راهنمای جامع خرید دوربین عکاسی DSLR

همیشه یکی از پرسش‌های تکراری در زمینه عکاسی مربوط به این بوده است که از چه تجهیزاتی به منظور عکاسی استفاده کنیم؟ با دادن پاسخی کوتاه به آن در ادامه دوباره سوال‌هایی مبنی بر این که “به جهت ثبت تصاویر باکیفیت می‌بایست چه میزان هزینه کنم؟” یا اینکه “نیکون بخرم یا کانن؟” پرسیده خواهد شد. […]

همیشه یکی از پرسش‌های تکراری در زمینه عکاسی مربوط به این بوده است که از چه تجهیزاتی به منظور عکاسی استفاده کنیم؟ با دادن پاسخی کوتاه به آن در ادامه دوباره سوال‌هایی مبنی بر این که “به جهت ثبت تصاویر باکیفیت می‌بایست چه میزان هزینه کنم؟” یا اینکه “نیکون بخرم یا کانن؟” پرسیده خواهد شد. از آن جایی که هر عکاس مبتدی یا حرفه‌ای قبل از شروع عکاسی به منظور خریداری تجهیزات مورد نیاز و البته مورد علاقه خود تحقیقات بسیار زیادی انجام داده و از طرفی برای این گونه سوالات توانسته است پاسخ خوبی پیدا نمایید، در نظر داریم طی این مقاله به طور جامع نحوه و شیوه انتخاب و خریداری دوربین عکاسی DSLR را به شما آموزش دهیم. در این روند به شایع‌ترین سوال‌های در این حوزه پاسخ داده خواهد شد. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

1. قبلا از یک دوربین کامپکت ساده استفاده می‌کردم اما هم اینک قصد دارم به منظور ثبت تصاویر باکیفیت‌تر از یک دوربین DSLR استفاده کنم. پیشنهاد شما چیست؟

مطمئن این پرسش یکی از تکراری‌ترین سوال‌هایی است که در وب‌سایت‌های مربوط به عکاسی دیده می‌شود. در جواب به آن باید گفت که این موضوع یک باور غلط است که با استفاده از یک دوربین حرفه‌ای بتوان به سادگی تصاویر باکیفیت و عالی را به ثبت رساند. در حقیقت این موضوع به هیچ وجه درست و منطقی نخواهد بود. زیرا بسیاری از تصاویر حرفه‌ای و باکیفیت توسط همان دوربین‌های کامپکت یا point and shoot به ثبت رسیده است. علاوه بر آن هم اینک بسیاری از کاربران با استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند خود نیز تصاویر بسیار باکیفیت و خوبی را ثبت می‌کنند. بنابراین موضوع دوربین حرفه‌ای مطرح نخواهد بود بلکه این عکاس حرفه‌ای است که می‌توانید یک تصویر باکیفیت و مناسب را به ثبت برساند. البته مسلما برای کسانی که شغل آنها عکاسی بوده و به کیفیت‌های بسیار بالای تصاویر نیاز دارند وجود تجهیزات حرفه‌ای کاملا حس خواهد شد.

همان طور که احتمالا می‌دانید نور و شرایط آن در دنیای عکاسی دیجیتال حرف اول را می‌زند. زمانی که توانستید بر روی شرایط نوری مختلف مدیریت داشته باشید و از طرفی در مورد آن اطلاعات خوبی را کسب نمایید می‌توانید در نهایت تصاویر بسیار خوب و باکیفیتی را به ثبت برسانید. دانستن ویژگی‌های مربوط به دوربین و همچنین کاربرد تکنیک آنها در پله دوم قرار دارند. جالب است بدانید که خیلی از عکاسانی که با دوربین‌های کامپکت ساده به عکاسی می‌پردازند حتی از همان دوربین خود نیز اطلاعات کافی و مناسبی نداشته و از قابلیت‌های آن اطلاع خاصی ندارند. در واقع این گونه عکاسان دوربین خود را تنها بر روی حالت خودکار گذاشته و سپس بدون توجه به هیچ گونه تنظیمات با مودی خاص به عکاسی می‌پردازند. درست است که مود خودکار حالت بسیار مناسبی برای عکاسی در هر شرایطی به حساب می‌آید اما قبل از آن بهتر است ابتدا نگاهی به عکس‌هایی بیندازید که با استفاده از این حالت به ثبت رسانده‌اید. مسلما تمامی آنها در شرایط مختلف، تصاویر خوبی از آب در نیامده‌اند. در حقیقت به سه دلیل است که تصاویر ثبت شده رضایت‌بخش نخواهند بود.

– شرایط بد نوری

– استفاده از تکنیک‌های نامناسب عکاسی

– عدم بروز خلاقیت

اگر تمامی تصاویر بی‌کیفیت و نامناسب خود را در کنار عکس‌های باکیفیت خود قرار دهید مسلما بهترین‌های ثبت شده آنهایی خواهند بود که در نور روز در محیط باز گرفته شده‌اند. از طرفی پیش‌بینی می‌کنیم که بدترین و بی‌کیفیت‌ترین موارد نیز آنهایی باشند که در محیط‌های بسته (مثل جشن تولد یا عروسی) به ثبت رسیده باشند. اما این مورد به چه دلیل رخ می‌دهد؟ دوباره تکرار می‌کنیم که این موضوع به دلیل شرایط نوری بد به وجود خواهد آمد. در واقع در هنگام قرار گیری در موقعیت‌ها و شرایط بد نوری دوربین‌های کامپکت و ساده با افزایش میزان حساسیت سنسور (ISO) سعی دارند تا تصاویر روشن‌تری را به ثبت برسانند. اما مشکل این است که با افزایش این شاخصه میزان نویز تصویر نیز افزایش خواهد یافت. اما در محیط‌هایی همانند نور روز، این گونه دوربین‌ها به دلیل شرایط مناسب نوری میزان حساسیت سنسور را کم کرده و در کنار آن نسبت کانونی را نیز کاهش خواهند داد. از این رو میزان نویز تصاویر کاهش پیدا کرده و تصاویر باکیفیتی و شارپی به ثبت خواهند رسید.

اما در هر صورت دوربین‌های کامپکت ساده دارای محدودیت‌های مربوط به خود هستند. در حقیقت اگر شما در مورد تمامی قابلیت‌های دوربین point and shoot خود اطلاعات داشته باشید و از طرفی به سادگی بدانید که چگونه می‌بایست از آن استفاده کنید اما باز هم این گونه دوربین‌هایی کارهایی را که دوربین‌های DSLR آنها را انجام می‌دهند را نمی‌توانند به اجرا در آورند. در بخش زیر به مزیت‌های دوربین‌های DSLR نسبت به دوربین‌های point and shoot اشاره شده است:

1- قابلیت تعویض لنز و عمق میدان تصویر: یک دوربین point and shoot دارای یک لنز متصل به دوربین و ثابت بوده و این در حالی است که یک دوربین DSLR از یک لنز قابل تعویض برخوردار است. به همین منظور می‌توانید لنزهای مختلفی را برای دوربین خود تهیه کنید. اگر این سوال به ذهنتان خطور می‌کند که چرا می‌بایست لنزهای مختلف را خریداری نمایید ابتدا بهتر است به تصویر زیر نگاهی بیندازید:

Coyote-Hunting-960x638

NIKON D700 @ 400mm, ISO 250, 1/250, f/5.6

این تصویر با یک لنز تله فوتو ثبت شده است تا سوژه از پس زمینه خود به خوبی جدا شود. مسلما هیچ عکاسی نمی‌تواند چنین تصویری را با استفاده از دوربین کامپکت ساده خود به ثبت برساند (مگر این که از تجهیزات Digiscoping برخوردار باشید). زیرا این کایوت وحشی به شما اجازه نخواهد داد تا به آن نزدیک شده و بتوانید چنین تصویری را از آن به ثبت برسانید. در صورت نزدیک شدن به این حیوان، این سوژه به سرعت فرار کرده یا این که فورا به شما حمله خواهد کرد. به منظور ثبت چنین تصویری از یک لنز تله فوتو استفاده شده است. هیچ عکاسی نمی‌تواند به صورت معمولی چنین لنز قدرتمند و باکیفیتی را بر روی یک دوربین ساده کامپکت استفاده نماید. قابلیت استفاده از لنزهای مختلف ویژگی‌ بسیار باارزشی است که در این زمینه می‌توانید در عرصه‌های مختلف عکاسی از آن استفاده نمایید. برای مثال در زمینه عکاسی منظره از یک لنز واید استفاده کنید یا زمانی که بخواهید از یک پرنده عکاسی کنید از یک لنز زوم و یا تله فوتو بهره ببرید. دیگر مزیت این قابلیت مربوط به عمق میدان تصویر می‌شود. دوباره به تصویر بالا برمی‌گردیم. در آن عکس ببینید که چطور تصویر کایوت وحشی از پس‌زمینه آن جدا شده است. در واقع تصویر کایوت شارپ و واضح بوده و بقیه صحنه تار است. یک دوربین DSLR به کمک لنز خود این اختیار را به عکاس خواهد داد تا بر روی عمق میدان تصویر تسلط داشته باشد و از طرفی بتواند میزان تار شدن پس زمینه سوژه (اثر بوکه) را کنترل نماید.

2- کیفیت بهتر تصاویر: مطمئنا دوربین‌های DSLR به دلیل در اختیار داشتن حسگر بزرگتر نسبت به دوربین‌های کامپکت ساده، عکس‌های بسیار باکیفیت‌تری را ارائه خواهند داد. در حقیقت این دسته از تصاویر دارای میزان نویز تصویر کمتری بوده و به دلیل ابعاد بزرگ سنسور و رسیدن نور بیشتر در مدت زمان کمتر، می‌تواند با سرعت شاتر بیشتر به عکاسی پرداخت.

3- سرعت شاتر و فوکوس: دوربین‌های DSLR می‌توانند در کسری از ثانیه بر روی سوژه مورد نظر خود فوکوس کرده و در این حین چندین عکس را به ثبت برسانند. اما در این میان آیا تا به حال تلاش کرده‌اید از یک پرنده در حال پرواز به وسیله دوربین کامپکت ساده خود عکاسی نمایید؟ عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت به وسیله دوربین‌های point and shoot کار بسیار سخت و دشواری است زیرا این دوربین‌ها به سیستم‌های فوکوس خودکار مناسبی مجهز نبوده و از طرفی از سرعت شاتر نسبتا پایینی برخوردار هستند.

Rough-Legged-Hawk

NIKON D300 @ 400mm, ISO 200, 1/1600, f/4.0

4- منظره‌یاب: مسلما یکی از مزیت‌های بزرگ دوربین‌های DSLR، وجود منظره‌یاب بر روی آن است. با استفاده از این ویژگی عکاس می‌تواند تصویر بسیار زنده و دقیق‌تری از کادر عکس خود داشته باشد و بسیار سریع‌تر تصمیم گرفته و عکس بگیرد. اما در صورت استفاده از نمایشگر دوربین به دلیل تاخیر در تغییر نمایش تصاویر و همچنین سیستم فوکوس کندتر، عکاسی سریع امکان‌پذیر نخواهد بود. اما زمانی که از منظره‌یاب دوربین استفاده می‌کنید همانند این است که از داخل یک دوربین دو چشمی در حال دیدن تصاویر هستید.

5- حالت‌های بسیار گسترده به منظور عکاسی: گرچه هم اینک دوربین‌های point and shoots زیادی دارای حالت‌ها و مودهای زیادی هستند اما با این حال دوربین‌های DSLR دارای قابلیت‌های بسیار زیادی به منظور کنترل دوربین و عملکرد آن هستند. در این دوربین‌ها عکاس می‌تواند شاخصه‌های بسیار زیادی از میزان حساسیت سنسور (ISO) گرفته تا نقاط فوکوس خودکار را کنترل کرده و در نهایت تصاویر خلاقانه ناب و مناسبی را به ثبت برساند.

در هر صورت به نظر می‌رسد متقاعد شده باشید که دوربین DSLR تقریبا از هر نظر بهتر از دوربین‌های کامپکت ساده به حساب خواهد آمد. پس بیایید در ادامه کار بیشتر در مورد دوربین‌های DSLR صحبت به میان آوریم.

در دنیای عکاسی دوربین‌های DSLR بسیار گوناگون و متفاوتی وجود دارند. از سری شبه DSLR گرفته تا انواع سطح مبتدی و سپس سری حرفه‌ای این دوربین‌ها که دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی هستند. تمامی این دوربین‌های در سه سطح دسته بندی خواهند شد: 1- آماتور و مبتدی 2- نیمه حرفه‌ای 3- حرفه‌ای البته با این حال هر برند و شرکتی دارای سطح بندی و آرایش دسته بندی مربوط به خود می‌باشد. اما در هر صورت این سه دسته را می‌توان در تمامی کمپانی‌های سازنده دوربین‌های DSLR دید.

بیایید به طور خلاصه نگاهی به این دسته بندی بیندازیم. در دسته دوربین‌های سطح آماتور، همان طور که از اسم آن پیدا است به دوربین‌های سری مبتدی گفته می‌شود که دارای قابلیت‌های کافی و مناسبی بوده و تقریبا مقرون به صرفه به حساب می‌آیند. این گونه دوربین‌ها برای عکاسانی که به تازگی به این عرصه روی آورند کاملا عالی و مناسب می‌باشد. زیرا میزان و کمیت قابلیت‌های موجود در آن به شکلی نیست که باعث گیج شدن عکاسان و کاربران آنها شود. قیمت این گونه دوربین‌ها در بازار ایران به همراه کیت لنز مناسب، بین یک میلیون تا سه میلیون تومان به طور تقریبی خواهد بود. دوربین‌های 700D کنون، D3300 نیکون، D5300 نیکون، 1300 کنون و همچنین آلفا A3000 سونی (و دوربین‌های هم نام آنها در سری نام برده شده) از این دسته به حساب می‌آیند.

دسته بعدی که می‌بایست به آن پرداخت دوربین‌های سطح نیمه حرفه‌ای هستند که در بین دوربین‌های آماتوری و حرفه‌ای قرار خواهند گرفت. این دوربین‌ها دارای تطبیق‌پذیری بیشتری بوده و از طرفی از نظر قابلیت‌ها و همچنین مقاومت بدنه دارای مزیت‌های بیشتری نسبت به دوربین‌های آماتوری می‌باشند. از سویی دیگر بعضی از ویژگی‌های موجود در دوربین‌های حرفه‌ای را در خود ندارند. این دوربین‌های به صورت آشکاری نسبت به دسته ضعیف‌تر از خود سنگین‌تر بوده و علاوه بر آن دارای بدنه‌ای با ابعاد بزرگتر می‌باشند. یکی از مزیت‌های بزرگ این دوربین‌ها نسبت به سطح آماتوری مربوط به ویژگی پشتیبانی آنها از لنزهای قدیمی و ارزان می‌شود. جالب است بدانید که در این گونه دوربین‌ها نسبت به سطح آماتوری در ابعاد حسگر هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد. در ایران برای این سری از دوربین‌ها به همراه کیت مناسب، می‌بایست هزینه تقریبی سه میلیون و پانصد هزار تا پنج میلیون تومان را پرداخت نمایید. دوربین‌های EOS 70D کنون، D7200 نیکون، D300s نیکون و در نهایت آلفا A77 سونی (و دوربین‌های هم نام آنها در سری نام برده شده) از این دسته به حساب خواهند آمد.

در نهایت دوربین‌های سطح حرفه‌ای قرار دارند. همان طور که از اسم این گروه پیداست این دوربین‌ها برای استفاده توسط عکاسان حرفه‌ای تولید و طراحی شده‌اند. در این دوربین‌ها می‌توان بهترین و باکیفیت‌ترین قابلیت‌ها، تطبیق‌پذیری‌ها، دقت و سرعت، کیفیت ساخت، مناسب‌‌ترین و آخرین فناوری‌های مربوط به حسگر، بهترین سیستم فوکوس خودکار و بسیاری از موارد این چنینی را یافت. تمامی این دوربین‌ها دارای حسگر فول فریم یا بزرگتر از آن می‌باشند. این دوربین تقریبا بسیار گران هستند و قیمت آنها در ایران به همراه کیت لنز استاندارد از شش میلیون شروع شده و تا سی میلیون تومان و یا حتی بیشتر ادامه خواهد داشت. دوربین‌های EOS 5D Mark III کنون، EOS 1D X کنون، D800 نیکون، D4 نیکون، A99 آلفا سونی و یا D600 نیکون یا 6D کنون (و دوربین‌های هم نام آنها در سری نام برده شده) از این دسته خواهند بود.

Pacific-slope-Flycatcher

NIKON D700 @ 420mm, ISO 800, 1/1000, f/5.6

در قدم بعدی بیایید در مورد تصمیم شما در مورد خرید یک دوربین عکاسی DSLR مناسب حرف بزنیم. بسیاری از سایت‌های موجود در فضای مجازی  دارای بخشی هستند که در آن می‌توانید میزان بودجه خود را وارد کرده و در نهایت بر اساس محصولات تولید شده روز و همچنین نیازهای شما، بهترین پیشنهاد به شما داده خواهد شد. در هر صورت نظر شخصی ما این است که این مورد تنها هدر دادن وقت و هزینه به حساب می‌آید. زیرا در هر صورت در این شکل از جستجو نمی‌توانید نیازهای مربوط به خود را به سیستم ارائه داده و از طرفی بعضی از قیمت‌ها ارائه شده توسط وب‌سایت‌های موجود کاملا کاذب هستند. اما آیا اگر شما فردی هستید که میزان هزینه و بودجه صرف شده، برایتان مشکل خاصی به حساب نمی‌آید و می‌توانید به صورت نامحدود در این عرصه هزینه کنید، پس باید یک دوربین کاملا حرفه‌ای تهیه کنید؟ مسلما پاسخ منفی خواهد بود. زیرا مهاجرت از دنیا عکاسی با دوربین‌های ساده و کامپکت به دوربین‌های حرفه‌ای برای یک عکاس مبتدی کاملا گیج کننده خواهد بود. می‌توانیم تضمین دهیم که در صورت به وقوع پیوستن این مورد کاربر کاملا گیج شده و نمی‌تواند از قابلیت‌های موجود در دوربین حرفه‌ای استفاده نماید. حتی این مورد ممکن است باعث زده شدن یک عکاس مبتدی از ثبت عکس در این عرصه گردد. بنابراین چرا باید پول و وقت خود را در این زمینه هزینه کنید؟ خیلی از کاربران و عکاسان هستند که به تازگی دوربین‌ DSLR فول فریم خریداری کرده و حتی نمی‌دانند چه طور می‌بایست از آن استفاده کنند. گاهی این موضوع کاملا خنده‌دار و مضحک به نظر می‌رسد.

در مورد بودجه یا قابلیت‌های موجود هیچ گونه نگرانی به خود راه ندهید. اگر هیچ گاه یک دوربین DSLR را در اختیار نداشته و با آن عکاسی نکرده‌اید، پیشنهاد می‌شود یک دوربین DSLR مبتدی خریداری کرده و تمام مسائلی که در این زمینه شنیده‌اید یا خوانده‌اید را فراموش کنید. از طرفی اگر هیچ زمان عکاسی حرفه‌ای نکرده‌اید در این زمینه به ما اعتماد کرده زیرا با در اختیار داشتن یک دوربین DSLR در سطح مبتدی بسیاری از اساس عکاسی را یاد خواهید گرفت. در این مدت می‌توانید نسبت به مثلث عکاسی (سرعت شاتر، دیافراگم (نسبت کانونی) و میزان حساسیت سنسور (ISO)) اطلاعات بسیار جامعی پیدا کرده و از این رو تصاویر بسیار باکیفیتی را خلق نمایید. در کنار آن با ثبت تصاویر بسیار زیاد و آموختن قابلیت‌های دوربین خود و همچنین تکنیک‌های گوناگون عکاسی در نهایت می‌توانید یک رده بالاتر رفته و در سطح دوربین‌های نیمه حرفه‌ای یک مورد را گزینش نمایید. از طرفی می‌توانید دوربین قبلی خود را فروخته و یا این که آن را به منظور موقعیت‌ها و شرایط خاص نگه داری نمایید. در هر صورت می‌بایست در نهایت به این موضوع اشاره کرد که دوربین‌های DSLR نسبت به دوربین‌های کامپکت و ساده دارای ارزشی بسیار زیادی بوده و در زمینه‌های قابلیت‌های عکاسی و کیفیت تصویر این دو گروه به هیچ وجه قابل مقایسه نخواهند بود. البته می‌بایست به این موضوع نیز اشاره کرد که اگر از دوربین خود به خوبی نگه داری کرده و به ان هیچ گونه صدمه جدی وارد نکنید می‌توانید در نهایت آن را به قیمت بسیار خوبی و مناسبی به فروش برسانید.

با توجه به متن بالا پیشنهاد ما به شما خریداری دوربین D3300 یا D5300 نیکون و یا 700D کنون می‌باشد.

بیایید در ادامه به سوال بعدی نگاهی بیندازیم؛

2. از کدام شرکت دوربین بخرم؟

شما به منظور خریداری یک دوربین DSLR، می‌تواند به شرکت‌های گوناگونی همچون نیکون، کنون، سونی، پنتاکس، الیمپوس، فوجی فیلم یا دیگر موارد این چنینی روی بیاورید. در حالی که ممکن است خیلی به این سوال توجه نشود اما می‌بایست متذکر شد که این پرسش، یک سوال بسیار مهم و حیاتی برای یک عکاس به حساب خواهد آمد. اما چرا؟ این موضوع به این خاطر روی می‌دهد که با خریداری یک دوربین از یک شرکت، تقریبا دیگر نمی‌توانید برای آن دوربین محصولات شرکت‌های دیگر را خریداری نمایید و در واقع تا آخر عمر دوربین خود تنها می‌بایست از محصولات همان شرکت استفاده نمایید. برای مثال زمانی که یک دوربین DSLR را برای اولین بار خریداری کرده و با استفاده از آن بسیاری از تکنیک‌های عکاسی را یاد می‌گیرد در ادامه کار به منظور پیشرفت در کار خود و البته ثبت تصاویر مناسب‌تر نیاز به خریداری لوازم جانبی خاص خواهید داشت. برای قدم اول ابتدا شما به یک کیف ویژه نیاز دارید تا بتوانید دوربین خود و در کنار آن لنز یا لنزهای موجود و علاوه بر آن باتری‌های اضافی را حمل نمایید. از طرفی در کنار این موارد نیاز به خریداری کردن یک کارت حافظه جانبی (ضروری) و همچنین باتری (پیشنهادی) نیز خواهد بود.

در ادامه کار زمانی که در مورد دوربین خود اطلاعات خوبی به دست آوردید نوبت به پیدا کردن یک سه پایه خوب و همچنین لنزهای بیشتر در زمینه‌های مختلف عکاسی (همانند ماکروگرافی، واید تله فوتو و غیره) فرا خواهد رسید. از طرفی به دنبال خریداری فیلترهای گوناگون لنز، فلاش اکسترنال و دیگر موارد این چنینی نیز خواهید بود. طرفداران شرکت‌های نیکون و کنون هر کدام هرس و ولع به منظور خریداری لنز و دیگر لوازم جانبی مربوط به شرکت‌های خود را به ترتیب با نام‌های NAS (مخفف Nikon Acquisition Syndrome) و یا GAS (مخفف Gear Acquisition Syndrome) و همچنین LLL (مخفف L Lens Lust) تعبیر می‌کنند. در هر صورت افرادی نیز وجود دارند که فکر می‌کنند با خریداری یک دوربین یا لنز خاص و یا داشتن تعداد بیشتری لوازم جانبی می‌توانند کاملا بهتر و یا باکیفیت‌تر عکاسی نمایند. بله درست است؛ لوازم جانبی به عکاس کمک خواهند کرد تا تصاویر بهتری به ثبت برسند اما لزوما این به آن معنا نخواهد بود که بتوانید در هر شکلی با استفاده از آنها به بهترین کیفیت دست پیدا کنید. در واقع در ابتدا می‌بایست نحوه کار کردن درست با هر کدام از آنها را یاد بگیرید.

بنابراین چرا نام یک برند برای یک عکاس مهم خواهد بود؟‌ در پاسخ به این پرسش باید گفت که دلیل این موضوع تولیدات انحصاری هر شرکت برای محصولات خود است. در واقع شما هیچ گاه نمی‌توانید لنز شرکت نیکون را به دوربین شرکت کنون متصل نمایید. برعکس آن نیز ممکن نخواهد بود. (این موضوع تقریبا برای تمامی برندها و شرکت‌ها صدق خواهد کرد. به استثنای بعضی از دوربین‌های شرکت فوجی فیلم که از ماونت شرکت نیکون استفاده می‌کنند). در حقیقت این به آن معنا خواهد بود که اگر یک عکاس دوربین DSLR شرکت کنون را خریداری نماید به دلیل ماونت کنونی آن تنها می‌بایست از لنزهای پشتیبانی کننده از این ماونت استفاده نماید. این موضوع برای دیگر لوازم جانبی نظیر فلاش اکسترنال، گریپ دوربین، باتری و دیگر موارد این چنینی نیز صدق خواهد کرد. علاوه بر آن زمانی که شما یک برند را انتخاب می‌کنید، تغییر آن در آینده کار بسیار سختی خواهد بود. زیرا در این صورت می‌بایست تمامی لوازم مربوط به برند قبلی را کنار گذاشته و در کنار آن لوازم جدیدی که از برند دوم پشتیبانی می‌کنند را تهیه نمایید که هزینه بسیار زیادی را برایتان در بر خواهد داشت. به این خاطر است که پیشنهاد می‌شود در هنگام انتخاب برند خود به تمامی موارد موجود توجه دقیق نمایید.

اگر از ما می‌پرسید که کدام یک از برندها را انتخاب نماییم، پاسخ ما یکی از شرکت‌های نیکون یا کنون می‌باشد. گرچه امروزه بازار دوربین‌های DSLR بسیار عظیم و بزرگتر از گذشته است و بازیگران جدیدی همچون سونی به صورت قدرتمند وارد آن شده‌اند اما با این حال شرکت‌های نیکون و کنون بیشترین فروش دوربین‌های DSLR در این بازار را به نام خود ثبت کرده‌اند. این موضوع به دلیل عملکرد بسیار خوب تولیدات این دو شرکت، هزینه‌ بسیار بالای آنها در بخش تحقیق و توسعه، ارائه گستره عظیمی از لنزها و لوازم جانبی باکیفیت و در نهایت سرویس پس از فروش بسیار رضایت‌بخش آنها است. اگر هر کدام از این برندها را انتخاب کرده باشید،‌ مسلما به راه اشتباهی قدم نگذاشته‌اید زیرا این دو شرکت هم اینک شانه به شانه یکدیگر در حال طراحی و تولید محصولات بسیار باکیفیتی بوده و هر دو آنها دارای فناوری‌های بسیار مناسب مربوط به خود می‌باشند که البته همین موضوع انتخاب میان آنها را سخت‌تر خواهد کرد.

مسلما مقاله‌های بسیار زیادی تحت عنوان Nikon vs Canon (نیکون در برابر کنون) را در وب‌سایت‌های مربوط به عکاسی مشاهده کرده‌اید. اگر هر کدام از این مقاله‌ها را تا انتها دنبال کرده باشید در نهایت به جای خاصی نخواهید رسید. خیلی از انجمن‌ها هر روز در حال بحث کردن در این زمینه هستند که فناوری‌ها مربوط به کدام برند بهتر از دیگر است. تمامی کاربران فعال در این حوزه در حال هدر دادن زمان خود می‌باشند زیرا به جای استفاده از این میزان زمان به جهت ثبت عکس و لذت بردن از عکاسی، در حال استفاده از آن در مسیری بیهوده می‌باشند. در هر صورت در بخش زیر تعدادی از برگ‌های برنده هر کدام از برندهای نیکون و کنون را در بخش زیر لیست کرده‌ایم. لازم به ذکر است که تمامی موارد زیر حاصل تجربه ما از در اختیار داشتن محصولات هر دو شرکت به میزانی یکسان بوده است:

– ارگونومی محصولات شرکت نیکون بسیار بهتر از برند کنون است. بعضی از مردم می‌گویند طراحی دوربین‌های DSLR شرکت نیکون توسط عکاسان حرفه‌ای صورت گرفته است. این در حالی است که طراحی دوربین‌های DSLR کنون توسط مهندسین این شرکت انجام شده است. از طرفی برای افراد مبتدی و آماتور، یاد گرفتن عکاسی از طریق دوربین‌های DSLR شرکت نیکون بسیار آسانتر از نمونه کنونی خواهد بود.

– ویژگی Auto ISO در دوربین‌های نیکون دارای عملکرد بسیار بهتری نسبت به نمونه‌های کنونی است.

– دوربین‌های DSLR میان‌رده و حرفه‌ای شرکت نیکون دارای سیستم فوکوس خودکار نسبتا بهتری در مقایسه با نمونه‌های تولید شده توسط شرکت کنون می‌باشند.

– میزان در دسترس بودن محصولات درند کنون بیشتر از نیکون است. در حقیقت نسبت به کنون، تولیدات شرکت نیکون از نظر عددی و کمی در حد پایین‌تری قرار دارند. بنابراین مسلما دسترسی به محصولات و لوازم جانبی که یک مورد نسبتا حیاتی به حساب می‌آید می‌تواند موجب ایجاد مشکل شود. گرچه در سال‌های اخیر این موضوع به حداقل میزان خود رسیده است اما با این حال هنوز هم عکاسان شرکت نیکون به منظور دسترسی به بعضی لنزهای حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای با مشکلاتی مواجه هستند.

– محصولات شرکت کنون ارزان‌تر از نمونه‌های نیکونی هستند؛ شاید این مورد خود به تنهایی تیتری برای بحثی عمیق باشد اما در هر صورت نظر ما این است که محصولات و لوازم جانبی شرکت نیکون کمی گرانتر از موارد تولید شده توسط شرکت کنون می‌‌باشند. از طرفی شرکت کنون همیشه بر روی محصولات تولید شده خود تخفیف‌هایی را در نظر می‌گیرد حال آن که این موارد تنها در مورد محصولات قدیمی یا پیش پا افتاده نیکون قابل مشاهده است.

– شرکت کنون از نظر کمی دارای گستره بیشتری از لنزها می‌باشد؛ در واقع می‌توان به طور آشکارا به این موضوع اشاره کرد که برند کنون انتخاب‌های بسیار بیشتری را در زمینه لنز دوربین‌ها پیش روی کاربران و خریداران قرار خواهد داد. شرکت کنون در زمینه دسترسی عکاسان به لنزهای این برند، عملکرد بسیار درخشانی را از خود نشان داده است.

بنابراین در نهایت متوجه شدیم که انتخاب یک برند کار بسیار مهم و حیاتی از طرفی بسیار دشوار خواهد بود. تصمیم با شما خواهد بود. معایب و مزیت‌های هر یک از برندها را بررسی کرده و در نهایت آنها را با سلایق شخصی خود بسنجید. البته در نظر داشته باشید که موارد بالا که با آن اشاره شد نسبی بوده و در بعضی از آنها این دو شرکت تفاوت بسیار ناچیزی با یکدیگر دارند. یکی از برندهای نیکون و یا کنون را انتخاب کرده و دیگر هیچ وقت از سر تصمیم خود برنگردید. بر روی ثبت هر چه بهتر تصاویر تمرکز کرده و هیچ گاه دوباره به بررسی برندهای دیگر نپردازید زیرا مطمئنا همیشه در محصولات دیگر موارد بهتر و مناسب‌تری دیده خواهد شد. 

3. در حین یا پس از خریداری یک دوربین DSLR، خریداری چه محصولات جانبی دیگری ضرورت خواهد داشت؟

در این بخش مواردی موجود را در دو لیست الزامی و اختیاری دسته بندی کرده‌ایم:

الزامی:

– یک کیف مناسب به منظور حمل بدنه دوربین DSLR به همراه دو لنز دیگر؛ با گشودن یک وب‌‌سایت فروشگاه خرده فروشی می‌توانید با جستجو در بخش کیف دوربین به موارد مناسبی دست پیدا کنید.

– یک باتری اضافی (البته این مورد به میزان دوام انرژی باتری دوربین شما و همچنین میزان مصرفتان نیز بستگی خواهد داشت)

– یک کارت حافظه جانبی؛ اکثر دوربین‌های DSLR از حافظه‌های SD پشتیبانی می‌کنند. سعی شود از کارت‌های حافظه جانبی پرسرعت استفاده نمایید. میزان حجم آن کاملا به شما بستگی خواهد داشت. به منظور راحت بودن خیالتان از بابت کم نیاوردن حافظه پیشنهاد می‌کنیم از حافظه‌های 16 گیگابایتی استفاده نمایید. سعی شود از کارت‌های حافظه با سرعت نوشتن بالا استفاده شود. ترجیحا U3 باشد. از طرفی از آن جایی که حافظه‌های شرکت‌های مشهوری همچون سن‌دیسک دارای مدل‌های تقلبی بسیار زیادی در ایران می‌باشند سعی کنید آنها را با گارانتی معتبر از فروشگاه‌های قابل اعتماد خریداری نمایید.

– فیلتری به منظور محافظت از لنزتان؛ هر دو شرکت کنون و نیکون گزینه‌های بسیار خوب و مناسبی را در  پیش رویتان قرار خواهند داد. علاوه بر آن می‌توانید محصولات با کیفیتی را نیز از شرکت‌های B+W و یا Hoya خریداری نمایید. شخصا محصولات شرکت B+W را پیشنهاد می‌دهیم زیرا این نمونه‌ها نسبت به برندهای دیگر دارای کیفیت اپتیکی بسیار خوب و بهتری می‌باشند. قیمت آن از 30 هزار تومان شروع خواهد شد.

– کیت تمیز کننده لنز مناسب؛ وجود یک پارچه میکروفیبر در کنار مایع مخصوص تمیز کردن بخش اپتیکی لنز، از موارد حداقلی در این زمینه به حساب خواهند آمد. هیچ چیز به اندازه اثر انگشت بر جای مانده بر روی شیشه لنز نمی‌تواند باعث خراب شدن تصاویر ثبت شده شما شود. در ایران قیمت این کیت‌های تمیز کننده از 50 هزار تومان شروع خواهد شد.

– یک دمنده مناسب به منظور زدودن گرد و خاک و یا هر ذره ریز دیگری که بر روی حسگر دوربین یا لنز نشسته باشد. خریداری این محصول بسیار الزامی بوده قیمت این محصول نیز چیزی نزدیک به 50 هزار تومان خواهد بود.

اختیاری:

– خریداری یک یا بیشتر از یک فلاش اکسترنال؛ البته می‌بایست به این موضوع نیز اشاره کرد که اگر بیشتر در محیط‌های بسته عکاسی می‌کنید خریداری فلاش اکسترنال برای شما در لیست موارد الزامی قرار خواهد گرفت. در صورت استفاده از فلاش داخلی دوربین، تقریبا تنها کیفیت عکس‌های دوربین ساده و کامپکت را خواهید داشت. اما فلاش اکسترنال این اجازه را به شما خواهد داد تا نور را به سمت مشخصی هدایت کرده و از این رو کنترل بسیار مناسبی بر روی سوژه خود خواهید داشت. قیمت فلاش اکسترنال در ایران از 200 هزار تومان شروع می‌شود.

– سه پایه مناسب به منظور عکاسی منظره یا شب؛ شرکت‌های مختلفی در این زمینه محصولات مناسبی را تولید کرده‌اند. قیمت سه پایه مناسب برای دوربین‌های مبتدی و سبک از 50 هزار تومان شروع خواهد شد.

– فیلتر پلاریزه مناسب؛ هر دو شرکت نیکون و کنون در این بخش گزینه‌های بسیار مناسبی را در پیش روی کاربران و عکاسان خود قرار می‌دهند. اما با این حال کمپانی‌های دیگری همچون B+W نیز در این زمینه عملکرد بسیار درخشانی داشته‌اند. قیمت این سری از فیلترها از 70 هزار تومان شروع خواهد شد.

– خریداری لنزهای اختصاصی در زمینه‌های عکاسی ماکرو، فیش‌آی و تله فوتو؛ با استفاده از هر کدام از این لنزها می‌توانید در عرصه‌های متفاوتی در عکاسی قدم بگذارید. برای مثال اگر قصد داشته باشید از پرنده یا سوژه‌های کوچک عکسبرداری کنید لنزهای تله فوتو بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

4. چند مگاپیکسل کافی است؟

مسلما شما نیز در مورد این موضوع هنوز هم مردد هستید. مگاپیکسل داستانی است که از زمان عرضه دوربین‌های دیجیتال به یک تیزر تبلیغاتی برای شرکت‌ها تبدیل شده است. در واقع تا چند سال پیش کاربران فکر می‌کردند که هر چه قدر میزان مگاپیکسل (میزان دقت تصویر حسگر) بیشتر باشد، مسلما کیفیت تصاویر نیز افزایش خواهد یافت. اما مسلما این مورد از اساس و بنیان اشتباه است. خوشبختانه چند سالی است که شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند به جای افزایش کمی عدد مگاپیکسل به فکر افزایش ابعاد حسگر دوربین و کاهش به اندازه مگاپیکسل افتاده‌اند. در مورد این موضوع باید گفت که تقریبا شارپنس تصاویر به میزان دقت حسگر ربطی پیدا نخواهد کرد. در واقع تصویر تار ثبت شده توسط یک دوربین 12 مگاپیکسلی (به دلیل استفاده نامناسب از تکنیک‌ها، فوکوس اشتباه یا هر چیز دیگر) بسیار نامناسب و بی‌کیفیت‌تر از تصویر شارپ و واضح ثبت شده توسط یک دوربین 6 مگاپیکسلی به حساب خواهد آمد.

میزان بالای مگاپیکسل تنها برای عکاسان حرفه‌ای (و البته ترجیحا عکاسان منظره) کاربرد خواهد داشت. جایی که آنها قصد فروش یا پرینت تصاویر ثبت شده خود در ابعاد بسیار بزرگ را داشته باشند. علاوه بر آن میزان مگاپیکسل بیشتر به منظور عکاسی از پرنده‌ها نیز مناسب خواهد بود زیرا پرنده‌ها سوژه‌های بسیار کوچکی بوده و دسترسی به آنها کار نسبتا سختی خواهد بود. بنابراین با استفاده از این ویژگی عکاس می‌تواند با کراپ و برش تصاویر خود یا اعمال بزرگنمایی دیجیتال بر روی آنها به تصویر بزرگتری از سوژه کوچک خود دست پیدا کند.

داستان را کوتاه می‌کنیم؛ اگر قصد دارید یک دوربین DSLR خریداری نمایید فلسفه مگاپیکسل را فراموش نمایید. زیرا شما یک عکاس حرفه‌ای نبوده و با گذشت زمان (و البته وجود اشتیاق و استعداد) است که می‌توانید به این مقام دست پیدا کنید. در آن روز می‌توانید یک دوربین DSLR قدرتمند با میزان دقت تصویر بالا خریداری نمایید.

5. اولین دوربین DSLR و لوازم جانبی خود را باید از کجا خریداری کنم؟

به منظور خریداری این سری از محصولات در ایران دو راه در پیش روی خریداران قرار دارد. این که آنها را از فروشگاه‌های خرده فروشی اینترنتی خریداری نمایند یا این که به صورت حضوری از بازار موارد مورد نظر خود را تهیه نمایند. در مورد خریداری حضوری این سری از محصولات مسلما به دلیل خریداری و لمس محصولات می‌توانید تسلط بسیار خوبی بر روی کالا خود داشته باشید. اما با این حال ممکن است نتوانید قیمت‌های مورد نظر خود را پیدا کرده و از طرفی در نهایت متضرر شوید. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا به صورت حضوری به سراغ فروشگاه‌های مربوطه رفته و برای شروع یک دوربین DSLR و یا آن موردی که در نظر دارید را یک بار در دست بگیرید. سپس با دانستن مشخصات فنی کامل و همچنین ویژگی‌ها و معایب آن، دوربین و لوازم مورد نظر را فروشگاه‌های معتبر اینترنتی به همراه گارانتی معتبر تهیه نمایید. خریداری این دسته از محصولات از فروشگاه‌های معتبر بسیار مهم و حیاتی می‌باشد زیرا مواردی همچون باتری و شارژر جزو گارانتی محسوب نمی‌شود و دیده شده که بعضی از فروشگاه‌های واقعی موجود در شهرهای بزرگ دست به جابه‌جایی آن می‌زنند. اما در صورت خریداری آن از فروشگاه‌های معتبر مجازی کمتر به این مورد برخورد خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل دوربین DSLR خود را به همراه گارانتی معتبر از یکی از فروشگاه‌های خرده فورشی مجازی موجود در لیست زیر خریداری نمایید. (لازم به ذکر است که تمامی این فروشگاه‌ها دارای نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صنعت و معدن و تجارت بوده و از این نظر هیچ گونه کلاه‌برداری خاصی از شما نخواهد شد):

1- دیجی کالا

2- پیکسل

3- دوربین شاپ

4- افرنگ دیجیتال

علاوه بر آن می‌توانید از فروشگاه‌های بین‌المللی معتبر زیر نیز خرید نمایید:

– adorama

– bhphotovideo

– calumetphoto

– ritzcamera

– amazon

در این میان در صورت در دسترس بودن و قیمت مناسب، فروشگاه دیجی کالا پیشنهاد اول و اولویت ما به منظور خریداری محصولات عکاسی محسوب خواهد شد.

در نهایت امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را برده باشید. در ادامه تک‌نیوز سعی دارد به آموزش عکاسی در سطح مبتدی پرداخته و گام به گام عکاسان آماتور و مبتدی را در این عرصه یاری دهد. پس در آینده با تک‌نیوز و مقاله‌های آموزشی آن همراه باشید؛

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال