با 5 مدیاپلیر برتر و رایگان برای ویندوز آشنا شوید

در دنیای بی‌پایان نرم‎‌افزارها، پلیر‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های این نرم‌افزار‌ها هستند. اینکه کدام پلیر مناسب‌تر و بهتر بوده، کاملاً مثل انتخاب مرورگر است. هر پلیر ویژگی‌هایی دارد که ممکن است سایر پلیرها از این ویژگی‎‌ها بی بهره باشند. ولی بصورت کلی در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به بهترین پلیرهایی که کاربران به‌وسیله‌ی آن‌ها می‌توانند […]

در دنیای بی‌پایان نرم‎‌افزارها، پلیر‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های این نرم‌افزار‌ها هستند. اینکه کدام پلیر مناسب‌تر و بهتر بوده، کاملاً مثل انتخاب مرورگر است. هر پلیر ویژگی‌هایی دارد که ممکن است سایر پلیرها از این ویژگی‎‌ها بی بهره باشند. ولی بصورت کلی در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به بهترین پلیرهایی که کاربران به‌وسیله‌ی آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به ابزاری اضافی، فایل‌های مدیای خود را بوسیله‌ی آن اجرا کنند. هم‌اکنون، پلیر پیش‌فرض ویندوز، Windows Media Player است که با مشکلات فراوان و پشتیبانی اندک از کدک‌های تصویری، کاربر را به یک پلیر دیگر نیازمند می‌کند. نکته‌ی جالب توجه درمورد Windows Media Player این است که این پلیر، از سال 2009 و همزمان با انتشار ویندوز 7 تاکنون آپدیت نشده است؛ که این خود مهمترین دلیل برای عدم استفاده از این پلیر میباشد.

1- VLC Media Player :

VLC Media Player بدون شک محبوبترین پلیر در دنیا است. اگر نگاهی به وبسایت AlternativeTo که وبسایتی در زمینه برسی تخصصی نرم‌افزار‌ها است بیندازیم، میتوانیم شاهد اختلاف رتبه چشمگیر VLC Media Player با سایر پلیرها باشیم. برای مثال، در این سایت VLC Media Player به‌وسیله‌ی 5100 کاربر لایک شده است درحالیکه پلیر بعدی که Media Player Classic باشد، تنها 800 بار لایک شده است. VLC Media Player به معنای واقعی در دنیای پلیرها پادشاهی میکند. ولی آیا واقعاً پلیری مناسب برای شما نیز هست؟

VLC کمی پیچیده ولی بسیار قدرتمند است. ” همه چیز در یک نرم‌افزار” توصیف بسیار مناسبی برای این برنامه است که بوسیله‌ی آن کارهای زیادی قابل انجام است. مخصوصاً با استفاده از تنظیمات پیشرفته برنامه که میتوانید مطابق پسند خود برنامه را شخصی‌سازی کنید. البته این پلیر امکان اجرا بروی سخت‌افزارهای قدیمی را دارد ولی ممکن است برخی امکانات پیشرفته آن بروی اینگونه سیستم‌ها غیرفعال باشد. برای مثال، در تست انجام شده بروی لپ تاپی قدیمی با برند توشیبا، این پلیر با کمی لگ و کندی روبرو شد.

ولی اگر از آن دسته از کاربران هستید که از راه‌اندازی و تنظیم نرم‌افزارها متنفر هستند، VLC یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما است. این پلیر قابلیت استریم ویدیوهای آنلاین را نیز دارا می‌باشد و تنها کافیست URL های موردنظر خود را در پلیر وارد کنید. افزون بر اینها، این پلیر قابلیت اجرای تمامی فایل های صوتی و تصویری استاندارد شامل CD، DVD و فرمتهایی شامل MP4، AVI و MKV را بدون نیاز به دانلود دیتای اضافی دارا می‌باشد.

پلیر VLC، پلیری متن باز است که سال 2001 تاکنون درحال پیشرفت بوسیله‌ی توسعه‌دهندگان بوده است. این پلیر هم‌اکنون یکی از محبوبترین پروژه‌های موجود در وبسایت گیت‌هاب است. به‌ همین دلیل هم میتوان تاحدود زیادی اطمینان داشت که این پلیر به این زودی‌ها عرصه را ترک نخواهد کرد. باتوجه به همه‌ی مطالبی که درمورد این پلیر گفتیم، این پلیر را نه‌تنها در لیست بهترین پلیرها، بلکه در لیست بهترین نرم‌افزار های ویندوز قرار میدهیم.

چکیده‌ای از مهمترین ویژگی‌های پلیر VLC:

  • پشتیبانی از اکثر فرمت‌ها و کدک‌های رسانه‌ای
  • پشتیبانی از اجرای پلی‌بک از فایلها، دیسکها، حافظه‌های اکسترنال و وبکم‌ها
  • پشتیبانی از استریم های آنلاین با بیشترین تعداد پورت موجود
  • بهینه‌ساز سخت‌افزار برای پلی‌بک سریع بوسیله‌ی گرافیک
  • امکان شخصی‌سازی ظاهر پلیر با استفاده از VLC Skin Editor
  • پشتیبانی از سیستم‌عامل های ویندوز، مک، لینوکس، iOS و اندروید
  • متن‌باز بودن پلیر

برای دانلود این پلیر اینجا کلیک کنید.


2- PotPlayer :

PotPlayer تا پیش از این بوسیله کمپانی Daum توسعه داده می‌شد ولی از این پس، این پلیر بوسیله‌ کمپانی Kakao که کمپانی در کره‌ی جنوبی است، مدیریت و توسعه داده میشود. البته این کمپانی پیش از اینکه توسعه PotPlayer را بدست بگیرد هم پلیری منتشر کرده بود که چندان مورد توجه قرار نگرفت؛ ولی به هیچ عنوان اجازه ندهید که این اتفاق شما را از تست کردن این پلیر بازدارد. اگر VLC چنین پیشینه‌ی قدرتمندی نداشت، احتمالاً PotPlayer در حال حاضر در جایگاه پادشاهی پلیرهای رایگان بود.

در حقیقت هردو پلیر سهم بالایی از کاربران را به خود اختصاص داده‌اند. هردو پلیر امکان دسترسی آسان به نیازهای اولیه‌ی کاربر را فراهم نموده‌اند تا کاربران بتوانند به سادگی و تنها با نصب این پلیر، مشغول استفاده از آن شوند. نکته‌ی مهم و قابل توجه دیگر این است که PotPlayer برخلاف VLC پلیر، در اجرای فایل های سنگین و پرحجم مشکلی نخواهد داشت. پس اگر قصد تماشای فیلم‌هایی با کیفیت‌های بسیار بالا را دارید، PotPlayer انتخاب مناسب‌تری برای شما است.

اگر مایل به شخصی‌سازی امکانات این پلیر هستید، امکان انجام آن برای شما فراهم شده است. درحقیقت این پلیر حتی بیشتر از پلیر VLC از قابلیت‌های شخصی سازی بهره می‌برد. برای نمونه، پیش‌نمایش صحنه‌هایی از فیلم، قابلیت بوکمارک و ظبط کلیپ تنها برخی از قابلیت‌های این پلیر است. این پلیر رایگان است ولی برخلاف VLC، اوپن سورس نیست و تنها به‌وسیله‌ی توسعه‌دهنده‌ی اصلی آن مدیریت می‌شود. اگر چنین مسئله‌ای برای شما مهم است، پیشنهاد میکنیم از پلیر بعدی استفاده کنید.

برخی از ویژگی های PotPlayer:

  • رابط کاربری کامل و غیر گیج‌کننده با قابلیت نمایش کامل جزئیات
  • پشتیبانی از اکثر کدک های رسانه‌ای
  • پشتیبانی از پخش فایل‌ها، دیسک‌ها و حافظه‌های جانبی
  • پشتیبانی از استریم آنلاین و پشتیبانی از اکثر پورت ها
  • قابلیت نمایش فایل‌هایی با کیفیت و حجم بالا
  • قابل استفاده تنها بروی سیستم‌عامل ویندوز

برای دانلود این پلیر اینجا کلیک کنید.


3- Media Player Classic:

Media Player Classic از آن دسته پلیرهایی است که یک نوستالژی در نوع خود به‌شمار می‌رود. این پلیر در سال 2003 و در زمان ویندوز XP برای نخستین بار منتشر شد. این پلیر در سال 2006 توسعه یافت و به دو پروژه‌ی مستقل با نام‌های Home Cinema یا MPC-HC و Black Edition یا MPC-BE تبدیل شد.

Home Cinema برای کاربران عادی با استفاده‌ی روزانه مناسب‌تر است؛ چراکه در ساخت این پلیر نهایت تلاش شده است تا جای ممکن پلیر سبک باشد و از جدیدترین فرمت های ویدئویی استاندارد پشتیبانی کند. نسخه‌ Black Edition نیز امکانات، بهبودها و دستاوردهای بیشتری نسبت به Home Cinema دارد ولی استفاده از آن کمی مشکل است. هردو پلیر به‌خوبی کار میکنند ولی ما Home Cinema را به Black Edition ترجیح می‌دهیم.

مهم‌ترین ویژگی هایی که Media Player Classic نسبت به سایرین متمایز می‌کند عبارتند از: کارایی سریع، استفاده‌ی پایین از سخت‌افزار، سایز پایین برنامه و بصورت کلی سبک بودن در هر زمینه! این پلیر اکثر فرمت‌ها را بدون مشکل اجرا می‌کند و از برخی قابلیت‌های پیشرفته مثل دانلود زیرنویس، ظبط ویدئو و هماهنگی با اسکایپ را نیز پشتیبانی می‌کند.

Media Player Classic بهترین جایگزین متن‌باز برای پلیر VLC است. اگر از تغییرات VLC در سال‌های گذشته راضی نیستید و از PotPlayer هم بدلیل متن‌بازی نبودن استفاده نمی‌کنید، Media Player Classic پیشنهاد ما به شما است.

برخی از ویژگی های Media Player Classic :

  • رابط کاربری نوستالژیک و ساده
  • پشتیبانی از اکثر کدک های موجود
  • پشتیبانی از پخش فایل‌ها، دیسک‌ها و حافظه‌های جانبی
  • بسیار سبک با قابلیت اجرا بروی سیستم های قدیمی
  • امکانات پیشرفته شامل دانلود زیرنویس و یکپارچگی با اسکایپ
  • ارائه شده تنها برای ویندوز
  • متن باز بودن برنامه

برای دانلود این پلیر اینجا کلیک کنید.


4- ACG Player:

حالا که سه پنجم راه را پیموده‌ایم، میخواهیم درمورد پلیری فوق‌العاده صحبت کنیم که یافتن آن در استور ویندوز، کار چندان ساده‌ای نیست! نام این پلیر  ACG Player است که تا حد زیادی نادیده و دسته‌کم گرفته شده است. اگر فکر می‌کنید که  Media Player Classic پلیری سبک است، با دیدن ACG Player باید تجدیدنظر کنید.

نخستین موردی که در هنگام کار با این پلیر توجه شما را جلب می‌کند، رابط کاربری بسیار ساده‌ی آن است که بر پایه‌ی طراحی لمسی طراحی شده است. درصورتی که نیمه‌ی بالایی تصویر را لمس کنید، فایل موردنظر متوقف/اجرا می‌شود. درصورتی هم که نیمه‌ی پایین تصویر را لمس کنید، کنترلر های پلیر نمایان می‌شوند. با حرکت ماوس به چپ و راست می‌توانید مدت زمان موردنظر خود را از فایل بگذرانید و به زمان دلخواه خود برسید. با بالا و پایین کردن ماوس نیز می‌توانید صدای پخش را تنظیم کنید. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، طراحی برنامه بر پایه‌ی طراحی لمسی و برای تبلت ها صورت گرفته است ولی با ماوس و کیبورد نیز قابلیت کنترل آن وجود دارد.

این پلیر از قابلیت‌های پیشرفته‌ای شامل: امکان شخصی سازی gesture ها، نمایش فایل‌های گوناگون در چند پنجره، مدیریت پلی‌لیست، پخش فایل‌های آنلاین و قابلیت ویرایش زیرنویس‌ها و انیمیشن‌های موجود در پلیر پشتیبانی می‌کند. نسخه‌ی سبک‌تر و سریع‌تر این پلیر نیز با نام Ax-Lite Video Player قابل استفاده می‌باشد.

این پلیر موفق به دریافت امتیازی بسیار نزدیک به 5 با بیش از 6500 برسی در استور مایکروسافت شده است که نشان دهنده‌ی رضایت اکثر کاربران از این پلیر است. ممکن است در نگاه اول کمی ساده به‌نظر برسد ولی مطمئن باشید که نیاز شما را برطرف خواهد کرد.

برخی از ویژگی های ACG Player:

  • رابط کاربری ساده با قابلیت پشتیبانی از gesture ها، مناسب برای تبلت‌ها
  • پشتیبانی از اکثر کدک های موجود
  • پشتیبانی از پخش فایل‌ها، دیسک‌ها و حافظه‌های جانبی
  • سبک بودن پلیر و طراحی ساده‌ی آن
  • ارائه تنها برای ویندوز

برای دانلود این پلیر اینجا کلیک کنید.


5- Bomi Player:

Bomi Player هم یکی دیگر از پلیرهایی است که به اندازه‌ای که باید، به آن توجه نشده است؛ چراکه این برنامه هماهنگی بی‌نظیری در امکانات، راحتی درهنگام استفاده و کارایی دارا می‌باشد. در تست انجام شده، این پلیر هیچگونه مشکلی بابت اجرا در لپ‌تاپ‌های ضعیف و قدیمی نداشت و کار خود را به خوبی انجام داد.

نکته‌ی جالبی که در این پلیر وجود دارد این است که در نگاه اول، برخی از ویژگی های آن بی‌اهمیت به‌نظر می‌رسند ولی با گذشت زمان کمی متوجه کاربرد بالای همان ویژگی می‌شوید. برای مثال، زمانی که یک ویدیو را تغییر سایز می‌دهید، پلیر سایز جدید ویدئوی درحال پخش را در گوشه‌ی صفحه به شما نمایش می‌دهد. قابلیت بزرگ دیگر این پلیر، امکان جستجو برای زیرنویس برای فایل‌های تصویری است.

برخی از ویژگی های دیگر این پلیر عبارتند از: پشتیبانی گسترده از فرمت‌های زیرنویس‌ها، امکان نمایش چند زیرنویس بصورت هم‌زمان، استریم آنلاین ویدئو با استفاده از URL، بهینه‌سازی سخت‌افزار با استفاده از گرافیک، نمایش تمامی فایل‌های پخش شده با این پلیر ( درصورتی که مثلا فیلمی را ناقص دیده باشید، می‌توانید چند روز بعد بصورت خودکار فیلم را از ادامه‌ی آن تماشا کنید )، قابلیت ذخیره‌سازی پلی‌لیست‌ها.

پلیر Bomi، پلیری رایگان و متن‌باز است و تنها در یک‌سالی که از سال 2015 تا 2016 گذشت، این پلیر تغییرات بسیار خوبی را به خود دید. با این‌حال، همچنان نسخه‌ی 2015 آن عملکرد بسیار خوبی دارد و بدون مشکل خاصی قابل استفاده است.

برخی از ویژگی های پلیر Bomi:

  • رابط کاربری ساده و کاربردی
  • پشتیبانی از اکثر کدک های موجود
  • پشتیبانی از پخش فایل‌ها، دیسک‌ها و حافظه‌های جانبی
  • بهینه‌سازی سخت افزار برای نمایش سریع‌تر فایل‌ها
  • امکانات پیشرفته مثل جستجوی زیرنویس و تاریخچه‌ی پخش نامحدود
  • ارائه شده تنها برای ویندوز
  • متن‌باز بودن برنامه

برای دانلود این پلیر اینجا کلیک کنید.


چگونه فایل‌های خود را در ویندوز تماشا کنم؟

درصورتی که ویدئوهای خود را در وبسایت‌هایی مانند یوتیوب یا نت‌فلیکس جستجو و مشاهده می‌کنید، در اصل به هیچ‌یک از این پلیرها نیازی ندارید. ولی اگر فایلهای خود را از روی DVD و بلوری تماشا می‌کنید ، آنها را دانلود می‌کنید و یا حتی آنها را بصورت آنلاین استریم می‌کنید، به یکی از این پلیرها نیاز خواهید داشت.

شخصاً PotPlayer را به سایر پلیرهای معرفی شده ترجیح می‌دهم ولی کنار گذاشتن Media Player Classic هم پس از سالها استفاده کمی برای من سخت است.

دوست داریم نظر شما را درمورد این مطلب و پلیرهای معرفی شده در آن بدانیم. درحال‌حاضر از کدام پلیر استفاده می‎کنید و چرا آنرا به سایر پلیر های ترجیج داده‌اید؟ آیا در این مقاله پلیری از قلم افتاده است؟ اگر اینطور است حتما ما را در جریان بگذارید.

 

 

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال