سایت های پربازدید

پربازدیدترین وب‌سایت‌های ایرانی را بشناسید

بر اساس تحلیلی که در آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب مرکز تحقیقات مخابرات ایران (وب آزما) در خصوص ذائقه کاربران ایرانی در وب فارسی انجام گرفته، ۷۵ درصد کاربران ایرانی در وب، مستندات متنی را جستجو می‌کنند و اغلب در حوزه‌های سیاسی سوال دارند.

این تحلیل مربوط به تابستان امسال بوده و بر مبنای لاگ یکی از موتورهای جستجوی بومی در سطح پرس و جو، کلیک کاربران، آدرس‌های آی‌پی، ارجاع دهنده‌ها، بات‌ها و خزشگرها انجام گرفته است. لیست وب سایت‌های پربازدید از طریق جویشگر، سطح ارجاع سایت‌ها و روانه کردن کاربر به سمت جویشگرها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج حاصل از بررسی میزان استفاده کاربران ایرانی از خدمات جویش شامل جویش متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی نشان می‌دهد که ۷۵ درصد جستجوی کاربران ایرانی مربوط به یافتن مستندات متنی است. پس از این سرویس، جستجوی تصویر ۱۲ درصد، جستجوی ویدئو ۸ درصد و جستجوی صوت ۷ درصد جستجوی کاربران را به خود اختصاص داده است.

در بخش ۱۰ پرس و جوی اول پرکلیک از نظر تصویر، کاربران ایرانی به دنبال تصاویری با موضوعات عکس‌های بازیگران، داعش، جنایات داعش، خنده دار، لباس مجلسی، راهیان نور، بسم الله الرحمن الرحیم، رهبر، سردار سلیمانی و مدل مانتو بوده‌اند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاربران ترجیح می‌دهند برای پیگیری اخبار به جای استفاده مستقیم از موتور جستجو، اخبار را از خبرگزاری‌ها پیگیری کنند.

تحلیل‌های داده کاوی انجام شده در بخش پرس و جوهای پرسشی نیز نشان می‌دهد که کاربران اغلب در حوزه‌های سیاسی، مذهبی، پزشکی، علمی و اجتماعی سوال دارند.

پرس وجوی پرسشی پرتکرار

میانگین سطح حضور کاربران در موتورهای جستجو که به اصطلاح «نشست» نامیده می‌شود نیز نشان می‌دهد که کاربران در اینترنت ۱۰ دقیقه و در اینترانت حدود ۳ ساعت نشست دارند. هر بار که کاربر شروع به استفاده از جویشگر می‌کند تا زمانی که استفاده را قطع کرده و مرورگر خود را ببندد، یک نشست محسوب می‌شود. این نشان می‌دهد که کاربران اینترانت تمایل بیشتری به استفاده از جویشگرهای بومی دارند.

برآورد بیشترین کاربران جویشگر بومی بر مبنای تحلیل سطح آدرس IP نیز نشان می‌دهد با توجه به رونمایی از موتور جستجوی پارسی جو، از اصفهان و پس از آن از تهران، همدان، کردستان، خراسان رضوی، یزد، آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس اعلام شده است.

با توجه به بررسی وب سایت‌های پربازید، وب سایت تولیدکننده محتوای تبیان در ردیف اول قرار دارد و استقبال از سایت گفتگوی مذهبی نیز بالا است.

وب سایت پربازدید

موضوعات مورد علاقه کاربران ایرانی نیز از بررسی موضوعات پرس‌وجوهای پرسشی ارسالی به جویشگرهای بومی حاصل می‌شود که در نمودار زیر نشان داده شده است.

دسته های موضوعی

طبقه بندی پرس و جوها نشان می‌دهد که پرتکرارترین نیازهای اطلاعاتی کاربران در دسته علمی مرتبط با «آموزش» است. در دسته سیاسی مرتبط با «داعش»، در دسته اقتصادی مرتبط با «قیمت سکه و ارز و خودرو»، در دسته ورزشی «فوتبال» و در دسته هنر «بازیگران معروف ایرانی» است.

در برخی دسته‌های موضوعی عناوین متنوعی از سوی کاربران دنبال شده است. برای مثال در دسته علمی مرتبط با «آموزش»، در دسته سیاسی مرتبط با «داعش»، در دسته اقتصادی مرتبط با «قیمت سکه و ارز و خودرو»، در دسته ورزشی «فوتبال»، در دسته هنر «بازیگران معروف ایرانی»، در دسته سلامت، کاربران درباره بیماری‌های مختلف پرس‌وجو می‌کنند و در دسته اجتماعی مواردی نظیر وام ازدواج و تامین اجتماعی مطرح شده است. در دو دسته مذهبی و فرهنگی نیز مواردی از جمله مداحی، استخاره و فال حافظ دیده می‌شود.

تمایل کابران به دسته های موضوعی

طبق تحلیل‌های صورت گرفته توسط وب آزما، لیست وب سایت‌های پربازدید نیز مشخص شده است که نشان می‌دهد وبسایت‌های تولید محتوا و وب‌سایت‌های تخصصی در صدر پربازدیدترین‌ها قرار دارند.

سایت های پربازدید سایت های پربازدید

ديدگاه کاربران

حرید هاست لینوکس - خرید دامنه ارزان