راهنمای جامع خرید هدست‌های واقعیت مجازی

تا به امروز واقعیت مجازی فقط یک موضوع فانتزی برای قصه‌گوها و مهندسان تکنولوژی بوده است. سال‌ها پیش در تاریخ 1935 میلادی، نویسنده علمی تخیلی Stanley G Weinbaum، چیزی شبیه به واقعیت مجازی را در یک داستان کوتاه به نام Pygmalion’s Spectatles شرح داده است. “اما گوش فرا ده – یک فیلم که صدا و تصویر می‌دهد. […]

تا به امروز واقعیت مجازی فقط یک موضوع فانتزی برای قصه‌گوها و مهندسان تکنولوژی بوده است. سال‌ها پیش در تاریخ 1935 میلادی، نویسنده علمی تخیلی Stanley G Weinbaum، چیزی شبیه به واقعیت مجازی را در یک داستان کوتاه به نام Pygmalion’s Spectatles شرح داده است.

“اما گوش فرا ده – یک فیلم که صدا و تصویر می‌دهد. حال فرض کن که من به آن مزه، بو و حتی لمس اضافه کنم، اگر توجهت به داستان جلب شده است. فرض کن من کاری کنم که تو در “داستان باشی، تو با سایه‌ها صحبت کنی و سایه‌ها پاسخ دهند، و به‌جای اینکه روی صفحه باشد، داستان کاملاً در مورد تو باشد، و تو درون آن باشی. آیا آن یک رویای واقعی خواهد شد؟

مهندسان تکنولوژی شاید هنوز در حال کار بر روی طعم و بو باشند، اما داستان Magic Spectatles به طور عجیبی ویژگی‌های حال حاضر هدست‌های واقعیت مجازی، بازی‌ها، فیلم‌ها و دنیاهای مجازی 360 درجه را پیش‌بینی می‌کند.

از وقتی که داستان Magic Spectatles چاپ شده است، در چند دهه آزمایش‌های بسیاری راجع به واقعیت مجازی انجام شد؛ از اولین سیستم واقعیت مجازی با قابلیت قرار گرفتن بر روی سر در اواخر سال 1960 تا اولین محصولات تجاری تولید شده در سال 1980 – البته بدون توجه به نمایش هالیوود در فیلم The Lawnmower Man در سال 1992 که به مسیر اصلی ادراک واقعیت مجازی تا مدت‌ها بعد از آن شکل داد.

عصر حاضر واقعیت مجازی در سال 2010 شکل گرفت؛ زمانی که نوجوان آمریکایی Palmer Luckey اولین نمونه هدست واقعیت مجازی را که بعدها به هدست Oculus Rift تکامل یافت را طراحی کرد.

دو سال بعد، او یک کمپین 250 هزار دلاری Kickstarter crowdfunding ایجاد کرد تا به هدست خود جنبه تجاری بدهد. با وعده‌ی ارزش 2.4 میلیون دلاری پس از آن، علاقه صنعت تکنولوژی به واقعیت مجازی دوباره متولد شده بود. دو سال پس از آن، مدیرعامل فیسبوک، Mark Zuckerberg، به قدری از هدست Oculus Rift خوشش آمد که شرکت را به قیمت 2 میلیارد دلار خریداری کرد.

از آن زمان، رقبای بسیاری ظهور کردند؛ از HTC Vive و Sony Playstation VR گرفته تا هدست‌هایی بر پایه تلفن همراه مانند Samsung Gear VR و Google Cardboard. در همین حین صدها توسعه دهنده در حال ساخت بازی‌ها و فیلم‌های واقعیت مجازی هستند، فیلم سازان در حال کشف پتانسیل واقعیت مجازی برای مستندها و انیمیشن ها هستند و فیسبوک و یوتیوب با فیلم های 360 درجه به این روند پیوسته اند.

 

اما اگر شما به تازگی با واقعیت مجازی آشنا شده اید، باید از کجا شروع کنید؟ با ما همراه باشید تا هر آنچه را که بایستی در مورد سخت افزار، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها بدانید، در اختیارتان قرار دهیم:

 

  1. اصول اولیه:

مهم‌ترین بخش یک کیت واقعیت مجازی، هدست آن است؛ یک دستگاه مثل یک عینک بسیار قطور که روی چشمان شما قرار می‌گیرد. هدست‌های گران قیمت‌تر و با کیفیت‌تر، نیاز به اتصال به کامپیوتر دارند تا نرم افزارها و بازی‌ها را اجرا کنند. در حالی که هدست‌های ارزان قیمت از یک تلفن همراه متصل به جلوی آن‌ها استفاده می‌کنند.

تمامی هدست‌ها نیاز به این دارند که در کنار هدفون‌هایی با کیفیت بسیار بالا استفاده شوند و لوازم جانبی دیگری نیز از کنترل کننده‌های دستی تا تردمیل‌های مخصوص نیز برای این هدست‌ها موجود است که تمامی آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند تا تجربه‌ی مجازی شما از بودن در دنیایی دیگر را بهبود بخشند. کنترل کننده‌های دستی، حرکات شما در دنیای واقعی را به هر بازی یا اپلیکیشنی که در حال استفاده از آن هستید منتقل می‌کنند. با این حال گیم‌پد‌های استاندارد نیز میتوانند برای این کار استفاده شوند.

دستگاه‌های واقعیت مجازی اپ استورهای مخصوص به خود دارند (درست مانند اپ استورهای اسمارت‌فون‌ها) جایی که میتوانید بازی‌ها و فیلم‌های مخصوص این دستگاه‌ها را مرور کرده و دانلود کنید. بعضی از این اپ استور‌ها به طور مستقیم از درون خود دستگاه قابل دسترسی هستند در حالیکه می‌توان به بقیه آن‌ها (مانند بخش واقعیت مجازی فروشگاه دیجیتالی بازی‌های کامپیوتری Steam) از طریق کامپیوتر دسترسی پیدا کرد.

 

  1. هدست‌های گران قیمت سطح بالا:

Oculus Rift:

چهار سال پس از اولین کمپین او با که با نام Crowdfunding برگزار شد، اولین نسخه تجاری Oculus Rift در ابتدای سال 2016 منتشر شد که در ابتدا از طریق سایت Oculus VR و پس از آن به مرور زمان از طریق خرده فروشان در سراسر دنیا به فروش می‌رسید.

تا الان، شما به‌یک کامپیوتر قدرتمند نیاز خواهید داشت تا از Oculus Rift استفاده کنید. حداقل مشخصات مورد نیاز برای یک کامپیوتر آماده برای کار با Oculus Rift را میتوانید در سایت این محصول مشاهده کنید، همچنین پیشنهادهایی از شرکت‌های Dell، HP، Alienware و Asus برای خرید دستگاه‌های مناسب برای استفاده از Oculus Rift بر روی این سایت موجود است. Oculus Rift همچنین پکیج هایی برای خرید کامپیوتر همراه با هدست واقعیت مجازی منتشر کرده است. مانند پکیج Alienware باقیمت 2,050 دلار.

گفته شده که شرکت Oculus به تازگی به طور رسمی از تکنولوژیی که asynchronous spacewarp لقب گرفته تشکر کرده است و Rift اکنون با کامپیوتر هایی با قیمت 500 دلار کار خواهد کرد.

Oculus در حال گسترش پیشنهادهای سخت افزاریش است و در ماه دسامبر کنترلر Oculus Touch را منتشر خواهد کرد که حرکات دست شما را برای محیط مجازی ترجمه می‌کند. که قیمت آن نیز 200 دلار است، و این قیمت به هیچ عنوان ارزان به‌نظر نمی‌آید.

 

قیمت: 599 دلار که شامل هدست با هدفون و میکروفون درکار، سنسور حرکتی، ریموت و کنترلر Xbox One است.

نیازمند: کامپیوتر.

بهترین برای: افرادی که علاقه‌مند به استفاده از یک تکنولوژی به محض در دسترس قرار گرفتن آن هستند و همچنین افرادی که به نمای دسته اول از این که چگونه فیسبوک واقعیت مجازی را اجتماعی‌تر می‌کند، علاقه مند هستند.

نظر نهایی: Oculus Rift جدید ترین نسل واقعیت مجازی را آغاز کرده است و اجتماعی مبتکر از توسعه دهندگانی که برای آن بازی و اپلیکیشن طراحی می‌کنند در اختیار دارد. هر چند برخی افراد Rift را در اعتراض به فعالیت های سیاسی موسسش کنار گذاشته‌اند. پشتیبانی مالی فیسبوک نیز ماندن Rift در عرصه‌ی واقعیت مجازی در طولانی مدت را تضمین خواهد کرد.

10 اپلیکیشن و بازی Oculus Rift که ارزش امتحان کردن را دارد:

Chronos: بازی ایفای نقش بسیار زیبا با عمق رنگ بسیار بالا.

Minecraft VR: بازی ساخت و ساز با سبک بلوکی.

Elite: Dangerous: بازی فضایی حماسی که با هدست واقعیت مجازی حماسی‌تر نیز می‌شود.

Keep Talking and Nobody Explodes : بازی هوشمندانه مولتی پلیر. شخصی که هدست واقعیت مجازی را بر سر دارد باید بمبی را خنثی کند در حالی که دوستانش سعی می‌کنند به او کمک کنند.

EVE: Valkyrie : بازی فضایی که در آن 2 فضاپیمای جنگنده در فاصله نزدیک با یکدیگر مبارزه می‌کنند. این بازی برای واقعیت مجازی ساخته شده و به خوبی این موضوع را نشان میدهد.

The Climb : قسمتی از آن بازی، و قسمتی از آن تجربه است. شما در این بازی از کوه‌های مختلفی در سراسر دنیا بالا می روید.

Jaunt VR : در این اپلیکیشن شما فیلم های مخصوص واقعیت مجازی بسیاری از مستند گرفته تا موسیقی در دسترس خواهید داشت.

Henry : انیمیشن کوتاهی در سطح انیمیشن‌های Pixar و ساخته شده توسط Oculus Studio.

Apollo 11 VR Experience : اپلیکیشن تاریخی هوشمندانه‌ای که شما را به ماموریت فرود بر روی ماه می‌فرستد.

Within : ترکیبی از فیلم‌های تخیلی و غیر تخیلی ساخته شده مخصوص مشاهده در واقعیت مجازی.

HTC Vive:

هدست واقعیت مجازی HTC Vive محصول مشارکت شرکت تکنولوژی تایوانی HTC و شرکت بازی Valve است. Valve یک دسته بندی اختصاصی برای واقعیت مجازی به فروشگاه دیجیتالی بازی‌های کامپیوتری Steam اش اضافه کرده است. در حالی که به تازگی HTC سایت Viveport را برای اپلیکیشن‌هایی غیر از بازی‌ها راه اندازی کرده است.

Vive رقیبی مستقیم برای Oculus Rift است. به هر حال بسیاری از بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها برای هر دوی این هدست‌ها موجود است. مانند هدست Rift، HTC Vive نیز برای کار کردن به‌یک کامپیوتر نیاز دارد و HTC با آماده کردن یک لیست به خریداران کمک می‌کند تا کیت مناسب را خریداری کنند. این لیست شامل شریکان Vive از جمله Alienware، HP و MSI است.

Vive قابلیت های منحصر به فردی دارد از جمله این قابلیت ها می توان به داشتن یک دوربین در جلوی آن اشاره کرد که در بعضی اپلیکیشن‌ها می تواند دنیای واقعی را به درون محیط مجازی شما بیاورد. شما همچنین دو کنترلر پوشیدنی که با حرکات دست کنترل می شوند درون پکیج Vive دریافت خواهید کرد، بر خلاف Rift که برای کنترل قیمت بالاتری را دریافت کرده و کنترلرها را به صورت جدا می فروشد.

Vive شامل یک ایستگاه مرکزی (شامل دو قطعه که در دو گوشه‌ی مقابل یک اتاق یا بخشی از یک اتاق که به شکل مستطیل می‌باشد، قرار می‌گیرد) می‌باشد که حرکات شما را دنبال می‌کند. پس درون یک فضای کوچک شما می توانید در فضای واقعیت مجازی خود راه بروید. این به معنای مراحل راه اندازی طولانی تر است. مثل این که شما بخواهید یک دستگاه سینما خانگی پیشرفته را راه اندازی کنید به جای این که فقط بلندگوی استریوی خود را روی قفسه قرار دهید. اما وقتی اپلیکیشن‌های بیشتری از این آپشن استفاده کنند، می تواند ثابت کند که این قابلیت، قابلیت کلیدی Vive است.

قیمت: 799$ که شامل هدست، دو کنترل پوشیدنی (در ناحیه دست)، دو پایه‌ی مرکزی و یک دستگاه لینک برای اتصال Vive به کامپیوتر است.

شما همچنین نیاز دارید به: یک کامپیوتر قدرتمند.

بهترین برای: کسانی که به دنبال بهترین دستگاه واقعیت مجازی خانگی موجود در حال حاضر هستند با ترکیبی از اپ‌های مخصوص بازی و غیر بازی.

نظر نهایی: HTC Vive گران‌ترین سیستم موجود در بازار است، و همچنین راه اندازی آن بیشتر از تمامی سیستم های موجود به تلاش نیاز دارد. با این حال وقتی که راه اندازی آن به اتمام رسید، توانایی راه رفتن در ایستگاه مرکزیتان و همچنین برگرداندن سرتان بسیار تاثیرگذار است. دست داشتن شرکت Valve در این پروژه، با فروشگاه Steam اش، به این معنا است که اجتماعی بزرگ از توسعه دهندگان پشت این دستگاه وجود دارد.

10 اپلیکیشن و بازی HTC Vive که ارزش امتحان کردن را دارد:

Job Simulator : در این بازی شما در سال 2050 هستید در حالی که تمامی شغل ها توسط ربات ها به تسخیر درآمده است.

Elite: Dangerous: بازی فضایی حماسی که با هدست واقعیت مجازی حماسی‌تر نیز می‌شود.

Cosmic Trip : بازی هیجان انگیز از نوع استراتژیک اول شخص real-time درباره استعمار سیاره های فضایی

The Brookhaven Experiment : بازی ترسناکی با تعداد زیادی هیولا بر پایه نجات پیدا کردن

Fantasy Contraption : این بازی در ابتدا یک بازی دو بعدی بوده است که اکنون برای هدست  Vive از پایه نوشته شده و به صورت سه بعدی در آمده است. این بازی، یک بازی ساخت و ساز بسیار زیبا است.

Tilt Brush : این اپلیکیشن گوگل یکی از اولین لذت‌های خلاقانه برای واقعیت مجازی است. در این اپلیکیشن در فضای اطراف خود در منظره مه آلود نئون نقاشی می کنید.

Jaunt VR : در این اپلیکیشن شما فیلم‌های مخصوص واقعیت مجازی بسیاری از مستند گرفته تا موسیقی در دسترس خواهید داشت.

Apollo 11 VR: اپلیکیشن تاریخی هوشمندانه‌ای که شما را به ماموریت فرود بر روی ماه می فرستد.

theBlu : اگر از برنامه BBC Blue Planet لذت برده اید، پس حتما از این برنامه نیز به خاطر زندگی اقیانوسی باشکوهش لذت خواهید برد.

AltspaceVR : تلاشی بسیار جالب در زمینه واقعیت مجازی اجتماعی،ایده زندگی دوم در دنیایی مجازی را برای هدست‌های حال حاضر بروز می‌کند.

Sony PlayStation VR:

سومین رقیب قدرتمند در زمینه رقابت واقعیت مجازی هدست Sony PlayStation VR است که در اکتبر سال 2016 به عنوان یک وسیله جانبی برای کنسول پلی استیشن 4 منتشر شد.

هر دو کنسول PS4 و PS4 Pro با هدست PS VR سازگارند ولی PS4 Pro بازی‌های واقعیت مجازی را با رزولوشن و فریم ریت بالاتری اجرا می‌کند.

PlayStation VR ازکنترلر استاندارد کنسول PlayStation 4، Dual Shock 4 استفاده می‌کند اما شما نیاز به دوربین PlayStation Camera به قیمت 60$ نیز دارید.

سونی مشتاق است تا کاری کند که PlayStation VR تجربه‌ای فراتر از یک تجربه فردی باشد: یک قابلیت PS VR به نام VR Social Screen چیزی را که شما در هدست واقعیت مجازی مشاهده می‌کنید را در صفحه نمایش تلوزیون شما نمایش می دهد تا دوستانتان نیز بتوانند آنرا تماشا کرده و یا به شما ملحق شوند.

عضو بخشی از دنیای پلی استیشن بودن به این معنا است که تمرکز بر روی بازی‌ها حتی بیشتر از هدست Oculus Rift یا هدست Vive است. سونی در حال حاضر بیشتر از 100 بازی تایید شده برای انتشار نسخه مخصوص PS VR دارد که 50 تای آن‌ها تا آخر سال 2016 منتشر می‌شوند.

قیمت: 399 دلار که شامل هدست، واحد پردازش، هدفون و کابل ها است.

شما همچنین نیاز دارید به: PlayStation Camera که با قیمت 60$ به فروش میرسد. با این که شما می توانید از کنترلر استاندارد PS4 استفاده کنید، بعضی از بازی‌ها از کنترل حرکتی PlayStation Move پشتیباتی می‌کنند، که با قیمت 99$ به فروش می‌رسند.

بهترین برای: گیمرها – یا حداقل گیمرهای PS4 چون هیچ پشتیبانی برای کنسول های Xbox One یا Nintendo ارائه نمیشود (که جای تعجب هم ندارد و همین طور انتظار می‌رفت).

نظر نهایی: به عنوان اولین هدست واقعیت مجازی برپایه کنسول‌های گیمینگ، PlayStation VR همچنین مقرون به صرفه ترین هدست سطح بالا است حتی اگر شما نیاز به خرید PS4 داشته باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید. تاکنون عنوان‌های چشمگیری برای PS VR منتشر شده اند، و در آینده‌ای نزدیک نیز عناوین بسیار زیادی منتشر خواهد شد. ولی به هر حال انتخاب‌های کمتری برای اپلیکیشن‌های غیر گیم موجود خواهد بود.

10 اپلیکیشن و بازی PlayStation VR که ارزش امتحان کردن را دارند:

Rez Infinitive : راه اندازی مجدد فوق العاده بازی ریتمیک Rez

Thumblr VR : بازی پازل هوشمندانه که شامل ستون بندی بلوک‌ها می‌شود.

EVE: Valkyrie : بازی فضایی که در آن دو فضاپیمای جنگنده در فاصله نزدیک با یکدیگر مبارزه می‌کنند، این بازی برای واقعیت مجازی ساخته شده و به خوبی این موضوع را نشان میدهد.

Batman: Arkham VR : بازی استراتژی حل معماهای مجرمانه به همراه شوالیه تاریکی

Superhypercube : بازی پازلی اول شخص با گرافیک اعتیاد آور

Thumper : مخلوطی از سبک های Racing-Shooting-rhythm-action

Job Simulator : در این بازی شما در سال 2050 هستید در حالی که تمامی شغل‌ها توسط ربات ها به تسخیر در آمده است.

PlayStation VR Worlds : از گنگستر گرفته تا ماشین رانی، این مجموعه از بازی‌های کوتاه، تکنولوژی واقعیت مجازی سونی را به نمایش می گذارد.

Headmaster : از مغز خود استفاده کنید تا یک سری از مسابقات فوتبال را کامل کنید.

Driveclub VR : بازی جذاب مسابقه‌ای شما را درون اتاق کنترل 80 نوع موتور قرار می دهد.

  1. هدست‌های ارزان قیمت:

Samsung Gear VR:

با هدست  Gear VR وارد دسته بندی هدست‌های واقعیت مجازی می‌شویم که از تلفن هوشمند شما به عنوان صفحه نمایش و پردازنده استفاده می‌کنند. هدست سامسونگ از تکنولوژی Oculus VR استفاده می‌کند هر چند به قدرتمندی هدست Rift نیست.

این هدست فقط با سری S6 و S7 اسمارت‌فون‌های سامسونگ کار می‌کند، همچنین با فبلت Galaxy Note7 (اگر چه اگر شما هنوز فبلت Note7 دارید، آن را به کنار گذاشته و به آهستگی ار آن فاصله بگیرید – این فبلت به خاطر مشکل انفجار باطری‌اش از سراسر دنیا فراخوانی شده است).

هدست Gear VR را می توان به عنوان یک دستگاه مستقل خریداری کرد، اما بعضی خرده فروشان یک عدد از این دستگاه را هنگامی که شما یک اسمارت‌فون سامسونگ خریداری می کنید در کنار آن به شما می دهند بنابراین ارزش این را دارد که به سراغ این معاملات برویم.

بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها از طریق نرم افزار Oculus Home سامسونگ در دسترس هستند، با فهرست در حال رشدی از اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و محتواهایی دیگر. برای کسانی که صاحب استمارت‌فون‌های سامسونگ هستند، Gear VR راه مقرون به صرفه‌ای برای تجربه واقعیت مجازی است حتی اگر قابلیت‌های گرافیکی‌اش – و پردازنده دستگاهی که نرم افزار های Gear VR را اجرا می‌کند – ضعیف تر از سایر رقبایش باشد.

قیمت: 100$ شامل هدست

شما همچنین نیاز دارید به: یکی از تلفن‌های هوشمند یا فبلت‌های جدید سامسونگ

بهترین برای: افراد صرفه جو که به تازگی با دنیای واقعیت مجازی آشنا شده اند و دوست ندارند که به هنگام تجربه بازی‌ها و دنیاهای مجازی به‌یک کنسول یا کامپیوتر وابسته باشند.

نظر نهایی: هدست Gear VR به افزایش تعداد افراد حاضر در مسیر اصلی واقعیت مجازی کمک می‌کند. همچنین دارای فهرست در حال رشدی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها است. تنها محدودیت Gear VR این است که تنها می‌توان با اسمارت‌فون‌های سامسونگ از آن استفاده کرد؛ بنابراین هر کسی که آیفون یا دیگر تلفن‌های اندرویدی را در اختیار داشته باشد، شانس استفاده از Gear VR را نخواهد داشت.

10 اپلیکیشن و بازی Gear VR که ارزش امتحان کردن را دارد:

Land’s End : بازی از سازندگان بازی Monument Valley، این بازی یک بازی ترسناک ماجراجویانه است.

Minecraft: Gear VR : بازی ساخت و ساز با سبک بلوکی

Keep Talking and Nobody Explodes : بازی هوشمندانه مولتی پلیر – شخصی که هدست واقعیت مجازی را بر سر دارد باید بمبی را خنثی کند در حالی که دوستانش سعی می‌کنند به او کمک کنند.

Smash Hit : بازی پازلی مبتکرانه ریتمیک

Gunjack : بازی علمی تخیلی به سبک شلیکی که کشتی های فضایی و گلوله ها را به سمت شما پرتاب می‌کند.

NextVR : موسیقی و ورزش زنده در واقعیت مجازی

AltspaceVR : تلاشی جالب در زمینه واقعیت مجازی اجتماعی،ایده زندگی دوم در دنیایی مجازی را برای هدست‌های حال حاضر بروز می‌کند.

The Economist VR : تورهای مجازی جذابی از مکان‌هایی که به صورت دیجیتالی بازسازی شده اند، از موزه‌ی Mousl گرفته تا Osaca’s secrets.

Jaunt VR : در این اپلیکیشن شما فیلم‌های مخصوص واقعیت مجازی بسیاری از مستند گرفته تا موسیقی در دسترس خواهید داشت.

Within : ترکیبی از فیلم های تخیلی و غیر تخیلی ساخته شده مخصوص مشاهده در واقعیت مجازی.

Google Cardboard and Daydream:

هدست Cardboard اولین تلاش تجاری گوگل در زمینه واقعیت مجازی بود و البته، این هدست واقعاً از مقوا ساخته شده بود.

گوگل دستور ساخت این هدست را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار داد که این به این معنا است که 13 مدل مختلغ از این هدست موجود است. از مدل ساده‌ی 15$ گوگل تا مدل Pocket-VR $70 دلاری Speck به همراه نگهدارنده موبایل CandyShell، اگرچه دومی شامل یک کاور برای موبایل شما نیز هست.

تعداد زیادی اپلیکیشن (که این تعداد روز به روز در حال افزایش است) در اپ استورهای اندروید و iOS برای این هدست یافت می‌شود. از اپ‌های عکس‌برداری 360 درجه گرفته تا بازی‌ها و مستند‌ها. در حالی که عملکرد این هدست از دیگر هدست‌های گران تر ضعیف تر است، آزمایش‌های جالبی در این زمینه در حال انجام است.

پس از هدست Cardboard، گوگل دنباله روی این هدست، یعنی هدست Daydream را در May 2016 منتشر کرد. نرم افزار آن درون اسمارت‌فون‌های جدید اندروید قرار خواهد گرفت (این نرم افزار قسمتی از اندروید Nougat، جدید ترین نسخه اندروید است و به طور پیش فرض در آن قرار می گیرد)، همچنین سخت افزار آن به فرم هدست ها و کنترلرهای دستی. هدست گوگل، Daydream View، از پارچه ساخته شده است، و به همراه‌یک کنترلر حرکتی که حرکات شما را به برنامه‌ها و بازی‌ها منتقل می‌کند ارائه می‌شود.

سرویس‌های گوگل مانند YouTube، Street View و Photos همگی از هدست‌های Daydream پشتیبانی می‌کنند، همچنین شرکای گوگل در راه اندازی Daydream که شامل: Netflix، Wall Street Journal، New York Times، Guardian، JK Rowling’s Fantastic Beasts و Major League Baseball می‌شوند، برای این هدست اپلیکیشن‌هایی را تهیه می‌کنند. پیشنهاد Guardian، اپلیکیشن Underworld، شبکه زیرزمینی فاضلاب‌های Victorian و آبراه‌های گم شده را در نقش یک ماجراجوی خیابانی کاوش می‌کند.

قیمت: هدست‌های Google Cardboard در قیمت متفاوت هستند اما قیمت اکثریت آن‌ها بین 15 تا 25 دلار است. هدست Daydream View با قیمت 75$ به فروش می‌رسد که شامل یک کنترلر هم می‌شود.

شما همچنین نیاز دارید به: یک اسمارت‌فون – هدست Cardboard و اپلیکیشن‌های آن که از طیف وسیعی از اسمارت‌فون‌های اندروید و آیفون پشتیبانی می‌کند. اما هدست Daydream View محدودتر است و در آغاز انتشار فقط با اسمارت‌فون‌های پیکسل گوگل کار خواهد کرد، اما در سال آتی تلفن‌های اندرویدی بیشتری با قابلیت استفاده از Daydream View عرضه می‌شوند.

بهترین برای: شروع کردن تجربه‌ی واقعیت مجازی به آسانی و با قیمتی بسیار کم، به خصوص برای افرادی که اسمارت‌فون‌هایی غیر از سامسونگ دارند.

نطر نهایی: هدست Daydream View رقیب قدرتمندی برای هدست Gear VR است. Cardboard برای افرادی که می خواهند برای اولین بار تجربه‌ی واقعیت مجازی داشته باشند و بدون دقت در کیفیت هدست  می خواهند ارزان ترین هدست را خریداری کنند بسیار مناسب است. در حالی که بعضی از اپ‌های Cardboard تجربه‌ی محدودی را در اختیار کاربر می‌گذارند، دیگر اپ‌ها تجربه‌ی وسیعی از دیدنی‌ها و بازی کردنی‌ها را در اختیار کاربر می گذارند.

10 اپلیکیشن و بازی Google Cardboard که ارزش امتحان کردن را دارد:

Cardboard : مجموعه‌ی دموهای واقعیت مجازی گوگل جای فوق العاده‌ای برای شروع است.

Bohemian Rhapsody Experience : گوگل با Queen تیم شده‌اند تا این موزیک ویدیو جالب واقعیت مجازی را آماده کنند.

NYT VR : اپلیکیشن واقعیت مجازی New York Times که فیلم‌های گزارش‌های خبری را در اختیار شما می‌گذارد.

Star Wars : اپلیکیشن رسمی فیلم Star Wars که شامل داستان Jakku Spy هم می‌شود.

Sisters : یکی از ترسناک ترین اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی

Inside Abbey Road : تور مجازی از استودیوی معروف Abbey Road واقع در لندن

Cardboard Camera : با اسمارت‌فون خود عکس‌های 360 درجه صدا دار بگیرید و با هدست خود از آن‌ها لذت ببرید.

YouTube : اپلیکیشن استاندارد یوتیوب،که شما می توانید فیلم‌های 360 درجه و واقعیت مجازی موجود در یوتیوب را با هدست خود تماشا کنید.

InMind VR : بازی هوشمندانه پزشکی به سبک Arcade Adventure که به شما اجازه می‌دهد به درون مغز یک بیمار سفر کنید.

6×9 : بازی متقاعد کننده Guardian راجع به کاوش در آسیب روانشناسی وارد شده به خاطر سلول انفرادی به‌ یک فرد.

Microsoft آماده برای راه اندازی عینک های واقعیت مجازی:

در کنار کار بر روی هدست واقعیت افزوده‌ی HoloLens، مایکروسافت در حال کار با شرکای سخت افزاریش است تا طیفی از هدست‌های واقعیت مجازی متنوع برای کامپیوترهای ویندوزی ایجاد کند که قیمت آن‌ها وقتی که در بهار سال 2017 منتشر شوند از 299$ آغاز می‌شود.

“ما واقعا در حال تفکریم که چگونه قرار است این تکنولوژی را بصورت همه گیر درآوریم. چگونه قرار است با این شرکا کار کنیم تا دستگاه‌هایی تولید کنیم که بتوانند به قیمت‌های مناسب برای تمام افراد، بتوانند به دست تمام افراد روی این سیاره برسند.” Terry Myserson از مایکروسافت در مصاحبه با ZDNet بیان کرده است که “یک راه که شما می‌توانید راجع به این لوازم جانبی واقعیت مجازی فکر کنید یک نمایشگر خارجی است. هرچند یک نمایشگر خارجی از لحاظ فنی دقیق نیست، اما از نظر ایدئولوژیکی به خوبی کار خواهد کرد. شما هدست را روی سر میگذارید و به‌ یک نمایشگر دیگر نگاه می کنید.”

لوازم جانبی:

یک گروه از محصولات دیگر واقعیت مجازی خارج از گروه هدست‌های معروف در حال ورود به بازار می‌باشند. موفقیت زود هنگام Oculus Rift در Kickstarter پایگاه تامین بودجه جمعی را تبدیل به مرکز توجهی برای استارتاپ های واقعیت مجازی که به دنبال جلب مشتری برای سخت افزارهای جالب می‌گردند، کرده است.

از هدست (Impression Pi، ANTVR، Cmoar، Opto، FOVE) گرفته تا کنترلرهای (STEM System، Control VR، Gloveone، iMotion) واقعیت مجازی، پروژه‌های بسیاری برای بررسی وجود دارد. البته باید توجه داشته باشید که دستگاه‌های Oculus، HTC، Sony و Samsung بخش اعظم توجه ها را به خود اختصاص می دهند، بنابراین شما قبل از پرداخت پول برای این پروژه‌ها نیاز به تحقیق راجب پشتیبانی توسعه دهندگان دارید تا مطلع شوید که آیا پروژه‌ی مورد نظر با دستگاه شما سازگار است یا خیر.

همچنین یک پروژه به نام OSVR Project توسط شرکت سخت افزار گیمینگ Razer وجود دارد، که سعی بر آن دارد تا استانداردهای همه‌گیری برای واقعیت مجازی ایجاد کند تا مردم بتوانند هدست‌ها و لوازم جانبی مختلف را ترکیب و تطبیق کنند. تا به حال، دو نسخه از نمونه‌های اولیه Hacker Development Kit این شرکت برای خرید موجود است، اما Razer امیدوار است که سازندگان محصولات واقعیت مجازی از استانداردهایش برای ساخت این محصولات استفاده کنند.

چگونه فیلم واقعیت مجازی ثبت کنیم؟

دوربین‌ها و نرم افزارهای مورد نیاز برای فیلم گرفتن و سپس چسباندن آن‌ها به‌یکدیگر برای ساخت فیلم‌های واقعیت مجازی خود شامل یک مرحله‌ی دیگر از پیچیدگی و هزینه است. دوربین OZO Camera که توسط Nokia ساخته شده است و به قیمت بسیار بالایی ($45,000) به فروش می‌رسد خارج از محدوده توان مالی بیشتر افراد است اما نمونه‌ی خوبی برای نوع ابزاری است که افراد حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

دوربین مقرون به صرفه تر Samsung Gear 360 spherical camera که با قیمت 350$ به فروش می‌رسد، و لنز هایی در جلو و عقبش دارد که می تواند عکس های 180 درجه عمودی و افقی بگیرد و آن ها را تبدیل به عکس و فیلم های پانوراما کند. این دوربین هنوز هم یک گجت گران قیمت برای یک فرد با توان مالی متوسط است، اما اگر می خواهید تجربه‌ی ساختن فیلم های واقعیت مجازی خودتان را داشته باشید، نقطه‌ی شروع خوبی است.

دوربین‌های 360 درجه‌ی متعددی مانند Ricoh Theta S، Kodak Pixpro SP360 4K Action Cam، LG 360 Cam، Giroptic 360cam و Vuze Camera وجود دارند. همچنین زیر نظر داشتن سایت‌های تامین بودجه جمعی مانند Kickstarter و Indiegogo نیز گزینه‌ی مناسبی است چون پروژه‌های دوربین های VR جدید به طور مرتب در این سایت‌ها ظاهر می شوند.

360 درجه در مقابل واقعیت مجازی:

اصطلاحات 360 و واقعیت مجازی معمولاً به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما تفاوت‌های بسیار مهمی بین این دو است. عکس‌ها و فیلم‌های 360 درجه عکس‌ها و فیلم‌های پانورامایی هستند که به‌یکدیگر متصل شده‌اند، به همین خاطر شما می توانید سر خود را چرخانده و به اطراف نگاه کنید. اما این‌ها واقعیت مجازی نیستند: برخلاف فیلم‌ها و عکس‌های واقعیت مجازی شما نمی توانید آزادانه حرکت کرده و کاوش کنید.

تمامی هدست‌های واقعیت مجازی ترکیبی از هر دو را به شما ارائه می دهند.

واقعیت افزوده در مقابل واقعیت مجازی:

هدست‌های دیگری نیز وجود دارند که به شما اجازه می دهند تجربه‌ی جادوگری دیجیتال را تجربه کنید اما این هدست‌ها تجربه‌ی متفاوتی را که واقعیت افزوده نام دارد به شما ارائه می‌دهند.

در حالی که واقعیت مجازی درباره‌ی غرق کردن شما در یک دنیای کاملا مجازی است، که در درون نمایشگر هدست شما نمایش داده می‌شود، دنیای واقعی بیرون از هدست بخشی از این تجربه نیست – حداقل نه تا وقتی که پایتان را روی گربه بگذارید یا بچه را به زمین بیندازید در حالی  که غرق در جای دیگری هستید. اما واقعیت افزوده، همانطور که از اسمش پیدا است درباره واقعیت افزودن یا اضافه کردن به واقعیت است. شما شاید در حال نگاه کردن به گربه‌ یا انتهای خیابان خود باشید، اما ممکن است شخصیت‌ها و محتوای دیگری روی آن‌ها قرار گرفته باشد. Glass، عینک فوق پیشرفته که در سال 2014 توسط گوگل منتشر شد، یک دستگاه واقعیت افزوده بود، اما گوگل از تلاش برای فروختن آن به عنوان یک ایده‌ی اصلی دست کشیده است. با این حال سخت افزارهای بیشتری در راه است: Microsoft HoloLens هدست واقعیت افزوده معادل با PlayStation VR خواهد بود و مانند PS VR تاکید بر گیمینگ دارد؛ بازی معروف Minecraft یکی از دموهای کلیدی HoloLens بوده است.

در همین حین، یک استارتاپ مستقر در فلوریدا به نام Magic Leap مقدار بسیار عجیب 1.4 میلیارد دلار بودجه برای پروژه هدست و تکنولوژی واقعیت افزوده‌اش به دست آورده است، آن هم فقط با نمایش تعدادی تیزر راجب اینکه هدستش چه شکلی خواهد بود و چگونه کار خواهد کرد.

فعلا، مقرون به صرفه ترین راه برای تجربه واقعیت افزوده از راه اپلیکیشن‌های اسمارت‌فون‌ها است، که بر روی تصویر دوربین اسمارت‌فون شما متن و تصویر نمایش می‌دهند. بازی Pokémon Go و face-mangling lenses در اپلیکیشن Snapchat هر دو از واقعیت افزوده استفاده می‌کنند. بقیه موارد خاص‌تر هستند: اپلیکیشن DFS Sofa and Room Planner (ببینید که‌یک کاناپه جدید در اتاق نشیمن شما چگونه به نظر می‌رسد)، Plane Finder AR (با گرفتن دوربین تلفن همراهتان به سمت هواپیمای بالای سرتان ببینید به کجا می رود) و Mardles (کاراکترهای 3 بعدی برای بچه ها از درون برچسب‌ها به بیرون می‌پرند).

واقعیت مجازی فراتر از گیمینگ:

در موقعیت امروزه واقعیت مجازی بازی‌ها بسیار بزرگ جلوه می‌کنند، تا حدودی به خاطر این که هدست‌های Oculus Rift (نسخه اولیه) و PlayStation VR در درجه اول برای بازی ساخته شده بودند. و همچنین به خاطر این که بازی‌ها قابل فهم ترین دسته بندی سرگرمی برای به نمایش گزاشتن این تکنولوژی هستند. اما همانگونه که Mark Zuckerberg بعد از اعلام کردن این که فیسبوک شرکت Oculus VR را خریداری می‌کند، توضیح می‌دهد، که این تکنولوژی بسیار فراتر از گیمینگ است.

Mark Zuckerberg نوشته است: “این فقط شروع کار است. بعد از بازی، قرار بر این است که Oculus را تبدیل به پلتفرمی برای تجربه‌های بسیار متفاوت دیگری کنیم. فرض کنید که شما بر روی یک صندلی در لبه‌ی یک ورزشگاه نشسته اید و از مشاهده‌ی بازی لذت می برید، در یک کلاس درس در کنار معلم و دانش آموزانی از سراسر دنیا در حال درس خواندن هستید یا با یک دکتر به  صورت رو در رو در حال مشاوره هستید – آن هم  فقط با قرار دادن هدست واقعیت مجازی در خانه‌ی خودتان. این تکنولوژی واقعا یک پلتفرم ارتباطات جدید است. با حس کردن این که واقعا حضور دارید، شما فضاها و تجربه‌های خود را بدون هیچ مرزی با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. تصور کنید که نه فقط لحظه‌ها بلکه تمام تجربه و ماجراجویی خود را به طور آنلاین با دوستان خود به اشتراک بگذارید.”

روزنامه نگاری و ساخت فیلم:

صدها توسعه دهنده در حال حاضر در حال کار بر روی بازی‌های واقعیت مجازی هستند، اما فعالیت‌های بسیاری در زمینه‌های دیگر سرگرمی و مدیا نیز وجود دارد. خبرنگاران، فیلم سازان و تعداد در حال رشدی از مستند سازان از دوربین های 360 درجه استفاده می‌کنند تا زاویه جدیدی از داستان ها و اخبار را به نمایش بگذارند.

Chris Milk یک فیلم ساز است که شرکت واقعیت مجازی خود را در سال 2014 راه اندازی کرد تا فیلم‌های مستند واقعیت مجازی تولید کرده و ارائه دهد. این شرکت همچنین فیلم‌هایی از منظره‌های New York، Cuba و حتی سوریه ارائه می دهد. Chris Milk در سال 2015 در مصاحبه‌ای با Guardian اذعان داشته است: “من به فاکتور تازگی علاقه‌ای ندارم، بلکه به بنیان‌های یک رسانه که می تواند از سینما، تئاتر،ادبیات و هر رسانه‌ی دیگری که ما تاکنون برای متصل کردن نسل بشر به‌یکدیگر در اختیار داشته ایم قدرتمندتر باشد علاقه دارم.”

شرکت‌های رسانه‌ای معمولی نیز در زمینه خبرنگاری با استفاده از واقعیت مجازی آزمایش‌هایی انجام داده‌اند، مانند فیلم‌های New York Time VR و پروژه‌ی Guardian 6×9 راجب سلول انفرادی. به مرور که هزینه‌ی تصویر برداری و ویرایش فیلم های واقعیت مجازی کاهش می‌یابد، شرکت های رسانه ای دیگری نیز به این روند خواهند پیوست.

رسانه های اجتماعی:

وقتی که Mark Zuckerberg اعلام کرد که فیسبوک Oculus را خریداری خواهد کرد، بیان کرد که واقعیت مجازی می‌تواند پلتفرم بزرگ اجتماعی بعدی باشد و بیش از یک میلیارد نفر را به‌یکدیگر متصل کند. از آنجا که نسخه موجود نرم افزارهایی که برای این هدست ها ساخته می‌شود تمرکز بیشتری بر تجربه‌ی شخصی دارند و پوشیدن این هدست شما را از محیط و افراد اطراف شما جدا می‌کند این موضوع به نوعی یک تناقض با وضعیت حال حاضر این تکنولوژی است.

با این حال بعضی از شرکت‌ها به دنبال آن هستند که واقعیت مجازی را اجتماعی‌تر کنند. Oculus نرم افزار Social Beta را منتشر کرده است که به کاربران اجازه می دهد تا از تماشای سرویس‌های آنلاین فیلم Twitch و Vimeo در یک سینمای مجازی با حضور کاربران دیگر لذت ببرند. Oculus همچنین نرم افزار Toybox را هم به نمایش گذاشته است که در آن یک نمونه اولیه از یک اتاق اسباب بازی مجازی که دو نفر می توانند با مجموعه ای از اشیا موجود در این اتاق تعامل داشته باشند.

استارتاپ های تکنولوژی هم در حال کاوش کردن واقعیت مجازی اجتماعی هستند. Altspace VR می‌خواهد افراد با یک راه طبیعی تر از تماس‌های تلفنی و پیام های متنی یا ویدیویی با یکدیگر در ارتباط باشند، با ساختن کاراکترها و گشت و گذار در دنیای مجازی‌اش، و هم اکنون این سرویس برای برخی از هدست‌ها در دسترس است. رقیب Altspace VR یعنی vTime برای هدست‌های Gear VR، Oculus Rift و Google Cardboard موجود است و خود را به عنوان یک شبکه دوستانه برای مردم که بر پایه ملاقات و چت بر پایه‌ی آواتار است معرفی می‌کند.

ورزش ها و موسیقی:

آیا شما یک مسابقه‌ی فوتبال یا کنسرت موسیقی را در یک دنیای مجازی مشاهده خواهید کرد؟ تعدادی از شرکت‌ها امیدوارند که همینطور باشد و در حال کار بر روی ساخت تکنولوژی آن هستند.

NextVR بر روی ورزش و سرگرمی تمرکز کرده، و در حال حاضر بر روی مسابقات US Open tennis tournament و تعدادی از مسابقات Box و همچنین یکی از کنسرت‌های زنده‌ی گروه Coldplay کار کرده است. NextVR در حال آماده شدن برای تولید یک سری از کنسرت‌های موسیقی با همکاری شرکت پخش زنده کنسرت های موسیقی Live Nation است.

شرکت دیگری که در این زمینه فعال است، Voke است، که در حال کار با ستاره‌هایی مانند Ricky Martin و Marc Anthony است. در همین حال شرکت LiveLike قصد دارد تا مسابقات ورزشی را در واقعیت مجازی نمایش دهد تا کاربران بتوانند آن ها را به همراه دوستانشان تماشا کرده و با یکدیگر چت کنند. گوینده اخبار بریتانیایی شبکه Sky اخیرا برنامه ای برای هدست Google Cardboard منتشر کرده است که شامل یک شوی ورزشی با حضور David Beckham در روبروی آن و گزارش‌های خبری و فیلم‌هایی از Disney و Star Wars است.

توریسم:

یکی از دلایل فروش بالای تکنولوژی واقعیت مجازی پتانسیل آن برای قرار دادن شما در جایی است که احتمال رفتن شما به آنجا به صورت حضوری بسیار کم است؛ چه به خاطر هزینه بالای سفر به آنجا، خطرناک بودنش، خارج از دسترس بودنش به خاطر مشکلات حمل و نقل یا به خاطر علاقه نداشتن شما به پرواز کردن با هواپیما.

شما همین اکنون می توانید از واقعیت مجازی برای بالا رفتن از کوه Everest، گشت و گذار در Grand Canyon، سوار قایق شدن در Venice و تماشای مجموعه‌ی شگفت انگیزی از فیلم های 360 درجه که توسط شرکت تولید دوربین‌های پوشیدنی GoPro از سراسر دنیا تولید شده است استفاده کنید. شما حتی می توانید از برنامه Mars 2030 برای گشت و گذار در سطح مریخ استفاده کنید.

سازنده Oculus VR (Palmer Luckey) پتانسیل سفر مجازی را می‌بیند و اینگونه بیان می‌کند: “به طور قطع در تجربه‌های دنیای واقعی ارزش فراوانی وجود دارد: بیرون رفتن برای انجام کارها. به همین خاطر است که ما به گردش علمی می‌رویم. مشکل اینجا است که اکثریت افراد هیچ وقت قادر به انجام دادن چنین کارهایی نخواهند شد. مردم می توانند بگویند: اما سفر کردن به فرانسه به طور مجازی هیچ گاه مانند سفر کردن به فرانسه به طور واقعی نخواهد شد. بله، شاید مثل هم نباشند. اما چیزی که مهم است این است که همه می توانند سفر مجازی را تجربه کنند.”

پزشکی – درمانی:

تکنولوژی واقعیت مجازی توسط صنعت مراقبت‌های پزشکی نیز در حال استفاده است. Medical Realities شرکتی است که با استفاده از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و بازی برای تعلیم دادن دانشجوهای پزشکی، با پروژه‌ی Virtual Surgeon (جراح مجازی) که به آن‌ها این امکان را می دهد که عمل جراحی را از نگاه‌ یک جراح تجربه کنند. این شرکت مدتی قبل یکی از جراحی‌ها را به طور زنده پخش کرد تا تکنولوژی‌اش را تست کند. Osso VR، در همین حین، اپ شبیه ساز جراحی را برای کارآموزان ساخته است که با Oculus Rift و HTC Vive کار می‌کند.

بیمارستان Cedars-Sinai لس آنجلس نیز در حال تحقیق روی ارزش درمانی واقعیت مجازی است؛ با استفاده از واقعیت مجازی به بیماران کمک می‌کنند تا با پرواز در یک هلیکوپتر بر فراز Iceland یا شنا با وال ها آرامش یابند. MindMaze در حال ساخت نرم افزار واقعیت مجازی است که می‌تواند نقشی در توانبخشی ضربه، آسیب نخاعی و قطع عضو داشته باشد.

و در نهایت …

به عنوان یک تکنولوژی، واقعیت مجازی چند سده تحقیق و شور و شوق به دنبال خود داشته است. حتی اگر هنوز روزهای اول برای این نسل از دستگاه‌ها باشد. این به این معنا است که این تکنولوژی به سرعت رشد خواهد کرد، در حالی که اولین سری‌های اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی هنوز در حال پیدا کردن این هستند که چطور بیشترین استفاده را از این تکنولوژی ببرند.

حال بحث و جدل بر سر این است که آیا باید صبر کرد تا این تکنولوژی و محتوایش، پابرجا، کامل و ارزان تر شود یا جزو اولین کسانی بود که این تکنولوژی را تجربه می‌کنند.

 

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال