نقد و بررسی تخصصی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی [قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

همان طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد، کمپانی ژاپنی سونی طی سنتی مرسوم، در زمینه سری گوشی‌های پرچمدار Z خود، هر شش ماه یک گوشی سطح بالا را به بازارهای جهانی معرفی می‌کرد. چند ماه پیش، همگان منتظر معرفی گوشی جدید دیگری از این شرکت با نام اکسپریا Z4 بودند. انتظار می‌رفت که این گوشی جدید، […]

همان طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد، کمپانی ژاپنی سونی طی سنتی مرسوم، در زمینه سری گوشی‌های پرچمدار Z خود، هر شش ماه یک گوشی سطح بالا را به بازارهای جهانی معرفی می‌کرد. چند ماه پیش، همگان منتظر معرفی گوشی جدید دیگری از این شرکت با نام اکسپریا Z4 بودند. انتظار می‌رفت که این گوشی جدید، دارای طراحی جدیدی بوده و از شباهت آن با نسل‌های پیشین کاسته شود. اما کمپانی ژاپنی دقیقا بر خلاف این موضوع عمل کرده و تنها به بروزرسانی ناچیز سخت افزاری گوشی خود راضی شد. این موضوع باعث شد که اکثر طرفداران این شرکت بزرگ، از اقدام آن عصبانی شده و به کلی از پرچمداران گوشی‌های سری زد این شرکت از جهت تولید گوشی پرچمداری با طراحی جدید، ناامید شوند. در این حال بود که کمپانی سونی به منظور کاهش ضررهای خود تنها با تغییر نام این گوشی جدید به “اکسپریا زد3 پلاس“، آن را به بازارهای جهانی عرضه کرد و در حال حاضر تنها در کشور ژاپن، این گوشی با نام اکسپریا زد4 شناخته می‌شود.

اما حالا سوال اینجاست که آیا بروزرسانی‌های انجام شده بر روی این گوشی پرچمدار، کافی بوده و می‌تواند نیازهای کاربران را بر طرف کند و آیا این بروزرسانی، ارزش خرید این گوشی جدید را دارد یا نه؟

gsmarena_006روال عرضه شش ماهه گوشی‌‌های پرچمدار کمپانی سونی از ماه فوریه سال 2013 شروع شد. جایی که گوشی اکسپریا زد در بهار آن سال، اولین پرچمدار خود را در این سری، وارد بازارهای جهانی کرد. در ادامه آن نیز، گوشی پرچمدار دیگری در فصل پاییز (شش ماه بعد) وارد بازار شد. این روال تا به امروز ادامه داشته و هر شش ماه، این کمپانی ژاپنی گوشی سطح بالای جدیدی با بروزرسانی سخت افزاری بسیار خوب و مناسب را معرفی می‌کند که البته تغییر بسیار ناچیزی در طراحی و ظاهر دستگاه‌ها دیده می‌شود. ولی جدا از بحث‌های بوجود آمده، گوشی‌های سری زد تولید شده توسط این دارای ظاهر بسیار زیبایی بوده و از مواد بسیار خوبی در ساخت آنها استفاده شده است. در نهایت با این چنین بروزرسانی‌های بوجود آمده در این گوشی‌ها، کمپانی سونی، پرچمداران خود را به سوی رقابت با رقبای سمت شرق و غرب اقیانوس آرام می‌فرستد و البته تا به امروز، هر شش ماه پرچمدار دیگری معرفی می‌شود که نسبتا به گوشی پیشین خود مجهز به بروزرسانی‌های کمتری بوده و در واقع بیشتر، این موضوع باعث ناامیدی طرفداران سونی و خریداران گوشی‌های این شرکت شده است.

هنوز معلوم نیست که کمپانی سونی، بر کدام بخش خود بیشتر تمرکز کرده است. شاید بخش بازاریابی این کمپانی بزرگ، بخشی است که توجه بیشتری به آن شده است. بدیهی است که به منظور فروش بیشتر گوشی زد3 پلاس این شرکت، می‌بایست که ارزش بیشتری برای این بخش قائل شوند.

بر طبق تقویم ساخته شده توسط کمپانی سونی، عرضه این گوشی درست یک ماه بعد از تمامی گوشی‌های پرچمدار مطرح سطح دنیا انجام گرفت و مسلما بروزرسانی‌های سخت افزاری انجام گرفته بر روی این گوشی ژاپنی، نتوانست نظرات کاربران و خریداران را به سوی خود جلب کند. مطمئنا بزرگترین بروزرسانی انجام شده بر روی این گوشی مربوط به تجهیز آن به تراشه اسنپدراگون 810 شرکت کوآلکام می‌شود. لازم به ذکر است که این تراشه دارای عملکرد بهتری نسبت به تراشه‌های پیشین این شرکت بوده و در کنار آن، سرعت ارتباطی شبکه LTE آن نیز (با استاندارد Cat.6) بهبود بخشیده شده است.

نبود نسخه‌ای با حافظه داخلی 16 گیگابایت، از جمله دیگر تغییرات این گوشی نسبت به نسل پیشین بوده و هم اینک گوشی زد3 پلاس تنها با حافظه داخلی 32 گیگابایت قابل مشاهده و خریداری خواهد بود. همچنین تغییرات دیگری در این گوشی دیده می‌شود و آن هم مربوط به دوربین سلفی این گوشی می‌شود. برای رقابت با پرچمداران سال 2015 کمپانی‌ها، کمپانی ژاپنی دست به تغییر گوشی زد3 خود زده و حسگر دو مگاپیکسلی دوربین سلفی پرچمدار پیشین خود را به 5.1 مگاپیکسل در گوشی زد3 پلاس ارتقا داده است.

همچنین تغییر محسوس دیگر، مربوط به میزان ظرفیت باطری این گوشی جدید می‌باشد که در این نسخه، میزان آن از 3100 میلی آمپر ساعت به 2930 میلی آمپر ساعت کاهش یافته است. مسلما این کاهش ظرفیت باعث شده است که دست طراحان به منظور کاهش ضخامت بدنه  گوشی بازتر بوده و بتوانند این میزان را به عدد 6.9 میلی متر (بدون بیرون زدگی لنز دوربین) کاهش دهند و در کنار آن از وزن این گوشی نیز کاسته شده و آن را نیز به عدد قابل قبولی نزدیک نمایند. البته در مقاله‌های بعدی و در طی تست‌های مربوط به باتری این گوشی، می‌بایست عملکرد آن را نیز سنجید و دید که دوام آن نسبت به نسل قبل چه تغییری کرده است. همچنین امکانات بیشتری به منظور شارژ گوشی توسط پورت استاندارد میکرو USB این گوشی در نظر گرفته شده است که در نسل‌های پیشین دیده نمی‌شد. در کنار آن، هنوز هم مجوز IP68 مربوط به مقاومت کامل گوشی در برابر نفوذ قطرات آب و دیگر ذرات، بر روی این گوشی نیز دیده می‌شود. در بخش زیر شاهد لیست مشخصات فنی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی هستید:

 

مشخصات فنی زد 3 پلاس

-این گوشی در دو مدل تک و دو سیم کارته به بازارهای جهانی عرضه شده است

-دارای صفحه نمایش 5.2 اینچی از نوع IPS LCD، دارای دقت تصویر 1080 × 1920 پیکسل که چگالی تصویری برابر 424 پیکسل در هر اینچ را پدید می‌آورد

-دارای نسخه 5.0 از سیستم عامل اندرویدی موسوم به لالی‌پاپ به همراه رابط کاربری Xperia سونی به طور پیشفرض

-دارای مجوز IP68 به منظور مقاومت کامل در برابر نفوذ آب (تا عمق 1.5 متری طی مدت زمان 30 دقیقه) و گرد و غبار

-مجهز به تراشه اسنپدراگون 810 شرکت کوالکام، شامل چهار هسته کورتکس A57 با فرکانس کاری دو گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز، واحد گرافیکی آدرنو 430 به همراه سه گیگابایت حافظه RAM

-دارای دوربین اصلی 20.7 مگاپیکسلی به همراه یک عدد فلاش LED در پشت گوشی، مجهز به قابلیت فیلمبرداری با دقت 2160p و دارای کلید شاتر اختصاصی به منظور عکاسی

-دارای دوربین 5.1 مگاپیکسلی به همراه قابلیت فیلمبرداری با دقت 1080p به همراه ویژگی‌های Superior Auto و Video stabilization

-دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی به همراه قابلیت افزایش آن توسط کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی

-مجهز به LTE با استاندارد Cat. 6 (سرعت دانلود تا 300 مگابیت بر ثانیه)، وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac، وای‌فای دایرکت، نسخه 4.1 بلوتوث به همراه apt-X و ویژگی Sony LDAC و همچنین دارای گیرنده‌های مکانی GPS و GLONASS و Beidou، رادیو FM به همراه RDS و USB با قابیلت OTG

-دارای قابلیت حذف صدای نویز محیط در طی مکالمات توسط میکروفون اختصاصی ثانویه گوشی

-مجهز به سیستم حذف نویز دیجیتالی صدای محیط توسط هدفون‌های اختصاصی شرکت سونی

-دارای بلندگوهای استریو در بخش جلویی گوشی

-باتری با ظرفیت 2930 میل آمپر ساعت به همراه ویژگی STAMINA Power Saving Mode

-دارای طراحی Dual glass-panel (هر دو پنل جلویی و پشتی گوشی از شیشه ساخته شده‌اند)

-دارای مجوز شارژ سریع شرکت کوآلکام

-دارای پورت میکرو USB با طراحی خاص از جنس کروم

 

بزرگترین معایب زد 3 پلاس

-باتری گوشی قابلیت تعویض توسط کاربر را ندارد

-هیچ گونه قابلیت شارژ بیسیمی در این گوشی وجود ندارد

-شارژر سریع کوآلکام به طور پیشفرض در بسته خرده فروشی این گوشی وجود ندارد

-صفحه نمایش این گوشی همانند نسل سوم این سری دارای دقت فول اچ‌دی بوده و این در حالی است که اکثر رقیبان این گوشی به نمایشگری با دقت QHD مجهزند

-کاسته شدن از ظرفیت باتری گوشی، به سختی قابل توجیه است

-قیمت 700 دلاری نسخه خرده فروشی این گوشی، کمی زیاد به نظر می‌رسد

 

در نگاهی کوتاه به بخش مشخصات فنی این گوشی متوجه می‌شوید که بجز صفحه نمایش، دیگر بخش‌های این گوشی به شکل بسیار رضایت بخشی تغییر کرده و بروزرسانی شده‌اند. در واقع مشخصات فنی به نمایش در آمده برای این گوشی بسیار جالب و چشمگیر بوده و ممکن است نظر هر کسی را به سمت خود جلب کند. اما صفحه نمایش این گوشی و دقت تصویر آن، تقریبا همانی است که قبلا در دیگر نسخه‌های پیشین این گوشی دیده می‌شد و در حقیقت، تغییر خاصی در این بخش دیده نمی‌شود و مدت زمان زیادی است که با دیدن این گونه مشخصات، متعجب‌زده شده‌ایم. در بخش زیر شاهد تعدادی از تصاویر رسمی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی هستید:

تصاویر رسمی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی

اما با تمام این تفاسیر، جواب کمپانی ژاپنی سونی به گوشی‌های پرچمدار سال 2015 کمپانی‌های بزرگ دنیا، گوشی اکسپریا زد3 پلاس بوده است و حتی اگر این گوشی توسط کمپانی سونی و از هر طریقی پنهان شود، باز هم این گوشی به رقابت ناخواسته با دیگر پرچمداران دعوت می‌شود. اما هم اینک سوال در این است که آیا می‌بایست گوشی زد3 پلاس را یک گوشی پرچمدار بخوانیم یا اینکه نه، این گوشی تنها بروزرسانی کوچکی از گوشی زد3 این شرکت است؟

در ادامه با تک‌نیوز به منظور بررسی طراحی ظاهری نسخه خرده فروشی و دیگر ویژگی‌های ظاهری این گوشی همراه باشید.

طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بدنه زد 3 پلاس

گوشی هوشمند اکسپریا زد3 پلاس دارای ابعاد دقیق 146 × 72 × 6.9 میلی متر بوده و با مقایسه آن با نسل پیشین متوجه می‌شویم که این مقادیر با اعداد بدست آمده در این زمینه توسط گوشی اکسپریا زد3 مشابه است. البته در این حیطه، تنها اختلاف این دو گوشی مربوط به ضخامت آن دو شده و در حقیقت، گوشی زد3 پلاس به میزان 0.4 میلی متر از نسل پیشین خود نازکتر است. مسلما این موضوع می‌تواند به بازاریاب‌ها و دیگر فروشنده‌ها به منظور فروش بهتر این گوشی کمک کرده و دلیل قانع کننده‌ای برای خرید این گوشی باشد. اما مطمئنا اختلاف ضخامت بدنه این دو گوشی آنقدر نیست که بتوان به طور خیلی محسوسی آن را احساس کرد. البته کمپانی ژاپنی از طراحی خود مغرور و مفتخر است. زیرا بر خلاف دیگر کمپانی‌ها و رقبای بزرگ خود، در کنار کاهش دادن ضخامت گوشی، لنز دوربین اصلی آن را بیرون از بدنه نگذاشته است و در واقع گوشی می‌تواند بر روی یک سطح صاف بدون تکیه بر روی روی قسمتی از بدنه خود، به طور یکپارچه بر روی تمام سطح پشتی بدنه شیشه‌ای خود قرار گیرد. جالب است بدانید که لنز دوربین در گوشی‌های آیفون6 اپل (با ضخامت 6.9 میلی متر) و گلکسی اس6 سامسونگ(با ضخامت 6.8 میلی متر) از بدنه گوشی بیرون زده است و ظاهری نامناسبی به آن بخشیده است.

اما مورد اختلافی که بیشتر در این گوشی احساس می‌شود، مربوط به کاهش وزن این گوشی می‌شود. در حال حاضر وزن این گوشی برابر 144 گرم بوده و در مقایسه با گوشی زد3 سونی (با سنگینی 152 گرم) 8 گرم سبکتر به حساب خواهد آمد. مطمئنا این موضوع نیز می‌تواند جلوه بسیار خوبی به این گوشی و آمار فروش آن داشته باشد.

اگر در طی دو سال و نیم پیش از عرضه گوشی‌های سری جدید کمپانی سونی، با گوشی‌های هوشمند این شرکت کار کرده باشید، مطمئنا متوجه خواهید شد که در ساخت این گونه گوشی‌ها، از زبان طراحی خاصی استفاده شده است که کمپانی ژاپنی سونی آن را Omnibalance نامیده است. طراحی Omnibalance به این معناست که اگر این گونه گوشی‌ها را از هر طرف در دست بگیرید، بتوانید به راحتی با آنها کار کنید. در واقع این گوشی‌ها دارای ظاهر مستطیل شکلی بوده و دو پنل پشتی و جلویی آنها از شیشه ساخته شده‌اند. همچنین فریمی فلزی اطراف آن را فرا گرفته است تا ظاهری کاملا زیبا و حرفه‌ای به آن بخشیده و ارگونومی آن را بهتر و مناسب‌تر نماید.

اما باید به این نکته نیز توجه کرد که سونی در این گوشی از مواد نسبتا متفاوتی در ساخت فریم دور بدنه آن استفاده کرده است. این فریم فلزی به شکلی است که در حالت کلی، ظاهری مات داشته و در عین حال، می‌درخشد و نور محیط را تا حدودی به سمت چشم کاربر بازتاب می‌کند. همچنین اگر به چهار گوشه این فریم مستطیل شکل دقت کنید، متوجه می‌شوید که جنس آنها با بقیه قسمت‌ها متفاوت بوده و در واقع این بخش‌ها، سپر محافظتی گوشی به حساب می‌آیند و دارای مقاومت بیشتری بوده و از آنجایی که در هنگام افتادن گوشی از دست کاربر، ابتدا از سمت گوشه‌ها به سطح زمین برخورد می‌کند، این چهار گوشه به مواد مقاوم‌تری مجهز گشته‌اند. البته این موضوع بر روی ظاهر آنها نیز تاثیر گذاشته است و هم اینک شاهد اختلاف ظاهر آن با رنگ اصلی فریم گوشی هستیم.

اما مسلما یکی از بخش‌های بسیار جالب ظاهری این گوشی به پورت میکرو USB بخش زیرین گوشی مربوط می‌شود که هم اینک در این گوشی از جنس ماده‌ای به نام کروم ساخته شده است و البته این گوشی، دومین تلفن هوشمند ضد آب کمپانی سونی است که به این ویژگی مجهز گشته است. اولین مورد مربوط به  گوشی اکسپریا M4 Aqua سونی می‌باشد که هم اینک در بازارهای جهانی در حال فروش است.

کرومی بودن پورت میکرو USB و مجوز IP68 این گوشی از آن جهت باارزش هستند که در کنار ضد آب بودن گوشی و مقاومت کامل آن در برابر ورود ذرات گرد و غبار، بر روی بخش زیرین بدنه این گوشی (در محل پورت میکرو USB) هیچ گونه پوشش محافظتی وجود نداشته و به همین دلیل می‌توان به راحتی از داک‌های شارژ متفاوتی برای شارژ کردن این گوشی استفاده کرد. در تصاویر زیر شاهد مقایسه بدنه گوشی‌های اکسپریا زد3 و اکسپریا زد3 پلاس سونی هستیم (دستگاه  بالایی مربوط به گوشی هوشمند اکسپریا زد3 پلاس سونی است):

یکی از کارهایی مهم و حیاتی که می‌بایست در طول یک هفته به مدت چندین بار آن را انجام دهیم، شارژ کردن گوشی است. در حالی که بسیاری از گوشی‌های پرچمدار کمپانی‌های مشهور و بزرگ دنیا از شارژرهای بیسیم پشتیبانی می‌کنند، این گوشی هنوز هم از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند. اما به منظور جبران این نقص، کمپانی سونی به دلیل قرار دادن پورت میکرو USB مربوط به شارژ دستگاه در بخش تحتانی آن و همچنین، جنس کرومی آن و علاوه بر آن، نبود هیچ گونه پوششی بر روی پورت، اقدام به عرضه داک شارژ مجزایی کرده است (باید به طور جداگانه خریداری شود و در بسته خرده فروشی آن وجود ندارد) که گوشی با قرار گرفتن بر روی آن و اتصال پورت به سوکت، عمل شارژ انجام خواهد شد. مسلما خیلی از شارژرها به دلیل شکل خاص محل پورت شارژ گوشی (همانند گوشی اکسپریا زد3)، گوشی‌ها را در حالت لند اسکیپ یا افقی شارژ می‌کنند. اما این گوشی به دلیل محل پورت شارژ آن، می‌تواند در حالت پرتره یا عمودی شارژ شود.

البته در این بین، انتقاداتی هم به این داک وارد است. اولا اینکه میزان پهنای گوشی از این میزان در داک شارژ بیشتر بوده و احتمال کج شدن یا افتاد و همچنین آسیب دیدن گوشی یا شارژر وجود دارد. همچنین به دلیل شکل خاص این داک، محل بلندگوی زیرین گوشی کاملا بسته شده و در هنگام پخش موزیک، مطمئنا از این طراحی استقبال نخواهد شد.

طراحی محل قرار گیری بلندگوهای این گوشی، به طراحی ظاهری گوشی اکسپریا زد2 سونی بر می‌گردد. البته در گوشی زد3، بلندگوهای استریو به نمایشگر این گوشی نزدیکتر شده و بر روی پنل شیشه‌ای آن واقع شد. اما دوباره این بلندگوها در سری زد3 پلاس، به کناره‌های بالا و پایین گوشی منتقل شدند و از این جهت، طراحی بسیار زیبایی را در این قسمت رقم زده‌اند.

در هنگام پخش موزیک، این بلندگوها به هیچ وجه صدای خشنی را از خود بروز نداده و این دقیقا همان چیزی است که بسیار از موسیقی دوستان به آن علاقه دارند. در هنگام قرار دادن بلندی صدای خروجی گوشی بر روی بیشترین میزان خود، با شروع پخش آهنگ، گوشی شروع به لرزیدن کرده (این مورد در گوشی زد3 نیز قابل مشاهده بود) و از این نظر کمی جالب به نظر می‌رسد. اما متاسفانه عمق صدای خروجی این بلندگوها همانند سری قبل نبوده و از این نظر به میزان بسیار کمی ناامید کننده است. برای مقایسه و ارزیابی صداهای خروجی، بهتر ایست این موضوع را نیز مطرح کنیم که گوشی زد3 با وجود ارائه صدای عمیق  بسیار مناسب، توسط گوشی هوشمند وان ام9 اچ‌تی‌سی به راحتی مهار شده و رقابت را می‌بازد. در واقع بلندگوهای بوم سوند و استریوی این گوشی تایوانی، امواج صوتی بسیار عمیق و خوش‌نوایی را ارائه می‌دهد و همچنین در هنگام پخش موزیک (زمانی که گوشی بر روی یک سطح صاف قرار گرفته است)، هیچ گونه لرزشی از آن دیده نمی‌شود.

کمپانی سونی اشتیاق بسیار زیادی به گفتن این موضوع دارد که با وجود ضخامت بسیار باریک بدنه گوشی، لنز دوربین اصلی آن، با سطح پشتی گوشی هم‌سطح بوده و بر خلاف بسیاری از گوشی‌های پرچمدار مطرح سال 2015، هیچ گونه بیرون زدگی از لنز دوربین دیده نمی‌شود. البته اگر به دنبال اطلاعات جزئی‌تری از این مسئله هستید، باید گفت که در این گوشی، شیشه لنز دوربین اصلی، بخشی از شیشه اصلی پنل پشتی دستگاه است و در واقع با آن یکپارچه گشته است. همچنین فلاش LED این گوشی نیز در زیر لنز دوربین اصلی گوشی قرار گرفته است.

مطمئنا اگر از پشت گوشی به مدل‌های مختلف سری گوشی‌های زد اخیر کمپانی سونی نگاه کنید، می‌بایست در شناخت این سری از گوشی‌ها بسیار خبره باشید تا بتوانید آنها را از یکدیگر تشخیص دهید. همان طور که شاهد آن هستید، هم اکنون یک گوشی زد3 و همچنین یک گوشی زد3 پلاس در اختیار ما بوده و بر همین حسب، شناخت و شناسایی آن دو برای ما راحت‌تر از گذشته گشته است. در تصاویر زیر شاهد مقایسه این دو گوشی هستید:

کلیدها، شیارها و کنترل‌های گوشی زد 3 پلاس

کلیدها و کنترل‌های گوشی هوشمند زد 3 پلاس در بخش کناره سمت راست آن قرار گرفته است. کلید آلومینیومی و دایره‌ای شکل پاور گوشی که نشانه و زیبایی طراحی OmniBalance سونی به حساب می‌آید، به همراه کلیدهای یکپارچه شده کنترل صدا، در یک سوم میانی گوشی واقع شده‌اند. همچنین کلید دو زمانه شاتر دوربین نیز در بخش نزدیک به پایین گوشی قرار گرفته است تا عمل عکاسی را هر چه بهتر و لذت بخش‌تر نماید.

هم اکنون در گوشی زد3 پلاس، مکان پورت میکرو USB در گوشی زد3 به محل شیارهای جانبی گوشی در زد3 پلاس تغییر مکان داده و در واقع در کناره سمت چپ این گوشی، شاهد جای گیری یک پوشش یکپارچه 33 میلی متری هستیم که شیارهای کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی و همچنین سیم کارت نانو گوشی، در داخل آن قرار گرفته و پوششی یکپارچه، سرتاسر آن را می‌پاشند.

در پشت این پوشش، یک سینی پلاستیکی بسیار نامستحکم وجود دارد که می‌تواند هر دو کارت حافظه جانبی و سیم کارت نانو را در خود جای داده و آنها را سمت داخل گوشی روانه کند. همچنین به دلیل دشواری در بیرون آوردن این سینی پلاستیکی، به احتمال خیلی زیاد، اگر این عمل به میزان بسیار زیادی انجام شود، به نظر می‌رسد که احتمال شکستن این سینی پلاستیکی بسیار زیاد باشد.

در بخش بالایی این گوشی و دقیقا همانند سری پیشین آن، شاهد قرار گیری سوکت جک 3.5 میلی متری صدا هستیم. همچنین به دلایل ظاهری یا به احتمال زیاد، به دلایل عملکردی، هم اینک در این گوشی محل شکاف میکروفون ثانویه گوشی از سوکت جک 3.5 میلی متری صدا دورتر گشته است و این دو در بخش بالایی گوشی درست در محلی، قرینه هم قرار گرفته‌اند.

همچنین در بخش زیرین گوشی که در این سری از گوشی‌های کمپانی سونی، عادت کرده بودیم که این قسمت را یکپارچه ببینیم، هم اینک در بخش میانی آن، پورت استاندارد میکرو USB قرار گرفته است و البته در کنار آن نیز روزنه‌ای به منظور آویزان کردن بند گوشی قرار گرفته‌ است (مورد اخیر به میزان بسیار نادری بر روی گوشی‌های هوشمند امروزی قابل مشاهده است).

در بخش جلویی و بالای نمایشگر دستگاه نیز شاهد آرایش استانداردی از اجزای گوشی بوده و در واقع، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی گوشی در سمت چپ و تعدادی از سنسورهای گوشی در سمت راست لوگوی سفید رنگ Sony قرار گرفته‌اند. طراحی قرینه‌ای این بخش به شکل ظاهری سه نسخه پیشین این گوشی بر می‌گردد و در حقیقت گوشی اکسپریا زد سونی نیز دارای همین شکل ظاهری در بخش جلویی خود بود.

همچنین در بخش پشتی گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی، دوربین اصلی 20.7 مگاپیکسلی گوشی در کناره سمت چپ و بالای گوشی قرار گرفته است و تک فلاش LED گوشی نیز، درست در زیر آن قرار گرفته است. گوشی زد3 پلاس، این طراحی را از گوشی اکسپریا زد1 سونی تا به امروز به ارث برده است.

ارگونومی زد 3 پلاس

همان طور که قبلا به آن اشاره شد، گوشی اکسپریا زد3 پلاس نسبت به نسل پیشین خود به میزان 8 گرم سبکتر شده است و از این نظر این مورد در زمینه بررسی ارگونومی و خوش دستی گوشی، بسیار باارزش است. در حقیقت در دست نگه داشتن گوشی بسیار راحت‌تر گشته است.

اما در این مورد، تنها چیزی که از نسل پیش باقی مانده است مربوط به دو پنل شیشه‌ای پشتی و جلویی گوشی می‌شود. به دلیل قرار گیری این دو پنل شیشه‌ای بر روی دو طرف گوشی، نگه داشتن گوشی در دست با کمی نگرانی از افتادن یا سُر خوردن آن از دست کاربر همراه بوده و از این نظر انتقادهایی به آن وارد است. همچنین همانطور که شاهد آن هستید، سطح پشتی این گوشی هیچ گونه انحنایی نداشته و کاملا صاف است. در نتیجه امکان سُر خوردن آن از دست بسیار زیاد است.

همچنین مورد دیگری که باعث آزار و رنجش ما شد، مربوط به لبه بسیار کوچک و کم فریم فلزی این گوشی بوده که در کنار پنل شیشه‌ای گوشی قرار گرفته است. در واقع اندازه این لبه، بسیار کم بوده و البته می‌توان آن را به این موضوع استدلال کرد که فریم فلزی موجود در آن قسمت به منظور محافظت از پنل شیشه‌ای در برابر خراش جای گرفته است. اما با این حال مسلما انگشتان شما در هنگام گرفتن و در دست گرفتن گوشی، از این موضوع خوشحال نخواهند شد. گوشی پیشین این سری یعنی همان گوشی زد3 سونی، از این ویژگی بهره نمی‌برد. بنابراین این طور به نظر می‌رسد که گوشی جدید این کمپانی در عین حال که 0.4 میلی متر باریکتر شده است، فریم فلزی آن دارای همان ضخامت قبلی بوده و هیچ تغییری نکرده است.

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به طور کامل با مشخصات و ویژگی‌های گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی (+Sony Xperia Z3) آشنا شده و مشخصات فنی آن را با هم مرور کردیم. همچنین در بخشی دیگر به مرور اصلی‌ترین معایب این گوشی پرداختیم. در این قسمت متوجه شدیم که باتری گوشی توسط کاربر قابل تعویض نبوده و در کنار آن هیچ گونه فناوری خاصی به منظور شارژ بیسیم آن وجود ندارد. ظرفیت باطری نیز به میزان بسیار کمی نسبتا به نسل قبلی کمتر شده است. همچنین این گوشی از قابلیت شارژ سریع کمپانی کوآلکام بهره می‌برد اما شارژر آن به طور پیشفرض در درون جعبه خرده فروشی آن قابل مشاهده نمی‌باشد. علاوه بر آن با وجود بهره‌گیری بسیاری از رقیبان سرسخت این گوشی از صفحه نمایش QHD، این گوشی همانند سه نسل پیشین خود از نمایشگری با دقت فول اچ‌دی بهره می‌برد و می‌توان این طور گفت که سونی از این نظر کم کاری کرده است و در زمینه نمایشگر گوشی پرچمدار خود، سال‌هاست که هیچگونه تغییری را اعمال نکرده است. همچنین در نهایت قیمت 700 دلاری بسته خرده فروشی این گوشی نیز کمی زیاد به نظر می‌رسد.

در ادامه بررسی نگاهی به این گوشی به اصطلاح پرچمدار انداخته و جوانب مختلف آن را تحت بررسی قرار دادیم. پیش از همه، بحث مهم این مقاله در این مورد بود که آیا با بروزرسانی‌های سخت افزاری بسیار اندک صورت گرفته بر روی این گوشی، می‌توان آن را پرچمدار جدید گوشی‌های کمپانی بزرگ سونی به حساب آورد یا نه؟! اما در بخش‌های بعدی به این نتیجه رسیدیم که خواه این گوشی پرچمدار جدید شرکت سونی باشد یا نه، زد3 پلاس به طور ناخواسته به میدان رقابت با گوشی‌های پرچمدار سال 2015 شرکت‌های نامدار دنیا وارد شده است و می‌بایست از تمامی ویژگی‌های جدید و قدیمی خود استفاده کند تا بتواند سهمی از برد در این میدان نبرد بزرگ داشته باشد. 

در ادامه مقاله و در بخشی دیگر وارد قسمت بررسی طراحی ظاهری گوشی زد 3 پلاس سونی شدیم. در این بخش ابعاد دقیق گوشی به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که سونی حتی زحمت تغییر ابعاد فریم این گوشی را نیز به خود نداده است و این گوشی کاملا با گوشی پیشین این سری تطابق دارد. تنها اختلاف در این زمینه مربوط به ضخامت گوشی می‌شود که در حقیقت، گوشی جدید به میزان 0.4 میلی متر از پرچمدار پیشین سونی باریکتر ساخته شده است. اما آیا این مورد می‌تواند دلیل قانع کننده‌ای به منظور خرید این گوشی باشد. شاید جواب مثبت باشد! زیرا با نگاهی به قاب پشتی این گوشی و مقایسه آن با دیگر پرچمداران بزرگ سال 2015 همانند نمایندگان شرکت‌های سامسونگ و اپل به این نتیجه می‌رسیم که گوشی سونی با وجود در اختیار داشتن ضخامتی برابر با این گوشی‌ها، لنز دوربین اصلی دستگاه هم‌سطح با قاب پشتی گوشی ساخته شده و از این نظر نمای بسیار زیبا و یکنواختی به دستگاه بخشیده است. اما این موضوع در مورد گوشی‌های ذکر شده، صدق نمی‌کند. 

علاوه بر این موارد، گوشی زد 3 پلاس سونی نسبت به نسل قبلی کمی سبکتر شده است و این موضوع باعث خوشحالی ماست. زیرا این گوشی از شیشه و فلز ساخته شده است و سبک بودن وزن آن باعث افزایش کلاس کاری و لوکس بودن و همچنین راحتی کاربر در هنگام در دست گرفتن گوشی می‌شود. علاوه بر آن این گوشی همانند برادران بزرگتر خود از طراحی Omnibalance سونی تبعیت کرده و از این نظر شباهت بسیار زیادی به آنها دارد. 

اما با نگاهی به چهار گوشه این دستگاه متوجه این موضوع می‌شویم که رنگ اجزای فریم با دیگر بخش‌ها متفاوت بوده و این موضوع نیز به آن  دلیل است که این بخش‌ها از فلزهای مستحکم‌تری ساخته شده‌اند و در هنگام افتادن گوشی بر روی زمین یا دیگر سطوح، از بدنه گوشی محافظت خواهند کرد. همچنین در بخش پایینی این گوشی، در محل پورت میکرو USB، فریم بدنه دستگاه از جنس کروم بوده و در کنار قابلیت ضد آب بودن گوشی، بدون هیچ گونه پوششی بر روی این پورت، می‌تواند در زیر آب دوام آورد. 

همچنین به دلیل وجود این ویژگی (نبود هیچ گونه پوششی بر روی پورت شارژر گوشی)، کمپانی سونی داک شارژر مخصوصی را برای این گوشی تدارک دیده است تا بتواند علیرغم استفاده از این قابلیت، نقص بزرگ خود در عدم پشتیبانی این گوشی از فناوری‌های شارژ بیسیم گوشی خود را بپوشاند. البته کاربر می‌بایست این داک شارژ گوشی را به طور جداگانه خریداری کند. البته این داک شارژر نیز دارای معایب ظاهری و طراحی مخصوص به خود بوده که در بخش مخصوص به آن، در این مورد به طور کامل توضیح داده شد. 

همچنین در ادامه کار، به طراحی بلندگوهای این گوشی اشاره شد. اگر به یاد داشته باشید، گوشی اکسپریا زد سونی در بخش‌های فوقانی و تحتانی پنل جلویی خود دارای روزنه‌هایی به منظور قرار گیری بلندگوهای استریو بوده و این طراحی سال‌هاست که با تغییرات بسیار کمی در گوشی‌های سری Z این کمپانی دیده می‌شود. در نسل قبلی، شکاف‌های بلندگوهای گوشی کمی بیشتر به داخل پنل جلویی دستگاه متمایل شده و در واقع بر روی  پنل شیشه‌ای آن، سوراخ‌هایی ایجاد شده بود. اما دوباره در نسخه زد3 پلاس، این شکاف‌های به کناره‌ها و لبه‌های بالایی و پایینی گوشی منتقل شدند. در مورد کیفیت صدای این بلندگوها نیز باید گفت که عمق صدای بسیار خوبی را به گوش‌های کاربران منتقل می‌کند. البته این مورد در گوشی سری پیشین این کمپانی با کیفیت بهتری انجام می‌شد. همچنین جالب است بدانید که در هنگام پخش یک موزیک، در هنگام قرار گیری میزان بلندی صدا بر روی بیشترین میزان خود، بدنه گوشی به لرزش در خواهد آمد.

در ادامه به بررسی بخش پشتی این گوشی و مقایسه آن با نسل پیشین پرداختیم و متوجه شدیم که حتی ممکن است بهترین کارشناسان نیز در هنگام مشاهده پنل پشتی این دو گوشی، به دلیل شباهت بسیار زیاد این دو در این بخش، در تشخیص و تعیین گوشی‌ها دچار اشتباه شوند. 

در بخشی دیگر به بررسی کلیدها و شیارهای گوشی پرداختیم. در این بخش به این موضوع پی بردیم که این گوشی در کنار در اختیار داشتن کلیدهای پاور آلومینیومی و کلیدهای کنترل صدای یکپارچه ( همانند بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار)، دارای یک کلید شاتر دو زمانه مجزا برای دوربین و عکسبرداری نیز بوده و کاربر می‌تواند در این حالت از قابلیت‌های نسبتا حرفه‌ای این گوشی بهره‌مند شود. تمامی کلیدها و دکمه‌های این گوشی در کناره سمت راست آن واقع شدند و شیارهای سیم کارت و کارت حافظه گوشی نیز در کناره سمت چپ آن بوده و پوشش بر روی آنها قرار گرفته است. در بخش بالایی و پایینی این گوشی نیز مورد خاصی وجود ندارد و تنها عامل اختلافی آن با دیگر گوشی‌های موجود در بازار مربوط به روزنه‌ای خاص در پایین گوشی است که به محلی برای آویزان کردن بند گوشی مربوط می‌شود. همچنین محل پورت استاندارد میکرو USB نیز نسبت به نسل پیشین تغییر کرده است و هم اینک در بخش پایینی بدنه گوشی شاهد حضور آن هستیم.

همچنین در بخش جلویی گوشی، دوربین سلفی و سنسورهای گوشی در کنار لوگوی Sony به صورت قرینه قرار گرفته‌اند. فلاش LED و دوربین اصلی 20.7 مگاپیکسلی این گوشی نیز در سطح پشتی گوشی و مطابق با طراحی نسل پیشین آن قرار گرفته است و هیچگونه تغییری در این بخش دیده نمی‌شود. 

در مورد ارگونومی این گوشی نیز باید گفت که به دلیل کاهش وزن و همچنین کاهش ضخامت گوشی، مسلما در دست نگه داشتن گوشی بسیار لذت بخش‌تر شده و از این نظر باعث خوشحالی است. اما به دلیل استفاده از فلز و شیشه در این گوشی و همچنین لبه بسیار کم فریم فلزی، احتمال سُر خوردن آن از دست کاربر بسیار زیاد است. 

در نهایت می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که عدم تغییر در ظاهر و طراحی این گوشی و قیمت نسبتا بالای آن و همچنین عدم ارائه ویژگی‌های همچون دقت QHD نمایشگر یا فناوری شارژ بیسیم، می‌توانند دلایل ناکامی شرکت سونی در فروش بیشتر گوشی‌های پرچمدار خود باشد.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید مجازی]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری گوشی اکسپریا زد3 پلاس خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال