نقد و بررسی گوشی Sony Xperia XA1

مقدمه Sony Xperia XA بدون شک محصول آخر فصل سری گوشی‎های اکسپریا X بود. با آن‎که نسل ابتدایی اکسپریا X و XZ طراحی‎های نسبتا کلاسیک سونی را در خود می‎دیدند (به عبارت دیگر حواشی عظیم اطراف نمایشگر)، XA علایمی از خود نشان داد که برخی از آن حجم اضافی را به راحتی می‎تواند تکاند. البته، […]

مقدمه

Sony Xperia XA بدون شک محصول آخر فصل سری گوشی‎های اکسپریا X بود. با آن‎که نسل ابتدایی اکسپریا X و XZ طراحی‎های نسبتا کلاسیک سونی را در خود می‎دیدند (به عبارت دیگر حواشی عظیم اطراف نمایشگر)، XA علایمی از خود نشان داد که برخی از آن حجم اضافی را به راحتی می‎تواند تکاند. البته، XA به نسبت همتاهای دیگر خانواده‎ی X مشخصات فنی با توانمندی‎های کمتری داشت. استفاده از یک چیپست میان‎رده‎ی مدیاتک، یک دوربین 13 مگاپیکسلی و یک نمایشگر رزولوشن پایین جزو مواردی بود که باعث شد گوشی اکسپریا XA بیشتر به ظاهر توجه داشته باشد تا قدرت داخلی.

یک سال گذشت و برخی از این موارد تغییر کرده است. داخل Xperia XA1 نسل جدیدی از چیپست مدیاتک می‎درخشد و قسمتی از بدنه با تغییر خاصی همراه شده تا بیشتر با روند زیبایی‎شناسی در بازار موبایل تطابق یابد.

مشخص است که ظاهر به نسبت نسل ابتدایی تغییر چندانی نکرده است. رزولوشن نمایشگر نیز تغییر نکرده تا تفاوت واقعی در دوربین عقب 23 مگاپیکسلی دیده شود. در ابتدا این دوربین برای پرچم‎دارهای Z و X سونی رزرو شده بود، اما بار دیگر شاهد استفاده از یک دوربین عالی سونی در محصولات میان‎رده‎ی این شرکت هستیم که جایگزین دوربین متوسط 13 مگاپیکسلی XA می‎شود.

در برخی نقاط دیگر نیز می‎توان تغییراتی را مشاهده کرد. چیپست همان‎طور که اشاره شد کاملا جدید بوده تا نویدی برای عمر بهتر باتری به شمار رود چون براساس فناوری ساخت 16 نانومتری طراحی شده است. رم 3 گیگابایت (2 گیگابایت رم در نسل قبلی) بوده و حافظه‎داخلی به نسبت16 گیگابایت حافظه‎داخلی مدل قبلی دو برابر شده که خود به سختی قابل پذیرش بود، تا نشان دهد سونی به تقاضای مشتریان خود توجه نشان می‎دهد. متاسفانه باتری همان سلول 2300 میلی‎آمپرساعتی مدل سال قبل است. بایستی البته منتظر تست‎های باتری با توجه به چیپست جدید و عملکرد آن بر روی باتری باشیم.

ویژگی‎های کلیدی گوشی Sony Xperia XA1:

  • بدنه: چارچوب آلومینیومی، پنل پشتی پلی‎کربناتی، شیشه‎ی مواقم به خراش (سختی قلم کمتر از 9H)
  • نمایشگر: پنل ال‎سی‎دی 5 اینچی TFT، رزولوشن 720 در 1280 پیکسل، تراکم پیکسلی 294ppi
  • دوربین عقب: سنسور 23 مگاپیکسلی با اندازه‎ی 1/2.3 اینچ، نسبت کانونی f/2.0، فاصله کانونی معادل 24 میلی‎متر، فوکوس خودکار، تک فلاش ال‎ای‎دی، با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه، فناوری SteadyShot EIS.
  • دوربین جلو: سنسور 8 مگاپیکسلی با اندازه‎ی 1/4 اینچ، نسبت کانونی f/2.0، فاصله کانونی معادل 23 میلی‎متر، فوکوس خودکار، با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • سیستم‎عامل: اندروید نوقا 7.0
  • چیپست: چیپست 16 نانومتری Helio P20 مدیاتک، پردازنده‎ی هشت هسته‎ای (4 هسته با سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتز از نوع کورتکس A53 + 4 هسته با سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتز از نوع کورتکس A53 )، پردازنده‎ی گرافیکی Mali T-880MP2
  • مموری: 3 گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه‎داخلی، پشتیبانی از درگاه میکرو اس‎دی تا 256 گیگابایت
  • باتری: سلول لیتیوم – یونی 2300 میلی‎آمپرساعتی (غیرقابل تعویض)، پشتیبانی از فناوری Pump Express Plus 2.0 مدیاتک
  • پشتیبانی از راه‎های ارتباطی: تک‎سیم (شماره‎مدل‎های G3121/3123/3125) و دو‎سیم (G3112/G3116)، پشتیبانی از شبکه‎ی Cat. 6 LTE (سرعت دانلود 300 مگابیت در ثانیه/ آپلود 50 مگابیت در ثانیه)، پورت یو‎اس‎بی Type-C (نسخه‎ی 2.0)، پشتیبانی از استاندارد a/b/g/n وای‎فای، سرویس‎های مسیریابی جی‎پی‎اس، GLONASS، NFC، بلوتوث 4.2
  • تک اسپیکر در قسمت انتهایی، جک صوتی 3.5 میلی‎‎متری، دکمه‎ی شاتر اختصاصی دو گامی دوربین

معایب اصلی:

  • ظرفیت باتری اندک است
  • لبه‎هایی پایینی و بالایی اطراف نمایشگر بزرگ بوده و اسپیکرهای استریویی در آن خودنمایی نمی‎کنند
  • عدم وجود حسگر اثرانگشت

بدون شک کسی نیست ظرفیت بیشتر باتری را به خصوص بعد از نتایج نه چندان جالب باتری XA دوست نداشته باشد، اما سونی به نظر عقیده‎ی دیگری دارد.

این شرکت همین ایده را در خصوص باریک کردن حواشی بالایی و پایینی نمایشگر حفظ کرده است. اما بایستی توجه داشته باشید گوشی‎های ممتاز سونی دقیقا از نظر نسبت نمایشگر به بدنه جایگاه عالی ندارند، بنابراین چرا بایستی از محصولات میان‎رده‎ی این شرکت در این خصوص دلخور شویم؟

در آخر به حسگر اثرانگشت می‎‌رسیم که تقریبا هر گوشی چینی آن را دارد و Xperia XA1 این روند را در پیش نگرفته است.

در صفحات آتی با نقد و بررسی گوشی Xperia XA1 سونی با ما همراه باشید.

محتویات جعبه فروش

ما گوشی Xperia XA1 تحت بررسی‎مان را در یک جعبه‎ی مقوایی ساده‎ی سفید همانند با دیگر گوشی‎های اکسپریا X دریافت کردیم. در زیر درپوش آن چند رنگ به چشم می‎خورد که رنگ مشکی بارزترین آن‎ها است. برخلاف سایر گوشی‎های اکسپریا انفجاری از رنگ به دنبال باز کردن در جعبه دیده نمی‎شود.

داخل جعبه یک شارژ (از نوع ساده‎ی 5 ولتی/ 1.5 آمپری) و یک کابل یو‎اس‎بی A به یو‎اس‎بی C قرار دارد. توجه داشته باشید محتویات جعبه فروش بستگی به بازار مناطق مختلف جغرافیایی دارد.

نمایی 360 درجه از گوشی Sony Xperia XA1

ابعاد این گوشی 145 در 67 در 8.0 میلی‎متر است که از تمامی سه جهت به نسبت نسل قبلی خود بزرگتر محسوب می‎شود. افزایش 1.4 میلی‎متری در ارتفاع ممکن است اندک باشد ولی واقعا لزومی برای آن وجود نداشته است. مدل ابتدایی XA با توجه به اندازه‎ی نمایشگر خود ارتفاع مناسبی داشت و حال ارتفاع XA1 حتی بیشتر شده است.

با توجه به بازار فروش این گوشی، XA1 با این‎حال به شکل دل‎نشینی باریک است که یک شاخص مهم‎تر زمان استفاده از آن با یک دست به شمار می‎رود.

Xperia XA1 سونی با 143 گرن وزن خود به نسبت مدل قبلی 6 گرم سنگین‎تر است که در کاربردهای روزمره‎ی این گوشی به سختی حس می‎شود.

مرور اجمالی بر سخت‎افزار

Xperia XA1 از طراحی همیشگی سونی بهره می‎برد. به نحوی که در خطوط ابتدایی این نقد هم اشاره کردیم، به نحوی تمامی گوشی‎های اکسپریا در طول چند سال گذشته طراحی تقریبا آشنایی در خود داشته‎اند. بسته به دیدگاه شما، یا سونی دائما در حال تغییر فرمولی است که جواب می‎دهد یا دوست ندارد با زبان‎های طراحی مدرن هم‎گام شود.

در هر صورت، XA1 در واقع در دنیای امروزی گوشی‎های دارای نمایشگرهای بدون حاشیه‎، بی‎نهایت یا لبه به لبه جایگاه خوبی کسب می‎کند.

این گوشی را از نظر نداشتن حواشی اطراف نمایشگر می‎توانیم 50-50 در نظر بگیریم تا سونی از این نوع طراحی تنها در طرفین این گوشی استفاده کرده باشد. بدنه‎ی مینیمالی که در سمت چپ و راست دیده می‎شود به معنای این است که در دو طرف نمایشگر این گوشی حواشی کم شده تا تقریبا کاربر بتواند به تمامی مساحت نمایشگر دسترسی داشته باشد. البته قبول داریم، گوشه‎ی بالایی این گوشی از محدوده خارج است و کاربر اندکی بایستی موقعیت دست خود را تغییر داده یا از هر دو دست خود برای رسیدن به آن بخش استفاده کند.

طرفین این گوشی به خوبی ظاهر گرد و متقارنی در عقب و جلو دارند، در حالی‎که نسبت میانی آن‎ها به اندازه‎ای تخت است تا سطحی کافی برای در دست گرفتن در اختیار کاربر قرار گیرد. این گوشی بدون شک محکم و در عین حال مدرن و با ارزش حس می‎شود.

در قسمت بالایی این گوشی بلندگوی مکالماتی و در سمت چپ آن دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی و یک چراغ وضعیت به طرف لبه‎ی این بخش دیده می‎شود، در حالی‎که در سمت دیگر دو سنسور نور محیطی و مجاورتی قرار گرفته‎اند.

زبان طراحی و زیبایی‎شناسی امسال سونی در رابطه با گوشه‎های تیز است. در مدل ابتدایی XA این گوشه‎ها گرد بودند. علاوه بر این، مدل ابتدایی 1.4 میلی‎متر کوتاه‎تر بود.

در پنل پشتی این گوشی نشان اکسپریا را در مرکز مشاهده می‎کنید. نشان NFC نیز این‎جا جک شده است تا محل قرارگیری آنتن‎ها یادآوری شود. سونی موقعیت آن را بسته به مواد خام پنل پشتی تغییر داده است، به نحوی که در گوشی‎های اکسپریا دارای پنل پشتی فلزی موقعیت آن‎ها در سمت چپ بلندگوی مکالماتی است.

ستاره‎ی نمایش در این بخش دوربین عالی 23 مگاپیکسلی است که طبق جایگاه سنتی خود در گوشه‎ی بالا سمت چپ دیده می‎شود. حلقه‎ی اطراف شیشه اندکی برآمده است تا به نحوی از لنزها بیشتر محافظت شود. تک فلاش ال‎ای‎دی برای کمک به عکاسی در شرایط نوری کم در این بخش دیده می‎شود. عدم وجود منفذ فوکوس خودکار لیزری و سنسور RGBC-IR مشخص است که هدف از آن کمک به تعادل سفید است، در عمل این سیستم دوربین مشابه با چیزی است که در گوشی‎های Z5s، Xperia X و X Performance مشاهده کرده بودیم.

ظاهر مات پشت این گوشی اثرانگشت را به خود جلب می‎کند و تمیزکردن آن زیاد آسان نیست. اما بایستی اشاره کرد که لک‎های انگشت نیز به سادگی دیده نمی‎شود.

یک تغییر دوست‎داشتنی در این مدل قرار گرفتن کلیدهای کنترلی در سمت راست است تا به شکل کاربردی‎تری بتوان از آن‎ها استفاده کرد. طراحی که در آن موقعیت پس دکمه‎ی تنظیم حجم صدا را زیر دکمه‎ی پاور قررا داشت به لطف استفاده از یک طراحی ارگونومیک به مراتب بهتر حذف شده است. در گوشی Xperia XZs چنین انتخابی گرفته نشده است تا یکی از مواردی که یک میان‎رده به نسبت پرچم‎دار بهتر می‎تواند باشد، مشخص شود. البته در خصوص شناخت اثرانگشت قضیه فرق دارد. XA1 توانایی این عمل را ندارد و یک دکمه‎ی پاور کوچک گرد به کار گرفته شده در حالی‎که XZs به جای آن دارای حسگر اثرانگشت است.

گرچه دکمه‎ی شاتر دوربین دو گامی دیده می‎شود تا سونی هم‎چنان به انتخاب خود پایبند باشد، آن هم زمانی که سایر شرکت‎ها برای عکاسی از دکمه‎های روی نمایشگر استفاده می‎کنند. این دکمه نقش میانبری برای اپلیکیشن دوربین را نیز دارد.

در سمت چپ این گوشی شایر سیم‎کارت قرار گرفته است و تنها درپوشی را شامل می‎شود که دو جایگاه مختلف برای سیم‎کارت‎ها را در بر می‎گیرد. البته باید توجه داشته باشید سینی سیم‎کارت به درپوش متصل است. بنابراین، اگر درپوش را به بیرون بکشید، سیم‎کارت نیز با آن بیرون خواهد آمد که در این زمان گوشی ناچارا ری‎استارت می‎شود. اگر کارت حافظه‎خارجی را بردارید و سیم‎کارت را قرار دهید مجددا گوشی ری‎استارت می‎شود.

در پایین پورت یو‎اس‎بی Type-C قرار گرفته است تا حتی در یک گوشی میان‎رده‎ی سونی پورت میکرو یو‎اس‎بی حذف شده باشد. گرچه این پورت تنها استاندارد یو‎اس‎بی 2.0 را در خود دارد تا سرعت انتقال داده‎ها به صورت نظری 480 مگابیت در ثانیه شود. اسپیکر واقعی این گوشی نیز در این بخش قرار گرفته است.

در بالا جک 3.5 میلی‎متری و میکرووفن لغو فعال پارازیت قرار گرفته‎اند تا همه چیز طبیعی جلوه کند.

صفحه‎نمایش ال‎سی‎دی 5 اینچی با رزولوشن 720p

Xperia XA1 مجهز به یک نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن اچ‎دی و تراکم پیکسلی 294ppi بوده که بهترین نیست اما با این‎حال به شکل قابل قبولی شارپ است. زیر میکروسکوپ، نظم همیشگی RGB را با تعداد برابر زیرپیکسل‎ها برای هر رنگ اصلی مشاهده می‎کنیم.

در تست‎های ما، امتیاز به دست آمده توسط Xperia XA1 برای حداکثر میزان روشنایی نمایشگر به نسبت نسل قبلی خود اندکی بیشتر و تنها کمی پایین‎تر از XZs پرچم‎دار قرار می‎گیرد. عمق رنگ‎های مشکی آن‎قدر نیست که روی کنتراست تاثیر خود را می‎گذارد ولی با این‎حال بالای 1000:1 باقی ماند.

خوانا بودن صفحه‎نمایش به نسبت اکسپریا X اندکی بهبود یافته تا هم‎پایه با گوشی‎ نکسوس 5X و نزدیک به گوشی P9 هوآوی باشد ولی از این نظر پشت سر گوشی‎های میان‎رده‎ی دارای نمایشگر آمولد قرار می‎گیرد.

نسبت کنتراست نور خورشید

در خصوص بازتولید رنگ، بایستی گفت که Xperia XA1 عملکرد قابل قبولی در نزدیک باقی‎ماندن به پنل‎های sRGB از خود نشان می‎دهد. میانگین DeltaE اندازه‎گیری شده 4.2 و حداکثر آن 7.5 با اندکی تمایل به سمت رنگ‎های سفید ارغوانی بود. امکان تغییر دمای رنگ در بخش تنظیمات نمایشگر وجود دارد اما دست زدن به اسلایدرهای رنگ‎های RGB باعث کاهش روشنایی نمایشگر می‎شود (ارقام پیش‎فرض روشن‎ترین خروجی را ایجاد می‎کنند) تا واقعا رنگ‎های دقیق‎تری بروز پیدا نکند.

پشتیبانی از راه‎های ارتباطی و شبکه‎ها

Sony Xperia XA1 در دو مدل تک و دو‎سیم عرضه شده است. مدل ما تک‎سیم بوده تا در خصوص نحوه‎ی مدیریت دو سیم‎کارت در مدل دیگر نتوانیم نظری بدهیم. مودم چیپست Helio P20 قادر به پشتیبانی از شبکه‎ی Cat.6 LTE و در نتیجه سرعت دانلود تا حداکثر 300 مگابیت در ثانیه است.

از استاندارد a/b/g/n وای‎فای نیز پشتیبانی می‎شود. به منظور منعکس کردن محتویات نمایشگر می‎توان از پروتکل میراکست استفاده کرد اما خبری از قابلیت DLNA نیست. بلوتوث حال به نسخه‎ی 4.2 ارتقاء یافته و از کدک صوتی aptX نیز پشتیبانی می‎شود. قابلیت NFC نیز به چشم می‎خورد ولی خبری از رادیو اف‎ام نیست. برای موقعیت‎یابی، کاربران می‎توانند از بین سرویس‎های جی‎پی‎اس، GLONASS استفاده کنند ولی سرویس‎های BDS و Galileo به کار گرفته نشده است.

مدیریت اتصال سیمی را پورت یو‎اس‎بی C بر عهده دارد اما همان‎طور که در بالا اشاره شد استاندارد آن به یو‎اس‎بی 2.0 محدود شده است. برای استفاده از هدفون‎ها نیز پورت دوست‎داشتنی 3.5 میلی‎متری هدفون به چشم می‎خورد.

عمر باتری گوشی Sony Xperia XA1

این گوشی ظرفیت باتری نسل قبلی خود را حفظ کرده و یک باتری 2300 میلی‎آمپرساعتی در خود دارد که طبق هیچ استانداردی زیاد نیست. در دسته‎ی گوشی‎های دارای نمایشگر 5 تا 5.2 اینچی استفاده از یک باتری 3000 میلی‎آمپرساعتی به نظر استاندارد است و در این بین گوشی‎های (Galaxy A5 (2017 سامسونگ، Mi 5 و Mi 5s شیائومی، آنر 8 و گوشی nova هوآوی را می‎توان نام برد که همگی (گرچه باید پذیرفت اکثر آن‎ها 5.2 اینچی هستند) باتری تقریبا با این گنجایش دارند. Moto G5 از یک باتری 2800 میلی‎آمپرساعتی استفاده می‎کند.

البته ظرفیت باتری تنها مهم نیست چون کارآمدی انرژی چیپست نیز اثر بارزی بر روی عمر باتری یک گوشی‎هوشمند می‎گذارد. Xperia XA1 اولین گوشی مجهز به چیپست Helio P20 مدیاتک بوده و ما کاملا مشتاق هستیم از نتایج تست‎های باتری باخبر شویم.

البته باید همین ابتدا اشاره کنیم احساس ما نسبت به این تست‎ها متضاد بود. از یک طرف، چیپست قبلی مدیاتک یعنی Helio P10 سابقه‎ی خوبی در این زمینه نداشت و گوشی‎هایی که از آن استفاده می‎کردند در تست‎های باتری ما عملکرد خوبی بر جا نگذاشته بودند. اما از طرف دیگر شرکت مدیاتک ادعا می‎کند که چیپست جدید Helio P20 بایستی به نسبت نسل قبلی خود 25 درصد کارآیی انرژی بهتری داشته باشد چون براساس فناوری 16 نانومتری ساخته شده است.

در نتیجه، ما واقعا سطح انتظار خود از باتری Xperia XA1 را نمی‎دانستیم و اندکی بدبین بودیم. اما این گوشی با نتایج خوبی که در تمامی بخش‎ها به دست آورد ما را شگفت‎زده کرد.

مدت زمان دوام این باتری 72 ساعت و تقریبا با آمار Xperia XZs است. بایستی سونی را بابت افزایش عملکرد خود در بخش باتری در تمامی محصولات امسال خود تحسین کرد و از طرف دیگر مدیاتک نیز سزاوار تحسین بوده چون در نهایت کارآمدی انرژی چیپست‎های خود را بهبود بخشیده است.

اگر روزانه از گوشی خود یک ساعت برای مکالمه، یک ساعت مشاهده‎ی ویدئو و یک ساعت گردش در وب استفاده کنید، 72 ساعت دوام خواهد داشت.

این گوشی از فناوری شارژر سریع شرکت مدیاتک یعنی PumpExpress 2.0 پشتیبانی می‎کند. البته شارژری که در جعبه‎ی این گوشی قرار داشت از این فناوری استفاده نمی‎کند. خروجی جریان آن تنها 5 ولت/ 1.5 آمپر است تا در عرض 30 دقیقه مقدار شارژ گوشی از 0 به تنها 32 درصد برسد که حقیقت را بخواهیم بگوییم با سریع بودن فاصله دارد.

باتری این گوشی مانند سایر گوشی‎های سری اکسپریا از فناوری شارژ سازشی Qnovo استفاده می‎کند که نوید طولانی تر کردن عمر باتری را می‎دهد. اما این فناوری به اسمارت‎‏فون اجازه می‎دهد فرآیندهای الکتروشیمیایی سلول باتری را در زمان آنی نظارت و پارامترهای شارژ را به صورت پویا طبق آن تغییر دهد تا میزان آسیب به باتری را به حداقل رسانده و چرخه‎ی عمر آن را طولانی کند.

شرکت Qnovo ادعا می‎کند این باتری بایستی 100 چرخه‎ی شارژ بیشتر به نسبت باتری که به شکل معمولی شارژ می‎شود، دوام آورد. این ادعا به صورت بالقوه به معنای یک سال یا بیشتر از یک سال عمر بیشتر باتری است چون باتری زمانی که فرسوده‎تر می‎شود بهتر شارژ را بایستی نگه دارد.

یک لانچر اکسپریا همانند با سایرین

گوشی Xperia XA1 با اندروید 7.0 نوقا عرضه شده است تا به نسبت گوشی XZs و نسخه‎ی اندروید 7.1.1 آن به‎روز نباشد. البته به سختی می‎توانید تفاوت بین این دو را متوجه شوید چون شخصی‎سازی سونی در هر دو بسیار سبک و بین دستگاه‎ها و نسخه‎های مختلف این سیستم‎عامل ثابت است. قابلیت‎های بزرگی همانند با حالت‎های اختصاصی صرفه‎جویی در باتری Stamina و اپلیکیشن‎های مولتی‎مدیای اختصاصی سونی حفظ شده‎اند.

وجود قابلیت قفل هوشمند (Smart Lock) باعث می شود به دنبال وجود وجود دستگاه‎‎های قابل اطمینان مجاور، مکان‎ها، چهره‎ها یا حتی صداها نیازی به فرآیند از حالت قفل خارج کردن گوشی نباشد.

صفحه‎ی هوم به نظر می‎رسد با سایر گوشی‎های سری X سونی فرقی ندارد. این قضیه شامل یک سوایپ به سمت پایین می‎شود که باعث نشان دادن صفحه‎ای از اپلیکیشن‎ها شده که بیشتر از همه استفاده شده‎اند و علاوه بر آن‎ها اپلیکیشن‎های جدیدی برای نصب پیشنهاد می‎شود، یک کادر جستجو نیز به چشم می‎خورد تا به دنبال تایپ اسم یک اپلیکیشن امکان پیدا کردن فوری آن فراهم شود.

طبق سنت شاهد کشوی اپلیکیشن هستیم که بیشتر مملو از اپلیکیشن های سونی است. سونی با غرور اعلام می‎کند اپلیکیشن‎های گالری، موزیک و ویدیوی خود را جایگزین انتخاب‎های گوگل کرده است و اپلیکیشن‎های مولتی‎مدیای مشاهده شده همگی سفارشی و غنی از امکانات هستند.

کشوی اپلیکیشنی کاملا کاربردی است و به کاربر اجازه می‎دهد اپلیکیشن‎ها را براساس تکرر استفاده، نام، تاریخ نصب یا براساس ذائقه‎ی خود مرتب کند. امکان جستجوی اپلیکیشن‎ها این‎جا نیز کار می‎کند و کاربر می‎تواند وارد حالت مدیریت شود که به او اجازه می‎دهد چندین اپلیکیشن را پاک کند، به جای آن‎که مجبور شود اپلیکیشن‎های ناخواسته را به طرف یک سطل آشغال مجازی بکشد و رها کند.

از تم‎ها ( هم رایگان و هم پولی) نیز پشتیبانی می‎شود که امکان تغییر دادن ظاهر و پروفایل صوتی دستگاه را دارند. بعضی از تم‎ها حتی تعاملی هستند تا کاغذدیواری‎های آن‎ها نسبت به لمس کاربر واکنش نشان دهند.

ناحیه نوتیفیکیشن نسخه معمولی اندروید است، امکان مرتب کردن کاشی‎های تاگل‎های سریع و میزان روشنایی صفحه‎نمایش وجود دارد. البته خبری از تاگلی برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه‎نمایش نیست (باید برای این کار به بخش تنظیمات بروید).

app switcher با ظاهر سه بعدی چرخ و فلکی خود همانند با همیشه آشنا است. ولی دیگر خبری از اپلیکیشن‎های کوچک (small apps) نیست و آن‎ها با قابلیت تقسیم صفحه‎نمایش جایگزین شده‎اند. اگر یک اپلیکیشن در حال اجرا از این قابلیت پشتیبانی کند، کاربر می‎تواند آن را به بالا یا پایین صفحه مستقیما از داخل چرخ و فلک سنجاق کند. استفاده از حالت split screen ساده است ولی راهی برای شناسایی اپلیکیشن‎های پشتیبانی کننده وجود ندارد، شما ابتدا باید ابتدا اپلیکیشن را اجرا کنید و سپس سعی در سنجاق کردن آن داشته باشید. به دنبال این قابلیت صفحه به دو بخش مساوی تقسیم می‎شود، گرچه در گوشی 5 اینچی XA1 سونی بعید است اغلب اوقات به این قابلیت رو آورید.

قابلیتی به اسم Smart Cleaner دیده می‎شود که در بازه‎های زمانی حافظه‎ی موقت (کش) اپلیکیشن‎هایی که مدت زمانی است از آن‎ها استفاده نکرده‎اید را خالی می‎کند. امکان خاموش کردن این قابلیت وجود دارد یا به صورت دستی می‎توانید معین کنید که چه اپلیکیشن‎های خاصی تحت اثر این قابلیت قرار نگیرند.

گزینه دیگر وجود یک امکان شایسته نسخه پشتیبان گرفتن از گوشی شما است که می تواند از اپلیکیشن‎ها، لیست مخاطبین تماس، پیام‎ها و تنظیمات گوشی شما نسخه‎ی پشتیبان بگیرد. این اطلاعات می توانند بر روی حساب آنلاین سونی شما، کارت حافظه خارجی یا روی یک دستگاه اکسترنال دارای پورت یو‎اس‎بی ذخیره شود. امکان زمان‎بندی برای نسخه پشتیبان گرفتن وجود دارد و می توان شرایطی همانند با “زمان اتصال به شبکه‎ی وای‎فای” و “شارژ دستگاه” را مشخص کرد.

عملکرد – نتایج تست‎های بنچمارک

Xperia XA1 مجهز به چیپست Helio P20 مدیاتک، نسل بعدی P10 است که در مدل ابتدایی گوشی اکسپریا XA سونی دیده بودیم. همانند با اکثریت چیپست‎های میان‎رده، P10 از یک پردازنده‎ی هشت هسته‎ای مبتنی بر هسته‎ای کورتکس A53 استفاده می‎کند. این پردازنده در این‎جا 4 هسته با سرعت کلاک 2.0 گیگاهرتز و 4 هسته‎ی دیگر با سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتز دارد و هر دو کلاستر به نسبت مدل قبلی یعنی 4 هسته‎ با سرعت کلاک 2.0 گیگاهرتز + 4 هسته با سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتز، سرعت کلاک بالاتری دارند. این چیپست هم‎چنین براساس فناوری 16 نانومتری در مقایسه با فناوری 28 نانومتری استفاده شده برای Helio P10 ساخته شده است تا با یک سیستم روی چیپ مدرن با کارآمدی بالای انرژی روبرو باشیم.

مقدار رم نیز به 3 گیگابایت افزایش داشته است، در حالی‎که در مدل ابتدایی XA این مقدار 2 گیگابایت بود.

بنچمارک GeekBench به خوبی تاثیر افزایش سرعت کلاک را نشان می‎دهد که در این تست XA1 به شکل ثابتی اندکی به نسبت گوشی‎های Moto M و Oppo F1s (با چیپست‎های P10) در بخش عملکرد تک هسته‎ی پردازنده بهتر بود که این مقدار به دنبال به کار گرفتن تمامی هسته‎ها به مراتب افزایش یافت. گوشی‎های دارای چیپست اسنپ‎دراگون 625 (گوشی nova هوآوی و رمی 4 پرایم ) و گلکسی A5 سامسونگ مدل 2017 با چیپست اگزینوس 7880 امتیار بالاتری در بخش چند هسته به دست آوردند اما الزاما این قضیه در تست‎های تک هسته تکرار نشد. عملکرد پردازنده‎ی محصول سونی هم‎چنین کاملا به Kirin 658 استفاده شده در گوشی Huawei P10 Lite نزدیک بود.

Antutu بنچمارکی است که تمامی بخش‎های یک گوشی را محک می‎زند. چیپست P20 گوشی XA1 سونی در یک سطح با اگزینوس 7880 گوشی (A5 (2017قرار گرفت، گرچه هم‎چنان به نسبت اسنپ‎دراگون 625 موجود در Moto Z Play و Huawei nova عملکردی با سطح پایین‎تر داشت. چیپست P10 سال گذشته مشخص است که در یک سطح قرار ندارد و کافی است به امتیاز گوشی‎های Moto M موتورولا و XA خود سونی نگاهی بیاندازیم.

Basemark OS II 2.0 بنچمارک ترکیبی دیگری است که (Galaxy A5 (2017 را جلوتر از XA1 قرار می‎دهد، اما گوشی‎های مجهز به SD625 و Helio P10 در رتبه‎های پایین‎تر بودند.

در بخش گرافیک، پردازنده‎ی دو هسته‎ای Mali-T880MP2 چیپست Helio P20 برای رندرسازی محتویات نمایشگری دارای رزولوشن اچ‎دی این گوشی قدرتی بیشتر از حد کافی از خود نشان داد. تست‎های Offscreen در رزولوشن فول اچ‎دی صورت گرفتند و ممکن است اعداد جالب نباشد اما تست‎های Onscreen قدرت بی‎نظیر XA1 در بین گوشی‎های میان‎رده را نشان می‎دهد.

پردازنده‎ی گرافیکیMali-T830MP3  گوشی گلکسی A5 مدل 2017 یقینا قدرت خام بیشتری دارد، همان‎طور که در تست‎های Offscreen بنچمارک GFXBench در بالا و هم‎چنین امتیاز به دست آمده در Basemark ES 3.1 نشان داده شد. XA1 سونی هم‎چنان در این بخش به راحتی جلوتر از رقبا قرار می‎گیرد، حتی قبل از این‎که رزولوشن پایین‎تر نمایشگر آن در نظر گرفته شود.

به طور کلی، ما جایی برای شکایت از عملکرد XA1 نداریم و برعکس کاملا راضی هستیم. این محصول اکسپریا و چیپ Helio P20 آن در اکثر موارد در نیمه‎ی بالایی نمودارها قرار داشت و عملکرد خوبی در بخش گرافیک به لطف انتخاب محافظ‎کارانه‎ی سونی در انتخاب رزولوشن اچ‎دی نمایشگر از خود نشان داد.

سطح عملکرد یقینا به نسبت Helio P10 بهتر شده و به لطف استفاده از فرآیند ساخت 16 نانومتری شاهد بهبود عملکرد در بخش کارآمدی مصرف انرژی هستیم تا بتوانیم بگوییم که Helio P10 یک چیپست عالی برای انتخاب به شمار می‎رود تا بار دیگر مدیاتک را با قدرت رقابت در بازار نشان دهد.

تلفن

گوشی Sony Xperia XA1  تحت بررسی ما مدل تک‎ سیم‎کارت (با شماره‎مدل G3121) است. یک مدل دو سیم‎کارت نیز در بعضی از بازارها دیده می‎شود.

گزارش تماس‎ها از بخش لیست مخاطبین تماس جدا است، ولی میانبری برای آن در گوشه‎ی بالا سمت راست به چشم می‎خورد. امکان گزارش‎گیری بر اساس تماس‎های از دست رفته، ورودی و خروجی وجود دارد. یک شماره‎گیر هوشمند نیز دیده می‎شود.

اسپیکر

XA1 فاقد اسپیکرهای استیکر است، برخلاف طراحی که در ابتدا بهره‎مندی آن از این ویژگی را به وجود می‎آورد. تک اسپیکر قرار گرفته در قسمت انتهایی گوشی قدرت خوبی در بالا بردن تعداد دسی‎بل‎ها ندارد اما یک امتیاز متوسط در تست سه بخشی ما باعث می‎شود از مدل سال قبل جلوتر و هم‎پایه‎ی XZs سونی قرار گیرد.

وارد کردن متن

به منظور وارد کردن متن، سونی چند وقتی می‎شود از کیبورد Swiftkey استفاده می‎کند. گفته می‎شود این کیبورد یکی از بهترین الگوریتم‎های پیش‎بینی متن را دارد و تقریبا هر امکاناتی را در آن می‎بینیم از لایه‎بندی چندگانه و تم‎ها گرفته تا 5 اندازه‎ی مختلف، نمادهای ثانویه به دنبال فشار دادن بیشتر کلیدها، وارد کردن متن توسط عمل سوایپ و ایموجی‎های متنوع.

سایر اپلیکیشن‎های نصب شده

اپلیکیشن News یک خبرخوان است که از منابع اطلاعاتی براساس موضوعات منتخب شما اخبار را بیرون می‎کشد. این اپ هم‎چنین دارای دو تابلوی اعلانات روزانه برای زمانی است که شما مشخص می‎کنید تا رویدادهای جاری روز را از دست ندهید.

Xperia lounge اپلیکیشن سرگرمی خود سونی است که محتوای انحصاری و رقابت‎هایی در بحث موسیقی، فیلم‎ها و بازی‎ها برای شما فراهم می‎کند.

یک فایل منیجر نیز دیده می‎شود که در گزینه‎های مربوط به فضای ذخیره‎سازی در منوی تنظیمات قرار گرفته است. این اپ به شما اجازه‎ی اعمال ساده‎ی کپی و پیست را می‎دهد. گرچه امکان دسترسی به آن از بخش کشوی اپلیکیشن وجود ندارد و تنها میانبری به فولدر پوشه‎ها به چشم می‎خورد.

اپلیکیشن Lifelog سونی که به دنبال کردن فعالیت‎های سلامت کاربر می‎پردازد از پیش نصب نشده است اما امکان دانلود آن از پلی‎استور گوگل وجود دارد.

اپلیکیشن عالی گالری سونی، آلبوم نام دارد

اپلیکیشن آلبوم سونی در بین جامع‎ترین و پر امکان‎ترین اپ‎های گالری است که تا به حال دیده‎ایم و استفاده از آن به راحتی و سرعت بالا امکان‎پذیر است.

در بالای هر لیست از تصاویر یک اسلایدشو به منظور به نمایش گذاشتن تصاویر کاربر به چشم می‎خورد. پایین‎تر از آن، اولین تصویر از هر ماه با اندازه‎ای دو برابر سایرین نشان داده می‎شود. مرتب‎سازی تصاویر براساس ماه‎هایی است که گرفته‎ شده‎اند و کاربر می‎تواند از حالت زوم به صورت نیشگون برای تغییر تصاویر بندانگشتی استفاده کند (آن‎ها به شکل بی‎نقص و همواری به صورت شبکه‎ای از تصاویر در می‎آیند).

کاربر می‎تواند در بین تصاویر بر روی یک نقشه (او می‎تواند به صورت دستی اطلاعات محل گرفتن عکس را نیز اضافه کند) یا براساس پوشه نیز گردش کند. امکان مشاهده‎ی تصاویر از یک سرور DLNA (به عنوان مثال کامپیوتر خانه) نیز وجود دارد. اپ آلبوم سونی با آلبوم‎های آنلاین همانند با فیس‎بوک،Flickr و Google Photos ادغام می‎شود.

 امکان ویرایش تصاویر توسط چند اپلیکیشن، از جمله ادیتور پیش‎فرض تصویر، Sketch و استیکر ساز (تا کاربر بتواند استیکرهای شخصی خود را برای ارسال به دوستانش بسازد) صورت می‎گیرد.

اپلیکیشن Sketch به کاربر اجازه می‎دهد با انگشت برروی یک تصویر یا یک بافت کاغذ مانند نقاشی، متن، استیکر و تصاویر دیگر اضافه کند. اگر او استعداد داشته باشد، می‎تواند تصاویر ایجاد شده را بر روی شبکه‎ی کوچک اجتماعی Sketch به اشتراک بگذارد.

Movie Creator مشابه با Google Photos Assistant است. این اپ به صورت خودکار ویدئوهای کوتاه از ویدئوها و تصاویر ثبت شده‎ی کاربر ایجاد می‎کند. امکان انجام این کار به صورت دستی هم وجود دارد، برای این منظور بایستی تصاویر و ویدئوهای مورد نظر انتخاب شوند، ترتیب آن‎ها تغییر داده شود و افکت‎های رنگی و موزیک اضافه شود (امکان استفاده از مجموعه موسیقی‎های کوچک گوشی وجود دارد). در نهایت کاربر بایستی برای ارسال اسلایدشوی پویای خود دکمه‎ی به اشتراک‎گذاری را انتخاب کند.

اپلیکیشن موزیک

اپلیکیشن موزیک همان بسته‎ی نرم‎افزاری مشابه با سایر اپلیکیشن‎های شخصی سونی است. منوی زمینه‎ی کناری این اپ گزینه‎های مشابهی در اختیار کاربر براساس پوشه، پوشه در شبکه و خدمات آنلاین در اختیار کاربر برای گردش در بین فایل‎های موسیقی قرار می‎دهد و سرویس استریم موسیقی منتخب سونی اسپاتیفای است (گرچه تنها به این سرویس ارتباطی برقرار می‎شود و امکان استفاده‎ی مستقیم وجود ندارد). کاربران می‎توانند فایل‎های موسیقی را بر روی پلیرهای سازگار به اشتراک بگذارند.

این اپلیکیشن می‎تواند ویدئوها را در یوتیوب پیدا، به دنبال اطلاعات هنرمندان در ویکی‎پدیا بگردد و متن موسیقی‎ها را در گوگل جستجو کند.

اپ موزیک تنظیمات صوتی متنوعی دارد از جمله ClearAudio+ که بهترین تنظیمات کیفیتی صدا را بسته به آهنگی که گوش می‎دهید مشخص می‎کند. سپس DSEE HX دیده می‎شود که تقریبا از یک الگوریتم ویزارد مانند به منظور برگرداندن یا ترجیحا برون‎یابی فایل‎های موسیقی فشرده شده همانند با MP3ها به یک فایل صوتی با کیفیت بالا استفاده می‎کند. طبق گفته‎ی سونی، نتایج به دست آمده تقریبا نزدیک به کیفیت صدای با کیفیت بالا است ولی تنها در هدفون‎های سیمی کار می‎کند. هم‎چنین به استریم صدا کمک می‎کند اما از سرویس اسپاتیفای برای این منظور خبری نیست.

 نرمالیزه‎ کننده‎ی دینامیک (Dynamic normalizer) تفاوت حجم صدا در بین ترک‎های موسیقی را یکنواخت می‎کند که اگر چندین آلبوم از چندین منبع مختلف را ترکیب کرده باشید عالی است.

رادیو اف‎ام و TrackID

Xperia XA1 مجهز به یک دریافت کننده‎ی رادیو اف‎ام و اپلیکیشن مخصوص به آن است که شاید بهترین محصولی به شمار می‎رود که از سونی دیده‎ایم. عناصر بصری زیبایی در آن دیده می‎شود و نام ایستگاه‎های خبری را بر روی RDS (سیستم اطلاعات رادیو) به تصویر می‎کشد که کاربر می‎تواند محبوب‎ترین‎های خود را انتخاب کند. او هم‎چنین می‎تواند ایستگاه‎های خبری مختلف را با رنگ خاصی مشخص کند مثلا آبی برای اخبار، زرد برای موسیقی و غیره.

اپلیکیشن رادیو اف‎ام با TrackID در ارتباط تنگاتنگی قرار دارد. TrackID نرم‎افزار مورد اعتماد شناسایی آهنگ سونی است که به ابزاری بیشتر از یک شناخت ساده‎ی آهنگ تبدیل شده است. این ابزار حال می‎تواند به شما چارت‎های موسیقی را براساس کشور نشان دهد و در رابطه با جستجوهایی که در جهان انجام می‎شود به‎روزرسانی‎ها را در اختیار کاربر قرار دهد و سابقه‎ی جستجوی شما را نیز ذخیره کند.

ویدئو

این اپ که به سادگی ویدئو نامیده می‎شود قابلیت‎هایی بیشتر از یک پلیر دارد. این اپ می‎تواند ویدئوهای گوشی و ویدئوهای روی شبکه‎ی خانگی شما را پخش کند و مجموعه‎ تنظیمات وسیعی برای زیرنویس دارد. علاوه بر این، با فعال کردن یک سوئیچ کاربر می‎تواند باعث پخش ویدئوها در پس‎زمینه شود.

اما اگر برای این اپلیکیشن محل زندگی خود را مشخص کنید که جزو مناطق تحت پوشش قرار داشته باشد، این اپ اطلاعات جدول زمانی پخش برنامه‎های تلویزیونی را از اینترنت استخراج و نشان می‎دهد.

خروجی صدایی با فراز و نشیب‎های خاص خود

گوشی Sony Xperia XA1 در تست کیفیت صدای ما شروع خوبی داشت. این گوشی‎هوشمند امتیازهای عالی برای شفافیت صدا در زمان اتصال به یک آمپلی‎فایر فعال خارجی به دست آورد و به همراه آن حجم بالای صدا نیز دیده می‎شود.

متاسفانه اتصال هدفون آسیب زیادی به این کیفیت وارد می‎کند به نحوی که حجم صدا به زیر مقدار متوسط افت پیدا کرده و مقداری اعوجاج اینترمدولاسیون نیز شکل گرفته و نویز القایی استریو نیز اوج می‎گیرد. نتیجه‎ی به دست آمده از این گوشی در این تست وخیم نیست اما یقینا گزینه‎های به مراتب بهتری نیز در بازار برای مشتاقان صدا وجود دارد.

پاسخ فرکانسی گوشی Sony Xperia XA1

دوربین

23 مگاپیکسلی با نسبت تصویر 4:3، یا 20 مگاپیکسلی با نسبت تصویر 16:9 – سنسور IMX300 با چندین نسبت تصویر

 قابلیت ممتاز گوشی Xperia XA1 دوربین 23 مگاپیکسلی قرار گرفته در پنل پشتی آن است. سنسور IMX300 سونی دارای فاصله‎ی کانونی معادل 24 میلی‎متر، لنزهای دارای نسبت کانونی f/2.0 بوده یعنی همان سیستمی که با آن آشنا هستیم. این دوربین مزیت استفاده از چیپست جدیدتر به شمار می‎رود چون Helio P10 قرار گرفته در Xperia XA می‎توانست تا حداکثر رزولوشن 21 مگاپیکسل را پشتیبانی کند.

پرچم‎دارهای سونی از همین سنسور و ترکیب لنزها از زمان معرفی آن در سری اکسپریا Z5 تا Xperia XZ استفاده کرده‎اند. حالا IMX300 جای خود را به سنسور جدید 19 مگاپیکسلی داده است یا شاید به عبارت دیگر بهتر باشد که بگوییم، IMX300 اکنون در طیف دستگاه‎های میان‎رده‎ی سونی به کار گرفته می‎شود که نماینده‎ی آن‎ها XA1 است.

بسته به عکاسی شما با نسبت تصویر 4:3 یا 16:9، بخش‎های متفاوتی از این سنسور مورد استفاده قرار می‎گیرد تا به ترتیب یک تصویر 22.8 مگاپیکسلی با 20.1 مگاپیکسلی به وجود آید و هرگز تصویر 24.8 مگاپیکسلی کاملی نخواهید داشت. بنابراین عنوان 23 مگاپیکسلی به این دوربین اختصاص داده شده است. در بین مزایای چنین سنسوری با چند نسبت تصویر، میدان دید مشابه در هر دو حالت و تصاویر با رزولوشن بالاتر گرفته شده در حالت 16:9 به نسبت زمانی قرار می‎گیرد که از برش تصاویر معمولی 23 مگاپیکسلی با نسبت تصویر 4:3 به دست می‎آید.

Xperia XA1 فاقد فناوری فوکوس خودکار لیزری و سنسور RGBC-IR است که در همین دوربین 23 مگاپیکسلی دو گوشی اکسپریا XZ و X Compact استفاده شده بود. البته بایستی اشاره کنیم وجود آن‎ها در گوشی‎های مذکور تاثیر درخشانی از خود بر جا نمی‎گذاشت، بنابراین نبودشان در این‎جا مشکل خاصی ایجاد نمی‎کند.

اینترفیس اپلیکیشن دوربین

آخرین رابط کاربری دوربین گوشی‎های سونی نسبتا ساختار ساده‎ای به دست آورده است. شما با سوایپ کردن به سمت بالا و پایین (یا اگر گوشی را به صورت افقی گرفته‎اید به طرف چپ و راست) حالت‎های مختلف عکاسی را تغییر خواهید داد. یک سوایپ هم‎چنین به کاربر اجازه خواهد داد با یک دست به استفاده از دوربین جلو جابجا شود.

همانند با همیشه و روال گوشی‎های سونی حالت Superior Auto  یقینا اصلی‎ترین حالتی خواهد بود که استفاده می‎کنید و رزولوشن 23 مگاپیکسل نیز به دنبال استفاده از این حالت دیده می‎شود، برخلاف گوشی‎های قدیمی اکسپریا که در این حالت رزولوشن به 8 مگاپیکسلی محدود بود.

Superior Auto سعی خواهد کرد پارامترهای تصویر را به نحوی تغییر دهد که به شکل بهتری با صحنه مطابقت داشته باشد و این کار با شناسایی حداقل از بین دوازده صحنه‎ی مختلف صورت می‎گیرد. در این حالت HDR نیز ممکن است فعال شود که به شکل یک تاگل در حالت عکاسی به صورت Superior Auto دیده نمی‎شود و تنها در حالت عکاسی به صورت دستی آن را داریم.

در حالت عکاسی به صورت دستی کاربر به مجموعه‎ی کاملی از پارامترها دسترسی دارد از جمله کنترل کامل سرعت شاتر دوربین (1/4000 ثانیه تا 1 ثانیه)، میزان نوردهی، تعادل سفید و یک اسلایدر برای فوکوس دستی. اما تنظیمات ISO (50 تا 3200) هم‎چنان در منوی setting مخفی است.

کیفیت تصویر

سنسور 23 مگاپیکسلی MX300 سونی در سری X و اکسپریا Z5 استفاده شده بود اما نمونه‎ تصاویر گرفته شده با دوربین این دستگاه‎ها نتوانسته بودند ما را تحت تاثیر قرار دهند. بدون شک، خوب بودند و با هر نسل جدید از این گوشی‎های هوشمند بهتر می‎شدند اما ملایم بودن تصاویر (شارپ نبودن) در لبه‎ها بارزترین نکته‎ی ناامیدکننده بود و گاهی اوقات بیش از حد اشباع‎سازی نیز به چشم می‎خورد.

ما بایستی اعتراف کنیم با توجه به این‎که سونی از همان سنسور برای گوشی‎های هوشمند میان‎رده‎ی خود استفاده کرده است، انتظار بهبود این قضیه را نداشتیم. و خوشبختانه اشتباه می‎کردیم.

سونی واقعا تلاش زیادی کرده است تا الگوریتم‎های پس از پردازش خود را بهتر کند، اما ما هم‎چنین شک داریم که XA1 از سیستم لنزهای بهبود‎یافته‎ای استفاده می‎کند. با تدبیر جدید مشکل آزاردهنده‎ی افت شارپ بودن تصویر در لبه‎ها به یک سطح بسیار قابل تحملی تقلیل پیدا می‎کند.

دامنه‎ی دینامیک خوب و حتی اگر حالت Super Auto قادر به شناخت صحنه به عنوان Backlit نباشد، باز هم نمونه تصاویر عالی خواهید داشت.

تصاویر بار دیگر بایستی اشاره کنیم شارپ هستند، البته گاهی اوقات فراتر از سطح سلیقه‎ی ما، ولی ما مصنوعات بیش از حد اشباع‎سازی اندکی در نمونه‎ها، البته اگر وجود داشتند، پیدا کردیم.

سطح جزئیات به اندازه‎ی کافی است که از یک سنسور با رزولوشن بالا همین انتظار می‎رود. سطوح پارازیت در روز روشن مشکلی به شمار نمی‎روند.

این دوربین موفق شد هر مرتبه تقریبا تعادل سفید دقیقی داشته باشد و رنگ‎ها در 9 صحنه از 10 صحنه دقیق بودند. گاهی اوقات رنگ‎ها بیش از حد اشباع می‎شدند اما ظاهر خوبی داشتند و ما مشکلی با آن نداشتیم.

ما هم‎چنین متوجه‎ی مقداری اعوجاج خمره‎ای (barrel distortion) شدیم که توسط الگوریتم بالا رفع نشدند. چنین اعوجاجی کاملا با توجه به گسترده بودن لنزها (24 میلی‎متری) انتظار می‎رود اما بایستی به سادگی داخل نرم‎افزار خود دوربین رفع شود و با این‎حال سونی موفق به برطرف‎سازی این قضیه نشده است.

در هر صورت، ما کاملا از کیفیت این دوربین راضی هستیم. سونی مشکل افت شارپ بودن تصویر در لبه‎ها را تا حد زیادی رفع کرده، سطوح پارازیت را پایین نگه داشته است، دامنه‎ی دینامیک عملکرد خوبی دارد و شارپ‎سازی در مرحله‎ی پس از پردازش به نسبت سری Xperia X شدت کمتری دارد. با توجه به قیمتی که این گوشی دارد، بایستی گفت قابلیت‎های دوربین بیشتر از مقدار کافی است.

حالت عکاسی به صورت HDR

با آن‎که Superior Auto گاهی اوقات حالت عکاسی به صورت HDR را فعال می‎کند، ولی اگر خودتان می‎خواهید این کار را انجام دهید بایستی وارد حالت عکاسی به صورت دستی شده و از بخش تنظیمات HDR را انتخاب کنید. به دنبال انتخاب این حالت جزئیات مناطق سایه‎دار بیشتر شده و در همان حین سعی می‎شود که مناطق بسیار روشن قربانی این فرآیند نشوند. اما در تصاویر HDR میزان جزئیات نهایی کم است، به خصوص در تصاویر دارای پوشش گیاهی، در حالی‎که رنگ‎ها اغلب اوقات بیش از حد اشباع‎ یافته بودند. به یاد داشته باشید که این نوع تصاویر تنها در حالت HDR فعال شده به صورت دستی دیده می‎شود، چون Superior Auto به مراتب بهتر می‎تواند تنظیمات بهتری برای آن انتخاب کند.

تصاویر سراسرنما

سونی به شکل کاملا بارزی رزولوشن تصاویر سراسرنما (پانوراما) را از زمان گوشی‎های هوشمند Xperia XZs افزایش و به 4000 پیکسل در ارتفاع رسانده است، در حالی‎که گوشی‎های قبلی تنها تصاویر سراسرنمایی با حداکثر ارتفاع 1000 پیکسل می‎گرفتند. هم‎چنین کاربر می‎تواند هر زمان که خواست گرفتن این نوع تصاویر را متوقف کند، در حالی‎که اگر به صورت 360 درجه‎ی کامل در گوشی‎های قدیمی گوشی را جابجا نمی‎کردید، امکان گرفتن تصویر وجود نداشت. با آن‎که کیفیت این تصاویر مشابه با تصاویر ثابت نیست، اما جزئیات به اندازه‎ی کافی بوده، رنگ‎ها دقیق، دامنه‎ی دینامیک گسترده و هم‎پوشانی تصویر بسیار خوب است. یقینا به نسبت گوشی‎های سال قبل سونی تصاویر پانورامای بهتری را شاهد هستیم.

دوربین سلفی

ما هم‎چنین دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی را محک زدیم. تصاویر رنگ‎های خوب و جزئیات زیادی داشتند. لنزهای این دوربین میدان دید واقعا گسترده‎ای، 23 میلی‎متر، دارند.

البته بایستی به یک نکته اشاره کنیم، عکاسی در حالت Superior Auto همواره باعث ایجاد اثراتی در ملایم‎سازی پوست می‎شود و بنابراین اگر از رنگ و کیفیت پوست خود در تصویر خوشتان نمی‎آید، بهتر است برای تصاویر سلفی خود از حالت عکاسی Manual استفاده کنید (نیازی نیست برخلاف چیزی که اسم این حالت اشاره می‎کند، تنظیمات را تغییر دهید).

دوربین سلفی در شرایط نوری کم عملکرد آن‎چنان خوبی ندارد و تصاویر گرفته شده به هیچ‎وجه شارپ نبودند.

کیفیت ویدئو

دوربین ویدئوی گوشی Xperia XA1 قادر به گرفتن ویدئوهای با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه نیست، اما کاربر می‎تواند حتی در حالت HDR ویدئوهای فول اچ‎دی بگیرد.

در حالت استانداد ضبط ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه، ویدئوها بیت‎ریت 17.5 مگابیت در ثانیه و مطابق با رقبا دارند. کیفیت صدا استریو و 128 کیلوبایت در ثانیه است.

نمونه ویدئوهای گرفته شده جزئیات کمی دارند و مملو از پارازیت هستند. اما رنگ‎ها دقیق و کنتراست و دامنه‎ی دینامیک خوب بودند.

شما می‎توانید یک نمونه ویدئو با کیفیت 1080p را از لینک (9s, 19.5MB) دانلود کنید.

جمع‎بندی

 Xperia XA1 نمونه‎ای دیگر از محصولات سونی است که نسل دوم آن با عدد 1 عرضه شده تا شمارش نسل‎ها در سال‎های آتی مشکل شود. ولی آیا کسی است که اصلا نسبت به سال گذشته اهمیتی نشان دهد؟

در ساخت Xperia XA1 سونی به نقاط قوت نسل قبلی آن اشاره داشته و دقیقا مواردی که مورد نیاز بوده‎اند را بهبود بخشیده است یعنی عملکرد، عمر باتری و کیفیت دوربین. با وجود این حقیقت که موارد اندکی هستند که اگر فرصت آن به ما داده می‎شد با کیفیت دیگری ارائه می‎دادیم، اما با این‎حال با یک گوشی میان‎رده‎ی خوب روبرو هستیم.

طراحی به‎روزرسانی شده‎ی این گوشی با یک نقص همراه است، این گوشی اندکی به نسبت نمایشگر خود وسیع‎تر بوده اما واقعا طویل است. البته این نوع طراحی با گلکسی S8 سامسونگ یقینا متفاوت است که ارتفاع بیشتر توسط نمایشگر استفاده شده و محصول سونی فقط 5 اینچی بوده و این همه فضای عمودی در جهت استفاده از اسپیکرهای استریو نیز به کار گرفته نشده است. اما بایستی گفت نسبت بدنه به نمایشگر طویل‎تر واقعا زمانی که گوشی را نزدیک به گوش خود می‎گیرید، حس خوبی به دست می‎دهد.

عملکرد با توجه به جایگاه گوشی بسیار خوب است که علت آن به قابلیت‎های چیپست جدید Helio P20 مدیاتک بر می‎گردد (البته رزولوشن پایین نمایشگر نیز کمک شایانی کرده است). خود نمایشگر نسل امسال با اندکی افت کنتراست روبرو شده اما در کل با محصول بدی روبرو نیستیم. عمر باتری نسبت به نسل قبلی با توجه به قدرت بیشتر پردازنده حتی با وجود ظرفیت مشابه، به شکل بارزی بهتر شده است.

به تمامی موارد بالا یک دوربین عالی 23 مگاپیکسلی را اضافه کنید که سونی در چندین دستگاه پرچم‎دار خود (کل خانواده‎ی Z5 و تعدادی از سری جدید رده‎بالای X) به کار گرفته بود اما هرگز کیفیت تصویری در حد یک پرچم‎دار را از آن مشاهده نکرده بودیم. اما بایستی بگوییم دوربین جدید به این ادعا نزدیک شده است و ما بدون شک کیفیت تصاویر گرفته شده با XA1 را به دوربین XZ ترجیح می‎دهیم، حتی با آن‎که هر دو سنسور مشابه هستند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال