نقد و بررسی تخصصی نسخه 2016 گوشی گلکسی A5 سامسونگ؛ بلند قامت کُره‌ای

شرکت بزرگ و مشهور سامسونگ در سال 2016 میلادی اقدام به تولید، طراحی و عرضه سری جدیدی از محصولات خود با نام پیشوند A نمود. تمام این نسخه‌های جدید از گوشی‌ها دارای طراحی بسیار لوکس و زیبایی بوده و البته در کنار آن دارای ویژگی‌های بسیار ناب، باارزش و کاربردی و مفیدی می‌باشند. در واقع در […]

شرکت بزرگ و مشهور سامسونگ در سال 2016 میلادی اقدام به تولید، طراحی و عرضه سری جدیدی از محصولات خود با نام پیشوند A نمود. تمام این نسخه‌های جدید از گوشی‌ها دارای طراحی بسیار لوکس و زیبایی بوده و البته در کنار آن دارای ویژگی‌های بسیار ناب، باارزش و کاربردی و مفیدی می‌باشند. در واقع در تمامی این موارد شباهت بسیار زیادی به گوشی پرچمدار سال 2015 این شرکت، گلکسی اس 6 دارند. یکی از گوشی‌های موجود در این سری، گلکسی A5 سامسونگ (Samsung Galaxy A5 2016) نام دارد که در دسته دستگاه‌‌های میان‌رده این سطح قرار می‌گیرد. در ادامه با تک‌نیوز به منظور بررسی تمامی جوانب این گوشی همراه باشید؛

gsmarena_009

رقابت اصلی این گوشی و در کل سری A سامسونگ به دلیل عرضه این چنین گوشی‌هایی از سوی شرکت چینی شیائومی شکل گرفته است. در حقیقت تولید گوشی‌های میان‌رده‌ای که صاحب طراحی بسیار زیبا و لوکسی بودند و در کنار آن از ویژگی‌های بسیار خوبی نیز برخوردار بودند را این شرکت چینی رایج نمود. در ادامه به معرفی مشخصات فنی گوشی گلکسی A5 جدید سامسونگ خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی نسخه 2016 گلکسی A5 سامسونگ

– دارای نسخه دو سیم کارت (شیار سیم کارت دوم و کارت حافظه جانبی دستگاه مشترک می‌باشند)

– مجهز به فریم فلزی که در میان دو لایه شیشه‌ای محافظ گوریلا گلس نسل 4 به همراه تکنولوژی 2.5D قرار گرفته است

– دارای نمایشگر 5.2 اینچی از نوع سوپرامولد با دقت تصویر 1,080 × 1,920 پیکسل، میزان چگالی تصویر 424 پیکسل در هر اینچ

– مجهز به تراشه اسنپدراگون 615 (اگزینوس 7580 در بعضی دیگر از نسخه‌ها)؛ شامل هشت هسته کورتکس A53 در بخش CPU، میزان حافظه RAM دو گیگابایت  واحد گرافیکی آدرنو 405

– دارای نسخه 5.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه رابط کاربری انحصاری سامسونگ با نام تاچ‌ویز به همراه قابلیت پشتیبانی از تم

– دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با عدد دیافراگم f/1.9 به همراه سیستم لرزشگیر اپتیکال (OIS)، قابلیت فیلم‌برداری با دقت 1080p

– دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی و قابلیت فیلم‌برداری با دقت 1080p

– دارای میزان حافظه داخلی 16 گیگابایت که 8 گیگابایت آن در دسترس کاربر خواهد بود

– دارای حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت به همراه قابلیت Samsung Pay

– دارای قابلیت‌های ارتباطی LTE Cat.4، وای‌فای با استاندارد a/b/g/n به همراه GPS/GLONASS، نسخه 4.1 بلوتوث به همراه +ANT و NFC در کنار رادیو FM

– باتری با ظرفیت 2,900 میلی‌آمپر ساعت

gsmarena_001

بزرگترین معایب نسخه 2016 گلکسی A5 

– عدم پشتیبانی از قابلیت ضبط فیلم با دقت 4K یا 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه

– میزان حافظه‌ داخلی در دسترس دستگاه محدود بوده و هیچ گونه نسخه 32 گیگابایتی نیز از آن وجود ندارد

– این دستگاه از قابلیت MHL پشتیبانی نمی‌کند (اما خوشبختانه ویژگی USB OTG را تحت پوشش قرار می‌دهد)

gsmarena_002

چه کسی روزی فکر می‌کرد که ویژگی‌هایی که در درون پرچمدار سال 2015 شرکت سامسونگ وجود ندارد، در سری A گوشی‌های شرکت سامسونگ وجود داشته باشد؟ بله درست است، این گوشی به کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی که هم اینک گوشی‌های سری گلکسی اس 6 سامسونگ از آنها پشتیبانی نمی‌کنند، پاسخ مثبت می‌دهد. در کنار آن می‌بایست به این موضوع نیز اشاره کرد که ظرفیت باتری این گوشی از گوشی گلکسی اس 6 نیز بیشتر می‌باشد و مسلما این مورد خود یکی از برتری‌های بسیار بزرگ این گوشی میان‌رده به حساب می‌آید.

gsmarena_005

شاید یکی از ضعف‌های این گوشی‌ که باعث شده است از رقابت پایاپای با گوشی گلکسی اس 6 جا بماند، مربوط به دوربین اصلی آن باشد. درست است که عدد دیافراگم این گوشی برابر f/1.9 بوده و از طرفی از سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز برخوردار است، اما از طرفی دیگر این گوشی فاقد قابلیت ضبط فیلم با دقت 4K بوده که مسلما این گوشی را از رقابت جدی با گوشی‌های بالارده باز می‌دارد.

gsmarena_003

نسخه 2014 گوشی گلکسی A5 از نظر ویژگی‌های سخت افزاری دارای محدودیت‌های زیادی بود و البته آن دستگاه از نظر قیمتی نیز برای خریداران بسیار مقرون به صرفه تمام می‌شد. اما داستان برای نسخه 2016 این گوشی کاملا متفاوت می‌باشد. در واقع نگارش جدید گوشی گلکسی A5 دارای نمایشگری بسیار باکیفیت‌تر از گذشته بوده و در کنار آن از نظر قدرت سخت افزاری و تراشه نیز پیشرفت کرده است. در کنار آن دارای دوربین اصلی بسیار قوی‌تر بوده و علاوه بر آنها نیز دارای قابلیت Samsung Pay می‌باشد که تمامی این موارد به این گوشی، ظاهری بسیار جدی می‌بخشد.

gsmarena_004

در نهایت باید گفت که نسخه 2016 گوشی گلکسی A5 سامسونگ در سطح گوشی‌های میان‌رده حرفه‌ای قرار می‌گیرد و می‌توانید در زمینه ویژگی‌های نرم افزاری و حتی سخت افزاری به سادگی با نسل قبلی گوشی‌های سری اس سامسونگ رقابت جدی داشته باشد. به منظور بررسی گوشی گلکسی A5 جدید سامسونگ و البته بررسی و تست تمامی جوانب آن در ادامه با ما همراه باشید؛

محتویات درون جعبه

در درون جعبه خرده فروشی نسخه 2016 گوشی گلکسی A5 سامسونگ، تمامی حداقل موارد مورد نیاز موجود می‌باشد.

gsmarena_019

حتی جالب است بدانید که علاوه بر کابل استاندارد microUSB 2.0، در این بسته شاهد حضور یک آداپتور شارژ سریع (Fast Charger) با مشخصات 15 وات می‌باشیم. در کنار آن یک جفت هدفون استاندارد شرکت سامسونگ نیز در این بسته وجود دارد که به طور پیشفرض دارای سه دکمه فیزیکی می‌باشد.

gsmarena_020

ظاهر و ابعاد گوشی

نسخه 2015 گلکسی A5 سامسونگ دارای ابعاد دقیقی معادل 144.8 × 71 × 7.3 میلی‌متر بوده و در کنار آن جالب است بدانید که این دستگاه 155 گرم وزن دارد. با توجه به موارد ذکر شده بهتر است بدانید که این گوشی بزرگتر و سنگین‌تر از گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ بوده و البته وزن دستگاه از جمله بزرگترین اختلافات این دو می‌باشد. (سنگینی گلکسی اس 6 برابر 138 گرم می‌باشد). البته می‌بایست به این نکته نیز توجه کنیم که نمایشگر گوشی گلکسی A5 جدید به میزان 0.1 اینچ بزرگتر می‌باشد. این میزان اختلاف بزرگی نمایشگر، 4 درصد از سطح از این گوشی را اشغال کرده است.

gsmarena_005

طراحی و کیفیت ساخت

مطمئنا بهترین و جذاب‌ترین بخش این گوشی مربوط به فریم فلزی و البته پنل‌های شیشه‌ای گوریلا گلس بسیار مستحکم آن می‌شود. در واقع وجود این چنین ویژگی‌هایی در یک گوشی میان‌رده، از آن یک دستگاه بسیار رویایی خواهد ساخت. از طرفی اگر این موارد همراه با طراحی بسیار لوکس و زیبایی باشد، مسلما ظاهر شیفته کننده‌ای را به دستگاه خواهد بخشید. پس بهتر است بدانید که نسخه 2016 گلکسی A5 سامسونگ دارای تمامی این قابلیت‌ها می‌باشد.

gsmarena_002

حاشیه دور نمایشگر گوشی بسیار کم بوده و از طرفی فریم فلزی آن نیز بسیار خوب برش خورده است. در واقع طراحان آن در تولید این گوشی بسیار تلاش کرده‌اند تا به هیچ وجه در هنگام در دست گرفتن گوشی، احتمال سر خوردن آن از دست به شرکت کاهش یابد. در هنگام در دست گرفتن گوشی، حس بسیار لذت بخش و خوبی به کاربر منتقل می‌شود، البته از گوشی با این ابعاد انتظار می‌رفت که دارای میزان وزن و سنگینی کمتری باشد. البته این مورد نیز یک حالت کاملا سلیقه‌ای بوده و یک امتیاز مثبت یا منفی تلقی نمی‌شود.

gsmarena_021

دو مورد هستند که در باره این گوشی و نسخه 2014 آن تمایز ایجاد خواهند کرد. مورد اول مربوط به نمایشگر این دو گوشی می‌شود که البته صفحه نمایش نسخه جدیدتر بسیار شارپ و واضح‌تر است زیرا نسخه قبلی دارای دقت تصویر اچ‌دی بود اما این گوشی دارای رزولوشن فول اچ‌دی می‌باشد (البته به میزان بسیار کمی در ابعاد نمایشگر نیز تفاوت وجود دارد). مورد دوم مربوط به کلید فیزیکی هوم دو گوشی بوده که هم اینک در نسخه جدیدتر این کلید در زیر خود مجهز به حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت می‌باشد.

gsmarena_022

در کنار کلید فیزیکی هوم گوشی و در دو طرف آن دو کلید لمسی خازنی App Switcher (جابه‌جایی میان برنامه‌ها) و Back (بازگشت) وجود دارد. خوشبختانه نور پس زمینه این دو کلید بعد از مدت زمانی محدود خاموش شده نمایی یک دست به این فضا می‌بخشند.

gsmarena_004

در بالای نمایشگر گوشی شاهد حضور یک دوربین سلفی با دقت حسگر 5 مگاپیکسلی هستیم که البته در این نسخه، میزان گشودگی دیافراگم افزایش یافته و بازتر گشته است (f/2.2 در نسخه قبلی جای خود را به لنزی با عدد دیافراگم f/1.9 داده است). مسلما این موضوع به عکاسی هر چه بهتر در محیط‌های کم نور کمک خواهد کرد.

gsmarena_003

گوشه‌های گرد شده لایه شیشه‌ای گوریلا گلس نسل چهار موجود در بخش قدامی و خلفی این گوشی، ظاهر بسیار لوکسی را به گوشی بخشیده‌اند و از طرفی در دست گرفتن آن را نیز بسیار لذت بخش‌تر کرده‌اند. این همان حسی است که در هنگام در دست گرفتن گوشی گلکسی اس 6 تجربه خواهید کرد.

در کناره سمت راست گوشی شاهد حضور کلید فیزیکی پاور گوشی به همراه پوششی هستیم که از دو شیار مربوط به سیم کارت‌هایی با ابعاد نانو و کارت حافظه جانبی محافظت می‌کند.

gsmarena_008 gsmarena_009

در کناره سمت چپ گوشی نیز شاهد حضور کلیدهای کنترل صدای دستگاه می‌باشیم.

gsmarena_010 gsmarena_011

نسخه تحت بررسی ما مربوط به مدل دو سیم کارت این گوشی می‌شود. البته بهتر است بدانید که نسخه دو سیم کارت این گوشی دارای قابلیت هیبریدی است. به این معنا که شیار سیم کارت دوم با شیار کارت حافظه جانبی دستگاه مشترک بوده و این به آن معناست که در یک زمان تنها می‌توانید از یکی از این قابلیت‌ها استفاده نمایید. در واقع اگر می‌خواهید از ویژگی دو سیم کارت این گوشی استفاده کنید، می‌بایست قید بهره‌مندی از قابلیت وجود کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی را بزنید. البته جالب است بدانید که نسخه از گوشی گلکسی A5 جدید نیز وجود دارد (با نام مدل SM-510FD) که شیار سیم کارت اول و کارت حافظه جانبی مشترک بوده و شیار سیم کارت دوم مجزا از آنها می‌باشد.

gsmarena_016

بخش خلفی گوشی بسیار زیبا و لوکس است. زیرا یک لایه شیشه که دارای بافت‌های بسیار ریزی ‌می‌باشد، بر روی آن قرار داده شده است. قاب پشتی این گوشی در نسخه‌های مختلف این گوشی دارای مدل‌های رنگی مختلفی می‌باشد. نسخه‌های رنگی مشکی و سفید و طلائی و صورتی از این دسته می‌باشند. این در حالی است که بجز نسخه سفید رنگ، دیگر مدل‌های آن در بخش جلویی گوشی دارای پنلی با رنگ مشکی می‌باشند.

gsmarena_017

شاید دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی به پای دوربین اصلی گلکسی اس 6 نرسیده و حسگر درون آنها کاملا متفاوت باشد اما در طرف دیگر این گوشی همانند گلکسی اس 6 دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر بوده و دارای لنزی با عدد دیافراگم f/1.9 می‌باشد. در این بخش و درست در کنار لنز دوربین اصلی، یک عدد فلاش LED نیز قرار گرفته است. از طرفی بر خلاف گلکسی اس 6، این گوشی در این بخش فاقد حسگرهای سنجش ضربان قلب و SpO2 می‌باشد.

gsmarena_018

بخش تحتانی این گوشی میزبان یک درگاه استاندارد microUSB 2.0 می‌باشد. از طرفی بلندگوی گوشی نیز در پشت حفره‌های فلزی دریل شده موجود در این بخش پنهان گشته است. در این بخش شاهد حضور میکروفون اصلی دستگاه نیز می‌باشیم.

gsmarena_015 gsmarena_014

البته یک میکروفون دیگر نیز در بخش فوقانی دستگاه قرار گرفته است که به منظور حذف صدای نویز محیط و همچنین ضبط استریو فیلم‌ها به کار گرفته می‌شوند.

gsmarena_013 gsmarena_012

نسخه 2016 گوشی گلکسی A5 سامسونگ بسیار زیبا و لوکس و خوش ساخت است. به خاطر بعضی دلایل، ما این گوشی را از گلکسی اس 6، جذاب‌تر می‌دانیم.

نمایشگر

نسخه 2016 گوشی هوشمند گلکسی A5 سامسونگ دارای نمایشگری از نوع سوپرامولد است. ای صفحه نمایش دارای ابعاد 5.2 اینچ بوده و دقت تصویری برابر با 1080p را ارائه می‌دهد. این در حالی است که این میزان در گوشی گلکسی اس 6 برابر با 5.1 اینچ و البته دقت تصویر بسیار بالاتر QHD می‌باشد.

gsmarena _001

یک مورد خاص که در هنگام بررسی نمایشگر این گوشی شاهد آن بودیم مربوط به روشن و خاموش شدن بسیار سریع (flicker) صفحه نمایش این دستگاه است که البته بسیار ناچیز است. این پدیده اغلب در پنل‌های نمایشی امولد و حتی در بعضی از LCD‌ها نیز دیده می‌شود. اما این مورد در گوشی گلکسی A5 جدید سامسونگ بیشتر نمایان است. شاید با چشم غیر مسلح این مورد خیلی آشکار نباشد اما در کل بهتر است بدانید که این مشکل اثر خیلی خاصی بر روی نمایش اطلاعات بر روی نمایشگر گوشی نمی‌گذارد و در واقع مورد نگران کننده‌ای نمی‌باشد. البته ممکن است بعضی از کاربران در حین کار کردن با گوشی و به همین دلیل دچار سردرد شوند. از طرفی با بیشتر کردن روشنایی نمایشگر گوشی، این مشکل ناپدید خواهد شد. در واقع این پدیده زمانی پدیدار می‌شود که حداکثر روشنایی نمایشگر بر روی عددهایی بالاتر از 40 درصد تنظیم شده باشد.

gsmarena_001

نمایشگر نسخه 2016 گوشی گلکسی A5 سامسونگ قادر است روشنایی خود را در تاریک‌ترین حالت از عدد 2.1 نیت (مناسب برای مطالعه در حین شب و تاریکی) تا میزان بسیار بالایی تغییر دهد. در واقع در حالت دستی، حداکثر میزان روشنایی نمایشگر این گوشی می‌تواند بر روی عدد 420 نیت قرار گیرد. البته جالب است بدانید که اگر تنظیم روشنایی بر روی حالت خودکار قرار گرفته و در یک فضای باز قرار گیرید، این میزان ممکن است تا میزان بسیار زیاد 600 نیت افزایش یابد.

Untitled

در تست مربوط به میزان خوانایی نمایشگر گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب، این گوشی توانست امتیازات بسیار خوبی را از آن خود کند. در واقع در حالت دستی، میزان روشنایی برای خواندن یک متن بسیار رضایت‌بخش است، حال اگر این عدد بر روی حالت خودکار قرار گیرد، مسلما بسیار بهتر خواهد بود.

Untitled

گوشی گلکسی A5 جدید سامسونگ فاقد قابلیت نرم افزاری Display mode است که اغلب در دیگر گوشی‌های این شرکت قابل مشاهده می‌باشد. البته شما به این مورد نیاز پیدا نکرده و در واقع جای خالی آن را احساس نخواهید کرد. زیرا نمایشگر این گوشی بسیار خوب تنظیم شده و در حقیقت یکی از دقیق‌ترین نمایشگر‌ها در زمینه تولید و نمایش رنگ‌ها می‌باشد.

قابلیت‌های ارتباطی

نسخه 2016 گلکسی A5 سامسونگ دارای نسخه‌های تک و دو سیم کارت می‌باشد. بسته به محل عرضه هر یک از نسخه‌ها، می‌توانید آنها را خریداری نمایید. از طرفی این گوشی دارای ویژگی LTE Cat. 6 به منظور رد و بدل کردن بسیار سریع اطلاعات نیز می‌باشد. از نظر قابلیت‌های ارتباطی نزدیک برد این گوشی به وای‌فای با استاندارد a/b/g/n مجهز شده است که البته در این بخش خبری از استاندارد 802.11ac نمی‌باشد. از طرفی این گوشی دارای نسخه 4.1 بلوتوث به همراه +ANT (به جهت ارتباط با گجت‌ها ورزشی و سلامتی با کمترین میزان مصرف انرژی) نیز می‌باشد. علاوه بر آن این گوشی دارای قابلیت‌های NFC و MST (تکنولوژی سامسونگ به جهت خواندن اطلاعات مربوط به قطعات مغناطیسی موجود در کارت‌ها اعتباری) برای استفاده در ویژگی Samsung Pay نیز می‌باشد. این ویژگی‌ها با حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت گوشی یکی شده‌اند و کاربر می‌تواند به سادگی اقدام به پرداخت الکترونیکی در محل‌های پرداخت تعیین شده نماید. درگاه استاندارد microUSB 2.0 این گوشی فاقد قابلیت MHL می‌باشد اما از ویژگی پرطرفدار USB On-The-Go (به جهت پشتیبانی از لوازم جانبی همانند کیبورد و موس  و یا حافظه فلش) پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر آن این درگاه از تکنولوژی شارژ سریع Quick Charge 2.0 نیز پشتیبانی کرده و البته متاسفانه هیچ گونه فناوری مربوط به شارژ بی‌سیم دستگاه در این گوشی یافت نمی‌شود. در کنار آن این گوشی دارای سخت افزار مربوط به رادیو FM نیز بوده که البته این ویژگی هم اینک در بسیاری از گوشی‌های حرفه‌ای و بالارده موجود در بازار فراموش شده است.

باتری

این گوشی دارای یک باتری با ظرفیت 2,900 میلی‌آمپر ساعت می‌باشد که با توجه به ابعاد نمایشگر و دقت تصویر آن بسیار راضی کننده خواهد بود. البته می‌بایست به این نکته نیز توجه کرد که میزان ظرفیت باتری گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ برابر با 2,550 میلی‌آمپر ساعت می‌باشد.

برنامه Smart Manager در زمینه مصرف انرژی باتری توسط برنامه‌های موجود در گوشی فعالیت داشته و تمامی اپلیکیشن‌های موجود در دستگاه را تحت نظر قرار خواهد داد. از طرفی فعالیت هر یک از آنها را با در نظر گرفتن آمار مصرفی آنها بهینه سازی خواهد نمود (در واقع ز مصرف و هدر دادن انرژی باتری گوشی به صورت اتفاقی جلوگیری خواهد کرد). در این سرویس دو حالت متفاوت با نام‌های Power saving mode و Ultra power saving mode وجود دارند. با فعال سازی هر یک از آنها، میزان صرفه جویی در مصرف انرژی را به صورت زنده خواهید دید و می‌توانید به سادگی در این مورد تصمیم درستی بگیرید.

به دلیل وجود نمایشگری با دقت متوسط، باتری نسبتا بزرگ و همچنین تراشه‌ای نه چندان پرمصرف، این گوشی توانست در تست‌های مربوط به باتری گوشی‌ها، امتیازات بسیار خوبی را از آن خود نماید. در واقع امتیاز کلی این گوشی زمانی که تنها یک سیم کارت در گوشی فعال بود، در این بخش برابر با 91 ساعت شد که بسیار عالی است. زمانی که دو سیم کارت را در گوشی قرار دادیم، این میزان به عدد 77 ساعت سقوط کرد. عملکرد گوشی در زمان تست مرحله‌ای باتری آن بسیار شگفت‌آور بود. در واقع با یکبار شارژ کامل گوشی می‌توانید به مدت 21 ساعت به مکالمه صوتی تحت شبکه 3G بپردازید. از طرفی این میزان برای وب‌گردی برابر با 10 ساعت خواهد بود. برای تماشای فیلم نیز شارژ باتری این گوشی به میزان 12 ساعت عمر خواهد کرد. در مقایسه با گلکسی اس 6، امتیاز کلی این گوشی بسیار بیشتر بود. این در حالی است که امتیاز‌های هر مرحله شباهت بسیار زیادی به موارد یافت شده در تست گلکسی اس 6 دارد.

galaxy-a5

لازم به ذکر است که در حین تست باتری از نسخه اسنپدراگون 615 گوشی گلکسی A5 استفاده کردیم. لازم به ذکر است که در تست‌های به عمل آمده بر روی این گوشی از میزان روشنایی نمایشگر 200 نیت استفاده کردیم.

رابط کاربری

نسخه 2016 گوشی گلکسی A5 سامسونگ به نگارش 5.1.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ مجهز گشته است. البته هم اینک بسیاری از گوشی‌های تولید شده از سوی این شرکت قرار است به نسخه 6.0 موسوم به مارشملو بروزرسانی گردند. از طرفی رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ، قابلیت‌های بسیار زیادی را به کاربر خود ارائه می‌دهد اما با این حال این رابط نرم افزاری فاقد بعضی ویژگی‌های کلیدی همچون برنامه میزان دسترسی اپلیکیشن‌های موجود در گوشی می‌باشد.

gsmare na_007

این گوشی دارای حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت بسیار پیشرفته‌ای می‌باشد. این قابلیت به منظور عبور کردن از صفحه لاک اسکرین یا همان قفل صفحه گوشی به خوبی قابل استفاده خواهد بود. کار کردن با آن بسیار راحت بوده و عملکرد آن بسیار سریع است (همانند حسگر اثر انگشت گلکسی اس 6). مخصوصا زمانی که می‌خواهید گوشی را از حالت صفحه خاموش، روشن نمایید شاهد سرعت بسیار بالای آن خواهید بود. در واقع تمامی این پروسه در کسری از ثانیه رخ خواهد داد. در حقیقت این موضوع از گوشی مزبور و حسگر آن، یک دستگاه بی‌نقص و عالی می‌سازد.

بخش صفحه اصلی این گوشی (یا همان هوم اسکرین) دارای طراحی معمولی و استاندارد رابط کاربری تاچ‌ویز می‌باشد. قاب‌های Briefing از جمله این موارد می‌باشد. قابلیت و سرویس Flipboard نیز در این بخش وجود دارد که البته در این نسخه کمی تغییر کرده است و البته در صورت عدم احساس نیاز می‌توانید آن را از این بخش حذف نمایید.

صفحه اعلانات (یا همان Notification area) در این گوشی دارای ردیفی از تاگل‌ها (آیکون‌های تنظیم سریع یک ویژگی) بوده و کلیدهای S Finder و Quick connect در این بخش به طور پیشفرض فعال هستند و در این ناحیه دیده می‌شوند. البته به منظور جلوگیری از شلوغ بود فضای این بخش می‌توانید این سرویس‌ها را غیر فعال و پنهان نمایید.

تم‌ها (Themes) در این رابط کاربری قابلیت جای گذاری داشته و در واقع این رابط کاربری به صورت کامل از آنها پشتیبانی می‌کند. مسلما این مورد یکی از شگفتی‌های سری A‌ گوشی‌های سامسونگ به حساب می‌آید. با استفاده از تم‌ها در این بخش می‌توانید نسبت به تغییر تصویر پس زمینه، آیکون‌ها و همچنین ظاهر بعضی از اپلیکیشن‌های پیشفرض اقدام نمایید.

این گوشی دارای تعدادی از برنامه‌ها است که به طور پیشفرض بر روی دستگاه نصب شده‌اند. البته به همین دلیل است که فضای داخلی حافظه گوشی کاهش یافته است. در واقع از میزان حافظه داخلی 16 گیگابایتی این گوشی، کاربر تنها می‌تواند از 11 گیگابایت آنها استفاده نماید. البته این میزان ممکن است در بعضی مناطق عرضه شده کمتر یا بیشتر باشد. البته قابلیت جای گذاری کارت حافظه جانبی، یک خبر بسیار خوب برای علاقه‌مندان به این گوشی می‌باشد.

این گوشی مجهز به سرویس بسیار کاربردی Split Screen Multitasking (به منظور کار کردن همزمان با چندین برنامه در یک صفحه نمایش) می‌باشد. البته همان طور که می‌دانید مسلما این ویژگی در یک نمایشگر بزرگتر مانند تبلت یا فبلت مناسبتر خواهد بود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید به صورت همزمان با دو دوست خود چت نمایید و یا زمانی که یک سند یا کتابی را باز کرده‌اید، متنی دیگر را در برنامه ایمیل خود تایپ کنید. البته تمامی برنامه‌های موجود در این گوشی از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. اما با این حال بسیاری از برنامه‌های کلیدی، این ویژگی را پوشش خواهند داد. بهتر است بدانید که در این گوشی از قابلیت شناور سازی یک پنجره یا برنامه (floating window) خبری نخواهد بود و به این ویژگی دسترسی نخواهید داشت.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت افزاری

همان طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، گوشی گلکسی A5 جدید سامسونگ (نسخه تحت بررسی ما) دارای تراشه اسنپدراگون 615 می‌باشد. این چیپ در بخش CPU خود دارای هشت هسته کورتکس A53 بوده و میزان حافظه RAM دو گیگابایت نیز آن را همراهی می‌کند. البته واحد گرافیکی این تراشه، آدرنو 405 نام دارد که در مقایسه با قیمت نهایی گوشی، خیلی مناسب کاربران نبوده و نمی‌تواند بازی‌های سنگین و گرافیکی و سه بعدی را بصورت روان اجرا نماید. البته همان طور که گفته شد این گوشی دارای نسخه دیگری از نظر سخت افزاری نیز هست که تراشه اگزینوس 7580 در آن قرار دارد. این تراشه شباهت بسیار زیادی به چیپ گفته شده داشته و دارای همان هشت هسته کورتکس A53 می‌باشد. اما واحد گرافیکی این تراشه Mali T720MP نام دارد. البته این مدل از گوشی، دستگاهی نیست که آن را بررسی کرده باشیم. در ادامه به منظور بررسی بنچمارک‌های نسخه اسنپدراگون 615 نگارش 2016 گوشی گلکسی A5 سامسونگ با ما همراه باشید.

gsmarena_006

گلکسی A5 (چپ) در کنار گلکسی اس 6 سامسونگ

در ابتدا به سراغ تست بسیار مشهور آنتوتو 5 رفتیم که یک بنچمارک ترکیبی به حساب آمده و تمامی بخش های سخت افزاری گوشی را تحت بررسی خود قرار می‌دهد. با نگاهی به نتایج متوجه می‌شویم که نسخه 2016 این گوشی به شکلی بسیار مناسب نسبت به نسخه قبلی (مجهز به تراشه اسنپدراگون 410) از نظر سخت افزاری بهبود یافته است. البته این گوشی از نظر قیمتی دارای رقبای بسیار سرسختی حتی از سوی شیائومی است که بعضی از آنها حتی دارای تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون 800 می‌باشند! از طرفی بهتر است بدانید که گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی که دارای تراشه جدیدتر اسنپدراگون 617 است توانست امتیاز بسیار بهتری را در این بخش کسب نماید.

Untitled

در ادامه به سراغ تست و بنچمارک بیس مارک رفتیم. در این تست نیز نسخه 2016 گلکسی A5 توانست از مدل پیشین خود پیشی بگیرد اما در مقایسه با گوشی‌های ارزن قیمت‌تر نتوانست نتیجه خوبی را از آن خود کند.

Untitled

در ادامه به سراغ بررسی عملکرد خام CPU تراشه موجود در این گوشی رفتیم. در تست گک بنچ، گوشی گلکسی A5 نتیجه بسیار خوبی را به ثبت رساند. هر چند در بالای جدول، گوشی‌هایی قرار دارند که از تراشه‌های بسیار قدرتمندی برخوردار می‌باشند. در ادامه و در تست‌های تک و چند هسته‌ای این گوشی نیز شاهد نتایج خوبی بودیم. جالب اینجاست که گلکسی A5 جدید توانست در بخش چند هسته‌ای حتی از گوشی نماینده شیائومی نیز پیشی بگیرد.

Untitled 2 3

در ادامه کار به سراغ بررسی واحد گرافیکی تراشه موجود در این گوشی رفتیم. نسبت به واحد گرافیکی نسل قبلی گلکسی A5، نسخه جدید از 50 تا 100 در عملکرد خود بهینه سازی شده و انتظار داشتیم که نتایج خوبی را در این بخش کسب کند. اما با مشاهده امتیازات بدست آمده دیدیم که واحد گرافیکی آدرنو 405 موجود در این گوشی حتی نتوانست امتیازاتی در خور خود کسب کند و حتی از گوشی OnePlus X که دارای واحد ضعیفتر آدرنو 330 است نیز پایین‌تر بوده و تقریبا نیمی از عملکرد آن را ارائه می‌دهد.

3 4 5

در نهایت باید گفت که نسخه 2016 گلکسی A5 سامسونگ، از نظر سخت افزاری یک بروزرسانی بسیار بزرگ و عالی نسبت به نسل پیشین خود به حساب می‌آید. شاید نتوانید با استفاده از این گوشی به طور کامل از اجرای بسیار روان بازی‌های سنگین و گرافیکی لذت ببرید ولی مسلما مشکل بزرگتر این است که با پرداخت این مقدار هزینه، گوشی‌ بسیار خوب و مقرون به صرفه‌ای را از این نظر خریداری نکرده‌اید. زیرا با پرداخت این میزان هزینه می‌توانستید یک گوشی با تراشه بسیار قدرتمندتر اسنپدراگون 808 را خریداری نمایید. گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی که از تراشه اسنپدراگون 617 استفاده می‌کند نیز به همین موضوع دچار است. البته این موضوع را نمی‌توان بهانه قرار داد زیرا شرکت‌های ال‌جی و شیائومی و یا وان پلاس برای حل این مشکل راه کار‌های بسیار خوبی را در نظر گرفته‌اند.

برنامه‌های دفترچه تلفن و شماره‌گیری

همانطور که گفته شد، گوشی گلکسی A5 جدید سامسونگ دارای نسخه‌های تک و دو سیم کارت می‌باشد. با استفاده از سرویس SIM card manager موجود در این گوشی می‌توانید در مورد عملکرد سیم کارت‌های موجود در گوشی تصمیم گرفته و ترجیح دهید که کدام سیم کارت برای برقراری مکالمه صوتی، ارسال پیام یا رد و بدل کردن اطلاعات و دیتا مورد استفاده قرار گیرد. این گوشی (تحت بررسی ما)، یک دستگاه دو سیم کارت است که البته هر دو سیم کارت به طور هم زمان آماده به کار می‌باشند. از طرفی اگر بر روی یکی از سیم کارت‌های شما تماسی بر قرار گردد، سیم کارت دیگر به طور خودکار دور از دسترس خواهد بود و دیگر کسی نمی‌تواند با آن تماس بر قرار نماید. البته با استفاده از قابلیت فوروارد کردن تماس‌ها این مشکل قابل حل خواهد بود.

در بخش شماره‌گیری این گوشی شاهد حضور دو کلید سبز برای بر قراری تماس هستید که مربوط به هر کدام از دو سیم کارت گوشی می‌شود. بنابراین امکان ایجاد تماس با هر کدام از آنها به طور انتخابی وجود دارد. لیست تاریخچه تماس گوشی نیز می‌تواند بر اساس تماس‌های هر یک از سیم کارت‌ها و حتی تماس‌های از دست رفته یا صرف نظر شده، فیلتر یا اَلَک شود.

در سرویس Do Not Disturb موجود در این گوشی، می‌توانید با استفاده از تقویم موجود در این بخش، گوشی خود را در زمان‌های تعیین شده به حالت بی‌صدا در آورده و تمامی اعلانات جدید را به این شکل ساکت سازید. در زمان فعال بودن این سرویس، تنها اعلانات بسیار ضروری تحت توجه قرار گرفته و اولویت قرار داده می‌شوند. البته این اولویت را خود شما در تنظیمات مربوطه تعیین خواهید کرد. در بخش اولویت‌ها می‌توانید از مخاطبین خاص خود گرفته تا یادآورها و حتی برنامه‌های خاصی را در این لیست قرار دهید.

صفحه کلید مجازی

این گوشی از کیبورد مجازی بروز شده رابط کاربری سامسونگ استفاده می‌نماید. این برنامه هم اینک دارای قابلیت‌های بسیار زیادی بوده و در کنار تمامی این موارد شاهد حضور ردیف اعداد در بخش بالایی آن می‌باشیم. در بخش بالاتر از اعداد نیز ردیفی به منظور پیشنهاد کلمات وجود دارد و هر کلید نیز دارای کاراکتری ثانویه می‌باشد که با فشار طولانی مدت روی هر کدام از آنها فعال خواهد شد.

اگر فکر می‌کنید که صفحه کلید مجازی موجود در این گوشی خیلی بلند بوده و بیشتر فضای نمایشگر را اشغال می‌کند می‌توانید از قابلیت جالب آن استفاده کرده و ابعاد آن را به سادگی کاهش دهید. از طرفی امکان افزایش سایز آن نیز وجود دارد. به نظرمان ابعاد کوچک کلید Space، یکی از معایب این صفحه کلید مجازی به حساب می‌آید.

ویژگی‌های swipe input و My Hot Keys (عبارات خاصی که با فشار طولانی مدت بر روی یکی از اعداد قابل درج خواهد بود و البته تنظیمات آن قبلا می‌بایست توسط کاربر دستکاری شده باشد) به همراه voice dictation از جمله دیگر سرویس‌های این برنامه می‌باشد.

دیگر برنامه‌های پیشفرض موجود در گوشی

سامسونگ در این گوشی پوشه‌ای به نام Microsoft app را قرار داده است که با گشودن آن شاهد قرار گیری یکسری از برنامه‌های کاربردی شرکت مایکروسافت هستیم. اپلیکیشن‌های ورد، اکسل، پاور پوینت، وان نوت و اسکایپ از آن جمله می‌باشند. البته لازم به ذکر است که تمامی این موارد تنها آیکون برنامه‌ها بوده و برای استفاده از آنها می‌بایست آنها را از Galaxy Apps دانلود نمایید (خوشبختانه در صورت عدم نیاز هر کدام از آنها به دلیل عدم وجودشان، هیچ فضای خاصی اشغال نشده است).

این گوشی دارای برنامه Drive کمپانی گوگل نیز هست که به طور پیشفرض بر روی دستگاه نصب شده است. اگرچه برنامه ویرایشگر اسناد این طور نبوده و نصب نمی‌باشد. البته امکان دانلود و نصب رایگان آن وجود دارد.

این گوشی دارای برنامه مرورگر مخصوص به شرکت سامسونگ بوده که دارای بخشی به منظور ورود می‌باشد. در این بخش از کاربر پسورد خواسته می‌شود که البته کاربر می‌تواند درست همانند زمان باز کردن قفل گوشی، بوسیله حسگر اثر انگشت دستگاه، آن را بگشاید.

برنامه S Health نیز در این گوشی وجود دارد که البته به دلیل عدم وجود حسگرهای پیشرفته در این گوشی (مانند سنجشگر ضربان قلب و SPO2) تقریبا و عملا بدون استفاده خواهد ماند. اما با این حال این برنامه می‌تواند میزان پیاده روی و همچنین دویدن و دوچرخه‌سواری شما را دنبال کرده و آنها را محاسبه نماید. از طرفی امکان درج میزان مصرف غذاها و دیگر موارد این چنینی نیز در این برنامه وجود دارد.

برنامه Smart Manager یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پیشفرض موجود در این گوشی است که بر روی بسیاری از بخش‌های کلیدی و مهم گوشی نظارت دارد. میزان مصرف انرژی باتری، RAM گوشی، حافظه داخلی و امنیت دستگاه از جمله این موارد می‌باشند. از طرفی این برنامه امکان دسترسی کاربر به جهت کاستن از فعالیت برنامه‌های مزبور را نیز داده تا از ایجاد ضرر به این گونه بخش‌ها جلوگیری به عمل آید.

در زبانه Device Security موجود در این گوشی می‌توانید سرویس KNOX این دستگاه را فعال نمایید. این برنامه به منظور امنیت بیشتر دستگاه در برابر دزدیده شدن و هر گونه حمله به گوشی یا سیستم عامل آن طراحی گردیده است که البته در صورت فعال بودن آن، گذشتن از سد امنیتی بیشتر طول خواهد کشید. جستجوی بدافزارها از جمله دیگر فعالیت‌های این برنامه می‌باشد. از طرفی برنامه My KNOX موجود در این گوشی این اجازه را می‌دهد که با بوجود آوردن فضایی خاص در گوشی، برنامه‌های شخصی و کاری خود را از یکدیگر جدا نمایید.

gsmarena_046

برنامه My Files، اپلیکیشن مرورگری فایل‌های پیشفرض موجود در این گوشی می‌باشد. برنامه Google Drive با این برنامه یکپارچه شده است. در این برنامه امکان ZIP کردن پوشه‌ها وجود داشته و البته با استفاده از این قابلیت‌ می‌توانید به سادگی فایل‌های بسیار زیادی را در یک تک فایل ارسال نموده و به اشتراک گذارید.

با استفاده از برنامه Smart Switch موجود در این گوشی، می‌توانید اطلاعات خود را از گوشی‌ دیگری، به این گوشی منتقل نمایید. شاید در کل تنها یک بار از این برنامه استفاده نمایید. اما با این حال این برنامه در آن زمان بسیار کاربردی خواهد بود. از طریق این برنامه می‌توانید به سادگی اطلاعات خود را از گوشی‌های اندروید، iOS و یا بلک بری به این گوشی منتقل نمایید. برای iOS، این برنامه از فضای ابری iCloud استفاده خواهد نمود. برای دیگر پلتفرم‌ها این برنامه از طریق بی‌سیم یا با استفاده از کابل USB عمل خواهد کرد که البته بسیار سریع‌تر خواهد بود.

در نهایت برنامه Galaxy Apps در این گوشی وجود دارد که به عنوان فروشگاه اختصاصی برنامه‌های شرکت سامسونگ تلقی می‌شود. در بخش Galaxy Essentials این برنامه می‌توانید ابزار‌های بسیار مفیدی را بیابید (همانند حالت دسترسی بچه‌ها) اما برای خرید معمولی از فروشگاه و حتی دانلود ساده و راحت اپلیکیشن‌ها شاید بهتر باشد به برنامه بسیار باارزش Google Play نیز سری بزنید.

برنامه گالری

در رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ، تصاویر بر اساس زمان مرتب خواهند شد. اما در عین حال امکان تغییر آنها به نمایش آلبوم‌ها در حالت پوشه‌ای نیز وجود دارد. گزینه‌هایی به منظور به اشتراک گذاری تصاویر نیز وجود دارد که پرینت بی‌سیم، Android Beam و همچنین Wi-Fi Direct از جمله این موارد می‌باشند. بهتر است بدانید که در این بخش خبری از سرویس DLNA نمی‌باشد (و البته هیچ راهی دیگری نیز به جهت ارسال و نمایش تصاویر در تلویزیون وجود ندارد).

برنامه ویرایشگر تصویر این اپلیکیشن دارای ابزارهای بسیار زیادی می‌باشد. از برش ساده تصاویر گرفته تا ایجاد کلاژ، یا دیگر موارد پیشرفته‌تر از جمله این دسته می‌باشند (مثل تصحیح تصاویر و درج افکت‌های مختلف در کنار نقاشی کردن بر روی تصاویر). با استفاده از یکی دیگر از ابزارهای موجود در این بخش می‌توانید تصاویر مختلف را به یکدیگر متصل نموده و یک تصویر انیمیشنی با فرمت GIF ایجاد نمایید.

موزیک پلیر

این گوشی دارای برنامه پخش کننده موزیک بسیار پیشرفته شرکت سامسونگ نیز می‌باشد. در درون این برنامه شاهد قرار گیری ابزار SoundAlive هستیم که بوسیله رابط کاربری بسیار زیبای خود، می‌توان از طریق آن به تنظیم اکولایزر این پلیر اقدام کرد. از جهاتی این برنامه دارای یک اکولایزر هفت بانده برای کاربران حرفه‌ای‌تر نیز می‌باشد.

ایجاد تطابق اصوات در این گوشی کار بسیار ساده‌ای بوده و تنها کافیست از سرویس EQ آن استفاده نمایید. در طی این پروسه، برنامه اصوات مختلفی با فرکانس‌های متفاوت را بر روی هدفون شما پخش خواهد کرد و از شما در مورد شنواییتان خواهد پرسید. از طرفی با استفاده از سرویس Smart Volume، بلندی صدای موزیک‌های مختلف که از منابع مختلفی پخش‌ می‌شوند به طور خودکار قابل تطبیق و تنظیم خواهد بود. این برنامه دارای رابط کاربری و ظاهر بسیار ساده‌ای بوده و تقریبا تمامی ابزارهای کاربردی آن بر روی صفحه در حال پخش (Now Playing) قابل مشاهده خواهد بود. امکان انتخاب آهنگ‌ها از طریق پوشه‌ها نیز وجود دارد.

رادیو FM

این گوشی به طور پیشفرض دارای رادیو FM نیز می‌باشد (موردی که در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار قابل مشاهده نمی‌باشد) که البته دارای قابلیت‌های بسیار کاربردی همانند ضبط اصوات و کانال‌های آن نیز هست (گرچه این مورد در نسخه بعضی از منطقه‌ها غیر فعال می‌باشد). با این وجود در این برنامه خبری از ویژگی RDS نبوده و به همین دلیل برنامه نمی‌تواند نام و اطلاعات مربوط به ایستگاه‌های رادیویی را به نمایش بگذارد.

ویدئو پلیر

برنامه پخش کننده فایل‌های ویدئویی موجود در این گوشی تنها اپلیکیشنی در این دستگاه است که می‌تواند در یک پنجره شناور باز گردد. این قابلیت قبلا در گوشی گلکسی اس 3 سامسونگ قابل مشاهده بود. پشتیبانی از درج و نمایش زیر نویس بر روی نمایشگر گوشی از دیگر قابلیت‌های کاربردی این برنامه می‌باشد. از طرفی این برنامه دارای قابلیت‌هایی به منظور تغییر ظاهر آنها نیز می‌باشد. اگر تنها می‌خواهید به موزیک یک موزیک ویدئو گوش فرا دهید، این امکان از طریق این برنامه فراهم شده است. علاوه بر آن اگر صاحب یک بلندگوی بلوتوثی نیز باشید، با استفاده از این برنامه می‌توانید با آن ارتباط برقرار کرده و موزیک‌های خود را بر روی آن پخش کنید.

یک سرویس دیگر به نام Editor یا همان ویرایشگر نیز در این برنامه وجود دارد که البته کمی در مورد اسم آن اغراق شده است زیرا تنها قادر به برش فیلم‌ها و کلیپ‌ها خواهد بود. در این برنامه نیز خبری از سرویس DLNA یا هیچ گونه سرویس بی‌سیم دیگری به منظور ارسال و نمایش فیلم‌ها بر روی نمایشگر بزرگتر نیست. البته این مورد در زمینه کابلی و با سیم نیز امکان پذیر نخواهد بود.

کیفیت صدای خروجی گوشی

در اولین بخش تست مربوط به صدا، این گوشی را یک پخش کننده خارجی متصل نمودیم و شاهد کسب امتیازات بسیار خوبی توسط گلکسی A5 جدید سامسونگ بودیم. در واقع صدای خروجی این گوشی در این حالت بسیار شفاف بود. در حقیقت این گوشی توانست در تمامی سطوح امتیازات بسیار رضایت بخشی را از آن خود کند. در کنار عملکرد خوب گوشی در این بخش، میزان بلندی صدای نیز در حد بسیار خوبی قرار دارد. در ادامه کار و زمانی که گوشی را به یک جفت هدفون استاندارد این تست متصل کردیم، شفافیت صدای قبلی دچار کاستی شد. بلندی صدای گوشی نیز در حد متوسط و میانگینی قرار گرفت. در نهایت باید گفت که با اینکه عملکرد آن کمی در این بخش افت کرد اما هنوز هم قابل تحسین می‌باشد.

Untitled

دوربین

ماژول دوربین اصلی گوشی گلکسی A5 جدید سامسونگ شباهت بسیار زیادی به گوشی گلکسی اس 6 این کمپانی دارد. دقت حسگر موجود در دوربین اصلی این گوشی برابر 13 مگاپیکسل است که نسبت به گلکسی اس 6 میزان کمتری به حساب می‌آید. از طرفی نسبت حسگر آن نیز چهار به سه می‌باشد (در اس 6 این میزان برابر 16 به 9 است). علاوه بر آن این گوشی دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز بوده و عدد دیافراگم آن نیز معادل f/1.9 می‌باشد که بسیار فوق العاده است. درست همانند گوشی گلکسی اس 6، در این دستگاه نیز با دو بار لمس متوالی و سریع کلید هوم گوشی می‌توانید به سرعت برنامه دوربین گوشی را باز نموده و عکاسی نمایید.

gsmarena_008

برنامه دوربین پیشفرض این گوشی دارای بخشی به نام Pro mode است که شباهت بسیار زیادی به مورد یافت شده در گوشی گلکسی اس 6 ندارد. در واقع تنها موارد موجود در این بخش مربوط به تنظیمات تراز سفیدی، ایزو (میزان حساسیت سنسور) و همچنین میزان جبران نوردهی می‌شود. دیگر موارد موجود در بخش تنظیمات دوربین گوشی، همان مواردی ضروری و خاصی است که در دیگر گوشی نیز یافت می‌شود.

حالت HDR در این برنامه در بخشی جداگانه قرار داده شده است و دیگر همانند آنچه در گوشی اس 6 دیده می‌شود (وجود یک تاگل در بخش کناری نمایشگر)، نخواهد بود. این به آن معناست که دیگر خبری از حالت HDR Auto mode در این گوشی نخواهد بود. علاوه بر آن با استفاده از مود Anti-fog موجود در این بخش می‌توانید کاهش کنتراست ایجاد شده در آب و هوای مرطوب و مه‌آلود را تصحیح نمایید. میدان دید لنز 28 میلی‌متری دوربین این گوشی به اندازه گلکسی اس 6، دید بازی را برای کاربر فراهم نمی‌آورد. اما با این حال به دلیل مربعی‌تر بودن تصویر، در بخش عمودی شاهد میدان دید بهتری هستیم.

عکاسی

در تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی شاهد گسترده دینامیکی بسیار خوب تصاویر بودیم. اما مسلما پردازش تصاویر و همچنین میزان جزئیات موجود در بخش‌های سایه‌ها و روشنایی‌های تصاویر در مقایسه با گوشی گلکسی اس 6 کاملا متفاوت است. علاوه بر آن میزان نویز تصویر در این عکس‌ها نسبتا بیشتر بوده اما با این حال میزان جزئیات تصویر در حد بسیار خوبی قرار دارند. در بزرگنمایی صد در صد، میزان جزئیات قابل مشاهده در تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گلکسی اس 6 بسیار بیشتر هستند.

در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از عکس‌های ثبت شده توسط دوربین‌ اصلی نسخه 2016 گوشی گلکسی A5 (بالا) و گلکسی اس 6 (پایین) در ابعاد کوچکتر شده هستید:

از طرفی به سراغ بررسی حالت HDR دوربین این گوشی نیز رفتیم و از مکانی که نور در آن تابش داشت عکاسی کردیم تا نتیجه را مشاهده نماییم. با توجه به تصاویر ثبت شده نتیجه می‌گیریم که حالت HDR در کاهش میزان نور خورشید تا حدی موثر بوده است ولی عملکرد آن شگفت‌آور نبود.

جالب است بدانید که این گوشی در بخش دوربین سلفی خود دارای یک حسگر 5 مگاپیکسلی با عدد دیافراگم f/1.9 است و از این نظر شباهت بسیار زیادی به گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ دارد. در تصویر ثبت شده در این حالت به میزان کمی نویز تصویر دیده می‌شود که باعث کاستن از میزان جزئیات مناسب تصویر گشته است. البته جالب است بدانید که شارپنس کناره‌های تصاویر در مقایسه با گلکسی اس 6، بسیار مناسب و رضایت‌بخشتر می‌باشند. از طرفی این گوشی دارای سرویس عکاسی سلفی به صورت باز نیز بوده که میدان دید افزایش می‌یابد و در هنگام عکاسی سلفی گروهی بسیار مناسب می‌باشد. در حقیقت این مورد یک پانورامای سلفی به حساب می‌آید.

در کنار این موارد، این گوشی دارای حالت پانوراما نیز می‌باشد که البته عملکرد آن تقریبا ناامیدکننده می‌باشد. عکس‌های ثبت شده در این حالت دارای میزان بلندی عمودی 1,200 پیکسل بوده و این در حالی است که در گلکسی اس 6 این میزان معادل  3,000 پیکسل خواهد بود. اما از طرفی دیگر در این تصویر شاهد  هم‌پوشانی‌ بسیار خوب تصاویر بوده ولی میزان دقت تصویر و یا همان رزولوشن عکس به هیچ وجه مناسب نمی‌باشد.

s6 pa

تصویر پانورامای گلکسی اس 6 سامسونگ

gsmarena_001

تصویر پانورامای نسخه 2016 گلکسی A5 سامسونگ

با اینکه عدد دیافراگم این دو گوشی برابر است ولی مسلما ابعاد حسگر موجود در ماژول دوربین است که عملکرد آن را در محیط‌های تاریک معین می‌نماید. به دلیل سنسور بزرگتر موجود در گوشی گلکسی اس 6، پرچمدار سامسونگ توانست تصاویر بسیار بهتری را در این حالت به ثبت رساند. از طرفی نویز تصویر در عکس‌های گلکسی اس 6 نیز بسیار کمتر بود. البته به دلیل پردازش تصویر و کاهش خودکار نویز آن، کمی از میزان شارپنس و همچنین جزئیات تصویر کاسته می‌شود.

low a5

تصویر ثبت شده در محیط تاریک توسط گلکسی A5 جدید

low s6

تصویر ثبت شده در محیط تاریک توسط گلکسی اس 6 سامسونگ

در ادامه و به منظور بررسی هر چه دقیق‌تر تصاویر ثبت شده توسط این دو گوشی می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه نمایید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلم‌برداری

مسلما در این بخش گوشی گلکسی A5 جدید سامسونگ را نمی‌توان در کنار گوشی گلکسی اس 6 این کمپانی قرار داد. زیرا گلکسی اس 6 کاملا از نظر سخت افزاری قویتر بوده و به همین دلیل می‌تواند با دقت 4K به ضبط فیلم اقدام نماید. این در حالی است که گوشی تحت بررسی ما حتی نمی‌تواند با دقت 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم اقدام نماید. در هر صورت باید گفت که در هنگام بررسی تصاویر ضبط شده متوجه این موضوع شدیم که رنگ تصاویر ضبط شده کمی به رنگ‌های گرمتر تمایل داشته و البته میزان گستره دینامیکی نیز در حد بسیار خوبی قرار دارد. در مورد دوربین سلفی نیز دوباره گلکسی اس 6 کاملا برتر است. زیرا اس6 می‌تواند با دقت 1440p فیلمبرداری نماید در حالی که این گوشی تنها با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه می‌تواند در این حالت به ضبط فیلم اقدام نماید. به منظور بررسی بیشتر این دو می‌توانید به لینک‌ها و پیوندهای زیر مراجعه نمایید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

سخن پایانی

مطمئنا نسخه 2016 گوشی هوشمند گلکسی A5 سامسونگ یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده ساخته شده توسط این شرکت تا به امروز به حساب می‌آید. این تلفن هوشمند هم اینک از نظر ظاهری و کیفت ساخت بدنه بسیار مناسب بوده و دستگاه بسیار لوکسی به حساب می‌اید. از طرفی به دلیل تجهیز این گوشی به دوربین اصلی بسیار جدید و باکیفیت در کنار نمایشگر بسیار خوب و تراشه قدرتمند، این گوشی را نمی‌توان تنها یک بروزرسانی معمولی از نسل پیشین خود معرفی کرد. از نظر قیمتی نسخه دو سیم کارت این گوشی در بازارهای جهانی تقریبا 400 دلار ارزش‌گذاری شده است. اما در ایران هم اینک نسخه دو سیم کارت نسخه 2016 گوشی هوشمند گلکسی A5 سامسونگ  را می‌توانید به همراه گارانتی معتبر با حداقل قیمت یک میلیون و صد هزار تومان خریداری نمایید. البته مسلما قیمت آن در روزهای آینده پایین‌تر از این میزان خواهد بود. در پایان باید گفت که اگر قصد در اختیار داشتن یک گوشی کره‌ای تمام عیار، زیبا، قدرتمند به همراه آخرین تکنولوژی نرم افزاری و دوربین قوی، باتری پایدار و نمایشگر باکیفیت به همراه حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت را داشته باشید و از طرفی قصد پرداخت هزینه بسیار زیادی را نداشته باشید، مسلما نسخه 2016 گوشی هوشمند گلکسی A5 سامسونگ، یکی از بهترین گزینه‌های شما در این زمینه خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال