نقد و بررسی تخصصی گوشی پی 9 هوآوی (Huawei P9)

شرکت هواوی در اوایل ماه آوریل در طی مراسمی رسمی که در شهر لندن برگزار کرد، از گوشی پرچم‌دار سال 2016 خود با نام پی9 (Huawei P9) رونمایی به عمل آورد. در واقع بعد از این مراسم تصاویر و عکس‌های سیاه و سفید بسیار زیادی از خیابان‌های شهر لندن در فضای مجازی منتشر شد که […]

شرکت هواوی در اوایل ماه آوریل در طی مراسمی رسمی که در شهر لندن برگزار کرد، از گوشی پرچم‌دار سال 2016 خود با نام پی9 (Huawei P9) رونمایی به عمل آورد. در واقع بعد از این مراسم تصاویر و عکس‌های سیاه و سفید بسیار زیادی از خیابان‌های شهر لندن در فضای مجازی منتشر شد که منتسب به دوربین ثانویه گوشی پی9 این شرکت می‌باشد. البته وجود دوربین‌های دو گانه تنها بخشی از قابلیت‌های این گوشی جدید به حساب می‌ایند و در واقع برخورداری از طراحی بدنه‌ بسیار حرفه‌ای به همراه کیفیت ساخت فوق العاده، از جمله مزایای این گوشی جدید به حساب می‌آیند. به این خاطر است که قصد داریم به بررسی جامع و کامل گوشی هوشمند پی9 هواوی بپردازیم. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

huawei-p9-lineup

به روز‌های اول برمی‌گردیم. جایی که شرکت هواوی از اولین گوشی پرچم‌دار حرفه‌ای خود با نام اسند پی6 پرده برداشت. این گوشی از لحاظ برخورداری از بدنه‌ای با ضخامت بسیار کم، طراحی بسیار عالی، فریم فلزی و همچنین پنلی بسیار زیبا، کاربران و خریداران بسیار زیادی را به سوی خود جلب کرد. در ادامه کار پی7 معرفی شد که از نظر طراحی و البته قدرت سخت‌افزاری نسبت به نسل قبلی بهینه سازی شد. این در حالی بود که نسل بعدی این گوشی با نام پی8، یکی از بهترین دوربین‌های این سری را داشته و البته در عکاسی در محیط شب و همچنین ثبت تصاویر سلفی بسیار قدرتمند عمل کرده بود.

huawei_p9_plus_handson_0011

امروز گوشی هوشمند پی 9 هواوی توانسته است یک گام بزرگ رو به جلو برداشته و به عنوان اولین گوشی‌ هوشمند در دنیا، ژانر و نوع جدیدی از عکاسی موبایلی را در دنیا پایه‌ریزی کند. از طرفی این گوشی در بخش‌های دیگر همچون طراحی، قدرت سخت‌افزاری و همچنین حالت‌های متعدد عکاسی نیز عملکرد بسیار قدرتمندانه‌ای را از خود بروز داده است.

gsmarena_002

گوشی هوشمند هواوی دارای یک نمایشگر 5.2 اینچی از نوع IPS با دقت تصویر 1080p می‌باشد. از طرفی به تراشه کیرین 955 ساخته شده توسط هواوی به همراه سه گیگابایت حافظه RAM نیز مجهز می‌باشد. علاوه بر آن این گوشی از بسیاری از قابلیت‌های ارتباطی جدید پشتیبانی کرده و از طرفی از یک باتری ثابت با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت برخوردار می‌باشد. اما مسلما برگ برنده این گوشی مربوط به طراحی و البته دوربین بسیار جالب آن می‌باشد.

Huawei-P9-flagship-smartphone

همان طور که قبلا به آن اشاره شد این گوشی به یک دوربین اصلی دوگانه با دقت 12 مگاپیکسل مجهز می‌باشد. در حقیقت یکی از دوربین‌ها به صورت معمولی با رزولوشن 12 مگاپیکسلی عکاسی می‌کند در حالی که دیگر دارای حسگر مونوکروم (سیاه و سفید) 12 مگاپیکسلی می‌باشد و عکس‌ها را به شکل سیاه و سفید به ثبت می‌رساند. لنز دوربین اصلی این گوشی با همکاری شرکت لایکا طراحی و تولید گشته است. از طرفی هر دو دوربین دارای سیستم فوکوس خودکار هیبریدی می‌باشند که البته قابلیت‌های فوکوس لیزری به همراه عمق میدان و همچنین تشخیص کنتراست نیز با آنها ترکیب شده است. از طرفی در این بخش می‌توانید مود رنگی اختصاصی شرکت لایکا و همچنین افکت‌های مربوط به عمق میدان تصویر و دیگر موارد این چنینی را در بخش نرم افزاری بیابید. در کنار آن این گوشی در بخش دوربین سلفی دارای حسگر 8 مگاپیکسلی نیز می‌باشد که در این بخش شما را مایوس نخواهد کرد.

huawei-p9-kaufen

البته این اول داستان است. زیرا پی9 دارای نسخه‌های سفید سرامیکی و همچنین نسخه آلومینیوم برس خورده نیز می‌باشد که هر کدام از آنها را می‌توانید با قیمتی متفاوت تهیه و خریداری نمایید. هر کدام از این نسخه‌ها دارای طراحی‌های بسیار زیبای مخصوص به خود می‌باشند.

huawei-p9-launch-london-6

مشخصات فنی پی 9 هواوی

– بدنه از جنس آلومینیوم با طراحی صیقلی شده توسط سندبلاست یا ظاهر سرامیکی

– دارای نمایشگر لمسی خازنی 5.2 اینچی از نوع IPS LCD با دقت تصویر 1080p و میزان چگالی تصویر 423 پیکسل در هر اینچ

– مجهز به تراشه کیرین 955 های‌سیلکون هواوی؛ شامل هشت هسته پردازشی CPU (چهار هسته کورتکس A72 با فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز) به همراه واحد گرافیکی Mali-T880 MP4

– دارای نسخه‌های 32 و 64 گیگابایتی (به ترتیب دارای میزان حافظه RAM سه و چهار گیگابایت)

– مجهز به نسخه 6.0 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو به طور پیشفرض به همراه نسخه 4.1 رابط کاربری اموشن هواوی

– دارای دوربین‌های اصلی دو گانه 12 مگاپیکسلی، لنز با عدد دیافراگم f/2.2 طراحی شده توسط شرکت لایکا، دارای فوکوس خودکار هیبریدی، حسگرهای رنگی و سیاه و سفید، قابلیت فیلم‌برداری 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه

– دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با عدد دیافراگم f/2.4، قابلیت فیلم برداری 1080p، عکاسی واید سلفی

– دارای شیار هیبریدی به منظور قرار دادن سیم کارت‌ها و کارت حافظه جانبی (پشتیبانی تا میزان 128 گیگابایت)

– LTE با استاندارد Cat. 6، وای‌فای دو بانده با استاندارد a/b/g/n/ac، وای‌فای هات اسپات، وای‌فای دایرکت به همراه نسخه 4.2 LE بلوتوث و NFC، سیستم‌های مکان یابی GPS/GLONASS/Beidou در کنار USB Type-C

– دارای باتری لیتیوم – یونی با میزان ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت، مجهز به فناوری شارژ سریع گوشی

Huawei-P9-658x370-49c11585f9763577

بزرگترین معایب و کاستی‌های پی 9 هواوی

– عدم تجهیز به قابلیت فیلم‌برداری با دقت 2160p یا همان 4K

– باتری گوشی ثابت است و قابلیت جداسازی و جابه‌جایی توسط کاربر را ندارد

– وجود قابلیت هیبریدی (مشترک بودن شیار کارت حافظه جانبی و سیم کارت دوم) باعث کاسته شدن از قابلیت‌های این گوشی می‌شود

– این گوشی برخلاف نسخه پلاس از قابلیت 3D Touch برخوردار نمی‌باشد

huawei-p9-111279-630x400-grey

متاسفانه گوش پی 9 هواوی فاقد سه ویژگی است که می‌توانید آنها را در فبلت پی9 پلاس این کمپانی چینی جستجو کنید. گوشی پی9 پلاس هواوی دارای نمایشگری بزرگ با قابلیت لمس سه بعدی، پنل امولد و همچنین دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی مجهز به سیستم فوکوس خودکار به همراه عدد دیافراگم f/1.9 می‌باشد. این سه ویژگی است که باعث شده‌اند این فبلت به میزان 100 یورو گران‌تر از نسخه معمولی باشد. اما با این وجود هر دو گوشی فاقد قابلیت فیلم برداری با دقت 4K می‌باشند که البته برای یک گوشی حرفه‌ای و پرچم‌دار نمی‌تواند وجهه خوبی داشته باشد. واقع نمی‌دانیم دلیل شرکت هواوی به جهت قرار ندادن این ویژگی بر روی گوشی‌های هوشمند خود چیست چون که این گوشی‌های سطح بالا حتی از نظر سخت‌افزاری نیز آمادگی و قدرت پردازش این چنین داده‌هایی را دارند.

gsmarena_001

از طرفی دوباره شرکت هواوی میزان دقت تصویر نمایشگر خود را افزایش نداده و آن را بر روی عدد 1080p نگه داشته است. البته تفاوت بیشتر از این میزان را نمی‌توان با چشم غیر مسلح تشخیص داد ولی به هر حال این مورد خود می‌توانست به فروش بیشتر این گوشی کمک نماید. البته مسلما تصمیم هواوی در این بخش به جهت مصرف کمتر انرژی باتری گوشی، بسیار عاقلانه بوده است. اما با این حال به غیر از گوشی‌های تولید شده توسط شرکت اپل، اکثر رقیبان هواوی و پی9 دارای نمایشگری با دقت QHD می‌باشند.

huawei-p9-228082

در نهایت باید گفت که گوشی هوشمند پی9 هواوی در بخش‌های مختلف حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن خواهد داشت. پس با تک‌نیوز در ادامه همراه باشید تا تمامی بخش‌های این گوشی جدید را به صورت ریزبینانه و دقیق مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

محتویات درون جعبه

جعبه گوشی پی 9 هواوی کمی بزرگ بنظر می‌رسد. درون این جعبه در کنار گوشی شاهد قرار گیری لوازم جانبی استاندارد و مناسبی می‌باشیم.

gsmarena_016

یک آداپتور شارژ 2 آمپری، یک کابل USB Type-C و یک جفت هدفون با طراحی مشابه EarPod اپل، از جمله مواردی هستند که می‌توانید در بسته خرده فروشی گوشی پی 9 هواوی مشاهده نمایید. طراحی و بسته بندی این گوشی مورد رضایتمان بود و از آن رضایت داشته و آن را کاملا در سطحی حرفه‌ای دیدیم.

طراحی و کیفیت ساخت

پی 9 هواوی دارای ابعاد دقیق 145 × 70.9 × 7 میلی‌متر بوده که تقریبا برابر با نسل پیشین می‌باشد. از طرفی وزن آن نیز مشابه پی8 بوده و معادل 144 گرم می‌باشد.

gsmarena _007

گوشی پی9 هواوی از نظر جنس بدنه دارای دو نسخه متفاوت سرامیکی سفید و فلزی (از جنس آلومینیوم) می‌باشد. نسخه سرامیکی سفید این گوشی در واقع دارای بدنه‌ای از جنس سرامیک می‌باشد. بدنه این نسخه از گوشی بسیار براق می‌باشد اما جالب است بدانید که به هیچ وجه مستعد سُر خوردن از دست کاربر نبوده و از طرفی استعداد جذب اثر انگشت و چربی دست کاربر را نیز ندارد.

huawei-p9-leica-cameras-hands-on-3-540x334

اما مسلما این موارد بهترین مزیت آن نمی‌باشد. زیرا شرکت هواوی معتقد است که بدنه سرامیکی این گوشی از نظر صافکاری و نقاشی، کاملا بهتر از بدنه لوکس‌ترین و حرفه‌ای‌ترین خودرو‌های موجود در دنیا می‌باشد. از طرفی با تغییر نور محیط اطراف، افکت‌های رنگارنگ و زیبایی از بدنه این گوشی تابش خواهد کرد که بسیار جذاب است. متاسفانه نسخه در دسترس ما این مدل نمی‌باشد.

huawei-P9-ventes

نسخه دیگری نیز از این گوشی وجود دارد که از جنس آلومینیوم بوده و دارای طراحی فلز برس خورده می‌باشد. این نسخه تنها در رنگ طلائی به بازارهای فروش عرضه گشته است. اگر تا به حال گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی را در دست گرفته باشید، و البته به طراحی بخش پشتی آن نگاهی انداخته باشید، این بخش از گوشی پی9 برایتان آشنا خواهد بود.

gsmarena_001

از طرفی یک مدل آلومینیومی دیگر نیز وجود دارد که توسط پرتاب سندبلاست‌ها (شن‌های ریز) صافکاری شده است. پی9 با این طراحی در نسخه‌هایی با رنگ‌های خاکستری تیتانیومی، طلائی، رزگلد و نقره‌ای به بازارهای فروش جهانی عرضه شده است.

gsmarena_002

گوشی پی 9 دارای لایه‌ شیشه‌ای محافظ در بخش جلویی خود می‌باشد که در گوشه‌های آن، قابلیت 2.5D دیده می‌شود. طراحی این گوشی شباهت بسیار زیادی به دیگر گوشی‌های ساخته شده در سری P دارد. زیرا این گوشی نیز (در این نسخه) دارای پنلی صافکاری شده با سندبلاست بوده و به همین دلیل دارای طراحی مات می‌باشد و البته نگه داشتن آن در دست بسیار مطمئن بوده و از طرفی کار گردن با آن بسیار لذت‌بخش می‌باشد. فریم فلزی دور نمایشگر گوشی نیز دارای کناره‌های پخ می‌باشد و این مورد در هر دو طرف هر گوشه‌ از فریم وجود دارد.

gsmarena_008

شاید دو نوار پلاستیکی موجود در بخش پشتی گوشی نظر شما را نیز جلب کرده باشد. همانند همیشه این بخش به منظور عدم تداخل در آنتن‌دهی گوشی طراحی گشته است. پی 9 جمعا دارای سه آنتن در این بخش‌ها می‌باشد تا به طور کامل مطمئن شود که دست کاربر نیز نمی‌تواند موجود مسدود شدن مسیر آنتن‌دهی گوشی شود.

sdf

البته نوار پلاستیکی فوقانی از این نظر خیلی مهم نمی‌باشد زیرا ماژول دوربین‌های گوشی در این بخش قرار گرفته‌اند. در نسخه رنگی خاکستری تیتانیومی این بخش پلاستیکی دارای رنگ مشکی بوده و نوار پایینی نیز دارای رنگ خاکستری ملایم می‌باشد.

gsmarena_004

گلکسی اس 7 سامسونگ (راست) در کنار پی 9 هواوی

gsmarena_005

پی 9 هواوی یکی از بهترین گوشی‌های هوشمندی بود که تا به امروز با آن کار کرده‌ایم. این گوشی دارای بدنه باریک با وزن بسیار کم بوده از طرفی بسیار مستحکم و استوار به نظر می‌آید. از طرفی به لطف طراحی سندبلاست پشتی گوشی، ظاهر مات آن خیال کاربر جهت از دست سُر نخوردن گوشی را کاملا راحت خواهد کرد.

gsmarena_006

گلکسی اس 7 سامسونگ (پایین) در کنار پی 9 هواوی

در نهایت باید گفت که در دست گرفتن و کار کردن با پی9 بسیار لذت بخش می‌باشد. از طرفی انگشت اشاره کاربر می‌تواند به راحتی بر روی کلید حسگر اثر انگشت موجود در بخش پشتی گوشی فرود آمده و قفل آن را باز نماید.

gsmarena_018

البته بهتر است بدانید که به منظور باز کردن قفل گوشی نیاز به فشردن کلید نبوده و این حسگر همیشه و حتی در هنگام خاموش بودن نمایشگر گوشی نیز فعال می‌باشد.

gsmarena_019

حسگر اثر انگشت پشتی این گوشی از نظر امنیتی توانسته است امتیاز 4 را کسب کند که یک نتیجه بسیار درخشان به حساب می‌آید. در نتیجه این حسگر یکی از امن‌ترین و مطمئن‌ترین سنسورهای اثر انگشت موجود در گوشی‌های هوشمند موجود در بازار به حساب می‌آید.

کلیدها، حسگرها و کنترل‌ها

در بالای نمایشگر 5.2 اینچی این گوشی شاهد حضور بلندگوی مکالماتی هستیم که البته چراغ هشدار اعلانات آن نیز در زیر این بخش پنهان شده و تنها وقتی قابل مشاهده می‌باشد که چراغ روشن شده و فعال گردد. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی و تعدادی سنسور دیگر نیز در این بخش واقع شده‌اند. در بخش زیرین نمایشگر گوشی نیز چیزی بجز لوگوی شرکت هواوی دیده نمی‌شود.

gsmarena_003

در کناره سمت چپ گوشی شیار هیبریدی دستگاه قرار دارد که به منظور خارج سازی درپوش آن کافیست فشار کمی بر روی بخش مشخص شده بیاورید. این شیار قابلیت پشتیبانی از سیم کارت با ابعاد نانو به همراه کارت حافظه جانبی از نوع میکرو اس‌دی را داشته که البته در نسخه دو سیم کارت کاربر می‌تواند به جای کارت حافظه، از سیم کارت دوم استفاده نماید.

gsmarena_009 gsmarena_010

کناره سمت راست گوشی نیز میزبان کلیدهای پاور کنترل صدا می‌باشد.

gsmarena_007 gsmarena_008

در بخش فوقانی بدنه این گوشی بجز میکروفون ثانویه دستگاه به چیز دیگری بر نخواهید خورد.

gsmarena_013

اما برخلاف آن بخش زیرین کمی شلوغ‌تر به نظر می‌آید. در این بخش درگاه USB Type-C به همراه توری مربوط به بلندگوی دستگاه، میکروفون اصلی گوشی و همچنین سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا قرار دارند.

gsmarena_011 gsmarena_012

از طرفی همان طور که به آن اشاره شد در بخش پشتی این گوشی دو دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی وجود دارند که یکی به صورت معمولی عکاسی می‌کند اما دیگر دارای حسگری است که در نهایت تصاویر را به صورت سیاه و سفید به ثبت می‌رساند.

gsmarena_014

از طرفی شرکت لایکا در نرم افزار دوربین این گوشی سه حالت Standard و Vivid Colors به همراه Smooth Color را قرار داده است که بیشتر شما را به یاد دوربین‌های فیلمی لایکا می‌اندازد. در این مورد در بخش دوربین بیشتر و دقیق‌تر صحبت خواهیم کرد.

gsmarena_015

علاوه بر آن در کنار دوربین‌های اصلی این گوشی فلاش‌های LED دو گانه دو رنگ نیز وجود دارد و البته سیستم فوکوس لیزری نیز در کنار پنهان شده است.

نمایشگر

 شاید پی 9 هواوی بیشتر به دوربین‌های خاص خود معروف باشد اما بهتر است بدانید که در کنار آن این گوشی از یک صفحه نمایش بسیار باکیفیت نیز برخوردار می‌باشد. در واقع این شرکت هواوی به این بخش از گوشی نیز توجه خاصی داشته است. همان طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، دقت تصویر نمایشگر 5.2 اینچی این گوشی برابر با 1080p می‌باشد که در مقایسه با دیگر رقبا میزان نسبتا کمی به نظر می‌رسد اما با توجه به میزان چگالی تصویر 423 پیکسل در هر اینچ، متوجه می‌شویم که این مقدار بسیار کافی و مناسب برای چشم انسان می‌باشد.

AndroidPIT-huawei-p9-review-3617-w782

هواوی از یک پنل از نوع IPS-NEO LC‌D برای نمایشگر پی9 استفاده کرده است که در نمایش غلیظ‌تر رنگ مشکی بسیار مناسب می‌باشد. گوشی پی8 این شرکت اولین گوشی هوشمند کمپانی چینی بود که از این فناوری جدید استفاده می‌کرد. در ابتدای کار باید گفت که این پنل بسیار بهتر از انواع IPSهای معمولی می‌باشد.

e

هواوی مدعی است که نمایشگر این گوشی می‌تواند تا 500 نیت روشنایی از خود ساتع نماید. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که حداکثر میزان روشنایی نمایشگر این گوشی دقیقا برابر با 500 نیت می‌باشد. با این که میزان غلظت رنگ مشکی در این صفحه نمایش بسیار خوب بود اما میزان نسبت کنتراست تصویر با وجود امتیاز بسیار عالی 1094 واحدی، خیلی شگفت‌آور نبود. در مقایسه با نسل قبل، پی8 توانسته بود رنگی مشکی را غلیظ‌تر و از طرفی روشنایی بیشتری را به نمایش بگذارد و در نتیجه امتیاز بهتری را در بخش نسبت کنتراست تصویر از آن خود نماید.

Untitled

در ادامه کار به بررسی میزان خوانایی نمایشگر گوشی زیر نور مستقیم آفتاب پرداختیم. در این بخش پی9 توانست امتیاز بسیار خوبی را از آن خود کرده و این بار بالاتر از نسل پیشین خود قرار بگیرد. کسب این امتیاز خوب برای یک گوشی دارای پنل IPS، بسیار جالب بود. البته امکان دارد این امتیاز درخشان به دلیل در اختیار داشتن فناوری IPS NEO این گوشی باشد.

Untitled

باتری

گوشی هوشمند پی 9 هواوی به یک باتری ثابت با میزان ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت مجهز می‌باشد. از طرفی این گوشی به فناوری شارژ سریع نیز مجهز می‌باشد که از طریق یک شارژر 5 ولتی 2 آمپری انجام خواهد شد. با استفاده از این فناوری این گوشی هوشمند را می‌توان در مدت زمان 30 دقیقه تا میزان 40 درصد شارژ کرد.

در طی تست‌های به عمل آمده بر روی این تلفن هوشمند و باتری آن، پی9 توانست امتیاز کلی بسیار خوب 75 ساعت را از آن خود نماید. این به آن معناست که با یک بار شارژ کامل گوشی می‌توانید به مدت سه روز از این گوشی استفاده نمایید. با این شرط که از هر کدام از بخش‌های مکالمه صوتی تحت شبکه 3G، تماشای ویدئو یا مرورگری صفحات وب به مدت یک ساعت در روز استفاده نمایید.

gsmarena_001

میزان دوام باتری پی9 هواوی با توجه به پرچم‌دار بودن آن بسیار قابل توجه و مناسب بود. از طرفی حالت نرم افزاری Standard mode می‌تواند امتیاز کلی این گوشی را از این میزان نیز بیشتر نماید. این در حال است که در صورت استفاده از حالت Ultra Power Saving می‌تواند برای مدت زمان بسیار زیادتری با گوشی خود کار کنید. جالب است بدانید که این گوشی دارای قابلیتی خاص به نام ROG power-saving نیز می‌باشد که باعث می‌شود میزان دقت تصویر نمایشگر گوشی به میزان 720p کاهش یافته و در واقع در میزان مصرف انرژی باتری گوشی صرفه جویی شود. این مورد در هنگام اجرای باری بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

قابلیت‌های ارتباطی

از نظر قابلیت‌های ارتباطی و مخابراتی، پی9 به طور کامل به ‌آخرین قابلیت‌ها و فناوری‌های موجود در بازار مجهز گشته است. جالب است بدانید که تراشه موجود در این گوشی به طور پیشفرض دارای بخشی به منظور دریافت امواج رادیویی بوده و به همین منظور این چیپ می‌تواند از پنج فرکانس نسل دوم، ده فرکانس نسل سوم و هشت فرکانس نسل چهارم مخابراتی پشتیبانی نماید. البته نسخه تحت بررسی ما (مدل EVA-L09) است که از نوع تک سیم کارت می‌باشد. البته در نسخه دو سیم کارت این گوشی (مدل EVA-L29) دارای دو شیار به منظور جای گذاری دو سیم کارت با ابعاد نانو می‌باشد که البته شیار دوم تنها از نسل دوم مخابراتی (2G) پشتیبانی خواهد کرد، اما سیم کارت اول تمامی قابلیت‌ها را به اجرا خواهد در آورد. این گوشی از وای‌فای با استاندارد 802.11a/b/g/n/ac به همراه وای‌فای دایرکت و همچنین وای‌فای هات اسپات پشتیبانی کرده و دارای نسخه 4.2 بلوتوث نیز می‌باشد. NFC تنها در نسخه تک سیم کارت موجود خواهد بود. این گوشی فاقد رادیو FM می‌باشد.

AndroidPIT-huawei-p9-review-3640-w782

در کنار این موارد این گوشی در بخش مکان‌یابی دارای سرویس دریافت‌ کننده امواج ماهواره‌های GPS و GLONASS و همچنین Beidou نیز می‌باشد و به همین دلیل مکان یابی کاربر به صورت بسیار دقیق انجام خواهد شد. این گوشی بر روی بدنه خود دارای سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا به منظور اتصال هدفون‌های مورد علاقه شما بوده و از طرفی به درگاه استاندارد USB نوع Type-C به منظور شارژ گوشی و همچنین اتصال به کامپیوتر به جهت انتقال اطلاعات نیز می‌باشد.

1456492410_4985206563026

جالب است بدانید زمانی که گوشی را به کامپیوتر شخصی خود متصل می‌نمایید، گوشی به صورت خودکار شارژ خواهد شد، مگر اینکه در منوی صفحه اعلانات گوشی خود، وظیفه خاصی را بدین منظور به گوشی محول سازید. این گوشی از قابلیت USB OTG پشتیبانی کرده و البته در این دستگاه، ویژگی‌های اضافی مانند فعالسازی در بخش تنظیمات وجود ندارد.

رابط کاربری

همان طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم گوشی پی 9 هواوی به طور پیشفرض دارای نسخه 6.0 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو است که البته نسخه 4.1 رابط کاربری انحصاری هواوی با نام اموشن، جلوه زیباتری به آن بخشیده است. البته شاید باید گفت که این رابط کاربری باعث پوشاندن بعضی از قابلیت‌های ظاهری نگارش جدید اندروید گشته است زیرا شرکت هواوی تصمیم گرفته است در این ویرایش از رابط کاربری خود نیز، ظاهر و کارایی بخش نرم افزاری گوشی را شبیه به سیستم عامل iOS اپل طراحی نماید.

gsm arena_009

جالب است بدانید که رابط کاربری جدید قرار داده شده بر روی این گوشی دارای قابلیت‌های بسیار زیادی می‌باشد. در ابتدای کار و وقتی که وارد محیط قفل صفحه یا همان لاک اسکرین گوشی می‌شوید، گزینه‌های بسیار زیادی در پیش رویتان قرار خواهد گرفت. در این بخش امکان قرار گیری تصاویر پس زمینه متعددی وجود داشته و از طرفی این ویژگی در حالت Magazine قابل اعمال خواهد بود. علاوه بر آن امکان قرار گیری یک تصویر پس زمینه ثابت در این بخش نیز وجود دارد. البته جالب است بدانید که در صورت استفاده از حسگر اثر انگشت به منظور باز کردن قفل گوشی، هیچ وقت این صفحه را نخواهید دید و در واقع مستقیما به صفحه اصلی دستگاه منتقل خواهید شد.

huawei-p9-smartphone-series

در صورتی که بخواهید از کلید فیزیکی پاور گوشی به منظور روشن کردن نمایشگر دستگاه استفاده کنید، به صفحه لاک اسکرین گوشی منتقل شده و در این بخش با نمای یک ساعت بزرگ به همراه تاریخ و آیکون میانبر برنامه دوربین مواجه خواهید شد. البته بهتر است بدانید که به منظور باز کردن کاملا سریع برنامه دوربین گوشی در حالت خاموش بودن نمایشگر، تنها کافیست دو بار پشت سر هم کلید فیزیکی کم کردن صدای گوشی را لمس نمایید. در صفحه لاک اسکرین این گوشی امکان بهره گیری از صفحه تنظیمات قرار داده شده در این قسمت نیز وجود دارد که البته از نظر طراحی شباهت بسیار زیادی به منو تنظیمات موجود در گوشی‌های شرکت اپل دارد. از طرفی در صورت استفاده از قابلیت، هنوز هم امکان انتخاب آیکون میانبر دوربین وجود داشته اما در کنار آن کاربر می‌تواند از میانبرهای مربوط به برنامه‌های چراغ قوه، ماشین حساب، رکوردر ضبط صدا و دیگر موارد این چنینی وجود خواهد داشت. از طرفی در صورت انتخاب حالت magazine، در این منو شاهد حضور هشت آیکون تنظیمی دیگر به جهت دستکاری کاور مربوط به این بخش نیز می‌باشید.

با گشودن قفل صفحه دستگاه، در بخش صفحه اصلی یا همان هوم اسکرین گوشی شاهد قرار گیری یک بخش معمولی برای گوشی‌های اندرویدی هستیم. در این بخش کاربر می‌تواند از بین هیچ تا پنج آیکون برنامه را در بخش پایینی دستگاه انتخاب کرده تا با جابه‌جایی بین قاب‌ها نیز از جلوی دیدش کنار نروند. جالب است بدانید که این گوشی از 18 عدد (!) قاب صفحه اصلی پشتیبانی می‌کند. این میزان در گوشی میت اس برابر با 9 عدد بود. البته به دلیل تراشه بسیار قدرتمند موجود  در این گوشی، شاید شرکت هواوی پیش بینی کرده است که کاربران این گوشی نیاز بسیار زیادی به فضا به جهت قرار دادن آیکون برنامه‌ها و ویجت‌ها پیدا خواهند کرد. البته بهتر است بدانید که همانند گذشته، رابط کاربری این گوشی به هیچ وجه دارای هیچ گونه کشوی برنامه‌ها نمی‌باشد.

در صورت استفاده از جسجر لمسی نزدیک کردن دو انگشت به هم بر روی صفحه نمایش (Pinch Zoom)، به بخش  دیگری به نام  Overview mode یا تنظیمات صفحه هوم اسکرین گوشی منتقل خواهید شد و در این بخش می‌توان به تنظیم قاب‌های صفحه اصلی (اضافه کردن و یا حذف آنها) اقدام کرد. پشتیبانی از ویجت‌ها از دیگر قابلیت‌های این بخش بوده و گرچه تعدادی از ویجت‌های پیش‌فرض اندروید در ابتدا در آن قرار دارد اما ویجت‌های اختصاصی هواوی نیز به آن اضافه گشته است. علاوه بر آن اگر کاربر منظمی هستید، می‌توانید با فعال کردن قابلیت تکان دادن گوشی، می‌توانید آیکون برنامه‌های خود را که از آرایش همیشگی بیرون آمده‌اند، از غربی‌ترین قاب دوباره به حالت منظم تغییر آرایش دهید. علاوه بر آن قرار دادن و جای گذاری تم‌ها از دیگر قابلیت‌های نرم افزاری این رابط کاربری زیبا بوده و با انتخاب یک تم‌، مواردی همچون تصویر پس‌زمینه گوشی، طراحی قفل صفحه، سیستم و آیکون برنامه‌ها، فونت نوشتاری سیستم، رنگ کلی سیستم و همچنین صدا‌ها و هشدار‌ها دست خوش تغییر می‌شوند. امکان تطبیق انیمیشن انتقالی قاب‌های صفحه اصلی و برنامه‌ریزی به منظور تغییر تصویر پس‌زمینه به طور تصادفی یا تحت فاصله زمانی معین از دیگر ویژگی‌های این بخش می‌باشد.

از طرفی صفحه اعلانات گوشی نیز دارای دو بخش است که اولین قسمت مربوط به اعلانات گوشی بوده و آنها بر اساس اطلاعات زمانی ترتیب‌بندی می‌شوند. در صفحه دوم نیز شاهد قرار‌گیری تنظیمات فوری گوشی خواهید بود. در حالت عادی تنها 3 ردیف از آیکون تنظیمات فوری به نمایش در خواهد آمد و در پایین آن نیز محل قرار‌گیری میله تنظیم روشنایی نمایشگر جای داده شده است.

علاوه بر آن در بخش جابه‌جایی میان برنامه‌ها، این گوشی مجهز به یک سرویس خاص است که شباهت بسیار زیادی به مورد موجود در گوشی‌های سیستم عامل iOS دارد. با کشیدن برنامه‌ها به سمت بالا،‌ صفحه اپلیکیشن‌ها بسته خواهند شد. از طرفی با پایین کشیدن صفحه آنها نیز برنامه‌های مزبور قفل خواهند شد و در صورتی که کلید پاک کردن تمامی برنامه‌ها را لمس نمایید،‌این گونه برنامه‌های قفل شده از اجرای این حالت مصون خواهند ماند. این ویژگی زمانی که می‌خواهید حافظه RAM گوشی را به منظور اجرای برنامه‌های خاص باز و آزاد نمایید، بسیار مفید خواهد بود.

شرکت هواوی در حوزه طراحی این نسخه از رابط کاربری اموشن از ویژگی‌های نرم‌افزاری زیادی استفاده کرده است و بخش‌های مدیریت انرژی، تنظیمات مربوط به کلید‌های ناوبری، ایجاد هوم اسکرین ساده (شبیه به طراحی گوشی‌های با استایل سیستم عامل ویندوز فون)، حالت Do not disturb (به منظور غیر فعال کردن صدای تمامی هشدار‌ها) و حتی مود استفاده از گوشی با یک دست، از جمله این قابلیت‌ها هستند.

در نسخه 4.1 رابط کاربری اموشن هواوی، کاربر می‌تواند به بخش‌های بسیار زیادی دسترسی داشته و عملکرد بخش‌های زیادی را تحت نظر داشته باشد. تنظیمات اختصاصی مربوط به میزان دسترسی برنامه‌های مختلف در بخش‌های صفحه اعلانات و شبکه دیتای گوشی از جمله این موارد هستند. البته این ویژگی‌ها هم اینک از نسخه بسیار مجهز مارشملو  برای این گوشی به ارث رسیده است. در بخش تنظیمات اصلی صفحه اعلانات این گوشی، بخشی به همین منظور تعیین گشته است که Phone Manager نام داشته و کاربر می‌تواند بر روی برنامه‌ها مختلف نظارت داشته و در حقیقت، سطح نمایش اعلانات مربوط به هر برنامه تنظیم می‌شود. همان طور که میدانید، سه نوع اعلان مختلف بر روی این نسخه از سیستم عامل اندروید قابل مشاهده خواهد بود و اعلان نواری (معمولی)، اعلانی که بر روی صفحه لاک اسکرین گوشی به نمایش در می‌آید و اعلان تصویری بزرگ، از جمله این درجات خواهند بود. همچنین تنظیماتی برای بخش شبکه دیتای گوشی نیز تعبیه گشته است و کاربر می‌تواند به میزان دسترسی و سطح استفاده مجاز هر اپلیکیشن از شبکه اینترنت سیم کارت نظارت دقیقی داشته باشد. در واقع کاربر اجازه و مجوز استفاده هر برنامه از شبکه وای‌فای یا دیتای گوشی را ویرایش و تنظیم کرده و با استفاده از این ویژگی، از حد رفت میزان بسیار زیادی از ترافیک اینترنتی کاربر جلوگیری می‌شود و به بهینه سازی مصرف اینترنت دیتا سیم کارت موجود در گوشی و استفاده از آن در زمینه‌‌های مورد نیاز، کمک می‌شود.

گستره دسترسی کاربران به ویرایش حالت‌های دلخواه خود در این گوشی بسیار زیاد بوده و در این رابط کاربری امکان ویرایش و تنظیم حالات مختلف کلید‌های ناوبری پیش‌فرض اندرویدی موجود در زیر صفحه نمایشگر نیز وجود دارد. امکان جا‌به‌جایی میان دکمه‌های task switcher (کلید جا‌به‌جایی میان برنامه‌ها) و back (کلید بازگشت) وجود داشته و حتی می‌توان به گذاشتن میانبری به منظور نمایش صفحه اعلانات نیز اقدام کرد. همچنین قابلیت مخفی‌سازی بخش ناوبری گوشی و آشکار‌سازی آن توسط کشیدن انگشت دست از پایین‌ترین محل نمایشگر به سمت بالا نیز وجود دارد. علاوه بر آن، این گوشی دارای تنظیماتی اختصاصی به منظور کار کردن هرچه بهتر و راحت‌تر کاربر با نمایشگر نسبتا بزرگ گوشی و توسط یک دست خود است.

برای این گوشی امکان فعال سازی داک شناور نیز وجود داشته که توسط آن و با کشیدن انگشت دست از هر سمت نمایشگر به سمت داخل آن، منویی شناور ظاهر خواهد شد که در این لیست، دکمه‌های Back و Home و Task Switcher (همان 3 دکمه ناوبری گوشی) به همراه Lock (قفل گوشی) و Close all (به منظور بستن تمامی برنامه‌های در حال اجرا) وجود دارند. بوسیله این ویژگی می‌توانید به راحتی این گوشی را با یک دست به طور کامل کنترل نمایید. اما اگر این ویژگی برای شما کافی نمی‌باشد و شما را راضی نکرده است، هیچ نگران نباشید زیرا هواوی در این رابط کاربری اقدام به تعبیه حالتی بنام one hand mode کرده است که از ویژگی‌های جالب آن، جا‌به‌جایی صفحه کلید گوشی، برنامه شماره‌گیری و دکمه‌های ناوبری گوشی به سمت چپ یا راست نمایشگر بر اساس اطلاعات سنسور شتاب‌سنج گوشی می‌باشد.

علاوه بر آن این رابط کاربری مجهز به فرمان‌های حرکتی مخصوص به خود بوده و با برگرداندن گوشی به اطراف، کج کردن، برداشتن گوشی و دیگر موارد موجود، می‌توانید وظایف خاصی را به گوشی اختصاص دهید. این ویژگی دارای تنظیمات بسیار زیادی بوده و به اصطلاح، دست کاربر در این بخش بسیار باز است.

این گوشی به سرویس کنترل صوتی دستگاه نیز مجهز بوده و در واقع از این طریق می‌توانید به سادگی و بدون به کار بردن و یا استفاده از دست خود،‌ گوشی هوشمند خود را کنترل نمایید. این قابلیت بیشتر ما را به یاد سرویس مشابه در گوشی‌های سری نکسوس و گلکسی سامسونگ می‌اندازد. از طرفی جالب است بدانید که در صور خاموش بودن نمایشگر گوشی و حتی فعال بودن قفل آن، باز هم گوشی به دستورات صوتی شما عکس العمل نشان خواهد داد. شرکت هواوی این ویژگی را از طریق گوش فرا دادن همیشگی گوشی به اصوات و منتظر ماندن این سرویس به جهت شنیدن عباراتی همچون “Okay, Emy” (که به طور پیشفرض فعال است)، اعمال خواهد کرد. وقتی این عبارت به صدا در می‌آید، گوشی از خواب بیدار شده و منتظر شنیدن دیگر دستورات صوتی شما خواهد بود. انتظار برای شنیدن دستور برقراری یک تماس خاص، مثالی خوب برای این منظور می‌باشد. کلمه و عبارت خاصی که گوشی با استفاده از آن فعال خواهد شد، قابلیت تنظیم و دستکاری داشته و از طرفی امکان یادگیری گوشی به جهت تشخیص هر چه بهتر صدای کاربر خود نیز وجود دارد.

در نهایت باید به حسگر اثر انگشت بسیار عالی و بهبود یافته این گوشی اشاره کرد. در طی بررسی‌های انجام شده بر روی بسیاری از گوشی‌های مجهز به حسگر اثر انگشت متوجه شدیم که سنسور موجود بر روی این گوشی یکی از سریع‌ترین موارد می‌باشد. گرچه ممکن است بهترین حسگر تا به این تاریخ نباشد.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت افزاری

گوشی هوشمند پی 9 هواوی در درون قلب خود به یک تراشه بسیار قدرتمند از سوی شرکت انحصاری های‌سیلکون خود به نام کیرین 955 مجهز گشته است. البته لازم به ذکر است که هواوی اغلب از چیپ‌های ساخته شده از شرکت خود به منظور استفاده در گوشی‌های ساخته شده، استفاده می‌کند زیرا بدین منظور، قیمت نهایی تولیدات خود را به میزان بسیار زیادی پایین‌ خواهد آورد. از طرفی این نسخه از تراشه نسبت به چیپ کیرین 950 موجود در گوشی میت 8، تغییرات بزرگی نکرده است.

gsmarena_005

تراشه کیرین 955 در بخش واحد گرافیکی مجهز به نسخه Mali-T880 بوده که به صورت MP4 پیکر بندی شده است و چهار هسته‌ای می‌باشد. مسلما به دلیل دقت 1080p نمایشگر این گوشی، این تراشه به منظور اجرای روان برنامه‌های سنگین خیلی با مشکل جدی مواجه نخواهد بود. اما در بخش CPU، تراشه موجود در این گوشی مجهز به دو بخش است که هر بخش از چهار هسته پردازشی تشکیل شده است. چهار هسته از آنها دارای هسته کورتکس A72 با فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز بوده و چهار هسته دیگر از نوع کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز می‌باشند.

Huawei-P9-05

در ابتدای کار به منظور بررسی عملکرد بخش CPU این تراشه به سراغ سری تست‌های بنچمارک گک بنچ 3 رفتیم. در قسمت تک هسته‌ای، هسته کورتکس A72 این گوشی نتوانست در رقابت خود مقابل هسته‌های کرایو موجود در تراشه اسنپدراگون 820 دیگر رقبا پیروز شود. اما با این حال امتیاز بسیار خوبی را در این بخش کسب نمود.

Untitled

اما جالب است بدانید که تراشه موجود در این گوشی توانست در بخش چند هسته‌ای، امتیازی بسیار درخشان را از خود بر جای بگذارد. در واقع به لطف فرکانس بالاتر هسته‌ها، این گوشی توانست بالاتر از گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ بایستد و از نسل پیشین خود نیز پیشی بگیرد.

Untitled

در تست مشهور و ترکیبی آنتوتو 6، پی9 توانست از رقیب جدی خود میت 8 پیشی بگیرد. اما با این حال نتوانست به دیگر رقبا رسیده و امتیازی در خور بدست آورد. احتمالا این موضوع به دلیل ضعف تراشه این گوشی در بخش واحد گرافیکی رخ داده است.

Untitled

در تست ترکیبی دیگری به نام بیس مارک 2.0، که بخش‌های بسیار بیشتر و طیف گسترده‌تری را مورد بررسی قرار می‌دهد، پی9 توانست امتیازی بهتر از قبل به خود اختصاص دهد. در واقع در این تست علاوه بر CPU، واحد گرافیکی و RAM، بخش‌های حافظه داخلی و وب‌گردی سیستم عامل نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. امتیاز پی9 در این بخش تقریبا برابر با گوشی بسیار قدرتمند جی5 ال‌جی بود که البته نتیجه بسیار درخشانی به حساب می‌آید.

Untitled

در ادامه کار به سراغ بررسی بخش گرافیکی تراشه کیرین 955 هواوی رفتیم. برای این منظور از سری تست‌های بنچمارک GFX استفاده کردیم. همان طور که در بخش زیر مشاهده می‌کنید امتیازات پی9 شباهت بسیار زیادی به گوشی میت 8 دارد. اما با این حال عملکرد آن کمی از میت 8 بهتر به نظر می‌رسد. واحد گرافیکی پی9 دارای چهار هسته پردازشی می‌باشد. این در حالی است که تراشه اگزینوس 8890 موجود در اس7 سامسونگ دارای 12 هسته پردازشی می‌باشد. به همین دلیل است که نماینده سامسونگ توانسته است امتیازات بسیار بهتری را به ثبت برساند. از طرفی نماینده‌های ال‌جی و شیائومی نیز دارای تراشه اسنپدراگون 820 می‌باشند که به واحد گرافیکی بسیار قدرتمند آدرنو 530 مجهز می‌باشد.

Untitled ss

خوشبختانه نمایشگر پی9 دارای دقت تصویر 1080p بوده و نسبت به دیگر رقبا که دارای دقت تصویری برابر با QHD می‌باشند، فشار بسیار کمتری بر روی تراشه موجود در گوشی و البته واحد گرافیکی آن وارد می‌آید. اما از طرفی این سری از گوشی‌ها از نظر قدرت گرافیکی دارای امتیاز بیشتری می‌باشند. در بخش صفحه روشن این تست همان طور که مشاهده می‌کنید گلکسی اس 7 با وجود تجهیز به نمایشگر QHD توانست امتیازی بیشتر از پی9 بدست‌‌ آورد. زیرا واحد گرافیکی آن قادر به پردازشی داده‌ها حتی در این میزان از تعداد پیکسل‌ها نیز می‌باشد.

ss sss

اما در تست‌های گرافیکی دیگری همچون بیس مارک ایکس و همچنین بیس مارک متال، شاهد امتیاز بالاتری از گلکسی اس 7 نسبت به پی9 هواوی می‌باشید

1 2

در نهایت باید گفت که از آنجایی که تراشه کیرین 955، یک بهینه سازی بسیار خفیف نسبت به چیپ کیرین 950 به حساب می‌آید، همان طور که مشاهده کردیم، عملکرد این تراشه جدید نیز به میزان نسبتا کمی از نسل پیشین خود بیشتر بود. اما با این حال این تراشه مسلما توانایی رقابت با تراشه‌های سطح بالای ساخته شده توسط شرکت‌های سامسونگ و کوالکام، مخصوصا در بخش گرافیکی را نخواهد داشت. اما با این وجود عملکرد این تراشه در بخش CPU بسیار عالی بود در واقع توانست بسیار خوش بدرخشد. اما در بخش 8 گرافیکی نتوانست درخشش قبلی خود را تکرار کند. هر چند با نگاهی به امتیازات بخش گرافیکی بدست آمده توسط گوشی میت 7 هواوی، پی به این موضوع خواهیم برد که پی9 توانسته است امتیازات بسیار راضی کننده را کسب کند و اختلاف امتیازی این دو گوشی حتی در بخش گرافیکی نیز بسیار بالاست. در نهایت باید گفت که با استفاده از این گوشی می‌توانید هر گونه بازی سنگین و سه بعدی را به صورت بسیار خوب و روانی اجرا کرده و از آن لذت ببرید.

قابلیت‌های مکالماتی

برقرار ساختن یک تماس صوتی از طریق این گوشی پروسه بسیار ساده‌ای بوده و از طرفی میزان کیفیت صدای مکالماتی این گوشی به هیچ وجه ناامیدکننده نمی‌باشد

برنامه شماره‌گیری این گوشی دارای طراحی چند زبانه‌ای بوده که از این طریق می‌توانید بین صفحات جابه‌جا شوید. این زبانه‌ها شامل Dialer و Contacts به همراه Favorites می‌باشند. از طرفی برنامه دفترچه تلفن موجود در این گوشی دارای قابلیت‌های بسیار زیادی به منظور آرایش و همچنین به نمایش گذاشتن اطلاعات مخاطبین می‌باشد. این برنامه از ویژگی چند حساب کاربری پشتیبانی نموده و از طرفی فیلد‌های بسیار زیادی به منظور ثبت اطلاعات مختلف مخاطبین وجود دارد.

دیگر برنامه‌های پیشفرض موجود در گوشی

گوشی پی9 هواوی به طور پیشفرض مجهز به برنامه WPS office می‌باشد که کاربر با استفاده از آن می‌توانید به صورت نسبتا ساده، اسناد موجود در حافظه گوشی را ویرایش نماید. ویرایش و دستکاری فایل‌های text معمولی، اسناد گسترده، فایل‌های پاور پوینت و PDF از جمله این موارد می‌باشند. جالب است بدانید که با استفاده از این گوشی می‌توانید فایل‌های متنی را با فرمت PDF نیز در حافظه گوشی ذخیره نمایید.

علاوه بر آن این گوشی دارای برنامه Phone Manager نیز می‌باشد که توسط آن کاربر می‌تواند بر روی تمامی بخش‌های گوشی خود کنترل مناسبی داشته باشد. با استفاده از این برنامه، کاربر بر روی بخش‌های نظیر تماس و پیام رسانی، تنظیمات مربوط به سرویس Do Not Disturb، بهینه سازی‌های مربوط به گوشی، مجوزهای دسترسی مربوط به برنامه‌های مختلف و همچنین شبکه‌های متنوع و البته میزان مصرف انرژی باتری گوشی کنترل بسیار خاصی خواهد داشت.

این برنامه دارای سرویسی خاصی به منظور بهینه سازی کاملا ساده (با یک بار لمس) و خودکار گوشی نیز بوده و البته در صورت استفاده از این سرویس، حافظه RAM گوشی از برنامه‌های زائد پاک خواهد شد و در کنار آن پیشنهادات خاصی به جهت افزایش میزان بهره‌وری از انرژی باتری و صرفه جویی در میزان مصرف آن به شما داده خواهد شد. در نهایت باید گفت که این برنامه دارای قابلیت‌های بسیار زیادی است که کمتر شرکت خاصی قادر به عرضه آن برای گوشی هوشمند خود بوده است.

سرویس Battery Manager، از جمله قابلیت‌های موجود در برنامه Phone Manager می‌باشد که در قسمت power plan شاهد حضور سه گزینه هستیم که با انتخاب هر کدام از آنها، محدودیت‌های خاصی به جهت افزایش میزان دوام باتری بر روی گوشی اعمال خواهد شد. علاوه بر آن در این بخش تنظیماتی وجود دارد که توسط آن کاربر می‌تواند برنامه‌های خاصی را در هنگام خاموش کردن نمایشگر گوشی در حالت فعال قرار دهد و در حقیقت این اجازه و مجوز را صادر نماید.

در کنار آن،‌ این گوشی به یک برنامه سلامتی به نام Health نیز مجهز شده است. توسط این برنامه، قدم‌ها و حتی میزان کالری سوخته شده در بدنتان محاسبه خواهد شد و البته در کنار آن، ظاهرا حتی امکان محاسبه میزان پله‌هایی که از آن بالا رفته‌اید نیز وجود دارد. این دستگاه از یک برنامه File manager پیشفرض نیز بهره‌مند است که البته به قابلیت batch action به منظور اعمال دسته جمعی یک ویژگی خاص بر روی فایل‌ها و پوشه‌ها نیز مجهز می‌باشد.

برنامه گالری

اپلیکیشن گالری گوشی پی9 هواوی نسبت به نسخه قبلی رابط کاربری هواوی، خیلی تغییر نداشته و هم اینک شاهد وجود ترتیب بندی زمانی در این بخش هستیم (دسته بندی تصاویر گالری بر اساس زمان ثبت شدن آنها انجام می‌گیرد). گروه‌ بندی این گالری به طور پیش‌فرض بر روی این ترتیب بندی قرار داشته اما در صورت عدم تمایل استفاده از این حالت، می‌توان به شکل نمای استاندارد قبلی برگشته و تمامی تصاویر در داخل آلبوم‌های مخصوص به خود قرار بگیرند. از طرفی با گشودن یکی از عکس‌ها در فضای گالری این گوشی، امکانات بسیار زیادی جهت ویرایش فوری عکس نظیر چرخاندن و یا حذف عکس می‌دهد و امکان به اشتراک گذاشتن تصاویر توسط DLNA از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌باشد. از طرفی بوسیله آیکون نمایش اطلاعات هر عکس که در این بخش موجود است، می‌توانید اطلاعات بسیار دقیقی در مورد تصاویر بدست آورید که البته وجود یک هیستوگرام در این بخش نشانگر حرفه‌ای بودن آن نیز می‌باشد. علاوه بر آن در این بخش با پایین کشیدن صفحه می‌توانید به صورت خیلی سریع، به منظور ثبت تصویری جدید بدون خارج شدن از برنامه گالری، آماده شوید. در واقع صفحه عکاسی مزبور عکس‌هایی را با نسبت تصویر یک به یک در ابعاد 2,976 × 2,976 پیکسل به ثبت خواهد رساند.

در این برنامه می‌توانید به بخش ویرایش تصاویر رفته و از امکانات بسیار خوبی همچون تنظیمات نوردهی و تطبیق آنها (پس می‌توان سایه‌ها را بدین وسیله از داخل محیط‌های پُر نور بیرون آورد)، انواع فیلتر‌ها و بهبودی زیبایی صورت (که گوشی به طور خودکار صورت فرد مورد نظر موجود در عکس را تشخیص خواهد داد) بهره می‌برد. این بخش بسیار مجهز بوده و در این حوزه، ابزارهای زیادی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. فیلتر‌های مختلف، افکت‌های گوناگون تصویری و اعمال انواع واترمارک بر روی تصویر به منظور درج زمان، مکان، آب و هوا و هر گونه تعریف شرایط و نظردهی، از جمله ابزار‌های پیش روی کاربر خواهند بود. مسلما کاربران جوان از این ویژگی‌های جدید بسیار خوشحال خواهند شد و از آنها استفاده خواهند کرد.

برنامه ویدئو پلیر

در زمینه پخش فیلم در این گوشی، کمپانی هواوی اقدام به قرار دادن پلیری نسبتا ساده بر روی این دستگاه کرده است. این برنامه تنها دارای قابلیت تنظیم سرعت پخش ویدئو می‌باشد.

برنامه موزیک پلیر

پی9 هواوی مجهز به برنامه پخش کننده موزیک بسیار مجهزی می‌باشد. این برنامه دارای چهار نوع زبانه لیست پخش می‌باشد. دسته بندی آهنگ‌ها نیز بر اساس، نام آهنگ، نام هنرمند، نام آلبوم و همچنین اسم پوشه آهنگ انجام می‌پذیرد. همچنین قابلیت ساخت لیست پخشی دلخواه و اختصاصی  کاربر نیز در این اپلیکیشن وجود دارد. صفحه “در حال پخش” این گوشی نسبتا استاندارد بوده و نام آلبوم به همراه متن آهنگ (لیریک) را به نمایش می‌گذارد. از طرفی خبر بسیار بد برای علاقه‌مندان موزیک، عدم وجود هیچ‌ گونه اکولایزری در این برنامه بوده و احتمالا طرفداران موسیقی از شنیدن این موضوع به شدت ناراحت خواهند شد. البته بجای آن، این برنامه دارای ویژگی‌های اضافی بسیار زیادی است. همچنین متن آهنگ، اطلاعات آن و تصویر آلبوم در حال پخش به طور خودکار به نمایش در خواهد آمد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب و کاربردی موجود در این بخش مربوط به قابلیت فیلتر  کردن آهنگ‌های در حال پخش بر اساس مدت زمان آنها است. با استفاده از این ویژگی، دیگر صداهای مربوط به زنگ گوشی موجود در حافظه گوشی در هنگام گوش دادن به موزیک‌ها در لیست پخش قرار نخواهند گرفت.

کیفیت صدای خروجی گوشی

گوشی هوشمند پی9 هواوی در تست مربوط به میزان کیفیت صدای خروجی،‌توانست امتیازات بسیار درخشانی را از آن خود کند. در واقع در هنگام اتصال گوشی به یک دستگاه پخش کننده خارجی، این تلفن هوشمند توانست صدای بسیار شفافی را از خود بروز داد اما میزان بلندی صدای آن پایین‌تر از میزان حد میانگین و متوسط بود. از طرفی در بخش دیگر این تست، گوشی را به هدفون‌های استاندارد مربوط به تست متصل نمودیم. در این بخش با وجود کاهش بسیار ناچیز در کیفیت و میزان هماهنگی صدای استریو، هنوز هم کیفیت نهایی صدای خروجی دستگاه بسیار عالی بود. علاوه بر آن میزان بلندی صدای گوشی در این بخش باز هم کاهش یافت. در واقع در این بخش پی9 هواوی به عنوان یک گوشی حرفه‌ای و پرچم‌دار حرفی برای گفتن نداشت.

Untitled

دوربین

در نهایت به جذاب‌ترین بخش نقد و بررسی گوشی پی9 هواوی می‌رسیم. همان طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد پی9 در بخش خلفی بدنه خود دارای دو دوربین اصلی می‌باشد. این بخش از گوشی با همکاری شرکت آلمانی لایکا تولید و طراحی شده است و از طرفی دارای نوآوری‌های مخصوص به خود در حیطه تولیدات گوشی‌های هوشمند می‌باشد.

gsmarena_003

پی9 هواوی در بخش خلفی بدنه خود به دو دوربین اصلی با دقت 12 مگاپیکسل مجهز می‌باشد. یکی از این دوربین‌ها دارای حسگر معمولی و استاندارد می‌باشد. اما دیگری از یک سنسور مونوکروم یا همان سیاه و سفید بهره‌مند می‌باشد. در واقع دوربین دوم فاقد فیلتر بایر می‌باشد که پیشتر به منظور دریافت و تفکیک‌ رنگ‌ها در دوربین‌های معمولی به کار می‌رود. البته با حذف این فیلتر، دوربین سیاه و سفید این گوشی می‌تواند به میزان سه برابر نور را بیشتر در دریافت کند و از این رو به منظور عکاسی در محیط شب بسیار مناسب می‌باشد.

gsmarena_009

دوربین مونوکروم و ویژگی‌های جدید

از طرفی جالب است بدانید که شرکت لایکا در نرم افزار دوربین این گوشی سه حالت Standard و Vivid Colors به همراه Smooth Color را قرار داده است که بیشتر شما را به یاد دوربین‌های فیلمی لایکا می‌اندازد. حتی بهتر است بدانید که صدای شاتر دوربین‌های Leica را نیز در این حالت خواهید شنید. در حالت Standard، رنگ‌ها به صورت معمولی به نمایش در خواهند آمد. این در حالی است که در حالت Vivid، رنگ‌ها غلظت بیشتری خواهند داشت. مود Smooth نیز چیزی ما بین دو حالت قبلی می‌باشد. در بخش زیر شاهد نمایش تصاویر ثبت شده (با ابعاد کوچکتر) در این حالت‌ها می‌باشید:

 

اما در کنار این سه قابلیت جدید، دوربین پی9 می‌تواند در حالت سیاه و سفید نیز تصاویر را به ثبت برساند و جالب است بدانید که این حالت، یک مود سیاه و سفید واقعی می‌باشد و به شکل نرم افزاری انجام نمی‌شود. میزان جزئیات تصویر در این گونه تصاویر بسیار عالی بوده و بی‌نظیر می‌باشد. میزان گستره دینامیکی تصاویر نیز در حد بسیار بالایی قرار دارد. جالب است بدانید که با دیدن این سری از تصاویر کاملا متعجب شدیم. در حقیقت دوربین مونوکروم پی9 توانست در محیط لندن از سوژه‌های مورد نظر خود تصاویر بسیار عالی و باکیفیتی را به ثبت برساند به شکلی که این میزان کیفیت تصویر از یک دوربین گوشی هوشمند بعید به نظر می‌رسید.

همان طور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، حالت‌های Vivid و Smooth با رنگ‌های تصویر سر و کار دارند و آن‌ها را غلیظ‌تر می‌کنند. مود Vivid میزان غلظت تمامی رنگ‌های موجود در تصویر را افزایش خواهد داد. این در حالی است که در مود Smooth شاهد عملکرد ضعیف‌تر این پروسه می‌باشیم. از طرفی جالب است بدانید که می‌توانید از این حالت‌ها در هنگام عکاسی پانوراما و حتی فیلم‌برداری نیز استفاده نمایید.

Huawei-P9-menu-696x485

علاوه بر آن به دلیل تجهیز این گوشی به دو دوربین اصلی، این دستگاه می‌تواند میزان فاصله دوربین تا سوژه مورد نظر خود را بسنجد. در واقع این موضوع خود یکی از قابلیت‌های فوکوس خودکار هیبریدی هواوی به حساب می‌آید (که البته فوکوس لیزری نیز با آن ترکیب خواهد شد). با استفاده از اطلاعات بدست آمده از این طریق، دوربین این گوشی می‌تواند میزان تار شدن پس زمینه سوژه (اثر بوکه) را در حالت‌های مختلفی تنظیم نماید. در بخش زیر شاهد نمایش این موضوع می‌باشید:

علاوه بر آن دوربین گوشی هواوی اولین مورد در تلفن‌های هوشمند می‌باشد که می‌تواند قابلیت live bokeh را به نمایش بگذارد. در واقع این گوشی می‌تواند به صورت زنده میزان تار شدن پس زمینه سوژه را به شما نشان دهد. البته دوربین‌های دیگری نیز این کار را انجام می‌دهند اما با کمی صرف زمان و هنگام ثبت یک عکس. از طرفی کاربر می‌تواند بعد از ثبت عکس نیز نقطه فوکوس خود را تغییر دهد.

gsmarena_601

قابلیت live bokeh

برنامه دوربین این گوشی دارای حالت دستی نیز می‌باشد. علاوه بر آن می‌توانید در حالت خام (RAW) نیز به عکاسی بپردازید. فوکوس دستی، تنظیم سرعت شاتر و همچنین میزان حساسیت سنسور (ISO) و دیگر موارد این چنینی، از جمله دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌های این گوشی به حساب می‌آیند. رابط کاربری Pro این برنامه بسیار کاربردی و حرفه‌ای و از طرفی راحت می‌باشد. البته این در حالی است که بدانید چه طور می‌توانید از تنظیمات پیچیده آن استفاده نمایید.

Huawei-P9-3

در بخش رابط کاربری اپلیکیشن دوربین این گوشی چیز خاصی به منظور اشاره کردن وجود ندارد زیرا تقریبا تمامی تنظیمات دوربین این دستگاه در منو آن جای داده شده است و در واقع کاربر می‌تواند به سادگی با بالا و پایین کردن نمایشگر گوشی، از آنها استفاده نماید. البته با فرض بر این که گوشی را در حالت لند اسکیپ یا همان افقی نگه داشته باشید. شاید این موارد در مرتبه اول کمی گیج کننده باشد اما مسلما به زودی به آن عادت خواهید کرد.

huawei_p9_4_of_6_0

در بخش منو اصلی این برنامه می‌توانید به تمامی مودها و حالت‌ها دسترسی داشته باشید. حالت‌هایی همچون Photo و Monochrome و HDR به همراه Panorama و Beauty و همچنین Light Painting از جمله این موارد می‌باشند.

یکی از مدهای گیج کننده این برنامه، Light Painting نام دارد که خود به چهار بخش tail light trails و light graffiti و silky water و همچنین star track تقسیم می‌شود. نحوه عکاسی در این بخش نیز به این شکل می‌باشد که ابتدا دوربین یک عکس معمولی از صحنه مورد نظر با تنظیمات نوردهی مناسب را انجام خواهد داد. سپس بسته به سوژه مورد نظر مودهای مختلف مختص به خودرو، ستاره، آب و همچنین دیگر سوژه‌های در حالت حرکت انتخاب خواهند شد و از نور دنباله‌دار آنها تصویر به ثبت خواهد رسید. در نهایت عکس دوم بر روی تصویر ثبت شده در ابتدا کار، قرار خواهد گرفت. این پروسه تا زمانی که دوربین را ثابت نگه داشته باشید، ادامه خواهد داشت. بنابراین استفاده از سه پایه در این زمینه بسیار مناسب خواهد بود.

ویژگی Night Shot یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این گوشی به حساب می‌آید که در واقع پروسه عکاسی حالت long exposure در عکاسی حرفه‌ای را دنبال می‌کند. تصاویر ثبت شده در این بخش با میزان دقت تصویر 8 مگاپیکسل و با سرعت شاتری بسیار کند (تا میزان 30 ثانیه) به ثبت خواهند رسید. یکی از بخش‌های بسیار جالب در این بخش مربوط به نمایش زنده نتیجه کار است زمانی که می‌خواهید میزان کندی سرعت شاتر دوربین را تنظیم نمایید. در واقع در این حالت میزان تغییر نوردهی به نمایش گذاشته خواهد شد. از طرفی کاربر در هنگام مشاهده این تغییرات در هنگام ثبت عکس می‌تواند هر موقع که بخواهد و بداند که کافی است، نوردهی را پایان داده و عکس را به ثبت برساند. این موضوع بسیار ساده بوده و در واقع برای انجام آن نیازی به دانستن تکنیک‌های عکاسی و یا دستکاری تنظیمات دستی نمی‌باشد. برای این کار نیز تنها لازم است فریم و کادر مورد نظر خود را انتخاب کنید، کلید شاتر را بفشارید و هر زمان که نور و دنباله‌های آن را کافی و مناسب دیدید، کلید شاتر را دوباره بفشارید.

 

از طرفی زمانی که در یک محیط با شرایط نوری ضعیف قرار گرفتید می‌توانید در کنار دوربین معمولی، از دوربین مونوکروم این گوشی نیز استفاده نمایید. البته ابتدا می‌بایست تنظیمات مورد نظر را برای رسیدن به یک عکس باکیفیت به صورت دستی انجام دهید.

البته با این حالت اگر نمی‌خواهید در هنگام قرار گرفتن در محیط‌های تاریک، از مود یا حالت‌ خاصی استفاده کنید، با استفاده از حالت خودکار دوربین این گوشی نیز می‌توانید تصاویر بسیار باکیفیتی را به ثبت برسانید. در بخش زیر شاهد تصاویر ثبت شده در محیط‌هایی با شرایط نوری ضعیف می‌باشیم که با استفاده از حالت خودکار به ثبت رسیده‌اند:

در این بخش باید به این موضوع اشاره کرده است که شرکت هواوی در پرچمدار جدید خود به بخش عکاسی در محیط بسته و با نور کم بسیار توجه داشته است و به همین دلیل از این کمپانی چینی کمال تشکر را داریم. این در حالی است که نسل پیشین این گوشی یعنی پی8، تصاویری با کیفیت بسیار پایین‌تر را در این گونه شرایط به ثبت می‌رساند. با اینکه رابط کاربری برنامه دوربین این گوشی کمی گیج کننده به نظر می‌رسید اما بهتر است بدانید که این رابط نرم افزاری یکی از بهترین‌هایی بود که تا به این تاریخ با آن کار کرده بودیم.

دوربین رنگی

پی9 هواوی از دو دوربین 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که هر دو دارای حسگر IMX286 شرکت سونی می‌باشند. دوربین مونوکروم فاقد فیلتر رنگی بایر می‌باشد که در اکثر دوربین‌های معمولی وجود دارد. کیفیت تصویر ثبت شده توسط هر دو دوربین تقریبا برابر می‌باشند. اما با این حال تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد. فقدان وجود رنگ و از طرفی روشن‌تر بودن تصاویر، از جمله ویژگی‌های تصاویر ثبت شده توسط دوربین مونوکروم این گوشی می‌باشد.

huawei-p9-plus-2-1500x1000

در هر حال باید گفت که در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه این موضوع شدیم که دوربین مونوکروم این گوشی می‌تواند تصاویر بسیار باکیفیت و متحیر کننده‌ای را از خود به ثبت برساند. اما حالا نوبت به آن رسیده است که دوربین رنگی این گوشی را مورد بررسی دقیق قرار دهیم. در ابتدای کار باید گفت که کیفیت تصاویر دوربین 12 مگاپیکسلی این گوشی به هیچ وجه ناامید کننده نمی‌باشد. تصاویر ثبت شده در این حالت داری میزان جزئیات تصویر بسیار مناسب و کافی بوده و میزان گستره دینامیکی تصاویر نیز بسیار عالی می‌باشند. رنگ‌ها و میزان نسبت کنتراست تصویر نیز مورد رضایت هستند.

huawei-p9-hands-on-2-1000x563

تصاویر ثبت شده توسط دوربین 12 مگاپیکسلی پی9 هواوی همانند دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون 6 اس اپل، دارای میزان جزئیات تصویر بالا بوده و اندکی میزان نویز تصویر آن نیز پایین‌تر می‌باشد. در واقع دوربین دوازده مگاپیکسلی رنگی این گوشی تمامی ویژگی‌های ضروری یک دوربین گوشی پرچمدار را دارا می‌باشد. تصاویر ثبت شده توسط این گوشی از نظر میزان گستره دینامیکی آن قدر مناسب بود که نیازی به استفاده از حالت HDR نمی‌دیدیم.

از طرفی این گوشی دارای مود HDR نیز می‌باشد که البته میزان اختلاف آن با حالت خودکار خیلی کم است.

علاوه بر آن در این دوربین نیز می‌توانیم از ویژگی‌های افکت‌های شرکت لایکا استفاده کنیم:

در ادامه کار به سراغ ثبت تصویر در حالت پانوراما این گوشی رفتیم. در این بخش شاهد این موضوع بودیم که تصاویر ثبت شده برخلاف بخش‌های قبلی دارای کیفیت خوبی می‌باشند. علاوه بر آن تنظیمات مربوطه به طور خودکار در حالت‌های عمودی و یا افقی گرفتن گوشی تغییر خواهند کرد. زمانی که کاربر در حالت پرتره (عمودی) به ثبت تصویر پانوراما می‌پردازد، بلندی هر عکس برابر 3,000 پیکسل بوده و نمونه عکسی تقریبا برابر با 30 مگاپیکسل خواهید داشت. البته میدان دید این عکس کمتر از 180 درجه می‌باشد. هم‌پوشانی تصاویر بسیار خوب بوده و نوردهی عکس‌ها نیز بسیار رضایت‌بخش می‌باشند. برخلاف تصاویر معمولی ثبت شده، این بخش فاقد میزان رضایت‌بخش و مناسب جزئیات تصویر می‌باشد. از طرفی جالب است بدانید که می‌توانید مودهای Vivid و Smooth را در این بخش نیز به کار بگیرید.

gsmarena_001

gsmarena_002

حسگر دوربین سلفی این گوشی دقتی برابر با 8 مگاپیکسل داشته و می‌تواند تصاویر را با رزولوشن 3,264 × 2,448 پیکسل به ثبت رساند. مشخصات دیافراگم این دوربین برابر با f/2.4 بوده که البته برای یک گوشی با این سطح کمی ضعیف به نظر می‌رسد. از طرفی این بخش از برنامه دوربین گوشی دارای قابلیت‌های زیباسازی چهره نیز هست که البته با استفاده از پردازش‌های به عمل آمده سعی دارد صورت و چهره فرد را کمی تار کند. میزان جزئیات تصویر در حد رضایت بخشی می‌باشد. رنگ‌ها و همچنین نسبت کنتراست تصویر نیز بسیار مناسب می‌باشند. در واقع دوربین سلفی این گوشی یکی از بهترین‌هایی بود که با آن کار کرده بودیم. علاوه بر آن این دوربین سلفی از قابلیت استفاده از نمایشگر گوشی همانند یک فلاش نیز پشتیبانی خواهد کرد.

از طرفی به منظور مقایسه کیفیت تصاویر دوربین اصلی این گوشی با دیگر رقبای موجود در بازار می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

دوربین رنگی

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

دوربین مونوکروم

فیلم‌برداری

همان طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، یکی از بزرگترین کاستی‌ها و نقص‌های این گوشی مربوط به فقدان وجود قابلیت تصویر‌برداری با دقت 4K (یا همان 2160p) می‌باشد. این در حالی است که هم اینک بسیاری از گوشی‌های حرفه‌ای و سطح بالای موجود در دنیا دارای این قابلیت می‌‌باشند و این مورد به یک استاندارد برای آنها تبدیل شده است. البته مسلما عدم وجود این قابلیت‌، نمی‌تواند باعث ناامید شدن یک کاربر از این گوشی تمام عیار شود. در طرف مقابل باید گفت که این دستگاه در بهترین حالت می‌تواند از فیلمبرداری با دقت 1080p و با نرخ 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی نماید. علاوه بر آن جالب است بدانید که این خوشبختانه دوربین این گوشی دارای قابلیت ضبط ویدئو در حالت اسلوموشن (حرکت آهسته) نیز بوده و کاربر می‌تواند با دقت 720p و با نرخ 120 فریم بر ثانیه این موضوع را اجرایی نماید.

در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که تصاویر ضبط شده با تنظیمات دقت 1080p و با نرخ 60 فریم بر ثانیه، دارای نرخ حجمی 34 مگابیت بر ثانیه بوده و این در حالی است که در تنظیمات نرخ 30 فریم بر ثانیه، میزان حجمی 24 مگابیت بر ثانیه از آن دیده می‌شود. اصوات ویدئو‌ها نیز در حالت استریو با نرخ 192 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره خواهند شد. در مورد کیفیت تصاویر ضبط شده نیز باید گفت که تصاویر فاقد میزان جزئیات تصویر مورد انتظار بوده و البته این مورد به دلیل کم بودن دقت تصویر فیلمبرداری رخ داده است. میزان گستره دینامیکی تصاویر نیز نسبتا پایین می‌باشد. خوشبختانه در این بخش خبری از مشکلات مربوط به فوکوس مجدد و آزار دهنده نبوده و مسئله خاصی دیده نمی‌شود.

Huawei-P9-11-615x409

جالب است بدانید که در هنگام فیلم‌برداری نیز می‌توانید از حالت‌های Vivid و یا Smooth استفاده نمایید. متاسفانه بهتر است بدانید که از دوربین مونوکروم این گوشی نمی‌توانید به عنوان دوربین فیلم ‌برداری استفاده نمایید.

در نهایت در لینک‌های زیر می‌توانید فایل مربوط به فیلم برداری با تنظیمات مختلف این گوشی را بدون هیچ گونه دستکاری دانلود و تماشا کنید:

(1080p@30fps (10s, 23MB

 (1080p@60fps (12s, 54MB

از طرفی به منظور مقایسه کیفیت تصاویر فیلم‌برداری شده این گوشی با دیگر رقبای موجود در بازار می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

 

سخن پایانی

مسلما پی 9، گوشی پرچمدار سال 2016 شرکت هواوی، یکی از بهترین و البته لوکس‌ترین گوشی‌های پرچمدار ساخته شده توسط این شرکت تا به امروز به حساب می‌آید. این تلفن هوشمند هم اینک از نظر ظاهری و کیفت ساخت بدنه بسیار مناسب بوده و دستگاه بسیار زیبا و لوکسی به حساب می‌آید.

Huawei-P9-ve-P9-Plus-detaylar

از طرفی به دلیل تجهیز این گوشی به دوربین‌های اصلی بسیار جدید و باکیفیت در کنار نمایشگر بسیار خوب و باتری بسیار بادوام و البته تراشه بسیار قدرتمند، این گوشی را نمی‌توان تنها یک بروزرسانی معمولی از نسل پیشین خود معرفی کرد.

huawei-p9-feat-970x546

از نظر قیمتی نسخه 32 گیگابایتی این گوشی در بازارهای جهانی تقریبا 599 یورو و نسخه 64 گیگابایتی آن 649 یورو ارزش‌گذاری شده است. البته مسلما قیمت آن در روزهای آینده پایین‌تر از این میزان خواهد بود. در پایان باید گفت که اگر قصد در اختیار داشتن یک گوشی چینی تمام عیار، زیبا، قدرتمند به همراه آخرین تکنولوژی نرم افزاری و دوربین‌های قوی، باتری بسیار پایدار و نمایشگر باکیفیت به همراه حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت بسیار سریع و دقیق را داشته باشید و از طرفی میزان پرداخت هزینه به منظور در اختیار داشتن لوکس‌ترین و بهترین گوشی اندرویدی موجود در بازار برایتان آن چنان مهم نباشد، مطمئنا جواهر لوکس چینی یعنی گوشی هوشمند پی9 هواوی، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما در این حوزه خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال