نقد و بررسی تخصصی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی [قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

در قسمت دوم بررسی اکسپریا زد 3 پلاس سونی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه […]

در قسمت دوم بررسی اکسپریا زد 3 پلاس سونی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده و از اطلاعات مهم موجود در این مقاله آگاهی پیدا کنید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های زد 3 پلاس

گوشی هوشمند اکسپریا زد 3 پلاس سونی نیز همانند بسیاری از گوشی‌های سطح بالای بازار، از تراشه بحث برانگیز اسنپدراگون 810 شرکت کوالکام استفاده می‌کند. از نظر تئوری، چهار هسته کورتکس A57 موجود در این گوشی می‌توانند به فرکانس کاری 2 گیگاهرتز دست پیدا کنند و همچنین چهار هسته کورتکس A53 آن نیز قابلیت دسترسی به فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتزی را دارا می‌باشند. البته به همراه آن، این تراشه از واحد گرافیکی قدرتمند آدرنو 430 بهره‌مند بوده و در کنار آن دارای میزان حافظه RAM سه گیگابایت می‌باشد. با این مشخصات، هر گوشی هوشمندی که به این تراشه مجهز گردد می‌تواند در سطح گوشی‌های پیشرفته و حرفه‌ای به آسانی به رقابت با دیگر دستگاه‌های هوشمند بپردازد.

gsmarena_001زمانی که این گوشی را تحت پردازش‌های سنگین اطلاعاتی قرار دادیم، بدنه دستگاه به سرعت داغ شد و البته این گرما کمی غیر طبیعی به نظر می‌رسید. البته طبق خبرهای منتشر شده در مورد این موضوع، انتظار وقوع این چنین رخدادی از این تراشه می‌رفت. اما موضوع وقتی ناگوار می‌شود که بدانیم، بدنه این گوشی از جنس فلز بوده و گرمای منتشر شده را به سادگی به دست کاربر منتقل خواهد نمود. همچنین بدنه این گوشی دارای ضخامت بسیار کمی بوده و این به آن معناست که گرمای بوجود آمده در داخل بدنه گوشی به سادگی خنک نخواهد شد.

البته آن طور که در خبر‌ها دیده می‌شد، بدنه این گوشی به شکلی که نتوان بدنه آن را در دست گرفت، گرما از خود تولید نکرده و در واقع باید قبول کرد که در مورد آن موضوع کمی بزرگنمایی و اغراق نیز صورت گرفته بود. گرچه ممکن است در هنگام کار کردن در فصل تابستان، این موضوع کمی شما را آزار دهد اما مسلما در دیگر فصل‌های سال، این مورد برای شما عادی خواهد بود و نگرانی خاصی در این مورد نخواهد بود.

نکته دومی که می‌بایست به آن اشاره کرد مربوط به این موضوع می‌شود که در هنگام تولید گرما و گرم شدن بدنه گوشی و البته در هنگام اجرای بنچمارک‌ها بر روی آن، در طی انجام تست‌های متوالی، عملکرد موثر تراشه موجود در آن کاهش قابل توجهی می‌یابد. البته کاهش امتیازات عملکردی یک گوشی در حین تست‌های متوالی، کمی معمولی به نظر می‌رسد اما در مورد این تراشه برای مثال در حین انجام بنچمارک آنتوتو، ابتدا امتیاز این گوشی بر روی 55 هزار قرار داشت. اما با اجرای دوباره این تست در حین گرم بودن بدنه گوشی، عملکرد آن تا امتیاز 46 هزار کاهش یافت. اختلاف کاهش صورت گرفته با امتیاز اولی، نسبتا زیاد بوده و نمی‌توان به سادگی از آن چشم‌پوشی کرد.

لازم به ذکر است که برچسب Sony Xperia Z3+ pre-production مربوط به امتیازات نسخه پیش از عرضه و Sony Xperia Z3+ final مربوط به امتیازات نسخه خرده فروشی گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی می‌شود.

در ابتدا به سراغ بنچمارک گک بنچ 3 رفتیم. بهتر است بدانید که در طی این تست، عملکرد خام CPU تراشه موجود در گوشی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در این بخش شاهد این موضوع هستیم که نسخه پیش از عرضه این گوشی توانست به راحتی نسخه خرده فروشی خود را شکست دهد.

Untitledهمچنین در ادامه به سراغ بنچمارک بسیار مشهور آنتوتو 5 رفتیم. همان طور که احتمالا می‌دانید، این بنچمارک یک تست ترکیبی بوده و به بخش‌های سخت افزاری مختلف یک گوشی امتیازی را نسبت خواهد داد. در بخش زیر شاهد نمایش امتیازات منتسب به نسخه‌های مختلف این گوشی ژاپنی هستید. لازم به ذکر است که بدانید در هنگام اجرای این تست بر روی نسخه خرده فروشی گوشی زد3 پلاس، ابتدا گرمای بوجود آمده در درون گوشی باعث شد امتیاز این گوشی به عدد 33 هزار برسد. اما با گذشت زمان و خنک شدن گوشی، دوباره این تست را بر روی آن اجرای کردیم و جالب است بدانید که اینبار امتیاز آن افزایش یافته و همان طور که مشاهده می‌کنید، به عدد 49 هزار رسید. اما با وجود آن، هنوز هم امتیاز این نسخه از گوشی زد3 پلاس با امتیاز نسخه پیش از عرضه آن قابل مقایسه نمی‌باشد.

Untitledبنچمارک بعدی مربوط به تست بیس مارک 2 است. در این تست ترکیبی، نسخه پیش از عرضه این گوشی توانست امتیاز نسبتا خوبی را به خود اختصاص دهد. اما در طرف دیگر، نسخه خرده فروشی آن نتوانست افتخارات نسخه قبلی را تکرار کند و در حقیقت در بین گوشی‌ لیست گوشی‌های قدرتمند سال 2015، در مقام آخر جدول قرار گرفت. با این وجود این تفاسیر لازم است بدانید که در گوشی جی‌ فلکس2 ال‌جی با به همراه داشتن تراشه اسنپدراگون 810 (تراشه‌ مشابه) رکورددار این بخش از بنچ مارک بوده و از آن جهت حتی گوشی بسیار قدرتمند گلکسی اس6 سامسونگ را نیز مغلوب کرده است.

همچنین این بنچمارک دارای دو بخش مجزا به منظور بررسی عملکرد پردازشی تک و چند هسته‌ای بخش CPU تراشه موجود در این گوشی نیز بوده و با نگاهی به نتایج به سادگی متوجه این موضوع خواهیم شد که امتیازات بدست آمده از سوی هر دو نسخه به هیچ وجه چشمگیر نیست. نسخه خرده فروشی نیز این بار با فاصله کمتری از نسخه پیش از عرضه گوشی زد3 پلاس در انتهای جدول قرار گرفته است.

Untitled Untitled.pngsدر ادامه به بخش بررسی عملکرد گرافیکی تراشه موجود در این گوشی وارد شدیم. در این بخش ابتدای به سراغ تست بیس مارک ایکس رفته و واحد گرافیکی آدرنو 430 این گوشی را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دادیم. در نهایت به لطف در اختیار داشتن واحد گرافیکی بسیار قوی، هر دو نسخه این گوشی توانستند امتیازات بسیاری خوبی را در این بخش به خود اختصاص دهند.

Untitled.pngsهمچنین در ادامه کار به سری تست‌های بنچمارک GFXBench سری زده و هر دو نسخه این گوشی پرچمدار را در حیطه بررسی قرار دادیم. همانند تست قبلی، امتیازات بدست آمده بسیار مناسب و رضایت بخش هستند و در مقایسه با دیگر گوشی‌های موجود در این رقابت، در نهایت می‌توان گفت که عملکرد گرافیکی آنها با گوشی‌های قدرتمند و پرچمدار سال 2015 برابر می‌کند. در بخش offscreen یا همان صفحه خاموش (که تمامی پردازش‌ها با دقت 1080p صورت می‌گیرد)، نسخه پیش از عرضه گوشی زد3 پلاس توانست در بخش گرافیکی سبک این تست (بخش T-Rex)، امتیازات بسیار خوبی را به خود اختصاص داده و در این زمینه با اختلاف ناچیزی از گوشی نماینده اچ‌تی‌سی (وان ام9) که دارای تراشه مشابهی است، پیشی بگیرد. همچنین دیگر گوشی‌های دارای تراشه‌های سری اسنپدراگون شرکت کوالکام نیز پشت سر آن قرار گرفته‌اند. همچنین در این بخش و در هنگام اجرای حالت onscreen یا همان صفحه روشن، دوباره امتیازات نسبتا مشابهی بدست آمد.

علاوه بر آن، در ادامه به سراغ بخش منهتن این بنچمارک رفتیم که از نظر گرافیکی، نسبت به بخش قبلی، تست سنگین‌تری به حساب می‌آید. در این بخش نیز امتیازات نسبتا خوبی نسبت به دیگر گوشی‌ها بدست آمد. البته در هر دو بخش، هر دو نسخه این گوشی پشت سر تلفن‌های هوشمند گلکسی اس6 و وان ام9 قرار گرفتند.

Untitled.pngs Untitled.pngs.pngsمسلما تا به اینجای کار، تراشه موجود در هر دو نسخه از گوشی اکسپریا زد3 پلاس، عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده و امتیازات بسیار مطلوبی را از خود بر جای گذاشته است. اما در این قسمت به بخشی بر می‌خوریم که نسخه خرده فروشی این گوشی بسیار ناامید کننده ظاهر شده و امتیاز بسیار پایینی را به ثبت رساند. در حقیقت این بخش به بنچمارک کراکن مربوط می‌شود که وظیفه آن، بررسی عملکرد پردازش جاوا اسکریپت مرورگر پیشفرض گوشی است. در ادامه به بررسی عملکرد پردازشی HTML5 مرورگر این گوشی‌ها در طی بنچمارک بروس مارک نیز پرداختیم. لازم به ذکر است که نسخه خرده فروشی این گوشی همانند تبلت اکسپریا زد4 سونی به هیچ گونه مرورگر پیشفرضی از سوی کمپانی سونی تجهیز نگشته است و به همین منظور از مرورگر کروم گوگل در این حیطه استفاده کردیم. البته جالب است بدانید که نسخه پیش از عرضه این گوشی دارای مرورگر پیشفرض کمپانی سونی بوده و به همین دلیل از آن برنامه به منظور اجرای بنچمارک‌ها در این خصوص استفاده کردیم. با توجه به این موضوع، اختلاف امتیازی بین این دو نسخه قابل توجه است.

Untitled.pngs.pngs sgs.pngsبه منظور نتیجه گیری این بخش، به صراحت می‌توان گفت که نسخه پیش از عرضه گوشی زد3 پلاس سونی دارای عملکرد بهتری نسبت به نسخه خرده فروشی آن بوده و این مورد از روی امتیازات بدست آمده در طی بنچمارک‌های اجرا شده بر روی این دو مدل گوشی به طور واضح قابل مشاهده خواهد بود. در حقیقت نسخه پیش از عرضه این گوشی در تمامی تست‌های انجام شده، امتیاز نسبتا بهتر و بالاتری را در مقایسه با نسخه خرده فروشی این گوشی، از آن خود نمود و به همین منظور به جهت جانب‌داری از نسخه خرده فروشی این گوشی، دستمان کاملا خالی است. مطمئنا کمپانی سونی به جهت گرم شدن غیر طبیعی و زیاد تراشه موجود در این گوشی، کمی نگران بوده و البته چاره‌ای بجز اعتماد کردن به این چیپ قدرتمند ندارد.

البته در طرف مقابل می‌توان با صراحت به این موضوع اشاره کرد که این گوشی ژاپنی و تراشه موجود در آن دارای عملکرد بسیار قدرتمند و خوبی بوده و البته این موضوع در عمل هم به ما ثابت شده است. در واقع در هنگام کار کردن با این گوشی به هیچ مشکل قابل توجهی برخورد نکردیم و در بخش نرم افزاری، همه چیز بسیار روان و سریع است. البته در این میان، شاهد تعدادی مشکل  در بخش نرم افزاری این گوشی بودیم که البته کمپانی سونی می‌تواند به راحتی و با ارائه یک بروزرسانی ساده، این مشکلات را مرتفع سازد. در نهایت می‌توان گفت که این گوشی به منظور اجرای هر گونه برنامه‌ سنگین (شامل بازی‌های گرافیکی و سه بعدی) کاملا مناسب و قابل تایید است.

اپلیکیشن دفترچه تلفن زد 3 پلاس 

برنامه دفترچه تلفن در رابط کاربری گوشی زد3 پلاس سونی با نام Contacts شناخته می‌شود. این برنامه نیز همانند بسیاری از اپلیکیشن‌های فعال در این حوزه از رابط کاربری چند زبانه‌ای استفاده می‌کند و البته زبانه‌های موجود در بخش فوقانی آن شامل بخش‌های Contacts (مخاطبین)، Favorites (علاقه‌مندی‌ها) و Groups (گروه‌ها) می‌شوند. البته این برنامه با اپلیکیشن تلفن گوشی به طور مستقیم رابطه ندارد و به منظور دسترسی فوری به آن بخش می‌توانید از مسیر شماره‌گیری (dialer) به آن بخش متصل شوید. اپلیکیشن دفترچه تلفن این گوشی دارای بخشی مجزا به منظور جستجو در میان مخاطبین است و البته علاوه بر آن، همان طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، کاربر می‌تواند از طریق حروف الفبای قرار گرفته در سمت راست نمایشگر (که البته از انیمیشن بسیار زیبایی در این زمینه بهره‌مند است)، به جستجوی مخاطبین خود بپردازد.

به منظور مشاهده اختصاصی اطلاعات یک مخاطب خاص، صفحه مربوط به آن (بر خلاف نسخه‌های قبلی رابط کاربری اکسپریا سونی که این صفحه در حالت پنجره شناور به نمایش در می‌آمد) در حالت تمام صفحه قرار خواهد گرفت. همچنین با استفاده از تنظیمات و ابزارهای موجود در این بخش می‌توانید برای هر مخاطب اطلاعات بسیاری زیادی را تعریف کنید. لازم به ذکر است که از نظر عملی، تعداد نامحدودی از این گونه فیلدها در اختیار کاربر گذاشته خواهد شد.

اپلیکیشن تماس زد 3 پلاس

برنامه شماره‌گیری و تماس گوشی هوشمند اکسپریا زد3 پلاس سونی دارای رابط کاربری بسیار ساده و روانی بوده و از نظر عملی شاهد هیچ گونه مشکلی در این بخش نبودیم.

اپلیکیشن شماره‌گیری این گوشی هنوز هم از ظاهر همان برنامه اختصاصی رابط کاربری سونی بهره می‌برد و البته در کنار از قابلیت شماره‌گیری هوشمند نیز استفاده می‌کند. البته این برنامه به طور پیشفرض از ویژگی ضبط صدای مکالمات بهره نمی‌برد و در صورت تمایل، می‌توانید اپلیکیشن دیگری را در این زمینه بر روی گوشی خود نصب کنید.

تست بلندی صدای گوشی زد 3 پلاس

بلندگوهای استریوی گوشی هوشمند زد 3 پلاس سونی نیز همانند دیگر نسل‌های پیشین خود، راه ناامید کننده‌ای را در پیش گرفته‌ است. در واقع گوشی‌های پرچمدار این کمپانی در سال‌های اخیر نتوانستند امتیازات رضایت‌بخشی در حد گوشی‌های سطح بالا را در این حوزه از خود بر جای بگذارند. مسلما ویژگی ضد آب و گرد و غبار بودن این گوشی، عامل اصلی کاهش بلندی صدای این گوشی بوده است. البته جالب است بدانید که گوشی گلکسی اس5 اکتیو سامسونگ نیز (که همانند گوشی زد3 پلاس دارای ویژگی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار است) امتیاز بسیار بهتری را در این زمینه به خود اختصاص داده است و در این زمینه کاملا از گوشی نماینده سونی پیشی گرفته است.

در نهایت همان طور که در تصویر زیر شاهد نمایش نتایج مربوط به تست بلندی صدا در بخش‌های مختلف هستید، گوشی زد3 پلاس نتوانست امتیازی بهتر از میزان Average (یا همان متوسط یا میانگین) را از آن خود کند و این به آن معنا خواهد بود که در هنگام قرار گیری در محیط‌های شلوغ و پر ازدحام، حتما می‌بایست گوشی خود را از نظر در اختیار داشتن تماس‌ها و هشدارهای از دست رفته چک کنید.

Untitled

اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، ایمیل و صفحه کلید زد 3 پلاس

اپلیکیشن پیام‌رسانی گوشی زد 3 پلاس سونی دارای رابط کاربری بسیار کاربری موضوعی بوده و به هر مخاطب، آیکون خاصی اختصاص داده شده است. همچنین در هنگام نوشتن یک پیامک، با گذاشتن یک فایل چند رسانه‌ای، به طور خودکار محتوای پیام از SMS به MMS تغییر پیدا خواهد کرد. در کنار آن، اپلیکیشن Hangouts گوگل نیز وجود دارد و کاربر می‌تواند به صورت اینترنتی و رایگان به مخاطبین خود پیام ارسال کند.

 

همچنین در بخش دریافت و ارسال ایمیل، این گوشی همانند بسیاری از دستگاه‌های هوشمندی اندرویدی امروزی به طور پیشفرض دارای دو برنامه ایمیل پیشفرض اندرویدی و همچنین جی‌میل گوگل بوده و البته هر دو برنامه در کنار داشتن ویژگی‌های مشابه، دارای قابلیت‌های منحصر به فرد خود نیز می‌باشند. هر دو برنامه می‌توانند از چندین حساب کاربری مختلف همانند حساب گوگل و دیگر آدرس‌های ایمیل پشتیبانی کنند.

 

صفحه کلید رابط کاربری اکسپریا سونی دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است و مسلما می‌تواند بسیاری از نیازهای شما را پوشش دهد. اگر کلیدی از دکمه‌های موجود بر روی این کیبورد مجازی را لمس کرده و فشار دهید، می‌توانید به برچسب ثانویه آن دسترسی داشته باشید. همچنین امکان نوشتار از طریق جسجر Swype نیز فراهم گشته است و کاربر می‌تواند بدون برداشتن انگشت خود از روی صفحه نمایش گوشی و به طور سریع و فوری، متن مورد نظر خود را تایپ کند. همچنین این گوشی دارای حالت تایپ یک‌دستی نیز هست و با استفاده از این ویژگی و با فعال کردن آن، ابعاد صفحه کلید کوچکتر از حالت عادی شده و به گوشه‌ای از نمایشگر گوشی منتقل خواهد شد. علاوه بر آن در بخش تنظیمات این صفحه کلید، سه عدد طراحی ظاهری جدید برای این کیبورد ارائه شده است و کاربر می‌تواند از بین آنها، شمایل مورد علاقه خود را برگزیند.

 

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های گوشی زد 3 پلاس سونی پرداختیم. در ابتدای به معرفی بخش سخت افزاری و تراشه موجود در آن اشاره کردیم و سپس در مورد مشکلات مربوط به تولید گرمای زیاد و غیر طبیعی تراشه اسنپدراگون موجود در این گوشی پرداختیم. در طی تست‌های انجام شده از دو نسخه پیش از عرضه و خرده فروشی به منظور اجرای بنچمارک‌ها استفاده شد. در ابتدای به سراغ بنچمارک گک بنچ رفته و عملکرد خام CPU گوشی را مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که امتیاز هر دو نسخه گوشی در حد بسیار مناسبی قرار دارد. به دنبال آن، بنچمارک مشهور آنتوتو یک تست ترکیبی است را بر روی این دو نسخه به اجرا در آوردیم و دوباره شاهد این موضوع بودیم که نتایج بدست آمده بسیار مناسب است. البته در این حوزه متوجه شدیم که تراشه اسنپدراگون 810 کوالکام موجود در این گوشی، کمی بیشتر از حد معمولی داغ شده و وقتی این موضوع به موردی غیر عادی تبدیل شد که فهمیدیم، داغ شدن بیش از حد آن بر روی نتایج انتهایی تراشه گوشی و تست‌های آن، تاثیر بسیار زیادی داشته و باعث کاسته شدن 20 درصدی از امتیازات آن می‌شود. 

در بخشی دیگر به سراغ بنچمارک ترکیبی و چند قسمتی بیس مارک رفتیم و دیدیم که امتیاز ترکیبی این دو نسخه در حد بسیار خوبی قرار دارند. البته اختلاف امتیازی نسخه خرده فروشی این گوشی با مدل پیش از عرضه آن قابل توجه بود. در ادامه کار نیز به سراغ بخش تک و چند هسته‌ای CPU موجود در این گوشی رفته و دیدیم که هر دو گوشی در مکان انتهایی جدول رقابت (میان حریفان نسبتا سرشناس) قرار گرفتند. 

در ادامه کار نیز به سراغ تست‌های گرافیکی این گوشی رفته و واحد گرافیکی آدرنو 430 آن را مورد ارزیابی قرار دادیم. در ابتدای و در طی تست گرافیکی بیس مارک ایکس، هر دو نسخه این گوشی توانستند امتیازات بسیار خوبی را به خود اختصاص داده و گوشی‌های گلکسی نوت4 و وان ام9 را از پیش بردارند. بعد از گذشتن از سد این تست، هر دو نسخه این گوشی را به سری تست‌های بنچمارک GFXBench وارد ساختیم. در این بخش‌ها نیز متوجه این موضوع بودیم که هر دو گوشی در طی انجام تست‌های سبک (تی‌رکس) و سنگین (منهتن) این بنچمارک، بسیار عالی ظاهر شده و تنها گوشی‌های گلکسی اس6 سامسونگ و وان ام‌9 اچ‌تی‌سی بودند که توانستند از این دو نسخه از گوشی زد3 پلاس پیشی بگیرند.

در نهایت به منظور بررسی عملکرد بگردی مرورگرهای موجود در این دو نسخه به سراغ تست‌های کراکن و بروس مارک رفتیم. در طی این تست‌ها متوجه شدیم که نسخه خرده فروشی این گوشی به دلیل استفاده کردن از مرورگر کروم گوگل، در طی تست کراکن که مربوط به عملکرد پردازش کدهای جاوا اسکریپت مرورگر می‌شود، نتوانست امتیازات خوبی را به خود اختصاص دهد. همچنین در تست بروس مارک نیز این نسخه در مکان انتهایی جدول قرار گرفت. این در حالی بوده که نسخه پیش از عرضه این گوشی از مرورگر پیشفرض رابط کاربری سونی استفاده کرده و البته از امتیازات بسیار خوبی در این بخش بهره برد. در پایان می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که هر دو نسخه گوشی زد3 پلاس سونی به لطف تجهیز به تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون 810 کوالکام دارای توان بسیار بالایی بوده و کاربرانی که در کنار انجام کارهای روزمره، نیاز به اجرای برنامه‌ها یا بازی‌های گرافیکی و سه بعدی دارند، می‌توانند به راحتی به تراشه قدرتمند موجود در این گوشی اتکا کرده و به قدرت سخت افزاری این گوشی کاملا اعتماد داشته باشند. 

در ادامه به سراغ بررسی اپلیکیشن دفترچه تلفن این گوشی رفتیم و دیدیم که این برنامه نیز همانند بسیاری از برنامه‌های فعال در این زمینه از رابط کاربری چند زبانه‌ای بهره می‌برد. انیمیشن خاص ستون الفبایی سمت راست نمایشگر در این بخش بسیار قابل توجه بوده و زیبایی بسیار خاصی را به آن بخشیده است. در کنار موارد موجود، تغییرات خاصی نیز در بخش مشاهده اطلاعات یک مخاطب در این نسخه از رابط کاربری اکسپریا سونی دیده می‌شود. 

همچنین سپس به سراغ اپلیکیشن تماس و شماره‌گیری این گوشی که رابطه مستقیمی با اپلیکیشن دفترچه تلفن آن ندارد، رفتیم. در طی بررسی آن متوجه شدیم که این برنامه نیز همانند بسیاری از برنامه‌های مشابه دارای رابط کاربری بسیار روانی بوده و از ویژگی شماره‌گیری هوشمند برخوردار است. البته نبود هیچ گونه قابلیتی به منظور ضبط خودکار صدای مکالمات کاربر باعث می‌شود تا صاحبان این گوشی به دانلود برنامه دیگری به منظور ضبط مکالمات اقدام نمایند.

در بخشی مهم و پرطرفدار، میزان بلندی صدای بلندگوهای استریو این گوشی را مورد بررسی و ارزیابی عدد قرار دادیم و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته سنجش صوتی متوجه این موضوع شدیم که بلندگوهای این گوشی همانند دیگر نسل‌های پیشین خود، از میزان بلندی صدای نسبتا ضعیفی برخوردار بوده و البته بعد از کمی دقت بر روی ظاهر گوشی متوجه شدیم که احتمالا به دلیل مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب، بلندگوهای این گوشی طوری ساخته شده‌اند که از نفوذ قطرات بسیار ریز آب جلوگیری کنند و به همین دلیل، ممکن است از بلندی صدای آن کاسته شده باشد. البته با این حال، گوشی گلکسی اس5 اکتیو سامسونگ که دارای ویژگی‌های مشابه می‌باشد، در این حیطه از میزان بلندی صدای بسیار خوبی بهره می‌برد. در هر صورت این گوشی در جدول رقابت‌های انجام شده، امتیاز متوسطی را از آن خود کرده و به همین منظور، کاربر در هنگام قرار گیری در مکان‌های شلوغ می‌بایست از ثبت تماس‌ها و اعلانات از دست رفته خود آگاه باشد.

سپس به بخش بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی این گوشی وارد شده و متوجه شدیم که این گوشی در رابط کاربری خود دارای دو برنامه پیام‌رسانی پیشفرض اندرویدی و هنگ‌اوتس گوگل می‌باشد. برنامه پیام‌رسانی پیشفرض از ویژگی‌های معمولی این بخش برخوردار  است و با استفاده از برنامه هنگ‌اوتس نیز کاربر می‌تواند به شکلی ساده با دوستان خود در ارتباط باشد. 

در بخشی دیگر، اپلیکیشن‌های ایمیل این گوشی را بررسی کرده و دیدیم که رابط کاربری این گوشی نیز همانند بسیار از دستگاه‌های اندرویدی دارای دو اپلیکیشن ایمیل پیشفرض اندرویدی و جی‌میل گوگل است. هر دو برنامه دارای ویژگی‌های مشابه (هر دو برنامه می‌توانند از چندین حساب کاربری مختلف پشتیبانی کنند) و همچنین منحصر به فرد خود هستند.

همچنین در پایان به بررسی صفحه کلید رابط کاربری اکسپریا پرداختیم و متوجه شدیم که این کیبورد از اکثر ویژگی‌های موجود در این حوزه بهره می‌برد. پوشش قابلیت‌های فشار یک کلید به منظور دسترسی به برچسب ثانویه آن، امکان نوشتار از طریق جسجر Swype، حالت تایپ یک‌دستی و  تم‌ها و ظاهر جدید برای این کیبورد از جمله دیگر ویژگی‌های این صفحه کلید بسیار مجهز می‌باشد. در نهایت از این بخش می‌توان این طور نتیجه گرفت که در مقایسه با نسخه قبلی رابط کاربری اکسپریا، کمپانی سونی بروزرسانی‌های بسیار کمی را در این بخش اعمال کرده است و البته همین مقدار هم می‌تواند نیازهای کاربران را بر طرف سازد. اما به منظور رقابت با رابط‌ کاربری‌های مجهزتری همچون رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ، مسلما  به اعمال ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری در این حوزه‌ها از سوی کمپانی ژاپنی سونی نیاز  خواهد بود.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید مجازی]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

 

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی خواهیم پرداخت؛ کماکان باتک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال