نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند گلکسی A5 2017 سامسونگ

مقدمه یک نمایشگر سوپر آمولد 5.2 اینچی، چیپست اگزینوس ساخته شده براساس فناوری 14 نانومتری، بدنه‎ شیشه‎ای و فلزی، گواهینامه‎ی IP68، دو دوربین 16 مگاپیکسلی با نسبت کانونی f/1.9 در جلو و عقب، بدون شک مشخصات پرچم‎دار بعدی سامسونگ را برای شما تداعی می‎کند. ولی این قابلیت‎ها برای یک سردم‎دار این شرکت نیست بلکه گوشی […]

مقدمه

یک نمایشگر سوپر آمولد 5.2 اینچی، چیپست اگزینوس ساخته شده براساس فناوری 14 نانومتری، بدنه‎ شیشه‎ای و فلزی، گواهینامه‎ی IP68، دو دوربین 16 مگاپیکسلی با نسبت کانونی f/1.9 در جلو و عقب، بدون شک مشخصات پرچم‎دار بعدی سامسونگ را برای شما تداعی می‎کند. ولی این قابلیت‎ها برای یک سردم‎دار این شرکت نیست بلکه گوشی نسخه 2017 گلکسی A5 سامسونگ در بین میان‎رده‎ها به داشتن آن‎ها افتخار می‎کند.

البته باید اشاره کنیم که مشخصاتی که در بالا قید شد نکات مثبت این گوشی بوده و جنبه‎های دیگر این گوشی ممکن است سبب اشاره به موقعیت پست‎تر A5 در دنیای گلکسی‎ها شود. دو نمونه از این موارد رزولوشن صفحه‎نمایش (1080p) و چیپست (اگزینوس 7880) محسوب می‎شوند. حتی با آن‎که این سیستم روی چیپ براساس فناوری بی‎نظیر 14 نانومتری ساخته شده است ولی باز هم تنها از هسته‎های Cortex-A53 و نه پردازنده‎های مشهور شرکت سامسونگ یعنی کریو‎ها یا Mongooseها استفاده می‎کند. دوربین نیز این نقص‎ها بی‎نصیب نبوده است و فاقد قابلیت‎هایی نظیر OIS (فناوری رفع لرزش اپتیکال تصویر) و توانایی ضبط ویدئوهای 4K است، حتی با آن‎که دو دوربین این گوشی به نسبت دوربین‎های گلکسی اس 7 از رزولوشن بالاتری بهره می‎برند.

مشخصات کلیدی گوشی گلکسی A5 2017 سامسونگ:

  • چارچوب: بدنه آلومینیومی، محافظ صفحه‎نمایش گوریلا گلس در پنل‎های پشتی و جلویی
  • نمایشگر: 5.2 اینچی، نمایشگر سوپر آمولد با رزولوشن فول اچ‎دی (تراکم پیکسلی 424ppi)، قابلیت همیشه روشن بودن صفحه‎نمایش (Always On Display)
  • سیستم‎عامل: اندروید 6.0.1 مارشمو، لانچر Grace UX سامسونگ، امکان دریافت آپدیت اندروید نوقا
  • چیپست: اگزینوس 7880، ساخته شده براساس فناوری 14 نانومتری
  • حافظه: 3 گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه‎داخلی، با پشتیبانی از درگاه اختصاصی میکرو اس‎دی
  • دوربین: دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی با نسبت کانونی f/1.9، لنز 27 میلی‎متری، دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با نسبت کانونی f/1.9
  • دوربین ویدئو: با قابلیت ضبط ویدئوهای فول اچ‎دی
  • اتصالات: سیم‎کارت با قطع نانو (مدل دو سیم‎کارت نیز موجود است)، پشتیبانی از شبکه LTE (Cat. 6)، Wi-Fi ac، بلوتوث 4.2، اف‎ام رادیو، پورت یو‎اس‎بی Type-C، درگاه هدفون 3.5 میلی‎متری
  • باتری: 3000 میلی‎آمپرساعت
  • سایر قابلیت‎ها: حسگراثرانگشت، گواهینامه‎ی IP68 برای مقاومت نسبت به آب و گرد و غبار، سرویس Samsung Pay

معایب اصلی گوشی گلکسی A5 2017 سامسونگ:

  • تا حدی گران‎قیمت است، گلکسی اس 6 با قیمت کمتر می‎تواند گزینه‎ی بهتری باشد و S7 تنها کمی گران‎تر است ولی یقینا در چند ماه آینده به دنبال عرضه‎ی گلکسی اس 8 قیمت آن افت پیدا می‎کند.
  • سیستم‎عامل اندروید هنوز مارشملو است، با آن‎که به نوقا آپدیت خواهد شد.
  • عدم پشتیبانی از قابلیت ضبط ویدئوهای 4K با توجه به قیمت گوشی، گوشی‎های موجود در بازار با قیمت کمتر از چنین قابلیتی بهره می‎برند.

اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم گوشی A5 (2017) از نظر قیمتی که دارد خرید عالی نیست. گلکسی اس 6 با توجه به قیمت آن می‎تواند واقعا گزینه‎ی بهتری باشد و حتی کاربران می‎توانند منتظر عرضه‎ی گلکسی اس 8 باشند و سپس S7 را با یک افت قیمت بارز تهیه کنند. نکته‎ی دیگر این‎که سامسونگ یک محصول پرمیوم جدید خود را با اندروید مارشملو عرضه کرده، آن‎هم زمانی که چند ماهی از ورود اندروید نوقا به دنیای سیستم‎عامل‎ها گذشته است، البته وجود لانچر اختصاصی جدید این شرکت یعنی Grace UX در جبران این قضیه کمک کرده است.

تمامی حرف‎های بالا به این معنا نیست که ما با وجود یک گوشی‎هوشمند پرمیموم با قابلیت‎های کامل (یا در حد آن) که اندکی پایین‎تر از پرچم‎دارها قرار گیرد، مشکل داریم، در حالی‎که کاملا برعکس است. ما نگاهی به گوشی A5 (2017) سامسونگ می‎اندازیم و جایگاه آن را در دنیای موبایل بررسی می‎کنیم. با تک‎نیوز همراه باشید.

نمای 360 درجه از گوشی گلکسی A5 2017 سامسونگ

گوشی Galaxy A5 (2017) ابعادی برابر با 146.1 در 71.4 در 7.9 میلی‎متر دارد که برای یک گوشی 5.2 اینچی استاندارد محسوب می‎شود، به نحوی که اکثر گوشی‎های مشابه از نظر اندازه همین ابعاد را در حد اختلاف یک میلی‎متر در هر جهت دارند.

از نظر وزن نمی‎توان به این گوشی امتیاز مثبت داد. 157 گرم وزن زیادی نیست ولی به عنوان مثال اگر گوشی P9 هوآوی را در نظر بگیریم تنها 144 گرم وزن دارد. گوشی جدید U Play اچ‎تی‎سی نیز اندکی سبک وزن‎تر و 143 گرم است و البته باید قبول کرد ظرفیت کم باتری (2500 میلی‎آمپرساعت) نیز نقش بسزایی در این قضیه داشته است.

بررسی ظاهری

اگر بخواهیم بگوییم A5 (2017) در یک حوزه می‎تواند پا به پای پرچم‎دارهای سامسونگ پیش رود کیفیت ساخت و ظاهر است. اگر فردی دقت نکند به سادگی ظاهر این گوشی بهتر نیز می‎تواند داشته باشد، وجود بدنه‎ی آلومینیومی، ترکیب فلز و شیشه، شکل و نسبت‎ها همگی در عالی‎ترین سطح ممکن هستند.

در دکمه‎ی هوم این گوشی حسگراثرانگشت قرار گرفته است، استراتژی که سامسونگ در طراحی گوشی‎های هوشمند خود به کار می‎گیرد. به احتمال زیاد طراحی S8 در این بخش با تغییرات روبرو شود ولی فعلا این روند حفظ شده است. حسگراثرانگشت عملکرد خوبی همانند با سنسور گلکسی اس 7 دارد تا نیازی نباشد یکی از سریع‎ترین سنسورهای موجود در بازار را وصف کنیم.

متاسفانه سنت سری گوشی‎های A سامسونگ از بین نرفته است و در A5 (2017) نیز شاهد حضور یک چراغ وضعیت نیستیم. اخیرا سامسونگ این قابلیت را محدود به پرچم‎دارهای خود کرده است. ولی لبه‎های بالایی نمایشگر این میان‎رده تمامی قابلیت‎های همیشگی را در اختیار دارد یعنی بلندگوی مکالماتی، سنسورهای نور محیطی/ مجاورتی و دوربین سلفی.

سامسونگ کاربران را شگفت‎زده کرده است و برخلاف گوشی‎های غیر پرچم‎دار یا مدل‎های غیر مخصوص شرایط سخت خود، گوشی‎های سری A امسال خود را نسبت به دریافت گواهینامه‎ی IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار مفتخر کرده است.

ما واقعا قصد داریم A5 (2017) را هم با گوشی گلکسی S7 فعلی و S8 آتی مقایسه کنیم و با آن‎که اس 7 دارای درگاه 3.5 میلی‎متری است، در اس 8 ممکن این پورت احتمالا حذف می‎شود. در نتیجه از این نظر A5 (2017)  هم‎طراز با مدل فعلی رده‎بالای این شرکت و احتمالا از نسل بعدی سری گلکسی‎ها بهتر است.

از طرف دیگر جایگاه و نوع لایه‎بندی کلیدها و پورت‎های A5 (2017) به نسبت پرچم‎دار فعلی سامسونگ یعنی S7 بهتر است. ظهور پورت یو‎اس‎بی Type-C برای اولین بار با گوشی نوت 7 سامسونگ صورت گرفت ولی تمامی افراد از سرانجام آن گوشی باخبر هستند. تا حدی عجیب است که تنها مدل‎های 2017 گوشی‎های سری A و گوشی C9 Pro سامسونگ از این پورت بهره می‎برند و در نتیجه شکست S7 در این بخش را باید بپذیریم.

یک تصمیم عجیب دیگر در طراحی این گوشی قرارگیری بلندگو در سمت راست درست بالای دکمه‎‎ی پاور است. برای کنترل زنگ‎گوشی این موقعیت به خوبی موقعیت‎های دیگر و به نحوی به نسبت قرارگیری همیشگی آن در انتهای گوشی برای تماشای ویدئو در زمان نگه داشتن نمایشگر به شکل افقی، بهتر است. خبری از اسپیکرهای استریو نیست و البته پرچم‎دارها از این قضیه بی‎نصیب هستند. در S8 ممکن است اوضاع تغییر پیدا کند.

 

همانند با دیگر مدل‎های قبلی سری A، A5 (2017) دارای چندین شیار است. شیار موجود در یک طرف این گوشی سیم‎کارت با قطع نانو و شیار بالایی گوشی کارت حافظه‎ خارجی قبول می‎کند. این شیار در مدل دو سیم‎کارت جایگاهی نیز برای افزودن سیم‎کارت دوم با قطع نانو خواهد داشت، یک راه‎حل تخصصی که سامسونگ در نظر گرفته است و شاهد استفاده از شیارهای هیبریدی که کاربر یا باید از سیم‎کارت دوم یا میکرو اس‎دی استفاده کند، نیستیم.

در پنل پشتی سری S انواع سنسورها را مشاهده می‎کنیم ولی این گوشی متعلق به خانواده‎ی A است در نتیجه تنها ماژول دوربین و فلاش ال‎ای‎دی دیده می‎شوند.

 

کف دست کاربر یقینا خمیدگی‎های پنل پشتی را تحسین می‎کند و باعث می‎شود در دست داشتن A5 با لذت خاصی همراه باشد. بعضی از افراد در مورد لیز بودن پنل شیشه‎ای شکایت می‎کنند ولی ما در بعضی گوشی‎های دارای پنل آلومینیومی با تزئین سطحی اطلسی نیز این مشکل را داشته باشیم و در نتیجه ویژگی‎های پوست کاربر در این‎جا نقش مهمی ایفا می‎کند. چیزی که از آن گریزی نیست لک افتادن راحت پنل پشتی شیشه‎ای است.

نمایشگر

Galaxy A5 (2017) همانند با تمامی اعضای محترم گلکسی‎های از یک نمایشگر سوپر‎آمولد بهره می‎برد. A5 از نظر ابعاد نمایشگر در بین صفحه‎نمایش 4.3 اینچی A3 (2017) و 5.7 اینچی گوشی A7 (2017) جای می‎گیرد و پنل نمایش 5.2 اینچی این گوشی دارای رزولوشن فول اچ‎دی‎است. به آن تراکم پیکسلی 424ppi را نیز اضافه کنید ولی نظم الماسی پیکسل‎ها باعث می‎شود که تصاویر به نسبت پنل‎های ال‎سی‎دی رقیب که برای هر رنگ تعداد زیرپیکسل‎های مساوی دارند، کمتر شارپ باشند. با این وجود این نمایشگر واقعا شارپ است.

در نمایشگر گوشی مدل 2017 گوشی A5 گلکسی رنگ‎ها می‎توانند از نظر دقت رنگی بسیار دقیق باشند. در حالت سازشی (Adaptive) صفحه‎نمایش میانگین DeltaE برابر با 5.3 و رنگ‎های قرمز رنگ حداکثر مقدار بالای 11.2 را دارند ولی در این حالت رنگ‎های سفید نیز کاملا از نظر دقت خارج هستند. در حالت Basic، یک نمایشگر کالیبره‎ شده‎ی عالی با میانگین DeltaE برابر با 2.0 و حداکثر 3.2 خواهید داشت و در پایان حالت‎های سینمایی و Photo در بین این دو قرار می‎گیرند که بستگی به سلیقه‎ی شما خواهد داشت.

میزان حداکثر روشنایی صفحه‎نمایش عالی است، به ویژه اگر حالت تنظیم خودکار نور صفحه را فعال کنید که در این صورت صفحه‎نمایش در هوای آفتابی واضح است. نسل قبلی این گوشی می‎توانست در حالت خودکار میزان روشنایی و عدد نیت آن را افزایش دهد. در مدل جدید نتایج به دست آمده هم‎طراز با نمایشگر عالی S7 است. کنتراست نا‎محدود است چون بدون شک یک نمایشگر سوپر آمولد خودنمایی می‎کند. حداقل میزان روشنایی صفحه‎نمایش 1.8 نیت است تا به هنگام مطالعه در شب برای چشم‎ها مشکلی پیش نیاید.

از نظر خوانا بودن محتویات صفحه‎نمایش با مدل سال قبل تفاوتی مشاهده نمی‎شود و به نسبت A3 (2017) بهتر است ولی هیچ‎کدام از این گوشی‎ها قابل مقایسه با پرچم‎دارهای فعلی سامسونگ نیستند. در واقع نسبت کنتراست به نور خورشید A5 (2017) عملا با گوشی ارزان J7 (2016) یکی است که از دیدگاه آن گوشی عالی به نظر می‎آید ولی برای A5 جای خوشحالی ندارد. البته باید گفت تنها گوشی‎های مجهز به ال‎سی‎دی می‎توانند نتایج عالی نظیر گوشی اس 7 سامسونگ داشته باشند (گوشی‎هایی نظیر آیفون 7 و اکسپریا XZ)، ولی قیمت A5 با آن‎ها زمین تا آسمان فرق دارد.

نسبت کنتراست به نور خورشید

اتصالات و پشتیبانی از شبکه‎ها

Galaxy A5 (2017) از نظر قابلیت‎های ارتباطی به خوبی مجهز است. سامسونگ از شبکه‎ی Cat.6 LTE (سرعت دانلود 300 مگابیت در ثانیه، 50 مگابیت در ثانیه برای آپلود) پشتیبانی می‎کند و باید توجه داشت چیپست اگزینوس 7880 توانایی پشتیبانی از Cat.7 را نیز دارد.

این گوشی در دو مدل تک و دو‎ سیم‎کارت وارد بازار شده است که هر کدام از آن‎های دارای دو شیار است. در هر صورت در هرکدام یک درگاه اختصاصی میکرو اس‎دی دیده می‎شود.

هم‎چنین از استاندارد باند دوتایی a/b/g/n/ac وای‎فای، بلوتوث 4.2 (ولی جزئیاتی در رابطه با پشتیبانی از کدک aptX برای کیفیت صدای بالا دیده نمی‎شود)، NFC و MST (برای استفاده از سرویس Samsung Pay) پشتیبانی می‎شود و این گوشی به یک رادیو اف‎ام نیز مجهز و البته خبری از پورت IR نیست.

برای شارژ پورت یو‎اس‎بی Type-C خودنمایی می‎کند ولی مشخصات تنها یو‎اس‎بی 2.0 را دارد تا از نظر تئوری فقط حداکثر سرعت انتقال 480 مگابیت در ثانیه را داشته باشید. برای اتصال لوازم‎‎جانبی از قابلیت USB OTG پشتیبانی می‎شود ولی خبری از پشتیبانی از MHL برای خروجی سیمی ویدئو نیست. خوشبختانه درگاه هدفون 3.5 میلی‎متری حفظ شده است.

عمر باتری گوشی گلکسی A5 2017 سامسونگ

این گوشی مجهز به یک باتری با ظرفیت 3000 میلی‎آمپرساعتی است تا از این نظر با گلکسی اس 7 فرقی نداشته باشد. و با توجه به این‎که رزولوشن صفحه‎نمایش این گوشی کمتر و چیپست نیز ضعیف‎تر است در نتیجه باید انتظار بالا بودن نتایج را داشته باشیم.

در واقع همین‎طور است. باتری Galaxy A5 (2017) تنها در مقایسه با S7 در بخش تست مکالمه‎ی صوتی کم می‎آورد و این مقدار تنها 1 ساعت و ربع است. آماری نزدیک به 22 ساعت واقعا قابل قبول است.

در رابطه با کارهای مربوط به استفاده از نمایشگر این آمار بهتر هم می‎شود. دوام باتری A5 در بخش گردش در وب توسط شبکه‎ی وای‎فای 14.5 ساعت و واقعا چشم‎گیر است حتی اگر A3 (2017) در این بخش 1 ساعت آمار خود را بهبود بخشد. در مقایسه S7 حتی امتیاز 10 ساعت را در این بخش کسب نمی‎کند.

در بحث پخش ویدئو امتیاز این گوشی از 16 ساعت عبور می‎کند تا قابل تحسین باشد. آمار پرچم‎دار سامسونگ در این بخش نزدیک‎تر است ولی باز هم 1.5 ساعت کم می‎آورد.

در تست باتری در حالت انتظار، ما هر دو گوشی را با فعال بودن قابلیت Always On Display و سپس خاموش بودن آن تست کردیم. با آن‎که این قابلیت تاثیر بسزایی بر روی نتیجه می‎گذارد ولی بایستی توجه داشته باشید که تست ما را نمی‎توان به عنوان مثال برای زمانی که گوشی در جیب قرار می‎گیرد و صفحه‎نمایش به طور کامل خاموش می‎شود در نظر گرفت.در نتیجه این آمار یقینا در دنیای واقعی بایستی بهتر باشد.

به هرحال، امتیاز نهایی تحمل باتری 95 ساعت است که واقعا بی‎نظیر است و گواهی بر انتخاب صحیح سامسونگ در استفاده از یک چیپست ساخته شده براساس فرآیند 14 نانومتری است، چه می‎خواهد چیپست اگزینوس باشد چه اسنپ‎دراگون.

بخش نرم‎افزاری

اگر اخبار مربوط به گوشی نوت 7 سامسونگ را دنبال کرده باشید یقینا می‎دانید که در فبلت سامسونگ ظاهر جدیدی از رابط کاربری به اسم Grace UX معرفی شد. به دنبال فوت این گوشی، سری گوشی‎های A مدل 2017 سامسونگ تنها گوشی‎هایی محسوب می‎شوند که با این لانچر جدید از همان ابتدا عرضه شدند و دو گوشی S7 و S7 edge نیز به دنبال آپدیت نوقا این ظاهر جدید نرم‎افزاری را تجربه می‎کنند. البته سامسونگ گوشی A5 (2017) را با اندروید مارشملو 6.0.1 عرضه کرده و در حال کار برای ارائه‎ی آپدیت اندروید نوقا 7.0 است.

این نسل از سری A سامسونگ اولین مدل‎هایی به شمار می‎روند که از قابلیت همواره روشن بودن نمایشگر (AOD یا Always On Display) استفاده می‎کنند. سه نمای اصلی برای این ویژگی به چشم می‎خورد یعنی ساعت، تقویم و عکس، که امکان شخصی‎سازی هرکدام از آن‎ها وجود دارد. نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌ها در AOD ظاهر می‌شوند (ویژگی که در ابتدای عرضه‎ی S7 کار نمی‌کرد، ولی بعدا اضافه شد).

روشنایی AOD به دنبال کم شدن میزان نور محیطی کاهش می‌یابد و زمانی که Galaxy A5  در جیب شما قرار می‎گیرد به طور کامل خاموش می‌شود. این پروسه باعث کمتر شدن مصرف باتری می‌گردد، ولی شاید شما بخواهید در این‌ موضوع سخت‌گیرانه‌تر عمل و برای AOD زمان‌بندی خاصی تعیین کنید (یا شاید موضوع فقط این است که شما موقع خواب علاقه ‌ای به نور اضافی‌ ندارید).

امکان امن‎سازی قفل صفحه‎نمایش با حسگراثرانگشت وجود دارد. این سنسور سریع ترین حسگری که تابه‌حال دیده‌ایم نیست ولی از نظر سرعت نیز در مقایسه با سنسور پرچم‎دارهای سامسونگ نیز کم نمی‎آورد.

از این حسگر می‎توان برای قابلیت‎های دیگری نیز استفاده کرد. با استفاده از قابلیت Web sign-in مرورگر شما رمزعبورهایی که برای سایت‎ها استفاده می‎کنید را به یاد می‎سپارد و زمانی که سنسور را لمس می‎کنید به طور خودکار اطلاعات ورود شما را وارد می‎کند. شما هم‎چنین می‎توانید از این سنسور برای امن کردن حساب کاربری سامسونگ خود استفاده کنید.

در سمت چپ صفحه‎ی هوم پنل Briefing دیده می‎شود (که می‎توانید آن را غیرفعال کنید) که از مجموعه آیکون و تم‎ها پشتیبانی می‎کند. جالب است در این صفحه امکان استفاده از قابلیت لمس‎ سه‎بعدی وجود دارد، البته متفاوت با چیزی که در گوشی‎های پیکسل گوگل مشاهده می‎شود، یعنی شما می‎توانید روی آیکون یک اپلیکیشن ضربه بزنید و آن را نگه دارید تا منوهای زمینه‎ای بیشتری ظاهر شوند. گرچه به دنبال این کار اعمال ساده‎ای برای کنترل اپلیکیشن در اختیار کاربر گذاشته می‎شود که با قابلیت اصلی اپلیکیشن متفاوت است.

ناحیه‎ی نوتیفیکیشن باید بسیار آشنا باشد. ردیفی از تاگل‎های سریع در بالای نوتیفیکیشن‎ها قرار دارد. کشیدن بیشتر سایه‎ی نوتیفیکیشن به سمت پایین تمامی تاگل‎ها، یک اسلایدر برای تنظیم میزان روشنایی صفحه‎نمایش و یک کادر مفید جستجو را (گوگل البته ترجیح می‎دهد که این کادر را در صفحه‎ی هوم قرار دهد) نمایان می‎کند.

عملکرد دکمه‎ی مسدودسازی اعلانات (Block notifications) به این نحو است که به شما اجازه می‎دهد سریعا نوتیفیکیشن‎های اپلیکیشن‎های مزاحم را خاموش کنید (اغلب اوقات بازی‎ها به دنبال فراموشی آن‎ها دائما برای شما اعلانات ارسال‎ می‎کنند). با این وجود جنبه‎های ظاهری این قابلیت جالب نیست.

 

 

app switcher ساختار همیشگی چرخ و فلکی را دارد ولی بر خلاف گوشی A3 (2017) قابلیت split-screen multitasking (تقسیم صفحه‎نمایش برای انجام چندین کار) دیده می‎شود (قابلیتی که در اندروید نوقا به صورت استاندارد قرار دارد ولی سامسونگ در اندروید مارشملو آن را تعبیه کرد). اپلیکیشن‎هایی که در حالت چند پنجره قرار می‎گیرند در کنار خود آیکون X دارند و انتخاب این آیکون یک راه برای قرار دادن آن‎ها در حالت چند پنجره و راه دیگر نگه داشتن کلید خازنی task switcher است.

کشو اپلیکیشن دارای کادر جستجویی است که در بین اپلیکیشن‎های نصب شده به جستجو می‎پردازد ولی از بین اپلیکیشن‎های Galaxy Apps پیشنهاداتی نیز ارائه می‎دهد (اگر دوست داشته باشید می‎توانید در پلی‎استور به جستجوی اپلیکیشن مورد نظر خود بپردازید).

اندازه‎ی A5 با توجه به این‎که از A3 بزرگتر است حالتی برای کار با یک دست در اختیار کاربر قرار می‎دهد. حالت one-handed operation بخشی از منوی قابلیت‎های پیشرفته است که شما می‎توانید در آن‎جا امکانات دیگری نظیر دوبار فشار دادن دکمه‎ی هوم برای باز کردن دوربین و گرفتن تصویر از صفحه با استفاده از سوایپ روی نمایشگر را فعال کنید.

قابلیت پوشه‎ی امن (Secure folder) یک محدوده‎ی مجزا برای شما ایجاد می‎کند تا فایل‎های حساس خود را (تصاویر، اسناد و غیره) و اپلیکیشن‎هایی که می‎خواهید از چشم افراد کنجکاو به دور باشند را در آن‎جا قرار دهید. رفتن به داخل این پوشه و گرفتن تصویری با دوربین یا از صفحه‎نمایش گوشی باعث قرار دادن فایل مربوط به در پوشه‎ی امن می‎شود. برای مشاهده‎ی آن‎ها در اپلیکیشن گالری گوشی خود ابتدا باید آن‎ها را انتقال دهید.

علت امن‎ کردن حساب‎ کاربری سامسونگ با استفاده از اثرانگشت شما این است که در اختیار شما 15 گیگابایت فضای ذخیره‎سازی رایگان قرار داده می‎شود. شما می‎توانید هر گونه اطلاعاتی از لیست مخاطبین تماس گرفته تا تصویر خود را با این حساب همگام کنید و انتخاب کنید کدام فایل‎ها با استفاده از اینترنت سیم‎کارت شما و کدام فایل‎ها با استفاده از شبکه‎ی وای‎فای در این فضا ذخیره‎ شوند (لیست مخاطبین تماس، اطلاعات تقویم و یادداشت‎ها برخلاف تصاویر حجم زیادی ندارند).

لانچر بازی (Game Launcher)

لانچر بازی محلی است که شما برای بازی کردن به آن رجوع می‎کنید، شما حتی می‎توانید میانبرهای بازی‎ها را از کشو اپلیکیشن مخفی و آن‎ها را تنها در Game Launcher داشته باشید. یک دکمه‎ی شناور قابلیت‎های ضروری را در اختیار شما قرار می‎دهد یعنی شما می‎توانید عملکرد کلیدهای خازنی را (برای جلوگیری از فشار دادن تصادفی) قفل کنید، اعلانات را بی‎صدا کنید، فیلم بگیرید و حتی با استفاده از گزینه‎ی یک app switcher بین اپلیکیشن‎ها جابجا شوید.

 

شما می‎توانید از عملکرد خود در بازی فیلم بگیرید و فیلم دوربین سلفی را نیز اگر بخواهید به آن اضافه و در یوتیوب آپلود کنید (گرچه امکان پخش به صورت زنده وجود ندارد). شما حتی می‎توانید رزولوشن بازی و بیت‎ریت را اگر با کمبود حافظه ذخیره‎سازی روبرو هستید، کم کنید.

این لانچر هم‎چنین آمار بازی‎هایی که بازی کرده‎اید را نگه می‎دارد و بازی‎ها را به صورت تک به تک یا براساس ژانر طبقه‎بندی می‎کند (به عنوان مثال می‎تواند مشخص کند بیشتر بازی‎های ماشین‎رانی انجام داده‎اید یا معمایی).

این اپلیکیشن به شما اجازه می‎دهد با محدود کردن رزولوشن یا کم کردن نرخ فریم برای صرفه‎جویی در مصرف باتری، باعث روان‌‎تر شدن اجرای بازی شود.

عملکرد و تست‎های بنچمارک

گوشی Galaxy A5 (2017) مجهز به چیپست اگزینوس 7880 سامسونگ بوده که براساس فناوری 14 نانومتری ساخته شده است. 7880 نسخه‎ی بهبود یافته‎ی چیپست 7870 است که در گوشی‎های J7 (2016) و A3 (2017) استفاده شده است. تفاوت این دو شامل یک سرعت کلاک بالاتر هسته‎های Cortex-A53 پردازنده (1.9 گیگاهرتز در برابر 1.6 گیگاهرتز)، سرعت کلاک بالاتر هسته‎های پردازنده‎گرافیکی (3 هسته با سرعت کلاک 950 مگاهرتز در برابر هسته با سرعت کلاک 700 مگاهرتز) و پشتیبانی از رم کلاس LPDDR4 در برابر رم کلاس LPDDR3 چیپست 7870 می‎شود. همان‎طور که در بخش باتری دیدید عملکرد این چیپست از نظر کارآیی تایید شده است و حال عملکرد خام آن را مورد بررسی قرار می‎دهیم.

در تست عملکرد تک هسته‎ بنچمارک GeekBench 4، هسته‎های پردازنده‎ی Cortex-A53 گوشی A5 (2017) سامسونگ به نسبت همین پردازنده که در A3 (2017) دیده می‎شود، امتیاز بالاتری کسب می‎کند و با توجه به اختلاف فرکانس جای تعجیب نیز ندارد. اسنپ‎دراگون 625 داخل گوشی هوآوی nova دارای هسته‎های Cortex-A53 با اندکی سرعت کلاک بالاتر یعنی 2 گیگاهرتز است و با این افزایش 5 درصدی در سرعت کلاک، 10 درصد امتیاز بهتر نیز کسب می‎کند.

گوشی Mi 5s شیائومی مجهز به چیپست اسنپ‎دراگون 821 کوالکام است و تک هسته‎ی کریو پردانده‎ی آن به نسبت Cortex-A53 عملکرد دو برابر بهتر دارد. همین قضیه در رابطه با هسته‎ی Cortex-A72 موجود در چیپست Kirin 950 گوشی Honor 8 صدق پیدا می‎کند.

Huawei nova برتری نسبی خود را در تست عملکرد چند هسته به A5 سامسونگ می‎بازد، تستی که در آن امتیاز چیپست اگزینوس 7880 با قدرت اسنپ‎دراگون 821 گوشی Mi 5s نیز برابری می‎کند. با این وجود عملکرد چیپست Kirin 950 در این بخش در رتبه‎ی اول قرار می‎گیرد.

بنچمارک Basemark OS II 2.0 که عملکرد کلی دستگاه را در نظر می‎گیرد، جایگاه متوسطی به A5 (2017) می‎دهد. گوشی‎های nova هوآوی و A3 (2017) تنها در جایگاه‎های پایینی دیده می‎شوند ولی حتی عملکرد پرچم‎دار دو سال قبل سامسونگ یعنی گلکسی اس 6 به نسبت A5 (2017) بهتر است. چیپست‎های Kirin 950 و اسنپ‎دراگون‎های بالاتر از نسل 820 در این بخش به مراتب بهتر هستند.

بنچمارک محبوب Antutu نیز همین تصویر را ارائه می‎دهد و در این تست تنها گوشی Huawei nova به نسبت A5 (2017) اندکی در جایگاه بالاتری قرار داده می‎شود.

سه از دو بیشتر است، حتی اگر یکی از آن‎ها برای مدیریت رزولوشن فول اچ‎دی و دیگری برای 720p به کار گرفته شود. منظور تعداد هسته‎های پردازنده‎ گرافیکی بوده که Mali-T830MP3 موجود در A5 (2017) سه هسته‎ای است و باید یک نمایشگر با رزولوشن 1080p را تغذیه کند، در حالی‎که Mali-T830MP2 گوشی A3 مدل 2017 تنها 2 هسته دارد.

در بنچمارک گرافیکی GFXBench، هم در تست‎های offscreen (رندر شده در رزولوشن 1080p) و هم onscreen به نسبت A3 امتیاز بالاتری به دست می‎آورد. دو گوشی هوآوی یعنی P9 و Honor 8 (با چیپست Kirin 950) می‎توانند 2 نرخ فریم بیشتر به نسبت A5 رندر کنند و البته پردازنده‎ گرافیکی این دو گوشی هوآوی اصلا در حد GPU یک پرچم‎دار حقیقی نیست. تصاویر زیر نتایج بنچمارک‎های گرافیک این گوشی را نشان می‎دهند.

به طور کلی، گوشی Galaxy A5 (2017) با داشتن چیپست اگزینوس 7880 نتایج خوبی در بنچمارک‎های سخت‎افزار از خود نشان می‎دهد و از این نظر همسو با رقیب اسنپ‎دراگون 625 خود در شرکت کوالکام عمل می‎کند.

با این وجود، گوشی‎هایی که در این بنچمارک‎ها امتیازهای بالاتری به دست آورده‎اند قیمت مشابه و حتی کمتری با محصول جدید سامسونگ دارند و اگر عملکرد خام دستگاه در اولویت شما قرار می‎گیرد، بهتر است گزینه‎های دیگری را برای خرید در نظر داشته باشید.

اگزینوس 7880 کارآیی لازم در بحث استفاده از توان گوشی را دارد و اگر شاخص‎های دیگری به عنوان مثال عملکرد باتری را در نظر دارید، A5 (2017) به خوبی می‎تواند شما را راضی نگه دارد.

تلفن، اسپیکر، پیام‌رسان، برنامه‌های دیگر

تلفن:

گوشی Samsung Galaxy A5 (2017) در دو مدل تک و دو سیم ارائه شده است و نقدی که مطالعه می‎کنید مربوط به مدل اول این گوشی است.

به صورت بومی از امکان مسدودسازی تماس‎ها پشتیبانی می‎شود یعنی شما می‎توانید تمامی تماس‎های ناشناسی یا شماره‎های خاصی را مسدود کنید.

اسپیکر

در سری گوشی‎های A امسال سامسونگ موقعیت اسپیکر در جایگاه خاصی یعنی سمت راست آن‎ها است. تک اسپیکر موجود در A5 (2017) در تست بلندی حجم صدای ما عملکردی خوبی داشت تا نظیر A3 (2017) در بین “خوب”ها قرار گیرد. پیشرفت قابل توجهی در این بخش به دنبال مقایسه با مدل‎های 2016 دیده می‎شود و در نتیجه A5 (2017) با اکثر رقبا در این زمینه می‎تواند رقابت کند. کیفیت خروجی صدا نیز واقعا خوب است.

پیام‎دهی و ورودی متن:

سامسونگ در عوض استفاده از اپلیکیشن Allo گوگل، برای مدیریت پیامک‎ها و MMS ها اپلیکیشن پیام‎رسانی خود را لحاظ کرده است. این اپ اینترفیس ساده ولی با امکاناتی دارد و بخش زیادی از عملکردهای این اپلیکیشن در منوی کشویی سمت راست آن مخفی شده است.

این منو به شما اجازه می‎دهد تمامی تصاویر (یا حتی الصاقیات کلی) در یک گفتگو را به نوعی مانند یک گالری دو نفره، مشاهده کنید. شما هم‎چنین می‎توانید پیام‎های آماده وارد کنید، شماره‎ها را مسدود کنید (یا فقط اعلانات را برای شخص خاصی خاموش کنید) و هم‎چنین پیام‎های یک شخص را سنجاق کنید تا همواره در بالا قرار گیرد.

شما می‎توانید مشابه با اپلیکیشن‎های پیام‎رسانی ایموجی و تصاویر را در پیام‎های خود وارد کنید (البته فایل‎ها به صورت MMS ارسال می‎شوند).

مدیریت ورود متن بر عهده‎ی اپلیکیشن کیبورد سامسونگ قرار دارد. این اپ را می‎توان با انعطاف‎پذیری بالایی شخصی‎سازی کرد، شما می‎توانید آن را تغییر اندازه دهید (در طول و عرض)، ردیف اعداد را مخفی و نمادهای بیشتری اضافه کنید.

امکان ورود متن با سوایپ کردن به دو حالت صورت می‎گیرد یا با جابجا کردن نشان‎گر یا با وارد کردن متن. یک حالت با کنتراست بالا نیز مخصوص افرادی که دید بینایی ضعیفی دارند، دیده می‎شود.

سایر برنامه‎های نصب شده

اپلیکیشن S Health نقش پیگیری میزان گام‎های طی شده، دویدن‎ها و خواب شما را بر عهده دارد. ترکیب این اپلیکیشن با یک برنامه‎جانبی مناسب باعث می‎شود شاخص‎های زیستی بیشتری از کاربر بررسی شود، این اپلیکیشن با گجت‎های هوشمند سامسونگ برای دنبال کردن میزان فعالیت کاربر به خوبی کار می‎کند ولی شما می‎توانید سنسورهای ضربان قلب، سنسورهای دوچرخه‎سواری، ترازوهای هوشمند و حتی سنسورهای گلوکز و فشار خون را نیز با آن در ارتباط قرار دهید. لوازم‎جانبی دارای اتصالات بلوتوث 4.0 LE و ANT+ موجود هستند. برخلاف پرچم‎دارهای سامسونگ خبری از سنسور ضربان قلب نیست.

برای افرادی که نیاز به ایجاد انگیزش دارند، شما می‎توانید یکی از دوستان خود را به چالش بکشید و در مسابقات مجازی سلامت او را شکست دهید. شما یک جدول امتیاز جهانی در اختیار خواهید داشت که جایگاه شما را نشان می‎دهد. اپلیکیشن S Health می‎تواند با تعدادی از اپلیکیشن‎های شخص‌‎ثالث کار کند (از Withings گرفته تا سایر اپلیکیشن‎ها).

فایل منیجر این گوشی آخرین فایل‎های استفاده شده را به صورت پیش‎فرض نشان می‎دهد و از فشرده‎سازی به همراه عملیات‎ ساده بر روی پوشه و فایل‎ها پشتیبانی می‎کند.

در نهایت Galaxy Apps به چشم می‎خورد که منبعی جایگزین (یا ترجیحا ثانویه) برای تهیه‎ی اپلیکیشن‎ها است. تعدادی از اپلیکیشن‎های سامسونگ در آن قرار می‎گیرند از جمله اپلیکیشن‎هایی که به صورت پیش‎‌فرض بر روی Galaxy A5 (2017) نصب نیستند. شما در این بخش می‎توانید اپلیکیشن‎های رایگان و پرمیموم را نیز پیدا کنید.

اپلیکیشن‎های مولتی مدیا، کیفیت صدا

گالری

اپلیکیشن گالری با فضای ابری Samsung Cloud ادغام می‎شود تا به صورت خودکار تصاویر شما را همگام سازد. تصاویری که در گوشی شما قرار دارند در سه دسته طبقه‎بندی می‎شوند: تصاویر، آلبوم‎ها و داستان‎ها. تصاویر، آن‎دسته عکس‎هایی هستند که براساس زمان ثبت طبقه‎بندی ولی آلبوم‎ها براساس فولدربندی دیده می‎شوند.

داستان‎ها پروژه‎های مشترک آنلاین هستند یعنی شما می‎توانید افراد مختلف را برای اضافه کردن تصاویر خود و ویدئوها در گالری استوری (Story gallery) دعوت و یک اسلاید‎شوی جالب خلق کنید.

ادیتور عکس داخلی اپلیکیشن گالری نسبتا قوی است و از ابزار ساده گرفته تا امکان مرتب‎سازی عکس‎ها و اضافه کردن افکت‎های قابل دانلود تصویر را در خود جا می‎دهد.

ویدئو پلیر

ویدئو پلیر قسمتی از اپلیکیشن گالری است. این ویدئو از امکان پخش زیرنویس به اشکال قابل شخصی‎سازی پشتیبانی می‎کند و می‎تواند فیلم‎ها را در قالب یک پنجره‎ی کوچک نشان دهد.

شما می‎توانید اپلیکیشن مستقل Video را از گلکسی اپ‎استور دانلود کنید ولی تمامی قابلیت‎های آن در اپلیکیشن گالری وجود دارد.

موزیک پلیر

Samsung Galaxy A5 (2017) به صورت پیش‌‎فرض مجهز به گوگل‎پلی موزیک است. این اپ بایستی آشنا باشد و می‎تواند موزیک‎های ذخیره شده به صورت محلی و هم‎چنین موزیک‎های کتابخانه‎ی گوگل شما را پخش کند.

شما می‎توانید به لطف اکولایزر SoundAlive، یک اکولایزر دستی 7 باند، یک اکولایزر خودکار و حتی قابلیت UHQ upscaler کیفیت صدا را طبق سلیقه‎ی خود تغییر دهید.

شما می‎توانید اپلیکیشن موزیک خود سامسونگ را از اپ‎استور این شرکت نیز دانلود کنید. ممکن است این اپ به نسبت اپلیکیشن گوگل ظاهر شیک‎تری داشته باشد ولی عملکرد آن تنها محدود به پخش محتویات آفلاین است.

اف‎ام رادیو

از مشخصه‎های دیگر این گوشی وجود اپلیکیشن اف‎ام رادیو است، چیزی که در سری اس سامسونگ دیده نمی‎شود. این اپلیکیشن نمی‎تواند اسم ایستگاه‎های رادیویی را پیدا کند (کاربر می‎بایست به صورت دستی این کار را انجام دهد)، ولی از امکان محبوب‎سازی ایستگاه‎های دلخواه و ضبط صدا پشتیبانی می‎کند.

 

خروجی صدا بسیار خوب است

Samsung Galaxy A5 (2017) در زمان اتصال به یک آمپلی‎فایر فعال خارجی عملکردی بسیار خوبی از خود نشان داد. بلندی حجم صدای این گوشی بالاتر از سطح متوسط و شفافیت آن بی‎نظیر بود.

در زمان اتصال یک جفت هدفون حجم صدا خوب بودن خود را حفظ کرد ولی اندکی شاهد افت کیفیت صدا بودیم. اندکی نویز القایی استریو و اینترمدولاسیون شکل گرفت ولی هیچ‎کدام در عملکرد نهایی کیفیت این صدا نقش خاصی از خود نشان ندادند تا از نظر کیفیت خروجی صدا با امتیاز عالی روبرو باشیم.

دوربین

دوربین اصلی Galaxy A5 (2017) یک سنسور 16 مگاپیکسلی است که پشت لنزهای 27 میلی‎متری با نسبت کانونی f/1.9 قرار می‎گیرد. متاسفانه برخلاف مدل سال گذشته شاهد حضور قابلیت رفع‎لرزش اپتیکال تصویر نیستیم. فناوری فوکوس خودکار نیز تنها از نوع آشکارسازی-کنتراست بوده یا حداقل سامسونگ نوع تشخیص فازی را تبلیغ نکرده است. فلاش از نوع تک‎ ال‎ای‎دی است ولی این قضیه در سردم‎داران سامسونگ نیز دیده می‎شود و دلیل ندارد سری A در این زمینه بهتر عمل کند.

اینترفیس اپلیکیشن دوربین نیز تغییرات بارزی دریافت نکرده است. لانچر Grace UX تنها تغییرات اندکی مانند ژست‎های حرکتی با کف دست را به همراه آورده است.

نظیر سایر گوشی‎های هوشمند سامسونگ با دوبار فشار دادن کلید هوم شما می‎توانید دوربین را اجرا کنید. نمایاب در اختیار شما تنها تاگل حالت فلاش و میانبری به بخش تنظیمات را قرار می‎دهد.

از آن‎جا شما می‎توانید به سمت پایین برای جابجا شدن بین دوربین‎های عقب و جلو سوایپ کنید که حتی اگر ابتکاری اصیل نباشد (چیزی است که از ال‎جی قرض گرفته شده است) ولی باز هم قابل تحسین است. سوایپ به سمت چپ باعث می‎شود که در یک پنل فیلترهای رنگ در اختیار شما و در پنل دیگر حالت‎های عکاسی قرار گیرد.

در این بخش حالت‎های عکاسی به صورت HDR نیز دیده می‎شود، برخلاف پرچم‎دارهای سامسونگ حالت Auto HDR را نداریم و به حالت HDR معمولی با یک سوایپ و ضربه بایستی دسترسی داشت. حالت حرفه‎ای (Pro) هم دیده می‎شود که تنها در حد یک اسم است چون شما تنها به مواردی نظیر میزان نوردهی، ISO و تعادل سفید به همراه حالت مترینگ دسترسی دارید و خبری از فوکوس دستی و یا تنظیم دستی شاتر دوربین نیست.

کیفیت تصویر واقعا خوب است، میزان پارازیت کم و علائم الگوریتم کاهش نویز حداقل است. رنگ‎ها به شکل دلپسبندی زنده هستند و خبری از اشباع‎سازی بیش از حد رنگ نیست. دامنه دینامیک تصویر خوب است گرچه در برخی صحنه‎ها ممکن است بعضی از مناطق بیش از حد روشن شوند.

حالت HDR باید به صورت دستی فعال شود و یقینا به دنبال عدم وجود حالت HDR خودکار خبری از پیش‎نمایش زنده نظیر پرچم‎دارهای سامسونگ نیست. در صحنه‎های با کنتراست بالا عاقلانه خواهد بود یک تصویر در حالت معمولی و یک تصویر در حالت HDR بگیرید. عملکرد این حالت بدون مشکل خاصی است یعنی جزئیات نواحی سایه‎دار اندکی بهتر می‎شود و جزئیات بخش‎های بسیار روشن کمی نجات می‎یابند تا یک تصویر دارای ظاهر بسیار طبیعی شکل گیرد.

تصاویر سراسرنما

ما شاهد تصاویر سراسرنمای بهتری به نسبت پانوراماهای گرفته شده با Galaxy A5 (2017) بوده‎ایم و رزولوشن تصاویر پانوراما در حدود 1800 پیکسل در ارتفاع، جزئیات بالاتر از حد متوسط و هم‎پوشانی تصویر بسیار خوب است.

دوربین سلفی

دوربین جلوی گوشی Galaxy A5 (2017) نیز یک سنسور 16 مگاپیکسلی دیگر با نسبت کانونی f/1.9 است، گرچه با دوربین پشتی فرق می‎کند. به عنوان مثال، دوربین جلو فاقد فناوری فوکوس خودکار است، البته ممکن است فکر کنید که با توجه به این‎که از این دوربین تقریبا اکثر اوقات در فاصله نزدیک استفاده می‎شود، مشکل خاصی نباشد. ولی در واقع نظر افراد حرفه‎ای متفاوت است. سناریویی را در نظر بگیرید که عکس از فاصله‎ی نزدیک گرفته می‎شود و بدون شک کیفیت واقعا عالی است یعنی زمانی که تنها صورت شما در قاب قرار دارد، ولی در این عکس منافذ صورت شما به طور کامل دیده می‎شود که ممکن است از نظر زیبایی تصویر خوشایند شما نباشد. ولی به دنبال تغییر فاصله‎ی دوربین از صورت و در طول بازو تصاویر محو گرفته می‎شوند و نبود فناوری فوکوس خودکار به چشم می‎آید.

با این وجود تصاویر گرفته شده با دوربین جلو کیفیت خوبی دارند و اکثر افراد با رضایت از آن استفاده خواهند کرد.

دوربین ویدئو

Galaxy A5 (2017) امکان گرفتن ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد و خبری البته از ضبط ویدئوهای 4K نیست. گوشی‎هایی مانند وان‎پلاس 3 با قیمت اندک خود و پشتیبانی از این قابلیت باعث می‎شوند سامسونگ را واقعا مقصر بدانیم.

ویدئوهای گرفته شده با دوربین این گوشی بیت‎ریت 17 مگابیت در ثانیه دارند و کیفیت صدای ضبط شده استریو و 256Kbps است.

ویدوئوهای 1080p از نظر کیفیت خوب هستند، سطح جزئیات قابل قبول و نویز اندک است. رنگ‎ها نیز به خوبی رندر شده‎اند. کیفیت صدا به شکل شگفت‎انگیزی شفاف است.

شما از لینک زیر می‎توانید یک نمونه ویدئوی گرفته شده با دوربین این گوشی را دانلود کنید.

unedited sample (10s, 22MB)

جمع‎بندی

نکته‎ای که به خوبی از بررسی گوشی Galaxy A5 (2017) مشخص می‎شود نزدیک بودن قابلیت‎های این گوشی به سری S سامسونگ است، به عبارتی نسل 2017 سری A تا به‎حال به این نزدیکی به اعضای خانواده‎ی S نبوده‎اند. گوشی گلکسی A5 (2017) تنها از نظر شباهت با پرچم‎دار S7 یکسان نیست بلکه امتیازهای مشابه دیگری نیز دارد.

اگر این دو گوشی در یک قاب تصویر قرار داده شوند از نظر کیفیت ساخت و ظاهر به سختی می‎توان آن‎ها را جدا کرد و این قضیه شامل یک گواهینامه‎ی مشترک IP68 نیز می‎شود. امسال سامسونگ سخاوت به خرج داده است و تمامی اعضای خانواده‎ی A خود را مفتخر به دریافت آن کرده است. علاوه بر این در دکمه‎ی هوم شاهد حضور حسگر اثرانگشت هستیم که با قابلیت‎های سرویس Samsung pay کامل می‎شود، البته باید خاطر نشان کنیم مدل‎های سال قبل نیز این امکانات را داشتند

سپس به سخت‎افزار داخلی می‎رسیم تا شاهد حضور چیپست ساخته شده براساس فناوری 14 نانومتری باشیم که ممکن است به دنبال مقایسه با تراشه‎های رده‎بالای امروزی در بحث عملکرد خام در جایگاه پایین‎تری قرار بگیرد ولی کارآیی آن در بحث مصرف توان گوشی بی‎نظیر است تا عمر باتری A5 عالی باشد.

نمایشگر سوپر آمولد 5.2 اینچی قابلیت چشم‎گیر دیگر این گوشی است، روزهایی که در آن آمولدها با رنگ‎های پراکنده آشفتگی داشتند سپری شد. این مرتبه شاهد حضور یک پنل روشن هستیم که می‎تواند اگر بخواهید رنگ‎های دقیقی داشته باشد و در نور خورشید هم به خوبی محتوای آن خوانده شود. رزولوشن QHD مقوله‎ای است که بیشتر در پرچم‎دارها شاهد هستیم و A5 با استفاده از رزولوشن فول اچ‎دی عملکرد خود را به خوبی نشان می‎دهد.

در بخش دوربین شاهد استفاده از دو دوربین 16 مگاپیکسلی در پنل پشتی و جلو هستیم تا تیم بازاریابی سامسونگ به خوبی خنده بر لب داشته باشند. جزئیات تصاویر دوربین جلو می‎تواند بی‎نظیر باشد ولی گوشی را بایستی از صورت خود فاصله بگیرید. البته این نوع عکس گرفتن مورد سلیقه ما نیست. دوربین پشتی تعادل بیشتری در عملکرد خود دارد و به طور کلی شما را بیشتر راضی می‎کند. تصاویر گرفته شده جزئیات کاملی دارند و رندرسازی بالغانه‎ی تصویر، رنگ‎های دلپذیر و دامنه‎ی دینامیک کاملا عریضی را نشان می‎دهند.

 

 

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال