نقد و بررسی تخصصی گوشی پی 8 لایت هوآوی؛ زیبا، ارزان و ارزشمند

شرکت هواوی سال‌های درازی است که بر روی طراحی جامع به منظور تولید گوشی‌های هوشمند حرفه‌ای و در عین حال ارزان قیمت کار می‌کند. گوشی‌های پی8 و میت7 نمونه‌هایی از این موارد هستند. این کمپانی هم اکنون با تولید گوشی‌هایی زیبا و در عین حال مجهز سعی دارد تا محصولات باکیفیتی را از دل شرکت‌های […]

شرکت هواوی سال‌های درازی است که بر روی طراحی جامع به منظور تولید گوشی‌های هوشمند حرفه‌ای و در عین حال ارزان قیمت کار می‌کند. گوشی‌های پی8 و میت7 نمونه‌هایی از این موارد هستند. این کمپانی هم اکنون با تولید گوشی‌هایی زیبا و در عین حال مجهز سعی دارد تا محصولات باکیفیتی را از دل شرکت‌های چینی به بخش‌های مختلف دنیا عرضه کند. البته نسبت به دیگر شرکت‌های چینی و تولیدات گوناگون آنها، محصولات شرکت هواوی از نظر قیمتی کمتر از حد انتظار رقابتی هستند.

گوشی هوشمند پی8 هواوی هم اکنون پرچم‌دار سال 2015 این شرکت به حساب می‌آید که با تمام اقتدار وارد میدان نبرد شده است. البته به دلیل رقابتی نبودن عملکرد سخت‌افزاری آن و همچنین قیمت نسبتا بالای گوشی، امکان شکست خوردن آن در بازارهای فروش نیز بسیار زیاد است. اما با این حال این گوشی از نظر زیبایی ظاهری و طراحی بسیار عالیست. گوشی پی8 لایت هواوی (Huawei P8lite)، این ویژگی را از پرچم‌دار این شرکت به ارث برده است.

gsmarena_001

همانطور که از اسم این گوشی پیداست، پی8 لایت در سطح گوشی‌های هوشمند مقرون به صرفه قرار می‌گیرد. علاوه بر آن که از طراحی و ظاهر بسیار زیبای گوشی پرچم‌دار این شرکت بهره‌مند است. البته به دلیل کاهش هزینه‌های ساخت گوشی، جنس بدنه‌ این گوشی از فلز به پلاستیک تغییر شکل داده و در کنار آن از میزان قدرت سخت‌افزاری آن نیز کاسته گشته است. اما با تمام این تفاسیر با در دست نگه داشتن این گوشی هنوز هم حس بسیار خوبی به شما دست خواهد داد.

همانطور که می‌توان به سادگی حدس زد، این گوشی نیز همانند دیگر تلفن‌های هوشمند ساخته شده توسط هواوی از پردازنده‌های های‌سیلکون ساخت این شرکت بهره‌مند است. در گوشی پی 8 لایت این تراشه با نام کیرین 620 شناخته می‌شود. البته تعداد محدودی از نسخه‌های این گوشی نیز هستند که دارای پردازنده اسنپدراگون 615 کوالکام بوده و به منطقه ایالات متحده عرضه می‌شوند. شاید تراشه کیرین 620 موجود در این گوشی از نظر گرافیکی (در زمینه اجرای بازی‌ها) کمی ضعیف باشد اما در دیگر حوزه‌ها می‌تواند به سادگی با چیپ‌های اسنپدراگون 615 و 410 کوالکام رقابت نزدیکی داشته باشد. در بخش زیر هر دو نسخه سخت‌افزاری این گوشی را معرفی کرده و هر دوی آنها را به طور دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد:

مشخصات فنی پی8 لایت

-دارای نمایشگر 5.0 اینچی لمسی خازنی از نوع IPS LCD با دقت 720p و با چگالی تصویر 294 پیکسل در اینچ

-دارای نسخه دو سیم کارت

-مجهز به تراشه کیرین 620 های‌سیلکون شامل هشت هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز، واحد گرافیکی Mali-450MP4 به همراه میزان دو گیگابایت حافظه RAM

-(نسخه ایالات متحده) مجهز به تراشه اسنپدراگون 615 کوالکام (MSM8939) شامل چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.0 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز، واحد گرافیکی آدرنو 405 به همراه میزان دو گیگابایت حافظه RAM

-دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل به همراه سیستم فوکوس خودکار، فلاش LED و قابلیت فیلمبرداری 1080p

-دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل، قابلیت فیلمبرداری 720p به همراه مود Selfie panorama

-دارای نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی به طور پیش‌فرض

-دارای میزان حافظه داخلی 16 گیگابایت به همراه قابلیت افزایش حافظه به کمک کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی (در نسخه دو سیم کارته، شیار کارت حافظه و سیم کارت دوم مشترک هستند)

-پشتیبانی از Cat. 4 LTE، وای‌فای دو بانده با استاندارد b/g/n، نسخه 4.0 بلوتوث، GPS و GLONASS، رادیو FM به همراه NFC و درگاه microUSB

-دارای میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدا نویز محیط

-دارای باتری با ظرفیت 2200 میلی‌آمپر ساعت

بزرگترین معایب پی8 لایت

-وای‌فای از استاندارد ac پشتیبانی نمی‌کند

-باتری قابلیت تعویض توسط کاربر را ندارد

-این گوشی به هیچگونه فناوری شارژ سریع و یا بی‌سیم مجهز نیست

-عدم پشتیبانی از قابلیت OTG

 

شاید نتوان ظاهری حرفه‌ای و بدنه فلزی گوشی پی8 را با این گوشی کاملا یکسان دانست اما با این وجود کیفیت ساخت پی8 لایت بسیار مناسب و رضایت‌بخش است. گوشی مزبور بسیار مستحکم بوده و تمامی قطعات آن با دقت ویژه‌ای به آن متصل شده‌اند. علاوه بر آن طراحی ظاهری گوشی با نمای فلز برس خورده در ابتدای کار مسلما هر خریداری را گول خواهد زد. البته در صورت نگاه دقیق و نزدیک به گوشی نیز شاید متوجه این موضوع نشوید.

همانطور که احتمالا می‌دانید، تراشه‌های سری کیرین شرکت های‌سیلکون هواوی سال‌هاست که در رقابت با دیگر چیپ‌های قدرتمند موجود در بازار از نظر عملکردی کمی ضعیف کار می‌کنند. تراشه 64 بیتی کیرین 620 موجود در این گوشی مسلما عملکرد ضعیف‌تری نسبت به چیپ کیرین 930 گوشی پی8 خواهد داشت. بنابراین باید از هشت هسته کورتکس A53 آن که دارای فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتزی هستند، انتظار زیادی داشته باشیم. در کنار به طور قطع عملکرد واحد گرافیکی Mali-450MP4 این تراشه نیز ضعیف خواهد بود. در واقع در این زمینه از نسخه ایالات متحده این گوشی (مدل اسنپدراگون 615) انتظار بیشتری می‌رود. بهتر است در این مورد زود قضاوت نکرده و در بخش بنچمارک‌ها به بررسی دقیق این موضوع به بپردازیم. هم اینک در ادامه کار، محتویات درون جعبه این گوشی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

محتویات درون جعبه

درست همانند گوشی پرچم‌دار شرکت هواوی، بسته بندی خرده فروشی این گوشی نیز دارای طراحی بسیار زیبا و بافت‌داری است که حس بسیار خوبی را در هنگام خریداری آن به کاربر منتقل می‌کند. اما این موضوع تنها در بخش بیرونی آن صدق نکرده و قطعات داخلی آن نیز بسیار جذاب طراحی گشته‌اند.

gsmarena_014

بجز خود گوشی، دیگر محتویات درون جعبه در دو بخش قرار داده شده‌اند. یکی برای دفترچه راهنماهای گوشی و دیگری نیز مربوط به لوازم جانبی پیش‌فرض گوشی می‌شوند. البته بر خلاف گوشی پی8، این موارد در داخل کیسه‌های پلاستیکی واقع نشده‌اند که البته این موضوع نیز به جهت کاستن از هزینه‌های تولید بوده است.

gsmarena_015

در داخل جعبه خرده فروشی این گوشی لوازم جانبی استانداردی همچون آداپتور شارژر یک آمپری، یک عدد کابل USB و یک جفت هدفون شرکت هواوی یافت می‌شوند که طراحی آنها شباهت بسیار زیادی به طراحی ظاهری هدفون‌های شرکت اپل دارد.

طراحی و کیفیت ساخت

گرچه بدنه و ساختار این گوشی از جنس فلز نیست اما طراحی ظاهری و شکل و شمایل آن کاملا شما را به یاد نمای و ظاهر بسیار حرفه‌ای گوشی پی8 هواوی می‌اندازد. نسخه لایت گوشی پی8، شباهت بسیار زیادی به مدل حرفه‌ای آن داشته و به هیچ وجه نمی‌شود از این موضوع دوری کرد. علاوه بر آن ارگونومی این گوشی نیز شباهت بسیار زیادی به برادر بزرگتر خود دارد. در واقع حتی با نگه داشتن آن در دست خود نیز متوجه طراحی و یا جنس بدنه متفاوت این گوشی نخواهید شد.

gsmarena_001

همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد بدنه گوشی پی 8 لایت هواوی از جنس پلاستیک است. اما این موضوع به معنای عدم استحکام و یا ظاهر نامناسب این دستگاه نیست. بخش پشتی این گوشی به شکلی طراحی شده است که شباهت بسیار زیادی به قاب فلزی گوشی پی 8 داشته باشد. در کنار آن این قاب پشتی دارای بافت‌های بسیار ریزی است که در هنگام لمس گوشی، حس بسیار لذت‌بخشی را به کاربر خود منتقل می‌کند. لازم به ذکر است که بدنه این گوشی تماما از جنس پلاستیک بوده و حتی فریم دور آن نیز که دارای ظاهری فریبنده است و البته بصورت استادانه‌ای طراحی شده و فلزی می‌نماید نیز پلاستیکی می‌باشد.

gsmarena_012

گوشی پی 8 لایت از هر جنبه وزنی و ابعادی از گوشی پی 8 هواوی سبکتر و کوچکتر است. این گوشی دارای میزان درازای 143 میلی‌متر و پهنای 70.6 میلی‌متر بوده و البته برخلاف نسخه فلزی (پی8) این گوشی، دارای ضخامتی برابر 7.7 میلی‌متر بوده که البته این میزان نیز بسیار باریک به حساب می‌آید. علاوه بر آن این گوشی با وزن 131 گرمی خود از گوشی پی8 هواوی سبک هم می‌باشد. به در دلیل در اختیار داشتن نمایشگر کوچکتر، گوشی پی8 لایت دارای میزان نسبت مساحت نمایشگر به سطح گوشی (68.2) کمتری نسبت به گوشی پی8 (71.4) است.

نکته جالب در طراحی بخش پشتی این گوشی مربوط به ضخامت کم بدنه گوشی و در عین حال بیرون نزدن لنز دوربین اصلی از سطح بدنه آن است. البته ماژول دوربین اصلی این گوشی فاقد هرگونه سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر است. اما با این حال عدم بیرون‌زدگی لنز دوربین اصلی از گوشی و یک دست بودن آن در هنگام قرارگیری بر روی یک سطح صاف، بسیار راضی کننده و خوشحال‌کننده خواهد بود.

gsmarena_016

شرکت هواوی تصمیم گرفته است بخش بالایی پنل پشتی گوشی را از شیشه بسازد. البته این موضوع به دلیل جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات مربوط به آنتن‌دهی گوشی (همانند پی8) نیست زیرا بدنه آن از جنس پلاستیک است. اما منظور شرکت هواوی از انجام این کار، حفظ طراحی خاص گوشی و شباهت بسیار زیاد آن به گوشی پرچم‌دار این شرکت است. جالب‌تر اینکه این لایه شیشه‌ای از جنس گوریلا گلس نسل سه است. در این بخش است که می‌توان دقت، امانت و صداقت شرکت چینی هواوی در تولید یک گوشی مقرون به صرفه را درک کرد.

gsmarena_017

کلیدها، شیار‌ها و حسگرها

محل کلیدها و کنترل‌های گوشی پی 8 لایت هواوی شباهت بسیار زیادی به گوشی پی8 آن دارد. البته این دو گوشی نیز خود طراحی را از گوشی اسند پی 7 به ارث برده‌اند. تمامی کلیدها به شکل بسیار مناسبی در جایگاه خود قرار گرفته و دسترسی به آنها بسیار آسان است. طراحی این بخش به شکلی است که ظاهر مینیمالیستی و ساده گوشی را به هم نمی‌زند. در واقع در این بخش از هیچ چیز نمی‌توان اشکال گرفت.

gsmarena_003

شرکت هواوی برای این گوشی از یک نمایشگر IPS با ابعاد 5.0 استفاده کرده است که البته نسبت به پنل نمایشی فول اچ‌دی IPS گوشی پی8، کمی ضعیف به نظر می‌رسد. اما با این حال در سطح کلاس خود بسیار مناسب و کافی است. در بخش زیرین نمایشگر این گوشی شاهد قرارگیری لوگوی هواوی هستیم. این بخش در گوشی پی8 خالی است زیرا با استفاده از لایه محافظ خاصی که توسط هواوی ساخته شده است، در این بخش می‌توان تعدادی دکمه ناوبری شبیه به کلیدهای ناوبری دیگر گوشی‌ها را تعبیه کرد.

gsmarena_002

از طرفی در بخش فوقانی نمایشگر این گوشی شاهد خروجی صدای مکالماتی دستگاه و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی آن هستیم. در کنار آنها نیز حسگرهای مجاورت‌سنج و نورسنجی محیط قرار دارند. البته این دو سنسور به شکل بسیار ماهرانه‌ای در این بخش پنهان شده‌اند. علاوه بر آن در کناره سمت چپ و بالای گوشی نیز یک LED کوچک به منظور نمایش دریافت اعلانات جدید قرار گرفته است. البته این مورد نیز در صورت خاموش و غیر فعال بودن کاملا پنهان از چشمان کاربر می‌باشد.

به بخش‌های کناری این گوشی می‌رویم. در کناره سمت چپ گوشی همانند گوشی پی8 هیچ جیز خاصی نظرتان را به خود جلب نخواهد کرد. حتی نوارهای پلاستیکی فوقانی و تحتانی آن نیز حذف گشته است و طراحی کاملا یک دستی و یکنواختی دارد.

gsmarena_007

کناره سمت راست گوشی بسیار شلوغ به نظر می‌رسد. در واقع در این بخش سه کلید و دو شیار قرار دارند. اما با این حال ظاهر آن بسیار زیبا و مناسب است. کلیدهای کنترل صدا در بخش بالایی قرار دارند و با طراحی بیضی شکل خود به سادگی هر چه بیشتر طراحی گوشی کمک کرده‌اند.

gsmarena_004

درست در زیر آن کلید پاور گوشی واقع شده است. این کلید دقیقا همانند آن چیزی که در گوشی پی8 مشاهده می‌شود دارای گودی خاصی بوده که دست کاربر را در صورت لمس آن به منطقه مناسب هدایت خواهد کرد. این بخش دقیقا از روی گوشی پی8 کپی برداری شده است و تنها اختلاف آن در جنس پلاستیکی این کلید می‌باشد.

gsmarena_005

در زیر این دکمه نیز دو شیار مجزا قرار گرفته‌اند. هر دو شیار نیز دارای سینی مجزای خود می‌باشند. یکی از آنها سیم کارت ابتدایی گوشی در ابعاد میکرو را در بر خواهد گرفت و دیگری نیز سیم کارت ثانویه با ابعاد نانو و یا یک کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی را وارد گوشی خواهد کرد.

gsmarena_006

سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدای گوشی در بخش فوقانی بدنه آن قرار گرفته است. درست در کنار آن نیز میکروفون ثانویه گوشی (به منظور حذف صدای نویز محیط) جای گرفته است. لازم به ذکر است که نسبت به گوشی پی8، مکان این دو مورد با کمی تغییر روبه‌رو گشته‌ است که البته خیلی قابل توجه و مهم نمی‌باشد.

gsmarena_008

در بخش زیرین بدنه این گوشی شاهد قرار گیری دو عدد توری مربوط به بلندگوهای گوشی هستیم. البته جالب است بدانید که تنها یکی از آنها مجهز به بلندگو می‌باشند! در حقیقت میکروفون اصلی گوشی در زیر توری دیگر پنهان گشته است. علاوه بر آن گوشی پی8 در این بخش دارای دو عدد پیچ نیز هست که البته در این بخش اثری از آنها نیست.

gsmarena_011

بخش پشتی گوشی کاملا مسطح است و هیچ اثری از بیرون‌زدگی لنز دوربین اصلی گوشی دیده نمی‌شود. همانند دیگر موارد، این بخش از گوشی نیز شباهت بسیار زیادی به گوشی پی8 هواوی دارد. با وجود فقدان پنل فلزی پشتی پی8، اما این گوشی هنوز هم شباهت بسیار زیادی به آن دارد. در حقیقت قاب پلاستیکی پشتی گوشی دارای ظاهری فلزی بوده و ممکن است در ابتدای کار هر کاربر و یا خریداری به شک بیندازد.

gsmarena_019

دوربین اصلی گوشی در گوشه سمت چپ و بالای آن قرار گرفته است و خوشبختانه از حاشیه کناری دستگاه فاصله گرفته است. در واقع نزدیک بودن لنز دوربین اصلی گوشی پی8 به حاشیه آن یکی از عمده‌ترین مشکلات این گوشی بود که باعث می‌شد به طور اتفاقی دست کاربر بر روی آن قرار گیرد. از طرفی فلاش LED دوگانه موجود در پی8، در این دستگاه به یک فلاش LED تک نزول یافته و درست در کنار لنز دوربین قرار دارد.

gsmarena_020 gsmarena_018

نمایشگر 

گوشی پی 8 لایت هواوی دارای یک نمایشگر 5.0 اینچی از نوع IPS LCD است. نمایشگر این گوشی از نظر ابعادی از گوشی پی8 (با ابعاد 5.2 اینچ) کوچکتر به حساب می‌آید. علاوه بر آن دقت تصویر 720p آن نیز کمتر از 1080p گوشی پی8 است. اما با این حال تصاویر به نمایش در آمده بسیار مناسب و شارپ و واضح به نظر می‌آیند.

gsmaren a_001

میزان چگالی تصویر نمایشگر این گوشی برابر 294 پیکسل در هر اینچ است که برای یک گوشی در این سطح بسیار مناسب و کافی به حساب می‌آید و حتی به سطح ایده‌آل نیز بسیار نزدیک است. وقتی نمایشگر این گوشی را در کنار گوشی پی8 قرار می‌دهیم شاهد کیفیت تصویر بسیار بهتر گوشی پی8 هستیم. البته بهتر است بدانید که پنل نمایشی IPS-NEO پی8 در این گوشی وجود ندارد. مسلما نمی‌توان از نمایشگر این گوشی عملکرد مناسبی همانند پنل نمایشی گوشی پی8 هواوی را انتظار داشت. در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه این موضوع شدیم که نمایشگر این گوشی در زمینه ساطع نمودن روشنایی کمی ضعیف بوده و در واقع در بهترین حالت این میزان برابر 362 نیت خواهد بود. جالب است بدانید که گوشی پی8 توانست در این بخش عدد 854 نیت را به ثبت برساند. البته این گوشی را در این حوزه می‌بایست با تلفن‌های هوشمند هم‌رده خود مقایسه کرد. جالب است بدانید که میزان نسبت کنتراست تصویر این گوشی نیز بسیار ضعیف بوده و این میزان تقریبا نصف عدد مربوطه در نمایشگر پی8 است.

Untitled

میزان خوانایی نمایشگر این گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب نسبتا مناسب است. در واقع این میزان خیلی عالی هم نیست اما در صورت عدم قرارگیری آن در زیر نور مستقیم خورشید، می‌توان با استفاده از نمایشگر آن به سادگی در محیط باز کار کرد.

Untitled

تست دوام باتری

پی8 لایت دارای یک باتری ثابت با ظرفیت 2200 میلی‌آمپر ساعت می‌باشد. این میزان ظرفیت باتری نسبتا کمتر از گوشی پی8 هواوی است. البته گوشی پی8 در کنار آن نیاز به انرژی باتری بیشتری نیز داشته و این موضوع به دلیل تراشه قدرتمندتر و همچنین نمایشگر دقیق‌تر رخ می‌دهد. این طور به نظر می‌رسد که هواوی از قرار دادن بعضی ویژگی‌های نرم‌افزاری پیشرفته مربوط به صرفه‌جویی در مصرف انرژی باتری خودداری کرده است. شاید این مورد خود دلیل ضعیف بودن این گوشی و عملکرد باتری آن در تست‌های اجرا شده بر روی این گوشی باشد. در حقیقت پی8 لایت توانست امتیاز کلی 53 ساعت را به نام خود به ثبت برساند.

gsmarena_001

جالب است بدانید که در طی اجرای تست‌های مشابه، گوشی پی8 توانست امتیاز 64 ساعت را از آن خود کند. البته این مقایسه در حالتی دیگر می‌تواند کاملا اشتباه باشد. زیرا گوشی پی8 دارای تراشه کاملا متفاوتی بوده و در کنار آن به میزان 480 میلی‌آمپر ساعت دارای ظرفیت باتری بیشتری نیز هست. با تمام این تفاسیر این گوشی توانست در طی مرورگری صفحات اینترنتی، 8 ساعت و نیم دوام آورد. البته در صورت استفاده از مرورگر کروم گوگل بجای اپلیکیشن پیش‌فرض گوشی، امتیازات بهتری مشاهده شد. در کنار آن با یکبار شارژ کامل گوشی، این دستگاه توانست به مدت 9 ساعت به پخش فیلم اقدام نماید که عدد نسبتا خوبی به حساب می‌آید. با تمام این تفاسیر با استفاده از این گوشی و با یکبار شارژ کامل آن می‌توانید به مدت یک روز کامل از آن استفاده کنید.

gsmarena_002

از طرفی نسخه اسنپدراگون گوشی پی8 لایت توانست امتیازات بسیار بهتری را در تست‌های مربوط به دوام باتری ما کسب نماید. به نظر می‌رسد بهترین بهینه‌سازی‌های انجام شده نسبت به تراشه کیرین هواوی در بخش‌های استندبای (آماده به کار) و مکالمه صوتی تحت شبکه 3G انجام گرفته است. با بدست آوردن امتیاز 61 ساعت، نسخه اسنپدراگون این گوشی به امتیاز کسب شده توسط پی8 هواوی بسیار نزدیک است. متاسفانه این گوشی از هیچگونه فناوری شارژ سریع و یا بی‌سیم گوشی بهره‌مند نمی‌باشد.

قابلیت‌های ارتباطی

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، گوشی پی8 لایت یک تلفن هوشمند دو سیم کارت به حساب می‌آید. هر دو سیم کارت می‌توانند به طور همزمان در حالت آماده به کار قرار گیرند. علاوه بر آن این گوشی دارای دو نسخه کیرین 620 و اسنپدراگون 615 نیز هست که البته مورد اخیر بیشتر به کشور ایالات متحده صادر می‌شود. هر دو نسخه از شبکه‌های 2G/GPRS/EDGE و 3G به همراه HSDPA پشتیبانی می‌کنند. نسخه کیرین دارای شبکه سه بانده 3G و چهار بانده 4G می‌باشد. این در حالی است که نسخه اسنپدراگون (مدل ALE-L04) از شبکه چهار بانده 3G و پنج بانده 4G پشتیبانی می‌کند. هر دو نسخه می‌توانند با استفاده از ویژگی Cat.4 LTE به بیشینه سرعت 150 مگابیت بر ثانیه دست یابند. این ویژگی بر روی هر دو سیم کارت قرارگرفته بر روی گوشی قابل اعمال و اجرا می‌باشد. وای‌فای این گوشی دارای استاندارد 802.11 a/b/g/n بوده و متاسفانه از 802.11ac پشتیبانی نمی‌کند. بلوتوث آن نسخه 4.0 بوده و دارای A2DP و EDR به همراه LE نیز هست. پورت استاندارد microUSB 2.0 این گوشی از قابلیت USB host پشتیبانی نمی‌کند. از نظر ناوبری این گوشی دارای قابلیت دریافت امواج مربوط به ماهواره‌های GPS/GLONASS می‌باشد. سرویس NFC این گوشی نیز فاقد قابلیت‌های پرداخت مالی است. این گوشی دارای رادیو FM نیز می‌باشد. گوشی پی8 هواوی دارای قابلیت‌های جدیدی همانند وای‌فای پلاس، سیگنال پلاس و رومینگ پلاس بوده که در گوشی پی8 لایت این موارد دیده نمی‌شود.

رابط کاربری

گوشی پی 8 لایت هواوی از آخرین نسخه رابط کاربری انحصاری این شرکت بهره می‌برد. در واقع این گوشی چینی دارای نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن به همراه ویرایش 5.0 از سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ می‌باشد. جالب است بدانید که نسخه اسنپدراگون این گوشی به نسخه جدید بروز نشده و در واقع از نگارش 4.4.4 اندروید موسوم به کیت‌کت بهره‌مند است!

gsmarena_007

از آنجایی که به احتمال بسیار زیاد نسخه آمریکایی این گوشی در آینده نزدیک به نگارش لالی‌پاپ اندروید مجهز خواهد شد، پس در ادامه به بررسی نسخه 3.1 رابط کاربری این گوشی در ویرایش لالی‌پاپ خواهیم پرداخت؛ باید گفت که این نسخه از رابط کاربری اموشن، اولین نسخه از رابط نرم افزاری این کمپانی چینی است که بر روی نسخه جدید سیستم عامل اندروید گوگل با نام لالی‌پاپ قرار می‌گیرد. البته این نسخه، شباهت بسیار زیای به نسخه‌های پیشین داشته و البته در مواردی، بهبودهایی در عملکرد آن دیده می‌شود. در واقع با حضور نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید و ویژگی‌های جدید آن شامل افزایش و بهبود عملکرد نرم افزاری، ثبات و همچنین بهبودهایی که در مورد APIها انجام گرفته است، رابط کاربری اموشن هواوی دارای همان ظاهر قبلی بوده و حسی تکراری را به کاربر خود منتقل خواهد کرد. در واقع این طور می‌تواند بهتر توضیح داد که تنها کاری که هواوی در این گوشی انجام داده است، مربوط به قرار دادن نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید و در کنار آن، ارتباط میان رابط کاربری با نسخه جدید این سیستم عامل بوده است. در حقیقت کمپانی هواوی کمی در این حیطه ضعیف کار کرده است و اثری از طراحی متریال گوگل در آن دیده نمی‌شود. همچنین طراحی تخت رابط کاربری هواوی بر روی این گوشی نیز بر جای مانده است و اثری از نما‌های زیبای نسخه جدید سیستم عامل اندروید در آن دیده نمی‌شود. در نهایت می‌توان گفت که نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی، استایل و طراحی خود را از نسل‌های پیشین خود محفوظ نگه داشته است و در واقع هدف هواوی از این کار، صدمه نزدن به تجربه کاری کاربران دنیا از رابط کاربری محصولات این شرکت بوده است. البته شرایط تا آن حد هم بد نبوده و این رابط کاربری هم اینک دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی بوده و کاربران و طرفداران این گوشی می‌توانند از ویژگی‌های بسیار متنوع آن بهره‌مند شوند.

صفحه لاک اسکرین (یا همان قفل صفحه) گوشی پی8 لایت هواوی از طراحی و افکت انیمیشنی sunshine بهره می‌برد و با کشیدن انگشت بر روی آن، این افکت نمایان خواهد شد. کمپانی هواوی در این رابط کاربری، ویژگی‌های بسیار جالبی را قرار داده است که تعویض خودکار تصویر پس زمینه صفحه لاک اسکرین گوشی (دارای تصاویر متنوع با موضوع‌های مختلف)، یکی از آنها است. همچنین امکان قرار دادن ویجت‌های مختلف بر روی این بخش نیز وجود داشته و کاربر می‌تواند همانند طراحی سیستم عامل iOS، آیکون‌های میانبر  زیبایی را  در این قسمت جای دهد. همچنین در هنگام رومینگ و  وارد شدن به یک کشور جدید، ویجت ساعت  دو گانه به طور خودکار به این قسمت اضافه می‌شود و در حقیقت، زمان کشور در حال حضور را نشان خواهد داد.

تصاویر به نمایش در آمده در این صفحه با نام Covers شناخته می‌شود و  در این گوشی، تعداد بسیار زیادی از تصاویر به طور پیشفرض در این بخش قرار دارند. علاوه بر آن در این قسمت امکان جستجو و همچنین دانلود موارد بیشتر نیز وجود دارد. همچنین هواوی با کاربران خود همانند شهروندان درجه یک رفتار کرده و در این بخش شاهد قرار گیری محلی اختصاصی به منظور مدیریت دانلودها، کانال‌های مربوط به آنها، به اشتراک گذاری و همچنین  تنظیمات بروز رسانی خودکار تحت شبکه وای‌فای هستیم. علاوه بر آن، در این بخش، قسمت خاصی تعبیه شده است که کاربر می‌تواند تصاویر مورد علاقه خود را انتخاب کرده و سپس، ترتیب بین آنها را مشخص کند. در نتیجه با هر بار روشن کردن صفحه نمایش گوشی، شاهد نمایش تصویر جدیدی خواهد بود و از این لحاظ، این بخش از گوشی هیچ وقت برای کاربر کسل کننده نخواهد بود.

مکان دیگری از این رابط کاربری که تشابه آن را به سیستم عامل iOS اپل نشان می‌دهد، مربوط به زمانی است که در هنگام حضور در بخش لاک اسکرین گوشی، انگشت خود را از زیر نمایشگر به سمت بالا سُر می‌دهید. در این حالت، صفحه کوچکی را به بالا خواهید کشید که همانند طراحی محصولات کمپانی اپل، میانبر‌هایی را در قالب منویی زیبا و لوکس به نمایش می‌گذارد. در واقع در این بخش شاهد لوازمی به منظور کنترل هر چه بهتر تصاویر سرویس کاور این گوشی هستیم و برای مثال کاربر می‌تواند تصاویر را به سمت جلو یا عقب حرکت دهد. همچنین میانبرهای ضروری و مفیدی همانند آیکون ضبط صدا، ماشین حساب، چراغ قوه و دوربین نیز در این بخش دیده می‌شود.

gsmarena_003

در صورت گشودن قفل صفحه گوشی به بخش هوم اسکرین یا صفحه اصلی آن وارد می‌شویم جایی شاهد طراحی استاندارد هواوی هستیم. در قسمت تحتانی این بخش، پنج آیکون میانبر وجود دارند که قابلیت ویرایش توسط کاربر را داشته و در تمامی مسیر صفحه اصلی گوشی قابل مشاهده می‌باشند. قابلیت جای گذاری حداکثر 9 قاب در بخش صفحه اصلی از دیگر خصوصیات این قسمت است. مسلما این مقدار به دلیل نبود کشوی برنامه‌ها در این رابط کاربری توسط برنامه‌های از پیش نصب شده و دیگر اپلیکیشن‌ها پُر خواهد شد. در حقیقت تمامی برنامه‌هایی که در آینده نصب خواهید کرد، به این بخش منتقل خواهد شد و دیگر خبری از ردیف و ستون‌هایی از برنامه‌ها نخواهد بود، البته این منظره در رابط کاربری‌های شرکت‌های اپل و شیائومی و همچنین در نسخه وانیلی سیستم عامل اندروید هم به وضوح قابل مشاهده است. از مزیت‌های این طراحی، عدم نگرانی کاربر در ایجاد میانبر‎هایی از آیکون برنامه‎های مورد نظر خود در صفحه اصلی گوشی می‌باشد. از معایب آن نیز عدم توانایی کاربر در مخفی کردن آیکون برنامه‌ها است و در حقیقت باعث ایجاد ازدحام و شلوغی صفحه اصلی گوشی خواهد شد. هرچند امکان قرار دادن آنها در پوشه‌های مختلف و گروه‌بندی آنها نیز وجود دارد.

در صورت اجرای جسجر لمسی نزدیک کردن دو انگشت به هم بر روی صفحه نمایش (Pinch Zoom)، به بخش  دیگری به نام  Overview mode یا تنظیمات صفحه هوم اسکرین گوشی منتقل خواهید شد و در این بخش می‌توان به تنظیم قاب‌های صفحه اصلی (اضافه کردن و یا حذف آنها) اقدام کرد. پشتیبانی از ویجت‌ها از دیگر قابلیت‌های این بخش بوده و گرچه تعدادی از ویجت‌های پیش‌فرض اندروید در ابتدا در آن قرار دارد اما ویجت‌های اختصاصی هواوی نیز به آن اضافه گشته است.

قرار دادن و جای گذاری تم‌ها از دیگر قابلیت‌های نرم افزاری این رابط کاربری زیبا بوده و با انتخاب یک تم‌، مواردی همچون تصویر پس‌زمینه گوشی، طراحی قفل صفحه، سیستم و آیکون برنامه‌ها، فونت نوشتاری سیستم، رنگ کلی سیستم و همچنین صدا‌ها و هشدار‌ها دست خوش تغییر می‌شوند. امکان تطبیق انیمیشن انتقالی قاب‌های صفحه اصلی و برنامه‌ریزی به منظور تغییر تصویر پس‌زمینه به طور تصادفی یا تحت فاصله زمانی معین از دیگر ویژگی‌های این بخش می‌باشد.

صفحه اعلانات گوشی دارای دو بخش است که اولین قسمت مربوط به اعلانات گوشی بوده و آنها بر اساس اطلاعات زمانی ترتیب‌بندی می‌شوند. در صفحه دوم نیز شاهد قرار‌گیری تنظیمات فوری گوشی خواهید بود. در حالت عادی تنها 3 ردیف از آیکون تنظیمات فوری به نمایش در خواهد آمد و در پایین آن نیز محل قرار‌گیری میله تنظیم روشنایی نمایشگر جای داده شده است. همچنین سایه رنگی که در پس زمینه این صفحه قرار گرفته است، دارای درجه‌ای به منظور تغییر و تعدیل میزان آن توسط کاربر بوده و البته این صفحه شفاف با نمای تار خود ما را دوباره به یاد رابط کاربری iOS اپل می‌اندازد.

در بخش جابه‌جایی میان برنامه‌های گوشی پی 8 لایت هواوی که با نگه داشتن دکمه ناوبری آن در قسمت پایینی نمایشگر گوشی به این قسمت منتقل خواهید شد، شاهد نمایش صفحه خواهید بود که در آن برنامه‌های در حال اجرا نمایش داده می‌شود و امکان بستن هر کدام از برنامه‌ها با کشیدن انگشت بر روی آنها وجود دارد و اگر تعداد برنامه‌ها زیاد بود، می‌توانید از دکمه Clear all بدین منظور استفاده کنید. در بالای این دکمه میزان حافظه رم کل و همچنین میزان اشغال شده آن توسط برنامه‌های جاری، نشان داده می‌شود.

هواوی در زمینه طراحی این نسخه از رابط کاربری اموشن از ویژگی‌های نرم‌افزاری زیادی استفاده کرده است و بخش‌های مدیریت انرژی، تنظیمات مربوط به کلید‌های ناوبری، ایجاد هوم اسکرین ساده (شبیه به طراحی گوشی‌های با استایل سیستم عامل ویندوز فون)، حالت Do not disturb (به منظور غیر فعال کردن صدای تمامی هشدار‌ها) و حتی مود استفاده از گوشی با یک دست، از جمله این قابلیت‌ها هستند.

حالتی به نام Do Not Disturb نیز وجود دارد که بوسیله آن، تمامی صدا‌های هشدار در حالت قفل گوشی غیر‌فعال می‌شوند و این حالت قابلیت تنظیم شدن داشته و می‌توان بر اساس تاریخ و زمان، آن را شخصی‌سازی کرد. همچنین امکان جای گذاری استثنائاتی نیز بر روی آن وجود خواهد داشت. رابط کاربری این گوشی دارای تنظیمات بسیار پیشرفته و گوناگونی بوده و از این نظر کاربر می‌تواند به بخش‌های گسترده‌ای دسترسی داشته باشد. در واقع بسیاری از بخش‌های رابط کاربری این گوشی در جهت علایق کاربر شکل گرفته است و برای مثال، می‌توانید گوشی خود را (از طریق صفحه لاک اسکرین) به دستگاهی بسیار امن تبدیل کنید.

در نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی، کاربر می‌تواند به بخش‌های بسیار زیادی دسترسی داشته و عملکرد بخش‌های زیادی را تحت نظر داشته باشد. تنظیمات اختصاصی مربوط به میزان دسترسی برنامه‌های مختلف در بخش‌های صفحه اعلانات و شبکه دیتای گوشی از جمله این موارد هستند. در بخش تنظیمات اصلی صفحه اعلانات گوشی، بخشی به همین منظور تعیین گشته است که کاربر می‌تواند بر روی برنامه‌ها مختلف نظارت داشته و در حقیقت، سطح نمایش اعلانات مربوط به هر برنامه تنظیم می‌شود. همان طور که میدانید، سه نوع اعلان مختلف بر روی این نسخه از سیستم عامل اندروید قابل مشاهده خواهد بود و اعلان نواری (معمولی)، اعلانی که بر روی صفحه لاک اسکرین گوشی به نمایش در می‌آید و اعلان تصویری بزرگ، از جمله این درجات خواهند بود. همچنین تنظیماتی برای بخش شبکه دیتای گوشی نیز تعبیه گشته است و کاربر می‌تواند به میزان دسترسی و سطح استفاده مجاز هر اپلیکیشن از شبکه اینترنت سیم کارت نظارت دقیقی داشته باشد. در واقع کاربر اجازه استفاده هر برنامه از شبکه وای‌فای یا دیتای گوشی را ویرایش و تنظیم کرده و با استفاده از این ویژگی، از حد رفت میزان بسیار زیادی از ترافیک اینترنتی کاربر جلوگیری می‌شود و به بهینه سازی مصرف اینترنت دیتا سیم کارت موجود در گوشی و استفاده از آن در زمینه‌‌های مورد نیاز، کمک می‌شود.

علاوه بر آن این رابط کاربری همانند قسمت‌های پیشین، دارای بخشی به منظور مدیریت باتری گوشی نیز بوده و علاوه بر آن رابط کاربری اموشن دارای رابط کاربری خاصی به منظور مدیریت برنامه‌های محافظ شده می‌باشد. در حقیقت این موضوع به آن معناست که کاربر می‌تواند برنامه‌های ضروری و خاصی را به عنوان برنامه‌های محافظت شده تعیین کند و از اینجای کار، برنامه‌ مورد نظر هیچ محدودیت خاصی (همانند آنچه در بخش‌های پیشین دیده شد) را حس نخواهد کرد و می‌تواند به اندازه دلخواه خود از باتری یا اینترنت دیتای گوشی (حتی وقتی صفحه نمایش گوشی خاموش بوده و یا برنامه مزبور در حالت پس‌زمینه در حال اجرا است) استفاده کند. مسلما اپلیکیشن‌هایی که در این لیست قرار نگرفته‌اند، از این امتیازات محروم خواهند بود. مطمئنا وجود این گونه تنظیمات کنترلی در این سطح (که باعث شگفتی و حیرتمان شد)، باعث تبلیغ هرچه بهتر گوشی‌های این شرکت چینی شده و امیدواریم که کمپانی‌های بزرگ و مشهور دنیا در آینده‌ای نزدیک، بتوانند این سطح از تنظیمات و دسترسی ساده کاربران به بخش‌های مهم و کاربردی تنظیمات گوشی را برای دستگاه‌های هوشمند خود محیا کنند. به احتمال زیاد، با قرار دادن این بخش نرم افزاری توسط کمپانی‌های دیگر، در کنار فروش بیشتر محصولات خود، می‌توانند شاهد کسب امتیازات بسیار خوبی در تست‌های سخت افزاری دستگاه‌های خود باشند.

گستره دسترسی کاربران به ویرایش حالت‌های دلخواه خود در این گوشی بسیار زیاد بوده و در این رابط کاربری امکان ویرایش و تنظیم حالات مختلف کلید‌های ناوبری پیش‌فرض اندرویدی موجود در زیر صفحه نمایشگر نیز وجود دارد. امکان جا‌به‌جایی میان دکمه‌های task switcher (کلید جا‌به‌جایی میان برنامه‌ها) و back (کلید بازگشت) وجود داشته و حتی می‌توان به گذاشتن میانبری به منظور نمایش صفحه اعلانات نیز اقدام کرد. همچنین قابلیت مخفی‌سازی بخش ناوبری گوشی و آشکار‌سازی آن توسط کشیدن انگشت دست از پایین‌ترین محل نمایشگر به سمت بالا نیز وجود دارد. علاوه بر آن، این گوشی دارای تنظیماتی اختصاصی به منظور کار کردن هرچه بهتر و راحت‌تر کاربر با نمایشگر نسبتا بزرگ گوشی و توسط یک دست خود است.

از طرفی این رابط کاربری دارای فرمان‌های حرکتی مخصوص به خود بوده و با برگرداندن گوشی به اطراف، کج کردن، برداشتن گوشی و دیگر موارد موجود، می‌توانید وظایف خاصی را به گوشی اختصاص دهید. این ویژگی دارای تنظیمات بسیار زیادی بوده و به اصطلاح، دست کاربر در این بخش بسیار باز است.

در کنار آن می‌توان قابلیتی جدید به نام دکمه تعلیق یا Suspend button را نیز فعال کرد که توسط آن و با کشیدن انگشت دست از هر سمت نمایشگر به سمت داخل آن، منویی شناور ظاهر خواهد شد که در این لیست، دکمه‌های Back و Home و Task Switcher (همان 3 دکمه ناوبری گوشی) به همراه Lock (قفل گوشی) و Close all (به منظور بستن تمامی برنامه‌های در حال اجرا) وجود دارند. بوسیله این ویژگی می‌توانید به راحتی گوشی پی 8 را با یک دست به طور کامل کنترل نمایید. اما اگر این ویژگی برای شما کافی نمی‌باشد و شما را راضی نکرده است، هیچ نگران نباشید زیرا هواوی در این رابط کاربری اقدام به تعبیه حالتی بنام one hand mode کرده است که از ویژگی‌های جالب آن، جا‌به‌جایی صفحه کلید گوشی، برنامه شماره‌گیری و دکمه‌های ناوبری گوشی به سمت چپ یا راست نمایشگر بر اساس اطلاعات سنسور شتاب‌سنج گوشی می‌باشد.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

گوشی پی8 لایت هواوی به تراشه خانگی کیرین 620 های‌سیلکون این کمپانی مجهز گشته است. این چیپ در بخش CPU خود دارای هشت هسته کورتکس A53 می‌باشد که البته همه آنها به طور غیرمنتظره‌ای بر روی میزان فرکانس کاری نسبتا پایین 1.2 گیگاهرتز تنظیم شده‌اند.

gsmarena_003

از طرفی تراشه موجود در این گوشی دارای واحد گرافیکی Mali-450MP4 نیز هست که البته در مقایسه با دیگر رقبای هم سطح خود کمی ضعیف به نظر می‌رسد. البته نسخه ALE-L04 این گوشی دارای تراشه اسنپدراگون 615 کوالکام بوده و شاید بتواند در این زمینه نتایج بهتری را از خود بر جای بگذارد. در این بخش از بررسی، دو گوشی دیگر که دارای تراشه کیرین 620 هستند با نام‌های آنر 4 ایکس و آنر 4 سی هواوی را نیز به این رقابت دعوت کرده‌ایم.

در ابتدای کار در بنچمارک گک بنچ به سراغ بررسی عملکرد خام CPU تراشه موجود در این گوشی می‌رویم. این در حالی است که به دلیل پایین بودن میزان فرکانس هسته‌ها، انتظار زیادی از آن نمی‌رود. جالب است که در هنگام اجرای این تست، گوشی مزبور توانست امتیاز بسیار خوبی را از آن خود کرده و تمامی گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 615 را در این زمینه شکست دهد.

Untitled

در تست ترکیبی آنتوتو نیز گوشی پی8 لایت توانست امتیازات بسیار مناسب و قانع‌کننده‌ای را بدست آورد. قدرت CPU و میزان حافظه RAM این گوشی به افزایش این عدد کمک کرده و البته به احتمال زیاد عملکرد ضعیف‌تر بخش گرافیکی از کمیت آن کاسته است.

Untitled

در بخشی دیگر به سراغ تست‌های بیس مارک 2 رفتیم. این بخش را با تست ترکیبی آن شروع کرده و دیدیم که نسخه اسنپدراگون این گوشی توانست امتیازات بسیار مناسبی را بر خلاف نسخه اصلی از آن خود کند. مسلما ضعف واحد گرافیکی تراشه کیرین هواوی می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل آن باشد. در ادامه کار به سراغ عملکرد تک هسته‌ای CPU این گوشی رفته و دیدم که هر نسخه باز هم کمی ضعیف ظاهر شدند. در بخش چند هسته‌ای شرایط کار کمی بهتر شده و نسخه کیرین توانست اینبار بر مدل اسنپدراگون غلبه کند.

Untitled Untitled.pngs Untitled.pngs.pngs

در ادامه به سراغ بررسی واحد گرافیکی Mali-450MP4 تراشه کیرین 620 هواوی رفتیم. جالب است بدانید که واحد گرافیکی این گوشی توانست در بخش‌های مختلف امتیازات بسیار خوب و دور از انتظاری را از آن خود کند. در تست صفحه خاموش، امتیاز این گوشی با گوشی پرچمدار 2015 هواوی یعنی پی8 برابر است. در تست صفحه روشن نیز به دلیل بالاتر بودن دقت تصویر و سنگینی پردازش‌های گرافیکی گوشی پی8، پی8 لایت توانست به سادگی از آن جلو بزند. همانطور که انتظار می‌رفت در هر دو تست نسخه اسنپدراگون این گوشی توانست امتیازات درخشانی را (در سطح گوشی‌های میان‌رده) از خود بر جای بگذارد.

Untitled.pngs.pngs.pngs Untitled.pngs.pngs

در بخش سنجش عملکرد مرورگری اینترنت این گوشی به وضوح ضعف هواوی در بهینه‌سازی صحیح این گوشی دیده می‌شود. تست‌های انجام شده در این بخش توسط مرورگر پیشفرض موجود در این گوشی انجام شده است که البته به نظر می‌رسد از نسخه قدیمی‌تر برنامه کروم نشات گرفته باشد. ویرایش جدید کروم موجود در این گوشی توانست امتیازات بسیار بهتری را از خود نشان دهد. هر دو نسخه این گوشی (مخصوصا مدل اسنپدراگون) امتیازات ضعیفی را از خود بر جای گذاشتند.

Untitled.pngs.pngs.pngs Untitled.pngs.pngs.pngs.pngs

در نهایت باید گفت که گوشی پی8 لایت توانست با وجود تئوری کاستی‌های زیاد در بخش تراشه، امتیازات نسبتا خوبی را مخصوصا در بخش واحد گرافیکی از آن خود کند. در پایان این بخش این طور می‌توان اضافه کرد که تراشه کیرین 620 های‌سیلکون برای این گوشی و سطح میان‌رده آن بسیار کافی و مناسب به نظر می‌رسد و کاربران را در زمینه کاربری روزانه و اجرای بازی‌های سبک کاملا راضی نگه خواهد داشت.

برنامه دفترچه تلفن 

برنامه دفترچه تلفن این گوشی دارای سه زبانه مجزا می‌باشد که با کشیدن انگشت بر روی نمایشگر به صورت افقی به طرفین، می‌توانید میان زبانه‌ها جا‌به‌جا شوید. لازم به ذکر است که این برنامه در کنار برنامه‌های شماره‌گیری و پیام‌رسانی گوشی در یک اپلیکیشن و در زبانه‌های مختلف قرار گرفته است. در صورت تمایل به دستیابی سریع به اطلاعات مخاطب خود، می‌توانید از لیست الفبایی موجود در سمت راست نمایشگر استفاده کرده و یا از فیلد جستجوی مخاطبین بهره‌ ببرید. با لمس هر یک از مخاطبین موجود در دفترچه تلفن، پنجره شناوری گشوده می‌شود که با پایین آوردن قسمت زیرین آن، شاهد نمایش اطلاعات جزئی‌تر آن خواهید بود.

علاوه بر آن مشابه لانچر‌های اندرویدی، در رابط کاربری این گوشی نیز می‌توان اطلاعات و تنظیمات بسیار جزئی و گسترده‌ای مانند نوع صدای زنگ و هشدار و یا عکس به همراه دیگر اطلاعات شخصی مربوط به یک مخاطب را ویرایش و تنظیم کرد. در صورت قرار‌گیری مخاطبین شما در سرویس‌های مختلف گوشیتان، می‌توانید آنها را به این قسمت لینک دهید. از طرفی این برنامه از سرویس مسدود‌سازی مخاطبین و ایجاد لیست سیاه نیز پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن شماره‌گیری

گوشی هوشمند پی 8 لایت هواوی در این حوزه بسیار قدرتمند بوده و از نظر آنتن‌دهی، رسایی صدای بلندگوی کنار گوش در هنگام مکالمات و عملکرد سنسور مجاورت‌سنج در هنگام نزدیک کردن دستگاه به گوش به منظور غیر‌فعال سازی نمایشگر گوشی، بسیار عالی و کم نقص است. میکروفون ثانویه موجود بر روی بدنه گوشی نیز به ایجاد مکالمه‌ای صاف و بدون هیچ‌گونه تداخل و نویز محیط کمک خواهد کرد. بهتر است بدانید که منوی شماره‌گیری گوشی (dialer) و همچنین بخش تاریخچه مکالمات (call log) مشترک بوده و صفحه شماره‌گیری این گوشی از ویژگی شماره‌گیری هوشمند شامل قابلیت ارتباط با مخاطبین از طریق نام و یا شماره آنها بهره‌مند است. همچنین جالب است بدانید که این صفحه می‌تواند به منظور دسترسی بهتر کاربر، به بخش سمت راست و یا سمت چپ نمایشگر کوچک شده و به آن قسمت متمایل شود.

اپلیکیشن پیام‌رسانی و ایمیل

برنامه پیام‌رسانی موجود در این دستگاه نیز مانند بسیاری از گوشی‌های دیگر دارای بخش‌های ارتباطی SMS و MMS بوده و با قرار‌گیری، عکس، فیلم و یا صدای ضبط شده بر روی یک پیام، به طور خودکار پیام مورد نظر به MMS (پیام چند‌رسانه‌ای) تبدیل خواهد شد. گوشی پی 8 لایت هواوی به اپلیکیشن Hangouts نیز مجهز بوده و کاربران در این حیطه نیز می‌توانند به رد و بدل کردن پیام اقدام نمایند. آخرین نسخه از این برنامه، اجازه تلفیق برنامه مزبور را با اپلیکیشن پیام‌رسانی گوشی می‌دهد و از طرفی برنامه‌های مکالمه متنی Gtalk و +Google نیز به آن اضافه شده است.

برنامه Gmail این گوشی در حوزه ایمیل‌رسانی بسیار کاربردی بوده و هم اینک صندوق پیام آن دارای 4 بخش متفاوت بوده (پیام‌های اصلی، اجتماعی، تبلیغاتی و بروز‌رسانی‌ها) که به تازگی کمپانی گوگل آن را در رابط کاربری آنلاین برنامه خود گنجانده است، می‌باشد. برنامه Email پیش‌فرض اندروید نیز در این گوشی موجود می‌باشد و از نظر کاربردی شباهت زیادی به برنامه جی‌میل گوگل دارد. با این تفاوت که این اپلیکیشن از ویژگی POP و IMAP (مربوط به قابلیت دریافت پیام از طریق دیگر برنامه‌ها و حتی در حالت عدم اتصال به اینترنت) صندوق پیام بهره می‌برد. قابلیت اخیر به دلیل پشتیبانی از چندین حساب کاربری ایمیل به طور همزمان در یک برنامه حائز اهمیت است.

صفحه کلید مجازی

پی 8 لایت به صفحه کلید بسیار خوبی و مناسبی مجهزی بوده و تنظیمات مربوط به آن بسیار گسترده است.  قابلیت‌های تایپ Swype (کشیدن انگشت بر روی کلید‌واژه‌ها بدون برداشتن آن از روی نمایشگر)، پشتیبانی از تم‌های مختلف، قابلیت دو نیم کردن صفحه کلید، تنظیم بلندی صفحه کلید از جمله آنها هستند. هر‌چند بسیاری از قابلیت‌ها مزبور در منوی تنظیمات کیبورد این گوشی  قرار داده شده است و دسترسی فوری به آنها کمی دشوار است. بهتر بود که بر روی صفحه کلید این گوشی همانند دیگر رابط کاربری‌ها شرکت‌های مختلف از میانبری به منظور دسترسی سریعتر به آنها استفاده می‌شد. پشتیبانی از فرمان‌های صوتی مانند Google voice از دیگر قابلیت‌های این صفحه کلید بوده و امکان دانلود زبان‌های گفتاری مختلف نیز داده شده‌ است.

اپلیکیشن گالری

گوشی هوشمند پی8 لایت هواوی با وجود در اختیار داشتن نسخه 3.1 از رابط کاربری اموشن و در کنار به همراه داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید، بسیاری از ویژگی‌ها را از نسل پیشین خود یعنی گوشی اسند پی7 به عاریت گرفته است. بخش گالری تصاویر، یکی از این موارد است. برنامه گالری گوشی پی8 نسبت به نسخه قبلی رابط کاربری هواوی، بروزرسانی بسیار مناسبی داشته و هم اینک از ترتیب بندی زمانی جدیدی بهره‌مند است (دسته بندی تصاویر گالری بر اساس زمان ثبت شدن آنها انجام می‌گیرد). گروه‌ بندی این گالری به طور پیش‌فرض بر روی این ترتیب بندی قرار داشته اما در صورت عدم تمایل استفاده از این حالت، می‌توان به شکل نمای استاندارد قبلی برگشته و تمامی تصاویر در داخل آلبوم‌های مخصوص به خود قرار بگیرند؛ با گشودن یکی از عکس‌ها در فضای گالری این گوشی، امکانات بسیار زیادی جهت ویرایش فوری عکس نظیر چرخاندن و یا حذف عکس می‌دهد و امکان به اشتراک گذاشتن تصاویر توسط DLNA از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌باشد.

از طرفی می‌توان به قسمت ویرایش تصاویر این برنامه نیز رفته و از امکانات بسیار خوبی همچون تنظیمات نوردهی و تطبیق آنها (پس می‌توان سایه‌ها را بدین وسیله از داخل محیط‌های پُر نور بیرون آورد)، انواع فیلتر‌ها و بهبودی زیبایی صورت (که گوشی به طور خودکار صورت فرد مورد نظر موجود در عکس را تشخیص خواهد داد) بهره برد. این بخش بسیار مجهز بوده و در این قسمت، ابزارهای زیادی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. فیلتر‌های مختلف، افکت‌های گوناگون تصویری و اعمال انواع واترمارک بر روی تصویر به منظور درج زمان، مکان، آب و هوا و هر گونه تعریف شرایط و نظردهی، از جمله ابزار‌های پیش روی کاربر خواهند بود. مسلما کاربران جوان از این ویژگی‌های جدید بسیار خوشحال خواهند شد و از آنها استفاده خواهند کرد.

ویدئو پلیر 

کمپانی هواوی اقدام به قرار دادن پلیری نسبتا قدرتمند بر روی این گوشی کرده است و در بررسی‌های انجام شده این پلیر تقریبا از تمامی کدک‌های موجود پشتیبانی می‌کند. گرچه بهتر بود پشتیبانی از فرمت صدای AC3 نیز در دستور کار آن قرار می‌گرفت. در هر حال وجود این پلیر، تقریبا کاربر را از دانلود پلیری دیگر بی‌نیاز کرده است. البته مشکل پیش رو، در اکثر گوشی‌های اندرویدی قابل مشاهده است. البته هر چقدر در منو‌های این پلیر جستجو کردیم، به موردی جهت نمایش زیرنویس فیلم برخورد نکردیم. تنظیمات خیلی زیادی در آن یافت نمی‌شود ولی با این وجود گزینه‌ای به منظور اجرا فیلم‌ها در حالت پنجره شناور وجود دارد. از طرفی از ظاهر برنامه به نظر می‌رسد که امکانات آن بسیار ساده باشد. در هر صورت عملکرد آن بسیار راضی‌کننده است.

موزیک پلیر

گوشی هوشمند پی 8 لایت به موزیک پلیر اختصاصی هواوی مجهز شده است. این برنامه دارای چهار نوع زبانه لیست پخش می‌باشد. دسته بندی آهنگ‌ها نیز بر اساس، نام آهنگ، نام هنرمند، نام آلبوم و همچنین اسم پوشه آهنگ انجام می‌پذیرد. همچنین قابلیت ساخت لیست پخشی دلخواه و اختصاصی  کاربر نیز در این اپلیکیشن وجود دارد. صفحه “در حال پخش” این گوشی نسبتا استاندارد بوده و نام آلبوم به همراه متن آهنگ (لیریک) را به نمایش می‌گذارد. البته خبر بسیار بد برای علاقه‌مندان موزیک، عدم وجود هیچ‌ گونه اکولایزری در این برنامه بوده و احتمالا طرفداران موسیقی از شنیدن این موضوع به شدت ناراحت خواهند شد. البته بجای آن، این برنامه دارای ویژگی‌های اضافی بسیار زیادی است. همچنین متن آهنگ، اطلاعات آن و تصویر آلبوم در حال پخش به طور خودکار به نمایش در خواهد آمد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب و کاربردی موجود در این بخش مربوط به قابلیت فیلتر و اَلَک کردن آهنگ‌های در حال پخش بر اساس مدت زمان آنها است. با استفاده از این ویژگی، دیگر صداهای مربوط به زنگ گوشی موجود در حافظه گوشی در هنگام گوش دادن به موزیک‌ها در لیست پخش قرار نخواهند گرفت.

رادیو FM

این تلفن هوشمند مجهز به سرویس دریافت کننده سیگنال‌‎های رادیویی بوده و قابلیت پخش رادیو از طریق هدفون یا بلندگوی گوشی را دارد. البته در حالت پخش صدا از مسیر بلندگوی گوشی، می‌بایست هدفون به گوشی متصل باشد، زیرا در این حالت هدفون متصل شده به گوشی به عنوان آنتن و تقویت کننده دریافت امواج رادیویی عمل می‌کند. البته نبود قابلیت پشتیبانی از سرویس RDS کمی ناامید کننده بود و کاربر می‌بایست خود به طور دستی، نام ایستگاه‌های رادیویی موجود را به ثبت برساند.

کیفیت صدای خروجی گوشی

در تست‌های اجرا شده بر روی این گوشی شاهد کیفیت صدای نسبتا خوب آن بودیم. هر چند نمی‌توان در این زمینه آن را با گوشی پی8 مقایسه کرد و در واقع باید آن را در کنار دیگر تلفن‌های هوشمند میان‌رده قرار داد. میزان بلندی صدای گوشی نیز نسبتا کمتر از حد میانگین و متوسط بود. در هنگام اتصال هدفون‌ها به گوشی شرایط از این هم بدتر شده و در واقع شاهد یکی از بدترین نتایج در این بخش بودیم. علاوه بر آن با دیدن نمرات پایین در میزان بلندی صدای، به هیچ وجه این موارد مورد رضایت علاقه‌مندان به موسیقی و آهنگ نخواهد بود.

Untitled

دوربین

گوشی هوشمند پی 8 لایت هواوی در بخش دوربین اصلی خود دارای یک حسگر 13 مگاپیکسلی است که می‌تواند تصاویری با دقت 4160 × 3120 پیکسل را تولید کند. علاوه بر آن یک فلاش LED دو گانه نیز در کنار آن قرار گرفته است. مشخصات این بخش از دستگاه شباهت بسیار زیادی به گوشی سطح بالای پی8 این کمپانی دارد. با این حال تفاوت‌هایی میان این دو وجود داشته و مواردی همچون فقدان حسگر RGBW و سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر از جمله آنها می‌‌باشند. البته هم اکنون این گوشی از حسگر BSI CMOS استفاده می‌کند. بنابراین می‌توان از آن انتظار عکاسی خوبی را در محیط‌های کم نور داشته باشیم.

gsmarena_004

بخش رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار ساده و راحت بوده و به هیچ وجه دارای فضایی شلوغ نیست. در سمت راست نمایشگر و قسمت فوقانی دکمه شاتر گوشی بخشی وجود دارد که از حالت کشیدن انگشت پشتیبانی می‌کند. با کشیدن انگشت بر روی آن، می‌تواند تنظیمات و حالت‌ها را از میان گزینه‌های عکاسی، فیلم برداری و all focus (فوکوس بر روی تمامی نقاط) انتخاب کنید. همچنین به منظور فعال سازی حالت Burst mode و عکس برداری پشت سر هم و متوالی می‌بایست تنها دکمه شاتر دوربین را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید. در قسمت سمت چپ نمایشگر این گوشی شاهد منوی پیشرفته‌ای خواهید بود که در این بخش می‌توانید به انتخاب مود‌ها و حالت‌های مختلفی مانند HDR و یا پانوراما اقدام کنید. همچنین تنظیمات پیشرفته دیگری همانند دنبال کردن سوژه، تشخیص لبخند و اجازه عکسبرداری خودکار توسط آن، لمس نمایشگر به منظور عکسبرداری، فعال و یا غیر فعال‌سازی ثبت اطلاعات مکانی تصاویر ثبت شده، تنظیم حساسیت سنسور (ISO)، تنظیم تراز سفیدی و دیگر موارد نیز وجود دارند.

عکس‌برداری

تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی بسیار باکیفیت هستند. جزئیات تصویر به دقت به ثبت رسیده‌اند و رنگ‌ها نیز به شکل بسیار دقیقی ذخیره شده‌اند. شارپنس و وضوح تصویر نیز در تمامی بخش‌های تصویر یکسان و یک‌دست است. متاسفانه نویز تصویر در محیط روشنایی روز کمی بیشتر از حد انتظاراتمان بود اما با این حال به دلیل جزئی بودن می‌توان از آن صرف نظر کرد. خروجی تصاویر بسیار باکیفیت و رضایت‌بخش هستند. جالب است بدانید که در کل کیفیت تصاویر دوربین این گوشی شباهت بسیار زیادی به گوشی پی8 این شرکت داشته و هر دو نیز از مشکلات مربوط به نویز تصویر رنج می‌برند. در بخش زیر شاهد نمایش تصاویر کوچک شده دوربین اصلی پی 8 لایت هواوی هستید:

در حالت استفاده از مود HDR دوربین این گوشی به منظور نمایش بیشتر جزئیات موجود در بخش‌های تاریک و یا روشن تصویر، پردازشگر دوربین این گوشی توانست جزئیات موجود در بخش‌های تاریک صحنه را با کمترین میزان کاهش کیفیت تصاویر به معرض نمایش در آورد. البته تغییرات اعمال شده کمی نامحسوس هستند البته جالب است بدانید که این گوشی می‌تواند در حالت خودکار نیز قرار گرفته و در صورت نیاز، حالت HDR را فعال نماید. در حالت auto HDR، تصاویر با کمی اثر تاری دلپذیر ثبت می‌شوند. در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از این تصاویر در ابعاد کوچکتر هستید:

در بخش زیر نیز تصاویر ثبت شده توسط حالت HDR دستی به نمایش گذاشته شده است:

علاوه بر آن عکاسی ماکرو (از اجسام کوچک) این گوشی را نیز امتحان کردیم. پی8 لایت توانست از این بخش نیز سربلند بیرون آید:

gsmarena_021

متاسفانه هیچگونه مود جالب و خاصی همانند آنچه در گوشی پی8 هواوی یافت می‌شود (مانند مودهای light painting و light trails) در این گوشی قابل مشاهده نیست.

پی8 لایت قادر است در بخش عکاسی پانوراما تصاویر بسیار باکیفیتی به همراه هم‌پوشانی بسیار مناسب، نسبت کنتراست تصویر عالی و همچنین میزان جزئیات تصویر رضایت‌بخشی را ارائه دهد. گاهی در هنگام جابه‌جایی در امتداد خطوط راست همانند دیوار ساختمان‌ها شاهد اثر Artefacts هستیم. در نهایت باید گفت که شرکت هواوی در زمینه تولید برنامه‌ای مناسب جهت عکاسی پانوراما بسیار مناسب و عالی عمل کرده است. در بخش زیر شاهد نمایش تصاویر پانوراما پی8 لایت هواوی در دو نمای افقی و عمودی هستید:

gsmarena_002

gsmarena_003

پی 8 لایت هواوی در زمینه عکاسی بسیار عالی ظاهر شد، اما شاید بهتر باشد این گوشی را در میدان نبرد با دیگر گوشی‌های برتر دنیا قرار داده و دوربین 13 مگاپیکسلی آن را در شرایطی برابر با دیگر گوشی‌ها با همین دقت حسگر مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. با کلیک بر روی تصاویر زیر می‌توانید به بخش‌های مختلف بررسی و مقایسه عکس‌های ثبت شده توسط دوربین پی8 لایت و دیگر گوشی‌های رقیب آن همانند دوربین 13 مگاپیکسلی پی8 هواوی رفته و آنها را مورد بررسی موشکافانه خود قرار دهید.

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلم‌برداری

تلفن هوشمند پی8 لایت هواوی می‌تواند در بهترین حالت خود، با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازد. متاسفانه با وجود قدرت سخت افزاری بسیار بالا به منظور پردازش تصویر، هیچ گونه گزینه‌ای به منظور ضبط تصاویر با دقت 4K در اپلیکیشن این گوشی یافت نمی‌شود. همچنین همانند حالت عکسبرداری، این بخش نیز دارای یک منظره‌یاب کوچک بر روی نمایشگر خود بوده و البته بر خلاف حالت قبلی، اینبار تصاویر واقعی با تصویر موجود در منظره یاب از نظر کادربندی شباهت بسیار زیادی دارند.

در زمینه ضبط فیلم، تصاویر ثبت شده با فرمت MP4 بوده و در حالت 1080p، میزان حجمی برابر 10 مگابیت بر ثانیه بر روی حافظه دستگاه ذخیره خواهد شد. حتی در بهترین شرایط، تصاویر با حجم 12 مگابیت بر ثانیه نیز ذخیره خواهد شد. همچنین صدای استریو آن نیز با حجمی برابر 96 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره خواهد شد. در مورد نرخ فریم ریت تصاویر نیز باید گفت که در بهترین حالت، کمی متفاوت بوده و بیشتر به جای 30 با نرخ فریم 29 عدد به ثبت تصویر می‌پردازد. برای مقایسه، بهتر است بدانید که دوربین 13 مگاپیکسلی گوشی اسند میت 7 در حالت فیلمبرداری با دقت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه، حجمی برابر 25 مگابیت بر ثانیه را بر روی حافظه گوشی ذخیره می‌کرد. همچنین جالب است بدانید که این گوشی توانایی ثبت تصاویر تایم لپس را نیز به همراه دارد.

اما با نگاهی به تصاویر ضبط شده در بهترین حالت متوجه می‌شویم که در کنار کم شدن از نرخ فریم‌ها، از شارپنس و جزئیات تصویر نیز کاسته خواهد شد. میزان گستره دینامیکی تصاویر نیز محدود بوده و می‌توانست بهتر از این باشد. در نهایت می‌توان گفت که با توجه به سطح انتظاراتمان و همچنین میان‌رده بودن این دستگاه، گوشی پی8 لایت هواوی در این بخش توانست بسیار درخشان ظاهر شود.

(در این لینک می‌توانید فایل مربوط به فیلم برداری با دقت 1080p و 30 فریم بر ثانیه این گوشی را بدون هیچ گونه دستکاری دانلود و تماشا کنید. حجم فایل: 13 مگابایت)

شاید گوشی پی 8 لایت هواوی نتوانسته باشد تصاویری باکیفیت بسیار عالی را فیلم‌برداری نماید اما حالت فیلمبرداری این گوشی با در نظر گرفتن میان‌رده بودن این دستگاه بسیار دور از انتظار و عالی بود. علاوه بر آن رابط کاربری 3.1 اموشن، اولین اقدام هواوی به منظور قرار دادن رابط نرم افزاری خود بر روی نسخه لالی‌پاپ اندرویدی می‌باشد. پس ممکن است با ارائه آپدیت‌ها و بروزرسانی‌های جدید، مشکلات مورد نظر مرتفع گردد. مسلما در آینده و در صورت عرضه محصولات جدید این شرکت با نسخه جدید لالی‌پاپ اندروید، نگاهی جدیدی به دوربین گوشی خواهد شد و به احتمال زیاد، بروزرسانی جدیدی از این نظر برای این گوشی ارائه خواهد گردید . اما تا فرا رسیدن آن روز تنها کاری که می‌توان کرد این است که با کلیک بر روی لینک‌های زیر، تصاویر مربوط به کیفیت فیلمبرداری این گوشی را در شرایط مختلف مورد بررسی و مقایسه با دیگر گوشی‌های مشابه قرار دهیم.

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

سخن پایانی

هر چقدر که شرکت چینی هواوی نتوانسته‌ است تا به امروز یک گوشی پرچم‌دار شاخص و قدرتمند به منظور رقابت پایاپای با پرچم‌داران شرکت‌های بزرگ همانند سامسونگ و اپل تولید کند اما تا بخواهید این کمپانی در تولید و فروش گوشی‌های پایین و میان‌رده موفق بوده است. گوشی پی8 لایت این شرکت نیز یکی دیگر از موفقیت‌های این کمپانی چینی بوده که می‌تواند با قیمت نسبتا پایین خود دوباره سود بسیار زیادی را در جیب این شرکت مخابراتی انباشته نماید. فعلا د بازارهای جهانی این گوشی با قیمت تقریبی 200 دلار در حال فروش است. اما در بازارهای ایران، گوشی پی8 لایت هواوی به همراه گارانتی معتبر هم اینک با قیمت تقریبی 700 هزار تومان (تا به این تاریخ) در حال فروش است. البته با توجه به قیمت جهانی این گوشی و همچنین با گذشت زمان و کاسته شدن از آن عدد، مطمئنا قیمت این گوشی در ایران به نزدیک 600 هزار تومان و حتی کمتر از آن خواهد رسید. در نهایت باید گفت که گوشی پی 8 لایت هواوی برای کاربرانی (مخصوصا بانوانی) که قصد در اختیار داشتن یک گوشی 5.0 اینچی باریک و کوچک به همراه دوربین قدرتمند، ظاهر بسیار زیبا به همراه نمایشگر دقیق و شارپ و رابط کاربری بسیار مجهز، باتری مناسب و توان پردازشی کافی را داشته باشند، بسیار مناسب خواهد بود.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال