نقد و بررسی تخصصی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی [قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

در قسمت چهارم بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی به معرفی دستگاه و بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله و در قسمت پایانی آن به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله […]

در قسمت چهارم بررسی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی به معرفی دستگاه و بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله و در قسمت پایانی آن به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده و از اطلاعات مهم موجود در این مقاله آگاهی پیدا کنید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

اپلیکیشن‌های وب‌گردی گوشی زد 3 پلاس

گوشی هوشمند اکسپریا زد 3 پلاس سونی نیز همانند بسیاری از گوشی‌های اندرویدی امروزی به طور پیشفرض از دو اپلیکیشن مرورگری اینترنت بهره می‌برد. در واقع انتخاب بین مرورگرهای کروم گوگل و اپلیکیشن پیشفرض اندرویدی (که تم و پوسته آن با رابط کاربری سونی تطابق بیشتری دارد) تماما به سلیقه و عادات شما و همچنین قابلیت‌های مورد نیازتان بستگی دارد. اپلیکیشن کروم گوگل از نظر گرافیکی دارای بخش‌‌های بسیار مناسب و روانی بوده و در کنار آن از ویژگی‌های بسیار مطلوب و کاربردی و مفیدی همانند Data Saver  که از طریق اکانت گوگل کاربر میسر می‌شود (به منظور صرفه جویی در مصرف دیتای اینترنت کاربر که از طریق فشرده سازی اطلاعات مربوط به صفحه وب انجام می‌شود)، برخوردار است.

دیگر برنامه‌های از پیش نصب شده و کاربردی گوشی اکسپریا زد 3 پلاس

به کمک اپلیکیشن Calendar (تقویم) موجود در این گوشی می‌توانید به سادگی بر روی برنامه‌های آینده خود مدیریت داشته باشید. درج یک رویداد بر روی تقویم این اپلیکیشن بسیار ساده و راحت بوده و حتی می‌توان به عنوان یک یادآور، صدای هشداری را نیز بر روی آن قرار داد. همچنین جالب است بدانید که این برنامه، رویدادهای مهم را از سوی اپلیکیشن فیسبوک و حساب کاربری شما به برنامه منتقل کرده و از این رو می‌توان هشدارهایی را نیز از این جهت بروز دهد. علاوه بر آن، اپلیکیشن Calendar قادر است، تعطیلات رسمی جهانی و همچنین روزهای تعطیل مربوط به هر کشور را به نمایش گذاشته و در کنار آن، روزهای تولد مخاطبین شما را در پیش رویتان قرار دهد. همچنین نمایش پیش بینی وضعیت آب و هوای روزهای آینده، از جمله دیگر ویژگی‌های کاربردی این برنامه به حساب می‌آید.

برنامه ساعت یا همان Clock این دستگاه دارای بخشی به منظور درج چندین هشدار (Alarm)  بوده و البته هر هشدار دارای مشخصات مربوط به خود است (مشخصاتی شامل صدای هشدار و یا الگوی متفاوت). همچنین امکان قرار دادن وظایفی خاص برای کلیدهای سخت افزاری کناره دستگاه به عنوان خاموش کننده هشدار یا به عقب انداختن آن یا لغو هر گونه عملی نیز وجود خواهد داشت. علاوه بر آن در این بخش، تنظیماتی خاص به منظور ویرایش ساعت به نمایش در آمده بر روی رابط کاربری دستگاه نیز وجود داشته و در گوشه‌ای از آن، ساعت‌های جهانی نیز قابل مشاهده و دستکاری می‌باشند (البته در این بخش در کنار نمایش ساعت‌های جهانی می‌توانید به مشاهده وضعیت آب و هوایی هر کدام از آنها نیز بپردازید). همچنین این دستگاه به طور پیشفرض دارای برنامه ماشین حساب (Calculator) نیز بوده و در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که این برنامه از نظر عملکرد لمس کلیدهای روی آن بهینه گشته است. کلیدهای روی این ماشین حساب به واسطه نمایشگر این تبلت، بسیار بزرگ و درشت بوده و در کنار آن، این برنامه دارای بخش پیشرفته‌ای به منظور درج عملگرهای مثلثات و لگاریتم نیز می‌باشد. گرچه امکان درج بخش پیشرفته‌تری نیز وجود داشته و کمپانی می‌توانست از فضای موجود بیشترین بهره را ببرد.

همچنین جالب است بدانید که گوشی هوشمند زد 3 پلاس سونی به منظور ویرایش اسناد کاربر به طور پیشفرض به برنامه OfficeSuite 8 مجهز است. اپلیکیشن آفیس سوییت8 قادر است اسناد کاربر را به نمایش در آورده و در کنار آن فایل‌هایی با فرمت وُرد، اکسل و یا پاور پوینت را ویرایش کرده و یا فایل جدیدی در این زمینه بسازد. همچنین امکان نمایش فایل‌های PDF نیز وجود دارد. رابط کاربری این برنامه بسیار ساده و روان بوده و هیچ گونه پیچیدگی خاصی در آن دیده نمی‌شود. اما با این وجود، ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی (همچون امکان دسترسی به فونت‌های نوشتاری، فرمول‌ها و دیگر موارد این چنینی) در آن نهفته است.

برنامه File Commander، یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پیشفرض موجود در این دستگاه است که به مدیریت بهتر فایل‌ها توسط کاربر کمک خواهد کرد. این برنامه دارای قابلیت انجام و اعمال دستورات دسته جمعی بر روی فایل‌ها و پوشه‌ها بوده و توانایی دستکاری و باز کردن فایل‌های ZIP را نیز دارد. همچنین این برنامه از حافظه‌های ابری همچون گوگل درایو، دراپ باکس، باکس، شوگر سینک (SugarSync) و وان درایو نیز پشتیبانی خواهد کرد.

در کنار موارد گفته شده، این گوشی هوشمند دارای برنامه‌ای به نام Power Saver بوده و توسط آن کاربر می‌تواند دوام باتری دستگاه را از طریق بهینه سازی مصرف انرژی برنامه‌ها افزایش دهد. مدیریت مصرف وای‌فای، جی‌پی‌اس، بلوتوث، روشنایی صفحه نمایش، انتقال اطلاعات خودکار (auto sync)، مصرف انرژی پس زمینه برنامه‌ها و همچنین مصرف اینترنت دیتا، از جمله ویژگی‌های اصلی این برنامه بوده و کاربر می‌تواند با مشخص نمودن میزان و سطحی معین از باتری دستگاه، با رسیدن و کاهش شارژ باتری به آن سطح، موارد تعیین شده (شامل موارد گفته شده) را به صورت خودکار از طریق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است، به صورت غیر مستقیم از طریق برنامه فعال یا غیر فعال کند. همچنین  در مکان قرار گیری خود در صورت نیافتن هیچگونه شبکه وای‌فایی که قبلا استفاده یا ذخیره شده باشد، می‌توان به طور خودکار به غیر فعال سازی سرویس جستجوی وای‌فای اقدام کرد. علاوه بر آن امکان غیر فعال سازی مصرف اینترنت دیتای دستگاه در زمان خاموش شدن صفحه نمایش نیز وجود خواهد داشت. با جستجوی در بخش تنظیمات این برنامه با دیگر موارد این چنینی مواجه خواهید شد. حالت Stamina mode یکی از این قابلیت‌ها است.

اپلیکیشن Smart Connect یکی دیگر از برنامه‌های پیشفرض کاربردی موجود در این گوشی است که تنها در گوشی‌های شرکت سونی یافت شده و انحصارا مربوط به دستگاه‌های هوشمند مربوط به این کمپانی می‌شود. در واقع توسط این برنامه، گوشی هوشمندتان می‌تواند کارهای متفاوتی (مثل اجرای یک برنامه یا تنظیم یک هشدار در هنگام اتصال به یک وسیله جانبی همچون شارژر گوشی یا هدفون) را به انجام برساند. همچنین امکان تنظیم رخدادی به منظور اجرا در فاصله زمانی خاصی از طول روز یا شب نیز وجود دارد (برای مثال می‌توان تمامی هشدارهای گوشی را در طول شب غیر فعال کرد).

همچنین گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی به طور پیشفرض دارای برنامه کاربردی دیگری بنام Backup & Restore نیز هست. همان طور که از اسم این برنامه پیداست، محتوای آن به ذخیره سازی نسخه پشتیبان از اطلاعات شخصی کاربر مربوط می‌شود. البته بهتر است بدانید که وسعت آن به مواردی همچون لیست مخاطبین، اطلاعات مربوط به مکالمات، اطلاعات مربوط موجود در تقویم، اطلاعات و تاریخچه تماس‌ها و بوکمارک‌ها محدود می‌شود. بنابراین با استفاده از این برنامه به هیچ وجه نمی‌توانید به ذخیره سازی نسخه پشتیبان از فایل‌ها و اسناد چند رسانه‌ای (مثل صدا و فیلم) و هر چه در این محدوده قرار می‌گیرد اقدام کنید. پس ممکن است اطلاعات بسیار مهمی در این قسمت از بین رود و در آینده با مشکل بزرگی مواجه شوید.

اپلیکیشن Lifelog که جزء برنامه‌های مربوط به سلامتی این دستگاه به حساب می‌آید، تمامی فعالیت‌های روزمره شما اعم از پیاده‌روی، دویدن، خوابیدن و حتی آهنگی که گوش می‌دهید و تصاویری که به ثبت می‌رسانید و یا برنامه‌های که به اجرا می‌رسانید را تعقیب می‌کند و به خاطر می‌سپارد. در نهایت این اطلاعات در صفحه‌ای دو نیم شده با ظاهری زیبا و به شکل تصویری در قسمت بالا و اطلاعات جزئی‌تر در پایین به نمایش در خواهد آمد.

اپلیکیشن Socialife، یکی دیگر از برنامه‌های پیشفرض این گوشی است. این سرویس دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که اپلیکیشن‌های My Magazine موجود در دستگاه‌های هوشمند شرکت سامسونگ و Blinkfeed موجود در دستگاه‌های هوشمند شرکت اچ‌تی‌سی در آن فعالیت دارند. رابط کاربری این برنامه بسیار ساده و روان و کاربر پسندانه بوده و بازخوردهای خبری بسیار زیادی در آن دیده می‌شود. همچنین امکان امکان قرار دادن پیوندهای RSS از طرف کاربر نیز در این برنامه وجود دارد.

برنامه Sketch همانطور که از نامش پیداست، یک اپلیکیشن نقاشی بوده و کار با آن بسیار ساده و آسان است. تنها کافیست که یک رنگ را از میان گستره بسیار زیادی از طیف رنگ‌ها، انتخاب کرده و سپس در زمینه‌های نوشتاری یا نقاشی، آن را به کار ببندید. در این برنامه و در بخش تنظیمات آن، تعداد بسیار زیادی از حالت‌های نقاشی، تصاویر پس زمینه و نقش و نگارهای آماده وجود دارد و تنها کافیست به سراغ آنها رفته و یکی از آنها را برگزینید. همچنین می‌توانید با دقت کامل و بر حسب علایق خود، نقاشی و یا طراحی خاصی را خلق کرده و توسط برنامه پیام‌رسانی پیشفرض این دستگاه، آن را به دوستان خود ارسال کنید.

یکی از ویژگی‌های بسیار جالب و کاربردی که سونی بر روی سیستم عامل اندرویدی این گوشی قرار داده است، مربوط به قابلیت ضبط فیلم از روی فضای رابط کاربری گوشی و هر آنچه که بر روی نمایشگر گوشی در حال روی دادن است، بوده و البته این ویژگی در کنار قابلیت اسکرین شات نمایشگر به فعالیت خواهد پرداخت. زمانی این برنامه، ارزش خود را پیدا خواهد کرد که در حال انجام یک بازی بر روی گوشی خود بوده و از این طریق می‌توانید به سادگی، گیم‌پلی خود را ضبط کنید. همچنین برای مثال هنگامی که برای مادر خود در حال توضیح دادن چگونگی حذف یک ویجت از روی صفحه اصلی گوشی خود هستید، می‌توانید این موضوع را از طریق ضبط یک فیلم ساده بر روی گوشی خود به او نشان دهید.

این برنامه کاربردی که با نام Record screen شناخته می‌شود را می‌توان به سادگی در بخش  منو تنظیمات پاور گوشی یافت. در واقع زمانی که کلید پاور گوشی را فشرده و نگه می‌دارید، پنجره کوچک و شناوری بر روی فضای رابط کاربری گوشی ظاهر می‌شود که در بخش کناره سمت راست و پایین آن، گزینه‌ای به منظور ضبط فعالیت نمایشگر گوشی وجود دارد. با اجرای آن، سرویسی به اجرا در خواهد آمد که توسط آن می‌توانید به سادگی بر روی کیفیت فیلم ضبط شده، چرخش و زاویه فیلم در حال ضبط و دیگر موارد این چنینی کنترل کامل و جامعی داشته باشید. همچنین در کنار آن امکان قرار دادن پنجره‌ای شناور و کوچکتر و قابل تنظیم به منظور پخش فیلم زنده از سوی دوربین سلفی گوشی نیز وجود داشته و در حقیقت با استفاده از این ویژگی‌ می‌توان به سادگی واکنش‌های شخصی فرد را نیز منتقل نمود.

سخنان پایانی

همان طور که مشاهده می‌کنید، در این مقاله، در نهایت به سری مقالات و بررسی‌های گوشی زد3 پلاس سونی پایان دادیم. اما در پایان این سوال دوباره در ذهنمان تداعی می‌شود که آیا گوشی زد3 پلاس سونی را می‌توان به عنوان پرچمدار این کمپانی ژاپنی تلقی کرد؟ همچنان که در مقالات پیشین به آن اشاره شد، کمپانی سونی طبق رسمی نانوشته، گوشی‌های پرچمدار خود را هر شش ماه وارد بازار می‌کند. بنابراین می‌توان به این مورد مشکوک شد که این گوشی هوشمند، نسل بعدی گوشی اکسپریا زد3 سونی و پرچمدار بعدی این شرکت به حساب می‌آید. اما در ادامه کار دوباره سوال دیگری به ذهنمان خطور می‌کند و آن هم دلیل تغییر اسم این گوشی است. در واقع این گوشی جدید، نام تازه‌ای را با خود به همراه نداشته و در حقیقت از نام گوشی نسل پیشین خود به اضافه یک واژه “پلاس” استفاده می‌کند. همانطور که احتمالا می‌دانید، واژه پلاس در گوشی‌های امروزی به معنای بروزرسانی جدیدی برای یک دستگاه هوشمند است. بنابراین با این اوصاف می‌توان به پرچمدار بودن این گوشی مشکوک بود. حتی با نگاهی به ظاهر و مشخصات فنی این گوشی نیز می‌توان به سادگی متوجه شد که دستگاه مزبور نسبت به نسل گذشته خود تغییرات خاصی را به همراه نداشته و تنها از برخی بروزرسانی‌های سخت افزاری جدید برخوردار است. در واقع کماکان با نگاهی به پرچمدار جدید شش ماهه دوم سال 2015 کمپانی سونی یعنی گوشی اکسپریا زد5، به طور واضح و آشکار، متوجه بروز تغییر و انقلابی کوچک در ظاهر و مشخصات فنی گوشی می‌شویم.

gsmarena_003

اما با تمام این تفاسیر، سونی در این گوشی توانست طراحی خاص خود با نام OmniBalance را به کمال برساند و آن را به بهترین شکل ممکن به کاربران سرتاسر دنیا عرضه دارد. همان طور که در مقالات پیشین با یکدیگر مشاهده کردیم و خواندیم، کماکان این گوشی در بخش ظاهری و طراحی، در مقایسه با نسل پیشین خود تفاوت‌هایی را به همراه دارد. برای مثال در بخش پورت microUSB، دیگر هیچ گونه پوششی بر روی این بخش قرار نگرفته است و در واقع کمپانی سونی با پیشرفته‌هایی که در این بخش داشته است، توانسته است این بخش را به این شکل بسازد تا به شکلی جالب، همواره گوشی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار نیز مقاوم باشد. هم اینک بر روی بدنه این گوشی، تنها شیار کارت حافظه جانبی گوشی است که دارای فلپ (یا همان پوشش) بر روی خود بوده و دیگر بخش این گوشی را می‌توان بدون هیچگونه واسطه و مزاحمتی به دیگر لوازم جانبی متصل ساخت.

xperia-z3-plus-gallery-4-1280x840-a85b3cdab30b9ae5fe19f15564eed5b8

همچنین فریم فلزی به کار رفته در این گوشی نسبت به نسل قبلی بسیار زیبا و دلپذیرتر شده است و جنس مواد بکار رفته در آن نیز تغییر کرده است و در حقیقت ظاهر بسیار لوکسی را به آن بخشیده است. این حالات وقتی چشم‌نوازتر می‌شود که بدانیم، ضخامت بدنه این گوشی برابر 6.9 میلی‌متر بوده و در عین حال، هیچ گونه بیرون زدگی لنز دوربین در بخش پشتی آن دیده نمی‌شود.

xperia-z3-plus-copper-1280x840-f1aa8efe7845750b35b239c08090e95e

در بخش بررسی بنچمارک و قسمت‌های سخت افزاری گوشی اکسپریا زد 3 پلاس، شاهد عملکرد بسیار خوبی در تمامی بخش‌های این گوشی بودیم و در واقع، تراشه اسنپدراگون 810 کوالکام توانست به خوبی شایستگی‌های خود را به اثبات برساند. البته همان طور که با هم مشاهده کردیم، در هنگام کار کردن زیاد با گوشی در حالت اجرای پردازش‌های سنگین بر روی بخش CPU تراشه، گوشی به میزان غیر طبیعی داغ شده و حتی این داغ شدن باعث کاهش عملکرد این بخش از تراشه نیز می‌شود و همچنان که دیدیم، امتیازات بخش CPU این گوشی در بنچمارک‌های خاصی با افت امتیازی همراه بود. در نهایت می‌توان گفت که بالانس سخت افزاری بسیار خوبی در این بخش دیده می‌شود و با وجود کنترل گوشی بر روی دمای تراشه در حالت تئوری، این موضوع در عمل با کمی مشکل روبه‌رو بوده و حتی ممکن است به مشکلاتی بزرگتر در زمینه تراز عملکردی گوشی تبدیل شود.

xperia-z3-plus-when-fast-isnt-enough-a02ae24cafee56e0739b7456a7b3131f-940

صفحه نمایش گوشی زد 3 پلاس سونی دارای ویژگی‌های بسیار زیادی بوده و رنگ‌ها به خوبی در آن به نمایش در می‌آیند. همچنین زاویه دید این نمایشگر در هنگام مشاهده آن از کناره نیز بسیار مطلوب است. سونی این بار نتوانست در بخش حداکثر میزان روشنایی نمایشگر، رکورد خود را بزند و در واقع، گوشی نسل پیشین این شرکت با کمی اختلاف، در بهترین حالت خود نور بیشتری را از خود ساتع می‌کند. البته با کمی مقایسه به راحتی متوجه می‌شوید که در این حالت نیز، نمایشگر گوشی زد3 پلاس از بسیاری از رقیبان سر سخت خود جلوتر است و می‌توانید در این زمینه به راحتی آنها را از میان بردارد. همان طور که انتظار می‌رفت، با تغییراتی که بر روی ضخامت و بدنه این گوشی اعمال شده است، از میزان بسیار کمی از ظرفیت باتری این گوشی نسبت به نسل پیشین کاسته شده است. البته در بخش نرم افزاری و با بهینه سازی‌هایی که انجام شده است، به میزان بسیار کمی از این اختلاف کاسته شده و در نهایت، امتیاز دوام باتری این گوشی را به حد بسیار مطلوبی آبرومندانه‌ای، در حد یک پرچمدار، رسانده است. همچنین کمپانی سونی نیز قبلا اعلام کرده بود که باتری این گوشی در صورت استفاده عادی کاربر می‌تواند با یک بار شارژ کامل دستگاه، تا مدت دو روز دوام آورد.

xperia-z3-plus-two-days-of-what-you-love-380f062d4249a1b8684f3e26c4077b72-940

دوربین این گوشی بخش دیگری از آن است که دارای مشخصات فنی تقریبا مشابهی با نسل پیشین خود بوده و در واقع تنها عاملی که باعث شده است، تصاویر خروجی این گوشی با نسل پیشین خود تفاوت داشته باشد، مربوط به بخش پردازش نرم افزاری این دو گوشی می‌شود. در بررسی‌های انجام شده بر روی تصاویر خروجی دوربین اصلی این دو گوشی هوشمند، متوجه شدیم که تصاویر ثبت شده توسط گوشی زد3 پلاس دارای جزئیات تصویر بسیار خوبی بوده و البته موردی که بیشتر باعث دلخوشیمان شد، مربوط به دستکاری و پردازش نرم افزاری کمتر تصاویر نسبت به نسل پیشین این گوشی بوده و در حقیقت سونی اجازه داده است تا تصاویر به صورت واقعی‌تر و و با دستکاری و تغییر کمتری بر روی حافظه گوشی ذخیره شود.

xperia-z3-plus-the-selfie-bar-is-raised-263a689aa7dbb4d40831b7304c699601-940 xperia-z3-plus-loves-every-forecast-c160cb323b09d82962782ca0ad97e38a-940

xperia-z3-plus-picture-perfect-settings-a4ac07e2c5fe8445d14a6617ef903346

دیگر ویژگی‌های موجود در گوشی وان اکسپریا زد 3 پلاس سونی که در روال بررسی و تست‌های گوشی متوجه آن شدیم:

-این گوشی دارای بدنه مستحکمی بوده و از طراحی بسیار دشوار بدنه دو طرف شیشه‌ای بهره‌مند است.

-وزن این گوشی نسبت به نسل پیشین خود کمتر بوده و این موضوع در کنار دیگر ویژگی‌های ظاهری و طراحی، در دست گرفتن این گوشی را بسیار دلپذیر می‌کند.

-نمایشگر این گوشی از حداکثر میزان روشنایی روشن بسیار بالایی بهره‌مند بوده و کنتراست تصویر در آن بسیار بالاست. گرچه در این موارد، گوشی زد3 سونی (نسل پیشین) با اختلافی کمتر دارای عملکرد بهتری بود. نمایشگر گوشی در بخش خوانایی “صفحه نمایش در زیر نور آفتاب” نسبت به نسل قبلی پیشرفته‌هایی داشت است.

-دوام باتری این گوشی بسیار خوب بود و نتایج بسیار خوبی را از خود بر جای گذاشت (با امتیاز کلی 65 ساعت). گرچه امتیاز نسل پیشین این گوشی به دلیل ظرفیت بیشتر باتری بسیار بهتر از این گوشی بود (با امتیاز کلی 85 ساعت). حتی نسخه پیش از عرضه این گوشی نیز توانست امتیازات بسیار بهتری را در این بخش نصیب خود کند (با امتیاز کلی 74 ساعت).

-خوشبختانه نسخه جدید رابط کاربری سونی با نام اکسپریا، خیلی به ظاهر نسخه 5.0.2 لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید این گوشی دست نبرده است و تغییرات خاصی را در آن اعمال نکرده است. این رابط کاربری بسیار روان و ساده و زیباست. همچنین در این بخش با قابلیت بهبود یافته Small apps سونی روبه‎رو هستیم که به طور جالب و البته محدودی، ویژگی مالتی تسکینگ چند پنجره‌ای را بر روی فضای نرم افزاری این گوشی به نمایش می‌گذارد.

-تراشه اسنپدراگون 810 قرار گرفته بر روی این گوشی، امتیاز عملکرد سخت افزاری این دستگاه را در دسته بهترین‌های سال 2015 قرار می‌دهد. در اینکه عملکرد این تراشه نسبت به نسخه پیشین خود برتری دارد هیچ شکی نیست، اما مشکل اصلی این تراشه یعنی داغ شدن غیر طبیعی آن گاهی مانع رسیدن تراز عملکردی این چیپ به سطح مطلوب خود، می‌شود.

-خروجی صدای دو بلندگوی استریوی این گوشی بسیار شفاف و باکیفیت است. گرچه میزان بلندی صدای آن در حد نسبتا متوسطی بوده و عمق صدای خروجی آن نیز در مقایسه با بلندگوهای گوشی‌های اکسپریا زد3 سونی (نسل پیشین) و وان ام9 اچ‌تی‌سی در حد پایین‌تری قرار دارد.

-بخش نرم افزاری این گوشی، بسیار کاربردی و مجهز است. اپلیکیشن Album، یک برنامه گالری بسیار مناسب بوده و اپلیکیشن Movies که به عنوان ویدئو پلیر این گوشی فعالیت می‌کند، از فرمت‌های بسیار زیادی پشتیبانی کرده و در نمایش و تنظیم چگونگی پخش زیرنویس بسیار ماهر است. همچنین اپلیکیشن Music این گوشی نیز که به عنوان موزیک پلیر این دستگاه شناخته می‌شود، این روزها نقش برنامه Walkman سونی را بهتر از خود آن اجرا می‌کند.

-کیفیت صدای گوشی بسیار عالی و مطلوب است.

-تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی دارای جزئیات تصویر بسیار زیاد و دقیقی بوده و البته نسبت به نسل قبلی، پردازش‌های نرم افزاری نسبتا کمی بر روی آن اعمال گشته است. البته نسخه خرده فروشی این گوشی توانست بیشتر نظرمان را به خود جلب کند.

-این گوشی قادر است در بهتری حالت خود با دقت 2160p (یا همان 4K) به ضبط فیلم بپردازد. کیفیت تصاویر ضبط شده بسیار بالا بوده و جزئیات تصویر بسیار زیادی در آنها قابل مشاهده است. همچنین در دیگر حالت می‌توان با دقت 1080 نیز به فیلمبرداری پرداخت. البته ترجیح می‌دادیم که این بخش با توجه بیشتری از طرف کمپانی سونی مواجه شود و کیفیت تصاویر بیشتر بهبود یافته تا گوشی آماده رقابت با دیگر رقبا گردد.

xperia-z3-plus-discover-a-new-side-of-slimness-93a2bd7b8fc7049eea07102d8cbbd19d-940

قیمت گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی

گوشی هوشمند اکسپریا زد 3 پلاس سونی هم اینک در بازارهای جهانی با قیمت 549 یورو در حال فروش است. اما بهتر است بدانید که  نسخه  دو سیم کارته این گوشی وارد بازارهای ایران نیز شده‌ است و به همراه گارانتی‌های معتبر، هم اینک قیمت آنها از دو میلیون و صد  و پنجاه هزار تومان تا دو میلیون و دویست  و پنجاه هزار تومان متغیر است. همچنین هم اکنون می‌توانید این گوشی را در حالت بدون گارانتی با قیمت یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تومان از فروشگاه‌های معتبر در بهترین حالت خریداری نمایید. البته مسلما با ورود گوشی پرچمدار جدید کمپانی سونی یعنی گوشی اکسپریا زد5، این قیمت‌ها شکسته خواهند شد و همانند آنچه که دیگر گوشی‌های پرچمدار شرکت‌های مختلف با آن روبه‌رو شدند، با صرف کمی زمان و صبر و شکیبایی، با قیمت نسبتا کمتری از طرف این گوشی مواجه خواهیم بود.

رقبای گوشی اکسپریا زد 3 پلاس سونی در بازارهای جهانی

مسلما گوشی هوشمند اکسپریا زد 3 پلاس سونی در هنگام ورودش به بازار، شاهد رقیبان بسیار سر سختی بود که از هر زمان قوی‌تر و قدرتمندتر شده بودند. در واقع بجز کمپانی اپل، تمامی کمپانی‌های مشهور، گوشی‌های جدید خود را معرفی کرده و آنها را به بازارهای فروش جهانی عرضه نموده بودند. در این حین بود که کمپانی سونی از گوشی جدید خود رونمایی کرد و البته به نوعی با این کار، باعث ناامیدی خریداران از گوشی جدید خود شد. زیرا طرفداران این کمپانی، منتظر یک واکنش بسیار مناسب از طرف شرکت سونی نسبت به گوشی نسبتا انقلابی کمپانی‌های سامسونگ و ال‌جی (در ظاهر و طراحی گوشی) بودند. اما با رونمایی این گوشی، تنها شاهد تعدادی بروزرسانی ناچیز سخت افزاری از سوی این شرکت ژاپنی بودیم و انگار که این کمپانی اصلا در حال معرفی کردن گوشی پرچمدار شش ماهه اول سال 2015 خود نبود. در هر حال، کمپانی سونی با دیدن جو به وجود آمده علیه این گوشی، نام آن را از “اکسپریا زد4” به “اکسپریا زد3 پلاس” تغییر داد تا از نام و شهرت سری زد گوشی‌های خود دفاعی کرده و از شهرت آن بیشتر از این نکاهد. بنابراین این کمپانی با نامگذاری این چنینی این گوشی، به طور غیر مستقیم این گوشی را بروزرسانی خفیفی از گوشی اکسپریا زد3 این شرکت معرفی کرد تا متخصصین و نقادان، این گوشی را به میدان رقابت ناخواسته با پرچمداران سال 2015 دیگر کمپانی‌های بزرگ و نامدار راهی نکنند. اما با تمامی این تفاسیر، مقایسه این گوشی با دیگر پرچمداران حال حاضر دنیا غیر قابل اجتناب بوده و به همین منظور در بخش زیر به معرفی نام سر سخت‌ترین و جدی‌ترین رقبای این گوشی در بازارهای فروش جهانی می‌پردازیم.

گوشی‌های گلکسی اس 6 سامسونگ، جی 4 ال‌جی، وان ام9 اچ‌تی‌سی، آیفون 6 و 6 پلاس اپل و حتی گوشی‌های اکسپریا زد2 و زد3 سونی، به ترتیب از جمله جدی‌ترین رقبای گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی در این حوزه به حساب می‌آیند.

خلاصه این قسمت و نتیجه‌ گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی گوشی زد 3 پلاس سونی پرداخته و دیدیم که این گوشی  بسیاری از گوشی‌های اندرویدی امروزی به طور پیشفرض از دو اپلیکیشن مرورگری اینترنت برخوردار است. برنامه‌های مرورگر پیشفرض اندرویدی و کروم گوگل از آن دسته می‌باشند. البته در این میان کاربر می‌بایست بین ظاهر مشابه مرورگر پیشفرض اندرویدی با رابط کاربری گوشی و قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار زیاد مرورگر کروم گوگل، یکی را انتخاب کند.

در ادامه کار به معرفی دیگر برنامه‌های از پیش نصب شده و پیشفرض گوشی اکسپریا زد 3 پلاس پرداخته و به بررسی و آشنایی با برنامه‌‌های Calendar (تقویم)، برنامه ساعت یا همان Clock، برنامه ماشین حساب (Calculator)، برنامه OfficeSuite 8، اپلیکیشن File Commander، برنامه‌ای به نام Power Saver، اپلیکیشن Smart Connect، برنامه Backup & Restore، اپلیکیشن Lifelog، اپلیکیشن Socialife، برنامه Sketch (نقاشی) و اپلیکیشن Record screen اقدام نمودیم. باید صادقانه گفت که کمپانی سونی واقعا در این بخش بسیار ماهرانه عمل کرده است

همچنین در بخشی دیگر، تمامی قسمت‌های بررسی شده این گوشی را مرور کرده و نتیجه گیری خلاصه‌واری از از هر کدام از آنها را ارائه دادیم. در واقع مزیت‌ها، معایب و همچنین مشکلات مربوط به هر بخش را بازگو کرده و راه کارهایی به منظور حل آنها را در اختیارتان گذاشتیم. علاوه بر آن در بخشی مجزا به مرور ویژگی‌هایی پرداختیم که در عمل و در هنگام اجرای تست‌ها و آزمایشات مختلف بر روی این گوشی، با آنها مواجه شدیم. در نهایت قیمت این گوشی در بازارهای جهانی و همچنین قیمت روز آن در بازارها و فروشگاه‌های ایرانی را اعلام کرده و در بخش پایانی به معرفی رقبای جدی و سر سخت این گوشی در عرصه فروش گوشی‌های هوشمند پرداختیم.

امیدواریم در پایان این بخش، از سری مقالات بررسی گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی لذت کافی را برده باشید.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید مجازی]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

پایان قسمت نهایی

در پایان این بررسی کدامیک از ویژگی‌های این گوشی مورد توجهتان قرار گرفت؟ آیا این گوشی در بازار‌های ایران فروش خوبی را تجربه خواهد کرد؟! لطفا نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال