نقد و بررسی تخصصی گوشی HTC ONE M9 [قسمت پنجم: بررسی دوربین و اپلیکیشن‌های مرورگر وب و دیگر اپلیکیشن‌های پیشفرض]

در قسمت چهارم این بررسی به معرفی گوشی HTC ONE M9 و بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، گالری، پلیر‌ها و کیفیت صدای آن پرداختیم. هم اینک در قسمت آخر به منظور بررسی دوربین و اپلیکیشن‌های مرورگر وب و دیگر اپلیکیشن‌های پیشفرض، با تک نیوز همراه باشید: دوربین گوشی HTC One M9 در زمینه عکاسی بسیار جدی بوده و هم اینک از حسگر BSI […]

در قسمت چهارم این بررسی به معرفی گوشی HTC ONE M9 و بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، گالری، پلیر‌ها و کیفیت صدای آن پرداختیم. هم اینک در قسمت آخر به منظور بررسی دوربین و اپلیکیشن‌های مرورگر وب و دیگر اپلیکیشن‌های پیشفرض، با تک نیوز همراه باشید:

دوربین

گوشی HTC One M9 در زمینه عکاسی بسیار جدی بوده و هم اینک از حسگر BSI CMOS بسیار جدیدی با دقت 20 مگاپیکسل بهره‌مند است. اچ‌تی‌سی در طراحی دوربین این گوشی، دوربین‌های دوگانه پشت گوشی را کنار گذاشته و خبر بد دیگر، فقدان وجود لرزشگیر اپتیکال (OIS) است. دوربین اصلی این گوشی از لنزی با حداقل فاصله کانونی 27.8 میلی‌متر بهره می‌برد و حداقل میزان گشودگی دیافراگم آن نیز به f/2.2 می‌رسد. همچنین پوشش خارجی لنز آن نیز از جنس یاقوت کبود بوده و از لنز در برابر شکستگی‌های احتمالی محافظت می‌کند. اندازه حسگر دوربین اصلی آن نیز معادل 1/2.3 اینچ است و این مقدار با ابعاد بسیار از سنسور‌های دوربین‌های کامپکت موجود در بازار برابری می‌کند. همچنین بالاترین میزان رزولوشن عکس‌های ثبت شده توسط ام9 به 3752×5376 پیکسل می‌رسد. البته این موضوع به طور رسمی در مشخصات منتشر شده از آن دیده نمی‌شود اما با توجه به نسبت 10:7 تصاویر ثبت شده توسط آن، احتمال می‌رود که حسگر موجود در آن ساخت شرکت توشیبا باشد.

htc one m9

همانطور که از پیش گفته شد، دوربین این گوشی فاقد هر گونه لرزشگیر اپتیکال تصویر بوده و این نقص به همراه نبودن فضای فیزیکی خاصی در اطراف گوشی، رسیدن کیفیت‌ تصاویر به استاندارد‌های موجود را دشوار می‌سازد.

gsmarena_139

 

رابط کاربری نرم‌افزار دوربین این گوشی، شباهت بسیار زیادی به طراحی آن در وان ام8 دارد و در واقع هیچ اشکالی را نمی‌توان از آن گرفت، همچنان که قبلا امتحان خود را به خوبی پس داده است. در این برنامه گزینه‌های Selfie و Camera به همراه Panorama پیش رویتان قرار دارند که می‌توانید به تعداد این حالات بیافزاید. هم اینک به طور پیشفرض، مود‌های Bokeh (برای ایجاد اثر بوکه و محو شدن محیط پشت سوژه)، Photo Booth (قرار‌‌گیری 4 عکس در یک قاب) و Split Capture (ثبت تصاویر با هر دو دوربین عقب و جلو به طور همزمان) در این اپلیکیشن موجود هستند.

از جهتی دیگر، دوربین وان ام9 توانایی عکاسی در مود‌های HDR، ماکرو، Night mode و حتی حالتی کاملا دستی را نیز داشته و همچنین تنظیمات دقیقی نیز در زمینه حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO)، میزان جبران نور‌دهی، تراز سفیدی و تطابق خودکار عکس وجود دارند.

با لمس و نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه نمایش، تنظیمات نوردهی و فوکوس دوربین گوشی قفل خواهد شد. همچنین از کلیدهای کنترل صدای گوشی نیز می‌توان به عنوان تنظیم بزرگنمایی یا برای گرفتن عکس استفاده کرد.

در دوربین سلفی این گوشی نیز از ماژول اولتر‌اپیکسل 4 مگاپیکسلی شگفت‌انگیز HTC استفاده شده است. این قطعه تشابه زیادی به ماژول قرار گرفته در دوربین اصلی وان ام8 دارد و تنها تفاوت این دو، نبود فوکوس خودکار در دوربین سلفی وان ام9 است. دوربین مکالمه‌ای این گوشی از حسگری از نوع BSI CMOS بهره می‌برد و حداقل گشودگی دیافراگم f/2.0 و فاصله کانونی 26.8 میلی‌متری از مشخصات اصلی لنز موجود در آن است. دوربین سلفی این گوشی توانایی ضبط فیلم با دقت 1080p را دارد.

کیفیت عکس‌ها

دوربین اصلی 20 مگاپیکسلی وان ام9، عکس‌های بسیار زیبایی را ثبت کرده و جزئیات بسیار دقیقی از سوژه مورد نظر در آن دیده می‌شود. اما متاسفانه در عکس‌های ثبت‌ شده توسط این دوربین، اثر luminance noise (نویز‌های که در محیط‌های روشن در خلال تصاویر ثبت می‌شوند) دیده می‌شود که البته وجود این مورد می‌تواند به خاطر کوچک شدن ابعاد حسگر‌ها باشد.ظاهرا این طور به نظر می‌رسد که کمپانی HTC در این اپلیکیشن از هیچ موتور کاهش نویزی استفاده نکرده باشد و به همین دلیل جزئیات تصاویر کمی با نویز همراه است. در نور مناسب، شاهد ثبت تصاویر بسیار شارپی از این گوشی هستیم و این نکته نیز ما را خوشحال‌تر خواهد کرد که در هنگام اختلاط نور‌های محیط، تنظیمات بسیار خوبی در زمینه رنگ‌ها و نوردهی دوربین در نظر گرفته شده است. البته استفاده از تنظیمات تراز سفیدی (White balance) نیز بسیار کمک‌کننده بوده و جایگاه خود را از دست نمی‌دهد.

در حالی که از دوربین 20 مگاپیکسلی این گوشی توقع کیفیت تصاویر بهتری را داشتیم، اما دوربین این گوشی از بسیاری از دوربین‌های 20 مگاپیکسلی دیگر گوشی‌های هوشمند مانند اکسپریا زد3 سونی بهتر بوده و همچنین با مقایسه این تصاویر با نمونه‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی 4 مگاپیکسلی اولتراپیکسل وان ام8، شاهد بهبود‌ کیفیت بسیار زیادی در تصاویر ثبت شده هستیم.

(برای مشاهده جزئیات دقیق تصاویر، با کلیک راست بر روی هر کدام، آنها را در پنجره‌ای جدید باز کنید)

HTC One M9 HTC One M9 HTC One M9
HTC One M9 HTC One M9 HTC One M9
HTC One M9 camera samples

 همچنین در تصویر زیر شاهد عکس‌ ثبت شده توسط دوربین اصلی گوشی در حالت ماکرو هستیم:

HTC One M9

گوشی هوشمند One M9 در عکاسی با حالت HDR بسیار توانمند بوده و تصاویر ثبت شده توسط آن بسیار با‌کیفیت و مناسب است. در مشاهده این تصاویر، شاهد وجود جزئیات بسیار بالای تصاویر در مکان‌های کم‌نور و سایه‌های عکس هستیم اما نور‌های محیط می‌توانست غلیظ‌تر باشد. بر‌خلاف نسل‌های قبلی سری گوشی‌های وان اچ‌تی‌سی، این کمپانی در گوشی جدید خود از الگوریتمی جدید‌تر استفاده کرده است که نتیجه آن، افزایش میزان جزئیات عکس و بهبود کیفیت کلی تصاویر ثبت شده بوده است.

در تصاویر زیر نیز شاهد عکس‌های گرفته شده توسط دوربین اصلی وان ام9 در محیط‌های کم‌نور هستیم:

(برای مشاهده جزئیات دقیق تصاویر، با کلیک راست بر روی هر کدام، آنها را در پنجره‌ای جدید باز کنید)

HTC One M9 HTC One M9 HTC One M9
HTC One M9 low-light camera samples

 در عکاسی با حالت پاناروما، شاهد بهبود دقت تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی هستیم و هم اینک پهنای تصاویر ثبت شده در حالت عمودی گوشی به 1850 پیکسل و در حالت افقی یا منظره (landscape) به 1080 پیکسل می‌رسد. کیفیت تصاویر مناسب بوده و هم‌پوشانی عکس‌ها رضایت‌بخش است اما جزئیات عکس‌ها، پایین‌تر از حد انتظاراتمان بود. با این حال، بهبود چشمگیری در کیفیت تصاویر در مقایسه با نسل قبلی این گوشی دیده می‌شود و به همین خاطر از اچ‌تی‌سی کمال تشکر و قدردانی را ابراز می‌داریم.

HTC One M9
HTC One M9
HTC One M9 panorama samples: portrait and landscape

در تصاویر زیر نیز عکس‌های ثبت شده توسط دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی اولترا‌پیکسل این گوشی را با هم مشاهده خواهیم کرد:

HTC One M9 HTC One M9
4MP UltraPixel selfies

 مقایسه کیفیت تصاویر

گوشی HTC One M9 از دوربین بسیار با کیفیتی برخوردار بوده و جزئیات تصاویر، به شکلی دقیق در عکس‌های ثبت شده توسط آن وجود دارند و غلظت رنگ‌ها نیز در حد طبیعی بوده و در حیطه میزان کنتراست نیز بسیار عالی ظاهر شده است. وجود اثر luminance noise، تنها نقص این دوربین در تولید عکس‌های با‌کیفیت بوده و حل این مورد می‌بایست به طور جدی دنبال شود.

برای مقایسه عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی وان ام9 با گوشی‌های اکسپریا زد3 و گلکسی اس6، بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool
HTC One M9 in our photo compare tool

کیفیت ضبط تصاویر

گوشی هوشمد وان ام9 قادر به ضبط تصاویر با دقت 4K و با نرخ 30 فریم بر ثانیه بوده و در کنار آن، با دقت 1080p و با نرخ‌های 30 و 60 فریم بر ثانیه (Fast FHD) نیز می‌تواند از عهده این کار برآید.

حالت ضبط ویدئویی این گوشی به مود‌های خاصی مجهز نبوده ولی در طراحی اپلیکیشن آن از دکمه مخصوصی برای فعال‌سازی این حالت استفاده شده است. این مورد باعث راحتی کاربران بوده ولی متاسفانه یکی از نقص‌های آن، عدم توانایی کاربر در کادر‌بندی صحنه مورد تصویربرداری قرار گرفته قبل از فشردن دکمه ضبط فیلم است. این مورد بسیار مشکل‌آفرین خواهد بود زیرا مود‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری این گوشی دارای زاویه دید‌های متفاوتی بوده و هر دوی آنها به طور مشترک از یک زاویه خاص، صحنه و سوژه مورد نظر را ثبت نمی‌کنند. در این حالت، تنها راه ممکن، شروع ضبط فیلم و سپس کادر‌بندی کلیپ است.

تصویر‌برداری با دقت 4K، میزان حجم 41.9 مگابیت را در هر ثانیه بر روی حافظه گوشی اشغال خواهد کرد و البته، صدای آن نیز به صورت استریو و با بیت‌ریت 96 کیلو‌بیت بر ثانیه ثبت خواهد شد. فیلم‌برداری با دقت 1080p نیز در هر ثانیه، حجمی معادل 20 مگابیت را در حافظه کاربر پُر خواهد کرد و در این حالت، کیفیت صدا بسیار خوب بوده و بیت‌ریت مربوط به آن به 192 کیلو‌بیت بر ثانیه می‌رسد.

کیفیت تصاویر ضبط شده در حالت 4K، بسیار خوب بوده و مشابه حالت عکاسی آن است. جزئیات تصاویر بسیار دقیق و مشخص بوده و در کنار آن به میزان کمی نویز هم دیده می‌شود. غلظت رنگ‌ها، کنتراست تصاویر و تراز سفیدی نیز در وضعیت رضایت‌بخشی قرار دارند. البته گستره دینامیکی (dynamic range) تصاویر می‌توانست بهتر از این باشد.

به منظور مشاهده نمونه کلیپ‌های ضبط شده توسط دوربین اصلی گوشی وان ام9 بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید (هیچ ویرایش خاصی بر روی این کلیپ‌ها صورت نگرفته است):

4K @30fps, 1080 @30 fps, 1080p @60fps

مقایسه کیفیت فیلمبرداری

گوشی One M9 اچ‌تی‌سی در زمینه فیلم‌برداری با دقت 4K و در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند دنیا، بسیار رضایت‌بخش ظاهر شده و از این نظر، بسیار راضی کننده است اما موارد گفته شده برای حالت 1080p آن صدق نکرده و این حالت در تست‌های انجام شده بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شد.

برای مقایسه حالات 4K و 1080p وان ام9 با دیگر گوشی‌های فعال در این زمینه بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool
HTC One M9 (4K) in our video compare tool

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool
HTC One M9 (1080p) in our video compare too

اپلیکیشن‌های وب‌گردی

گوشی هوشمند وان ام9 از مرورگر پرطرفدار Google Chrome به طور پیشفرض استفاده می‌کند. هم اینک این مرورگر در زمینه وب‌گردی در گوشی‌های هوشمند به سطح بالایی از علاقه‌مندی رسیده است و با توجه به امکانات موجود در آن، قرار‌گیری آن در این جایگاه بسیار منصفانه است. این مرورگر در مقایسه با دیگر رقبای سر‌سخت خود دارای مزایای خاصی بوده و امکان جا‌به‌جایی میان زبانه‌ها (Tabs) مشابه آن چیزی که در محل رابط کاربری Task Switcher موجود در نسخه لالی‌پاپ اندروید دیده می‌شود، از گزینه‌های جالب پیش روی کاربر می‌باشد.

همچنین به لطف وجود Google account، می‌توان به جا‌به‌جایی زبانه‌ها از گوشی‌ هوشمند به دیگر دستگاه‌ها (نظیر گوشی، تبلت‌ یا کامپیوتر‌های شخصی) اقدام نمود. از طرفی دیگر، ویژگی مورد نظر توانایی انتقال اصلاعات مربوط به پوشه‌های bookmarks و favorite و همچنین پسورد‌ها و دیگر اطلاعات مربوط به لاگین کاربران را در پلتفورم‌های دیگر خواهد داشت.

دیگر برنامه‌های پیشفرض گوشی

گوشی HTC One M9 بطور پیشفرض دارای برنامه  Polaris Office 5 بوده و در این حالت، کاربر قادر به ساخت و یا مشاهده فایل‌های Word و Excel و PowerPoint خواهد بود و نمایش فایل‌هایی با فرمت PDF از دیگر مزیت‎های آن است. این اپلیکیشن در کنار ویژگی‌های گفته شده توانایی دسترسی به فایل‌های موجود در اکانت Google Drive کاربر را نیز خواهد داشت. View Together از ویژگی‌های جالب این برنامه بوده و به کمک آن و با اتصال بی‌سیم به دیگر دستگاه‌ها، می‌توان به ارائه کنفرانس توسط آنها اقدام نمود.

کمپانی اچ‌تی‌سی به منظور تطابق بیشتر اپلیکیشن calendar با رابط کاربری سنس 7، طراحی پوسته آن را تغییر داده است. همچنین گزینه‌ افزودن event، وجود چندین رویداد در یک زمان خاص را به کاربر هشدار خواهد داد. در این گزینه، فرد و مکان ملاقات نیز قابل جایگذاری بود و در کنار تمام این موارد از چندین تقویم آنلاین نیز پشتیبانی می‌شود.

اپلیکیشن HTC Backup در زمینه تهیه نسخه پشتیبان به طور دستی یا زمان‌بندی شده و در حیطه‌ برنامه‌های پیام‌رسانی (متنی و ایمیل‌ها)، مخاطبین و اکانت‌ها (مربوط به ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی) فعال بوده و تمامی این اطلاعات به فضا‌های ابری Google Drive و Dropbox منتقل خواهند شد. البته نگران مصرف بسته‌های اینترنتی خود نباشید زیرا گزینه‌ای به منظور استفاده از اینترنت گوشی تنها در حالت وای‌فای نیز  وجود دارد.

اپلیکیشن clock این گوشی نیز دارای ویژگی‌های زیادی بوده و تنظیم چندین هشدار (alarms) و وجود زبانه‌های کرنومتر (stopwatch) و زمان‌سنج (timer) از زمینه‌های فعالیت آن است.

همچنین برنامه بسیار جالبی در زمینه پیش‌بینی وضعیت هوا با نام Weather وجود دارد که اطلاعات خود را از سرویس مطرح AccuWeather دریافت می‌کند.

هم اینک اپلیکیشن HTC Scribble دوباره احیا شده است و به منظور نقاشی و یا نوت‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم اکنون امکان ساخت کارت(cards)، لیست(lists)، خاطرات(diaries)، موارد خواهان انجام (to-do sheets) و دیگر گزینه‌ها وجود دارند. این برنامه از فرمت‌های متنوع چند‌ رسانه‌ای پشتیبانی می‌کند و همچنین برای کاربران مبتدی، قالب‌های (templates) پیشفرض خاصی تدارک دیده شده است.

آخرین باری که این برنامه در گوشی‌های کمپانی اچ‌تی‌سی دیده شد، به زمان عرضه گوشی HTC One Max بر می‌گردد و هم اینک از بازگشت دوباره و برخورداری از بروزرسانی جدید نرم‌افزاری در زمینه‌های طراحی و عملکرد آن بسیار خوشحال و خوشنودیم.

اپلیکیشن Google Maps از جمله سرویس‌های پیشفرض SatNav (به معنای برنامه‌ای که از طریق اطلاعات منتقل شده توسط satellite یا ماهواره به navigation یا ناوبری کاربران می‌پردازد) این گوشی بوده و تمامی نیاز‌های یک کاربر عادی را برآورده خواهد کرد. این برنامه دارای قابلیت‌های مسیریابی در حالات driving (رانندگی)، public transport (حمل و نقل عمومی)، cycling (دوچرخه‌سواری) و walking (پیاده‌روی) بوده و در صورت محیا بودن امکانات ارتباط اینترنتی، هشدار‌های ترافیکی را نیز به نمایش خواهد گذاشت. همچنین اجازه دانلود نقشه‌های آفلاین مربوط به مکانی خاص نیز داده شده است، البته فعلا در زمینه digital map به سرویس‌دهی پرداخته و از جستجوی دقیق آدرس‌ها معذور است.

در پایان باید گفت که سرویس Google Now با اکانت گوگلی کاربر، یکپارچه شده و هم اینک این سرویس دسترسی جامع‌تری به عادات روزانه کاربر، موضوعات جستجو شده اینترنتی او، ایمیل‌ها و دیگر موارد خواهد داشت. بنابراین در این زمینه اطلاعات بسیار مناسبی را در حیطه علاقه‌مندی‌ها و نیازمندی‌های روزانه به کاربران ارائه خواهد داد.

همچنین این برنامه در زمینه نمایش اطلاعات ترافیکی مربوط به مکان‌های نزدیک به خانه و یا محل کارتان، نمایش نتایج بازی‌‎های تیم مورد علاقه‌تان و پیش‌بینی وضعیت هوای محل حضورتان فعالیت داشته و در کنار آن در حوزه جستجوی مطالب و نگاهی کوتاه به آنها (at-a-glance info) نیز بسیار حرفه‌ای است. البته برای راحتی هر چه بیشتر کاربری برنامه، پنلی مربوط به فرمان‌های صوتی کاربر نیز جای داده شده و در کنار آن، ویجتی اختصاصی برای فضا‌های قفل صفحه و صفحه اصلی نیز در نظر گرفته شده است.

جمع‌بندی این قسمت: تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی از جزئیات بسیار بالا و دقیقی برخوردار بوده و اگر از نویز‌های عجیب آن صرف نظر کنیم، عکس‌های تولید شده بسیار مناسب و راضی‌کننده هستند. همچنین کیفیت فیلمبرداری آن نیز نسبت به نسل قبلی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. نرم‌افزار وب گردی گوگل نیز با امکانات منحصر به فرد خود، بطور پیشفرض در این گوشی قرار گرفته است و مطمئنا تمامی نیاز‌های یک کاربر را برآورده خواهد کرد. دیگر برنامه‌های پیشفرض این گوشی مانند Polaris Office 5، برنامه HTC Backup و اپلیکیشن HTC Scribble به همراه سرویس Google Now نیز با امکانات جدید خود به کمک این گوشی آمده‌اند.

کلام آخر

آخرین نسل تراشه‌های سری اسنپدراگون، آخرین نگارش سیستم عامل اندروید و رابط کاربری سنس، صدای فراگیر دالبی افزوده شده به تکنولوژی Boomsound اچ‌تی‌سی و وجود نمایشگر بسیار با‌کیفیت، از ویژگی‌های بارز گوشی One M9 به حساب آمده و در آخر با قرار‌گیری دوربینی قدرتمند، این هارمونی، تبدیل به یک پرچمدار بی‌رقیب می‌شود و این دقیقا همان چیزی است که کمپانی اچ‌تی‌سی مدت‌های طولانی در پی تولید آن بود. همچنین جنس بدنه آلمینیومی آن بسیار عالی بوده و طراحی دو قسمتی بدنه به همراه وجود دو رنگ متفاوت از آنها، زیبایی خاصی را به آن بخشیده است.

one m9

 

تنها کافیست که گوشی وان ام9 را در دستان خود بگیرید و سپس تجربه جدیدی را به واسطه وجود آلمینیوم برس خورده و حاشیه دور نمایشگر که حالتی مطمئن را ایجاد می‌کند، بدست خواهید آورد. البته ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتر این گوشی نسبت به نسل قبلی خود، مواردی نیستند که خیلی به چشم بیایند و طرفداران اچ‌تی‌سی از این موضوع براحتی چشم پوشی خواهند کرد.

در داخل این گوشی، تراشه بد‌ اقبال شرکت کوآلکام با نام اسنپدراگون 810 قرار گرفته است که با وجود قدرت خیره کننده خود، گرمای بسیار زیادی را از خود ساطع می‌کند. البته در این زمینه، کمپانی اچ‌تی‌سی با ارائه فریم‌ور جدید خود، به حل این مشکل اقدام نمود و  البته در کنار آن، کمی از کارایی پردازشی تراشه نیز کاسته شد. با تمام این اوصاف، همه می‌دانیم که این چیپ پردازشی قدرتمند، با تمام مشکلات پیش روی خود، از بهترین‌های موجود در بازار‌های حال حاضر دنیا است.

شاید نیازی به گفتن این مطلب نباشد که این گوشی با قدرت پردازشی بالای خود، هیچ‌گونه تاخیری در اجرای برنامه‌ها نداشته و با وجود آخرین ویرایش از سیستم عامل اندروید (لالی‌پاپ) و رابط کاربری سنس 7، تجربه‌ای تکرار نشدنی از کار کردن با آن را به ثبت خواهید رساند. رابط کاربری جدید سنس، بسیار سریع، پایدار، خوش‌فرم و پُر‌امکانات بوده و با این حال، هیچ‌گونه سنگینی و شلوغی در آن دیده نمی‌شود. کاربران گوشی وان ام8 نیز به فاصله چندین بعد، از تمامی این امکانات برخوردار خواهند شد.

بزرگ‌ترین قدم رو به جلوی اچ‌تی‌سی در عرضه این گوشی، قرار دادن دوربینی جدید و بدون حرف و حدیث برای آن است. هم اینک این کمپانی به نوآوری در طراحی خوش آمد گفته است و البته در کنار آن، فناوری اولتراپیکسل خود را نیز حفظ کرده است (قرار‌گیری آن در دوربین سلفی). البته می‌بایست عذر خواهی این کمپانی را پذیرا باشیم (!) زیرا تمامی این مدت با فناوری خاص خود، باعث ایجاد شک و شبه در دوربین اصلی پرچمدار خود شده بود و تکرار این مسئله در نسل سوم گوشی‌های این سری، می‌توانست به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود.

خوشبختانه هم اینک دوربین اصلی این گوشی به حسگری با دقت 20 مگاپیکسل مجهز گشته است (متاسفانه نسبت تصویر آن 10:7 است) و کارایی آن نیز قبلا مورد تحسینمان قرار گرفت. عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی آن بسیار شارپ بوده و غلظت رنگ‌ها بسیار عالی است. همچنین گستره دینامیکی آن نیز بالاتر از حد میانگین بود. البته وجود نویز‌های luminance در محیط‌های روشن، کمی غیر منتظره بنظر می‌آمد و احتمالا این اثر بدلیل الگوریتم‌های کاهش نویزِ روشنایی تنظیم شده برای آن، رخ داده است.

صدای خروجی از بلندگو‌های این گوشی بسیار رسا و عالی بوده و گوشی One M9 در تست‌های مربوط به هدفون و بدون آن، بسیار سربلند بیرون آمده و کاری جز تحسین آن باقی نمی‌ماند. بلندگو‌های استریو این گوشی، بلندی صدای بسیار خوبی داشته و کیفیت آن در حد بسیار رضایت‌بخشی بود، هرچند تمامی انتظاراتمان را برآورده نکرد.

نکات کلیدی موجود در تست‌ها

1- جنس بدنه گوشی بسیار با‌کیفیت بوده و ارگونومی آن در دست بی‌نظیر است.

2- نمایشگر گوشی شباهت بسیار زیادی به پنل استفاده شده در نسل قبلی آن داشته اما میزان روشنایی و کنتراست آن بیشتر از ام8 بوده و خوانایی آن نیز در زیر نور آفتاب رضایت‌بخش است.

3- با یک بار شارژ کامل گوشی،باطری آن به میزان 62 ساعت دوام خواهد آورد. همچنین در زمینه استفاده از گوشی با نمایشگر روشن، عدد نه‌چندان خوب 8 ساعت را برای خود به ثبت رساند.

‌4- آخرین نگارش از رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی، بسیار روان بوده و دارای امکانات بسیار زیادی است و از طرفی دیگر به هیچ وجه سنگین نیست.

5- کارایی سخت‌افزار این گوشی بسیار بحث برانگیز بود و در هنگام اجرای بنچمارک‌ها، گرمای بسیار زیادی رو تولید می‌کرد که بسیار غیر عادی بود. با بروزرسانی گوشی و دریافت فریم‌ور جدید، میزان دمای آن به مقدار کمی کاهش یافت اما هزینه حل این مشکل، کاسته شدن از کارایی CPU  دستگاه بود.

6- دوربین 20 مگاپیکسلی این گوشی، تصاویری زیبا با گستره دینامیکی وسیع به همراه رنگ‌های طبیعی و نوردهی بسیار مناسب را ارائه می‌دهد، گرچه گه‌گاه وجود نویز‌هایی در روشنایی، توجه کاربر را به خود جلب می‌کند.

7- فیلمبرداری گوشی بسیار عالی بوده گرچه در مقایسه با دیگر رقبا در جایگاه اول قرار نمی‌گیرد اما فیلمبرداری با دقت 2160p آن، جزئیات فراوانی از تصویر را ثبت می‌کند. اما هم اینک وجود نویز‌های گاه و بی‌‌گاه، موجب کاهش محبوبیت آن شده است. تصویربرداری با دیگر دقت‌ها نیز مشکلات خاص خود را دارند.

8- کیفیت صدای خروجی از سوکت‌های جک 3.5 میلی‌متری این گوشی، بسیار عالی بوده و استثنایی است(هم در اتصال به هدفون و هم در اتصال به دیگر دستگاه‌های پخش صدا). همچنین کیفیت صدای خروجی بلندگو‌های ام9 بسیار عالی است، هرچند بلندی صدای آن ما را شگفت‌زده نکرد.

9- دردسر نرم‌افزاری بزرگ این گوشی، فقدان وجود ویدئو پلیر مناسب است و پلیر کنونی، از زیرنویس و فرمت‌های تصویری DivX/MOV و فرمت‌ صوتی AC3 پشتیبانی نمی‌کند. در این صورت نیاز به دریافت و نصب پلیری جدید کاملا احساس می‌شود.

10- این گوشی از سرویس‌های چند‌رسانه‌ای بسیار قدرتمندی همانند گالری و موزیک‌پلیر بهره‌مند است و اپلیکیشن Zoe در به اشتراک‌گذاری هر چه آسانتر آنها به شما کمک خواهد کرد.

پایان قسمت نهایی

با این تفاسیر، بنظر شما، تولید قسمت سوم از سری گوشی‌های وان اچ‌تی‌سی، با طراحی یکنواخت و تنها با یک بروزرسانی سخت‌افزاری، بدون هیچ‌گونه نوآوری جدید در طراحی، می‌تواند به جذب مشتریانی جدید منجر شود؟!

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال