گوشی بدون گارانتی

۳۰میلیون گوشی بدون گارانتی دست مردم

در کشور علاوه بر گوشی‌هایی که گارانتی آن‌ها معتبر نیست و یا گوشی‌هایی که مدت گارانتی آن‌ها به پایان رسیده، گوشی‌های فاقد گارانتی هم وجود دارند که در کل هنگام خرابی و بروز مشکل پیدا کردن تعمیرکاری مناسب برای آن‌ها می‌تواند تبدیل به یک معضل شود.

تعداد گوشی‌های هوشمند بدون گارانتی در دست خریداران تلفن همراه به حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون می‌رسد.

اگر حتی بحث قاچاق گوشی‌های موبایل برطرف شود حداقل ظرف ۲ تا ۳ سال آینده در بازار گوشی‌هایی وجود دارد که نیاز به خدمات دارند. حال آنکه باید ساماندهی خاصی در این خصوص صورت بگیرد تا تعمیرکاران خیابانی که فاقد تخصص و تجهیزات لازم هستند برای شهروندان ایجاد مشکل نکنند.

از جمله مشکلاتی که هنگام مراجعه به تعمیرگاه های غیرمجاز به وجود می‌آید، استفاده از قطعات غیراصلی برای تعمیر گوشی و دریافت هزینه قطعه اصلی از مشتری است. گاهی نیز ممکن است هزینه‌های چندبرابری از مشتری دریافت شده و حتی دستگاه‌ها بدون تست کنترل کیفیت تحویل مشتری داده شده و پس از مدتی بسیار کوتاه دوباره دچار مشکل شوند.

علاوه بر این، در مواردی هزینه تعویض قطعاتی مثل ال‌سی‌دی با قیمت‌هایی بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان انجام می‌شود اما تعمیرکاران برای این قطعات هیچ گارانتی ارائه نکرده و این احتمال وجود دارد که فرد پس از مدتی بار دیگر با هزینه بالا مجبور به تعمیرات مجدد شود. حتی گاهی بهتر آن است که اصلا برای تعمیر یک گوشی هزینه‌ای صرف نشود چرا که عمر مفید گوشی‌های هوشمند زمانی بین ۲.۵ تا پنج سال است و پس از این مدت شاید تعمیر گوشی نیز فایده‌ای نداشته باشد.

طبق اظهارات غلامحسین کریمی، رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی، طبقه‌بندی تعمیرکاران تلفن همراه ضروری است. در خصوص گوشی‌هایی که دارای گارانتی هستند به طور طبیعی در مدت زمان گارانتی فرد نباید هزینه‌ای جهت تعمیر گوشی خود پرداخت کند. البته در این زمینه شرایطی نیز وجود دارد و به عنوان مثال اگر دستگاهی داخل آب‌ افتاده یا ضربه خورده باشد گارانتی آن ابطال می‌شود.

وی تصریح کرد: گاهی نیز ممکن است مدت زمان گارانتی به پایان رسیده باشد یا گوشی فاقد گارانتی باشد که در این موارد لازم است میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده توافقات لازم پیش از انجام کار صورت بگیرد. از سوی دیگر ضروری است مردم از حقوق خود آگاه شوند تا بتوانند شرایط بهتری را تجربه کنند.

به گفته کریمی، داشتن مجوز معتبر یا امکانات و تجهیزات مناسب تعمیرگاه مسائلی است که مردم باید به آن ها توجه کنند. چرا که به عنوان مثال برای تعمیر گوشی‌های هوشمند لازم است که فرد یک دستبند خاص داشته باشد تا ‌آی‌سی گوشی باردار نشود در غیر این صورت ممکن است مشکلات متعددی برای گوشی تلفن‌همراه پیش آید.

به تازگی مرکزی به عنوان اولین تعمیرگاه برندی تلفن همراه راه‌اندازی شده که برای استفاده از خدمات آن افراد می‌توانند در شهر تهران به شماره ۴۳۴۱۲ تماس بگیرند تا با پیک رایگان دستگاه خود را به دست تعمیرگاه مربوطه رسانده و از خدمات آن استفاده کنند.

مردم همچنین می‌توانند در صورت بروز مشکل با شورای حل اختلاف اتحادیه تجهیزات مخابراتی با شماره تلفن ۶۶۷۶۳۰۳۵ تماس بگیرند.

لينک کوتاه: http://tech-news.ir/?p=56266
منبع: isna

مطالب مرتبط

ديدگاه کاربران

حرید هاست لینوکس - خرید دامنه ارزان