مشخصات فنی کارت گرافیک GTX 980ti پیش از معرفی مشخص شد

زمان زیادی تا معرفی جدیدترین کارت گرافیک ساخته شده توسط انویدیا باقی نمانده و نسخه‌ی Ti از کارت GTX 980، همانند GTX 780ti نخواهد بود. این‌بار با محصولی فوق‌العاده قدرتمند از انویدیا روبه‌رو هستیم که البته از TITAN-X قوی‌تر نیست اما می‌تواند رقیبی جدی برای محصولات جدید شرکت AMD باشد. اینطور که وب‌سایت کره‌ای HWBatlle […]

زمان زیادی تا معرفی جدیدترین کارت گرافیک ساخته شده توسط انویدیا باقی نمانده و نسخه‌ی Ti از کارت GTX 980، همانند GTX 780ti نخواهد بود. این‌بار با محصولی فوق‌العاده قدرتمند از انویدیا روبه‌رو هستیم که البته از TITAN-X قوی‌تر نیست اما می‌تواند رقیبی جدی برای محصولات جدید شرکت AMD باشد.

اینطور که وب‌سایت کره‌ای HWBatlle اعلام کرده، محصول جدید انویدیا از تعداد کمتری واحد پردازشگر CUDA نسبت به TITAN-X بهره خواهد برد و این کار نیز به وسیله‌ی غیر فعال شدن دو بخش SMM در معماری GM200 انجام گرفته است. همچنین تعداد واحد‌های پردازشگر بافت‌ها (TMU) در این کارت، 176 واحد خواهد بود که باز هم نسبت به TITAN-X که 192 واحد پردازشگر TMU دارد، میزان کمتری می‌باشد.

در مورد تعداد واحدهای پردازشگر ROP هنوز نمی‌توان صحبت کرد چرا که این واحدها در این معماری، عموما 96 عدد هستند (تعدادی که در کارت TITAN-X نیز دیده شده بود) اما معماری Maxwell این اجازه را به تولیدکنندگان خواهد داد تا بتوانند تعداد آنها را کاهش دهند. اما از آنجا که در کارت GTX 970 تعداد این واحدها 56 عدد بود، به نظر نمی‌رسد که تعداد این پردازشگرها کمتر شود.

NVIDIA GeForce GTX 980 Ti Core Configuration Revealed 2

اما اطلاعاتی که تا این لحظه از این کارت در دست داریم نشان می‌دهد که GTX 980ti از 6 گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 با معماری Maxwell و مموری کنترلر 384 بتی بهره خواهد برد و میزان برق مصرفی آن نیز 250 وات می‌باشد. همچنین انویدیا قصد دارد تا این کارت را با سیستم‌ خنک‌کنندی NVTTM عرضه کرده و به تمامی شرکت‌های سازنده نیز اجازه‌ی تولید نسخه‌ی غیر مرجع را از روز اول دهد. با این وجود، در آینده‌ی نزدیک باید شاهد معرفی GTX 980ti توسط شرکت‌های مختلف همچون ASUS، MSI، Gigabyte و … باشیم.

اما هدف اصلی انویدیا از عرضه‌ی این محصول چیست؟ همانطور که می‌دانید، شرکت AMD قصد دارد تا کارت گرافیک R9 390X را با خنک‌کننده‌ی آبی در Coputex 2015 معرفی نماید و بنچمارک‌ها و اخبار متعدد در مورد این کارت گرافیک نیز نشان می‌دهند که معماری GCN در این کارت‌ها، بسیار قدرتمندتر از گذشته شده است. در نتیجه، فکر می‌کنید AMD باز هم می‌تواند به یک خطر جدی برای nVidia تبدیل شود؟!

در ادامه می‌توانید دو تصور منتشر شده از نسخه‌ی مرجع این کارت را مشاهده نمایید:

NVIDIA GeForce GTX 980 Ti Core Configuration Revealed 4 NVIDIA GeForce GTX 980 Ti Core Configuration Revealed 3

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال