نقد و بررسی تخصصی گوشی Samsung Galaxy S6 [قسمت اول-معرفی گوشی و مشخصات آن]

گوشی هوشمند گلکسی اس‌6، پرچمدار و شاهکار جدید سامسونگ است که اخیرا در رویداد کنگره جهانی موبایل 2015 از آن رونمایی شد. تاکنون تست‌ها و آزمایشات زیادی برای آزمودن این گوشی زیبا و قدرتمند انجام شده است و آمار و ارقام زیادی نیز منتشر گشته است. هم اینک با تک نیوز برای بررسی تمام جوانب […]

گوشی هوشمند گلکسی اس‌6، پرچمدار و شاهکار جدید سامسونگ است که اخیرا در رویداد کنگره جهانی موبایل 2015 از آن رونمایی شد. تاکنون تست‌ها و آزمایشات زیادی برای آزمودن این گوشی زیبا و قدرتمند انجام شده است و آمار و ارقام زیادی نیز منتشر گشته است. هم اینک با تک نیوز برای بررسی تمام جوانب این گوشی هوشمند همراه باشید:

معرفی

کدامیک از کلمات برای توصیف این گوشی، مناسب‌تر است؟ زیبا و پر‎ زرق و برق، قدرتمند، منحصر به فرد یا متفاوت. بله درست است. این همان چیزی که همه به آن فکر می‌کنیم. اما کدام کلمه در وصف گلکسی اس5 صحت دارد؟ مطمئنا کلمه‌ای است که با پ.. شروع می‌شود! بله دقیقا.

گلکسی اس6 بقول معروف the next big thing نیست. بلکه محصولی از پروژه صفر (Project Zero) است. به معنای طراحی مجدد؛ اما باید قبول کرد که نوعی بازبینی در سری گلکسی اس رخ داده است. البته این ویرایش، با تلفاتی نیز همراه بوده است. نبود اسلاتِ کارت حافظه، باطری غیر قابل دسترس و ضدآب نبودن گوشی، از کمبود‌های جدید آن است.

در هر صورت، گوشی گلکسی اس6  با پلاستیک وداع گفته و به سمت فلزی-شیشه‌ای بودن حرکت کرده است. شیشه و فلز، ترکیبی تحسین برانگیز هستند. البته این مورد به کاربران نیز بستگی دارد که چقدر در غم از دست دادن اسلات کارت حافظه و باطری قابل دسترس، ناراحت هستند. این ترکیب شگفت‌انگیز متاسفانه در گوشی‌های کمپانی اپل و سونی نیز داده می‌شود. اسلات حافظه، باطری دردسترس و ضدآب بودن، مطمئنا مواردی هستند که نمی‌شود راحت از کنارشان گذشت، اما باید دید که سامسونگ چه چیزهایی را جایگزین آنها کرده است.

چهره جدید پرچمدار سامسونگ بسیار جالب است و پنل سوپرآمولد که خود علامت تجاری سامسونگ است، بخوبی بر روی این گوشی جفت و جور شده است. این گوشی دارای صفحه نمایشی با ابعاد 5.1 اینچی و دقت QHD است و چگالی تصویر بی‌نظیر و بسیار بالای 577 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد. البته واژه “شگفت‌انگیز” (amazing) خیلی بکار سامسونگ نمی‌آید و آنها خود بیشتر از واژه “بهترین” (the best ever) استفاده می‌کنند.

گلکسی اس 6black sapphire

گلکسی اس 6blue topaz

گلکسی اس 6gold platinum

گلکسی اس 6white pearl

برای اولین بار در نسل گلکسی اس‌ها، سامسونگ تنها به تراشه اگزینوس ساخت خود متکی شده است. این مورد می‌تواند بخاطر شایعه داغ شدن بیش از حد تراشه اسنپدراگون 810 کوآلکام باشد، ولی موضوع هر چیزی که بوده است اصلا اهمیتی ندارد زیرا چیپست اگزینوس 7420 یا 7 Octa سامسونگ، بسیار بهتر است. شاید دلیل آنکه تا به امروز، تراشه‌های شرکت کوآلکام در این داستان حضور داشته‌اند، همکاری آن با سامسونگ برای تولید تراشه‌های بیشتر برای گوشی‌های کمپانی سامسونگ بوده است.

تراشه ساخته شده توسط سامسونگ دارای لیتوگرافی 14 نانو‌متری بوده و سرعت‌کلاک آن از نظر کارایی، برابر و یا کمی بیشتر از تراشه‌های دیگر است، در حالیکه میزان مصرف باطری آن نیز کاهش یافته است که به معنای خنک شدن راحت‌تر آن است. در پایان باید گفت، گلکسی اس6 از پردازنده‌ای هشت هسته‌ای بهره‌ می‌برد. چهار هسته Cortex A57 آن بر روی فرکانس 2.1 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A53 دیگر، بر روی فرکانس 1.5 گیگاهرتز تنظیم شده‌اند. همچنین واحد گرافیکی (GPU) هشت هسته‌ای Mali-T760 نیز آن را همراهی کرده و سه گیگابایت حافظه رم نیز این مجموعه را کامل کرده است.

کمپانی سامسونگ بر روی دوربین این گوشی نیز مانور زیادی داده است و تبلیغاتی خاصی روی آن انجام گرفته است. دوربین اصلی گلکسی اس6، دقتی برابر 16 مگاپیکسل داشته و به لرزشگیر اوپتیکال (OIS) مجهز است. گشودگی دیافراگم آن نیز برابر f/1.9 است. دوربین سلفی این گوشی نیز دارای گشودگی دیافراگم f/1.9 است و دقتی برابر 5 مگاپیکسل دارد که این ویژگی‌های برای عکاسی در محیط کم نور، بسیار مناسب است.

مشخصات ارتباطی این گوشی، از همیشه بهتر شده است و هم اکنون از سرویس شارژ وایرلس، سرویس پرداخت سامسونگ (Samsung Pay)، سنسور اثر انگشت بهتر و سریع‌تر و LTE با استاندارد Cat.6 پشتیبانی می‌کند. هم اینک به مشخصات جزئی‌تر این گوشی توجه بفرمایید:

مشخصات فنی

1- بدنه ای از جنس شیشه باکیفیت به همراه فریم فلزی و ضخامت 6.8 میلی‌متر

2- صفحه نمایشی از نوع Super AMOLED با ابعاد 5.1 اینچ با دقت 1440 × 2560 پیکسل، چگالی تصویر 577 پیکسل در هر اینچ و محافظ گوریلا گلس نسل 4

3- دارای تراشه هشت هسته‌ای 64 بیتی Exynos 7420، با چهار هسته 2.1 گیگاهرتزی و چهار هسته 1.5 گیگاهرتزی، واحد گرافیکی ARM Mali-T760 MP8 و سه گیگابایت حافظه RAM

4- مجهز به نسخه 5.0.2 (آبنبات چوبی) از سیستم عامل اندروید به همراه رابط کابری تاپچ‎ویز و سامسونگ پِی

5- دوربین اصلی با دقت 16 مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/1.9، قابلیت فیلمبرداری با دقت 4K، فلاش LED بهمراه لرزشگیر اوپتیکال (IOS)

6- دوربین جلو با دقت 5 مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/1.9، توانایی فیلمبرداری 1080p و دارای قابلیت HDR

7- دارای نسخه‌هایی با حافظه داخلی 32/64/128 گیگابایتی

8- دارای میکروفون اختصاصی برای حذف نویز محیط

9- مجهز به اسکنر اثر انگشت

10- LTE با استاندارد Cat.6 و WIFI با استاندارد a/b/g/n/ac، دارای GPS/GLONASS/Beidou و NFC بهمراه پورت مادون قرمز (IR)، بلوتوث نسخه 4.1 و +ANT

11- مجهز به سنسورهایی برای سنجش ضربان قلب، فشار‌ و SpO2 محیط

12- سرویس شارژ سریع و بی‌سیم (Qi/PMA)

13- باطری با ظرفیت 2550 میلی‌آمپر ساعت

معایب

1- ضد آب و گرد و غبار نیست

2- شیب تند قیمت‌ در نسخه‌های مختلف از نظر میزان حافظه داخلی گوشی

3- باطری غیر قابل دسترس کاربر است

4- از حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند

5- فقدان رادیو FM

6- بلندگوها استریو نمی‌باشند

چندین ماه پیش، ضد آب و ضد گرد و غبار بودن سری گلکسی سامسونگ، پاسخ دندان‌شکن این کمپانی به سری اکسپریا زد کمپانی سونی بود. هم اینک گلکسی اس6، آن ویژگی‌ها را رها کرده است و به سراغ ویژگی‌هایی جدیدی رفته و رقبای خود را به جدالی سخت‌تر، دعوت می‌کند. شاید نسخه گلکسی اس6 اکتیو، بتواند به نگرانی‌های مربوط به ویژگی‌های گذشته این گوشی، پاسخ دهد.

گلکسی اس6 (2)

گلکسی اس6 (4)

گلکسی اس6 (3)

گلکسی اس6 (1)

اما آیا آن نسخه جدید، دارای قابلیت دسترسی به باطری و پشتیبانی از کارت حافظه microSD خواهد بود؟ البته سامسونگ در پرچمدار جدید خود، از حافظه UFS 2.0 قرار گرفته در گلکسی اس6 و تکنولوژی Command Queue (بکار گرفته شده در حافظه‌های SSD) در این گوشی نیز صحبت کرده است. نتیجه کلی آن، 2.7 برابر پاسخ سریع‌تر در مقایسه با پرچمداران کمپانی‌های دیگر بوده است. همچنین حضور یک کارت حافظه microSD، جدا از مشخصات فنی آن، بر روی تجربه کاربر از دستگاه مورد نظر بطور مستقیم تاثیر گذار است. کمترین حافظه داخلی در گلکسی اس6 برابر  32 گیگابایت است. گزینه‌های دیگر آن نیز نسخه‌های 64 و 128 گیگابایتی می‌باشند.

پایان قسمت اول

 

در قسمت بعد به بررسی طراحی و کیفیت ساخت، محتویات درون جعبه و عمر باطری گلکسی اس6 خواهیم پرداخت؛ با تک نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال