نقد و بررسی تخصصی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی [قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

در قسمت سوم بررسی اکسپریا زد 3 پلاس سونی به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه […]

در قسمت سوم بررسی اکسپریا زد 3 پلاس سونی به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده و از اطلاعات مهم موجود در این مقاله آگاهی پیدا کنید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

اپلیکیشن گالری زد 3 پلاس

گوشی هوشمند اکسپریا زد 3 پلاس سونی دارای یک برنامه گالری مخصوص به خود است که Album نام دارد. تصاویر موجود در این برنامه با ابعاد بند انگشتی و بر اساس تاریخ در یک و یا چند گروه پشت سر هم چیده شده‌اند. همچنین با استفاده از جسجر پینچ زوم (نزدیک یا دور کردن دو انگشت بر روی نمایشگر) می‌توانید ابعاد تصاویر بند انگشتی را تغییر داده و آنها را بزرگتر یا کوچکتر کنید. در نهایت این مقدار از ابعاد بسیار کوچک بند انگشتی تا نمایش کامل یک تصویر قابل تغییر خواهد بود.

همچنین در این برنامه امکاناتی به منظور مشاهده تصاویر و عکس‌های موجود در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، پیکاسا و فلیکر کاربر نیز وجود دارد. علاوه بر آن به دلیل پشتیبانی این گوشی از سرویس DLNA، می‌توان تصاویر موجود در این برنامه را از طرف نمایشگر یک کامپیوتر یا تلویزیون‌های پشتیبانی کننده از این سرویس به نمایش گذاشت.

علاوه بر آن، در داخل این برنامه‌ها، آلبوم‌های خاصی با نام‌های Places و Faces نیز وجود دارد. در حالت Places، بر اساس اطلاعات مکانی ثبت شده مربوط به هر عکس، تصاویر چیده می‌شوند. همچنین در حالت Faces با شناسایی چهره افراد موجود در تصاویر ثبت شده، بر اساس اطلاعات موجود، عکس‌های کاربر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

بر اساس تنظیمات فوری موجود در برنامه گالری موجود در این دستگاه، کاربر می‌تواند به سادگی به کراپ کردن (بریدن) و یا چرخاندن تصاویر خود اقدام کند. همچنین در این قسمت می‌توان فعالیت‌های دیگری نظیر به اشتراک گذاری تصاویر در شبکه اجتماعی پیکاسا، در اپلیکیشن‌های ایمیل، فیسبوک، از طریق بلوتوث و MMS را نیز انجام داد. همچنین این برنامه دارای سرویس نمایش خودکار تصاویر (Slideshow) نیز هست و البته طراحی آن در سطح ساده‌ای بوده و از داشتن تنظیمات مربوط به انیمیشن‌های انتقالی محروم است.

همچنین با ورود به بخش ویرایش تصاویر موجود در این برنامه، شاهد ارائه ابزارهای بهبود بخشی ساده‌ای همچون کراپ تصاویر و افکت‌های رنگی هستیم و در کنار این موارد، تنظیمات و ابزار پیشرفته‌ای نیز نظیر نمودار خمیده تنظیم رنگ تصویر (curves adjustment) وجود خواهد داشت.

ویدئو پلیر زد 3 پلاس

برنامه پخش کننده فایل‌های ویدئویی این گوشی که Movies نام دارد، دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای بوده و البته بر خلاف ظاهر گول زننده آن، در زمینه پشتیبانی از کدک و فرمت‌های چند رسانه‌ای و نمایش زیرنویس، بسیار تواناست. همچنین اتصال این برنامه به سرویس Gracenote از ویژگی‌های بسیار جالب و کاربردی آن می‌باشد. از طریق سرویس Gracenote، کاربر می‌تواند به اطلاعات مربوط به فیلم یا برنامه تلویزیونی در حال پخش دسترسی داشته باشد.

خبر خوب برای کاربران این گوشی هوشمند این است که کمپانی سونی به تازگی رابط کاربری خود را در این نسخه از رابط نرم افزاری بازبینی کرده است و هم اکنون این دستگاه  از فرمت‌های بسیار بیشتری پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از فرمت‌های AVI ،DivX ،XviD و MP4 و حتی  MKV و MOV، از جمله گزینه‌های قابل پخش این برنامه هستند. البته متاسفانه این پلیر از پخش فایل‌های چند رسانه‌ای با فرمت WMV عاجز است. همچنین این برنامه در زمینه پخش فرمت‌های صوتی DTS و DD و AC3 نیز ناتوان بوده و در هنگام پخش این سری از ویدئو‌ها، تصویر فیلم در زیر یک پنجره شناور مربوط به خطای پخش صوتی در حالت نمایش قرار می‌گیرد. علاوه بر این موارد، این پلیر از تنظیمات بسیار پیشرفته‌ای در زمینه نمایش زیرنویس فیلم‌ها بهره می‌برد.

موزیک پلیر زد 3 پلاس

در این بخش بر خلاف انتظارها، دیگر خبری از نام Walkman بر روی این اپلیکیشن نبوده و برنامه پخش کننده موزیک این دستگاه، Music نام دارد. البته لازم به ذکر است که از نظر کاربردی، رابط کاربری این برنامه به طور وسیعی از برنامه قبلی پیروی می‌کند. این موزیک پلیر از نظر ظاهری از نمای کاشی بهره می‌برد و آیکون‌های موزیک موجود در پوشه‌های هنرمندان، آلبوم‌ها، لیست پخش، تمامی آهنگ‌ها و حتی آهنگ‌هایی که دوستانتان در حال گوش دادن به آنها هستند (برای استفاده از این قابلیت می‌بایست حساب کاربری شبکه اجتماعی فیسبوک خود را در این برنامه وارد کنید)، به این شکل و با این نما در کنار یکدیگر چیده خواهند شد.

در صفحه “در حال پخش” یا همان Now Playing، لیست از آهنگ‌ها به همراه ترتیب قرار گیری آنها به منظور پخش در پیش روی کاربر قرار خواهد گرفت و کنترل‌های استاندارد مربوط به موزیک در زیر آنها جای می‌گیرد. با سوییپ کردن (حرکت انگشت بر روی نمایشگر) به سمت راست یا چپ صفحه نمایش، می‌تواند به آهنگ‌های بعدی یا قبلی منتقل شوید. همچنین با اشاره بر روی دکمه Infinite، می‌توانید موزیک ویدئو مربوط به آهنگ مزبور را در سرور‌های مربوط به وبسایت یوتیوب، نام هنرمند را در وبسایت ویکی‌پدیا و متن آهنگ را در وبسایت گوگل جستجو کنید.

همچنین سرویس Gracenote در این بخش نیز فعال بوده و در واقع می‌تواند به طور خودکار به دانلود و دریافت اطلاعات مربوط به آهنگ و یا آلبوم مورد نظرتان اقدام کند. علاوه بر آن امکان ویرایش دستی آن نیز وجود خواهد داشت.

در کنار آن، سونی در بخش تنظیمات این پلیر اقدام به جای گذاری تکنولوژی و فناوری‌های دیگری نیز نموده است. در این بخش تنظیماتی به منظور فعالسازی ویژگی +ClearAudio وجود داشته و در صورت فعالیت این ویژگی، دستگاه به تشخیص بهترین حالت کیفی پخش صدای موزیک در حال پخش اقدام نموده و بر اساس آهنگ مورد نظر، آن را اعمال خواهد کرد. همچنین با استفاده از قابلیت Dynamic normalizer در هنگام گوش دادن به آهنگ‌های مختلفی از آلبوم‌های متفاوت در صورت تفاوت بلندی صدای هر کدام، به طور خودکار، این اختلاف به حداقل میزان خود خواهد رسید.

در بخشی به نام Sound effects، تنظیمات بسیار پیشرفته‌ای نهفته است. در این بخش به طور تخصصی، اکولایزری وجود دارد و در کنار آن، تنظیمات پیشفرض مخصوص به آهنگ‌ها قرار گرفته است. همچنین به منظور مدیریت هر چه بهتر صدا، تنظیمات دستی نیز امکان پذیر خواهد بود (تنظیمات مربوط به Clear Bass از جمله این موارد هستند). علاوه بر آن در این بخش تنظیماتی در حالت Surround sound mode نیز دیده می‌شود که از حالات صوتی Studio، Club و Concert بهره می‌گیرد. در مود Clear stereo mode نیز کانال‌های صوتی مربوط به پخش استریوی اصوات، بهبود خواهد پذیرفت. همچنین Dynamic normalizer نیز به کاهش اختلاف بلندی صدای آهنگ‌های مختلف اقدام می‌ورزد (این ویژگی در هنگام پخش تصادفی آهنگ‌های مختلف موجود در حافظه گوشی به صورت shuffled mix بسیار کاربردی و کمک کننده است).

رادیو FM زد 3 پلاس

علاوه بر تمامی این موارد، گوشی هوشمند اکسپریا زد3 پلاس به طور پیشفرض دارای تنظیمات و برنامه مربوط به رادیو FM نیز بوده و البته این برنامه از سرویس RDS نیز پشتیبانی خواهد کرد. این برنامه دارای پوسته و طراحی‌های مختلفی بوده و در کنار آن با استفاده از سرویس TrackID، می‌توانید اطلاعات مربوط به آهنگ در حال پخش را بدست آورید. همچنین در این حالت امکان فرستادنی پستی به صفحه فیسبوکتان با عنوان “…I’m listening to” یا “در حال گوش دادن هستم به …” نیز هستید.

تست کیفیت صدای خروجی زد 3 پلاس

در هنگام متصل کردن گوشی زد 3 پلاس سونی به یک آمپلی فایر خارجی شاهد بروز امتیازات بسیار خوبی در تمامی بخش‌های کیفی صدای آن بودیم. بلندی صدای گوشی نیز بالاتر از حد میانگین بود و در نهایت می‌توان گفت که در این بخش، شاهد ارائه سطح امتیازی مشابه یک گوشی پرچمدار با صلابت بودیم.

متاسفانه در بخش دوم این تست و در هنگام متصل کردن هدفون‌های استاندارد به این گوشی، دستگاه زد3 پلاس نتوانست امتیازات بسیار خوب خود در بخش قبلی را تکرار کند. در این بخش و در هنگام اتصال هدفون‌ها به گوشی، زد3 پلاس توانست در بخش‌های stereo crosstalk و extra intermodulation distortion (یا همان IMD) امتیازات نسبتا خوبی را از آن خود کند. همچنین نوسانات فرکانس پاسخگویی آن نیز در حد رضایت بخشی قرار داشت. اما تمامی این موارد باعث نشدند که این گوشی بتواند در این بخش امتیاز کلی خوبی را کسب کند و در حقیقت از پرچمدار کمپانی سونی در این بخش انتظارات بیشتری می‌رفت.

در بخش زیر شاهد نمایش اطلاعات مربوط به تست‌های انجام شده بر روی کیفیت صدای خروجی از گوشی زد 3 پلاس سونی و دیگر گوشی‌های هوشمند هستید:

Untitled Untitledدوربین زد 3 پلاس

سنسور 20.7 مگاپیکسلی موجود در دوربین اصلی گوشی زد 3 پلاس سونی دقیقا همانی است که در نسل‌های پیشین سری Z گوشی‌های سونی دیده می‌شد. همچنین لنز دوربین این گوشی دارای حداکثر گشودگی دیافراگم f2.0 بوده و میزان حساسیت سنسور (ISO) نیز می‌تواند تا عدد 12800 بالا رود. در حالت عکاسی به شکل دستی یا manual mode با حداکثر کیفیت (با دقت 20.7 مگاپیکسل با نسبت 4 به 3) ابعاد تصاویر برابر 5248×3936 پیکسل خواهند بود. همچنین در حالت Superior Auto، دقت تصاویر به 8 مگاپیکسل کاهش پیدا کرده و تصاویر می‌توانند با ابعاد 3264×2448 پیکسل (با نسبت تصویر 4 به 3) یا 3264×2160 پیکسل (با نسبت تصویر 16 به 9) ذخیره شوند. در کنار آن، در زیر لنز دوربین اصلی این گوشی یک عدد فلاش LED نهفته است که به عکاسی در محیط‌های کم نور کمک خواهد کرد.

gsmarena_005همچنین جالب است بدانید که بر خلاف بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار، این گوشی بر روی بدنه خود دارای یک کلید سخت افزاری و فیزیکی دو زمانه است که فشردن آن، گوشی از حالت قفل خارج شده و به طور خودکار برای عکاسی آماده می‌شود. همچنین امکان ثبت تصویر یا شروع ضبط فیلم فوری نیز وجود دارد. مسلما در هنگام عکاسی در زیر آب (به دلیل کاهش یافتن حساسیت نمایشگر گوشی به دستورات لمسی) ضرورت وجود این کلید فیزیکی بیشتر احساس خواهد

همچنین رابط کاربری این برنامه دارای ویژگی‌های سری گوشی‌های اکسپریا (Xperia) سونی بوده و همانند این سری از گوشی‌های کمپانی سونی، بسیاری از قابلیت‌ها از نسل‌های پیشین بر جا مانده است. رابط کاربری این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود. این دو قسمت در واقع دو ستون مجزا هستند که در سمت راست، چهار کلید قرار گرفته‌اند. دکمه‌ میانبری به منظور انتقال به اپلیکیشن گالری، کلید شاتر دوربین، کلید ضبط ویدئو و دکمه‌ای به منظور تعویض بین حالت‌ها و مودها از جمله موارد موجود در بخش راست هستند. البته کلید ضبط ویدئویی این برنامه بسته به مودی که انتخاب می‌کنید، ممکن است تغییر کرده و با دکمه‌ای به منظور تعویض فوری بین حالت‌های عکسبرداری و فیلمبرداری جابه‌جا شود.

در کنار آن در بخش‌ مودها، این برنامه دارای حالت‌های مختلفی بوده و در بین آنها، مودهای بسیار کاربردی و مفیدی همچون حالت عکاسی پانوراما و تایم شیفت دیده می‌شود. همچنین حالت‌های دیگری نیز در این بخش وجود دارد که البته بیشتر به منظور ایجاد تصاویر خاص بوده و جنبه سرگرمی دارد و شاید در مدت زمان در اختیار داشتن گوشی و عکاسی با آن، تنها به دفعاتی کمی از آنها استفاده کنید. همچنان که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کمپانی سونی کاربران و عکاسان را به مودهای موجود در اپلیکیشن دوربین این گوشی محدود نکرده است و در واقع کاربران می‌توانند به راحتی دیگر حالت‌های موجود را در بخشی مجزا دانلود کرده و از آنها استفاده کند.

علاوه بر آن، همان طور که می‌دانید تقریبا تمامی گوشی‌های ساخته شده توسط کمپانی سونی در بخش دوربین خود دارای حالتی به نام Superior auto هستند که ابتدا تنظیمات دوربین به طور پیشفرض بر روی آن قرار دارد. لازم به ذکر است که در هنگام عکاسی در این حالت، دقت تصاویر ثبت شده کاهش یافته و در بهترین حالت برابر 3,264 × 2,448 پیکسل در نسبت تصویر 4 به 3 خواهد بود. البته تنظیمات پیشفرض دوربین اصلی در ابتدا بر روی حالت 3,264 × 2,160 پیکسل با نسبت تصویر 16 به 9 قرار دارد. بر اساس اطلاعات موجود، دوربین گوشی زد3 پلاس سونی می‌بایست بتواند از بین 52 نوع منظره با شرایط مختلف، یکی را انتخاب کرده و در کنار آن، تنظیمات مربوط به نوردهی را نیز به طور خودکار انجام دهد (تشخیص اینکه می‌بایست حالت HDR دوربین، روشن یا خاموش باشد نیز از آن جمله است). همچنین در این بخش می‌توان کنترل‌های بسیار کمی بر روی حالت استفاده از فلاش دوربین و تنظیمات مربوط به نسبت تصویر نیز داشت.

در حالت Superior Auto، تصاویر با شارپنس و وضوح بالاتری به ثبت می‌رسند. تصاویر دارای دقت 8 مگاپیکسل بوده و نویزهای بسیار کمی در آنها پدیدار می‌شود. این موضوع را می‌توان به سادگی در تصاویر زیر مشاهده کرد.

کیفیت عکاسی گوشی زد 3 پلاس

باید گفت که در هنگام عکاسی و بهره‌گیری از این حالت، تصاویر با غلظت رنگی نسبتا بالاتری به ثبت می‌رسند. بعضی از افراد، تصاویر با غلظت رنگی بالاتر را دوست داشته و بعضی دیگر علاقه‎مند به مشاهده تصاویر واقعی و بدون رنگ و لعاب اضافی از یک منظره هستند. دسته‌ای از افراد که به رنگ‌های غلیظ علاقه دارند، می‌توانند از مود Superior Auto به منظور عکاسی استفاده کنند. در بخش زیر شاهد تعدادی از تصاویر ثبت شده از دوربین اصلی 20.7 مگاپیکسلی گوشی زد3 پلاس سونی در حالت Superior auto و با دقت 8 مگاپیکسل هستید:

(لازم به ذکر است که تمامی تصاویر ثبت شده از سوی گوشی زد3 پلاس سونی، مربوط به نسخه خرده فروشی آن می‌باشد)

اپلیکیشن دوربین این گوشی دارای گزینه دیگر به نام حالت دستی یا همان Manual mode نیز می‌باشد که در این حالت، گزینه‌های بسیار زیادی به جهت تنظیمات نوردهی و دیگر جنبه‌های عکاسی در پیش روی کاربر قرار خواهد گرفت و از این لحاظ فعلا هیچ گوشی هوشمندی توانایی رقابت با این را ندارد. برای مثال در هنگام استفاده از این حالت، کاربر می‌تواند به سادگی دقت تصویر عکس‌های ثبت شده خود را تنظیم کرده و در عین حال بر روی شاخص‌های نوردهی و تراز سفیدی نیز کنترل جامعی داشته باشد.

بسته به میزان جزئیات موجود در منظره، تصاویر ثبت شده در این حالت و با دقت 20.7 مگاپیکسلی می‌توانند حجمی برابر 10 مگابایت را به همراه داشته باشند. تصاویر ثبت شده  در این حالت دارای شارپنس بسیار بالایی بوده و حتی وضوح تصاویر از حالت 8 مگاپیکسلی نیز بیشتر هستند. در کنار آن همان طور که انتظار می‌رود، نویز تصاویر نیز به نسبت دقت تصویر، بالاتر رفته و البته این موضوع در هنگام عکاسی در محیط‌های کم نور بیشتر مشهود است. البته نویز تصاویر در هنگام عکاسی در محیط‌هایی با نور کافی نیز دیده می‌شود و البته بهتر است بدانید که به دلیل زیاد بودن دقت تصویر و همچنین کوچک بودن سنسور تصویر نسبت به دوربین‌های حرفه‌ای، این میزان نویز تصویر کاملا معمولی و قابل پیش بینی می‌باشد. اما مورد دیگری که می‌بایست به آن اشاره کرد، مربوط به تراز سفیدی و عرضه و ثبت رنگ بسیار خوبی و استاندارد دوربین گوشی در هنگام قرار گیری بر روی این حالت می‌شود و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود به جای استفاده از حالت Superior auto و کاهش حجم تصاویر خود، با استفاده از این حالت (مود دستی) به عکاسی پرداخته و سپس حجم تصاویر خود را کاهش داده و از رزولوشن آنها بکاهید، زیرا در نهایت به نتایج بسیار بهتری خواهید رسید. در بخش زیر شاهد تعدادی از تصاویر هستید که توسط دوربین اصلی گوشی زد3 پلاس سونی و با دقت 20.7 مگاپیکسل و در حالت Manual mode به ثبت رسیده است:

همچنین به منظور مقایسه بهتر دوربین اصلی این گوشی با گوشی زد3 سونی (نسل پیشین) می‌تواند به بخش زیر مراجعه کنید. لازم به ذکر است که تصاویر ثبت شده تماما در حالت دستی به ثبت رسیده‌اند.

در مقایسه دو سری از تصاویر زیر به وضوح به این نتیجه خواهیم رسید که هر دو دوربین از یک نوع پردازشگر تصویر استفاده می‌کنند و همان طور که در بخش زیر مشاهده می‌کنید، شارپنس تصاویر و همچنین میزان جزئیات آنها نیز در حد مشابهی قرار دارد. تنها بخشی که در مقایسه تصاویر ثبت شده به صورت اختلاف میان آنها دیده می‌شود، مربوط به نحوه ثبت رنگ‌ها بوده و البته این موضوع نیز به دلیل دستی ثبت شدن تراز سفیدی و تفاوت در میزان آنها به وجود آمده است. در حقیقت دوربین گوشی جدیدتر زد3 پلاس دارای تصاویری با رنگ‌های گرمتر بوده و در کنار آن، جزئیات سایه‌های موجود در تصویر نیز با دقت بیشتری به ثبت رسیده است. همچنین روشنایی‌های تصویر نیز کمی روشنتر از نسل پیشین به چشم می‌آیند.

لازم به ذکر است که تصاویر موجود در ردیف بالایی مربوط به دوربین اصلی گوشی زد3 پلاس سونی بوده و تصاویر ردیف زیرین نیز به گوشی زد3 سونی تعلق دارند.

همان طور که در بخش‌های پیشین گفته شد، در هنگام قرار گیری دوربین بر روی حالت Superior Auto، پردازشگر دوربین گوشی در هنگام نیاز خود به طور خودکار، حالت HDR را فعال یا غیر فعال می‌کند. اما در صورت لزوم اگر می‌خواهیم در حالت HDR به عکاسی بپردازید، می‌بایست به حالت دستی دوربین گوشی مراجعه کرده و از آن طریق به گزینه مورد نظر خود دست یابید. البته لازم به ذکر است که در صورت انتخاب این راه، دقت تصاویر به 8 مگاپیکسل کاهش پیدا خواهند کرد. در بخش زیر شاهد ثبت تصاویر HDR و غیر از آن هستید:

اما یکی از بخش‌هایی که کمپانی سونی در آن بسیار ضعیف کار کرده و البته این ضعف از نسل پیشین به جای مانده و هنوز هم تغییر نکرده است، مربوط به عکاسی در حالت پانوراما (Sweep panorama) می‌شود. مسلما کار کردن با نسخه قدیمی یک قابلیت، عمل بسیار ناامید کننده‌ای بوده و این موضوع وقتی بدتر می‌شود که بدانید، قابلیت موجود دارای مشکلاتی بوده و از نسل پیشین از خود هنوز هم حل نگشته است. البته دوباره زمانی این موضوع ناامید کننده می‌شود که بدانید، کمپانی سونی خود در زمینه تولید دوربین‌های عکاسی و حسگر دوربین گوشی‌های هوشمند فعال بوده و این طور در این بخش ضعیف کار کرده است. در هر حال در بخش زیر شاهد نمونه تصویر پانوراما گوشی زد3 پلاس سونی هستید:

gsmarena_0 01

همچنین این گوشی در بخش جلویی خود دارای یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی بوده و در طی بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که ابعاد آن به 2,592×1,944 پیکسل می‌رسد. اپلیکیشن دوربین در این بخش به طور خودکار به زیباسازی تصاویر چهره کاربر پرداخته و همچنین افکت‌های نیز به منظور محو کردن لکه‌های صورت فرد وجود دارد. اما متاسفانه هیچ گونه تنظیماتی به منظور دستکاری میزان آن وجود ندارد. یکی از مسائل آزار دهنده در این بخش مربوط به این موضوع می‌شود که در هنگام کار کردن با رابط کاربری اپلیکیشن دوربین گوشی و زمانی که می‌خواهیم از حالت Manual به Superior auto منتقل شویم، رابط کاربری دستگاه به طور خودکار، دوربین اصلی گوشی را بر می‌گزیند و دوباره می‌بایست بر روی آیکون دوربین سلفی اشاره کرده و آن را فعال سازیم.

جالب است بدانید که فناوری لرزشگیر Steady Shot سونی (البته به طور نرم افزاری) بر روی دوربین سلفی این گوشی نیز وجود داشته و البته با انتخاب این حالت، به طور خودکار از زاویه دید دوربین سلفی کاسته شده و تصاویر در قطع کوچکتری به ثبت می‌رسند.

gsmarena_117همچنین در بخش زیر به منظور بررسی تصاویر دوربین اصلی گوشی زد3 پلاس سونی و مقایسه آنها با دیگر رقبای سرسخت موجود در این بازار ، می‌توانید به لینک‌های زیر سر بزنید (تصاویر موجود در این بخش‌ها مربوط به نسخه پیش از عرضه گوشی زد3 پلاس سونی است):

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

کیفیت فیلمبرداری زد 3 پلاس

دوربین اصلی گوشی زد 3 پلاس سونی قادر است در بهترین حالت خود، با دقت 2160p (یا همان 4K) و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازد. در کنار آن این بخش از گوشی می‌تواند در حالت استاندارد یا همان 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه نیز به ثبت تصاویر اقدام نماید. علاوه بر آن گزینه‌ای به منظور ضبط تصاویر با دقت 1080p و با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز  وجود دارد.

همچنین جالب است بدانید که گوشی زد3 پلاس در هنگام فیلمبرداری در مکان‌های تاریک و کم نور از ویژگی خاصی به نام افزایش حساسیت سنسور (ISO) استفاده می‌کند و این شاخصه را تا عدد 4000 بالا می‌برد. مسلما در هنگام فیلمبرداری در مکان‌های کم نور، این ویژگی بسیار حیاتی خواهد بود. البته در این بخش هیچگونه راهی به منظور  تنظیم دستی میزان حساسیت سنسور وجود نداشت و به همین دلیل نتوانستیم این ویژگی را به طور مناسب بررسی و ارزیابی کنیم.

در مورد کیفیت تصاویر نیز باید گفت که در حالت 2160p یا همان 4K، کیفیت ویدئوها با حالت 1080p (و حتی در حالت 60 فریم بر ثانیه) فاصله بسیار زیادی دارد. در حقیقت ویدئوهای 4K ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی با فیلم‌های 4K ضبط شده توسط دیگر گوشی‌ها فاصله کیفی نسبتا کمی دارد. این به آن معناست که دیگر گوشی‌های موجود در بازار در این بخش و از نظر کیفی، بهتر عمل می‌کنند. در واقع آن گوشی‌ها، میزان بسیار بالاتری از جزئیات تصویر را به ثبت رسانده و در کنار آن، رنگ‌ها را نیز به شکل بسیار بهتری ثبت و ضبط می‌کنند. در واقع در گوشی زد3 پلاس و در حالت 4K، تصاویر با شارپنس و وضوح پایین‌تری (نسبت به حالت عکاسی این گوشی) به ثبت می‌رسند و به همین دلیل این طور به نظر می‌رسد که کیفیت تصاویر پایین است. اما اینطور نبوده و فیلم‌های ثبت شده در  این بخش کاملا طبیعی هستند و در حقیقت تصاویر موجود در بخش عکاسی این گوشی، کمی بیشتر از حد معمول شارپ هستند.

اما در حالت فیلمبرداری با دقت 1080p یا FullHD،  تصاویر با گام بسیار بزرگی به سمت بی‌کیفیتی حرکت کرده و در مقایسه با دیگر گوشی‌های قدرتمند در این حوزه، تصاویر بدست آمده از این گوشی اصلا در حد و اندازه‌های یک پرچمدار نبودند. علاوه بر آن در هنگام انتخاب حالت 60 فریم بر ثانیه، این موضوع بیشتر به چشم می‌آید.

به منظور مشاهده نمونه کلیپ‌های ضبط شده توسط دوربین اصلی گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید (بهتر است بدانید که هیچ ویرایش خاصی بر روی این کلیپ‌ها صورت نگرفته است):

تصویر ضبط شده با دقت 4K با نرخ 30 فریم برثانیه با حجم 92.8 مگابایت

تصویر ضبط شده با دقت 1080p با نرخ 30 فریم برثانیه با حجم 30.9 مگابایت

اما در نهایت جالب است بدانید که در هنگام فیلمبرداری با دقت 4K (یا همان UHD)، بدنه گوشی بسیار داغ کرده و حتی در بعضی از مواقع به منظور خنک شدن دستگاه، ممکن است فیلمبرداری و ضبط فیلم به طور خودکار قطع شود.

همچنین به منظور  مقایسه حالات 4K دوربین اصلی گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی با دیگر گوشی‌های فعال در این زمینه می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی اپلیکیشن گالری گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی پرداختیم. در این بخش متوجه شدیم که این برنامه با نام Album شناخته می‌شود و تصاویر موجود در آن در ابعاد بند انگشتی به نمایش در می‌آیند. همچنین در این برنامه امکاناتی به منظور مشاهده تصاویر و عکس‌های موجود در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، پیکاسا و فلیکر کاربر نیز وجود دارد. همچنین می‌توان از سرویس DLNA به منظور نمایش تصاویر استفاده کرد. علاوه بر آن کاربر می‌تواند با استفاده از قابلیت‌های Places و Faces، عکس‌های هود را بر اساس اطلاعات مربوط به مکان‌ها و چهره‌ها بیابد. در بخش تنظیمات فوری این برنامه، قابلیت‌های بسیار زیادی پیش روی کاربران قرار گرفته است و کاربر می‌تواند به برش عکس، چرخاندن آن، به اشتراک گذاری تصویر، نمایش خودکار عکس‌ها و دیگر موارد این چنینی اقدام نماید. علاوه بر این موارد، این برنامه دارای بخشی مجزا به منظور ویرایش تصاویر نیز هست.

در ادامه کار به بررسی برنامه پخش کننده فایل‌های ویدئویی این گوشی سری زده و دیدیم که این اپلیکیشن که با نام Movies شناخته می‌شود، بر خلاف ظاهر گول زننده خود، در زمینه پشتیبانی از کدک و فرمت‌های چند رسانه‌ای و نمایش زیرنویس، بسیار تواناست. همچنین کاربر می‌تواند از طریق اتصال به سرویس Gracenote، از اطلاعات مربوط به ویدئو در حال پخش اطلاع یابد. لازم به ذکر است که این برنامه از فرمت‌های AVI ،DivX ،XviD و MP4 و حتی  MKV و MOV پشتیبانی می‌کند و جالب است بدانید که از پخش فایل‌های ویدئویی از نوع WMV و همچنین فرمت‌های صوتی DTS و DD و AC3 عاجز است. همچنین امکان پخش فیلم‌ها بر روی یک پنجره شناور و کوچک نیز وجود دارد.

همچنین در بخشی دیگر به سراغ بررسی اپلیکیشن موزیک پلیر گوشی زد 3 پلاس سونی رفته و دیدیم که این برنامه که هم اکنون با نام Music شناخته می‌شود، جایگزین اپلیکیشن Walkman سونی شده است. البته بهتر است بدانید که این برنامه از بسیاری از ویژگی‌های عملکردی برنامه قبلی پیروی می‌کند. این برنامه دارای بخش‌های استانداردی بوده و البته از ظاهر جدید بهره می‌برد. لیست چرخشی موجود در صفحه “در حال پخش” به ظاهر این بخش، جان تازه‌ای بخشیده است و آن را بسیار کاربردی کرده است. با استفاده از دکمه Infinite می‌تواند به راحتی به دنبال موزیک ویدئو، اطلاعات هنرمند و یا متن آهنگ (لیریک) در حال پخش باشید. همچنین لازم به ذکر است که سرویس Gracenote در این بخش نیز فعال بوده و می‌تواند به طور خودکار، اطلاعات مربوط به آهنگ یا آلبوم مورد نظرتان را دانلود کند. اما در نهایت به بخش تنظیمات صوتی بسیار پیشرفته این برنامه می‌رسیم. این پلیر دارای گزینه‌های تنظیمی بسیار زیادی بوده و ویژگی +ClearAudio و Dynamic normalizer و Sound effects و به همراه اکولایزری پیشرفته در کنار فناوری  Clear Bass و Surround sound mode از جمله قابلیت‌های بسیار جالب این برنامه به حساب می‌آیند. علاوه بر آن، ظاهر این پلیر در هنگام پخش بر روی صفحه لاک اسکرین (قفل صفحه) و صفحه اعلانات نیز بسیار زیبا و خلاقانه است.

در بخشی مجزا به بررسی اپلیکیشن رادیو FM این گوشی نیز  پرداختیم. شاید در ابتدا و همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، انتظار یک اپلیکیشن ساده را داشته باشید، اما این برنامه علاوه بر قابلیت‌های ساده مانند پشتیبانی از RDS، دارای ویژگی TrackID نیز هست که در این حالت، اطلاعات مربوط به آهنگ در حال پخش به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین امکان فرستادن پستی به شبکه اجتماعی فیسبوک در این باره نیز وجود خواهد داشت.

در بخشی دیگر به ارزیابی و تست کیفیت صدای خروجی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی پرداختیم. به طور خلاصه می‌توان گفت که در هنگام اتصال گوشی به یک دستگاه پخش کننده صوتی خارجی، امتیازات بسیار خوبی در تمامی بخش‌ها دیده شد. در واقع امتیازات بدست آمده توسط این گوشی مشابه آن چیزی بود که از یک گوشی پرچمدار قدرتمند انتظار داشتیم. البته در هنگام اتصال گوشی به هدفون‌های استاندارد موجود در این تست، کمی از سطح امتیازات کاسته شده و بجز چند بخش، در باقی موارد با کاهش امتیاز مواجه بودیم. در نهایت می‌توان گفت که گوشی زد3 پلاس توانست در این بخش به طور کامل، انتظاراتی که از آن می‌رفت را بر آورده کند. 

در نهایت به بخش بسیار جالب این مقاله یعنی بررسی دوربین گوشی زد 3 پلاس سونی رسیدیم. در ابتدا کمی با مشخصات فنی این بخش از گوشی آشنا شده و متوجه شدیم که میزان حساسیت سنسور (ISO) آن می‌تواند تا عدد 12800 بالا رود. همچنین این بخش از گوشی دارای دو حالت دستی و خودکار بوده و دقت و نسبت تصویر در آنها کاملا متفاوت است و در حقیقت کاربر به منظور عکاسی و رسیدن به نتیجه مناسب می‌بایست با این موارد به طور کامل آشنایی داشته باشد. بنابراین این بخش را در سه قسمت (بررسی اپلیکیشن دوربین، کیفیت عکاسی و کیفیت فیلمبرداری) مورد بررسی قرار دادیم.

در ابتدای کار، برنامه مربوط به دوربین گوشی را مورد ارزیابی و کنکاش قرار دادیم. در این بخش متوجه شدیم که این برنامه دارای رابط کاربری بسیار ساده و راحتی بوده و در کنار آن، دارای تنظیمات و مودهای بسیار پیشرفته‌ای است. در حالت دستی یا Manual، می‌توانید بر روی بسیاری از شاخصه‌های نوردهی کنترل داشته باشید و مسلما این مورد بسیار خوشحال کننده خواهد بود. حالت‌های scene mode و Superior Auto جزء دیگر موارد پیش رو بوده و بسیاری از نیازهای عکاسی خودکار را رفع می‌کنند. ویژگی‌های مکان‌یابی تصویر (geotagging)، عکاسی با لمس نمایشگر، تشخیص چهره، تشخیص لبخند، عکاسی پیاپی (burst shot mode) و پانوراما از جمله دیگر قابلیت‌های این برنامه و دوربین آن به حساب می‌آیند. 

در بخش بعدی به سراغ بررسی کیفیت عکاسی گوشی زد 3 پلاس سونی رفته و در کنار بررسی تصاویر این گوشی، عکس‌های ثبت شده توسط آن را با گوشی نسل پیشین خود یعنی زد3 سونی نیز مقایسه کردیم. در هنگام عکاسی در حالت  Superior auto یا همان خودکار، تصاویر با دقت 8 مگاپیکسل به ثبت خواهند رسید. در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که در این حالت، تصاویر با غلظت رنگی بالاتری به ثبت رسیده و وضوح تصاویر در حد بسیار خوبی قرار دارند. همچنین میزان نویز تصویر نیز در حد بسیار پایینی قرار دارند. در ادامه به سراغ حالت دستی یا همان Manual رفته و دیدیم که با استفاده از این مود، کاربر می‌تواند به دقت تصویر 20.7 مگاپیکسل دست یابد. اما عکس‌های ثبت شده از این طریق حتی در روشنایی روز نیز دارای نویز تصویر بالایی بوده و نسبت به حالت قبلی، از غلظت رنگی آن کاسته شده است. همچنین در ادامه کار، تصاویر این گوشی را با نسل پیشین آن مقایسه کرده و دیدیم که رنگ‌ها در گوشی زد3 پلاس به رنگ‌های گرمتر تمایل داشته و همچنین میزان گستره دینامیکی آن نیز بیشتر است. 

در ادامه بررسی حالت عکاسی این گوشی به سراغ حالت HDR رفته و دیدیم که در صورت فعال کردن این ویژگی، دقت تصاویر به 8 مگاپیکسل کاهش پیدا خواهند کرد. البته جالب است بدانید که در حالت عکاسی خودکار، دوربین گوشی خود در صورت مناسب دیدن شرایط، اقدام به فعال کردن این گزینه می‌کند. در هنگام فعال کردن این گزینه و بررسی‌های انجام شده به طور آشکاری شاهد این موضوع بودیم که تصاویر با گستره دینامیکی بسیار بالاتری به ثبت می‌رسند. در کنار آن بهتر است بدانید که این گوشی دارای مود پانوراما نیز بوده و البته در طی بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که این مود نمی‌تواند در این زمینه با دوربین دیگر گوشی‌های فعال در این حیطه رقابت کند. در حقیقت عملکرد بسیار ضعیفی را در  این بخش از گوشی زد3 پلاس شاهد بودیم.

سپس در همین بخش عکاسی به سراغ بررسی کیفیت عکاسی دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی این گوشی رفته و دیدیم که در این بخش تنظیمات بسیار خوبی به منظور شفاف سازی چهره کاربر وجود دارد. گرچه در مورد رابط کاربری این گوشی، نارضایتی‌هایی نیز وجود دارد. شاید جالب باشد بدانید که این دوربین دارای سیستم لرزشگیر نرم افزاری سونی نیز بوده و البته در صورت فعالسازی آن از زاویه دید دوربین کاسته خواهد شد.

در نهایت به سراغ بررسی کیفیت حالت فیلمبرداری این گوشی رفته و دیدیم که این گوشی می‌تواند در این بخش نیز قدرتمند ظاهر شود. در واقع گوشی زد3 پلاس سونی قادر است در بهترین حالت خود با دقت 4K (یا همان 2160p) و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد. همچنین جالب است بدانید که در کنار این حالت، گزینه‌هایی به منظور ضبط فیلم با دقت 1080p و با نرخ‌ها 30 و 60 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. دوربین اصلی این گوشی می‌تواند در هنگام فیلمبرداری و در زمان قرار گیری در محیط‌های کم نور، میزان حساسیت سنسور را تا عدد 4000 بالا ببرد. متاسفانه فیلم‌های ضبط شده از نظر کیفی در حد نیستند که بتوان آنها را بصورت پایاپای با دیگر گوشی‌های سطح حرفه‌ای موجود در بازار مقایسه کرد. اما با تمامی این اوصاف، فیلم‌های ذخیره شده در حالت‌های 4K و 1080p دارای کیفیت بسیار خوبی بوده و شاید نتوان آنها را با رقیبان سر سخت این گوشی مقایسه کرد، اما با این وجود کیفیت و شارپنس تصاویر در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند. اما در کنار این موارد باید گفت که در زمان فیلمبرداری در حالت 4K، گاهی بدنه گوشی به طور غیر طبیعی، داغ شده و گوشی به منظور خنک کردن و جلوگیری از این موضوع، عمل ضبط فیلم را به طور خودکار قطع خواهد کرد. مسلما این موضوع به مذاق بسیاری از فیلمبرداران خوش نخواهد آمد.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید مجازی]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

 

پایان قسمت چهارم

در قسمت بعد به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال