نقد و بررسی تخصصی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی [قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

در قسمت اول بررسی اکسپریا زد 3 پلاس سونی به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. صفحه نمایش زد 3 […]

در قسمت اول بررسی اکسپریا زد 3 پلاس سونی به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

صفحه نمایش زد 3 پلاس

گوشی هوشمند اکسپریا زد 3 پلاس سونی دارای نمایشگری 5.2 اینچی با دقت فول اچ‌دی می‌باشد و در مقایسه این قسمت از گوشی با نسل پیشین آن متوجه می‌شویم که هیچ گونه تغییر خاصی در این بخش و اعداد و مشخصات آن اعمال نگشته است. البته کمپانی ژاپنی سونی مدعیست که پنل استفاده شده در بخش نمایشگر این گوشی، از نسخه پیشین آن، روشنایی بیشتری را از خود ساتع کرده و برتری‌های خاصی نسبت به مدل قبلی دارد.

gsmarena_002همچنین این نمایشگر دارای تعداد بسیار زیادی از تکنولوژی‌های نمایشگرهای شرکت سونی بوده و فناوری‌های Triluminous (به منظور نمایش گستره بیشتری از رنگ‌ها) و X-reality (موتور این گونه نمایشگرها است که باعث بهبود هر چه بهتر نمایش تصاویر می‌شود) از جمله آنها می‌باشند. همچنین اگر در نهایت از خروجی تصاویر و کیفیت رنگ‌ها رضایت کامل را نداشته باشید، می‌تواند در بخشی اختصاصی به تنظیم و دستکاری تراز سفیدی نمایشگر این گوشی نیز بپردازید.

البته با توجه به رابط کاربری خاص سونی موجود بر روی نسخه لالی‌پاپ اندروید، هیچ گونه تنظیماتی به منظور تغییر حالت تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر گوشی در صفحه تاگل‌های گوشی و یا صفحه اعلانات آن وجود نداشته و برای دسترسی به آن می‌بایست به بخش تنظیمات اصلی گوشی مراجعه کنید.

همچنین این گوشی و نمایشگر آن از جسجر لمسی “دو بار لمس متوالی نمایشگر” در حالت غیر فعال بودن صفحه نمایش پشتیبانی کرده و در واقع با استفاده از این حرکت، کاربر می‌تواند به طور خودکار و بدون فشردن کلید پاور موجود بر روی بدنه گوشی، نمایشگر گوشی را فعال کند. البته این حالت، یک طرفه بوده و برای برگرداندن نمایشگر به حالت قبلی و غیر فعال سازی آن، می‌بایست حتما بر روی کلید پاور گوشی اشاره کرد. علاوه بر آن، در تنظیمات این گوشی و در بخش صفحه نمایش، گزینه‌ای به نام glove mode به منظور استفاده از دستکش در هنگام کار با نمایشگر لمسی گوشی نیز وجود دارد.

البته بهتر است بدانید که نمایشگر گوشی زد 3 پلاس به انگشتان خیس شما نیز جواب داده و این کار را با دقت بسیار مناسبی نیز به اجرا می‌گذارد. گرچه نمایشگر گوشی زد3 سونی (نسل پیشین) نیز از این ویژگی پشتیبانی می‌کرد، ولی این قابلیت از آنجایی قابل توجه است که در این نسخه، دقیقتر بوده و بسیار قابل اعتمادتر است.

همچنین این گوشی دارای سرویسی به نام Smart Backlight Control می‌باشد. وظیفه این حالت، شناسایی فرد نگه دارنده گوشی بوده و در حین کار کردن و یا در دست داشتن گوشی از غیر فعال شدن خودکار نمایشگر گوشی جلوگیری می‌کند. البته در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که این سرویس در انجام دقیق وظایف خود ناتوان بوده و ممکن است در هنگام قرار گیری آن بر روی میز کار، تا مدت زمان‌های طولانی از خاموش شدن خودکار نمایشگر گوشی جلوگیری کند.

اما نکته‌ای که اولین بار و به سرعت و با نگاه اول به گوشی زد3 پلاس سونی متوجه آن شدیم، مربوط به نوار‌های از نقطه‌ها می‌باشد که در حالت خاموش بودن نمایشگر گوشی بر روی آن با آرایش بسیار منظمی نقش می‌بندد. اما این موضوع وقتی جالب و شاید نگران کننده می‌شود که بدانیم، در هنگام نمایش تصاویر و روشن بودن نمایشگر این گوشی نیز، این خطوط پیکسلی به نمایش در می‌آیند و حتی در هنگام قرار گیری گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب، این نقص بیشتر نمایان خواهد شد. مطمئنا وجود این اشکال در نمایشگر گوشی سطح بالای شرکت سونی بسیار ناامید کننده به نظر می‌رسد و البته وقتی این موضوع نگران و ناامید کننده می‌شود که بدانیم، کمپانی سونی خود یکی از شرکت‌های بزرگ دنیا در عرصه تولید نمایشگر‌های پیشرفته است. در هر حال احتمالا با بروزرسانی‌های سخت افزاری، این مشکل در خط تولید این سری از گوشی‌ها اصلاح خواهد شد. جالب است بدانید که نمایشگر گوشی زد3 سونی (نسل پیشین)، هیچکدام از این نقص‌ها و اشکالات را نداشته و احتمالا کاربران می‌بایست بین خطوط نامتعارف پیکسلی و قابلیت‌های جدید نمایشگر زد3 پلاس، یکی را انتخاب کنند. در تصاویر زیر شاهد نمایش این خطوط در حالت‌های فعال و غیر فعال بودن نمایشگر گوشی زد3 پلاس سونی هستید:

صفحه نمایش این گوشی را در زیر میکروسکوپ آزمایشگاه قرار دادیم و متوجه شدیم که نمایشگر مزبور دارای ماتریکس و آرایش استاندارد RGB بوده و از تعداد یکسانی از ساب پیسکل‌های قرمز، سبز و آبی بهره می‌برد.

gsmarena_001در طی آزمایشات و تست‌های انجام شده بر روی نمایشگر این گوشی متوجه شدیم که حداکثر روشنایی نمایشگر زد3 پلاس نسبت به نسل پیشین خود با کمی کاهش و افت روشنایی مواجه شده‌ است. البته جالب است بدانید که با وجود این موضوع، حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی بسیار زیاد بوده و از این رو هیچ یک از گوشی‌های پرچمدار مشهور سال 2015 نتوانستند حتی به امتیاز آن نزدیک شوند. در مورد میزان کنتراست تصویر نمایشگر این گوشی نیز باید گفت که این میزان در سطح رضایت بخشی قرار دارد. البته این میزان به امتیاز ثبت شده توسط گوشی زد3 (نسل پیشین) نمی‌رسد و این موضوع نیز به دلیل کاهش محسوس روشنایی تصویر و همچنین کاهش بسیار ناچیز غلظت رنگ مشکی نمایشگر رخ داده است.

Untitledهمچنین میزان خوانایی نمایشگر در محیط‌های باز و زیر نور آفتاب، بسیار رضایت بخش و مناسب است. مسلما نمایشگر این گوشی در این عرصه، توانایی رقابت با نمایشگرهای امولد را ندارد، اما بهتر است بدانید که امتیاز این گوشی در این زمینه از گوشی‌های سطح بالایی همانند وان ام9 اچ‌تی‌سی و جی4 ال‌جی بالاتر است.

Untitled.pngsasاتصالات و قابلیت‌های ارتباطی زد 3 پلاس

بهتر است بدانید که گوشی زد 3 پلاس سونی دارای دو نسخه تک و دو سیم کارته بوده و هر دو نسخه از شبکه چهار بانده GSM  (فرکانس‌های 850 / 900 / 1800 / 1900) و همچنین شبکه چهار بانده نسل سوم ارتباطی (3G) پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر آن سرویس LTE نیز جزء دیگر شبکه‌های تحت پوشش این گوشی بوده و بسته به مدل منطقه‌ای این گوشی تعداد فرکانس‌های تحت پشتیبانی آن تفاوت دارد. مدل تحت بررسی‌ ما (با کد رمز E6553) از تعداد 12 باند فرکانسی پشتیبانی می‌کند. همچنین این گوشی دارای استاندارد Cat.6 بوده و همان طور که می‌دانید، این موضوع به آن معناست که کاربر می‌تواند در حالت تئوری و بر روی کاغذ در هنگام دانلود اطلاعات، به حداکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه دست یابد.

دیگر ویژگی‌ها و قابلیت‌های ارتباطی این گوشی مربوط به وای‌فای با دو باند فرکانسی به همراه استاندارد a/b/g/n/ac می‌شود. همچنین قابلیت‌های و سرویس‌های MIMO (به منظور افزایش سرعت اتصال) و وای‌فای دایرکت از دیگر ویژگی‌های این بخش به حساب می‌آید. در کنار آن این گوشی دارای نسخه 4.1 بلوتوث بوده و از سرویس‌های  A2DP و apt-X نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین این گوشی دارای گیرنده‌های امواج جی‌پی‌اس، گلوناس و رادیو FM نیز بوده و از قابلیت RDS در این زمینه پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این موارد، گوشی زد3 پلاس دارای سرویس NFC نیز بوده و به همراه آن از قابلیت Android Beam (به منظور ارسال فایل به دیگر گوشی‌های اندرویدی) نیز پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر آن این گوشی از سرویس  +ANT نیز پشتیبانی می‌کند و در واقع این موضوع به آن معنا خواهد بود که گوشی مزبور می‌تواند به سادگی و طور بیسیم به لوازم جانبی ورزشی همانند ضربان سنج قلب، سرعت سنج دوچرخه و دیگر لوازم این چنینی متصل شود.

همچنین این گوشی بر روی بدنه خود دارای پورت استاندارد microUSB 2.0 بوده و کاربر می‌تواند از این طریق گوشی هوشمند خود را شارژ کرده و یا به انتقال کابلی اطلاعات اقدام کند. علاوه بر آن این گوشی از استاندارد Media Transfer Protocol یا همان MTP پشتیبانی کرده و در واقع کاربر از طریق این ویژگی می‌تواند از طریق کابل USB و در هنگام قرار گیری کارت حافظه جانبی در درون شیار گوشی، در کنار حافظه داخلی به حافظه جانبی گوشی نیز دسترسی داشته باشد.

پورت استاندارد میکرو USB این گوشی از ویژگی OTG نیز پشتیبانی می‌کند و این به آن معناست که کاربر می‌تواند به سادگی لوازم جانبی خود شامل موس و صفحه کلید و حتی حافظه اکسترنال خود را به گوشی متصل کرده و از آنها استفاده کند.

همچنین این گوشی از استانداردهای MHL نیز پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند از این طریق گوشی زد3 پلاس خود را به تلویزیون متصل نماید. همچنین کاربر می‌تواند صفحه نمایش گوشی خود را از طریق سرویس میراکست بر روی تلویزیون‌های HDTV به نمایش در آورد.

تست دوام باتری زد 3 پلاس

گوشی هوشمند اکسپریا زد 3 پلاس سونی دارای یک باتری با ظرفیت 2930 میل آمپر ساعت بوده و جالب است بدانید که از این نظر نسبت به نسل پیشین خود عقب مانده است. البته این طور گفته شده است که دلیل بروز این موضوع به جهت کاهش ضخامت بدنه گوشی بوده است. البته کمپانی سونی مدعیست که کاربران این گوشی می‌تواند با یک بار شارژ کامل گوشی و استفاده روزمره از آن،  به مدت دو روز از گوشی خود استفاده کنند.

در طی تست‌های انجام شده بر روی باتری این گوشی متوجه شدیم که نتایج آن خیلی شگفت‌آور و خیره کننده نبوده و در مقایسه با گوشی زد3 (نسل پیشین) امتیازات نسبتا کمتری را به خود اختصاص داد. علاوه بر آن، امتیازات بدست آمده حتی از نسخه پیش از عرضه این گوشی نیز کمتر بود (لازم به ذکر است که گوشی اکسپریا زد3 توانست در طی اجرای تست‌های روتین باتری، امتیاز بسیار مناسب 85 ساعت را بدست آورد و نسخه پیش از عرضه گوشی زد3 پلاس نیز در این حیطه امتیازی برابر 74 ساعت را به نام خود به ثبت رساند).

اما با تمامی این تفاسیر، نسخه خرده فروشی گوشی زد3 پلاس توانست امتیاز 65 ساعت دوام و پایداری کلی باتری گوشی را به خود اختصاص دهد. در حالت دقیقتر، این امتیازات مربوط به 16 ساعت مکالمه صوتی تحت شبکه 3G یا نزدیک به 12 ساعت وبگردی با مرورگر اینترنتی پیشفرض این گوشی با یکبار شارژ کامل گوشی می‌شود. همچنین این گوشی در حیطه پخش فیلم نتوانست امتیاز خوبی را به خود اختصاص دهد و در نهایت به کسب امتیاز 7 ساعت و 46 دقیقه راضی شد. در پایان این گوشی توانست در حالت آماده با کار یا همان استندبای، امتیاز 200 ساعت دوام باتری را به خود اختصاص دهد.

البته در این حیطه اگر میزان دوام باتری گوشی برایتان حیلی مهم و حیاتی بوده و در عین حال راضی به قربانی کردن ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم افزاری گوشی به منظور دوام بیشتر باتری دستگاه هستید، می‌توانید از حالت‌های  Stamina mode این گوشی استفاده کرده و امتیازات عمر و دوام باتری گوشی را افزایش دهید.

battery-test

رابط کاربری زد 3 پلاس

همان طور که می‌دانید، گوشی زد 3 پلاس سونی، جزء اولین‌ گوشی‌های هوشمند موجود در سطح بازار است که به طور پیشفرض به نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید مجهز گشته و جالب است بدانید که بر خلاف دیگر تولید کننده‌های گوشی‌‌‌‌‌‌‌های هوشمند، کمپانی ژاپنی در این حیطه بسیار هوشمندانه عمل کرده است و رابط کاربری خود و طراحی ظاهری آن را به ظاهر این نسخه از سیستم عامل، بسیار نزدیک کرده است. در نتیجه کاربرانی که به ظاهر این نسخه از سیستم عامل علاقه‌مند هستند می‌توانند با خریداری این گوشی از بیشترین قابلیت‌های ظاهری این نسخه از سیستم عامل بهره ببرند.

در بخش قفل صفحه یا همان لاک اسکرین این گوشی، ویجت ساعتی وجود دارد که از طراحی بسیار جدید کمپانی سونی در این حوزه بهره می‌برد. به این حالت که عدد ساعت شمار بسیار درشت نوشته شده و اعداد مربوط به دقیقه شمار نیز دارای میزان درشتی کمتری هستند. این ویجت ساعت دارای دو حالت بوده و کاربر می‌تواند به راحتی از میان آن دو، یکی را انتخاب کند.

در کنار آن، گوشی زد 3 پلاس همانند بسیاری دیگر از گوشی‌های دارای نسخه لالی‌پاپ اندروید، از ویژگی نمایش اعلانات بر روی صفحه لاک اسکرین پشتیبانی می‌کند. همچنین با دو بار لمس متوالی بر روی هر کدام از آنها، قفل گوشی باز شده و به طور مستقیم به اپلیکیشن مورد نظر هدایت می‌شوید.

برای باز کردن قفل گوشی تنها می‌بایست انگشت خود را به سمت بالا بر روی نمایشگر گوشی بکشید. البته لازم به ذکر است که انجام این کار در دیگر جهت‌ها، منجر به باز شدن قفل گوشی نخواهد شد. همچنین همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، آیکون‌های میانبر اپلیکیشن‌های دوربین و شماره‌گیری نیز در بخش پایینی نمایشگر این گوشی قرار دارند. قابلیت دو بار لمس متوالی به منظور باز کردن قفل گوشی و فعال سازی نمایشگر گوشی، تنها با مراجعه به بخش تنظیمات اصلی این دستگاه قابل فعالسازی خواهد بود.

همچنین با باز کردن قفل صفحه این گوشی به فضای هوم اسکرین یا همان صفحه اصلی گوشی وارد می‌شوید. در این بخش می‌توانید حداکثر تعداد 7 قاب را انتخاب کنید و از آن استفاده کنید و همچنین به دلخواه خود، هر کدام از آنها را به عنوان قاب اصلی گوشی انتخاب کنید. البته در طی بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که امکان جا‌به‌جایی و تغییر آرایش آنها وجود ندارد. همچنین امکان فعال سازی چرخش دایره‌وار قاب‌ها (یعنی در هنگام رسیدن به آخرین قاب، در صورت رفتن به آن سمت به طور خودکار به آخرین قاب سمت دیگر منتقل شوید) نیز وجود ندارد. در بخش پایینی این بخش نیز شاهد آیکون میانبر چهار برنامه از کشوی برنامه‌های گوشی هستیم که در اطراف آیکون انتقال به کشوی برنامه‌ها قرار گرفته‌اند. بهتر است بدانید که در این بخش اجازه قرار گیری پوشه برنامه‌ها (همانند فضای صفحه اصلی گوشی) داده شده است.

همچنین در بخش Themes این گوشی شاهد قرار گیری تم‌ها و پوسته‌های پیشفرض بسیاری زیادی بوده که البته بسیاری از آنها ظاهری شبیه به طراحی گزینه Xperia پیشفرض این گوشی دارند و تنها در رنگ‌های متفاوتی در اختیار کاربر قرار گرفته‌اند. همچنین در صورت کافی نبودن موارد موجود، کاربر می‌تواند تعداد بیشتری از این تم‌ها را دانلود کرده و از آنها استفاده کند.

در بخش کشوی برنامه‌های این گوشی، آیکون اپلیکیشن‌های موجود در گوشی با آرایش 4×5 در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. البته در بخش تنظیمات مربوط به این قسمت، گزینه‌هایی به منظور افزایش و یا کاهش ابعاد آیکون‌ها نیز وجود دارد. اپلیکیشن‌های موجود در این بخش می‌توانند به طور خودکار بر اساس حروف الفبا یا بیشترین استفاده کاربر از آنها، ترتیب بندی شوند، و البته گزینه‌هایی به منظور دسته بندی و آرایش دستی اپلیکیشن‌ها نیز وجود خواهد داشت. به منظور ایجاد تغییر در آرایش و ترتیب قرار گیری آیکون برنامه‌ها و یا حذف اپلیکیشن‌ها، ابتدا می‌بایست منو حاشیه کناری نمایشگر گوشی را از طریق کشیدن انگشت خود از منتهاالیه کناره نمایشگر به سمت داخل، بیرون  آورید (این منو در عکس زیر قابل مشاهده است) و سپس به انجام عملیات مورد تمایل خود بپردازید. لازم به ذکر است که این ویژگی، جزء قابلیت‌های انحصاری رابط کاربری اکسپریا سونی بوده و در تمامی اپلیکیشن‌های اختصاصی شرکت سونی، این قابلیت قابل اجرا خواهد بود.

بخش صفحه اعلانات این گوشی نیز بیشتر از هر زمان دیگر، طعم شیرینی لالی‌پاپ اندرویدی را می‌دهد و این به آن معناست که کاربر در هنگام ورود به این بخش در گوشی مزبور، ابتدا با کشیدن انگشت خود به سمت پایین، به صفحه اعلانات وارد شده و با باز شدن بیشتر آن، به بخش تاگل‌ها و تنظیمات گوشی منتقل می‌شود (در نتیجه این بخش دو قسمتی خواهد بود). همچنین همان طور که انتظار می‌رفت، با کشیدن دو انگشت خود به سمت پایین نمایشگر، مستقیما به بخش تنظیمات فوری یا همان تاگل‌ها منتقل خواهید شد.

کاربر قادر به جابه‌جایی آیکون‌های تاگل بلوتوث و وای‌فای در این بخش نبوده و آنها در این قسمت کاملا ثابت هستند. البته دیگر آیکون‌ها مربوط به تاگل‌ها در این بخش قابلیت ویرایش و دستکاری توسط کاربر را داشته و کاملا کاربر پسندانه هستند. علاوه بر آن، امکان انتقال به تنظیمات اصلی هر بخش از تاگل‌ها، با لمس متن زیر هر آیکون قابل انجام خواهد بود.

همانند طراحی انحصاری نسخه لالی‌پاپ در بخش صفحه جابه‌جایی میان برنامه‌ها، گوشی اکسپریا زد3 پلاس نیز از این قابلیت بهره برده و از این ساختار پیروی می‌کند. همچنین در این بخش دکمه مخصوصی به منظور بستن خودکار تمامی برنامه‌ها وجود دارد. همچنین کاربران می‌توانند در این فضا از لیست برنامه‌های Small apps سونی نیز استفاده کنند.

در مورد برنامه‌های موجود در لیست Small apps سونی نیز باید گفت که ویژگی منحصر به فرد این دسته از برنامه‌ها به این نحو است که می‌توانید آنها را در فضای رابط کاربری تبلت و یا در حین کار کردن با دیگر برنامه‌ها به طور پنجره‌ای کوچک و شناور، باز کرده و با آنها کار کنید. همانطور که می‌بینید، تعداد این برنامه‌ها محدود بوده و بیشتر شامل اپلیکیشن‌های ضروری می‌شود. تعداد 10 برنامه به طور پیشفرض در این بخش قابل مشاهده می‌باشد که شامل اپلیکیشن‌های Active Clip، بوکمارک‌های مرورگر کروم، اپلیکیشن وبگردی Browser، ماشین حساب (Calculator)، تقویم (Calendar)، جی‌میل، Google Keep (به منظور ذخیره کردن افکار و تفکرات کاربر)، موزیک پلیر، تایمر و تاچ بلاک (Touch Block) هستند.

همچنین امکان دانلود و استفاده از برنامه‌های به اصطلاح Small Apps نیز وجود داشته و با رجوع به اپلیکیشن پلی استور گوگل می‌توانید تعدادی از برنامه قرار داده شده در بخش مجزایی  از این فروشگاه (در قسمت فوقانی صفحه ابتدایی برنامه پلی استور) را دانلود کرده و یا از ویجت‌های موجود در تبلت خود استفاده کنید. تنها کافیست بر روی دکمه + موجود در کناره بالایی و سمت راست نمایشگر اشاره کرده و ویجت مورد نظر خود را به این لیست وارد کنید. البته یک برنامه خاص را فقط یکبار می‌توانید باز کنید (مثلا تنها می‌توان یک پنجره از مرورگر کروم را بدون در نظر گرفتن زبانه‌های آن، باز کرد)، اما در عین حال به طور همزمان می‌توانید چندین برنامه از این لیست را در کنار یکدیگر اجرا کنید.

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی صفحه نمایش گوشی هوشمند زد 3 پلاس سونی پرداختیم. در این بخش متوجه شدیم که این گوشی از نظر اعداد و ارقام و مشخصات ظاهری در مقایسه با نسل پیشین خود، هیچ گونه تغییری نکرده است و در واقع برای مشاهده اختلافات آن با نسل قبلی، می‌بایست به نتایج تست‌ها و آزمایشات آن مراجعه کرد. لازم به ذکر است که این گوشی از فناوری‌های تریلومینوس و X-reality به منظور نمایش بهتر تصاویر استفاده کرده و احتمال شما نیز از این موضوع اطلاع دارید که کمپانی سونی، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده پنل نمایشگر در کشور ژاپن و همچنین در سطح دنیا به حساب می‌آید. در بخش نرم افزاری این گوشی، قسمتی به منظور تنظیم دستی تراز سفیدی نیز وجود دارد. البته در این زمینه به دلیل قرار ندادن هیچ گونه تنظیمات فوری در بخش صفحه اعلانات و تاگل‌ها به منظور کنترل تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر گوشی کاملا گله‌مند هستیم. همچنین دیده شد که این گوشی از حالت دو بار لمس متوالی به جهت فعالسازی نمایشگر گوشی پشتیبانی کرده و گزینه‌‌هایی نیز به منظور کار کردن با نمایشگر گوشی در هنگام پوشیدن دستکش وجود خواهد داشت. همچنین عملکرد نمایشگر این گوشی در هنگام کار کردن با دست خیس، بسیار دقیقتر شده است. 

علاوه بر این موارد، گوشی مزبور دارای سرویسی به نام Smart Backlight Control است که در زمینه کنترل و مدیریت روشن ماندن نمایشگر به فعالیت می‌پردازد. البته در طی بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که عملکرد این بخش خیلی دقیق نبوده و سونی می‌بایست بیشتر بر روی این قسمت رابط کاربری خود کار کند. 

اما در این بخش، موضوعی که باعث حیرت و تعجب ما در هنگام در دست گرفتن گوشی زد3 پلاس سونی شد، مربوط به نمایان شدن نوارهایی از ردیف‌های پیکسلی بود که به طور واضحی هم در هنگام غیر فعال بودن نمایشگر گوشی و هم در زمان روشن بودن آن دیده می‌شد. موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانید، کمپانی سونی خود یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در تولید نمایشگر‌ دستگاه‌های هوشمند و تلویزیون‌ها می‌باشد و بروز این مشکل بسیار بزرگ در گوشی پرچمدار این کمپانی، بسیار ناامید کننده و در عین حال تعجب‌آور و خنده‌دار به حساب می‌آید. البته این امکان نیز وجود دارد که گوشی تحت بررسی ما اساسا از این مشکل رنج برده و دیگر گوشی‌های تولید شده در خط تولید کمپانی سونی، عاری از این نقص باشند. در هر حال پیشنهاد می‌شود در هنگام خریداری این گوشی حتما آن را با گارانتی معتبر خریداری نموده و در عین حال به طور حضوری، خود شخصا این موضوع را بررسی نمایید.

در طی بررسی‌های دقیق به عمل آمده بر روی نمایشگر این گوشی نیز متوجه شدیم که حداکثر میزان روشنایی و کنتراست تصویر نمایشگر این گوشی نسبت به نسل پیشین کمی کاهش پیدا کرده است. اما با این حال، این میزان هنوز هم برای رقابت با گوشی‌های پرچمدار قدرتمند سال 2015 مناسب بوده و می‌تواند به سادگی از تمامی آنها پیشی بگیرد. همچنین امتیازات کسب شده در تست خوانایی نمایشگر زیر نور آفتاب نیز بسیار رضایت بخش و مناسب هستند. در نهایت باید گفت که در صورت حل شدن موضوع خطوط و نوارهای پیکسلی، نمایشگر گوشی زد3 پلاس سونی می‌تواند جزء یکی از بهترین پنل‌های نمایشی موجود در سطح بازار باشد.

با اتمام بررسی نمایشگر این گوشی به بخش ارزیابی اتصالات و قابلیت‌های ارتباطی زد 3 پلاس وارد شدیم. در این بخش متوجه شدیم که این گوشی دارای دو نسخه تک و دو سیم کارته بوده و از امکانات بسیار استانداردی در این حوزه پشتیبانی می‌کند. این گوشی در بخش اتصالات خود و در کنار ویژگی‌های اصلی، از سرویس‌ها و قابلیت‌های MIMO، وای‌فای دایرکت، A2DP و apt-X و Android Beam و +ANT و همچنین MTP  و OTG  و MHL  به همراه میراکست نیز پشتیبانی می‌کند. 

در بخش بررسی و تست دوام باتری گوشی زد 3 پلاس سونی نیز فهمیدیم که این گوشی از باتری نسبتا ضعیف‌تری نسبت به نسل پیشین برخوردار بوده و در پایان اجرای تست‌ها نیز متوجه شدیم که این گوشی و باتری آن، دوام نسبتا پایین‌تری نسبت به گوشی‌ نسل پیشین خود داشته و حتی از مدل پیش از عرضه خود نیز در این زمینه ضعیف‌تر است. 

لازم به ذکر است که بررسی‌های انجام شده، بر روی نسخه خرده فروشی این گوشی انجام شد و در بخش‌های اختصاصی نیز، تنها در بخش پخش فیلم بود که امتیاز این گوشی نسبت به حد معمول، کمی پایین‌تر از حالت عادی بوده و نسبتا ناامید کننده بود. در هر حال کاربران می‌توانند به منظور افزایش میزان دوام و ماندگاری شارژ باتری این گوشی از حالت‌های  Stamina mode موجود در این گوشی استفاده کنند.

در نهایت وارد بخش بررسی رابط کاربری گوشی زد 3 پلاس سونی شده و تمامی بخش‌های آن را به دقت و به طور موشکافانه تحت بررسی خود قرار دادیم. در این بخش متوجه شدیم که این گوشی دارای نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید بوده و در کنار آن از رابط کاربری انحصاری سونی با نام اکسپریا بهره می‌برد. لازم به ذکر است که کمپانی سونی در این بخش بسیار هوشمندانه عمل کرده و کمتر دست به تغییر ظاهر و طراحی نسخه لالی‌پاپ این بخش پرداخته است. همانطور که شاهد بودید، در این قسمت، بخش‌های مختلفی همچون صفحه لاک اسکرین، صفحه اصلی یا همان هوم اسکرین، کشوی برنامه‌ها، صفحه اعلانات، قاب‌های صفحه اصلی، بخش تم‌ها، تاگل‌ها، صفحه جابه‌جایی میان برنامه‌ها یا همان Switcher و صفحه مربوط به لیست Small apps سونی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و تمامی معایب و مزایای آن به همراه قابلیت‌های همراه آنها را با یکدیگر مشاهده و ارزیابی کردیم. در پایان می‌توان گفت که کمپانی سونی در این بخش نیز نسبتا مناسب عمل کرد است. البته از این کمپانی ژاپنی در این بخش انتظارات بسیار بیشتری می‌رفت و در واقع باید گفت که شرکت سونی می‌بایست پرچمدار جدید خود را (تقریبا) دست خالی به میدان رقابت با گوشی‌های قدرتمند سال 2015 دنیا روانه کند.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید مجازی]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

 

پایان قسمت دوم

در قسمت بعد به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، کیفیت صدا، پلیر‌ها و گالری گوشی زد3 پلاس سونی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال