آنتی‌ ویروس ایرانی “پادویش” موفق به شناسایی بدافزار باج‌گیر شد

به دنبال شیوع نرم‌افزار مخربی تحت عنوان «واناکرای» با قابلیت خود انتشاری در شبکه حدود ۱۰۰ کشور و آلوده شدن بیش از ۷۵ هزار سیستم کامپیوتری، وزارت ارتباطات مدعی شد که آنتی ویروس ایرانی موفق به جلوگیری از حملات این باجگیر شده است. این باج‌افزار کلیه فایل‌ها و داده‌های رایانه‌ اشخاص را رمزنگاری کرده و […]

به دنبال شیوع نرم‌افزار مخربی تحت عنوان «واناکرای» با قابلیت خود انتشاری در شبکه حدود ۱۰۰ کشور و آلوده شدن بیش از ۷۵ هزار سیستم کامپیوتری، وزارت ارتباطات مدعی شد که آنتی ویروس ایرانی موفق به جلوگیری از حملات این باجگیر شده است.

این باج‌افزار کلیه فایل‌ها و داده‌های رایانه‌ اشخاص را رمزنگاری کرده و در قبال رمزگشایی برای اجازه دسترسی صاحبان اطلاعات درخواست باج می‌کند. در چنین شرایطی اشخاص تا قبل از پرداخت باج، نمی‌توانند به فایل‌ها و اطلاعات داخل کامپیوتر خود دسترسی داشته باشند.

طبق اعلام وزارت ارتباطات، سیستم‌هایی که از ضدبدافزار بومی «پادویش» استفاده می‌کرده‌اند از این حملات مصون مانده‌اند. بدافزار باجگیر که به سیستم‌های کشورهای همجوار حملات گسترده‌ای انجام داده است، توسط ضدباجگیر بومی پادویش شناسایی شد و به سیستم‌هایی که از این آنتی ویروس استفاده می‌کنند آسیبی نرسید.

ضدبدافزار بومی پادویش تنها محصول کامل کشور است که با مشارکت و همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و یک شرکت دانش بنیان با بکارگیری ده‌ها نیروی نخبه و متخصص جوان ایرانی در داخل کشور تولید شده و در سال ۱۳۹۵ نسخه تکامل یافته خانگی و تجاری آن منتشر شد. لینک دسترسی به این آنتی ویروس از اینجا قابل دریافت است.

این وزارتخانه از کاربران فضای مجازی خواسته که برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و آلوده شدن سیستم‌های خود، علاوه بر نصب کردن «آنتی ویروس بومی» در سیستم عامل ویندوز و اندروید که مجهز به ضد باجگیر است، از داده‌های خود نیز پشتیبان تهیه و سیستم عامل کامپیوتر خود را بروز کنند. همچنین اشتراک فایل ویندوز را غیرفعال و ویندوزهای قدیمی پایین‌تر از ویندوز۷ شامل XP و … را کنار بگذارند.

علاوه براین، وزارت ارتباطات توصیه کرده که آنتی ویروس بومی را همراه نسخه باجگیر آن روی سیستم‌های کامپیوتر و موبایل خود نصب کنند چرا که این آنتی ویروس نه تنها واناکرای (WannaCry) را حتی قبل از اینکه منتشر شود، تشخیص داده و خنثی می‌کند، بلکه جلوی انواع دیگر باجگیرها را نیز می‌گیرد.

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) اعلام کرد: باج‌افزار wannacrypt، همزمان با شیوع در سطح جهان، در بخش‌هایی از کشور ما هم موجب آلودگی برخی رایانه‌ها شد که با اقدام‌های صورت گرفته و افزایش سطح آگاهی متقاضیان و فعالیت‌های مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با این پدیده، روند شیوع آن از ظهر روز گذشته با کاهش بسیار چشمگیری رو به رو بوده است.