نمایشگرهای کوانتوم دات

مانیتورهای کوانتوم دات چیست؟ سه دلیل که شما را گفت زده خواهد کرد! در اکتبر سال 2016، خبرهای داغی مبنی بر تولید مانیتورهای کوانتوم دات توسط شرکت کره‌ای خوش‌فکر سامسونگ منتشر شد، مانیتورهایی که تکنولوژی نمایش تصاویر را به سمت‌ و سویی برد که کسی فکرش را ‌نمی‌کرد! منظور ما ازین تکنولوژی نمایشگرهای منحنی نیست! […]

مانیتورهای کوانتوم دات چیست؟

سه دلیل که شما را گفت زده خواهد کرد!

در اکتبر سال 2016، خبرهای داغی مبنی بر تولید مانیتورهای کوانتوم دات توسط شرکت کره‌ای خوش‌فکر سامسونگ منتشر شد، مانیتورهایی که تکنولوژی نمایش تصاویر را به سمت‌ و سویی برد که کسی فکرش را ‌نمی‌کرد! منظور ما ازین تکنولوژی نمایشگرهای منحنی نیست! بلکه نوع جدیدی از نمایشگرها است که تصاویر را به نحوی جدیدی به نمایش می‌گذارد

این مانیتورها در وهله اول به سمت و سوی بازار گیمینگ سوق داشت که انتخاب این بازار حقیقتا بجا و منطقی به نظر می‌رسید اما چیزی نگذشت که صنعت‌های دیگر هم از این تکنولوژی جدید سود برند.

حال بگذارید معرفی این مانیتورهای خارق العاده بپزدازیم اما ابتدا باید دانست کوانتوم دات چیست!

امروزه اکثر مردم از تکتولوژی مانتیورهای HDR یا همان تصاویر با دینامیک بالا یا کیفیت 4K که چهار برابر FULL HD است شگفت زده شده اند، اما جالب است بدانید که بسیاری از تکنولوژی‌ها بدون مفهوم “کوانتوم دات” غیرممکن هستند.

کوانتوم دات چیست؟

کوانتوم دات نانوکریستالی نیمه هادی یا به بیان دیگر ذره ای کوچکی است که می‌تواند هنگامی که در جریان الکتریکی قرار گیرد نور را از خود عبور دهد. هر کوانتوم دات قطر تقریبی 4 تا 12 نانومتر دارد.

این ذرات کوچک خواص نوری و الکترونی منحصر به فردی دارند و این خصوصیات خاص و منحصر به فرد است که آنها را قادر می‌سازد تا تصاویر را آنقدر خوب و با کیفیت به نمایش گذارند که هیچ چشمی تا به حال ندیده است!

نحوه کار کوانتوم دات به این صورت است که نور را با طول موجی مشخص به خود جذب کرده و آن را با طول موجی متفاوت ساتع می‌کند، به بیان دیگر، آنها یک رنگ (برای مثال قرمز) جذب کرده و آن را به صورت رنگی دیگر (آبی) ساتع می‌کنند. این تبدیل سازی به اندازه فیزیکی کوانتوم دات بستگی دارد، برای مثال، ذرات کوچکتر آبی‌تر بوده درحالی که ذرات بزرگتر قرمزتر هستند.

حتما برایتان سوال پیش آمده است که حال این ذرات در مانتیورها چگونه عمل می‌کنند؟ اگر خواسته باشیم به بیانی ساده و مختصر بگوییم کوانتوم دات‌ها در بالای مانتیورهای LED-backlit قرار دارند. به محض اینکه نورپس زمنیه از طریق کوانتوم دات ساتع شود، شکسته و تبدیل به رنگ دیگری می‌شود که باعث تولید نورهای پررنگ‌تر و با طیف مرئی می‌شود که دیگر مانیتورها نیز آن را نشان می‌دهند.

تفاوت بین ال سی دی های معمولی و LED-backlit در چیست؟

این موضوع بسیار پیچیده است چرا که ساده است! تفاوت میان این دو آنقدر ساده است که فهم آن را مشکل می‌سازد!

ال سی دی یا نمایشگرهای کریستالی مایع فناوری اصلی صفحه نمایش بسیاری از مانیتورها، تلویزیون‌ها، تبلت ها و گوشی‌ها استکه شامل پنل از ملکولهای کریستالی مایعی است که می‌تواند الگوهایی خاص رنگی را در حضور میدان الکتریکی ایجاد کند و باعث شود نوری ساتع یا مسدود شود.

رنگ نمایشگرهای ال سی دی دارای زیرپیکسل‌های آبی، قرمز و سبزدر هر پیکسل هستند. غلظت نور عبوری از هر زیرپیکسل به منظور نمایش تصاویری با میلیون رنگ کنترل می‍‌‌‌شود.

باوجود اینکه این کریستال‌ها به خودی خود نوری ندارند اما می‌توان نور ال سی دی را با استفاده از نور محیط منعکس کرد اما تمام ال سی دی های تلویزیون های HD نور پس زمینه ای دارند که از نور ار از طریق نمایشگر ساتع می‌سازد.

لامپ تصویر تلویزیون‌های قدیمی هنگامی که تلویزیون روشن بلاشد روشن است و هنگام خاموش بودن آن خاموش و فقط رنگ را فقط می‌تواند به صورت افقی یا عمودی به نمایش بگذارد که موجب افت کیفیت می‌شود. از آنجا که نوردهی هیچوقت خاموش نمی‌شود، صحنه های تاریک آنقدر که باید تیره نشان داده نمی‌شوند اما LED ها می‌توانند به سرعت خاموش یا روشن شوند و این خصوصیت باعث کنترل بهتر نور می‌شود. از سویی دیگر این نورها می‌توانند به صورت شبکه ای در سراسر صفحه نمایش یا در حلقه در اطراف صفحه نمایش قرار گیرند که از نظر تکنولوژیکی باعث توزیع بهتر نور می‌شود.

حال که این موضوع را متوجه شدید اجازه دهید برگردیم به موضوع اصلی

یک مانیتور کوانتوم دات دارای میلیاردها کوانتوم دات است که هر نقطه برای نمایش رنگ‌ها به خوبی روشن شده است. اشتباه نکنید این موضوع هیچ ربطی به تکنولوژی مکانیکی کوانتوم محور ندارد.

سه مزیت اصلی مانیتورهای کوانتوم دات

اکنون که نحوه کار کوانتوم دات را متوجه شدید اجازه دهید به مزایای آن بپردازیم.

  1. تیره و روشن

به دلیل نحوه کار کوانتوم دات، تصاویر نهایی ایجاد شده در نمایشگر نسبت به نمایشگرهای سنتی بسیار روشن تر خواهند بود و موضوع تنها روشنی نیست بلکه تیرگی تصاویر نیز فراتر از حد تصور خواهد بود. روشنی و تیرگی بیشتر تنها یک معنا دارد و آن کنتراست بالاتر است.

فاصله بین روشن ترین نقطه روشن و تیره ترین نقطه تیره را میزان کنتراست می‌نامند و این یکی از مهمترین خصوصیات این نوع صفحه نمایش‌ها است. به طور کلی، کنتراست بالاتر به معنای تصاویر با وضوح بالاتر و شفاف‌تر است.

در حقیقت، این افزایش عظیم در نسبت کنتراست است که راه را برای تولید نمایشگرهای HDR در سال‌های اخیر هموار کرده است. اگر می‌خواهید لذت دیدن تصاویر با نمایشگرهای HDR را بدون صرف هزینه های بالا تجربه کنید، مانیتورهای کوانتوم دات کاملا نیاز شما را برطرف خواهند ساخت.

  1. اشباع رنگ

تفاوت اندازه کوانتوم دات‌ها و چگونگی شکسته شدن نور برای ایجاد رنگ‌های خاص را که در پیش ‌تر گفتیم به یاد دارید؟ این گفته بدین معناست که رنگ‌های نمایشگر اکنون می‌تواند خالص‌تر و دقیق‌تر باشند.

نه تنها رنگ‌ها دقیق‌تر خواهند بود اشباع‌تر و پررنگ‌تر نیز هستند. اگر تلویزیون شما قدیمی یا ارزان است، حتما متوجه شده اید که رنگ‌‌ها بی ‌حال یا مرده به نظر می‌رسند حتی در صحنه هایی که باید زنده و پررنگ باشند! این رنگ پریدگی ناشی از اشباع رنگ پایین است.

طبق ارزیابی‌های به عمل آمده، کوانتوم دات می‌تواند میزان رنگ نمایشگر را تا 50 درصد افزایش بخشد. با مانتیورهای کوانتوم دات، می‌توانید تصاویری آنقدر زنده و با وضوح بالا ببنید که انگار در واقعیت درآنجا هستید.

  1. قیمت کلی و در دسترس بودن

نزدیک‌ترین رقبای نمایشگرهای کوانتوم دات، حداقل از نظر کیفت تصاویر، نمایشگرهای پلاسما و OLED هستند، اما از بسیاری جهات به نظر می‌رسد که برنده این نبرد نمایشگرهای کوانتوم دات باشند.

اجازه دهید اولین مانیتور کوانتوم داتی که توسط شرکت سامسونگ عرضه شده است را بررسی نماییم. مدل GFG70  در اندازه‌های 24 و 27 اینچی به ترتیب با قیمتی معادل 399 و 499 دلار عرضه شده است مدل GFG71 که 34 اینچی است 999 دلار برآورد شده است. این قمیت‌ها بسیار بالا است.

مانیتورهای OLED هم اصلا قابل دسترس نیستند، اکنون که درحال نوشتن این موضوع هستیم فقط یک مدل نمایشگر OLED  در سایت آمازون با مدل Sony PVMA250 25-inch وجود دارد که قیمتی معادل 5.495 دلار خواهد داشت.

آیا حاضرید هزینه ای معادل خرید یک خودرو صرف یک تلویزیون نمایید!!!

مشکل تکنولوژی OLED این که فرآیند تولید آن بسیار سخت و طاقت فرسا است. مشکل نمایشگرهای پلاسما نیز سوختگی تصاویر ( رنگ، حاشیه و اثر تصاویر پس از خاموش کردن نمایشگر بروی آن باقی می‌ماند) است که بیشتر مربوط به نمایشگرهای کامیپوتری است.

نمایشگرهای کوانتوم دات کیفتی معادل نمایشگرهای OLED با قیمت نمایشگرهای LCD دارد!

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال