شرکت ریسلو دامنه‌های اینترنتی ایرانیان را تحریم کرد

مهرداد سیجانی، مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از مسدود شدن ثبت دامنه اینترنتی org .net .com توسط کاربران ایرانی از سوی شرکت ریسلو (Resello) خبر داد. شرکت ریسلو (Resello) بزرگ‌ترین شرکت ثبت‌کننده دامنه‌‌های اینترنتی ایرانی است که با این اقدام خود موجی از نگرانی در میان فعالان و شرکت‌های حوزه فضای […]

مهرداد سیجانی، مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از مسدود شدن ثبت دامنه اینترنتی org .net .com توسط کاربران ایرانی از سوی شرکت ریسلو (Resello) خبر داد.

شرکت ریسلو (Resello) بزرگ‌ترین شرکت ثبت‌کننده دامنه‌‌های اینترنتی ایرانی است که با این اقدام خود موجی از نگرانی در میان فعالان و شرکت‌های حوزه فضای مجازی در کشور ایجاد کرده است.

سیجانی در این خصوص اعلام کرد: کارگروه ویژه‌ای متشکل از شرکت‌های خصوصی متخصص برای حل این مشکل تشکیل شده است.

وی راهکار نهایی حل این تهدید را که در واقع نتیجه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است، ایجاد یک ثبت کننده بین‌المللی دامنه‌های GTLD ویژه ایرانیان دانست.

مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران تاکید کرد: متاسفانه ایران با داشتن سهم بیش از 400 هزار دامنه اینترنتی به دلایل مختلف از جمله تحریم و عدم توجیه اقتصادی، تاکنون اقدامی برای ایجاد یک ثبت کننده (registrar) با ماهیت ایرانی انجام نداده است و همواره شرکت‌ها خدمات ثبت دامنهGTLD خود را از شرکت‌های واسطه دریافت کردند.

شرکت ریسلو طی نامه‌ای که به نمایندگان فروش ایرانی ارسال کرده، اعلام کرده که از تاریخ 18جولای 2017 (27 تیر1396) کاربران ایرانی دیگر قادر به ایجاد حساب کاربری جدید، ثبت دامنه جدید و انتقال دامنه به پلتفرم ریسلو نخواهند بود و از تاریخ 18 آگوست (27 شهریور) امکان تمدید دامنه و سرویس‌های موجود از کاربران ایرانی سلب خواهد شد.

سیجانی از تمام شرکت‌های فعال و افرادی که در خصوص این رخداد نیاز به مشورت تخصصی دارند، درخواست کرد که با کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از طریق ایمیل  info@tehrannsr.org در تماس بوده و شکایات احتمالی خود را نیز در شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران مطرح کنند.