نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی A7 سامسونگ [قسمت اول: معرفی گوشی، محتویات درون جعبه، طراحی بدنه]

اخیرا کمپانی بزرگ سامسونگ، پروژه‌ای با نام آلفا را طراحی کرده است که از نظر خط تولید (از سطح مبتدی تا حرفه‌ای) هیچ سنخیتی با سری گلکسی این شرکت ندارد. اصالت این سری ترقی کرده و طراحی آن از نو آغاز شده است. گوشی گلکسی A7 نیز سکان‌دار سری A می‌باشد. فبلت نازک و سبک وزنی که […]

اخیرا کمپانی بزرگ سامسونگ، پروژه‌ای با نام آلفا را طراحی کرده است که از نظر خط تولید (از سطح مبتدی تا حرفه‌ای) هیچ سنخیتی با سری گلکسی این شرکت ندارد. اصالت این سری ترقی کرده و طراحی آن از نو آغاز شده است. گوشی گلکسی A7 نیز سکان‌دار سری A می‌باشد. فبلت نازک و سبک وزنی که حاشیه‌ای فلزی دور آن را فرا گرفته است و از این نظر به گلکسی نوت 4 و دیگر گوشی‌های هوشمند، نزدیک شده است.

در قسمت اول این مقاله، به معرفی گلکسی A7 پرداخته شده و محتویات درون جعبه و طراحی بدنه گوشی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. با ما همراه باشید:

galaxy a7 (2) galaxy a7 (3) galaxy a7 (1) galaxy a7 (4)

ضخامت گلکسی A7 برابر 6.3 میلی‎متر است و فریمی فلزی دور آن را فراگرفته که به این گوشی قد بلند، استقامت بالایی را ارائه می‌دهد. این گوشی، 35 گرم سبک‌تر از نوت 4 است و با اینکه طول و عرض تقریبا برابری دارند، اما A7 در دست کوچکتر احساس می‌شود.

همانند دیگر پرچمداران سامسونگ، این گوشی نیز دارای صفحه نمایشی از نوع سوپر آمولد با ابعاد 5.5 اینچ بوده و دقت 1080p را ارائه می‌دهد. قدرت پردازشی این گوشی (در نسخه‌های مختلف) از تراشه Exynos 5430 (همانند گلکسی آلفا سامسونگ) یا تراشه 64 بیتی اسنپدراگون 615 تامین می‌شود. در هر صورت دوربین اصلی این دستگاه، دقتی برابر 13 مگاپیکسل دارد و دوربین سلفی آن نیز از نوع 5 مگاپیکسلی می‌باشد.

مشخصات فنی 

1- فریم فلزی دستگاه بهمراه ضخامت بسیار کم 6.3 میلی‌متری آن

2- هر دو نسخه تک و دو سیم‌کارته آن، از سرویس LTE در بسیاری از فروشگاه‌ها پشتیبانی می‌کنند (Cat. 4 LTE 150/50Mbps)

3- صفحه نمایش از نوع سوپر آمولد با دقت 1920×1080 پیکسل و چگالی تصویر 401 پیکسل در هر اینچ

4- نسخه دو سیم‌کارته+LTE: دارای چیپست 64 بیتی اسنپدراگون 615، پردازنده 8 هسته‌ای Cortex A53 (چهار هسته 1.5 گیگاهرتزی و چهار هسته 1 گیگاهرتزی)

5- نسخه تک سیم‌کارته+LTE: دارای چیپست اگزینوس 5430، چهار هسته Cortex A15 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A7 با فرکانس 1.3 گیگاهرتزی

6- دو گیگابایت حافظه رم

7- نسخه 4.4.4 از سیستم عامل اندروید منتسب به کیت‌کت، بهمراه رابط کاربری تاچ‌ویز

8- دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل و توانایی فیلمبرداری 1080p، دوربین جلو با دقت 5 مگاپیکسل

9- 16 گیگابایت حافظه داخلی

10- دارای نسخه اختیاری دو سیم‎کارته؛ سیم‌کارت نانو، پشتیبانی از حافظه جانبی میکرو‌ اس‌دی

11- دارای میکروفون اختصاصی بمنظور حذف نویز محیط

12- دارای WIFI با استاندارد a/b/g/n و GPS/GLONASS بهمراه NFC

13- باطری با ظرفیت 2600 میلی‌آمپر ساعت

معایب اصلی

1- از نظر سخت‌افزاری به صرفه نیست

2- نسخه لالی‌پاپ (آبنبات چوبی) اندروید را بطور پیش‌فرض ندارد

3- باطری غیرقابل تعویض

4- سیم‌کارت اضافه (در نسخه دو سیم‌کارته) و کارت حافظه جانبی دارای شکاف اسلات یکسان و مشترکی هستند و نمی توانید هر دو آنها را بطور همزمان داشته باشید

5- فقدان وجود فیلمبرداری با دقت 2160p یا با فریم ریت بالا

ما از نسخه دو سیم‌کارته با پردازنده اسنپدراگون 615 برای آزمایشاتمان استفاده کرده‌ایم. این مدل دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی بوده و اگر قصد تسلیم کردن سیم‌کارت دوم را دارید (!) می‌توانید به کمک کارت حافظه جانبی، مقدار آن را افزایش دهید. این شکاف اسلات مشترک، به تازگی علاقه‌مندان خاص خود را پیدا کرده است. البته ما ترجیح می‌دادیم که از سه اسلات در این گوشی استفاده می‌شد، اما با این حال، این حالت نیز از نظر انعطاف پذیری قیمت، قابل درک ‌می‌باشد.

سه ماه قبل، گوشی گلکسی نوت 3 Neo، ارزان قیمت‌ترین گوشی در بین نسخه‌های فرعی پرچمداران (alternative) بود، اما امسال نوت 4 Neo درکار نیست. گلکسی A7 جای آن را پر کرده است اما در حالی که این گوشی کمی از نوت 4 ارزان‌تر است، ما دیگر نمی‌توانیم به آن “ارزان قیمت” بگوییم. این گوشی دارای ظاهری حرفه‌ای است و با قیمتی مناسب عرضه می‌شود.

galaxy a7 (4)s galaxy a7 (2)s galaxy a7 (1)s galaxy a7 (3)sشکست سامسونگ در سری گلکسی اس و نوت، باعث ایجاد شروعی دوباره برای سری آلفا شده است. تا آن حد که اولویت اول سامسونگ در ساخت این سری، طراحی آن بوده و ویژگی‌ها و مشخصات فنی آن، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ما هم اکنون در مورد سامسونگ یکسال پیش صحبت می‌کنیم؛ نه در مورد آن چیزی که درباره‌اش فکر می‌کردیم.

طراحی

گوشی هوشمند گلکسی A7 دارای ابعاد 151×76.2×6.3 میلی‌متر و وزن 141 گرم است. خیلی کوچک نیست اما در این ابعاد بطور اعجاب‌انگیزی نازک و سبک است. در مقیاس دیگر، گلکسی نوت 4 دارای ابعاد 153.5×78.6×8.5 میلی‌متر و وزن 176 گرم می‌باشد. الجی جی 3 (همانند A7 دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی است) نیز دارای ابعاد 146.3×74.5×8.9 و وزن 149 گرم است. البته الجی جی 3 در حاشیه هیچ دکمه‌ای نداشته (عرض کمتر) و بدنه آن نیز از جنس پلاستیک می‌باشد(سبک وزن‌تر).

محتویات جعبه

علیرغم داشتن نسخه‌ حرفه‌ای گلکسی A7 و خرید آن از خرده فروشی، تفاوتی با نسخه عادی آن احساس نمی‌شود. درون جعبه، شارژر 1.55 آمپری (برای شارژ سریع مناسب نیست) بهمراه کابل microUSB، هدفون (دارای 3 دکمه بر روی آن) بهمراه توگوشی اضافی برای آن و سوزن اسلات وجود دارند.

gsmarena_017 gsmarena_018این لوازم، مواردی هستند که امروزه بیشتر گوشی‌های هوشمند سطح بازار آنها را ارائه می‌دهند. اما اگر در درون جعبه، گزینه‌های بهتری (نظیرکاور محافظ گوشی) نیز وجود داشت، مطمئنا این برای ما خوشایندتر می‌شد.

بررسی بدنه گوشی

اگر سامسونگ یک انسان بود، به احتمال زیاد بجای یک بازیگر خوب، یک مهندس حرفه‌ای می‌شد. گلکسی A7 دارای فریم فلزی سخت و محکم بوده و کل بدنه آن (بجز لنز بیرون زده گوشی) دارای ضخامت 6.3 میلی‌متر است. همچنین این گوشی بطور دلپذیری سبک و خوش‌دست می‌باشد.

از نظر طراحی، این گوشی شباهت بسیار زیادی به پرچمدار سال 2012 سامسونگ، گلکسی اس 3، دارد و تنها با لمس آن است که تفاوت‌ها در این دو احساس می‌شود. محل قرارگیری دوربین، LED و بلندگو بطور مستقیم از گلکسی اس 3 کپی‌برداری شده است. کلید‌های سخت‌افزاری زیر صفحه نمایش و محل خروجی صدا بالای آن، همه از شباهت‌های این دو هستند.

galaxy a7 (1) galaxy a7 (2) galaxy a7 (3) galaxy a7 (4)

حتی در انتخاب رنگ‌های این گوشی (سفید روشن، مشکی مایل به آبی، طلائی روشن) نیز از رنگ‌های استاندارد پرچمدار 2013 اپل، آیفون 5 اس، تقلید شده است. حداقل در مورد تناقض رنگ فریم با رنگ اصلی گوشی از جایی تقلید نشده است!

گلکسی A7 دارای فریمی فلزی در حاشیه‌های گوشی است و لایه گوریلا گلس 4 از صفحه نمایش گوشی محافظت می‌کند. البته این لایه کمی پایین‌تر رفته است و هنگاه لمس یا کشیدن انگشت روی حاشیه آن، کمی به آنجا گیر می‌کند. این قسمت از حاشیه دستگاه که فریم فلزی آن قرار دارد، کاملا پخ شده است و اصلا تیز نبوده و احتمال آسیب به انگشتان وجود ندارد. اما ترجیح می‌دادیم که این قسمت از دستگاه با حاشیه‌های آن هم‌تراز بود.

galaxy a7 (1)1 galaxy a7 (2)1به هر حال در زیر صفحه نمایش، کلید سخت‌افزاری Home قرار دارد که در زیر آن هیچ سنسور(اثر انگشت)ی قرار ندارد. (سنسور اثر انگشت در گوشی‎های گلکسی آلفا و گلکسی نوت 4 وجود داشت اما در این گوشی خبری از آن نیست). این موضوع به عنوان امتیازی منفی در ذهنمان ثبت می‌شود و کاربری که نسخه‌ حرفه‌ای این گوشی را خریداری می‌کند، مطمئنا خرید‌های آنلاین آن را با گوشی‌های شرکت اپل مقایسه کرده و در این مورد کمی ناامید خواهد شد.

در دو طرف کلید Home، کلید‌های خازنی وجود دارند. (کلید بازگشت به عقب در سمت راست و تعویض بین برنامه‌ها در سمت چپ قرار دارند)

در بالای صفحه نمایش این گوشی، یک دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل و زاویه دید 106 درجه قرار دارد. عکس‌های سلفی این گوشی، زاویه دید خوبی داشته (واید است)، و همانند عکس‌های پاناروما، می‎توانید از سلفی‌های زیبای آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ژست‌های خاص صورتتان، انیمیشن‌هایی زیبا با فرمت GIF تولید کنید. این دوربین قابلیت شناسایی دست (بالا بردن دست یا باز کردن پنجه دست) را دارد و با این فرمان حرکتی، تایمر دو ثانیه‌ای آن فعال می‌شود. همچنین با ضربه زدن بر روی صفحه نمایش نیز، دوربین اقدام به گرفتن عکس می‌کند.

galaxy a7 (2)1 galaxy a7 (1)1

فریم فلزی گلکسی A7، جایگاه تمام شکاف‌ و درگاه‌ها است. سمت راست گوشی کمی شلوغ‌تر بوده و دکمه پاور گوشی و 2 شکاف اسلات (در نسخه دو سیم‌کارنه این گوشی) در آنجا وجود دارند. شکاف اسلات نزدیک به دکمه Home، جایگاه قرار‌گیری سیم‌کارت اول می‌باشد در حالیکه در بالای آن اسلات مشترک سیم‌کارت دوم و کارت حافظه میکرو‎SD قرار دارند. هر دو شکافِ اسلات، از سیم‌کارت با ابعاد نانو پشتیبانی کرده و برای باز کردن و بیرون آوردن آنها، حتما نیاز به سوزن ejector است.

galaxy a7 (1)1 galaxy a7 (2)1 galaxy a7 (3)1 زیر دستگاه، محل قرار گیری سوکت microUSB (برای شارژ کردن گوشی و انتقال اطلاعات)، خروجی جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون (میکروفون برای حذف نویز در بالای دستگاه قرار دارد) است و در پایان، کلید‌های کنترل صدا در سمت چپ دستگاه قرار دارند. galaxy a7 (2)1 galaxy a7 (3)1 galaxy a7 (1)1پشت گوشی محل قرار گیری دوربین 13 مگاپیکسلی دستگاه است که میزان بیرون‌زدگی لنز آن قابل توجه است. در حالیکه این بیرون‌زدگی بر روی ضخامت گوشی تاثیر خاصی ندارد اما قرارگیری آن روی سطحی صاف، موجب لرزش دستگاه شده و احتمال آسیب به لنز آن نیز وجود دارد. در سمت چپ دوربین، یک فلاش LED قرار دارد و در سمت راست آن بلندگوی گوشی (به شکل یک توری شبکه‌ای) وجود دارد.

galaxy a7 (3)1 galaxy a7 (1)1 galaxy a7 (2)1

قاب پشتی دستگاه، از پلاستیک مات ساخته شده است که بسیار محکم در جای خود قرار گرفته است. (بدون هیچ خمیدگی یا فرورفتگی در آن). ما مدت زیادی را برای تشخیص پلاستیکی یا فلزی بودن جنس آن، سپری کردیم. از لحاظ ظاهری، این فاب خاص طوری طراحی شده است، که انگار طرح فلز بجای آلمینیوم آنودایز (جنسی از آلمینیوم که در بسیاری از گوشی‌ها استفاده می‌شود) بر روی آن نقاشی شده است. یکی از نکات مفید آن، انتشار بسیار کم گرما از داخل دستگاه به بیرون آن است.

گوشی هوشمند گلکسی A7 سامسونگ، دستگاه کوچکی نبوده و از نظر ابعادی به طور تقریبی، با فبلت نوت 4 همین کمپانی برابر می‌کند. اگر تا به حال از یک گوشی با ابعادی بزرگ استفاده می‌کردید، مطمئنا استفاده از این گوشی نیز برای شما آسان خواهد بود و مشکلی با آن نخواهید داشت اما اگر از یک گوشی کوچکتر، به این سری ار گوشی‎ها کوچ کرده‌اید، برای عادت کردن به آن به کمی زمان نیاز دارید.

گلکسی A7 گلکسی A7این گوشی با ضخامت 6.3 میلی‌متری خود و وزن کم، به هیچ وجه بد‌‌قواره نیست، در حالی که ابعاد و جثه آن کمی بزرگ است. بخاطر صفحه نمایش بزرگ این گوشی، هنوز هم برای رسیدن و لمس بالای صفحه نمایش، نیاز به کمی زحمت و کشش دست است اما نگران نباشید. زیرا گلکسی A7 هم مانند نوت 4 از ویژگی‌های نرم‌افزاری خاص برای کار با یک دست بهره می‌برد.

پایان قسمت اول

در قمست دوم این بررسی، صفحه نمایش گوشی، اتصالات آن و ظرفیت و تست‌های باطری، مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت؛ پس با تک نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال