کاربران واتس‌آپ، فیس‌بوک مسنجر و وایبر در برابر کلاهبرداری سایبری و هک اطلاعات

الهام وزیری پور، دانشجوی ایرانی مقطع دکتری در دانشگاه بیرگام در یک تحقیق متوجه شد که کاربران برنامه‌های پیام رسان مانند واتس‌آپ، فیسبوک مسنجر و وایبر در برابر کلاهبرداری سایبری و هک اطلاعات قرار دارند. وی دلیل در معرض خطر بودن کاربران در برابر حملات بدافزارها را عدم استفاده از ویژگی‌های امنیتی مناسب بیان کردند. […]

الهام وزیری پور، دانشجوی ایرانی مقطع دکتری در دانشگاه بیرگام در یک تحقیق متوجه شد که کاربران برنامه‌های پیام رسان مانند واتس‌آپ، فیسبوک مسنجر و وایبر در برابر کلاهبرداری سایبری و هک اطلاعات قرار دارند.

وی دلیل در معرض خطر بودن کاربران در برابر حملات بدافزارها را عدم استفاده از ویژگی‌های امنیتی مناسب بیان کردند.

به گفته وزیری پور، در این تحقیق فقط ۱۴ درصد شرکت کنندگان توانستند به طور ایمن از این پیام‌رسان‌ها استفاده کنند.

وی همچنین اظهار داشت: هنگام محاوره در این پیام‌رسان‌ها احتمال دارد یک بدافزار طرف سوم یا حمله سایبری با کمک انسان پیام‌های افراد را رصد کند.

طبق نتایج به دست آمده، فیس‌بوک مسنجر ویژگی رمزگذاری اتوماتیک ندارد اما به کاربر اجازه می‌دهد این گزینه را به طور انتخابی فعال کند. اما واتس‌آپ و وایبر هر دو خدمت رمزگذاری پیام را به طور سربه سر ارائه می‌کنند، به طوریکه کاربر نمی‌تواند حتی به پیام‌های خود دسترسی داشته باشد. همین روند سبب شده بسیاری از کاربران تصور کنند محاوراتشان ایمن است.

باتوجه به اظهارات محققان، این سه پیام‌رسان باید برای رمزگذاری واقعی پیام‌ها authentication ceremony را الزامی کنند. این فرایند به کاربران اجازه می‌دهد تا هویت مخاطب در محاورات را تایید کنند. همچنین باید تضمین شود هیچ طرف سومی نمی‌تواند فرد را فریب دهد تا اطلاعات خود را فاش کند. بدون انجام این روند هکرهای باهوش می‌توانند پیام‌های کاربر را رمزگشایی کنند.