پایان قسمت اول

 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، باطری و قابلیت‌های ارتباطی گوشی HTC One M9 خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال