نقد و بررسی گوشی گلکسی A3 2017 سامسونگ

مقدمه شرکت سامسونگ یکی از مقصر‌های اصلی در افزایش سایز صفحه نمایش تلفن‌های همراه بود، اما در سال 2014 سامسونگ روش دیگری را با ارائه Galaxy Alpha به کار گرفت – این روش عرضه یک تلفن همراه رده بالا در سایز بدنه کوچک بود. به عقیده ما Galaxy A3 ادامه دهنده روحیه و موفقیت Alpha است و ما اینجا […]

مقدمه

شرکت سامسونگ یکی از مقصر‌های اصلی در افزایش سایز صفحه نمایش تلفن‌های همراه بود، اما در سال 2014 سامسونگ روش دیگری را با ارائه Galaxy Alpha به کار گرفت – این روش عرضه یک تلفن همراه رده بالا در سایز بدنه کوچک بود. به عقیده ما Galaxy A3 ادامه دهنده روحیه و موفقیت Alpha است و ما اینجا هستیم تا به بررسی نسل سوم این اسمارت‌فون بپردازیم.

Samsung Galaxy A3 (2017) فرزند اسمارت‌فون‌های سری A از جهت سایز صفحه نمایش (4.7 اینچ) است. این دستگاه دارای صفحه نمایش Super AMOLED است که از قابلیت Always On Display بهره می برد، چیزی که iPhone 7 با سایز صفحه نمایش مشابه این اسمارت‌فون، از آن بی بهره است.

یکی از قابلیت‌های جدیدی که برای اولین بار در سری A سامسونگ مشاهده می‌شود، ضد آب بودن سطح بالاست – استاندارد IP68 همان استانداردی است که اکثر اسمارتفون‌های پرچمدار ضد آب دریافت می‌کنند (که از استاندارد iPhone 7 هم بالا تر است). سامسونگ اپلیکیشن Samsung Pay خود را نیز به این اسمارت‌فون اضافه کرده است که به همراه اسکنر اثر انگشت تجربه پرداخت لذت بخشی را به شما می‌دهد.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

قابلیت‌های کلیدی:

بدنه: بدنه ی ضد آب (IP68) به همراه فریم فلزی و گوریلا گلس در جلو و عقب

صفحه نمایش: صفحه نمایش 4.7 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 720 × 1280px (312ppi) با قابلیت Always On Display

دوربین: دوربین 16 مگاپیکسل، f/1.9، به همراه فلش LED با توانایی فیلم برداری با کیفیت 1080p با 30 fps

دوربین سلفی: دوربین 8 مگاپیکسل، f/1.9، با توانایی فیلم برداری با کیفیت 1080p با 30 fps

سیستم‌عامل: اندروید Marshmallow 6.0.1 با رابط کاربری TouchWiz (سامسونگ در حال کار بر روی اندروید 7.0 برای این دستگاه می‌باشد).

پردازنده: پردازنده Exynos 7870 Octa که از چیپ octa-core Cortex-A53 CPU با فرکانس 1.6GHz و پردازنده گرافیکی Mali-T830 بهره می‌برد.

حافظه: رم 2 گیگابایتی، حافظه داخلی 16 گیگابایتی و اسلات microSD

باتری: باتری 2,350mAh Li-Po که جدا شونده نیست و از تکنولوژی Fast charging بهره می‌برد.

ارتباطات: دارای مدل دو سیم کارت، پشتیبانی از فناوری LTE-A، پورت USB-C، Wi-Fi a/b/g/n/ac، پشتیبانی از رادیو FM

متفرقه: حسگر اثر انگشت، Samsung Pay

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

نقاط ضعف اصلی:

نوع هایبریدی اسلات سیم کارت و microSD انتخاب ها را محدود می‌کند.

فقط در مدل 16 گیگابایتی عرضه شده است (که فقط 10 گیگابایت از آن در دسترس است).

دوربین یکی از مولفه‌های میان رده این اسمارت‌فون است.

پردازنده نیز همینطور.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

بهبود ها نسبت به مدل سال قبل:

ضدآب بودن IP68

Always On Display

حسگر اثر انگشت با پشتیبانی از Samsung Pay

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی

CPU هشت هسته‌ای (نسبت به CPU چهار هسته‌ای)، ارتقای RAM (2 گیگابایت نسبت به 1.5 گیگابایتی)

پورت USB-C

قیمت از 200 یورو به 300 یورو افزایش یافته است.

Galaxy Alpha یک تلفن‌همراه پرمیوم بود که برای مقابله مستقیم با iPhone طراحی شده بود در حالی که Galaxy A3 (2017) با پرچمدار اپل از جانب قیمت ارزان‌تر مقابله می‌کند (کمتر از نصف قیمت iPhone 7). در یک نگاه کلی، به نظر می‌رسد که وضعیت دوربین بحرانی خواهد بود – نبود OIS و فیلم برداری با کیفیت 2160p به پرمیوم بودن A3 ضربه می‌زند. قدرت پردازش هم جنبه‌ی دیگری است که نیاز به بررسی‌ای دقیق تر نسبت به آن داریم.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

البته این اسمارت‌فون دشمنانی در سمت اندروید نیز دارد که یکی از آن‌ها Sony Xperia X Compact است که مشخصات مشابهی را در رنج قیمت مشابهی ارائه می‌دهد.

ما Samsung Galaxy A3 (2017) را دقیقا به این خاطر جذاب یافته‌ایم که گوشه خلوتی از تکنولوژی اسمارت‌فون‌ها را مورد کاوش قرار داده است. و این که اگر یک شرکت باشد که مردم را متقاعد کند که اسمارت‌فون‌های Compact جذاب هستند، آن سامسونگ است.

بررسی بدنه‌ی Samsung Galaxy A3 (2017)

Samsung Galaxy A3 (2017) 3 میلی‌متر در طول و 1 میلی‌متر در عرض کوچک تر از iPhone 7 است، با این حال ضخامتش کمی بیش تر است. این اسمارت‌فون از هر دوی iPhone و Galaxy A3 (2016) ضخیم تر است.

سخت‌افزار:

سامسونگ هیچ وقت Galaxy S7 mini یا Galaxy S6 mini ای عرضه نکرد و به نظر ما این موضوع به خاطر این است که A3 این نقش را ایفا می‌کند. Galaxy A3 (2017) به وضوح این حقیقت را نشان می‌دهد (طراحی Galaxy A3 (2017) بسیار شبیه به S7 است).

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

فریم فلزی بر پایه rounded design است که با شیشه 2.5D اریب در جلو و شیشه خمیده در عقب (که هر دو از نوع Gorilla Glass هستند) کامل گشته است. طراحی پشت A3 نیز از الگوی طراحی S7 و Note7 بهره می‌برد.

و مانند آن‌ها ضد آب نیز هست، استاندارد IP68 به این معنا است که تلفن می‌تواند تا 1.5 متر به زیر آب برود و تا 30 دقیقه در این عمق بماند. با این که ممکن است هیچ وقت اسمارت‌فون خود را در استخر نینداخته باشید، دفعه‌ی بعدی که تلفن خود را از استخر بیرون می‌آورید از ضد آب بودن اسمارت‌فون خود بسیار خوشحال خواهید شد. اگر تلفن شما یک تلفن معمولی باشد به سرعت آن را خشک خواهید کرد ولی وقتی که اسمارت‌فون شما ضد آب باشد شما به راحتی از آن استفاده می‌کنید و به خود می‌گویید، فقط آب است!!

اگر از یک اسمارتفون 5.5 اینچی به A3 کوچ کنید، تجربه بسیار لذت بخشی خواهید داشت. A3 هنگام استفاده بسیار راحت است و ما این موضوع را در دستان خود تجربه کرده‌ایم – A3 کوچک و سبک است، ما هیچ وقت نگران این نیستیم که ممکن است آن را بیندازیم (با این که بدنه‌ی فلزی و شیشه‌ای کمی لیز است).

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

با این حال افزایش سایز صفحه نمایش‌ها، دلایل خود را دارد – محتوای چند رسانه‌ای و اپلیکیشن‌ها جای تماس‌های تلفنی را به عنوان استفاده اصلی اسمارت‌فون‌ها گرفته‌اند و کارایی آن‌ها افزایش پیدا کرده است، همینطور پیچیدگی رابط کاربری آن‌ها.

iPhone 7 اپل پرفروش ترین محصول اپل است، طبیعی است که توسعه دهندگان اپلیکیشن، اپلیکیشن خود را چک می‌کنند تا بر روی صفحه نمایش 4.7 اینچی iPhone 7 به خوبی کار کند. Galaxy A3 (2017) 4.7 اینچی سامسونگ چنین موقعیت برجسته‌ای را تجربه نمی‌کند، نه وقتی که اکثر صفحه نمایش‌های اندرویدی صفحه نمایشی نزدیک به 6 اینچ دارند.

توانایی اندروید در تنظیم کردن اپلیکیشن‌ها برای اجرا در صفحه نمایش‌های متفاوت از صفحه نمایش‌های کوچک گرفته تا صفحه نمایش‌های بسیار بزرگ فوق‌العاده است، بنابراین اکثر اپلیکیشن‌ها در صفحه نمایش کوچک A3 قابل استفاده خواهند ماند. اما ما کند شدن روند کار کردن نسبت به دیگر اسمارت‌فون‌ها را در A3 به وضوح مشاهده کردیم. مثل این است که از یک کیبورد دسکتاپ بزرگ به یک کیبورد QWERTY الترابوک مهاجرت کنیم – درست است که دومی کار می‌کند، ولی کار کردن با اولی راحت تر است. با این حال، دومی راحت تر جا‌به‌جا می‌شود، انتخاب با شما است.

سونی در گذشته موفق ترین شرکت در ارائه اسمارت‌فون های compact پرمیوم بود، ولی با عبور از سری Z موقعیت ضعیف تر شده است. Xperia X Compact ضد آب نیست، نمی‌تواند فیلم های 2160p بگیرد، اسپیکر استریو و حتی حسگر اثر انگشت (در بعضی مناطق، به خصوص آمریکا) هم ندارد. زمینه برای Galaxy A3 (2017) فراهم است تا بازار اسمارت‌فون های پرمیوم compact اندروید را فتح کند.

A3 حسگر اثر انگشت دارد، که این حسگر با Samsung Pay (یکی از دو سیستم پرداخت با موبایل با پشتیبانی بسیار خوب – دیگری Apple Pay است) نیز کار می‌کند. دو کلید فیزیکی نیز در زیر صفحه نمایش موجود است، که بسیار مناسب است، چون با یک صفحه نمایش 4.7 اینچی، هیچ فضایی برای تلف کردن وجود ندارد.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

بالای صفحه نمایش یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی قرار دارد. این دوربین بر خلاف نسخه‌های بزرگ تر سری A 16 مگاپیکسل نیست، ولی می‌تواند با رزولوشن 1080p فیلم برداری کند و دریچه دیافراگم f/1.9 دارد (که اجازه می‌دهد نور بیشتری نسبت به دریچه‌ی دیافراگم iPhone 7 با f/2.2 وارد دوربین شود).

در پشت A3 دوربین 13 مگاپیکسلی‌اش وجود دارد که به خوبی جایگذاری شده است و همین باعث می‌شود که دوربین از خط و خش در امان بماند و اسمارت‌فون ظاهر بهتری داشته باشد. دوربین با یک فلش LED همراه شده است، اما سنسور های بایومتریک S7 در A3 دیده نمی‌شوند. تکنولوژی شارژ وایرلس هم در کار نیست.

شارژ از درگاه USB-C در پایین دستگاه انجام می‌شود (که هنوز در اسمارت‌فون‌های سامسونگ چیز غیر معمولی است). در کنار آن میکروفون قرار دارد و خوشبختانه جک 3.5 میلی متری هدفون هم در کنار آن‌ها قرار دارد. USB-C از انتقال صدا (آنالوگ و دیجیتال) پشتیبانی می‌کند، بنابراین ما خوشحالیم که سامسونگ جک استاندارد هدفون را نگه داشته است.

میکروفون دوم A3 در سوی دیگر آن است. اسلات سیم کارت هم در بالا قرار دارد – A3 ما مدل تک سیم کارت است که در این مدل nanoSIM و microSD در یک اسلات قرار می‌گیرند. نسخه دو سیم کارت با یک اسلات هایبرید عرضه می‌شود (2x nanoSIM یا nanoSIM + microSD). قابل ذکر است که تنها A5 و A7 نسخه‌هایی با اسلات microSD جدا خواهند داشت.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

همانطور که مشاهده می‌کنید، A3 (2017) فقط یک انتخاب برای حافظه داخلی در اختیار شما قرار می‌دهد – 16 GB – و فقط 10 GB از آن توسط کاربر قابل مشاهده است (بقیه حافظه توسط سیستم رزرو شده است). و حتی پس از آن، شما با 10 GB فضای خالی شروع نخواهید کرد. ما به سرعت خود را با فقط 6 GB فضای خالی باقی مانده یافتیم.

در دو طرف این اسمارت‌فون کلید‌های تنظیم صدا (سمت چپ) و دکمه پاور (سمت راست) قرار دارد. هر دو این کلیدها برای استفاده راحت کمی بیش از حد کوچک‌‌اند (مخصوصا کلید پاور).

در بالای کلید پاور اسپیکر قرار گرفته است – با این که محل قرار گرفتن اسپیکر کمی عجیب است اما در اکثر اوقات به خوبی عمل می‌کند. به خاطر محل قرار‌گیری اسپیکر صدا وقتی که اسمارت‌فون را روی یک سطح صاف قرار می‌دهید خفه نمی‌شود، فقط باید حواستان باشد که انگشت شصت خود را روی اسپیکر نگذارید.

Galaxy A3 (2017) در رنگ‌های زیر ارائه می‌شود:

Blue Mist (آبی کم رنگ)، Black Sky (سیاه)، Peach Cloud (صورتی)، Gold Sand (طلایی)

صفحه نمایش، ارتباطات، عمر باطری

Samsung Galaxy A3 (2017) به یک صفحه نمایش 4.7 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 720p مجهز شده است. که دارای تراکم پیکسلی 312ppi است، که به تراکم پیکسلی Xperia X Compact و iPhone 7 نزدیک است. با این حال sharpness صفحه نمایش A3 از این دو صفحه نمایش کم‌تر است چون ماتریکس Super AMOLED یک الگوی crosshatch را آشکار می‌کند.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

با این حال وقتی نوبت به خوانایی در زیر نور آفتاب و دقت رنگ برسد، صفحه نمایش Super AMOLED برنده است و A3 هم از این قاعده مستثنا نیست.

وقتی که میزان نور A3 را به طور دستی تنظیم می‌کنید روشنایی حداکثر به 408nit می‌رسد، کمی بیش تر از Galaxy S7. با تنظیم میزان نور اتوماتیک، روشنایی حداکثر به 518nit می‌رسد، که با Xperia X Compact قابل مقایسه است. به طور کلی، صفحه نمایش A3 به عنوان یک صفحه نمایش OLED بیش از حد روشنایی دارد (مخصوصا وقتی که از تنظیم نور اتوماتیک استفاده می‌کنید) و می‌تواند در کنار اسمارت‌فون‌های پرمیوم بایستد.

در حداقل روشنایی، صفحه نمایش نور کمی (1.8 nit) ساطع می‌کند، که باید برای مطالعه حتی در تاریکی مطلق نیز راحت باشد. یک فیلتر قابل تنظیم Blue Light نیز موجود است که باعث می‌شود تا استفاده شما از اسمارت‌فونتان در عصر بر روی کیفیت خوابتان در شب اثر منفی نگذارد.

خوانایی در نور خورشید در کنار A3 و کمی عقب تر از iPhone 7 قرار دارد. با این حال هنوز هم یک میزان نور A3 نسبت به اسمارت‌فون‌های مشابه مناسب است و وقتی که Auto Brightness را روشن کنید بهتر هم می‌شود.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

گزینه Adaptive screen رنگ‌ها را فراتر از مثلث sRGB می‌برد، اشباع رنگ و کنتراست اضافی که این حالت ایجاد می‌کند باعث می‌شود که عکس‌ها چشم را بزند. اگرشما چیزی با دقت بالاتر می‌خواهید، می‌توانید از AMOLED Photo (میانگین DeltaE 3.7، حداکثر 7.4) یا AMOLED Cinema (میانگین 2.7، حداکثر 7.5).

به طور معمول، با دقت ترین حالت Basic است، که میانگین DeltaE را به میزان قابل توجه 1.5 پایین می‌آورد. تمام رنگ‌ها با deltaE کمتر از 2 رندر می‌شوند، این رنگ‌های سفید هستند که حداکثر به 4 می‌رسند (که هنوز هم مقدار قابل توجهی ‌است). صفحه نمایش کوچک 720p برای نمایش عکس عالی نیست، اما این صفحه نمایش به شما حقیقت رنگ‌های زندگی را اگر بخواهید (و هر موقع که بخواهید) به شما نشان می‌دهد.

اسلایدرهای تنظیم رنگی در حالت Adaptive وجود دارند که به شما این اجازه را می‌دهند که صفحه نمایش خود را تنظیم کنید، ولی بدون سخت افزار مخصوص کالیبره کردن شما نمی‌توانید بهتر از حالت‌های پیش فرض عمل کنید.

Samsung Galaxy A3 (2017) یکی از ارزان ترین اسمارت‌فون هایی است که از قابلیت Always-On Display پشتیبانی می‌کند. که دقیقا به اندازه این قابلیت در S7 توانمند است و می‌تواند طرح‌های مختلف ساعت (شامل آن هایی که بر روی تاریخ تمرکز دارند) و آیکون‌های اعلان‌های مختلف از اپلیکیشن‌ها را نمایش دهد.

ارتباطات:

Samsung Galaxy A3 (2017) در بخش ارتباطات هیچ چیزی کم ندارد. پشتیبانی از فناوری LTE Cat. 6 (300/50Mbps)، نسخه dual-SIM، Wi-Fi پر سرعت 802.11ac، Samsung Pay به همراه NFC و MST، USB-C، و حتی رادیو FM. تنها چیزی که در A3 مشاهده نمی‌شود فناوری IR blaster است.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

سرعت LTE بالای 300/50Mbps با استفاده از 2 Carrier Aggregation (2CA) (استفاده همزمان از دو Carrier یا Channel) ممکن شده است. اما Wi-Fi فقط از یک کانال با حداکثر سرعت 433Mbps استفاده می‌کند. ارتباطات کم مصرف نیز به فرم Bluetooth 4.2 LE و ANT+ در دسترس‌اند.

پورت USB-C فقط برای سرعت USB  2.0 طراحی شده و از MHL نیز پشتیبانی نمی‌کند، به این معنا که شما نمی‌توانید از لوازم جانبی متکی به USB یا کابل اتصال به تلویزیون استفاده کنید.

A3 از تکنولوژی aptX (صدای با کیفیت بالا از طریق بلوتوث) پشتیبانی نمی‌کند.

عمر باتری:

Samsung Galaxy A3 (2017) با یک باتری 2,350mAh عرضه می‌شود، دقیقا مانند نسل پیشینش. سامسونگ ظرفیت باطری را افزایش نداده است، اما از سخت افزاری با مصرف باتری کمتری استفاده کرده است – چیپ Exynos 7870 Octa 14 نانو متری. بر اساس تجربه‌ی ما، چیپ‌هایی که بر پایه‌ی ساختار 14 نانومتری ساخته شده اند مصرف باطری بهینه‌ای دارند بنابراین ما قبل از شروع آزمایش بر روی A3 از آن انتظار نتایج بالایی داشتیم.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

طبق گفته سامسونگ، باتری 17 ساعت در تماس تلفنی روی شبکه 3G، 17 ساعت مرور وب روی Wi-Fi و 17 ساعت پخش فیلم دوام خواهد آورد. تست‌های ما (در روشنایی 200nit) بسیار نزدیک به این اعداد بودند. ما هنگام تست A3 در تماس تلفنی نتایجی بهتر از مقدار اعلام شده، و هنگام تست دو مورد دیگر نتایجی بدتر بدست آوردیم.

این مقدار دوام آوردن باتری واقعا فوق‌العاده است، شما اسمارت‌فون‌های بسیار کمی را با این مقدار دوام باتری هنگام پخش فیلم و وب گردی می‌یابید.

Galaxy A3 (2017) ما با یک Samsung Fast Charger همراه بود. وقتی آن را تست کردیم، توانستیم A3 را از 0% تا 37% در 30 دقیقه شارژ کنیم، که چندان هم سریع نبود. شارژ کامل دستگاه 90 دقیقه طول کشید، که سرعت مناسبی است.

 

دقت کنید که 93 ساعت پایداری باتری با خاموش بودن قابلیت Always On Display (AOD) اندازه گیری شده است. با روشن بودن این قابلیت، پایداری باتری A3 به 61 ساعت کاهش یافت، اما دقت کنید که این مقدار بستگی به نوع استفاده شما دارد – AOD در جیب شما کم نور شده و خاموش می‌شود، بنابراین کم شدن پایداری باتری بستگی به الگوی استفاده شما دارد.

نرم‌افزار A3 گزینه‌هایی برای ذخیره باتری پیشرفته در اختیار شما قرار می‌دهد. دو حالت موجود است که هر کدام از آن ها محدودیت‌های مختلفی را ایجاد می‌کند – حداکثر روشنایی، سرعت پردازش پردازنده، استفاده از اینترنت و خاموش کردن AOD.

نرم‌افزار

سامسونگ Galaxy A3 (2017) را با اندروید 6.0.1 (Marshmallow) عرضه می‌کند، اما در حال حاضر در حال کار بر روی آپدیت 7.0 (Nougat) است، که به زودی آماده می‌شود. نرم افزار حال حاضر از Grace UX استفاده می‌کند.

این نسل از سری A سامسونگ اولین نسلی هستند که از قابلیت Always On Display (AOD) بهره می‌برند. سه نمای اصلی موجود است – ساعت، تقویم و عکس، که هر کدام شخصی سازی‌های مخصوص خود دارند. اعلان‌های اپلیکیشن‌ها در AOD نمایان می‌شوند (چیزی که در ابتدای انتشار S7 کار نمی‌کرد).

روشنایی Always On Display وقتی نور Ambient کم است کاهش می‌یابد و وقتی که Galaxy A3 (2017) در جیب شما است به طور کامل خاموش می‌شود. این پروسه باعث کمتر شدن مصرف باتری می‌گردد، ولی شاید شما بخواهید در این‌ موضوع سخت‌گیرانه‌تر عمل کنید و برای AOD زمان‌بندی خاصی تنظیم کنید (یا شاید موضوع فقط این است که شما موقع خواب علاقه ‌ای به نور اضافی‌ ندارید).

Lockscreen می‌تواند با حسگر اثر انگشت امن شود. سنسور اثر انگشت A3 سریع ترین سنسوری که تابه‌حال دیده‌ایم نیست، اما چیزی از سنسور اثر انگشت پرچمداران سامسونگ کم ندارد.

سنسور اثر انگشت قابلیت‌هایی بیشتر از امن سازی صفحه قفل دارد. مرورگر وب پسورد‌هایی را که شما برای سایت‌های مختلف استفاده می‌کنید را به‌خاطر سپرده و هنگامی که شما حسگر اثر انگشت را لمس می‌کنید برای شما وارد می‌کند. شما همچنین می‌توانید از حسگر اثر انگشت برای امن کردن حساب کاربری سامسونگ خود استفاده کنید.

پوشه‌ی امن یک محدوده جدا برای شما ایجاد می‌کند تا فایل‌های حساس (عکس‌ها، فیلم ها، اسناد و غیره) و اپلیکیشن‌ها را در آن مخفی کرده و آن‌ها را از چشم‌های کنجکاو دور نگه دارید. وقتی وارد پوشه‌ی امن می‌شوید، گرفتن یک عکس با دوربین یا ثبت یک اسکرین‌شات، فایل را داخل پوشه‌ی امن قرار می‌دهد. برای دسترسی به آن‌ها از گالری معمولی اسمارت‌فونتان، باید ابتدا آن‌ها را منتقل کنید.

دلیل اینکه شما نیاز به امن کردن حساب کاربری سامسونگ خود با اثر انگشت دارید این است که شما به 15GB فضای ابری رایگان دسترسی پیدا می‌کنید. همه چیز از مخاطبین گرفته تا عکس ها می‌تواند همگام‌سازی شود و شما می‌توانید انتخاب کنید که کدام فایل‌ها با LTE و کدام فایل‌ها با Wi-Fi همگام‌سازی شوند (مخاطبین، تقویم و یادداشت‌ها اینترنت کمی مصرف می‌کنند، اما عکس‌ها خلاف آن‌ها هستند).

تا اینجا جنبه‌های جالب نرم‌افزار Galaxy A3 (2017) را مورد بررسی قرار دادیم، حال به موارد عادی می‌پردازیم.

Homescreen صفحه‌ی FlipBoard Briefing را در سمت چپش نمایش می‌دهد (که می‌توان آن را غیر فعال کرد) و از تم‌ها و آیکون پک‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

محدوده‌ی اعلان‌ها هم بسیار آشنا است. یک ردیف از دکمه‌های دسترسی سریع بالای اعلان‌ها به چشم می‌خورد. پایین کشیدن نوار اعلان‌ها تمام دکمه‌ها، یک اسلایدر میزان روشنایی و یک فیلد جستجوی کارآمد را نمایان می‌کند.

ما از ایده‌ی دکمه‌ی بلاک اعلان‌ها خوشمان آمد، این دکمه به شما اجازه می‌دهد که سریعا اپلیکیشن‌هایی را که اعلان‌های آزاردهنده می‌دهند بلاک کرد. اما ما هنوز از جنبه‌ی ظاهری از این ایده استقبال نمی‌کنیم.

A3 از قابلیت split-screen multitasking پشتیبانی نمی‌کند (هرچند که A5 و مدل‌‌های بزرگ‌تر از آن از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند). به همین خاطر منوی app switcher استاندارد و ساده باقی می‌ماند.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

App drawer فیلد سرچی دارد که در اپلیکیشن‌های نصب شده شما جستجو می‌کند، و همچنین از اپلیکیشن‌های Galaxy Apps پیشنهاد می‌دهد (اگر شما ترجیح می‌دهید می‌توانید در Play Store جستجو کنید).

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

سامسونگ کار بسیاری انجام داده است تا Grace (TouchWiz) را بهبود بخشد و محیط Galaxy A3 (2017) روان است و گیر نمی‌کند. هرچند که نرم‌افزار فضای بسیاری را اشغال کرده است و از 16GB حافظه داخلی فقط 10GB در دسترس است و این 10GB با نصب تعداد کمی اپلیکیشن به سرعت پر می‌شود. شما قطعا نیاز به استفاده از یک microSD بر روی A3 خواهید داشت (اما دقت کنید که بعضی مدل‌های دو سیم‌کارت با اسلات microSD جدا ارائه نمی‌شوند).

لانچر بازی و عملکرد

لانچر بازی (Game Launcher):

Game Launcher محلی است که شما همیشه در زمان بازی به آن مراجعه خواهید کرد، شما حتی می‌توانید میانبرهای بازی‌ها را از app drawer معمولی خود حذف کنید و آن‌ها را فقط در game launcher داشته باشید. یک دکمه‌ی شناور به شما دسترسی به امکانات ضروری‌ای را می‌دهد – شما می‌توانید دکمه‌های فیزیکی را قفل کنید (برای جلوگیری از فشار دادن اشتباهی)، اعلان‌ها را قطع کنید، از بازی خود فیلم‌برداری کنید و حتی بین اپلیکیشن‌هایتان جا‌به‌جا شوید.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

شما می‌توانید از بازی کردن خود فیلم‌برداری کنید و فیلم دوربین سلفی را هم برای آپلود به یوتیوب به فیلم خود اضافه کنید (هرچند که شما نمی‌توانید به طور زنده فیلم خود را استریم کنید). شما می‌توانید resolution و bitrate کمتری را انتخاب کنید اگر که فضای ذخیره‌سازی کافی ندارید.

لانچر همچنین آمار چیز‌هایی را که شما بازی کرده اید، نگه می‎دارد. که شامل تک‌تک بازی‌ها به صورت جدا از هم و همچنین ژانرهای بازی‌ها می‌شود (مثلا می‌تواند به شما بگوید که بیشتر بازی‌های معمایی بازی کرده‌اید یا بازی ماشین‌رانی).

این برنامه معمولا قابلیت این را دارد که با محدود کردن رزولوشن به اجرای روان‌تر بازی کمک کند یا با کم کردن frame rate در مصرف باطری صرفه‌جویی کند. این قابلیت‌ها در Galaxy A3 (2017) در دسترس نیستند – اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، صفحه نمایش خود 720p است (کم‌ترین انتخاب برای رزولوشن)، اما ما هنوز هم از گزینه‌ی 30fps استقبال می‌کنیم.

عملکرد:

Samsung Galaxy A3 (2017) با چیپست Exynos 7870 Octa ارائه می‌شود. این چیپست که بر پایه‌ی ساخت 14 نانومتری ساخته شده است، بازده را در اولویت قرار می‌دهد و از 8 هسته‌ی Cortex-A53 (که 1.6 GHz قدرت پردازش دارند) و یک پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP2 (که یک پردازنده دو هسته‌ای است) استفاده می‌کند. این چیپست با یک رم 2GB همراه شده است (که برای iPhone کافی است!!).

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

قدرت پردازش چندان چشمگیر نیست، با این حال اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم اسمارت‌فون‌های بسیار کمی در این رده جای می‌گیرند. iPhone 7 یکی از سریع‌ترین چیپست‌های موبایل را دارد و این چیپست Exynos میان‌رده به هیچ وجه قابل مقایسه با آن نیست. Huawei nova و Xiaomi Redmi 4 Prime دارای چیپست Snapdragon 625 (14nm) هستند، که تقریبا مشابه چیپ Exynos A3 است. Sony Xperia X Compact از Snapdragon 650 استفاده می‌کند – یک چیپ 28 نانومتری، اما با دو هسته‌ی قدرتمند Cortex-A57 و یک پردازنده‌ی گرافیکی بهتر.

مثل AnTuTu، Basemark OS 2.0 لبه را به Huawei nova می‌دهد با اینکه همه‌ی اسمارت‌فون‌های تست شده اندروید 6 اجرا می‌کرده‌اند (به جز Oppo F1، که روی اندروید 5.1 بوده است).

در پردازش‌های چندهسته‌ای، چیپ ساخت سامسونگ بنچمارک قابل توجهی ارائه می‌دهد چون با X Compact در یک سطح است. پردازش یک هسته‌ای چندان جالب نیست، اما همانطور که می‌دانید Snapdragon 625 هسته‌های A53 که 2GHz قدرت پردازش دارند دارد.

خلاصه غیر تخصصی این است – اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که به خوبی طراحی شده‌اند دسترسی به قدرت پردازش بسیاری دارند (دقت داشته باشید که Xperia و nova گران قیمت‌تر از Galaxy A3 اند).

Mali-T830 MP2 یک پردازنده‌ی گرافیکی سطح پایین است. این نتایج بنچمارک GFX 3.1 در رزولوشن 1080p در حالت offscreen است تا قدرت پردازش خام پردازنده را نمایش دهد. در این تست، اسمارت‌فون‌های Huawei nova و Redmi 4 Prime که از پردازنده Snapdragon استفاده می‌کنند برتری کمی نسبت به A3 نشان می‌دهند، اما فراموش نکنید که آن‌ها باید پردازش گرافیکی صفحه نمایشی با رزولوشن 1080p را انجام دهند در حالی که A3 صفحه نمایشی با رزولوشن 720p دارد.

حال بیایید به بنچمارک در حالت on-screen نگاهی بیندازیم. Galaxy A3 (2017) بالاتر از بقیه اسمارت‌فون‌ها نیست، اما در سطح اسمارت‌فون‌های با چیپست Snapdragon 625 است. حتی Sony Xperia XA (با چیپست Helio P10 و صفحه نمایش با رزولوشن 720p) frame rate بالاتری را ارائه می‌دهد.

بنچمارک Basemark X این واقعیت را نشان می‌دهد که بازی‌ها باید کیفیت گرافیکی خود را کمی پایین بیاورند (حتی تست کیفیت متوسط هم چندان قابل توجه نیست).

ما از چیپست‌های 14 نانومتری‌ای مثل Exynos 7870 Octa و Snapdragon 625 تقدیر می‌کنیم. ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که قدرت پردازش اضافی بیشتر یک ابزار خودنمایی است تا چیزی که شما روزانه به آن نیاز داشته باشید، اما پردازنده‌های ذکر شده در مصرف باتری بسیار صرفه‌جویی می‌کنند، چیزی که شما به طور حتم به آن نیاز خواهید داشت.

در گالری زیر می‌توانید مجموعه‌ای از نتایج بنچمارک‌های بدست آمده بوسیله‌ی این اسمارت‌فون را مشاهده کنید:

تلفن، اسپیکر، پیام‌رسان، برنامه‌های دیگر

تلفن:

Samsung Galaxy A3 (2017) در دو نسخه‌ی تک‌سیم و دوسیم ارائه می‌شود (ما نسخه تک‌سیم را در اختیار داریم). هیچ اشاره‌ای به پشتیبانی تلفن از VoLTE نشده است.

A3 به طور بومی از بلاک کردن تماس‌های تلفنی پشتیبانی می‌کند – شما می‌توانید شماره‌های خاص و تمام شماره‌های ناشناس را بلاک کنید.

اسپیکر:

اسپیکر در Samsung Galaxy A3 (2017) در مکان غیرمعمولی قرار گرفته است، اما احتمال بسیار کمی وجود دارد که شما به طور اتفاقی جلوی اسپیکر را با دست بگیرید. اسپیکر نسبت به Galaxy S7 و iPhone 7 امتیاز خوبی را به ثبت رسانده است. صدا حتی در بالاترین درجه بدون نویز است، اما اسپیکر نیاز به صدای مناسب دارد تا بلند باشد – برای موسیقی صدا بیشتر نزدیک به بلندی متوسط است.

پیام‌رسان و ورودی متن:

 

سامسونگ از اپلیکیشن پیام‌رسان خودش برای پردازش SMS و MMS به جای Google Allo استفاده کرده است. اپلیکیشن محیطی ساده ولی قدرتمند دارد، بیشتر قابلیت‌هایش در منویی کشویی در سمت راست برنامه مخفی ‌شده است.

این منو به شما این امکان را می‌دهد که تمامی عکس‌ها (و حتی الصاقیات کلی) در یک گفتگو را مشاهده نمایید، تقریبا مثل یک گالری دو نفره. شما حتی می‌توانید پیام‌های آماده وارد کنید، شماره‌ها را بلاک کنید (یا فقط اعلان‌ها را برای مخاطب مورد نظرتان خاموش کنید) و پیام‌های یک شخص را پین کنید تا همیشه در بالا باشد.

شما می‌توانید emoji‌ها و عکس‌ها را درست مثل اپلیکیشن‌های چت معروف وارد کنید (با این تفاوت که فایل‌ها با MMS ارسال می‌شوند).

کیبورد سامسونگ برای ورود متن است. این کیبورد پتانسیل شخصی‌سازی بسیار بالایی دارد – شما می‌توانید سایز آن را عوض کنید، ردیف شماره را حذف کنید و علامت‌های بیشتری را اضافه کنید.

ورود متن با کشیدن روی کیبورد می‌تواند در دو حالت استفاده شود – جا‌به‌جا کردن نشانگر یا ورود متن. یک حالت با کنتراست بالا نیز برای افرادی که مشکل بینایی دارند ارائه شده است.

اپلیکیشن‌های دیگر:

اپلیکیشن S Health سامسونگ در دسترس است و می‌تواند روند راه‌رفتن‌ها، دویدن‌ها و خواب شما را دنبال کند. با کمک ابزار‌های جانبی مناسب، این اپلیکیشن می‌تواند موارد بسیار بیشتری را دنبال کند – این اپ با Samsung activity tracker کار می‌کند، اما شما می‌توانید سنسور ضربان قلب، سنسور دوچرخه، smart scale و حتی سنسور فشار خون و میزان گلوکوز نیز اضافه کنید. لوازم جانبی Bluetooth 4.0 LE و ANT+ هر دو موجود هستند.

برای کسانی که نیاز به تشویق بیشتر دارند، شما می‌توانید با دوستان خود مسابقه دهید و با برنده شدن آن مسابقات تاج مجازی ببرید. شما همچنین یک جدول leaderboard جهانی نیز در اختیار دارید تا بدانید که کجا ایستاده‌اید. S Health همچنین می‌تواند با تعدادی از اپلیکیشن‌های دیگر نیز کار کند.

اپ تقویم در یک صفحه‌ی دو قسمتی باز می‌شود – تاریخ‌ها در بالا و رویداد‌ها در پایین.

اپلیکیشن File manager فایل‌های اخیر را به طور پیش‌فرض نمایش می‌دهد و از عملیات‌های ساده بر روی فایل‌ها و همچنین عملیات‌های ساده فشرده‌سازی پشتیبانی می‌کند.

در آخر، اپلیکیشن Galaxy Apps را که یک منبع جایگزین برای اپلیکیشن‌ها است معرفی می‌کنیم. تعدادی از اپلیکیشن‌های سامسونگ در این اپلیکیشن یافت می‌شود، که اپ‌هایی به طور پیش‌فرض بر روی Galaxy A3 (2017) نصب نشده‌اند نیز شامل آن‌ها می‌شوند. شما همچنین می‌تواند اپلیکیشن‌های رایگان و مخصوصی را در این استور یافت کنید.

گالری، پخش‌کننده فیلم، پخش‌کننده موسیقی، کیفیت صدا

گالری:

گالری با Samsung Cloud ترکیب می‌شود تا به طور اتوماتیک عکس‌های شما را همگام‌سازی کند. عکس‌هایی که برروی اسمارت‌فون شما ذخیره شده است به سه بخش تقسیم می‌شود – عکس‌ها، آلبوم‌ها و داستان‌ها. عکس‌ها بر اساس زمان چیده شده است، در حالی که آلبوم‌ها بر اساس فولدربندی چیده شده است.

داستان‌ها پروژه‌های مشترک آنلاین هستند – شما می‌توانید مردم را دعوت کنید تا عکس‌ها و فیلم‌های خودشان را به گالری داستان اضافه کنید و یک اسلایدشو زیبا بسازید.

ویرایش کننده داخلی به طور قابل توجهی قدرتمند است، از ابزار ساده گرفته تا مرتب کردن عکس‌ها در بخش ویرایش عکس‌ها و افکت‌های قابل دانلود عکس‌ها.

پخش‌کننده فیلم:

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

پخش‌کننده فیلم بخشی از گالری است. این پخش‌کننده از زیرنویس با سبک‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و می‌تواند فیلم‌ها را در پنجره‌های pop-up پخش کند.

پخش‌کننده موسیقی و رادیو FM:

پخش‌کننده موسیقی پیش‌فرض Samsung Galaxy A3 (2017)، Google Play Music است. این اپلیکیشن آشنا است و می‌تواند موسیقی‌های ذخیره شده در حافظه داخلی را بعلاوه stream های Google library پخش کند (و شما می‌توانید موسیقی‌ها را با Wi-Fi ذخیره کنید تا در مصرف اینترنت موبایلتان صرفه‌جویی شود).

برای موسیقی‌های غیر از stream، ما اپلیکیشن سامسونگ را ترجیح می‌دهیم، که از Galaxy Apps دانلود کرده‌ایم. حتی اگر می‌خواهید که فقط از اپلیکیشن پخش موسیقی Google استفاده کنید، می‌توانید به تنظیمات اسمارت‌فون خود رفته و از اکولایزر SoundAlive سامسونگ استفاده کنید، یک اکولایزر دستی 7 بانده، یک اکولایزر اتوماتیک و حتی یک UHQ upscaler.

A3 چیزی دارد که S7 ندارد – رادیو FM. رادیو FM این اسمارت‌فون از RDS و ضبط broadcast ها پشتیبانی می‌کند.

خروجی صدا فوق‌العاده است:

Samsung Galaxy A3 (2017) خروجی صدای بسیار مناسب و قابل توجهی با یک آمپلیفایر خارجی از خود نشان داده است و هیچ نقطه ضعفی در خروجی صدایش نشان نمی‌دهد. میزان صدا بلند و وضوح آن فوق‌العاده است.

وارد کردن یک هدفون باعث افت کمی در کیفیت استریو و افزایش میزان نویز در صدا شد. هیچ کدام از این حالت‌ها بسیاربد نبود و از آن جایی که بقیه جنبه‌ها عالی باقی ماند و میزان صدا اصلا افت نکرد، نتیجه بسیار قابل توجهی را از خود به جا گذاشت.

دوربین

دوربین:

Samsung Galaxy A3 (2017) نسبت به سری قبلی‌اش در دوربین سلفی ارتقا یافته است، در حالی که دوربین اصلی‌اش بسیار شبیه به دوربین نسل قبل‌ است. دوربین اصلی یک سنسور 13 مگاپیکسلی است که پشت یک لنز f/1.9 قرار گرفته است و می‌تواند با رزولوشن 1080p با فریم‌ریت 30fps فیلم‌برداری کند. دوربین سلفی از 5 مگاپیکسل به 8 مگاپیکسل ارتقا یافته است و مانند سری قبلش دارای لنز f/1.9 است.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

OIS (بعضی از مدل های 2016 این قابلیت را دارند) و Dual Pixel AF ای در کار نیست – در حالی که Galaxy A3 (2017) بسیاری از قابلیت‌های S7 را دارد، این دو قابلیت را ندارد. دوربین حتی بعضی از قابلیت‌هایی که مدل‌های بزرگ تر سری A 2017 دارند را ندارد – دوربین آن‌ها در جلو و عقب 16 مگاپیکسل است و قابلیت Hyperlapse دارد.

به هرحال دوربین A3 تعداد حالت عکاسی و افکت رنگی ارائه می‌دهد. حالت Pro بیشتر یک اسم است تا یک قابلیت چون شما فقط می‌توانید ISO و Exposure را تغییر دهید (و نه چیزهای مهم‌تری مثل shutter speed، ISO و focus).

ازآن‌جایی که دوربین در بعضی عکس‌ها focus اش را از دست می‌داد، کمبود قابلیت‌های autofocus پیشرفته به خوبی احساس می‌شد. حتی وقتی عکس‌ها در دقت کامل بودند، عکس‌ها به طور کامل تفکیک پذیر نبودند. این موضوع به خاطر نبود قابلیت Sharpening (که دوربین انجام می‌دهد) نیست، قابلیت کاهش نویز بسیار قوی در این قسمت مقصر است.

رزولوشن حالت panorama محدود است (1,200px در ارتفاع) ولی کیفیت عکس‌های پانوراما قابل مقایسه با عکس‌های عادی است. تنها مشکل قابل دیدن با چشم غیر مصلح، اجسامی است که با سرعت در حال حرکت‌اند.

عکس‌های دوربین سلفی کیفیت بسیار خوبی دارند – وضوح عالی‌ای ندارند، اما جزئیات بسیاری در آن‌ها ثبت می‌شود، نویز کمی دارند و رنگ مناسبی دارند.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

شاید متوجه این نکته بشوید که دوربین در یک نقطه ثابت بهترین focus را دارد و صورت شما ممکن است بسته به فاصله عکاسی شما در آن نقطه قرار نگیرد.

دوربین فیلم‌برداری:

Samsung Galaxy A3 (2017) می‌تواند با رزولوشن 1080p و فریم‌ریت 30fps با هر دو دوربینش فیلم‌برداری کند. هیچ حالت 60fps ای در این اسمارت‌فون (حتی در رزولوشن 720p) یافت نمی‌شود.

حداقل فیلم‌ها با bitrate بالایی برای فیلم و استریم‌های صوتی ضبط می‌شوند – 17Mbps که 256Kbps از آن مخصوص صدا است (درست مثل S7). فیلم‌ها به‌ طور قابل ملاحظه‌ای واضح‌اند، اما با نگاهی دقیق‌تر در بعضی نقاط می‌توان آثار فشرده سازی (برای کمتر شدن حجم فیلم‌ها کیفیت بعضی قسمت‌ها از فیلم کم می‌شود) را در فیلم‌ها مشاهده کرد. تمام چیزهای دیگر در جای خود هستند، رنگ‌ها خوب هستند و نویزها کم هستند، دو میکروفون صدای باد را از فیلم حذف می‌کنند.

نتیجه‌گیری نهایی

کلام آخر:

Samsung Galaxy A3 (2017) باید در دو جبهه بجنگد – در یک سو، باید با iPhone و اسمارت‌فون‌های گران‌قیمتش مبارزه کند و از سوی دیگر حفره موجود در اسمارت‌فون‌های پرمیوم کوچک اندروید را پر کند.

به نظر ما A3 مورد دوم را به خوبی انجام می‌دهد. ما به وجود یک پردازنده‌ی گرافیکی قوی‌تر و فیلم‌برداری با رزولوشن 2160p بسیار علاقمند بودیم، اما این قابلیت‌ها در این رنج قیمت بسیار کمیاب است.

در مورد اول، A3، iPhone 7 را در جنبه‌های بسیاری شکست نمی‌دهد، اما با داشتن قیمتی کمتر از نصف قیمت iPhone 7 مجبور به این کار هم نیست. عزیز دردانه اپل در اکثر نقاط خارج از آمریکا بسیار گران‌قیمت است و سامسونگ شروع به انتشار Galaxy A3 (2017) در شرق کرده است، جایی که قیمت‌گذاری اپل نمی‌تواند پشت تخفیفات Carrier ها مخفی شود.

به نظر ما سامسونگ امسال وضعیت اسمارت‌فون‌های سری A را بسیار ارتقا داده است. ضدآب بودن و Always On Display چیزی است که شما به خاطرش مجبور به خرید یک پرچمدار هستید، حالا که بدنه‌های فلزی روی اسمارت‌فون‌های 100 یورویی نیز یافت می‌شود. با عمر باتری فوق‌العاده Galaxy A3 (2017) شاید اسمارت‌فون فوق‌العاده برای کسانی باشد که علاقه به داشتن یک اسمارت‌فون پرمیوم بدون سایز یا قیمت یک پرچمدار دارند.

نقاط کلیدی یافت شده در تست Samsung Galaxy A3 (2017):

یک اسمارت‌فون کوچک با کیفیت ساخت یک پرچمدار از سر تا پایش؛ اسمارت‌فون‌های اندرویدی ضدآب در این سایز و رنج قیمت یافت نمی‌شوند (حالا که سونی این قابلیت را از اسمارت‌فون‌هایش حذف کرده است)، نه با قابلیت Always On Display.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

سایز صفحه نمایش 4.7 اینچی این اسمارت‌فون یک برای خودش یک قابلیت محسوب می‌شود، این صفحه نمایش روشنایی بالایی دارد و رنگ‌های بسیار دقیقی دارد، ما امیدوار بودیم که صفحه نمایش کمی واضح تر باشد (ماتریکس PenTile یک الگوی crosshatch را نمایان می‌کند)

دوام باتری فوق‌العاده است – 93 ساعت دوام (با AOD خاموش)؛ باتری A3 (2017) به سادگی بیشتر از باتری S7 و iPhone 7 دوام می‌آورد.

چیپست Exynos 7870 Octa مصرف باتری بسیار کمی دارد، اما چندان سریع نیست (پردازنده‌ی گرافیکی در مقابل Snapdragon 625 و امثال آن شکست می‌خورد)

اندروید 6.0 Grace UX کاملا روان اجرا می‌شود و اندروید 7.0 نیز در راه است؛ با این حال برنامه‌های از پیش نصب شده فضای کمی را در نسخه 16GB برای کاربر باقی گذاشته‌اند.

اسپیکر این اسمارت‌فون که در مکان عجیبی قرار گرفته است امتیاز خوبی ثبت کرد، اما ممکن است در زندگی عادی در سطح معمولی باشد.

 

دوربین یک تجربه میان رده است – تصاویر در بهترین حالت تفکیک پذیری نیستند و قابلیت autofocus باعث ایجاد مشکلاتی شد؛ دوربین سلفی تحت تاثیر گذارتر است ولی دوربین یک نقطه ثابت دارد بهترین focus در آن نقطه رخ می‌دهد و ممکن است صورت شما بسته به فاصله عکاسی در آن نقطه قرار نگیرد.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

دوربین فیلم‌برداری نیز به طور مشابهی میان‌رده است – فیلم‌برداری با رزولوشن 1080p و فریم‌ریت 30fps بهترین کاری است که می‌تواند انجام دهد. فیلم تفکیک پذیری‌ای مشابه دوربین S7 دارد با این تفاوت که در اینجا می‌توان آثار فشرده سازی را مشاهده کرد

چیپست به اندازه‌ی کافی سریع هست که بتواند بازی‌های سه بعدی را ایجاد کند (البته نه با آخرین کیفیت)، اما خرید A3 توسط گیمر‌های حرفه‌ای بسیار بعید است – حتی روی یک اسمارت‌فون، بازی کردن روی یک صفحه نمایش بزرگ راحت‌تر است. بنابراین نقطه ضعف A3 دوربین آن است، بیایید ببینیم که آیا می‌توانیم چیز بهتری نسبت به A3 پیدا کنیم یا نه. دقت کنید که ما به دنبال اسمارت‌فون‌های کوچک می‌گردیم، پیدا کردن اسمارت‌فون‌های بزرگ با این ویژگی‌ها بسیار ساده است.

iPhone 7:

ما اینجا نیستیم تا بگوییم که A3 به طور قطع از iPhone 7 بهتر است، اما در بعضی جنبه‌ها بهتر هست – Always On Display و دوام باتری – در بعضی جنبه‌ها برابر است (ضدآب بودن، پرداخت با موبایلو کیفیت صفحه نمایش نزدیک است). با این حال، دوربین و چیپست A3 به هیچ وجه در حد iPhone 7 نیست. ولی باز هم می‌گوییم که ما دو اسمارت‌فون با بیش‌تر از 2 برابر تفاوت قیمت را مقایسه می‌کنیم، این که A3 اینقدر نزدیک شده است واقعا تاثیرگذار است.

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Sony Xperia X Compact:

Sony Xperia X Compact قرار بود Z Compact نسل خود باشد اما با ضدآب نبودن و ضبط نکردن فیلم با رزولوشن 2160p طرفداران پر و پا قرص سری Compact سونی را دلسرد کرد. با این حال، دوربین موجود رزولوشن بالایی دارد، صفحه نمایش 4.7 اینچی (رزولوشن 720p) دید بسیار مناسبی در نور آفتاب دارد و عمر باتری نیز خوب است (اما نه به خوبی A3). با این حال شما چیپست قوی‌تری خواهید داشت.

Xiaomi Redmi 4 Prime, Xiaomi Redmi 4, Xiaomi Redmi 3s Prime:

Xiaomi Redmi 4 Prime در انبارهای اروپایی در دسترس است و با قیمت نصف قیمت Galaxy A3 (2017) چند جنبه بهتر از A3 دارد. این اسمارت‌فون صفحه نمایشی 5 اینچی با رزولوشن 1080p (تفکیک‌پذیری بهتری نسبت به A3 دارد، اما دید در نور آفتاب و دقت رنگش به خوبی A3 نیست) دارد و عمر باتری‌ای مشابه A3 ارائه می‌دهد. MIUI به بلوغ رسیده است و به طور حتم بهترین کار custom ای است که از چین ارائه شده است.

شما ممکن است نیم نگاهی هم به نسخه عادی Redmi 4 داشته باشید. صفحه نمایش به رزولوشن 720p افت می‌کند، چیپست از Snapdragon 625 به 430 افت می‌کند و با رم و حافظه ذخیره‌سازی کمتری ارائه می‌شود (رم افت 2GB و محل ذخیره افت 16GB). Redmi 3s Prime ممکن است انتخاب بهتری باشد. این اسمارت‌فون فقط چند ماه قدیمی‌تر است و با 3GB رم و 32GB محل ذخیره‌سازی ارائه می‌شود (درست مثل 4 Prime)، اما ازچیپست استفاده شده در Redmi 4 معمولی استفاده می‌کند.

Huawei Nova:

Huawei nova مانند Redmi است (صفحه نمایش و چیپست یکسان)، اما قیمت بالاتری دارد. اما به عنوان برگ برنده‌اش فیلم‌برداری با رزولوشن 2160p را دارد. با این حال، نه صفحه نمایش و نه باتری به خوبی A3 نیست، که باعث می‌شود تا قیمت‌اش نسبت به Galaxy A3 (2017) یا Redmi 4 Prime چندان مناسب نباشد.

ZUK Z2:

ZUK Z2 با چیپست قدرتمند Snapdragon 820 ارائه می‌شود تا قدرت پردازش گرافیکی مورد نیاز برای صفحه نمایش 5 اینچی 1080p اش را تامین کند، بعلاوه یک رم 4GB و محل ذخیره 64GB (اما اسلات microSD در کار نیست). دوربین از فیلم‌برداری با رزولوشن 2160p پشتیبانی می‌کند. باتری 3,500mAh نیز به نظر خوب می‌آید.

Sony Xperia M5:

در حالی که X Compact ضدآب نیست، Sony Xperia M5 با گواهینامه IP68 ارائه می‌شود و ضدآب است، درست مانند A3. M5 به کوچکی A3 نیست و یک صفحه نمایش 5 اینچی با رزولوشن 1080p دارد و دوربین 21.2 مگاپیکسل‌اش می‌تواند با رزولوشن 2160p فیلم‌برداری کند (به خاطر چیپست قدرتمند Helio X10). بعلاوه، شما یک دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی با رزولوشن 1080p نیز خواهید داشت. یک نقطه ضعف احتمالی M5 این است که Sony هنوز هیچ صحبتی راجب اندروید نوقا برای آن نکرده است، پس M5 ممکن است در اندروید 6.0 بماند.

همانطور که مشاهده کردید ما به ضدآب بودن اشاره‌ای نکردیم، به جز در iPhone و Xperia، این به خاطر این است که اسمارت‌فون‌های کمی از این ویژگی بهره می‌برند، حتی اسمارت‌فون‌های کمتری در این سایز و رنج قیمت. پیدا کردن Always On Display نیز بسیار سخت است و بسیاری از اسمارت‌فون‌ها بخاطر پردازنده 4 هسته ایشان مورد بررسی قرار نگرفته ‌اند (Moto E3 و G4 Play).

Samsung Galaxy A3 (2017) review

Samsung Galaxy A3 (2017) review

این معمولا خبر خوبی است و حاکی از این است که Galaxy A3 (2017) یک حفره‌ی خاص در بازار اسمارت‌فون‌ها را پر می‌کند. Samsung Galaxy A3 (2017) پتانسیل این را دارد که فروش بالایی داشته باشد – با اینکه iPhone 7 و Galaxy S7 را کنار نمی‌زند، اما بسیاری از مردم را از پرداخت پول اضافی برای پرچمداری که احتیاجی به آن ندارند نجات می‌‌دهد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال