نقد و بررسی تخصصی لنز 50mm f/1.8G نیکون

در این مقاله قصد داریم بررسی دقیق و جامعی بر روی لنز پرایم 50mm f/1.8G شرکت نیکون داشته باشیم. این لنز در ماه آوریل سال 2011 به طور رسمی توسط این شرکت ژاپنی معرفی شد. این محصول در سطح لنزهایی قرار می‌گیرید که بیشتر جهت مصارف عادی و نه حرفه‌ای استفاده می‌شوند. در واقع قیمت بسیار مقرون به صرفه این لنز به همراه کیفیت بسیار بالای اپتیکی آن باعث شده است تا علاقه‌مندان بسیار زیادی را به سمت خود کشانده و بتواند طرفداران بسیار زیادی در دسته عکاسان مبتدی به منظور ژانر عکاسی پرتره پیدا کند. علاوه بر آن دیافراگم بسیار باز f/1.8 این لنز باعث می‌شود در محیط‌های کم نور نیز بتوانید تصاویر بسیار خوب و باکیفیتی را به ثبت برسانید. از طرفی در صورت انتخاب این میزان از گشودگی دیافراگم می‌توانید به سادگی عمق میدان تصویر را کاهش داده و به خوبی تصویر سوژه خود را از پس‌زمینه آن جدا کرده و هایلایت‌های بسیار زیبایی را در پشت آن نمایان سازید. این موضوع با نام اثر بوکه شناخته می‌شود.

اگر با اختصارات موجود بر روی این لنز آشنایی ندرید می‌توانید مقاله واژه‌نامه جامع لنزهای شرکت نیکون را مطالعه نمایید.

Nikon-50mm-f1.8G (1)

در حقیقت این طور باید گفت که لنز 50mm f/1.8G نیکون جایگزین لنز 50mm f/1.8D این شرکت (که در سال 2002 نیکون از آن رونمایی کرد) شده است. در مقایسه با لنزهای سری AF-D که دارای شش عدد المنت عدسی در پنج گروه هستند لنز جدیدتر 50mm f/1.8G دارای طراحی اپتیکی متفاوتی بوده و در واقع از هفت عدد المنت عدسی در شش گروه اپتیکی تشکیل شده است. البته در این میان یکی از این المنت‌ها دارای فناوری aspherical شرکت نیکون می‌باشد. بهتر است بدانید که با استفاده از این ویژگی، اثرات انحرافی اپتیکی نظیر coma (عدم فوکوس دقیق بر روی سوژه) و همچنین chromatic aberrations (خطاهای رنگی) بسیار کاهش خواهد یافت. علاوه بر آن این لنز، اولین لنز 50 میلی‌متری شرکت نیکون به حساب می‌آید که دارای فناوری aspherical است. حتی جالب است بدانید که دوربین بسیار گران‌قیمت‌تر 50mm f/1.4G این شرکت نیز از این فناوری برخوردار نیست.

Nikon-50mm-f1.8G (3)

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 800, 1/100, f/2.5

به لطف بازطراحی بخش اپتیکی لنز و همچنین افزایش ابعاد قطر آن، دیگر شاهد چرخش لنز در هنگام اجرای عملیات فوکوس خودکار نیستیم. این ویژگی خود یک مزیت بزرگ به منظور استحکام و دوام بیشتر لنز و همچنین استفاده از فیلترها دوار و یا نگه‌دارنده‌های فیلتر بر روی آن به حساب می‌آید. علاوه بر آن بهینه‌سازی‌های انجام شده بر روی بخش اپتیکی،‌ این لنز دارای فناوری موتور بی‌صدای شرکت نیکون (AF-S) نیز هست. با استفاده از این مزیت نه تنها صدای بسیار کمی در هنگام فوکوس لنز به گوش می‌رسد بلکه باعث می‌شود این لنز را بتوان بر روی دوربین‌های سطح مبتدی همچون سری D5XXX و یا D3XXX به راحتی استفاده کرد (بهتر است بدانید که نسخه قدیمی این لنز یعنی 50mm f/1.8D در درون خود موتور فوکوس خودکار نداشته و به همین دلیل عکاسان نمی‌توانستند آن را بر روی دوربین‌هایی بدون موتور فوکوس داخلی همچون موارد ذکر شده استفاده نمایند). در واقع باید گفت که ویژگی AF-S لنزهای نیکون این اجازه را به عکاس خواهد داد تا در کنار در اختیار داشتن قابلیت فوکوس خودکار بتواند به صورت دستی نیز عملیات فوکوس را انجام دهد. این موردی است که عکاسان نمی‌توانند به سادگی بر روی لنزهای پرایم سری AF-D تجربه نمایند (یعنی اینکه با استفاده از این گونه لنزها نمی‌توانید در حالت فوکوس خودکار، فوکوس دستی انجام دهید در حالی که در لنزهای AF-S می‌توانید به طور همزمان این کار را انجام دهید).

درست همانند نسخه قدیمی‌تر، این لنز نیز دارای قابلیت Super Integrated Coating شرکت نیکون می‌باشد. با استفاده از این لایه، انحرافات اپتیکی نظیر flare و ghosting برطرف خواهد شد. این لنز به شکلی طراحی شده است که بتوان بر روی دوربین‌هایی با لنزهای FX (فول‌فریم) یا DX فرمت سوار کرده و از آن استفاده کرد. البته مسلما این لنز به منظور استفاده عمومی و روزانه، بر روی دوربین‌هایی با سنسورهای FX بسیار بهتر عمل خواهد کرد. بر روی لنزهای DX فرمت (دوربین‌های سری D7XXX و D5XXX و یا D3XXX) این لنز فاصله کانونی 75 میلی‌متری را ارائه خواهد داد (زیرا بر روی لنز عدد 50 میلی‌متری نوشته شده و چیزی در مورد DX گفته نشده پس به آن معناست که بر روی دوربین‌های فول‌فریم فاصله کانونی 50 میلی‌متری را ارائه خواهد داد). همان طور که احتمالا می‌دانید فاصله کانونی 75 میلی‌متری به منظور ژانر عکاسی پرتره بسیار مناسب است. اما برای استفاده در دیگر ژانرهای عکاسی همانند عکاسی از طبیعت یا عکاسی خیابانی یا تبلیغاتی کمی نامناسب خواهد بود. در نتیجه اگر صاحب دوربینی از سری D7XXX و D5XXX و یا D3XXX شرکت نیکون هستید و اگر به دنبال عکاسی پرتره می‌باشید، این لنز گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود. در کنار آن این لنز دارای هفت تیغه در دیافراگم خود است که در نهایت بوکه‌هایی هفت ضلعی را در گشودگی‌های بالاتر از f/2 برایتان پدید خواهد آورد.

Nikon-50mm-f1.8G (6)

NIKON D5100 + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 100, 1/125, f/8.0

در طی این بررسی قرار است لنز 50mm f/1.8G شرکت نیکون را مورد کاوش قرار داده و بخش‌های مختلف آن را به طور دقیق آزمایش نماییم. البته در کنار آن تصاویر نمونه‌ای از این لنز را نیز ارائه خواهیم داد. علاوه بر آن در طی بررسی عملکرد این لنز را با دیگر لنزهای مشابه مانند Nikon 50mm f/1.8D و Nikon 50mm f/1.4G و Nikon 50mm f/1.4D و همچنین Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM مقایسه خواهیم کرد. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

1. مشخصات لنز

مشخصات فنی لنز

– برخورداری از موتور فوکوس خودکار بی‌‌صدای نیکون (SWM) به منظور دسترسی به فوکوس خودکار سریع، دقیق و بی‌صدا

– دارای المنت اپتیکی Aspherical به منظور حذف اثر coma و دیگر انحرافات نوری حتی در هنگامی که وایدترین حالت دیافراگم در نظر گرفته شود

– دارای کلید فیزیکی مود M/A به منظور تغییر و جابه‌جایی سریع میان‌ حالت‌های فوکوس دستی و خودکار

– مجهز به لایه یکپارچه شده مخصوص شرکت نیکون (SIC) که باعث افزایش راندمان عبور نور از میان عدسی‌ها می‌شود. در زمینه افزایش ثبات رنگ‌ها و همچنین کاهش اثر flare نیز تاثیر دارد

Nikon-50mm-f1.8G (2)

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 250, 1/400, f/2.5

مشخصات تکنیکی لنز

– ماونت لنز:‌ F-Bayonet نیکون

– فاصله کانونی: 50 میلی‌متر

– بیشینه نسبت کانونی:‌ f/1.8

– کمینه نسبت کانونی:‌ f/16

– فرمت رایج: 35 میلی‌متری FX (فول‌ فریم)

– بیشینه میدان دید (در حالت DX-format باشد): 30 تا 31 درجه

– بیشینه میدان دید (در حالت FX-format باشد): 47 درجه

– میزان تغییر بصری تصویر نسبت به حالت طبیعی: 0.15 برابر

– تعداد المنت عدسی لنز:‌ 7 عدد

– تعداد گروه‌های عدسی لنز:‌ 6 عدد

– فرمت‌های پشتیبانی کننده حسگرها:‌ FX و DX

– تعداد تیغه‌های دیافراگم: 7 عدد

– نمایشگر فاصله کانونی: دارد

– تعداد المنت Aspherical: یک عدد

– فناوری Super Integrated Coating: دارد

– قابلیت فوکوس خودکار: دارد

– فناوری AF-S (موتور فوکوس خودکار بی‌صدا): دارد

– کمینه فاصله فوکوس: 45 سانتی‌متر

– حالت‌های فوکوس: خودکار، دستی، خودکار به همراه دستی

– فناوری لنز G نیکون: دارد

– ابعاد دهانه لنز (فیلتر): 58 میلی‌متر

– نوع گیره فیلتر: پیچشی

– ابعاد دقیق: 72.1 میلی‌متر قطر و 52.4 میلی‌متر طول

– وزن: 185 گرم

– اقلام همراه: دریچه 58 میلی‌متر دهانه لنز (LC-58)، دریچه پشتی لنز (LF-4)، هود لنز (HB-47)،‌ کیسه کشی لنز (CL-1013)

Nikon-50mm-f1.8G (4)

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 500, 1/320, f/2.5

2. طراحی و کیفیت ساخت

تقریبا همانند دیگر لنزهای پرایم شرکت نیکون، لنز 50mm f/1.8G این شرکت نیز دارای بدنه‌ای مستحکم از جنس پلاستیک است. تنها بخش فلزی این لنز در قسمت بیرونی آن مربوط به ماونت آن می‌شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید شرکت نیکون در طراحی این لنز نسبت به نسخه پیشین، ابعاد آن را افزایش داده است و از طرفی در بخش اپتیکی آن نیز تغییراتی را اعمال کرده است. در حقیقت هم اینک از نظر ابعاد این لنز با لنز 50mm f/1.4G نیکون تقریبا مشابه و برابر است.

Nikon-50mm-f1.8G-vs-Nikon-50mm-f1.4G

لنز 50mm f/1.8G نیکون (چپ) در کنار 50mm f/1.4G نیکون

علاوه بر ابعاد مشابه این دو لنز،‌ هم اکنون لنز 50mm f/1.8G نیکون دارای واشری پلاستیکی بر روی ماونت خود نیز می‌باشد که باعث خواهد شد، از ورود گرد و غبار بسیار ریز به داخل دستگاه هنگامی که لنز به دوربین متصل است، جلوگیری به عمل آید. از طرفی علاوه بر آن که این واشر پلاستیکی باعث می‌شود میزان گرد و غبار انتقالی به سنسور دوربین کم شود، از انتقال آن به بخش‌های داخلی لنز نیز خواهد کاست. در واقع جالب است بدانید که در هنگام انجام عملیات بزرگنمایی در یک لنز و جلو و عقب شدن بخش‌های مختلف آن، هوا به داخل و یا خارج آن کشیده می‌شود. گرچه بخش جلویی لنز در هنگام انجام عملیات فوکوس خودکار حرکت نخواهد کرد اما المنت اپتیکی قدامی آن در این حالت به داخل یا خارج بدنه لنز حرکت داده می‌شود (درست همانند لنز 50mm f/1.4G نیکون).

بنابراین با وجود نبود بزرگنمایی در این لنز، می‌توان این میزان از ورود گرد و غبار در داخل لنز را پیش‌بینی کرد. اگر می‌خواهید به میزان بسیار زیادی در مورد این بابت خیال خود را راحت نمایید، پیشنهاد می‌شود یک فیلتر لنز محافظ 58 میلی‌متری برای این لنز تهیه نمایید. B+W 58mm MRC clear filter می‌تواند گزینه بسیاری خوبی برای این مورد باشد. می‌توانید آن را برای همیشه روی لنز خود قرار داده و سپس نتیجه آن را مشاهده نمایید. این فیلتر نه تنها لنز دوربین شما را در برابر ورود رطوبت و گرد و غبار محافظت می‌کند بلکه اگر بخواهید لنز دوربین خود را به صورت فوری تمیز کنید، هیچ نگرانی بابت خراش افتادن بر روی عدسی قدامی لنز وجود نخواهد داشت. از طرفی وجود یک فیلتر و هود بر روی لنز همیشه باعث می‌شود که بخش جلویی لنز دوربین از صدمات احتمالی فیزیکی مانند افتادن رو سطح سخت حفظ شود. در تصویر زیر می‌توانید این لنز را از نظر ابعاد و ظاهر با لنز 50mm f/1.8D قدیمی‌تر شرکت نیکون مقایسه کنید:

Nikon-50mm-f1.8D-vs-Nikon-50mm-f1.8G

لنز 50mm f/1.8D نیکون (چپ) در کنار 50mm f/1.8G نیکون

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید لنز 50mm f/1.8 AF-D (سمت چپ) نیکون از نظر ابعادی کوچکتر و باریک‌تر از لنز جدیدتر به حساب می‌آید. علاوه بر آن بر روی بدنه این لنز قدیمی شاهد حضور رینگ تنظیم میزان گشودگی دیافراگم نیز هستیم. البته بهتر است بدانید که لنز 50mm f/1.8D نیکون بر روی ماونت فلزی خود هیچ گونه واشر پلاستیکی ندارد. بنابراین نتیجه می‌گیریم که لنز 50mm f/1.8G نیکون در برابر گرد و غبار بسیار مهر و موم و مقاوم‌تر می‌باشد.

با وجود ابعاد بسیار بزرگ لنز جدیدتر 50mm f/1.8G نیکون، این لنز تنها 30 گرم سنگین‌تر از نسخه پیشین خود می‌باشد. علاوه بر آن 95 گرم سبک‌تر از لنز 50mm f/1.4G نیکون نیز هست. بهتر است بدانید که ابعاد دهانه لنز این محصول همانند لنز Nikon 50mm f/1.4G برابر با 58 میلی‌متر بوده و بنابراین می‌توانید از هودهای مشابه برای هر دو لنز استفاده نمایید. این در حالی است که نسخه پیشین این لنز دارای ابعاد دهانه 52 میلی‌متری بود. البته شاید این موضوع برای عکاسانی که صاحب لنزهای قدیمی‌تر 50mm f/1.8D و یا Nikon 35mm f/1.8G باشند، خبر بسیار خوبی نباشد و در واقع به خرید لنز جدید خود می‌بایست فیلترهای جدیدی با ابعاد مناسب را خریداری نمایند. در حقیقت این عکاسان هم اکنون می‌بایست فیلترهایی با ابعاد 58 میلی‌متری خریداری نمایند. البته خوشبختانه نیاز به خریداری هود نیست زیرا جزو اقلام همراه دوربین به حساب می‌آید.

Sample-1

در مورد میزان مقاومت لنزهای 35mm یا 50mm نیکون در این سری در برابر رطوبت، گرد و غبار یا حتی بارش باران نم‌نم و غیره (که در بررسی دوربین‌ها از آن با نام weather sealed یاد می‌شود) که امکان دارد شبهاتی در مورد آن وجود داشته باشد باید گفت که این سری از لنزها به هیچ وجه در این رابطه مقاوم نمی‌باشند. البته در طی بررسی و تست لنز 50mm f/1.4G نیکون در آب و هواهای سرد، گرم، خشک و مرطوب مشخص شد که مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. اما در هر صورت می‌بایست به این نکته نیز اشاره کرد که این گونه از لنزها نمی‌توانند همانند لنزهای حرفه‌ای نیکون (که دارای حلقه‌ای طلائی بر روی بدنه خود می‌باشند) در برابر آب و هوای دگرگون مقاومت نمایند و در واقع استهلاک بیشتری خواهند داشت. در حقیقت به این دلیل است که شرکت نیکون نیز به طور مستقیم به قابلیت weather sealing این گونه از لنزها در بخش فروش خود اشاره‌ای نداشته است. اما در هر حال اگر به خوبی از لنز خود مراقبت کرده و از یک فیلتر محافظ در بخش جلویی آن استفاده کنید مسلما در مورد استفاده از آن در آب و هوای مختلف مشکلی نخواهید داشت. البته پیشنهاد می‌شود در هنگام تعویض لنز در آب و هوای گرد و خاکی یا طوفانی بسیار حواس خود را جمع کرده و احتیاط پیشه کنید. از آنجایی که المنت اپتیکی بخش خلفی لنز در هنگام عملیات فوکوس به سمت جلو و یا عقب حرکت خواهد کرد و این کار باعث ورود گرد و غبار به داخل لنز خواهد شد، سعی کنید قبل از اتصال لنز به دوربین یا جدا کردن آن، حلقه فوکوس را به صورت دستی چرخانده و بر روی حالت بی‌نهایت قرار دهید.

Nikon-50mm-f1.8G-Weddings-14-638x960

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 250, 1/3200, f/1.8

کار به حلقه فوکوس این لنز بسیار آسان و راحت است. زیرا این حلقه در بخش جلویی لنز قرار گرفته و عکاس می‌تواند به سادگی با انگشت‌های اشاره و شست خود در هنگام عکس یا فیلم برداری آن را چرخانده و تنظیم نماید. در بسته خریداری شده این لنز شاهد حضور هود مخصوص به آن با کد HB-47 هستیم که البته می‌توانید آن را بر روی لنز 50mm f/1.4G نیکون نیز استفاده نمایید (لنزهای 50mm f/1.4D  و 50mm f/1.8D از این لنز پشتیبانی نمی‌کنند). هود این لنز در بخش جلویی آن قرار گرفته و برخلاف بسیار از هودهای شرکت نیکون که در هنگام اتصال به لنز دارای میزان کمی لرزش هستند، این هود بسیار مستحکم به لنز خواهد چسبید. کلیدهای فیزیکی M/A و M قرار گرفته بر روی بدنه محصول نیز این اجازه را به کاربر خواهد داد تا به سرعت در بین این دو حالت جابه‌جا شود. لازم به ذکر است که M/A حالت فوکوس خودکار به همراه فوکوس دستی بوده (کمک کردن به انتخاب فوکوس در سیستم خودکار به وسیله فوکوس دستی) و این در حالی است که در مود M تنها قابلیت فوکوس دستی وجود خواهد داشت. با اتصال این لنز بر روی دوربین، دستگاه به صورت مکان فوکوس سوژه را تشخیص داده و بر روی بخش نمایشی کلید فیزیکی اطلاعات (کلید i بر روی دوربین)، از این نظر هشدار خواهد داد.

50mm-Lenses-Compared

از چپ به راست: Nikon 50mm f/1.8D و Nikon 50mm f/1.8G و Nikon 50mm f/1.4D به همراه Nikon 50mm f/1.4G و Sigma 50mm EX DG HSM

3. عملکرد سیستم فوکوس خودکار

جالب است بدانید که در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که لنز 50mm f/1.8G نیکون سریع‌تر از لنز گران‌قیمت‌تر 50mm f/1.4G این شرکت عملیات فوکوس خودکار را اجرایی می‌کند. در این تست هر دو لنز بر روی بدنه دو دوربین مشابه قرار گرفت. فوکوس هر دو لنز به صورت دستی بر روی حالت بی‌نهایت قرار گرفت و سعی شد ابتدا بر روی حالت بسیار نزدیک فوکوس شده و سپس دوباره فوکوس به حالت بی‌نهایت برگردانده شود (از طریق قرارگیری درپوش لنز در جای خود). شاید برایتان جالب باشد بدانید که سرعت فوکوس در لنز 50mm f/1.8G در این مدت تقریبا دو برابر بیشتر از لنز 50mm f/1.4G نیکون بود. در ادامه درپوش لنز را از جلوی آن برداشته و سپس سعی کردیم فوکوس را از روی بی‌نهایت بر روی یک جسم نزدیک (کمترین فاصله فوکوس لنز) قرار دهیم. جالب است بدانید که لنز 50mm f/1.4G برای رسیدن به این حالت از فوکوس بسیار کند بود.

در ادامه کار به منظور تست دقت سیستم فوکوس خودکار این لنزها در محیط‌های بسته و باز، این دو لنز را دوباره آزمایش کردیم. سرعت فوکوس لنز 50mm f/1.8G نیکون دوباره در این محیط‌ها بیشتر بود. این در حالی است که نتیجه دقت فوکوس خودکار در هر دو لنز تقریبا برابر بود. اما در هر صورت بهتر است بدانید که در طی اجرای عملیات فوکوس خودکار، لنز 50mm f/1.8G نیکون نسبتا پُر سر و صداتر از لنز 50mm f/1.4G نیکون بود. البته این میزان از اختلاف صوتی بسیار ناچیز و کم بود. در محیط‌هایی با شرایط نوری بسیار ضعیف هر دو لنز به منظور رسیدن به حالت فوکوس صحیح بر روی سوژه، نسبتا کند عمل کردند که البته بسیار معمولی و طبیعی به نظر می‌رسد. با تغییر محیط و افزایش نور به صورت آشکار شاهد افزایش سرعت فوکوس خودکار هر دو لنز بودیم. از طرفی در صورت استفاده از لامپ کمکی فوکوس خودکار (واقع شده بر روی بدنه دوربین) عملیات فوکوس خودکار بر روی نقطه فوکوس در نظر گرفته شده در حالت AF-S می‌تواند بسیار سریع و البته دقیق انجام شود.

لینک بررسی ویدئویی سرعت سیستم فوکوس خودکار در دو لنز 50mm f/1.8G و 50mm f/1.4G نیکون  

 بعد از این که سیستم فوکوس خودکار این لنز را در برابر 50mm f/1.4G نیکون قرار داده و این دو را با یکدیگر مقایسه کردیم، لنز قدیمی‌تر سری AF-D را نیز بر روی بدنه دومین دوربین قرار داده و دوباره این تست را تکرار کردیم. (لازم به ذکر است که تست لنزهای سری D به دلیل فقدان وجود موتور فوکوس، بر روی دوربین‌هایی مجهز به موتور داخلی انجام خواهد شد). از آن جایی که در طی آزمایشات قبلی به این نتیجه رسیده بودیم که لنزهای پرایم سری AF-S در حیطه فوکوس خودکار نسبت به لنزهای AF-D کمی کندتر می‌باشند، با فرض بر این که لنز 50mm f/1.8D کمی سریع‌تر از سری G باشد، این تست را شروع کردیم. اما در ادامه کار متوجه شدیم که این فرض کاملا در این باره اشتباه بود. زیرا هر دو لنز دارای سرعت فوکوس خودکار برابر و مشابهی بودند. در حقیقت سرعت فوکوس خودکار هر دو لنز برابر بود اما صدای منتشر شده از سوی لنز 50mm f/1.8D بسیار بیشتر از لنز تحت بررسی ما بود.

Nikon-50mm-f1.8G (5)

NIKON D5100 + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 100, 16/10, f/13.0

در ادامه کار نیز لنز 50mm f/1.8G نیکون را در برابر 50mm f/1.4D قرار دادیم تا سرعت و دقت فوکوس خودکار در این دو لنز را بسنجیم. دوباره همانند تست 50mm f/1.8D، سرعت فوکوس خودکار در هر دو لنز دقیقا و کاملا برابر بود.

آخرین تست در این حیطه مربوط به مقایسه این لنز در برابر لنز 50mm f/1.4 EX DG HSM شرکت سیگما بود که البته حرف و حدیث‌های بسیار زیادی در مورد آن در بین عکاسان وجود دارد. در این حوزه تست‌های بسیار زیادی را در بخش‌های مختلف اجرا کردیم. در نهایت متوجه شدیم که دقت فوکوس خودکار در هر دو لنز 50mm f/1.8G نیکون و 50mm f/1.4 EX DG HSM سیگما در محیط‌های نور روز و همچنین تاریکی شب برابر است. علاوه بر آن سرعت فوکوس خودکار نماینده سیگما با این لنز نیز کاملا برابر و مشابه بود. در نتیجه سرعت فوکوس خودکار در نماینده سیگما نیز دو برابر لنز 50mm f/1.4G نیکون (دو لنز تقریبا مشابه) خواهد بود. 

قبل از این که از لنزهای 50 میلی‌متری نیکون استفاده کنیم، تست‌های مربوط به دقت فوکوس خودکار را با استفاده از ابزار دقیق LensAlign انجام دادیم. هیچ کدام از لنزهای 50 میلی‌متری شرکت نیکون از قبیل 50mm f/1.8G نتوانستند به خوبی بر روی این تست عملیات فوکوس خودکار خود را اجرایی نمایند.

Nikon-50mm-f1.8G-LensAlign-Test

لنز 50mm f/1.4G نیکون در این تست روی عدد منفی 2 فوکوس بهتری داشت. این در حالی است که مقطع فوکوس لنز 50mm f/1.4 سیگما بسیار جلوتر بوده و بر روی مثبت 10 قرار داشت و از این رو نیاز به تنظیم و دستکاری به جهت تنظیم لنز بود. واقعا معلوم نیست که چرا شرکت‌های مختلف قبل ارائه محصولات خود به سطح بازار و یا فروشگا‌ه‌های خرده‌فروشی، تست‌های QA را بر روی آنها به اجرا در نمی‌آورند. در حقیقت یک کاربر یا خریدار نمی‌بایست در مورد کالیبره و تنظیم بودن خود بعد از خرید دوربین یا لنز از سوی یک شرکت مشهور و معروف، نگرانی داشته باشد و یا به سراغ‌ چارت‌های تست محصولات عکاسی برود.البته خوشبختانه شرکت‌های معروفی نظیر نیکون از تست‌های QA بر روی محصولات خود استفاده می‌کنند اما نگرانی زیاد عکاسان و خریداران بیشتر مربوط به تولیدات شرکت‌های جانبی مانند سیگما، تامرون و دیگر موارد این چنینی می‌شود که از تست‌های کیفی مناسبی استفاده نکرده و محصولات آنها اغلب دارای مشکلات این چنینی می‌باشند (با اینکه این دو شرکت هم اینک محصولات باکیفیت‌تری را نسبت به گذشته به بازارهای فروش عرضه‌ می‌کنند).

Nikon-50mm-f1.8G-Weddings-4-638x960

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 250, 1/640, f/2.5

نه تنها با این لنز، بلکه با دیگر لنزهای حرفه‌ای نیز در عکاسی با گشودگی‌های زیاد دیافراگم در محیط‌های کم نور بسیار محتاط باشید. در واقع اگر لنز شما در نور طبیعی روز نمی‌توان به فوکوس خوبی دست پیدا کند به احتمال بسیار زیاد لنز شما نیز از مشکلات مربوط به عدم کالیبره شدن و فوکوس جلو یا عقب‌تر از سوژه (همان طور که در بخش پیشین به آن اشاره شد) رنج می‌برد.

4. شارپنس، کنتراست و رنگ‌ها

همان طور که در تصویر زیر (که مربوط به تست Imatest بر روی دوربین D810 نیکون می‌شود) مشاهده می‌کنید، میزان شارپنس این لنز در گستره‌های مختلف نسبت‌های کانونی دیافراگم بسیار مناسب و قابل قبول است. اگر به تصویر زیر نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که شارپنس لنز  لنز 50mm f/1.8G نیکون در میانه تصویر در نسبت کانونی f/5.6 بسیار بالاست. در بخش‌های بعدی به صورت جامع شارپنس این لنز را با دیگر لنزهای 50 میلی‌متری موجود مقایسه خواهیم کرد.

لنز 50mm f1.8G نیکون

اما به منظور توضیح در مورد چارت Imatest باید گفت که رنگ‌های آبی مربوط به شارپنس تصویر در بخش میانی عکس می‌شود. رنگ قرمز نیز بخش‌هایی حد فاصل کناره‌های عکس و بخش میانی را نشان داده و در نهایت رنگ نارنجی نیز نمایان‌گر شارپنس تصویر در کناره‌های عکس می‌باشد. هر چقدر نوارها بلندتر باشند، در هر نسبت کانونی دیافراگم شاهد شارپنس بیشتر لنز خواهیم بود. برای مثال اگر می‌خواهید با استفاده از این لنز به بیشترین شارپنس تصویر دست پیدا کنید بهتر است از نسبت کانونی f/5.6 استفاده کرده و سوژه مورد نظر خود را درست در بخش میانی کادر تصویر قرار دهید.

5. اثر بوکه (تارشدگی پس‌زمینه)

بوکه یا همان میزان تار شدن تصویر پس‌زمینه (در هنگام فوکوس بر روی یک سوژه نزدیک)، کاراکتر بسیار حیاتی و مهمی برای لنزهای 50 میلی‌متری به حساب می‌آید. در واقع عکاسان بسیار زیادی هستند که حاضرند هزینه بسیار زیادی برای لنز که بتواند بوکه بهتری را ایجاد کند پرداخت کنند. هر چند آن لنز از نظر کیفی در نسبت‌های کانونی بالا (دیافراگم بازتر) نسبتا ضعیف‌تر از دیگر لنزهای آن سری باشد.

Nikon-50mm-f1.8G-Weddings-7-639x960

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 400, 1/100, f/1.8

در تصویر زیر شاهد نمایش اثر بوکه کامل لنز 50mm f/1.8G نیکون هستید:

Full-bokeh-image

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 200, 1/30, f/1.8

علاوه بر آن به منظور بررسی دقیق‌تر اثر بوکه سعی کردیم برشی از بخش‌های میانی و همچنین کناری در تصاویر ثبت شده توسط لنزهای 50 میلی‌متری موجود در این رقابت داشته باشیم. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید برش کناری، خیلی از بخش انتهایی تصویر بریده نشده است. اما در هر صورت مایل به بخش کناری سمت چپ تصویر می‌باشد. در ادامه می‌توانید اثر بوکه لنز Nikon 50mm f/1.8G را با لنزهای 50 میلی‌متری دیگر شرکت نیکون و همچنین نماینده سیگما (لنز f/1.8) مقایسه و بررسی کنید:

50mm-Lens-Corner-Bokeh-Comparison

زمانی که این لنز را با لنز 50mm f/1.8D مقایسه می‌کنیم،‌ متوجه می‌شویم که Nikon 50mm f/1.8G بوکه بسیار تمیز و بهتری را ارائه می‌دهد. زیرا کناره‌های دایره‌ها کمتر تحت تاثیر دیگر رنگ‌ها قرار گرفته است. در واقع میزان کیفیت اثر بوکه لنز 50mm f/1.8D بعد از لنزهای Nikon 50mm f/1.4D و Nikon 50mm f/1.4G قرار خواهد گرفت. در این میان نماینده شرکت سیگما بدترین عملکرد را در این حیطه ارائه داد. دایره‌های رنگی دارای میزان هایلات و تابش نور بسیار زیادی بوده و از طرفی بوکه تمیزی نیز ایجاد نشده است. علاوه بر آن اثر حلقه پیازی (Onion Rings) یا همان بوکه پیازی (Onion Bokeh) نیز در تصویر ثبت شده این لنز به طور آشکار دیده می‌شود (بوکه پیازی: حلقه حلقه شدن دایره‌های رنگی بوکه همانند برش مقطعی یک پیاز).

در ادامه به سراغ تست بخش میانی می‌رویم:

50mm-Lens-Center-Bokeh-Comparison

اما در نهایت در این بخش می‌تواند به خوبی مشاهده کنید که اثر بوکه در لنز 50mm f/1.8G نیکون به چه میزان بهتر از لنز 50mm f/1.8D نیکون است. در بخش سمت راست در هایلات رنگ آبی نگاهی بیندازید. به سادگی متوجه خواهید شد که در این برش تصویر کناره سمت چپ هایلات آبی تغییر رنگ داده و رنگ آن روشن‌تر شده است. لنزهای 50mm f/1.4G و 50mm f/1.4D نیکون نیز شروع به معرفی تعداد تیغه‌های دیافراگم خود (به ترتیب برابر با 9 و 7 عدد) کرده که البته این مورد زمانی که از لنزهایی با نسبت‌های کانونی بسیار بالای دیافراگم (در اینجا معادل f/1.4) استفاده می‌شود کاملا طبیعی به حساب می‌آید. البته بهتر است بدانید که در صورت استفاده از نسبت کانونی f/1.4 در این سری از لنزها، هایلات‌های آنها نیز دایره‌ای شکل خواهد شد. در نهایت دوباره بوکه به نمایش در آمده از سوی نماینده سیگما بسیار نامناسب و بد بود. هایلات‌های به نمایش در آمده دایره‌ای شکل نبوده و بسیار نامنظم هستند. علاوه بر آن بازتاب نور از سوی هایلات‌های رنگی از جمله دیگر معایب این لنز از سوی شرکت سیگما به حساب می‌آید.

اما بیایید نسبت کانونی تمامی لنزهای شرکت کننده در این تست را بر روی f/2.8 قرار دهیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. در تصویر زیر شاهد برش بخش کناری تصویر نهایی هستید:

50mm-Lens-Corner-Bokeh-Comparison-at-f2.8

مزیت لنزهایی با دیافراگم 9 تیغه‌ای زمانی معلوم می‌شود که بخواهیم از کمینه نسبت کانونی آنها استفاده کنیم. اما جالب است بدانید که لنز 50mm f/1.8G نیکون که همانند نسخه قدیمی‌تر خود با نام 50mm f/1.8D دارای هفت عدد تیغه است، در بوکه‌های خود دارای هایلات‌های دایره‌ای شکل و بسیار منظمی می‌باشد. در ابتدای کار زمانی که عکس‌ها را از بخش کنار و حاشیه‌ای تصویر جدا کردیم، با دیدن تصویر جدا شده متعجب‌زده شدیم اما با مشاهده و چک کردن درست و صحیح بودن عمل انجام شده متوجه شدیم که کیفیت اپتیکی این لنز واقعا بالاست. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با وجود تعداد تیغه‌های کمتر دیافراگم، هایلات‌های بوکه لنز 50mm f/1.8G نیکون بسیار تمیز، دایره‌ای شکل و عالی هستند. این در حالی است که تعداد تیغه‌ها در هر دو لنز 50mm AF-D نیکون و این لنز در حال بررسی برابر و مشابه هستند. البته جالب است بدانید که در بررسی نزدیک این لنزها و تیغه‌های دیافراگم آنها مشاهده کردیم که تیغه‌های دیافراگم در لنز 50mm f/1.8G نیکون دایره‌ای شکل هستند اما در لنز قدیمی‌تر 50mm AF-D نیکون، این تیغه‌ها کاملا تیز و مستقیم بوده و در حقیقت به همین دلیل است که هایلات‌ها در نسخه قدیمی‌تر دارای چنین اضلاعی و منظره‌ای هستند.

هم اینک بیایید نگاهی به بخش میانی تصویر ثبت شده با نسبت کانونی f/2.8 لنزها بیندازیم:

50mm-Lens-Center-Bokeh-Comparison-at-f2.8

از کدام اثر بوکه لنزها بیشتر خوشتان می‌آید؟ به نظر می‌آید که تمامی لنزها حتی به میزان بسیار کمی دارای اضلاع بوده و در واقع هایلات‌ها کاملا گرد نمی‌باشند. لنزهای سری AF-D دارای هایلات‌های بسیار تمیز و و یکنواختی در بخش درونی خود بوده و این در حالی است که اثر بوکه پیازی در لنزهای سری AF-S بیشتر دیده می‌شود. اما زمانی که بخواهیم در مورد گرد بودن هایلات‌ها صحبت کنیم مسلما لنزهای AF-S بهتر عمل خواهند کرد. این در حالی است که لنزهای سری AF-D دارای هایلات‌های رنگی هفت ضلعی بوده که خیلی چشم‌نواز به نظر نمی‌رسد. اما در هر صورت بعضی از عکاسان ترجیح می‌دهند که هایلات‌های آنها چند ضلعی باشد! در این بخش باز هم نماینده شرکت سیگما بدترین عملکرد را از خود نشان داد.

در نهایت باید گفت که کیفیت اثر بوکه در لنز 50mm f/1.8G نیکون بسیار عالی بود. از دیافراگم هفت تیغه‌ای و البته طراحی خاص آن نیز بسیار رضایت داشتیم. جالب است بدانید که کیفیت بوکه این لنز، به لنز 9 تیغه‌ای 50mm f/1.4G نیکون بسیار نزدیک بوده و اختلاف بسیار ناچیزی در این دو هویدا بود.

در بخش زیر شاهد نمایش دو تصویر با نسبت‌های کانونی f/1.8 (بالا) و f/2.8 (پایین) توسط لنز 50mm f/1.8G نیکون هستیم:

Nikon-50mm-f1.8G-Bokeh-Sample-f1.8-960x638

NIKON D700 + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 400, 1/60, f/1.8

Nikon-50mm-f1.8G-Bokeh-Sample-f2.8-960x636

NIKON D5100 + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 800, 1/60, f/2.8

6. اثر Vignetting 

قبل از هر چیز بهتر است به این مسئله اشاره کنیم که Vignetting به معنای سیاه و تاریک شدن بخش‌های حاشیه‌ای عکس‌ها (چه به صورت عمدی در برنامه‌های ویرایش عکس و چه به صورت اتفاقی توسط لنزها) می‌باشد. همان طور که احتمالا می‌دانید اکثرا لنزهای پرایم به صورت شدید دارای اثر Vignetting هستند که خود یک عیب بزرگ به حساب می‌آید. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که می‌خواهد یک تصویر واید را از منظره مورد نظر تهیه نمایید. این موضوع برای لنز پرایم 50mm f/1.8G نیکون نیز صدق کرده و هیچ شگفتی خاصی در این بخش وجود ندارد. اما خبر خوش در این حیطه به این بخش ختم می‌شود که در صورت کوچکتر کردن میزان گشودگی دیافراگم از f/2.0 به بعد، این اثر به میزان بسیار زیادی کاهش خواهد یافت. برای فهم بیشتر این موضوع بهتر است به تصاویر زیر که مربوط به لنز 50mm f/1.8G نیکون می‌شود و بر روی یک دوربین فول‌فریم قرار گرفته است نگاهی بیندازید:

Nikon-50mm-f1.8-Vignetting-on-FX

این اثر در هنگام استفاده از نسبت‌های کانونی زیاد دیافراگم بر روی دوربین‌های فول‌فریم بیشتر محتمل و مورد انتظار خواهد بود. دیگر لنزهای 50 میلی‌متری شرکت نیکون و حتی نماینده سیگما نیز در بیشترین نسبت کانونی دیافراگم خود این اثر را به صورت بسیار شدیدی از خود نشان می‌دهند. به منظور رفع این اثر برای لنز مورد بررسی زمانی که نسبت کانونی بر روی f/1.8 قرار می‌گیرد، بهتر است تصویر مورد نظر را به برنامه لایت‌روم برده و در بخش Effects در زیرمجموعه Post-Crop Vignetting میزان Amount را بر روی عدد مثبت 15 قرار دهید. مطمئنا با انجام این کار مشکل مربوطه رفع خواهد شد.

اما زمانی که این لنز بر روی یک دوربین با ابعاد حسگر DX قرار می‌گیرد، میزان این اثر بسیار کم شده و در واقع در گشودگی‌های بسیار زیاد دیافراگم تنها به میزان کمی تاریک شدگی در بخش‌های حاشیه‌ای تصویر دیده می‌شود:

Nikon-50mm-f1.8-Vignetting-on-DX

خبر بد در مورد لنز 50mm f/1.8G نیکون این است که در مقایسه با نسخه قدیمی‌تر خود (50mm f/1.8D نیکون) در نسبت‌های کانونی f/1.8 تا f/2.0 میزان بیشتری از اثر Vignetting مشاهده می‌شود. اما با کاهش نسبت کانونی از f/2.8 به بعد میزان این اثر در هر دو لنز مشابه خواهد بود. لنزهای 50mm f/1.4G و 50mm f/1.4D نیکون نیز در نسبت کانونی f/1.4 این اثر را بیشتر از لنز در حال بررسی نشان خواهند داد. اما با کاهش نسبت کانونی به f/1.8، میزان این اثر کاهش خواهد یافت. جالب است بدانید که لنز 50mm f/1.4 سیگما برنده این بخش از بررسی ما است زیرا در نسبت کانونی بسیار زیاد خود اثر Vignetting بسیار کمی را نسبت به دیگر رقبا از خود نشان داد.

در بخش زیر شاهد نمایش عملکرد لنز 50mm f/1.8G نیکون در حوزه اثر Vignetting در نسبت‌های کانونی مختلف طی تست Imatest هستید:

Untitled

Nikon-50mm-f1.8G-Weddings-25-638x960

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 1400, 1/100, f/2.8

Nikon-50mm-f1.8G-Weddings-22-638x960

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 250, 1/250, f/2.2

7. اثرات Ghosting و Flare

در ابتدا می‌بایست به این موضوع اشاره کرد که Ghosting به معنای نمایش یک تصویر یا لایه‌ای از آن بر روی تصویر اصلی می‌باشد. Flare نیز زمانی رخ می‌دهد که نوری شدید به داخل لنز تابیده شود و در اثر بازتاب نور در بخش‌های مختلف عدسی‌های لنز، حلقه‌هایی رنگی بر روی تصویر نهایی پدید خواهد آمد. در بین لنزهای 50 میلی‌متری شرکت نیکون، لنز 50mm f/1.8G با کنترل بسیار مناسب اثرات ghosting و flare توانست بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. در این رابطه تست‌های مختلفی که بوسیله بالا گرفتن لنز به سوی خورشید بود، به اجرا در آمد. هر دو لنز سری AF-D عملکرد بسیار ضعیفی را در این رابطه از خود نشان دادند. این در حالی بود که لنزهای جدید AF-S به دلیل برخوردار از فناوری‌های جدید شرکت نیکون،‌ تقریبا هیچ اثر ghosting و flare را در تصاویر خود پدیدار نساختند. جالب است بدانید که در طی این تست‌، هودهای لنز‌های سری AF-S را در آوردیم تا عملکرد بسیار خوبی آنها را در این شرایط مشاهده نمایید. یکی از دلایل کاهش چشمگیر این اثرات در لنزهای جدید سری AF-S نیکون، قرارگیری المنت جلویی عدسی لنز در بخش عمیق‌تری از بدنه آن است. البته فناوری شرکت نیکون در استفاده از پوشش‌های نامسطح بر روی بخش خلفی عدسی‌ها به منظور عدم بازتاب نور در بخش داخلی لنز نیز بی‌اثر نبوده است.

Nikon-50mm-f1.8G-Ghosting-and-Flares

همان طور که به آن اشاره شد، لنز 50mm f/1.8G بهترین عملکرد را در بین دیگر لنزهای نیکون از خود نشان داد. البته بهتر است بدانید که در صورت استفاده از هود لنز می‌توانید عکس‌های بسیار بهتری را در این گونه شرایط به ثبت برسانید. البته بهتر است بدانید که در هنگام ثبت این تصاویر از هیچ گونه فیلتری استفاده نشده است. البته جالب است بدانید که در صورت استفاده از فیلترهای UV، اثرات ghosting و flare بیش از پیش بر روی عکس‌هایتان پدیدار خواهد شد.

Nikon-50mm-f1.8G-Weddings-34-638x960

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 400, 1/200, f/2.8

8. اعوجاج 

متاسفانه در لنز 50mm f/1.8G نیکون به میزان کمی اثر barrel distortion (اعوجاج و انحرافات بشکه‌ای شکل که بیشتر در عکاسی معماری و ساختمانی آشکارا دیده شده و عیب محسوب خواهد شد و اثری شبیه به لنزهای فیش‌آی خواهد داشت) دیده می‌شود. در این لنز این میزان اثر خیلی زیاد نیست اما همان میزان نیز قابل توجه می‌باشد. البته جالب است بدانید که نسخه قدیمی‌تر Nikon 50mm f/1.8D این میزان اثر را بسیار ناچیز از خود نشان می‌دهد. البته نرم‌افزار لایت‌روم شرکت Adobe دارای بخشی به نام lens profile است که در آن با شناسایی لنز می‌توانید به سادگی و با یک کلیک این اثر را در عکس‌هایتان برطرف سازید. در تصویر دست نخورده زیر شاهد نمایش اثر barrel distortion در لنز 50mm f/1.8G نیکون هستید:

Nikon-50mm-f1.8G-Distortion

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 200, 1/500, f/1.8

با نگاهی دقیق و عمیق به تصویر بالا متوجه انحنای خطوط آجرها در بخش‌های بالا و پایینی تصویر می‌شوید.

اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا خطای barrel distortion یک عیب به حساب می‌آید یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که جواب منفی خواهد بود. زیرا علاوه بر افزایش میدان دید (در بسیاری از لنزهای واید و التراواید)، در صورت عدم تمایل می‌توانید این خطا یا اثر را در برنامه‌های لایت‌روم یا فتوشاپ بدون از دست دادن بخش زیادی از عکس اصلی به سادگی برطرف سازید.

9. انحرافات رنگی

 انحرافات جانبی رنگی (انحرافاتی نوری که خارج از محور فوکوس پدیدار می‌شوند و بر روی تصویر انحرافات رنگی کش‌دار را بوجود می‌آورند) در این لنز حتی در بخش‌هایی با میزان کنتراست بالا، بسیار خوب کنترل شده است. اما مورد شگفت‌آور در مورد این لنز مربوط می‌شود به زمانی که بخواهیم در مورد اثر LoCA یا همان longitudinal chromatic aberration به معنای انحرافات طولی (انحرافاتی که در محور فوکوس رخ داده و در واقع نور تنها جلو یا عقب‌تر از کانون نوری متمرکز خواهد شد و بر روی تصویر نهایی اثر fringing یا رنگی شدن ثابت را پدیدار می‌سازد) صحبت کنیم. در این حیطه این لنز توانسته است حتی از لنز بسیار گران‌قیمت‌تر Nikon 35mm f/1.4G نیز عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. در تصویر زیر می‌توانید به صورت دقیق‌تر به بررسی این انحرافات رنگی بپردازید.

Nikon-50mm-f1.8G-LensAlign-Test

تصویر بالا در نسبت کانونی f/1.8 به ثبت رسیده است و نور نیز توسط یک لامپ 100 واتی بر روی تصویر ساطع شده بود. در صورت استفاده از نسبت‌های کانونی کمتر مانند f/2.8، این اثر به میزان بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

در مقایسه با دیگر لنزهای 50 میلی‌متری باید گفت که عملکرد لنز 50mm f/1.8G نیکون با لنز 50mm f/1.8D نیکون از نظر میزان اثر LoCA برابر و مشابه است. لنزهای 50mm f/1.4G و 50mm f/1.4D نیکون در نسبت کانونی f/1.8 کمی ضعیف‌تر بودند. اما در نهایت لنز نماینده سیگما باز هم ضعیف‌ترین عملکرد را از خود نشان داد.

در تصویر زیر می‌توانید میزان انحرافات رنگی لنز 50mm f/1.8G نیکون را در نسبت‌های کانونی مختلف مشاهده نمایید:

ssa

10. 50mm f/1.8G نیکون در برابر 50mm f/1.4G نیکون

همان طور که قبلا قول داده بودیم، قصد داریم عملکرد لنز 50mm f/1.8G نیکون و میزان شارپنس آن را با دیگر لنزهای هم‌رده و مشابه مقایسه کنیم. ابتدا از لنز گران‌قیمت‌تر 50mm f/1.4G نیکون شروع می‌کنیم.

1 2

همان طور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید لنز 50mm f/1.8G نیکون در طی این تست توانست در ابتدای کار در نسبت کانونی بالای خود در f/1.8، نسبت به لنز 50mm f/1.4G نیکون، امتیازات بسیار خوبی را در هر سه بخش (میانی، بینابینی و حاشیه‌ای) کسب کند. این لنز تا نسبت کانونی f/4 به عملکرد درخشان خود ادامه داد و در این بخش بود که توانسته به یکی از بهترین حالات شارپنس دست پیدا کند. لنز 50mm f/1.4G از این نظر نتوانست به امتیازات لنز تحت بررسی ما دسترسی داشته باشد. البته در f/4 لنز  50mm f/1.4G در بخش‌های بینابینی و حاشیه‌ای توانست به میزانی جزئی امتیاز بهتری را کسب کند اما به صورت میانگین عملکرد لنز 50mm f/1.8G بهتر بود. اما همان طور که مشاهده می‌کنید در نسبت کانونی f/5.6،‌ لنز تحت بررسی ما توانست امتیاز شگفت‌آوری را (در بخش میانی کادر عکس) از خود به ثبت برساند و از این نظر بهترین باشد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود اگر می‌خواهید با استفاده از این لنز به بیشترین شارپنس تصویر دست پیدا کنید بهتر است از نسبت کانونی f/5.6 استفاده کرده و سوژه مورد نظر خود را درست در بخش میانی کادر تصویر قرار دهید. از آنجایی که این لنزها اکثرا در نسبت‌های کانونی زیاد خود عکاسی می‌کنند، پس بهتر است بگوییم که برنده جدال شارپنس در این مصاف، لنز 50mm f/1.8G نیکون بوده است.

11. 50mm f/1.8G نیکون در برابر 50mm f/1.4 EX DG HSM سیگما

 همان طور که احتمالا می‌دانید لنز 50mm f/1.4 EX DG HSM سیگما، بسیار سطح بالاتر از لنز 50mm f/1.8G نیکون به حساب می‌آید. پس بیایید این دو لنز را از نظر میزان شارپنس تصاویر با یکدیگر مقایسه کنیم:

1 2

همان طور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید لنز 50mm f/1.4 EX DG HSM سیگما در بیشینه نسبت کانونی خود یعنی f/1.4، نسبتا ضعیف کار کرده و شارپنس بسیار پایینی را ارائه داد. میزان شارپنس و وضوح تصویر لنز سیگما در f/1.8 افزایش یافت اما این میزان به اندازه نماینده نیکون خوب و زیاد نبود. اما در چارت سیگما به رنگ نارنجی که مربوط به شارپنس بخش‌های حاشیه‌ای تصویر است نگاهی انداخته و آن را با نماینده نیکون مقایسه کنید؛ همان طور که مشاهده می‌کنید حتی با کاهش نسبت کانونی دیافراگم نیز میزان شارپنس در این از عکس‌های لنز سیگما افزایش چشمگیری نمی‌یابد. میزان شارپنس تصویر در f/2.8 به میزان زیادی در لنز سیگما افزایش یافت ولی تا جایی که حتی در بخش میانی توانست امتیازی بیشتری از لنز نیکون تحت بررسی کسب نماید. گرچه هنوز هم میزان وضوح تصویر در بخش حاشیه‌ای تصویر بسیار ضعیف بود. در f/4 لنز سیگما به بیشترین میزان شارپنس خود (در بخش میانی کادر عکس) دست یافت. اما با این حال حداکثر امتیاز این لنز در مقایسه با حداکثر امتیاز لنز 50mm f/1.8G نیکون، نسبتا کمتر بود. در نهایت باید گفت که به نظر می‌رسد لنز 50mm f/1.8G نیکون، تصاویر بسیار شارپ و واضحی را می‌تواند تهیه کند.

12. امتیاز نهایی و قیمت لنز

در بخش زیر می‌توانید به طور خلاصه عملکرد لنز 50mm f/1.8G نیکون را در بخش‌های مختلف تست‌های این بررسی مشاهده نمایید:

لنز 50mm f/1.8G نیکون

عملکرد اپتیکی

عالی (5)

قابلیت‌ها

خوب (4)

کیفیت اثر بوکه

خوب (4)

کیفیت ساخت

خوب (4)

سرعت و دقت فوکوس خودکار

عالی (5)

ارگونومی

عالی (5)

ابعاد و وزن

عالی (5)

ارزش خرید

عالی (5)

امتیاز نهایی تک‌نیوز به لنز 

4.6

             قیمت لنز 50mm f/1.8G نیکون (بدون گارانتی): 620/000 تومان

13. نمونه تصاویر

در بخش زیر قصد داریم نمونه تصاویر ثبت شده توسط لنز 50mm f/1.8G نیکون را برایتان به نمایش بگذاریم.

Nikon-50mm-f1.8G-f8.0-Sample-960x639

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 200, 1/200, f/8.0

برای دانلود نسخه‌های اصلی عکس بالا به منظور تست و بررسی عمیق‌تر در دو حالت نسبت‌های کانونی f/1.8 و f/8.0 می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید (حجم هر کدام از تصاویر برابر با 4 مگابایت است):

دانلود نسخه اصلی تصویر با نسبت کانونی f/1.8

دانلود نسخه اصلی تصویر با نسبت کانونی f/8.0

Nikon-50mm-f1.8G-Weddings-31-638x960

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 500, 1/250, f/2.5

Nikon-50mm-f1.8G-Weddings-23-960x638

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 500, 1/100, f/2.2

Sample-13-960x638

NIKON D700 + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 800, 1/40, f/5.6

Sample-2-960x636

NIKON D5100 + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 100, 1/500, f/1.8

Sample-3-960x636

NIKON D5100 + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 100, 16/10, f/13.0

Sample-8

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 200, 1/160, f/5.6

Sample-9

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 800, 1/15, f/2.8

Sample-10-960x638

NIKON D3S + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 200, 1/400, f/1.8

Sample-11

NIKON D5100 + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 200, 1/20, f/4.0

Sample-5-960x636

NIKON D5100 + 50mm f/1.8 @ 50mm, ISO 100, 16/10, f/13.0

 

مطالب مرتبط

ديدگاه کاربران

حرید هاست لینوکس - خرید دامنه ارزان