از مسابقات خودروهای هوشمند و بدون راننده Roborace چه می‌دانید؟

زمانی بشر در رویای خویش و فیلم‌هایی که تولید می‌کرد، از خودروها و سفینه‌هایی که به صورت خودکار حرکت می‌کنند به صورت یک مورد “تخیلی” یاد کرده و همواره سعی می‌کرد تا تخیلات خود را در این زمینه تقویت نماید. اما حالا و در سال 2016، بسیاری از این رویاها به حقیقت تبدیل شده و چند سالی می‌شود که شاهد وجود خودروهای هوشمند و خودران در خیابان‌ها هستیم. این شروع کار است و حالا که توانایی بسیاری از شرکت‌ها در زمینه‌ی خودروهای هوشمند افزایش پیدا کرده، می‌توانیم شاهد مسابقات مختلف میان خودروهای هوشمند و بدون راننده نیز باشیم!

اولین مسابقه‌ی اتومبیل‌رانی خودروهای بدون راننده که Roborace نام دارد، قرار است امسال برگزار شود و رسالت آن نیز چیزی نیست جز نشان دادن توانایی بشر برای توسعه و تولید خودروهای هوشمند و همچنین برطرف کردن شک بسیاری از افراد که نسبت به این خودروهای هوشمند بدبین هستند.

اما برای اینکه یک خودروی هوشمند و بدون راننده بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد، باید علاوه بر مجهز بودن به پردازشگری قدرتمند، به بهترین شکل ممکن نیز برنامه‌ ریزی شود. به همین جهت اخیرا انویدیا از قوی‌ترین سوپرکامپیوتر جهان با نام Drive PX 2 رونمایی کرده که قرار است در خودروهای بدون راننده حاضر در مسابقات Roborace به کار گرفته شود. طراحی این خودروها نیز یکی از مواردیست که شاید در نگاه اول بخواهید بگویید که اهمیت چندانی نداشته و به شکل ظاهری خودرو مربوط می‌شود، اما اینطور نیست و طراحی خودروها اهمیت فوق‌العاده بالایی در عملکرد مناسب آنها خواهد داشت.

Drive PX 2، سوپرکامپیوتری قدرتمند برای خودروهای بدون راننده

nvidia-drive-px-2-board-100654615-large

بهتر است در مورد سوپرکامپیوتر قدرتمند انویدیا که با نام Drive PX 2 آن را می‌شناسیم صحبت کنیم. مهندسین انویدیا در این سوپرکامپیوتر سعی کرده‌اند از کارت‌های گرافیک قدرتمند خود استفاده نموده و توان پردازشی آن را به کمک دو پردازنده‌ از سری Tegra و همینطور دو کارت گرافیک از نسل جدید Pascal، تا حد ممکن بالا ببرند. در واقع وظیفه‌ی سوپرکامپیوتر Drive PX 2، به کارگیری سنسورها، رادارها و دوربین‌های خودرو برای مشخص کردن وضعیت درستی از محیط اطراف می‌باشد و درست مانند حواس انسان، اطلاعاتی از محیط پیرامون را در اختیار این سوپرکامپیوتر قرار می‌دهد. ابزار DriveWorks که برای توسعه و برنامه‌ریزی سوپرکامپیوتر Drive PX 2 مورد استفاده قرار می‌گیرد هنوز در مرحله بتا قرار دارد، اما تا حد توانمند خواهد بود که بتواند در مسابقات Roborace مورد استفاده قرار بگیرد.

زمانی که مدیر ارشد اجرایی انویدیا، آقای Jen-Hsun Huang در کنفرانس کارت گرافیک انویدیا به صورت رسمی از حضور این شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی Roborace خبر داد، به صورت کاملا غیرمنتظره‌ای از یکی از بوردها و ماژول‌هایی که در سوپرکامپیوتر Drive PX 2 مورد استفاده قرار گرفت نیز رونمایی نمود. این ماژول که در آن کارت‌های گرافیک پاسکال که البته هنوز معرفی نشده‌اند به کار گرفته شده، ثابت می‌کند که انویدیا می‌تواند به کمک کارت‌های گرافیک قدرتمند خود، هر سیستم کامپیوتری را تغییر دهد. همچنین نبوغ بالای مهندسین این شرکت در تولید کارت‌های گرافیک می‌تواند آینده‌ی متفاوت را برای سوپرکامپیوتر Drive PX 2 رقم زند. همچنین تکنولوژی‌های فوق‌العاده پیشرفته‌ای که در این سوپرکامپیوتر مورد استفاده قرار گرفته، می‌تواند نشانی از توجه انویدیا به آینده خودروهای هوشمند داشته باشد چرا که هنوز بسیاری از این تکنولوژی‌ها در کارت‌های گرافیک انویدیا وجود نداشته و تنها در این سوپرکامپیوتر دیده می‌شود.

در مورد سیستم خنک‌کنندگی این سوپرکامپیوتر البته اطلاعات خاصی منتشر نشده اما انویدیا اذعان داشته که از سیستم خنک‌کنندگی آبی و بادی در این خودرو استفاده خواهد شد و حتی خنک‌کننده آبی این سوپرکامپیوتر می‌تواند برای باتری‌های خودرو نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

nvidia_gtc_keynote_jen_hsun_huang_drive_px_2-100654646-large

Roborace، یک شرکت و یک مسابقه

سوالی که احتمالا باید تا اینجا برایتان پیش آمده باشد این است که نام این مسابقات از کجا آمده و آیا انویدیا مسئول برگزاری آن خواهد بود؟ در این مورد، شرکت Kinetik مسئول برگزاری مسابقه خواهد بود و ایده‌ی این مسابقه نیز توسط موسس این شرکت، آقای Denis Sverdlov مطرح شده است. این شرکت با مهندسین توانمند خود موفق به توسعه یک خودروی هوشمند شده و قرار است از آن نیز در این مسابقات استفاده شود و اینطور نیست که هر تیمی بخواهد از خودروی خود استفاده نماید، بلکه همه باید از خودروی هوشمندی که توسط Kinetik توسعه داده شده، استفاده نمایند.

طبق گفته‌های آقای Sverdlov نیز هدف اصلی از برگزاری این مسابقه توسط Kinetik، نشان دادن توانایی مهندسین برای توسعه خودروهای هوشمند بوده و آنها می‌خواهند که مردم این اتومبیل‌ها و تکنولوژی را برای حضور در خیابان‌ها به صورت عمومی قبول کنند چرا که بسیاری از مردم، توانایی بالای این خودروهای هوشمند را قبول ندارند. درست است که چند وقتیست که خودروهای هوشمند گوگل در خیابان‌ها حضور دارند، اما این خودروها به صورت کاملا کنترل شده عمل می‌نمایند و باز هم نمی‌توانند تاثیری که این مسابقات بر روی نگاه مردم و کاربران خواهند داشت را داشته باشند. علاوه بر این، این یک فرصت بسیار خوب و بزرگ برای بشر می‌باشد تا بتواند آینده‌ی خودروهای هوشمند را تا حد زیادی دگرگون سازد.

اما همانطور که اشاره داشتیم، قرار است 10 تیم مختلف که هر کدام طی مسابقات حذفی مختلف انتخاب شده‌اند، در این رقابت‌ها حضور پیدا کرده و دو خودرو نیز در اختیار هر کدام از آنها قرار گیرد. همچنین برای برنامه‌ریزی این خودروها، مهندسین این 10 تیم باید از ابزار توسعه‌دهنده DriveWorks استفاده نمایند. یکی از مواردی بسیار مهمی که در این مسابقه باید به آن توجه داشت نیز این است که هیچ کدام از این 10 تیم برای ورود به این مسابقه پولی بابت خودروها پرداخت نخواهند کرد و تمامی هزینه‌های آنها صرف برنامه‌ریزی خودروها و تقویت عملکرد آنها خواهد شد.

هر آنچه که تا کنون در مورد مشخصات فنی می‌دانیم

اما این خودروهای هوشمند که با نام Robocar آنها را می‌شناسیم، قرار است به صورت کامل در آینده معرفی شوند اما اطلاعاتی که تا کنون ما از آنها در اختیار داریم، نشان می‌دهد که با خودروهایی قدرتمند روبه‌رو هستیم. Robocar قادر است به حداکثر سرعت 186 مایل بر ساعت دست پیدا نماید و 2200 پوند نیز وزن خالص آن خواهد بود. طول این خودرو 15 فوت، عرض آن 6 فوت و اندازه‌ی چرخ‌ها نیز 9 فوت خواهد بود.

بله ما با خودرویی بزرگ و سنگین روبه‌رو هستیم و اندازه‌های بزرگی که این خودرو دارد نباید شما را متصور کابینی برای حضور راننده نماید. آقای Sverdlov در این مورد اشاره داشته که این مسابقه یک چالش بزرگ برای تیم‌ها خواهد بود و وزن بالایی که این خودرو دارد نیز به خاطر وجود باتری‌ها در آن است. همینجا باید یادآور شویم که این خودروها با باتری و برق کار می‌کنند و علاوه بر هوشمند بودن، الکتریکی نیز هستند. همینطور شاید متوجه ارتفاع بسیار کم این خودرو نیز شده باشید، ارتفاعی که از آن می‌تواند هوای زیادی عبور کند و طراح ارشد خودرو، آقای Daniel Simon، دلیل آن را به حداقل رساندن نیروی وارد شده بر خودرو اعلام شده است.

طراحی خودرو پی در پی در حال تغییر است

احتمالا باید طراح مشهور Daniel Simon را از طراحی کردن دوچرخه‌ی سبک فیلم Tron: Legacy بشناسید. حال این طراح توانمند مسئول طراحی این خودروی Robocar بوده و تمام تلاش خود را دارد تا بتواند چهره‌ای جدید و متفاوت از یک خودروی مسابقه‌ای را با رعایت کردن استانداردها و همینطور به کارگیری المان‌هایی از خودروهای قدیمی و دهه‌ی 1960، پیش روی همگام قرار دهد. در واقع وی می‌خواهد اصالتی که خودروهای 60 سال پیش دارند را در این خودروی هوشمند نیز به کارگیرد تا با یک محصول فضایی روبه‌رو نباشیم!

اما یکی از سخت‌ترین موانع در طراحی این خودرو، نبود کابین خودرو می‌باشد. Simon در این مورد اشاره داشته که واقعا طراحی یک خودروی هوشمند بدون کابینی برای راننده کار سختیست چرا که باید یکی از بخش‌های اصلی خودرو که همه چیز بر پایه‌ی آن طراحی می‌شود را حذف کنیم. البته اینکه هر کسی در مورد طراحی خودروهای هوشمند ایده‌ای دارد، موضوعیست که این طراح توانمند از وجود آن ابراز خرسندی کرده و اعلام کرده همین موضوع می‌تواند این چالش را بسیار جذاب کند.

تصویری که در ادامه و در ابتدای پست مشاهده می‌کنید، بی‌شک چیزی نخواهد بود که در آینده از این خودروی هوشمند خواهیم دید چرا که شکل ظاهری آن به صورت مکرر در حال تغییر است. Simon اعلام کرده که بخش بیرونی خودرو هنوز خیلی جای کار دارد و سطوح بسیار زیادی از بدنه این خودرو هستند که می‌توانند در فعال‌تر شدن شکل ظاهری آن از نو طراحی گردند. همچنین وی اذعان داشته که بر خلاف بسیاری از خودروهایی که این روزها مشاهده می‌کنیم، بسیاری از ویژگی‌های الکترونیکی و همینطور کامپیوتری این خودرو در بخش داخلی قرار نداشته و باید در بخش بیرونی نیز به دنبال آنها باشیم!

nvidia_autonomous_racecar_deep_green_gtc_2016_1-1-100654588-large

اگر تصادفی رخ دهد، هزینه‌ی بسیار بالایی خواهد داشت!

یکی از مهم‌ترین مواردی که حداقل هنوز Denis Sverdlov اطلاعاتی را در مورد آن منتشر نکرده، قیمت و هزینه‌ی ساخت این خودروی هوشمند می‌باشد. طبق صحبت‌هایی که او داشته، تنها می‌توانیم بگوییم که این خودرو قیمت بالایی داشته و تصادف نکردن آن اهمیت زیادی دارد.

مطرح نکردن موضوع تصادف خودروها، چیزیست که به هیچ وجه نمی‌توان از آن اجتناب نمود و زمانی که این سوال از آقای Sverdlov نیز پرسیده شد، وی در این مورد اینگونه توضیح داد که این خودروهای هوشمند با یکدیگر به صورت کامل در ارتباط هستند و احتمال تصادف آنها و همچنین برخورد کردنشان با یکدیگر پایین خواهد بود. اما باز هم به خاطر نبودن راننده در این خودرو و همینطور در نظر گرفتن موارد احتمالی، نمی‌توانیم بگوییم که این خودروها هرگز با یکدیگر تصادف نخواهند کرد و باید در این مورد نیز تدابیر مختلف به کار گرفته شود.

یکی از موارد بسیار مهمی که باید در اینجا به آن اشاره داشته باشیم این است که بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که این خودروها هوشمند، در واقع خودرهای کنترلی بزرگی هستند که توسط تیم‌ها و مهندسین آنها هدایت می‌شوند. اما Denis Sverdlov اعلام کرده که اینگونه نخواهد بود و پس از اینکه تیم‌ها، این خودروها را به کمک ابزار DriveWorks برنامه‌ریزی نمودند، دیگر نمی‌توانند بر روی آنها کنترلی داشته باشند و هر اتفاقی که می‌افتد به خودروها و چیزی که مهندسین برای آنها تعیین کرده‌اند، مربوط خواهد بود.

اما چرا مسابقات Roborace اهمیت بالایی دارد؟

پاسخ دادن به این پرسش کار سختی نیست. مسابقاتی که قرار است تا چند ماه دیگر برگزار شود، تنها یک مسابقه نبوده و نتایجی که از این مسابقات به دست می‌آید قرار است در خودروهای آینده مورد استفاده قرار بگیرد. آینده‌ای که ما از آن سخن می‌گوییم نیز چندان دور نیست و شاید حداکثر تا سال 2020، شاهد اتفاقات بسیار جالب و زیادی در مورد خودروهای هوشمند و ورود این اتومبیل‌ها به خیابان‌های عمومی باشیم.

با این حال باز هم کار سختیست که به یک خودرو بخواهیم آموزش دهیم که چگونه خودش بتواند در خیابان‌ها حرکت نماید و چالش‌های بسیار زیادی نیز در این زمینه پیش روی مهندسین قرار دارد. طبق صحبت‌های آقای Patrick Moorhead، شاید یکی از مواردی که باعث شده تا صنعت اتومبیل‌های خودران نتواند تا این لحظه نتواند آنطور که باید پیشرفت کند، این باشد که تا کنون سازندگان از کامپیوترهای قدرتمند و پیشرفته در خودروهای خود استفاده نکرده‌اند. به یاد داشته باشیم که سوپرکامپیوتر Drive PX 2 قابلیت یاد گرفتن دارد، یعنی در طول زمان می‌تواند با برنامه‌نویسی مهندسین و همچنین مواجه شدن با موارد مختلف، همه چیز را به خاطر سپرده و عملکرد خویش را بهبود بخشد.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند اهمیت این خودروها را نشان دهد، طراحی آنهاست. مدیران انویدیا اذعان دارند که موادی که در تولید این خودروها به کار می‌رود می‌تواند علاوه بر عوض کردن طراحی خودروهای آینده، بسیاری از موارد دیگر را نیز در آنها تغییر دهد. همچنین باید اشاره داشته باشیم که این خودروها با توانایی‌های بسیار بالایی که دارند قادر خواهند بدون نیاز به راننده و به صورت کاملا هوشمند حرکت نمایند و در این صورت اگر تصادفی رخ ندهد، حتی به کیسه‌های هوا نیاز هیچ نیازی نخواهد بود.

حال اگر بخواهیم به قضیه به گونه‌ای دیگر نگاه کنیم، می‌توانیم در رابطه با سوپرکامپیوتر انویدیا صحبت کنیم. اگر Drive PX 2 بتواند آنطور که همگان انتظار دارند موفق ظاهر شوند، آینده‌ی این شرکت و همچنین به کارگیری محصولات آنها در خودروهای هوشمند و خودروهای بدون راننده نیز دگرگون خواهد شد. Drive PX 2 می‌تواند به خاطر قابلیت برنامه‌ریزی شدنی که دارد، آینده خودروها را متحول سازد. آقای Shapiro از انویدیا در این مورد اذعان داشته که کاربران با خرید یک خودروی هوشمند جدید می‌توانند انتظار بهتر شدن عملکرد خودروی خود را در طول زمان داشته باشند چرا که سیستم نرم‌افزاری آن می‌تواند به‌روز شده و عملکرد را بهتر از قبل نماید. به خودروهایی که شرکت تسلا تولید می‌کند توجه کنید. چندی پیش بود که تسلا با عرضه کردن یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای خودروی هوشمند خود توانسته بود شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت خودرو را بهتر از قبل نماید!

هنوز هم سوال‌های بسیار بسیار زیادی در مورد مسابقات Roborace باقی می‌ماند. شاید کسی تا کنون توجه نکرده باشد که اگر یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری به اشتباه در اختیار کاربران قرار بگیرد چه تبعاتی را می‌تواند به همراه داشته باشد. یا اینکه احتمال هک شدن این خودروها و کامپیوتر آنها چه قدر وجود خواهد داشت. این مورد، یکی از اصلی‌ترین سوال‌هاییست که باید در مورد سیستم امنیتی این خودروهای هوشمند بدان اشاره داشت.

با این وجود هنوز مشخص نیست که روند این مسابقات به چه صورتی انجام خواهد شد و حضور پیدا نکردن خودروسازان بزرگ در این مسابقه و توسعه این خودروهای هوشمند، چگونه و تا چه اندازه می‌تواند آینده خودروهای هوشمند را متحول سازد.

لينک کوتاه: http://tech-news.ir/?p=38094
منبع: PCWorld

ديدگاه کاربران

حرید هاست لینوکس - خرید دامنه ارزان