نقد و بررسی تخصص گوشی G6 ال‌جی

مقدمه برش دادن حواشی تعریفی از داستان زندگی LG G6 است. این حرف یک معنای واقعی و یک معنای مجازی دارد. واقعی از این نظر که این نمایشگر زوایای راست (قائم) ندارد و به جای آن از زوایای اریب و منحنی ریزی استفاده شده است. از نظر مجازی هم چون G6 به سخت‎افزار توانمند بعدی […]

مقدمه

برش دادن حواشی تعریفی از داستان زندگی LG G6 است. این حرف یک معنای واقعی و یک معنای مجازی دارد. واقعی از این نظر که این نمایشگر زوایای راست (قائم) ندارد و به جای آن از زوایای اریب و منحنی ریزی استفاده شده است. از نظر مجازی هم چون G6 به سخت‎افزار توانمند بعدی کوالکام مجهز نشده است و بنابراین چه چیزی باید باعث شود یک چیست قدیمی چند ماه و فقط 4 گیگابایت رم به این گوشی عنوان “پرچم‎دار” را بدهد؟ (به عبارتی ال‎جی به صحبت‎های حاشیه‎ای پایان داده است).

اتفاقی که رخ داده این است که شرکت ال‎جی به شکل متفاوتی به این اصطلاح معنا داده است. گوشی G6 ال‎جی دستگاهی است که فروش بالایی خواهد داشت، بنابراین آن‎ها معنای پرچم‎دار را برای رسیدن به این هدف تغییر داده‎اند. با آن‎که ال‎جی از مجهز کردن این گوشی با آخرین سخت‎افزار موجود در بازار صرف‎نظر کرد ولی آن‎ها به کاربردپذیری آن توجه خاصی داشته‎اند. بسیاری از افراد فکر خواهند کرد که این اقدام ال‎جی تنها برای بی‎اهمیت نشان دادن اقدام سامسونگ مبنی بر این است که به سایر شرکت‎ها اجازه نمی‎دهد قبل از بیرون آمدن گلکسی اس 8 از چیست اسنپ‎دراگون 835 استفاده کنند، ولی بایستی قبول کنیم که تیم بازاریابی ال‎جی به نوعی توانسته روی این قضیه مانور دهد.

اگر بخواهیم از نظر مشخصات فنی نگاه کنیم، ال‎جی می‎گوید که با یکی از گوشی‎های سری V آن‎ها روبرو هستیم.

قبول داریم چیپست این گوشی تنها اسنپ‎دراگون 821 و نه سیستم روی چیپ S835 در پیش رو است، ولی تراشه‎ی 821 کوالکام نیز قدرت فراوانی دارد. هم‎چنین، نبایستی فراموش کنیم که باز هم این چیپست در حال حاضر مدل رده‎بالای این شرکت محسوب می‎شود.

عامل دیگری که باعث نگرانی افراد را به وجود می‎آورد استفاده از سنسور دوربین IMX258 سونی است، دوربینی که چند گوشی‎هوشمند آن را انتخاب کرده‎اند که قدمت آن‎ها به دو سال قبل بر می‎گرد. این دستگاه‎ها شامل مدل‎هایی از گوشی‎های هوشمند معروف و هم‎چنین مدل‎هایی می‎شود که یقینا شما حتی اسم آن‎ها را هم نشنیده‎اید. گوشی‎هایی که تنها در محدوده‎ی قیمتی بین 150 تا 350 دلار قرار می‎گیرند که حتی از نصف قیمت گوشی LG G6 کمتر است. یقینا این دوربین متعلق به یک پرچم‎دار نیست ولی توجه داشته باشید اصطلاح “پرچم‎دار” با تعریف جدیدی روبرو شده است. هم‎چنین گوشی LG G6 از دو عدد از این دوربین‎ها استفاده می‎کند که بایستی به آن اعتبار داد.

این دو دوربین همان مفهوم همیشگی دوربین‎های دوگانه را با خود به همراه دارند یعنی یک دوربین با لنزهای فوق‎العاده باز که در کنار یک دوربین معمولی دیده می‎شود. حقیقت این است که پوشش قرار دادن میدان دید در هر دو اندکی محدود شده است ولی رزولوشن آن‎ها مشابه و 13 مگاپیکسل است تا دوربین زاویه باز فراموش شده احساس نشود.

به بهترین جنبه‎ی این گوشی یعنی نمایشگر آن می‎رسیم. تمامی کاربران عاشق نمایشگرهای بزرگتر هستند ولی هیچ‎کس ضخامت بیشتری که آن‎ها با خود به همراه می‎آورند را دوست ندارند. ارزیابی‎های ال‎جی چنین چیزی را نشان داده است و بنابراین مهندسین این شرکت تصمیم به کش دادن این نمایشگر گرفته‎اند تا حداکثر مقدار نمای جلویی این دستگاه را به خود اختصاص دهد و شاهد باشیم که یک پنل نمایش 5.7 اینچی با نسبت تصویر 18:9 در ابعادی مشابه با گوشی LG G5 جا می‎شود (قبول داریم که نسبت نمایشگر به بدنه پرچم‎دار سال قبل ال‎جی نکته‎ی خاصی با خود به همراه ندارد ولی باز هم عملکرد ال‎جی قابل تحسین است). نزدیک بود فراموش کنیم که برش حواشی به دلیلی بوده است که بعدا به آن رسیدگی می‎کنیم.

ویژگی‎های اصلی گوشی LG G6:

  • بدنه: قالب آلومینیومی، محفاظ صفحه‎نمایش گوریلا گلس 3 در جلو، گوریلا گلس 5 در پشت، ال‎سی‎دی دارای برش‎های نامتقارن برای مقاومت نسبت به برخورد، گواهینامه‎ی IP68 برای مقاومت نسبت به آب و گرد و غبار
  • نمایشگر: پنل ال‎سی‎دی 5.7 اینچی با فناوری IPS، رزولوشن 2880 در 1440 پیکسل، نسبت تصویر 18:9 (2:1)، تراکم پیکسلی 565ppi، سازگاری با HDR 10 و Dolby Vision
  • دوربین پشتی: دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با نسبت کانونی f/1.8 با میدان دید 71 درجه، فناوری لرزش‎گیر اپتیکال تصویر، دوربین دوم 13 مگاپیکسلی با لنزهای باز و نسبت کانونی f/2.4 با میدان دید 125 درجه، عدم وجود فناوری لرزش‎گیر اپتیکال تصویر (OIS)، اندازه‎ی پیکسل‎ها در هر دو دوربین 1.12 میکرومتر. قابلیت ضبط ویدئوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه در هر دو دوربین
  • دوربین جلو: 5 مگاپیکسلی، میدان دید 100 درجه، قابلیت ضبط ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • سیستم‎عامل: اندروید 7.0 نوقا
  • جیپست: اسنپ‎دراگون 821، پردازنده‎ی 4 هسته‎ای (2 هسته‎ی کریو با فرکانس 2.35 گیگاهرتز + 2 هسته‎ی کریو با فرکانس 1.6 گیگاهرتز)، پردازنده‎ی گرافیکی آدرنو 530
  • مموری: 4 گیگابایت رم، حافظه‎داخلی 32 یا 64 گیگابایت (بسته به بازار فروش)، پشتیبانی از درگاه میکرو اس‎بی برای کارت‎های حافظه‎ای تا 2 ترابایت (عملا تا حداکثر 256 گیگابایت)
  • باتری: لیتیوم پتاسیومی (غیرقابل تعویض) با گنجایش 3300 میلی‎آمپرساعت، فناوری شارژ سریع QuickCharge 3.0، شارژ بی‎سیم WPC&PMA (تنها نسخه‎ی مخصوص بازار آمریکا)
  • ارتباطات: تک‎سیم، مدل دوسیم در بازارهای خاص (به خصوص آسیا)، پشتیبانی از LTE-A، 12/13 (600 مگابیت در ثانیه دانلود / 150 مگابیت در ثانیه آپلود)، پورت یو‎اس‎بی Type-C، استاندارد وای‎فای a/b/g/n/ac، جی‎پی‎اس، بلوتوث 4.2، اف‎ام رادیو (خارج از کشور کره‎جنوبی، آمریکا و کانادا).
  • حسگر اثرانگشت، سیستم Hi-Fi Quad DAC (منحصرا برای بازار کره‎جنوبی)، دو میکروفون، تک اسپیکر در انتهای گوشی، درگاه هدفون 3.5 میلی‎متری

معایب اصلی گوشی LG G6:

  • بعضی از مناطق جغرافیایی خاص ویژگی‎های الزامی این گوشی را دارند
  • عدم استفاده از اسپیکرهای استریو
  • عدم پشتیبانی از پلت‎فرم واقعیت‎مجازی دی‎دریم
  • قیمت در دسته‎ی گوشی‎های پرچم‎دار قرار می‎گیرد با وجود ادعاهای “پیشنهاد ارزش” ال‎جی در بازاریابی

شاید با لیست قابلیت‎های اصلی این گوشی هیجان‎زده شوید ولی نمی‎توان قابلیت‎هایی که تنها خاص بازارهای معینی هستند را در نظر نگرفت. واقعا چرا ال‎جی قابلیت شارژ بی‎سیم را تنها در اختیار بازار آمریکا و سیستم Hi-Fi Quad DAC را در اختیار کره‎جنوبی قرار دهد؟ و آیا این دو می‎توانند عدم وجود رادیو اف‎ام را که در این بازارهای خاص دیده نخواهد شد، جبران کنند؟

هم‎چنین سعی داریم متوجه شویم که اصطلاح “پیشنهاد ارزشی” که ال‎جی زمان معرفی G6 در ابتدا به کار برد، چه معنایی دارد. قیمت 700 دلاری این گوشی بیشتر در گروه پرچم‎دارها قرار می‎گیرد و در دیکشنری بازار موبایل این اصطلاح از پیش تعریف شده است. ولی اگر بخواهیم منطقی باشیم گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ حتی گران‎تر خواهد بود و گوشی‎های آیفون و پیکسل گوگل نیز (حداقل بعضی از مدل‎ها در بازارهای خاص) قیمت مشابهی دارند و شاید بتوان حال منظور ال‎جی را متوجه شد.

گرچه نمی‎توان ارزش یک محصول را پیش از شاخصه‎هایی که برای عرضه در دنیای واقعی دارد قضاوت کرد. ما در صفحات آتی دقیقا ارزش این گوشی را بررسی می‎کنیم و شروع آن با مرور اجمالی بخش سخت‎افزار خواهد بود. توجه داشته باشید که مدل پیش از تولید G6 ال‎جی که فریم‎ویر نهایی را ندارد مورد ارزیابی قرار گرفته است و احتمالا عملکرد گوشی را تحت تاثیر قرار می‎دهد. به دنبال ارائه‎ی این گوشی برای فروش و با در اختیار داشتن فریم‎ویر نهایی بخش‎های لازم این نقد به‎روزرسانی می‎شوند.

محتویات جعبه فروش

گوشی LG G6 در یک جعبه‎ی مشکی رنگ ارائه شده که حداقل وعده‎هایی که نمی‎تواند حفظ کند را نداده است. داخل این جعبه، شارژری با توان خروجی 9 ولت / 1.8 آمپر و سازگار با فناوری شارژ سریعQuickCharge 3.0  کوالکام دیده می‎شود. کابل این شارژر پورت معمول یو‎اس‎بی Type-A را دارد ولی در بسته‎بندی فروش این گوشی یک کابل تبدیلType-A  به Type-C دیده میشود تا به عبارت دیگر ال‎جی هنوز به استفاده از پورت یو‎اس‎بی Type-C در هر دو انتهای کابل رو نیاورده باشد که جای تحسین دارد.

در جعبه‎ی فروش گوشی تحت بررسی ما هدستی وجود نداشت و مطمئن نیستیم برای تمامی بازارها به همین شکل باشد چون این گوشی در بازارهای مختلف با خود چیزهای گوناگونی به همراه دارد. یقینا فضای خالی کنار شارژر می‎تواند یک جفت earbud را در خود جا دهد.

نمای 360 درجه گوشی LG G6

ابعاد این گوشی 148.9 در 71.9 در 7.9 میلی‎متر بوده که در واقعا در هر جهتی به نسبت G5 کوچکتر باشد. هم‎چنین به نسبت گوشی V20 ال‎جی یک سانتی‎متر کوتاه‎تر و به نسبت فبلت فعلی سری V این شرکت 6.2 میلی‎متر باریکتر است که خود یک نمایشگر 5.7 اینچی دارد.

گرچه تمامی نمایشگرهای 5.7 اینچی به یک شکل ایجاد نشده‎اند. نسبت تصویر 18:9 پرچم‎دار جدید ال‎جی به این معنا است که این پنل نه تنها به نسبت نمایشگر 5.5 اینچی با نسبت تصویر 16:9 (مانند چیزی که در گوشی گلکسی اس 7 اج دیده می‎شود) بلکه در واقع به نسبت نمایشگر 5.3 اینچی نسل قبل خود نیز باریکتر است. بنابراین با آن‎که از نظر فنی درست است که G6 یک نمایشگر 5.7 اینچی در یک بدنه‎ی کوچکتر به نسبت G5 5.3 اینچی دارد، ولی بایستی به شرکت سازنده توجه داشته باشیم تا از جادو خبری نباشد.

وزن گوشی G6 ال‎جی 163 گرم است که به نسبت G5 به میزان 4 گرم سنگین‎تر و به نسبت V20 11 گرم سبک‎تر است. گلکسی اس 7 اج سامسونگ به نسبت محصول جدید ال‎جی 6 گرم سبکتر است ولی به سختی این تفاوت را متوجه خواهید شد.

مرور اجمالی بر بخش سخت‎افزار

G5 دارای بک پنل پشتی قابل باز شدن بود تا کاربر به باتری دسترسی داشته باشد و به همراه آن نیز ماژول‎های اندکی به اسم Friends به کار گرفته می‎شود. برداشت G5 از دنیای گوشی‎های ماژولی با موفقیت همراه نبود و شرکت ال‎جی تصمیم گرفت حداقل فعلا آن روند را در پیش نگیرد.

ال‎جی G5 یک پنل پشتی فلزی داشت که گرچه با پلاستیک یا پرایمر پوشانده شده بود و هم‎چنین یک برآمدگی نه چندان زیبای دوربین نیز در بخش پشتی دیده می‎شد که ال‎جی سعی کرد آن را به قسمتی از طراحی گوشی تبدیل کند. هدف از تمامی این صحبت‎ها این است که بگوییم طراحی گوشی G5 ال‎جی زیاد موفق نبود.

ولی در G6 این قضیه دیده نمی‎شود. کیفیت ساخت متناقض G6 با یک بدنه‎ی آلومینیومی محکم که بین دو ورقه شیشه پیچانده شده به مراتب بهتر است حتی اگر شاهد وجود Friends مدل سال قبل نباشیم. و با آن‎که بهره‎بردن از یک نمای شیشه‎ای در جلو و عقب اغلب اوقات زبان طراحی را از خدشه‎دار می‎کند، G6 به مانند سایرین از آن استفاده نکرده تا رباینده‎ی زیبایی باشد.

بسیاری از قابلیت‎های ممتاز این گوشی در نمایشگر آن جمع شده است. پنل نمایشی که فوق‎العاده زیبا بوده ولی واکنش افراد چیزی نیست که عادی باشد. در ابتدا ممکن است صحبت‎هایی نظیر این‎ شنیده شود 1) اوه، گوشی با حواشی نازک، زیبا و سپس 2) امکان ندارد حواشی آن گرد هستند و در پایان 3) عجب نمایشگر بزرگی! و این واکنش‎ها قبل از این است که حتی کاربر گوشی را بردارد.

حواشی اطراف نمایشگر بدون شک نازک هستند. تحقیقات ال‎جی نشان داده است که کاربران هم‎چنان ترجیح‎ می‎دهند نوعی تو رفتگی (نظیر چانه) را در انتهای گوشی داشته باشند بنابراین حاشیه‎ی پایینی این گوشی به نسبت بالایی بیشتر است. گفته می‎شود که این قضیه باعث می‎شود در دست گرفتن این دستگاه بهبود بخشیده شود و بایستی موافقت کنیم. ولی ممکن است این قضیه ربطی هم به مکان قطعات دیگر مانند پورت یو‎اس‎بی C و اسپیکر داشته باشد.

به گوشه‎های خمیده‎ی نمایشگر می‎رسیم. با توجه به چنین بدنه‎ی نازکی حول این نمایشگر بایستی گفت که این ال‎سی‎دی با ارزش در نزدیکی لبه‎های فیزیکی گوشی به شکل خطرناکی قرار دارد. و بایستی توجه داشت که نیمی از تمامی گوشی‎هایی که می‎افتند بر روی لبه‎های آن‎ها خواهد بود (آمار ال‎جی به شکل دقیق‎تر 48 درصد را اعلام می‎کند).

پنل نمایشی که منتهی به زوایای راست (قائم) شود از تجمع فشار به دنبال برخورد رنج خواهد برد و احتمال زیاد از کار خواهد افتاد. از طرف دیگر، پنل نمایشی که برش نامتقارن داشته باشد (چون واقعا برش نامتقارن دارد، 1.7 در 1.7 میلی‎متر و واقعا گرد نیست) بهتر انرژی برخورد را توزیع و بنابراین احتمال حیات گوشی بالا می‎رود.

تمامی این موارد البته در سایر گوشی‎ها نیز کاربرد دارد، فقط در G6 این قضیه با نزدیک‎ کردن نمایشگر به حدود فیزیکی بدتر شده است. ال‎‏جی چندین گوشی رقیب خود را در اسلایدهای نمایش گوشی با نمایشگرهای ترک خورده به نمایش گذاشته بود تا مفهوم خود را برساند.

و سپس بایستی به این حقیقت توجه داشته باشیم که این نمایشگر به نسبت نمایشگرهای سنتی با نسبت تصویر 16:9 ارتفاع بیشتری دارد. در حقیقت نسبت آن 18:9 است و به همین دلیل نسبت تصویر 2:1 نامیده نمی‎شود چون نام آن فورا مشخص ‎کند که در مقایسه با چیزی که کاربران عادت داشته‎اند این پنل نمایش به شکل عمودی کشیده شده است.

ال‎جی از افراد نظرسنجی کرده بود که در رابطه با اندازه‎ی نمایشگر چه نظری دارند و آن‎ها گفته بودند اندازه‎ی آن بیشتر باشد ولی به طور کلی همه از ضخامت زیادی که نمایشگرهای بزرگ با خود به همراه می‎آورند راضی نبودند. بنابراین ال‎جی ارتفاع نمایشگر را کش داده است تا تقریبا کل نمای جلویی گوشی را به خود اختصاص دهد و البته بایستی به بخش چانه شکل آن در پایین نیز اشاره کنیم.

در دست گرفتن گوشی LG G6

در واقع یک نمایشگر 5.7 اینچی با نسبت تصویر 18:9 در واقع به نسبت یک نمایشگر 5.7 اینچی در مساحت نسبت تصویر 16:9 کوچکتر است، اگر بخواهیم دقیق باشیم 83.8 سانتی‎متر مربع در برابر 89.6 سانتی‎متر مربع. در حقیقت، کل مساحت نمایشگر LG G6 برابر با یک نمایشگر 5.5 اینچی با نسبت تصویر 16.9 است. گرچه پنل این گوشی پهنای 64.7 میلی‎متری دارد در حالی‎که پهنای پنل‎های استاندارد 5.5 اینچی 68.5 میلی‎متر و در نمایشگرهای 5.7 اینچی با نسبت تصویر 16:9 این آمار 71.0 میلی‎متر است.

همگی می‎دانیم پهنا است که باعث می‎شود که کار کردن با یک گوشی بزرگ با یک دست مشکل شود. بنابراین شیوه‎ی ال‎جی در به کار بردن حداکثر بخش جلویی برای پنل نمایش باعث شده است که در دست گرفتن این گوشی با یک دست به ساده‎ترین شکل ممکن صورت گیرد. در واقع خیلی راحت می‎شود متوجه نشد که این گوشی 5.7 اینچی است.

به پنل پشتی این گوشی می‎رسیم. در پشت آن ورقه‎ای از گوریلا گلس 5 دیده می‎شود که با آن‎که به نسبت نسل‎های قبلی اندکی راحت‎تر خراش میافتد ولی مقاومت آن در برابر شکستن بیشتر است.

برشی برای جا دادن دو ماژول دوربین دیده می‎شود که برخلاف برآمدگی دوربین‎های G5، حالا به شکل یکدست با پنل پشتی قرار گرفته‎اند. شکلی از طراحی که اکثر افراد دوست دارند.

زیر دوربین‎ها حسگر اثرانگشت دیده می‎شود که کاربر با استفاده از هر کدام از انگشت‎های سبابه‎ی خود به راحتی آن را می‎تواند پیدا کند.

به هرحال با قالب عالی برای این گوشی روبرو هستیم. قالبی که ضخیم است، نظیر قالب گوشی‎های اخیر موجود در بازار تا بیشتر زیر دست کاربر فلز حس شود و یک نوع حس و حال رده‎بالا بودن به گوشی ببخشد. هم‎چنین باعث می‎شود ضریب اطمینان خرید این دستگاه بالا برود و مخصوصا زمان برداشتن آن از روی میز به کمک آن آید، موردی که به عنوان مثال در گوشی گلکسی اس 7 دلچسب نیست.

یک نکته‎ی نه چندان جالب طراحی گوشی G6 ال‎جی دکمه‎های تنظیم حجم صدا است. آن‎ها به نوعی نه چندان محکم هستند و فاصله‎ی اندکی بین آن‎ها دیده می‎شود. این دکمه‎ها در سمت راست این دستگاه واقع شده و شیار سیم‎کارت در جناح چپ قرار گرفته است.

در رابطه با قالب این گوشی بایستی اشاره کنیم که در ساخت آن نکات مهندسی هوشمندانه‎ای، مجددا از دیدگاه دوام‎پذیری، به کار گرفته شده است. شیارهای پلاستیکی که در مجاورت گوشه‎ها مشاهده می‎کنید در واقع تا جای ممکن دور شده‎اند تا احتمال اعمال فشار بر روی آن‎ها در صورت برخورد کاسته شود. چنین چیزی مانع شکستگی شیارها می‎شود چون شیارهای شکسته به مرور زمان سبب از بین رفتن قابلیت ضد آب بودن گوشی می‎شوند، نکته‎ای که افراد به سختی بدون اشاره‎ی خود ال‎جی به آن متوجه می‎شوند.

بایستی خاطرنشان کنیم که این گوشی با داشتن گواهینامه‎ی  IP68 نسبت به آب و گرد و غبار مقاوم است. و بهترین امتیاز آن این است که به دنبال فرو بردن در آب دریا نیز به حیات خود ادامه می‎دهد، قابلیتی که ال‎جی در کنفرانس مطبوعاتی خود به شکل ویژه‎ای به آن اشاره داشت ولی در صفحات مشخصات فنی این گوشی قید نشده است. یقینا بروز مشکل به دنبال این قضیه دردسری برای بخش گارانتی خواهد بود و به همین دلیل آن‎ها در برگه‎ی مشخصات گوشی آن را ذکر نکرده‎اند.

پورت یو‎اس‎بی C که برای شارژ استفاده می‎شود در مرکز قسمت پایینی گوشی قرار دارد. در سمت راست آن تک اسپیکر دیده می‎شود و در جناح دیگر میکروفون اولیه را شاهد هستیم. در بالا سوراخ پین میکروفون ثانویه و درگاه هدفون 3.5 میلی‎متری واقع شده‎اند.

نمایشگر

نسبت تصویر 16:9 در قالب نسبت جدید 18:9 ولی در ابعاد 5.7 اینچ

یکی از بارزترین مشخصات گوشی LG G6 بهره‎مندی از نمایشگری به اسم Full Vision با نسبت تصویر 18.9 است که واقعا هوش از دل می‎برد. این پنل نمایش 5.7 اینچی با نسبت تصویر جدید خود عملا مساحتی مشابه با یک نمایشگر سنتی 5.5 اینچی با نسبت تصویر 16.9 دارد و در حقیقت پهنای آن همانند با چنین نمایشگری بوده و فقط ارتفاع آن بیشتر است.

رزولوشن این نمایشگر 2880 در 1440 پیکسل به همراه تراکم پیکسلی 564ppi است تا در جایگاه بهتری از نمایشگر گلکسی اس 7 اج با تراکم پیکسلی 534ppi آن قرار گیرد، ولی اندکی به نسبت آمار 577ppi گوشی گلکسی اس 7 کمتر است. گرچه، نظم زیر پیکسل‎های نمایشگر G6 ال‎جی یک آرایش کلاسیک RGB با تعداد مساوی زیر پیکسل‎ها برای رنگ‎های اصلی است تا به نسبت ماتریس Diamond Pentile نمایشگرهای سوپر آمولد برای هر پیکسل شارپ‎تر باشد. بدون استفاده از ابزار اختصاصی این جزئیات زیاد به چشم غیرمسلح نمی‎آید و بایستی اشاره کنیم که G6 متاسفانه از پلت‎فرم واقعیت‎مجازی دی‎دریم گوگل پشتیبانی نمی‎کند.

پنل نمایش این گوشی امتیازهای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، کنتراست ال‎سی‎دی بی‎‏نظیر این گوشی حداکثر تا 2000:1 است. G5 نسل قبل نیز با آمار 1800s امتیاز بالایی به دست آورده بود ولی نمایشگر آن دستگاه تاریک بود.

ولی ال‎جی در پرچم‎دار جدید خود این قضیه را تغییر داده است تا حداکثر میزان روشنایی این پنل در حالت دستی 468 نیت و در حالت خودکار در محیط روشن 568 نیت شود. گوشی‎های P10 هوآوی و اکسپریا XZ (مدل ابتدایی نه مدل پرمیموم که اخیرا سونی به نمایش گذاشت)، می‎توانند اندکی امتیاز بالاتری به دست آورند و گوشی آیفون 7 پلاس در حالت خودکار آمار 681 نیت را به دست می‎آورد ولی کنتراست هیچ‎کدام از این گوشی‎ها به محصول جدید ال‎جی به هیچ‎وجه نمی‎رسد.

حداقل میزان روشنایی در محیط‎های تاریک 4.1 نیت است تا در زمان استفاده از این گوشی در شب برای چشمان کاربر مشکلی پیش نیاید.

در تست خوانا بودن محتویات این صفحه‎نمایش در محیط روشن نیز امتیاز عالی به دست آورده می‎شود و با یکی از بهترین ال‎سی‎دی‎ها در این زمینه روبرو می‎شویم. نمایشگر ال‎جی G6 قابل مقایسه با آیفون 7 پلاس است ولی Xperia XZ و گوشی V20 خود ال‎جی هم‎چنان تا حدی بهتر هستند. G6 ولی به مراتب از G5 در این بخش بهتر ظاهر می‎شود.

تولید رنگ G6 به شکل معقولی دقیق است و میانگین DeltaE 4 را به دست می‎آورد. رنگ‎های خاکستری و سفید جابجایی بارزی به سمت رنگ‎های آبی  را نشان می‎دهند و DeltaE برای رنگ‎های خاکستری در بالاترین مقدار خود 9 است. دقت این دستگاه به نسبت نسل قبلی خود بهبود یافته است، G5 میانگین DeltaE برابر با 5.6 و حداکثر 12.6 داشت. با مقایسه‎ی آمار میانگین 5.1 و حداکثر 9.5 گوشی V20 ال‎جی متوجه می‎شویم G6 از هر دو آن‎ها بهتر است.

در بحث رنگ‎ها بایستی اشاره کنیم که G6 با استانداردهای Dolby Vision و HDR10 سازگار است. Dolby Visio باعث می‎شود تا این گوشی قادر به نشان دادن رنگ 12 بیتی (یا 68 میلیارد رنگ) باشد، در حالی‎که حالت HDR تنها کم و بیش به رنگ‎های 10 بیتی و 1 میلیارد رنگ محدود می‎شود.

در عمل کل محتوایی که در حال حاضر با این استانداردها عرضه شده‎اند شامل 10 سریال اورجیتال و 5 سریال مارول در نت‎فلیکس می‎شود که از هر دو استاندارد پشتیبانی می‎کنند و سپس یک سریال اورجیتال در  Amazon Video و 10 فیلم با استاندارد Dolby Vision و 16 سریال اورچینال و 23 فیلم با استاندارد HDR10. بنابراین با آن‎که پشتیبانی این دستگاه از این دو استاندارد عالی است ولی قابلیت جدید آن با خود تفاوت زیادی به همراه ندارد.

راه‎های ارتباطی و پشتیبانی از شبکه‎ها

به لطف استفاده از مودم کوالکام بسته‎ی ارتباطی این گوشی کامل است. پشتیبانی از شبکه LTE Cat. 12، برای داشتن سرعت دانلودی تا 600 مگابیت در ثانیه و آپلود 150 مگابیت در ثانیه، دیده می‎شود. مدل تحت بررسی ما تک‎سیم است ولی مدل دوسیم نیز برای برخی از بازارها ارائه می‎شود.

بدون شک پشتیبانی از استاندارد Wi-Fi ac به همراه وای‎‎فای دایرکت و DLNA دیده می‎شود و کاربران می‎توانند برای دستگاه‎های کروم‎کست و میراکست نمایشگر خود را به صورت بی‎سیم به اشتراک بگذارند. از آخرین نسخه‎ی بلوتوث یعنی 4.2 و NFC نیز پشتیبانی و سیستم‎های مسیریابی شامل جی‎پی‎اس، GLONASS و BDS می‎شود.

مدل تحت بررسی ما دریافت‎کننده‎ی رادیو اف‎ام دارد ولی مدل مخصوص بازارهای آمریکا، کانادا و کره‎جنوبی این قابلیت را نخواهند داشت. شارژ این گوشی از طریق پورت یو‎اس‎بی C صورت می‎گیرد ولی هم‎چنین مشخصات آن با درگاه پورت USB 3.1 یکی است تا داده‎ها به شکل سریعی انتقال پیدا کنند، سایر شرکت‎ها از این پورت استفاده می‎کنند ولی سرعت انتقال داده‎ها را به مشخصات پورت USB 2.0 محدود می‎کنند، ال‎جی این روند را در پیش نگرفته است.

 پشتیبانی از ویژگی MirrorLink نیز دیده می‎شود تا از طریق پورت یو‎اس‎بی امکان اتصال این گوشی به سیستم infotainment (مجموعه ی سخت افزاری و نرم افزاری در اتومبیل است که به منظور ارائه صوت و تصویر و سرگرمی روی خودرو نصب می‎شود) ماشین نیز وجود داشته باشد.

وجود درگاه قدیمی و دوست‎داشتنی 3.5 میلی‎متری هدفون نیز مایه‎ی تسلی خاطر است.

تست عمر باتری گوشی LG G6

پرچم‎دار جدید شرکت ال‎جی یعنی LG G6 از یک باتری 3300 میلی‎آمپرساعتی استفاده می‎کند که به نسبت باتری 2800 میلی‎آمپرساعتی نسل قبل خود یعنی G5 به مراتب بزرگتر است. G6 نمایشگر بزرگتری دارد ولی ظرفیت باتری 18 درصد افزایش یافته در حالی‎که ابعاد نمایشگر تنها 8 درصد بیشتر شده است. در واقع، G6 به نسبت گوشی V20 ال‎جی نیز باتری بزرگتری دارد (V20 از یک باتری 3000 میلی‎آمپرساعتی استفاده می‎کند) و در مقابل نمایشگر V20 بزرگتر است یعنی یک نمایشگر 5.7 اینچی با ابعاد تصویر 16:9 در مقابل نمایشگر 5.7 اینچی با ابعاد تصویر 18:9 گوشی G6 مساحت بیشتری دارد، علاوه بر این V20 از یک نمایشگر ثانویه نیز استفاده می‎کند. گرچه باتری LG G6 برخلاف V20 و G5 غیرقابل تعویض است.

در هر صورت ما با توجه به این صحبت‎ها انتظار عمر باتری بهتری از گوشی G6 به نسبت G5 و V20 داریم که هیچ‎کدام از آن‎ها باتری با عملکرد چشم‎گیر ندارند. پیش‎بینی ما به صحت پیوست.

بایستی اشاره کرد که این تست‎ها بر روی مدل پیش‎ تولید صورت گرفته است که از فریم‎ویر نهایی استفاده نمی‎کند. نتایج با فریم‎ویر نهایی ممکن است با آمار منتشر شده در این‎جا متفاوت باشند.

در تست برقراری تماس‎های صوتی در محیط آزمایشگاهی باتری گوشی G6 به میزان 22.5 ساعت دوام آورد که 5 ساعت از نسل قبلی و سه ساعت از V20 بیشتر است.

در تست گردش در وب با استفاده از شبکه‎ی وای‎فای نیز عملکرد G6 به نسبت دو گوشی دیگر بهتر و یک ساعت بیشتر است. آمار 8:31 ساعتی این پرچم‎دار جدید در مقابل آمار 7:35 ساعتی G5 و V20 قرار می‎گیرد. پیشرفت با وجود این‎که چشم‎گیر نیست ولی به چشم می‎خورد و گوشی Pixel XL به نسبت پرچم‎دار G6 در این بخش یک ساعت بیشتر دوام می‎آورد و گوشی گلکسی اس 7 اج سامسونگ در این بخش امتیاز عالی 10:35 ساعت را کسب می‎کند. گوشی OnePlus 3T در این تست با امتیاز 8:43 ساعتی خود در نزدیکی G6 ال‎جی قرار می‎گیرد.

در بخش پخش ویدئو آمار G6 به نسبت G5 6 دقیقه بیشتر است. بدون شک آمار 10.5 ساعت در این بخش عالی است، به خصوص اگر آن را در کنار آمار 8 ساعتی گوشی V20 ال‎جی قرار دهید. گوشی Pixel XL گوگل می‎تواند به مدت 11:09 ساعت محتوای ویدئویی پخش کند که تنها اندکی بیشتر است. گوشی OnePlus 3T با آمار 13:23 ساعت خود عملکرد بهتری در بخش قابلیت‎های پخش ویدئو از خود برجا می‎گیرد ولی پادشاه این بخش یقینا گلکسی اس 7 اج با امتیاز بیش از 15 ساعت خود است.

اگر آمار بالا را به طور کلی در نظر بگیریم به طور کل باتری گوشی LG G6 به مدت 72 ساعت می‎تواند با خاموش بودن قابلیت always on display دوام آورد. روشن کردن این قابلیت باعث کمتر شدن این عدد می‎شود، چون مصرف باتری در حالت انتظار بالاتر می‎رود.

البته بایستی توجه داشته باشد که مصرف باتری به دنبال روشن بودن این قابلیت به مقدار زیادی بسته به نحوه‎ی استفاده از گوشی متفاوت است، اگر گوشی را در جیب خود قرار داده باشید (که در نهایت به طور کلی نمایشگر خاموش می‎شود) بسیار با زمانی که گوشی روی میز در جلوی شما قرار دارد، بسیار فرق دارد چون نور محیطی آن‎قدر قوی است که میزان روشنایی صفحه‎نمایش را به صورت خودکار افزایش دهد. از قضا در منوی always on display کاربر می‎تواند دقیقا مشخص کند که گوشی به شکل واضح‎تری (روشن‎تر) این قابلیت را به نمایش گذارد.

شرکت ال‎جی اظهار می‎دارد که گوشی LG G6 با فناوری شارژ سریع کوالکام یعنی QuickCharge 3.0 سازگار است و به همین منظور شارژر مخصوصی در بسته‎بندی فروش این دستگاه قرار میگیرد. این شارژر خروجی توان 9 ولت / 1.8 آمپر دارد و در عرض 30 دقیقه میزان شارژ این گوشی را از 0 درصد به 47 درصد می‎رساند. ال‎جی هم‎چنین الگوریتم‎های شارژ را به بهینه‎ کرده است تا بسته به عمر باتری و دمای جریان عملیات شارژ به شکل بهتری صورت گرفته و در دراز مدت عمر باتری بیشتر شود. احتمالا شبیه چیزی که در فناوری Qnovo به کار گرفته شده در گوشی‎های اکسپریای سونی مشاهده می‎شود.

رابط کاربری گوشی LG G6

G6 از سیستم‎عامل اندروید 7.0 نوقا به همراه لانچر سفارشی این شرکت استفاده می‎کند. ال‎جی اسم این رابط کاربری را UX تمام صفحه گذاشته است تا بر بی‎همتا بودن نمایشگر خود تاکید بیشتری داشته باشد. این اینترفیس کاربری تکیه به استفاده از دو مربع، یکی در بالای دیگری دارد (یا در زمان گرفتن گوشی به صورت افقی این دو مربع در کنار هم قرار می‎گیرند) که برای اپلیکیشن‎های خاص منطقی است. یکسری از اپلیکیشن‎های استوک این گوشی به مانند اپ موزیک، تقویم و بخش‎هایی از لیست مخاطبین تماس از این مربع‎ها استفاده می‎کنند.

با آن‎که فبلت V20 ال‎جی یک نمایشگر ثانویه برای نشان دادن اعلانات و زمان دارد، ولی G6 همین کار را با قابلیت always on display خود انجام می‎دهد. کاربر می‎تواند از بین سه طراحی مختلف برای این ویژگی انتخاب کند. نوتیفیکیشن‎های تمامی اپلیکیشن‎ها نیز می‎توانند نشان داده شوند. هم‎چنین کاربر قادر به این است که زمانی را برای خاموش شدن این قابلیت تعیین کند.

قفل صفحه‎نمایش گوشی G6 ال‎جی مشابه با V20 است. دو میانبر در انتها به صورت پیش‎فرض دیده می‎شوند یعنی شماره‎گیر و دوربین. گرچه کاربر می‎تواند تا حداکثر 5 میانبر از اپلیکیشن‎های منتخب خود را به قفل صفحه‎نمایش اختصاص دهد. قفل صفحه‎نمایش نیز اطلاعات به‎روزرسانی شده مربوط به آب و هوا را به صورت یک کاغذدیواری زنده به شکل بارش باران یا گلوله‎های برف نشان می‎دهد.

حسگر اثرانگشت این گوشی در پشت آن قرار گرفت است و تنها نیاز است خیلی آرام انگشت شما آن را لمس کند (حتی نیاز به فشار دادن آن نیست) تا به دنبال آن فورا گوشی از حالت قفل خارج و قفل صفحه‎نمایش رد شود. تعداد اثرات انگشت ثبت شده تا حداکثر 5 عدد می‎تواند باشد.

زمان ثبت یک اثرانگشت، بایستی یک روش دیگر را نیز برای از حالت قفل خارج کردن گوشی انتخاب کرد. قابلیت قفل محتوا نیز می‎تواند از اثرانگشت برای ایمن‎سازی محتویات گالری و +QuickMemo استفاده کند.

بعد از قفل صفحه‎نمایش، صفحه‎ی هوم قرار دارد که ال‎جی به شیوه‎ی اپل عمل کرده یعنی خبری از کشوی اپلیکیشنی نیست. گرچه این تنظیمات پیش‎فرض این صفحه است و گزینه‎ای برای برگرداندن این قابلیت اندرویدی نیز وجود دارد. عجیب است که نمایش پوشه‎ها در این دو حالت متفاوت است.

سرانجام شاهد این هستیم که به صورت بومی قابلیت تقسیم صفحه‎نمایش برای انجام چندین کار به همراه اندروید نوقا آمده است. بعضی از شرکت‎ها به صورت سفارشی برداشت خود از این قابلیت را نشان می‎دهند (از جمله خود ال‎جی)، ولی این دفعه گوگل این قابلیت را در نسخه خام اندروید قرار داده است تا بتوانیم در نهایت در رابطه با گزینه‎های بیشتر و پشتیبانی از اپلیکیشن‎های بیشتری صحبت کنیم.

بسیاری (نه تمامی) از اپلیکیشن‎ها در حالت تقسیم صفحه‎نمایش قابلیت استفاده شدن را دارند. شما می‎توانید از این حالت هم در حالت افقی و هم عمودی استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید که خط تقسیم کننده تنها در حالت افقی قابل تنظیم است و در حالت عمودی همیشه فضای نمایشگر به سه شکل (نصف/ نصف، 60/40 و 40/60) بین اپلیکیشن‎ها تقسیم می‎شود. زمانی که یک اپلیکیشن نیاز به کیبورد دارد، اپلیکیشن دیگر در فضای کوچکی جمع می‎شود تا فضای لازم برای کیبورد شکل گیرد.

تذکر: از گزینه‎ی Developers، شما می‎توانید اندروید را مجبور کنید برای تمامی اپلیکیشن قابلیت تقسیم صفحه‎نمایش را اعمال کند. گرچه تضمینی برای عملکرد صحیح آن‎ها وجود ندارد. هم‎چنین از همین بخش شما می‎توانید امکان انتقال تمامی اپلیکیشن‎ها به کارت حافظه‎خارجی را فعال کنید.

در هر صورت، بعضی از اپلیکیشن‎ها به صورت ذاتی از امکان مشاهده به صورت تقسیم شده دوری می‎کنند. به عنوان مثال در مرورگر کروم، انتخاب گزینه‎ی “باز کردن در یک پنجره‎ی دیگر” بر روی یک میانبر یک صفحه‎ی جدید در نیمه‎ی دیگر صفحه باز می‎کند.

QSlide، قابلیت شناور کردن اپلیکیشن‎های مخصوص ال‎جی، هم‎چنان در بعضی از قسمت‎ها، اپلیکیشن Phone، پیام‎دهی و ویدئو پلیر دیده می‎شود.

قابلیت باارزش و جالب دیگر Quick switch است یعنی دوباره آهسته ضربه زدن بر روی دکمه‎ی app switcher نقش کلیدهای ترکیبی آلت + تب را در ویندوز را برای باز کردن اولین اپلیکیشن در پس‎زمینه دارد. این قابلیت در حالت تقسیم صفحه نیز دیده می‎شود تا بتوانید به آسانی به جابجایی بین بیشتر از دو اپلیکیشن بپردازید، این قابلیت مخصوص اندروید نوقا و نه گوشی‎های ال‎جی است.

ناحیه‎ی نوتیفیکیشن تغییری با گذشته نداشته است و در ردیف بالایی آن تعدادی تاگل‎های سریع به چشم می‎خورد. ال‎جی یک لغزشگر تنظیم میزان روشنایی صفحه با یک کادر Auto لحاظ کرده است. دکمه‎ی ادیت به شما اجازه‎ی تغییر موقعیت تاگل‎ها و مخفی کردن تاگل‎هایی که نیاز ندارید را می‎دهد.

اعلانات در این بخش قابلیت اعمال سریع را دارد. امکان پاسخ سریع شاید متداول‎ترین آن‎ها باشد که به کاربر اجازه می‎دهد از داخل خود نوتیفیکیشن دریافت شده به پیام پاسخ دهد. سایر اعمال نظیر به اشتراک‎گذاری، بایگانی، پاک کردن و سایر موارد نیز دیده می‎شوند.

مشکلی که با نمایشگری با این ارتفاع دیده می‎شود این است که سایه‎بان نوتیفیکیشن به نسبت حد معمول در جایگاه بالاتری قرار دارد و کاربر بایستی برای دسترسی به آن دست خود را بیشتر کش دهد. آن را نمی‎توان همانند با سوایپ بر روی حسگر اثرانگشت در گوشی بعضی از شرکت‎های دیگر فراخوانی کرد و کاربر بایستی با سوایپ کردن بر روی منطقه‎ی خالی از صفحه‎ی هوم آن را ظاهر کند.

البته راه‎حلی هم برای آن وجود دارد. ال‎جی به شما اجازه می‎دهد با تغییر نظم سه کلید برگشت به عقب، هوم و Task switcher طبق سلیقه‎ی خود نوار مسیریابی را شخصی‎سازی کنید، علاوه بر این‎که در اختیار کاربر گزینه‎های برای اضافه کردن میانبرها، اپلیکیشن‎های مینی Qslide و ابزار گرفتن تصویر +Capture به سایبان نوتیفیکیشن قرار می‎گیرد.

به دنبال سوایپ به سمت پایین بر روی صفحه‎ی هوم ابزار جستجوی درون اپلیکیشنی ظاهر می‎شود که به دنبال عبارتی که شما در آن تایپ می‎کنید در اپلیکیشن‎ها، مخاطبیت تماس و بخش تنظیمات می‎گردد. شما می‎توانید مشخص کنید دقیقا چه محلی جستجو شود تا به اپلیکیشن‎های حساسی مانند مسنجرهای پیام‎رسان فوری دسترسی نداشته باشد (یا هر اپلیکیشنی که دوست دارید محتویات آن به دنبال جستجو نمایان نشود).

task switcher دکمه‎ای به اسم “پاک‎سازی تمامی موارد” دارد، به همراه یک سنجاق که شما می‎توانید روی آن در هر اپلیکیشن آهسته ضربه بزنید تا بعد از بستن سایر اپلیکیشن‎ها، اپ مذکور حفظ شود. این قابلیت با امکان سنجاق کردن به صفحه (که بایستی از بخش تنظیمات فعال شود) متفاوت است که در این قابلیت شما می‎توانید یک اپلیکیشن خاص را برای ماندن روی نمایشگر سنجاق کنید تا بدون توجه به تلاش کاربر برای بستن آن باقی بماند. البته به سادگی با فشار دادن کلید back و نگه‎ داشتن آن می‎تواند از این قضیه رهایی یافت.

بعضی از افراد از اپلیکیشن‎های زیادی استفاده می‎کنند و قبل از انتخاب مناسب‎ترین آن‎ها چندین نمونه اپلیکیشن نصب می‎کنند. LG G6 و اندروید نوقا راه پاک کردن اپلیکیشن را تغییر داده‎اند. پاک کردن یک اپلیکیشن فورا آن را حذف نمی‎کند. به جای آن، اپلیکیشن مذکور غیرفعال می‎شود و در صورت عدم تغییر کاربر در استفاده‎ی مجدد، بعد از 24 ساعت پاک می‎شود.

دستیار صوتی گوگل (Google Assistant) حال بر روی هر گوشی‎هوشمند مجهز به اندروید نوقا، از جمله G6، دیده می‎شود. جنبه‎های مکالماتی آن کمی بیشتر از سیری اپل است.

ال‎جی از این قضیه آگاه است که ممکن است احتمال اجرای صحیح تمامی اپلیکیشن‎ها بر روی یک نمایشگر با نسبت تصویر 18:9 وجود نداشته است بنابراین یک حالت سازگاری برای این دست از اپلیکیشن‎ها قرار داده است. به دنبال استفاده از آن نوار مسیریابی درازتر می‎شود (نسبت تصویر 2:9 به جای نسبت همیشگی 1.3:9)، تا اپ‎ها بتوانند بدون وجود نوار مسیریابی صفحه‎نمایش را با نسبت 16:9 در نظر بگیرند.

عملکرد و تست‎های بنچمارک

قبول داریم گوشی G6 ال‎جی مجهز به چیپست اسنپ‎دراگون 821 است که تنها به نسبت مدل سال قبل که در پرچم‎‎دارها استفاده شده بود قدرت اندکی بیشتری دارد. اسنپ‎دراگون 835 به زودی وارد بازار می‎شود ولی سامسونگ اولین شرکتی خواهد بود که حق استفاده از آن را دارد و ال‎جی تصمیم گرفته است از S821 به همین منظور استفاده کند.

ال‎جی سعی دارد انتخاب خود را به شکل یک نوع مزیت نشان دهد و اعلام کند که تجربه‎ی کاربری به مراتب از قدرت خام ارزش بیشتری دارد و گفته‎ی آن‎ها قابل درک است. آن‎ها زمان زیادی برای بهینه‎سازی S821 داشته‎اند، بنابراین گوشی G6 ال‎جی با بهره‎مندی از چیپستی که آخرین نسل موجود خود نیست نبایستی مشکل خاصی نشان دهد.

ال‎جی واقعا جنبه‎های بسیاری از این چیپست را بهینه‎سازی کرده است تا شاهد بهبود عملکرد آن در G6 باشیم. اگر قطعات مختلف این گوشی را از هم باز کنید تا لوله‎ی حرارتی پیشرفته‎اش نمایان شود، می‎توانید مشاهده کنید که مهندسین ال‎جی از یک صفحه‎ی مسی استفاده کرده‎اند که در بالای این سیستم روی چیپ قرار می‎گیرد و بنابراین سطح تماس بیشتری برای توزیع حرارت فراهم می‎کند تا چیپست گرم نشود. تست سخت‎افزار داخلی ال‎جی نشان داده است که چنین تدبیری باعث کاهش 10 درصدی حرارت در زیر فشار سنگین بازی می‎شود و در تست‎های ما این گوشی به شکل ناخوشایندی هرگز داغ نشد.

در هر صورت، به تست‎های بنچکمارک رجوع می‎کنیم. همانند با همیشه شروع آن‎ها با بنچمارک GeekBench برای مقایسه‎ی عملکرد پردازنده‎ی دستگاه‎های مختلف است. تست پردازنده‎ی این گوشی در بخش تک هسته به نسبت گوشی‎های گلکسی اس 7 اج و گوشی U Ultra اچ‎تی‎سی بهتر است و گوشی Pixel XL گوگل با چیپست S821 خود اندکی عملکرد ضعیف‎تری دارد. OnePlus 3T بهترین نمونه برای استفاده از تراشه‎ی S821 است که امتیاز به دست آمده‎ی آن قابل قیاس با امتیاز چیپست‎های اگزینوس 8890 داخل مدل دیگر اس 7 اج سامسونگ و Kirin 960 داخل گوشی‎های میت 9 و P10 هوآوی است.

در تست عملکرد چند هسته چیپست Kirin 960 هوآوی به شایستگی در صدر قرار می‎گیرد. تنها مدل گوشی S7 edge سامسونگ با چیپست اگزینوس این شرکت سعی دارد پا به پای آن پیش رود و اسنپ‎دراگون‎ها در جایگاه‎های به مراتب پایین‎تری قرار دارند. با این‎حال، امتیاز G6 ال‎جی یکی از بهترین امتیازها در تیم کوالکام را به خود اختصاص می‎دهد.

بنچمارک Antutu محلی است که G6 غوغا بر پا می‎کند و تنها محصول OnePlus 3T شرکت وان‎پلاس و Moto Z Force موتورولا نسبت به آن بهتر ظاهر می‎شوند. گوشی V20 ال‎جی در نزدیکی گوشی Pixel XL گوگل قرار دارد ولی G5 به همراه Galaxy S7 edge رتبه‎های پایینی این نمودار را به خود اختصاص داده‎اند.

اما بنچمارک Basemark OS II 2.0 مطابق میل G6 عمل نمی‎کند. در این بنچمارک ترکیبی که عملکرد کلی گوشی (همانند با بنچمارک قبلی) را مورد سنجش قرار می‎دهد، آخرین محصول ال‎جی بهترین آن‎ها نیست و جایگاه خود را به V209 می‎دهد ولی از G5 باز هم بهتر است. اختلاف بین این سه گوشی بسیار جزئی است ولی باید اشاره داشت که سه پرچم‎دار ال‎جی در بین رتبه‎های آخر بعد از رقبای رده‎بالای خود قرار می‎گیرند.

G6 در تست‎های گرافیک Basemark ES 3.1 به خوبی پتانسیل خود را نشان نمی‎دهد. این گوشی با اختلاف اندکی بیشتر بالاتر از V20 قرار می‎گیرد ولی G5 در این تست عملکرد بهتری دارد و در همین حین سایر گوشی‎های دارای چیپست اسنپ‎دراگون 821 مانند Pixel XL و OnePlus 3T حتی امتیازهای بالاتری به دست می‎آورند.

در بنچمارک دیگر باز هم شاهد عملکرد درخشانی نیستیم ولی با این وجود به نسبت دو محصول دیگر ال‎جی، G6 بهتر ظاهر می‎شود و اندکی امتیاز به دست آمده مشابه با Pixel XL است ولی باز میزان اختلاف با سایر گوشی‎های موفق دارای چیپست اسنپ‎دراگون بیشتر است و گوشی P10 هوآوی با سیستم روی چیپ Kirin 960 در راس این تست به چشم می‎خورد.

بخواهیم جمع‎بندی کنیم باید بگوییم که گوشی G6 ال‎جی در وظایف مرتبط با پردازنده عملکرد بسیار خوبی دارد ولی در تست‎های مبتنی بر گرافیک امتیاز زیر سطح متوسط به دست می‎آورد. در هر صورت، ما زمان کار با این گوشی متوجه‎ی هیچ‎گونه مشکلی نشدیم که در واقع برای چیپست چنین رده‎بالایی انتظاری جز این هم نمی‎رود.

البته بایستی توجه داشته باشید تست‎های ما بر روی نمونه‎ی پیش تولید با فریم‎ویر نهایی نشده صورت گرفته و ممکن است نتایج آن‎ها در مدل آماده به فروش با فریم‎ویر نهایی متفاوت باشد.

تلفن

گوشی LG G6 در هر دو مدل تک و دوسیم وارد بازار می‎شود، البته بستگی به بازار هدف دارد. مدل تحت بررسی ما تک‎سیم است.

اندروید نوقا به صورت بومی قابلیت مسدودسازی شماره و بررسی تماس را در خود دارد. شما می‎توانید بر اساس ارقام اولیه یا نهایی یا فقط شماره‎های خاصی، شماره‎های تماس را مسدود کنید. اپلیکیشن‎های شخص‎‌ثالث می‎توانند از اندروید اعدادی که مسدود می‎شوند را درخواست کنند، بنابراین اپلیکشین‎هایی که از آن‎ها برای شناسایی کاربران (نظیر واتس‎اپ و وایبر) استفاده می‎کنند می‎توانند هم‎چنین تماس‎ها و پیام‎های این افراد را رد کنند.

اسپیکر

G6 در تست اسپیکر ما امتیاز خوبی به دست آورد. امتیاز به دست آمده مشابه با G5 و V20، و هم‎چنین گوشی‎های آیفون 7 پلاس، گلکسی اس 7 اج و OnePlus 3T است. گوشی Pixel XL اما می‎تواند خروجی صدای پرتوان‎تری داشته باشد. کیفیت خروجی صدای محصول ال‎جی بسیار شفاف و عالی است ولی کیفیت صدای Bass آن قدرت لازم را در خود ندارد.

پیام‎دهی و وارد کردن متن

کیبورد ال‎جی امکانات زیادی برای شخصی‎سازی در اختیار کاربر قرار می‎دهد تا او از بین اختیارات فراوانی که دریافت می‎کند بتواند اندازه‎ی آن را تغییر دهد، ردیف اعداد را مخفی/ ظاهر کند، بعضی از دکمه‎ها را حذف یا اضافه کند.

در حالت گرفتن گوشی به صورت افقی، لایه‎بندی کیبورد به دو شکل ممکن می‎شود، یا کل پهنای صفحه را به خود اختصاص می‎دهد یا در وسط جمع می‎شود. گزینه‎ی سوم که منطقی‎ترین شکل تقسیم صفحه است، تنظیمات جداگانه‎ای به شمار می‎رود که بایستی فعال شود. به دنبال فعال‎سازی آن، سوایپ کردن از مرکز نمایشگر با هر دو انگشت شست کلیدها را به حواشی نزدیک‎تر می‎کند.

سایر اپلیکیشن‎ها

G6 ممکن است سه میکروفون گوشی V20 ال‎جی را نداشته باشد ولی دو میکروفون موجود یقینا برای اپلیکیشن HD Audio Recorder کافی هستند. این اپلیکیشن میکروفون منبع را براساس جهت تنظیم می‎کند، تا زمانی که شما گوشی را در حالت عمودی گرفته‎اید تنها میکروفون بالایی استفاده شود و در حالت افقی هر دو میکروفون به کار گرفته می‎شوند.

حالت کنسرت (Concert mode) پاسخ‎ میکروفون‎ها را برای محیط‎های فوق‎العاده شلوغ بهینه می‎کند، در حالی‎که حالت استودیو (Studio mode) این امکان را می‎دهد که کاربر صدا را بر روی یک فایل صوتی ضبط و از هدفون‎ها برای بررسی صدا استفاده کند.

کیفیت صدا بی‎نظیر است، کیفیت‎های فشرده ‎نشده‎ی WAV و فشرده‎ شده‎ی FLAC تا حداکثر کیفیت 24 بیت و 192 کیلوهرتز دیده می‎شوند. رفتن به بخش شخصی‎سازی (Custom) باعث می‎شود کاربر به صورت دستی کنترل را بر روی فیلتر Gain, Low (70 کیلوهرتز/ 150 کیلوهرتز) و Limiter به دست آورد.

اپلیکیشن ال‎جی برای تهیه‎ی نسخه‎ی پشتیبان حال قسمتی از LG Mobile Switch محسوب می‎شود. این اپ دارای دو عملکرد است یعنی گرفتن پشتیبانی و انتقال. با استفاده از قابلیت دوم، کاربر می‎تواند اکثر داده‎های گوشی قدیمی خود را به G6 کپی کند، یعنی به عبارتی فرآیند آپگرید ساده شود. در نسخه‎های پشتیبان داده‎های شخصی و تنظیمات، داده‎های حافظه‎داخلی و اپلیکیشن‎های دانلود شده، ذخیره می‎شود. هیچ راه‎حلی برای ذخیره در فضای ابری دیده نمی‎شود، کاربر باید به صورت دستی فایل بک‎آپ‎ خود را در فضای ابری منتخب خود آپلود کند.

قابلیت Smart cleaning به فضای‎ ذخیره‎سازی و باتری گوشی کاربر رسیدگی می‎کند. این اپ می‎تواند فضای زائد رم و حافظه‎داخلی را ازاد کند. هم‎چنین نقش یک پورتال برای قابلیت‎های صرفه‎جویی در باتری اندروید را ایفا می‎کند. قابلیت Diagnose این اپلیکیشن نگاهی به مشکلات اپلیکیشن‎ها، ارتباط شبکه، باتری و حافظه‎داخلی می‎اندازد و شما را به بخش راهنما در محیط آنلاین هدایت می‎کند.

اپلیکیشن‎های مولتی‎مدیا، کیفیت صدا

گالری

 اپلیکیشن گالری گوشی LG G6 از هم نمایش تصاویر براساس آلبوم‎ها و هم زمان ثبت پشتیبانی می‎کند. در هر دو حالت، شما می‎توانید به حالت نیشگون گرفتن اندازه‎ی تصاویر بندانگشتی را تغییر دهید و در حالت نمایش به صورت زمان ثبت تصویر (Timeline) افکت افزوده‎ای برای جابجایی بین تصاویر طبق روز، ماه یا سال وجود دارد.

 شما می‎توانید به سادگی تصاویر بیشتری به این دستگاه بیاورید، G6 از پروتکل DLNA (بنابراین شما می‎توانید تصاویر ذخیره شده بر روی کامپیوترها را در شبکه‎ی خود مشاهده کنید) و فضای ابری پشتیبانی می‎کند. این اپلیکیشن به شکل دوست‎داشتنی جامع است از تمامی سرویس‎های درایو، باکس، دراپ‎باکس و وان‎درایو پشتیبانی می‎شود (اکثر گوشی‎ها تنها یکی از این موارد یا تنها اندکی از آن‎ها را خواهند داشت).

صفحه Memories در این اپلیکیشن از تصاویر و ویدئوها استفاده و یک ویدئوی کوتاه از آن‎ها درست می‎کند (محتویات براساس زمان و محل گرفتن گروه‎بندی می‎شوند). امکان ایجاد تصاویر به صورت اسلایدشو و ترکیبی تنها با چند ضربه‎ی آهسته وجود دارد و سپس گزینه‎ی پخش بر روی دستگاه دیگر از پروتکل میراکست برای ارسال فایل‎های رسانه‎ای شما بر روی تلویزیون استفاده می‎کند.

ادیتور تصویر بسیار ساده است. امکاناتی نظیر فیلترها، کراپ کرد تصویر و چرخاندن آن در اختیار کاربر قرار داده می‎شود ولی پارامترهای مربوط به تصویری که می‎توانند تغییر یابند محدود به میزان نوردهی، رنگ و Pop می‎شوند.

موزیک پلیر

کاربران کره‎جنوبی این گوشی در G6 سیستم DAC چهارتایی را خواهند داشت و سایر بازارها این گوشی را با یک DAC تحویل می‎گیرد. با این وجود موزیک‎ پلیر فرقی ندارد. با توجه به پشتیبانی از فضای ابری و DLNA (با وجود مواردی مشابه با اپلیکیشن گالری) دسترسی به کتابخانه‎ی موزیک مثل آب‎ خوردن است.

بخش مربوط به آهنگ‎های در حال پخش از مفهوم مربع‎ها با آلبوم آرت در بالا استفاده می‎کند و کلیدهای کنترلی در پایین قرار می‎گیرد. اگر گوشی را به صورت افقی بگیرید، لیست پخش در مربع سمت راست ظاهر می‎شود.

برای فرمت‎های موزیک با کیفیت پایین امکان دسترسی به اکولایزر (برای فرمت‎های FLAC/ALAC غیرفعال است) برای کاربر وجود دارد. وجود آ‎ن می‎تواند به صورت درونی باعث بهبود صدا شود. این اکولایزر دارای تنظیمات QuadBeat برای هدست‎های خود ال‎جی است، گزینه‎های Bass, Treble و Vocal boosters نیز دیده می‎شود. برای آن‎هایی که می‎خواهند به صورت دستی بر روی کیفیت صدا دسترسی داشته باشند یک اکولایزر 5 باند نیز وجود دارد.

استفاده از خود این موزیک پلیر بسیار آسان است و دارای مزیت‎هایی نظیر نمایش براساس پوشه و جستجوی خودکار بر روی یوتیوب برای پیدا کردن موزیک ویدئوی آهنگ در حال پخش است. قابلیت پخش بر روی دستگاه دیگر نیز برای پلیرها و اسپیکرهای پشتیبانی کننده از پروتکل DLNA، دیده می‎شود.

اف‎ام رادیو

همان‎‏طور که در سطور اولیه‎ی این نقد اشاره شد، شهروندان آمریکایی این گوشی را با قابلیت اف‎ام رادیو دریافت نمی‎کنند. ظاهر این اپلیکیشن بسیار زیبا است و از RDS پشتیبانی می‎کند تا نام ایستگاه‎های پخش رادیویی به همراه محتوا نشان داده شود. عملکرد آن البته تنها برای ایستگاه پخش فعلی و نه لیست تمامی ایستگاه‎ها است. کاربر می‎تواند 6 ایستگاه رادیویی را به عنوان محبوب‎ترین‎ها انتخاب کند و یک گزینه برای خروجی دادن صدا از طریق اسپیکر به چشم می‎خورد (هدفون‎ها هم‎چنان برای دریافت امواج رادیویی مورد نیاز هستند) و یک تایمر خواب نیز وجود دارد. البته خبری از قابلیت ضبط صدا نیست.

ویدئو پلیر و ادیتور

ویدئو پلیر اختصاصی وجود ندارد، شما می‎توانید از بخش گالری یا اپلیکیشن مدیریت فایل ویدئوها را اجرا کنید، که نباید مشکلی برای اکثر کاربران باشد. هر دو این اپلیکیشن‎ها از سیستم‎های ذخیره‎سازی فضای ابری پشتیبانی می‎کنند. ویدئوها به صورت پنجره‎های بندانگشتی محتوای آن‎ها را نشان می‎دهند و میانبری در اینترفیس این اپلیکیشن برای گرفتن عکس وجود دارد. کاربران می‎توانند از ویدئوها فایل‎های گیف (با طول 5، 10 یا 15 ثانیه) نیز درست کنند.

پشتیبانی از قابلیت QSlide نیز اگر کاربر می‎خواهد ویدئو را در قالب یک پنجره‎ی کوچک شناور ببیند، وجود دارد. این پلیر به کاربر اجازه می‎دهد به صورت دستی یک فایل زیرنویس را بارگذاری و فونت را تغییر دهد.

یک ویرایشگر ویدئو نیز دیده می‎شود که به کاربر اجازه‎ی برش زدن بخش‎هایی از ویدئو را می‎دهد (گزینه‎ی خودکار بهترین کلیپ‎های 15/30/60 ثانیه‎ای از ویدئو درست می‎کند). هم‎چنین می‎تواند سرعت پخش را برای قسمت‎هایی از ویدئو تغییر دهد تا یک افکت جالب به وجود آید.

خروجی صدای پرتوان

LG G6 خروجی صدای با کیفیتی همانند با گوشی V20 ال‎جی چه به دنبال استفاده از هدفون‎ها یا استفاده از یک آمپلی‎فایر فعال خارجی ندارد ولی باز هم در هر دو بخش امتیازی بالاتر از سطح متوسط به دست می‎آورد.

شفافیت صدا در هر دو بخش (اتصال به یک آمپلی فایر فعال خارجی و استفاده از هدفون) بی‎‏نظیر است. تنها مشکل شکل‎گیری نویزالقایی استریو در زمان اتصال به هدفون‎ها بوده که شدت آن زیاد نیست.

کاربران کره‎جنوبی یقینا با توجه به استفاده‎ی این گوشی از سیستم Quad DAC خروجی صدا و نتایج با کیفیت‎تری خواهند داشت.

دو دوربین 13 مگاپیکسلی، دوربین دارای لنزهای فوق‎العاده زاویه گسترده امکانات تقریبا مشابهی دارد

در پنل پشتی LG G6 دو دوربین 13 مگاپیکسلی قرار داده شده است. اگر بخواهیم این دو دوربین را در مقایسه با سیستم‎های دوربین دوگانه‎ی استفاده شده در گوشی‎های G5 و V20 قرار دهیم باید بگوییم که در دو گوشی مذکور دوربین اصلی یک ماژول 16 مگاپیکسلی و در مقابل مقدار پیکسل‎های دوربین زاویه گسترده تنها نصف آن بود.

دو دوربین دستگاه G6 در واقع از دقیقا یک سنسور یعنی IMX258 سونی استفاده می‎کنند. این سنسور قابلیت خاصی ندارد، یک دوربین نوع 1/3.06 اینچی با پیکسل‎های 1.12 میکرو پیکسلی و فناروی فوکوس خودکار تشخیص فازی است. در حقیقت، از این دوربین معمولا در گوشی‎های میان‎رده‎ی چینی استفاده می‎شود. با این صحبت‎ها، ما شاهد عملکرد قابل تحسین آن به عنوان مثال در گوشی Xiaomi Mi 4c بودیم و از نتیجه‎گیری زود هنگام خودداری می‎کنیم. این سنسور دارای نسبت تصویر 4:3 بوده که به نسبت دوربین‎های با نسبت تصویر 16:9 یقینا متفاوت است.

چنین امری باعث می‎شود شعاع تحت پوشش دوربین نیز تحت تاثیر قرار گیرد. حال دوربین معمولی این گوشی از یک میدان دید 71 درجه، که قبلا 75 درجه بود، استفاده می‎کند و میدان دید دوربین زاویه گسترده از 135 درجه به 125 درجه کاهش یافته ولی باز هم فوق العاده گسترده است.

لنزهای دوربین معمولی هم‎چنان نسبت کانونی f/1.8 دارند و با فناوری رفع لرزش مجهز شده‎اند، در حالی‎که این قضیه برای لنزهای دوربین زاویه گسترده با نسبت کانونی f/2.4 صدق پیدا نمی‎کند. دوربین زاویه گسترده تنها فوکوس ثابت است، برخلاف دوربین معمولی که در واقع از فناوری تشخیص فازی سنسور IMX258 استفاده می‎کند. این مرتبه شاهد حذف فناوری فوکوس خودکار لیزری هستیم.

اپلیکیشن دوربین گوشی G6 ال‎جی نیز با تغییراتی روبرو شده است تا امکان استفاده از این نمایشگر با ارتفاع زیاد بهتر استفاده شود یا بهتر بگوییم یک نمایشگر عریض که به هنگام گرفتن در حالت افقی به خوبی این قضیه مشخص است. مقدار اضافی صفحه در یک طرف گوشی به عنوان یک نوار فیلم استفاده می‎شود که آخرین تصاویر گرفته شده را نشان می‎دهد. با این‎حال، میانبری در کنار دکمه‎ی رها کردن شاتر به بخش گالری نیز دیده می‎شود. قابلیتی که بیشتر از همه نمود دارد لغزشگر تنظیم میزان نوردهی است که در سمت راست زمانی که هر جای صفحه برای فوکوس آهسته ضربه بزنید ظاهر می‎شود، ابزار مفیدی که دلمان برای آن تنگ شده بود.

نمایاب برای تصاویر ثابت و ویدئویی مشابه است، یعنی کاربر نمی‎تواند از قاب‎بندی ویدئوی خود قبل از فشار دادن دکمه‎ی ضبط آگاهی پیدا کند. جنبه‎ی مثبت ماجرا این است که G6 حالت تنظیمات دستی را از گوشی V20 به ارث برده است (به استثنائی قابلیت ضبط صدا به صورت جهت‎دار که علت فقدان میکروفون‎هایی به همان تعداد است). طراحی این حالت به نسبت تنظیمات مشابه در گوشی G5 بهتر است و اجازه به تغییر تعادل سفید براساس دمای رنگ، میزان نوردهی، ISO و سرعت شاتر دوربین می‎دهد. قابلیتی که در گوشی G5 مشاهده نمی‎شد اوج‎دهی فوکوس در حالت فوکوس دستی بود ولی G6 این قابلیت را نیز اضافه کرده است.

از بخش انتخاب حالات عکاسی جدا از حالت خودکار، Manual photo و Manual video، یک گزینه به اسم Square نیز اضافه شده است. این گزینه که به عنوان یک اپلیکیشن مجزا در صفحه‎ی هوم دیده می‎شود (تحت عنوان Square Camera) عملکرد ال‎جی را برای نشان دادن موارد استفاده از نمایشگر با نسبت تصویر 2:1 نشان می‎دهد.

Square Camera حالت‎های عکاسی مربوط به خود را دارد که بعضی از آن‎ها مفید و سایرین آن‎قدر قابلیت خاصی ندارند. Snapshot نیمی از صفحه را به یک نمایاب تبدیل می‎کند (یقینا برای گرفتن تصاویر مربعی شکل)، در حالی‎که نیم دیگر پیش‎نمایشی از تصویر (از نظر فنی بعد از گرفتن تصویر) به محض گرفتن آن در اختیار کاربر قرار می‎دهد. یک میانبر برای اینستاگرام نیز به چشم می‎خورد تا هدف گرفتن تصاویر با نسبت تصویر 1:1 مشخص شود.

Grid shot عملکردی نظیر یک اطاقک عکاسی دارد که تصاویر ترکیبی 2 در 2 ایجاد می‎کند. مجددا نیمی از صفحه به نمایاب اختصاص یافته و نیمی دیگر تصاویر ترکیبی در حال ساخت را تشکیل می‎دهد. بعد از تمام شدن عملیات ثبت تصاویر، کاربر می‎تواند اگر از کیفیت راضی نیست یک تصویر یا تصاویر بیشتری را دوباره بگیرد.

Match shot در بین این حالت‎ها عجیب‎ترین به نظر ما است. ایده‎ی پشت آن این است که کاربر دو تصویر مربعی از اشیائی که کمترین وجه اشتراک را دارند بگیرد و آن‎ها را به نحوی طراز کند که به داخل یک‎دیگر ترکیب شوند. مفهوم جالبی است نه؟ ولی طراز کردن تصویر دوم با ابتدایی فوق‎العاده مشکل است و با آن‎که امکان زوم و جابجایی تصویر دوم به اطراف وجود دارد ولی امکان گرفتن دوباره‎ی آن به چشم نمی‎خورد و بنابراین از ابتدا باید کل عملیات با ثبت تصویر اول آغاز شود.

حالت چهارم عکاسی Guide shot نام دارد که یک تمپلیت تصویر را بر روی نمایاب نشان می‎دهد تا کاربر بتواند از قاب‎بندی مشابهی استفاده کند.

کیفیت تصویر

نمونه تصاویر زیر که با دوربین این گوشی گرفته شده‎اند را مشاهد کنید.

همان‎طور که می‎توانید با توجه به هر دو مجموعه نمونه‎ها مشاهده کنید، جدیدترین گوشی سری G ال‎جی هم‎چنان تصاویر عالی می‎گیرد، با وجود استفاده از یک سنسور کوچکتر که آن را سنسور مخصوص دوربین‎های میان‎رده نامیده بودیم. سطح جزئیات زیاد است ولی ترجیحا سطح اشباع‎سازی افزایش یافته است.

میزان پارازیت تصاویر بیشتر از حد تصویر است ولی از دوربین‎های اکسپریای خود سونی در این زمینه عملکرد بدتری ندارد.

رنگ‎ها دلپذیر و شاد هستند بدون این‎که برخلاف دوربین G5 رنگ‎هایی با دمای گرم را مشاهده کنیم و تعادل خوبی بین رنگ‎های واقعی و سلیقه‎ی کاربر دیده می‎شود. دامنه‎ی دینامیک واقعا خوب است.

حالت HDR

بدون شک کاربر در موقعیت‎هایی با کنتراست بالا قرار می‎گیرد که تنها استفاده از حالت HDR به کمک او برای عکاسی می‎آید. او می‎تواند با انتخاب حالت Auto HDR بر عهده‎ی گوشی بگذارد که چه زمانی به استفاده از این حالت نیاز است یا به صورت دستی این قابلیت را فعال کند. نمونه تصویر زیر در واقع نمونه‎ی خوبی است و بدون استفاده از حالت HDR نمی‎توان کل دامنه‎ی دینامیک صحنه را ثبت کرد، بنابراین به خوبی G6 در این‎جا مورد محک گذاشته می‎شود.

عملکرد LG G6 خوب است. کیفیت رنگ‎های میانه به خوبی افزایش یافته است و سهم زیادی از نواحی بسیار روشن نجات داده شده است. استفاده از لنزهای 125 درجه باعث می‎شود که یک تصویر شایسته در اختیار داشته باشید. گرچه با هر دو دوربین، ما شاهد اندکی افت جزئیات ریز در تصاویر گرفته شده به حالت HDR هستیم.

تصاویر سراسرنما

G6 قادر به ثبت تصاویر سراسرنمای بسیار خوب با رزولوشن بالا است. تصاویر ثابت شده در حدود 4000 پیکسل طول دارد. شارپ بودن آن‎ها ممکن است به میزان آن‎چه که رزولوشن پیشنهاد می‎کند نباشد ولی سطح جزئیات بسیار زیاد است. سرهم‎بندی تصویر ولی بی‎نقص نیست، کافی است به ساختمان‎های پشت دکل قرمز رنگ در منتهی علیه قسمت چهارم سمت راست قاب نگاه کنید.

دوربین سلفی

دوربین سلفی گوشی G6 ال‎جی یک سنسور 5 مگاپیکسلی بوده ولی این تنها نیمی از داستان است. همانند با دوربین‎های عقب، این دوربین می‎تواند هم در حالت زاویه گسترده (100 درجه) و هم حالت نرمال (میدان دید نامشخص شده) لحظات کاربر را ثبت کند.

به نظر ما پشت لنزهای زاویه گسترده یک سنسور با رزولوشن بالا قرار گرفته است و بریدن قسمت مرکزی آن نمای “معمولی” از تصویر را در اختیار کاربر قرار می‎دهد، در حالی‎که نمای زاویه گسترده از پوشش کامل لنزها استفاده می‎کند ولی تصاویر رزولوشن بالا را به 5 مگاپیکسل کاهش اندازه می‎دهد. گرچه اگر به تصاویر بهتر نگاه کنیم، از ابتدا تنها یک سنسور 5 مگاپیکسلی می‎تواند باشد که قسمت مرکزی برش یافته و برای حالت “نرمال” تعداد پیکسل‎ها افزایش داده شده است.

تمامی این گفته‎ها برای این است که بگوییم تصاویر سلفی بی‎نظیر نبوده ولی قابل قبول هستند. سطح جزئیات برای یک تصویر 5 مگاپیکسلی قابل قبول است و دوربین جلوی گوشی G6 عملکرد خوبی در رندر کردن رنگ‎ها دارد.

کیفیت ویدئوهای ضبط شده

G6 قادر به ضبط ویدئوهایی با حداکثر رزولوشن 4K با هر دو دوربین پشتی خود است. هم‎چنین امکان ضبط ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ هم 30 فریم بر ثانیه و هم 60 فریم بر ثانیه وجود، نمونه ویدئوهای معمولی با نسبت تصویر 16:9، وجود دارد. گرچه امکان ضبط ویدئوهای 1080p با نسبت تصویر 18:9 ، رزولوشن 2160 پیکسل در 1080 پیکسل هم به چشم می‎خورد ولی برای پخش آن‎ها به یک تلویزیون با نسبت تصویر 18:9 نیاز است.

ویدئوهای اولترا اچ‎دی با بیت‎ریت 47 مگابیت در ثانیه ضبط می‎شوند، ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه با بیت‎ریت 17 مگابیت در ثانیه (با هر نسبت تصویر) و نمونه 1080pهای با نرخ 60 فریم بر ثانیه بیت‎ریت 24 مگابیت در ثانیه را دارند. صدا با کیفیت استریو در تمامی حالت‎های ضبط ویدئو و با کیفیت 156 کیلوبایت بر ثانیه ثبت می‎شود.

کیفیت ویدئوهای 4K بی‎نظیر است. سطح جزئیات ثبت شده در بین بهترین‎های موجود در بازار قرار می‎گیرد (با این‎وجود از ویدئوهای G5 بهتر نیست) و مقدار پارازیت بسیار کم است. رنگ‎ها نیز دل‎نشین هستند و نه زیاد اشباع شده و نه گرفته هستند و دوربین G6 به خوبی سطح نوردهی را کنترل می‎کند.

ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه کیفیت کمتری ندارند و از نظر سطح جزئیات بهترین به شمار نمی‎روند ولی نمی‎توان آن را نیز بد دانست. ویدئوهای 1080pهای با نرخ 60 فریم بر ثانیه به شکل روان‎تری از صحنه فیلم می‎گیرند که به بهای حذف جزئیات ریز تمام می‎شود و کیفیت تصویر به شکل بارزی از نظر شارپ بودن در درجه‎ی پایین‎تری قرار می‎گیرد.

تمامی صحبت‎های بالا در رابطه با دوربین زاویه گسترده نیز صدق پیدا می‎کند. ویدئوهای 4K ضبط شده با لنزهای فوق العاده باز برای تماشا بی‎نظیر هستند و این دوربین جدید به نسبت دوربین قدیمی 8 مگاپیکسلی زاویه گسترده گوشی‎های V20 و G5 عملکرد بهتری دارد. اگر از فاصله‎ی بسیار نزدیک دقت کنید متوجه می‎شوید ویدئوها از نظر سطح شارپ بودن همانند با ویدئوهای گرفته شده با دوربین اصلی نیستند.

ویدئوهای 1080p/30fps خوب هستند و اگر مشکلی با فضای ذخیره‎سازی ندارید دلیلی برای ضبط ویدئوها با این فرمت توسط این دوربین وجود ندارد. ویدئوهای 1080p/60fps ثبت شده با لنزهای زاویه گسترده بیت‎ریت برابر با 24 مگابیت در ثانیه دارند.

در حالت ثبت ویدئوهای فول اچ‎دی (هم در نسبت تصویر 18:9 و هم 16:9: البته نه با نرخ 60 فریم بر ثانیه) یک نوع رفع لرزش الکترونیکی تصویر دیده می‎شود و هر دو دوربین نرمال و زاویه گسترده نیز از آن بهره می‎برند. این الگوریتم در رفع لرزش دست و لرزش ایجاد شده ناشی از راه‎ رفتن عملکرد خوبی دارد. گرچه همانند با تمامی سیستم‎های مشابه میدان دید را محدود می‎کند.

نمونه ویدئوهای گرفته شده با دوربین‎های این گوشی را از لینک‎های زیر می‎توانید دانلود کنید (از راست به چپ سه ویدئوی اول برای دوربین زاویه گسترده است):

(2160p, 1080p/30fps, 1080p/60fps), (2160p, 1080p/30fps, 1080p/60fps).

جمع‎بندی

حذف حواشی معمولا معنای بدی دارد. ما گوشه‎های نمایشگر با برش نامتقارن گوشی G6 را هر روز در دست می‎گیریم اگر گوشی به این بزرگی را به نحوی بسازند که به دنبال افتادن از بین دستان ما نجات پیدا کند. چون این نمایشگر واقعا جواهری بی‎مانند است و دوست داریم نشکند و همیشه امکان استفاده از آن باشد.

نسبت تصویر 18:9 اگر به ویدئوهای یوتیوب با نسبت تصویر 16:9 عادت کرده‎اید آن‎قدر عالی به نظر نمی‎آید. برای اهداف معمولی مشاهده‎ی تصاویر نیز ایده‎ال نیست، به خصوص برای تصاویر با نسبت تصویر 4:3 که گوشی‎های سری G ال‎جی معمولا به صورت ذاتی ایجاد می‎کنند. ولی به نظر می‎رسد تمامی شرکت‎های مهم رو به ساخت گوشی‎هایی با نمایشگرهای بزرگ با ارتفاع زیاد رو آورده‎اند و ال‎جی در این راه پیشرو است.

تصاویر با نسبت تصویر 4:3 بدون در نظر گیری نسبت تصویر نمایشگر کاملا خوب هستند، حتی اگر تنها دو سوم صفحه را اشغال کنند. سنسور دوربین سونی بدون نقص نیست ولی از مدت زمان حضور آن در بازار آن‎قدر می‎گذارد تا مهندسین ال‎جی نهایت استفاده از آن را برده باشند. حتی با آن‎که تصاویر اندکی پارازیت‎دار و بیش از حد اشباع شده هستند، ولی تصاویر دوربین اصلی سطح جزئیات خوب با رنگ‎های دل‎نشین و واقعی دارند. سطح پوشش دوربین زاویه گسترده تقریبا باعث می‎شود هر صحنه تاثربرانگیز ثبت شود و با یک سنسور شایسته حالا شما می‎توانید تصاویری با سطح جزئیات بیشتری به دست آورید.

تنها نگرانی اصلی که حول گوشی G6 وجود دارد چیپست آن است. در واقع اسنپ‎دراگون 821 مشکلی ندارد و در حال حاضر بهترین چیپست شرکت کوالکام در حاضر محسوب می‎شود و انتخاب ال‎جی است. به احتمال زیاد اسنپ‎دراگون 835 فشار کمتری بر روی باتری وارد می‎کند و اندکی قدرت بیشتری دارد.

به طور کلی گوشی پرچم‎دار جدید ال‎جی یعنی LG G6 یک دستگاه توانمند است که تمامی نیازهای کاربر را در طی چند سال آینده برآورده می‎کند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال