برای شروع عکاسی کدام دوربین DSLR را خریداری کنیم؟

از آن جایی که مقالات مربوط به عکاسی ما فعلا مربوط به عکاسان مبتدی و آماتور می‌شود اغلب در زمینه موارد ساده صحبت به میان خواهیم آورد. از این رو دوست داریم تمامی تجربه‌های خود در زمینه ثبت عکس و همچنین خریداری لوازم مربوط به این عرصه را با چنین افرادی در میان بگذاریم. شاید فکر […]

از آن جایی که مقالات مربوط به عکاسی ما فعلا مربوط به عکاسان مبتدی و آماتور می‌شود اغلب در زمینه موارد ساده صحبت به میان خواهیم آورد. از این رو دوست داریم تمامی تجربه‌های خود در زمینه ثبت عکس و همچنین خریداری لوازم مربوط به این عرصه را با چنین افرادی در میان بگذاریم. شاید فکر کنید سخت‌ترین مورد در تهیه چنین مقاله‌ای نگارش آن باشد اما مسلما این طور نیست. در حقیقت مشکل‌ترین بخش این مقاله مربوط به این موضوع خواهد شد که بخواهیم دوباره یک عکاس آماتور بوده و در واقع تمامی زمینه‌های عکاسی را از نگاه یک فرد آماتور و تازه کار بنگریم تا بتوانیم به نحو احسنت بهترین و قابل فهم‌ترین آموزش را در اختیار شما قرار دهیم. در حقیقت هم اینک همانند شما، ما نیز اطلاعات و دانش کافی در مورد نسبت کانونی و سرعت شاتر نداشته و از طرفی در مورد تجهیزات عکاسی نیز اطلاعات کمی داریم. در هر صورت به جهت آمورش در سطح مبتدی می‌بایست همانند یک فرد در این سطح اندیشید. شاید اولین قدم به منظور شروع عکاسی، انتخاب یک دوربین DSLR برای هر کاربری باشد. اما چه دوربین DSLR می‌تواند برای یک عکاس مبتدی و آماتور که به تازگی در عرصه عکاسی قدم گذاشته است مناسب باشد؟ با تک‌نیوز همراه باشید تا به طور جدی به این موضوع بپردازیم؛

Which-Nikon-DSLR-to-Buy-First-960x322

اولین دوربینی که خریداری می‌کنید از دسته تجهیزات عکاسی شما به حساب نخواهد آمد. بلکه ورودی شما به دنیا عکاسی خواهد بود. در مورد خریداری اولین دوربین به منظور ورود به عرصه عکاسی نیز باید گفت که حتی اگر فردی صاحب بودجه مناسب و کافی نیز باشید، خرید یک دوربین DSLR گران قیمت برای شما که در سطح مبتدی هستید به هیچ وجه پیشنهاد نخواهد شد. اما چرا؟ زیرا دوربین‌های DSLR گران قیمت و حرفه‌ای، سنگین، پیچیده و در واقع بسیار سطح بالا بوده و ممکن است در دیدار اول به طور کامل از دنیا عکاسی و فعالیت در این زمینه زده شوید. در واقع به این دلیل دوربین‌های DSLR سطح مبتدی را پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید به وسیله آنها با شاخصه‌های مختلف عکاسی آشنا شده و کم کم این هنر را به طور کامل یاد بگیرید. بنابراین بیایید از اول شروع کنیم. یعنی این که به این سوال صحیح برگردیم که “برای شروع عکاسی می‌بایست کدام دوربین DSLR سطح مبتدی را خریداری نماییم؟”. در این مقاله قصد داریم به دلیل وجود دوربین‌های بسیار زیاد شرکت‌های نیکون و کنون در بازار ایران و از طرفی دسترسی آسان به لنزها و تجهیزات مربوط به آنها، محصولات معرفی شده توسط این دو کمپانی را در این بخش لحاظ نماییم. دوباره این موضوع را تاکید خواهیم کرد که در این مقاله تنها قصد داریم دوربین‌های مناسب برای افرادی که به تازگی به عرصه عکاسی قدم نهاده‌اند را معرفی نماییم. در ادامه با ما همراه باشید؛

1- دوربین DSLR چیست؟

عبارت DSLR مخفف digital single lens reflex بوده و در واقع به این معنا است که دوربین نور داخل شده از دهانه لنز را از طریق آینه‌های موجود در بدنه دستگاه و همچنین منشور موجود در آن به سمت منظره‌یاب اپتیکال هدایت خواهد کرد. در حالت معمولی دوربین‌های DSLR از نظر ابعادی بزرگتر از دوربین‌های ساده کامپکت (اصطلاحا point-and-shoot) به حساب آمده و از طرفی در مقایسه با آنها، دارای قدرت بسیار زیادی به منظور ثبت تصاویر با کیفیت در شرایط نوری بد و ضعیف هستند. از نظر مهندسی اپتیکی این نوع از دوربین‌ها از زمان دوربین‌های غیر دیجیتالی قدیمی (که با نام SLR شناخته می‌شدند)، یکسان مانده‌اند. در حقیقت بزرگترین اختلاف میان دوربین‌های SLR و DSLR در استفاده از سنسور الکترونیکی به جای فیلم در انواع جدید DSLR است.

SLR-Cross-Section

در تصاویر بالا می‌توانید مکانیسم مربوط به هدایت نور در دوربین‌های DSLR را مشاهده نمایید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله “همه چیز درباره سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (Phase Detection)” مراجعه نمایید.

اما سوالی که برای هر عکاس مبتدی پیش خواهد آمد این موضوع خواهد بود که تفاوت عمده بین دوربین‌های DSLR و دوربین‌های کامپکت و همچنین دوربین‌های DSLR گران و ارزان قیمت در چه چیزی است؟ پاسخ کوتاه به این سوال، ابعاد حسگر خواهد بود. اما به منظور ارائه توضیحات بیشتر باید گفت که هر چه ابعاد سنسور یا حسگر بزرگتر باشد، میزان کیفیت تصاویر ثبت نیز افزایش خواهد یافت. دوربین‌های DSLR اغلب دارای دو نوع ابعاد حسگر مشخص می‌باشند. یکی از آنها APS-C نام داشته که نمونه کوچکتر شده از نمونه فول فریم به حساب می‌آید. ابعاد این نمونه حسگر در دوربین شرکت‌های نیکون و کنون کمی با هم متفاوت هست. در واقع حسگر APS-C موجود در دوربین‌های شرکت نیکون که با نام DX فرمت نیز شناخته می‌شود از انواع کنونی بزرگتر می‌باشد. در دوربین‌های شرکت نیکون ابعاد این نوع حسگر برابر با 23.5 × 15.6 میلی‌متر است. اما حسگر بزرگ که معمولا در دوربین‌های گران قیمت‌تر شاهد قرارگیری آن هستیم با نام سنسور فول فریم شناخته می‌شود. در دوربین‌های شرکت نیکون این حسگر FX فرمت نام دارد. این نوع حسگرها دارای ابعادی برابر با 36 × 24 میلی‌متر بوده و از این رو از نظر ابعادی تقریبا مشابه فیلم‌های قطع 35 میلی‌متری قدیمی هستند که پیشتر در دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌شد. از طرفی بهتر است بدانید که اکثر دوربین‌های کامپکت ساده دارای حسگر‌هایی به ابعاد 7.44 × 5.58 میلی‌متری هستند. همان طور که احتمال متوجه شدید، دوربین‌هایی که از حسگر بزرگتر برخوردار هستند، گران قیمت‌تر خواهند بود. در واقع هم اینک ارزن‌ترین دوربین DSLR فول فریم موجود در بازار به همراه کیت لنز مناسب دارای قیمتی نزدیک به شش میلیون تومان می‌باشد. این در حالی است که دوربین‌های مجهز به حسگرهای APS-C، قیمت آنها از یک میلیون تومان شروع خواهد شد.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع حسگرها می‌توانید به مقاله “ابعاد سنسور دوربین‌ و دلایل اهمیت به آن” مراجعه نمایید.

2- چرا یک عکاس باید دوربین DSLR خریداری کند؟

این سوال یکی از پرسش‌هایی متداولی است که معمولا افراد در حین ورود به عرصه عکاسی آن را خواهند پرسید. البته جالب است بدانید که میزان پرسش این سوال طی سال‌های اخیر بسیار افزایش یافت و در حقیقت تردید کاربران و خریداران به منظور خریداری یک دوربین DSLR افزایش یافته است. زیرا چند سالی است دوربین‌های point-and-shoot و همچنین دوربین‌های موجود در گوشی‌های هوشمند سطح بالا به دلیل ارائه فناوری‌های جدید این اختلاف کیفی را کمتر از گذشته کرده‌اند. برای مثال امروزه دوربین‌های سطح مبتدی از نظر کیفیت تصاویر ثبت شده رقابت بسیار شدیدی با دوربین‌های بدون آینه بازار دارند. اما در این میان می‌بایست به این موضوع اشاره کرد که در دوربین‌های DSLR عکاس به گستره عظیمی از لنزهای گوناگون دسترسی خواهد داشت و می‌تواند تمامی آنها را بر روی دوربین DSLR خود قرار دهد. از طرفی در صورت خریداری لنزهای فول فریم می‌توانید آنها را بر روی دوربین APS-C خود استفاده کرده و در آینده در صورت خریداری دوربین فول فریم دوباره از آن استفاده نمایید. در حقیقت ماونت لنز دوربین‌های یک شرکت یکسان بوده و می‌توانید تمامی آنها را جایگزین یکدیگر نمایید. البته در این می‌بایست به کراپ و تغییر میدان دید لنزهای مختلف بر روی دوربین‌هایی با حسگرهای گوناگون نیز توجه داشته باشید.

3- انتخاب اولین دوربین DSLR

در این بخش از مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی دوربین DSLR سطح مبتدی که از حسگر APS-C برخوردار هستند، بپردازیم. تمامی این دوربین‌ها به منظور قدم نهادن در عرصه عکاسی مناسب بوده و از طرفی دارای کیفیت بسیار بالایی نیز می‌باشند. این دوربین‌ها دارای سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع و دقیقی بوده و از طرفی دارای قابلیت‌های بسیار زیادی می‌باشند. علاوه بر آن تمامی آنها قادر به فیلم‌برداری با دقت مناسب و کافی نیز هستند. تمامی این دوربین‌ها به منظور ورود به دنیا عکاسی مناسب و کافی هستند زیرا دارای قابلیت‌های ساده‌ای بوده و می‌توانید به کمک آنها بسیاری از تکنیک‌های عکاسی را یاد بگیرید. در حقیقت باید گفت که تمامی دوربین‌های DSLR خوب هستند. در واقع هم اینک سوال این است که کدام دوربین DSLR برای شما مناسب‌تر خواهد بود؟

D3300 نیکون

nikon_1534_d3300_dslr_camera_with_1023355

همانند دوربین D3200، دوربین D3300 شرکت نیکون نیز از یک حسگر با ابعاد APS-C و دقت 24 مگاپیکسل برخوردار می‌باشد. اما با این تفاوت که در این دوربین فیلتر لوپس حذف شده است و از این رو تصاویر ثبت شده بسیار شارپ و واضح‌تر از قدیم خواهند بود و با نویز تصویر کمتری در این دوربین مواجه هستیم. بسیاری از ویژگی‌های دوربین D3200 در این دوربین نیز حفظ شده و از طرفی بسیاری از آنها ارتقا یافته‌اند. وجود گزینه فیلم‌برداری با دقت فول اچ‌دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه یکی از این موارد می‌باشند. ابعاد و وزن این دوربین نسبت به نسخه قبلی کمتر شده است اما با این حال در بخش نمایشگر، تفاوت خاصی نسبت به نسل قبلی دیده نمی‌شود.

7ca354c2-7157-4727-83db-2f1854b92479

از جمله ویژگی‌هایی که به این دوربین افزوده شده است و چهره‌ای خرفه‌ای‌تر به آن بخشیده است مربوط به وجود قابلیت عکاسی تایم لپس به صورت داخلی و پیشفرض بدون نیاز به ریموت کنترل است. با استفاده از این دوربین می‌توانید با نرخ 5 فریم بر ثانیه در حالت پیوسته به عکاسی بپردازید. پردازشگر تصویر این دوربین، Expeed 4 نام داشته و از این رو بسیاری از ویژگی‌های این محصول به دوربین D5300 شباهت دارد. جنس بدنه این دوربین از فیبر کربن و کامپوزیت بوده و قادر است با حداکثر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه به عکاسی بپردازد. حداکثر میزان حساسیت سنسور در این دوربین معادل 25600 است. علاوه بر آن در صورتی خریداری آن به همراه کیت لنز مخصوص، شاهد قابلیت جمع شدن لنز 55-18 میلی‌متری آن خواهید بود. از طرفی با استفاده از باتری استاندارد موجود در این دوربین در حالت معمولی براساس استانداردهای موجود می‌توانید 700 عدد تصویر را به ثبت برسانید. در نهایت باید گفت که قیمت این گوشی با در نظر گرفتن قابلیت‌های موجود در آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. همانند نسخه قبلی این دوربین نیز دارای سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز بوده که در آن 11 عدد نقطه فوکوس دارد که تنها یک عدد از آنها از نوع کراس تایپ است. متاسفانه این دوربین فاقد وای‌فای داخلی می‌باشد.


 

D3200 نیکون

Nikon -D3200

شرکت نیکون برای اولین بار در سال 2006 دوربین D40 خود را معرفی کرد که از حسگری با ابعاد APS-C برخوردار بود. سنسور موجود در این دوربین میزان دقت تصویر 6 مگاپیکسل را ارائه می‌دهد. میزانی که انتظار می‌رفت بیشتر از عدد 10 باشد. اما در هر صورت این دوربین به دلیل دقت تصویر کمتر و همچنین حسگر بزرگ، کیفیت بسیار بالایی را ارائه می‌داد و عکاسان در هنگام ثبت تصاویر در محیط‌های کم نور تقریبا به هیچ گونه مشکل خاصی برخورد نمی‌کردند. اما در هر صورت شرکت نیکون در ادامه نمونه‌های جدید را در سطح‌های مختلف معرفی نمود. یکی از این دوربین‌ها D3200 نام دارد که در سطح دوربین‌های APS-C مبتدی این شرکت قرار می‌گیرد. (لازم به ذکر است که شرکت نیکون در سری دوربین‌های APS-C خود دارای سه سطح است). D3200 دارای یک حسگر با ابعاد APS-C و با دقت 24 مگاپیکسل بوده و این موارد دقیقا همان چیزی هستند که در دوربین‌های سطح بالاتر در همین سری نیز دیده می‌شود. با استفاده از این دوربین می‌توانید با سرعت چهار فریم بر ثانیه در حالت عکاسی پیوسته به ثبت تصاویر بپردازید که البته مسلما برای عکاسان مبتدی بسیار مناسب و کافی خواهد بود. این دوربین سبک و کوچک بوده و استفاده از آن بسیار آسان است. اگر عکاسی مبتدی هستید به پیشنهاد ما اعتماد کنید. قابلیت‌های موجود در این دوربین بیش از نیازهای اولیه شما خواهد بود. این دوربین بسیار سبک بوده و از این رو می‌توانید به سادگی آن را حمل کرده و با آن در مکان‌های دیگر به عکاسی بپردازید. از طرفی اگر بودجه شما کم بوده و قصد دارید یک دوربین مقرون به صرفه و البته باکیفیت با قیمتی نزدیک به یک میلیون تومان خریداری نمایید مسلما این دوربین بهترین گزینه برای شما خواهد بود. بله این موضوع درست است که دوربین‌های سری D7XXX دارای قابلیت‌های عکاسی بیشتر در کنار بدنه مستحکم‌تر می‌باشند اما این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که برای شما،‌ قابلیت‌های موجود در دوربین D3200 کاملا مناسب و کافی خواهد بود.

Nikon-D3200

در هر صورت اگر به دنبال خریداری یک دوربین DSLR ارزن قیمت، باکیفیت و مقرون به صرفه هستید مسلما این دوربین یکی از بهترین پیشنهادها به شما خواهد بود. در این حوزه به هیچ وجه به نگاه دیگر افراد و از طرفی عکاسان دیگر توجه نکنید. این که دوربین شما ارزن قیمت است و حرف‌های این چنینی. این صحبت‌ها نشان دهنده دانش کم آنها از عکاسی است. از طرفی با استفاده از باتری استاندارد موجود در این دوربین در حالت معمولی براساس استانداردهای موجود می‌توانید 540 عدد تصویر را به ثبت برسانید. اما در مورد معایب دوربین D3200 نیز باید گفت که این سری از دوربین‌های APS-C شرکت نیکون همانند سری D5XXX فاقد موتور داخلی بوده و از این رو در صورت قرارگیری لنزهای قدیمی (سری D) که فاقد موتور داخلی هستند، عملیات فوکوس خودکار انجام نخواهد شد. البته به هیچ وجه نگران نباشید زیرا تمامی لنزهایی که به تازگی تولید شده‌اند دارای سیستم فوکوس خودکار (AF) بوده و این موضوع بر روی نام لنزها (AF-S) نیز دیده می‌شود (برای مثال AF-S 85mm f/1.8G). این گونه لنزها هیچ گونه نیازی به قرارگیری موتور فوکوس در داخل بدنه دوربین ندارند. اما دوربین‌های قدیمی ارزان‌تر بوده و از طرفی از سیستم فوکوس خودکار بی‌بهره هستند. به منظور استفاده از این گونه لنزها می‌بایست به دوربین‌های سری D7XXX شرکت نیکون مراجعه نمایید.


D5300 نیکون

intro

شاید با قرارگیری این دوربین در لیست ما به این فکر بیفتید که چرا دوربین جدیدتر D5500 شرکت نیکون را انتخاب نکردیم. به این دلیل که تنها تفاوت میان دو دوربین D5500 و D5300 در وجود قابلیت لمسی بودن نمایشگر نمونه جدیدتر است. بجز این مورد تفاوت خاص دیگری میان این دو دوربین دیده نمی‌شود. در نتیجه تصمیم گرفتیم دوربین D5300 را در این لیست قرار دهیم. اما در مورد دوربین D5300  نیکون باید گفت که این محصول از یک حسگر 24 مگاپیکسلی با ابعاد APS-C فاقد فیلتر لوپس برخوردار می‌باشد.  از این رو تصاویر ثبت شده بسیار شارپ و واضح‌تر از قدیم خواهند بود و با نویز تصویر کمتری در این دوربین مواجه هستیم. این دوربین در سیستم فوکوس تشخیص فاز خود از 39 عدد نقطه فوکوس خودکار بهره‌مند است که 9 عدد از آنها از نوع کراس تایپ می‌باشند. حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 25,600 واحد بوده و از طرفی دارای یک نمایشگر 3.2 اینچی 1.04 میلیون نقطه‌ای می‌باشد. از سویی دیگر نمایشگر این دوربین قابلیت چرخش حول محور خود را دارد. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 5 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

er_photo_211288

این دوربین از پردازشگر EXPEED 4 برخوردار است. از طرفی با توجه به استاندارد CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 600 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین دارای وای‌فای داخلی بوده و از این رو می‌توانید به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق نرم‌افزار موجود به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. علاوه بر آن از همین طریق می‌توانید دوربین خود را کنترل کرده و از خریداری ریموت کنترل بی‌نیاز شوید. در کنار آن این دوربین دارای GPS داخلی نیز می‌باشد. همانند سری D3XXX این سری نیز فاقد موتور داخلی بوده و از این رو از لنزهای قدیمی پشتیبانی نخواهد کرد. در صورت استفاده از این لنزها، سیستم فوکوس خودکار وجود نخواهد داشت و می‌بایست دستی فوکوس نمایید. به دلیل ویژگی‌های موجود اگر بودجه کافی دارید پیشنهاد می‌شود این دوربین را به همراه کیت لنز مناسب خریداری نمایید. البته اگر به ویژگی‌های اضافی این دوربین نسبت به نسخه پیشین نیازی نداشته باشید پیشنهاد می‌شود به دوربین D5200 و مشخصات فنی آن نیز نگاهی بیندازید. زیرا قیمت آن در بازار بسیار افت کرده است.


D5200 نیکون

D5200

این دوربین از یک حسگر 24 مگاپیکسلی با ابعاد APS-C برخوردار می‌باشد. متاسفانه این دوربین در داخل بدنه خود دارای فیلتر لوپس بوده و از این رو ممکن است میزان نویز تصویر بیشتری را نسبت به مدل‌های جدیدتر در این سری بروز دهد. این دوربین در سیستم فوکوس تشخیص فاز خود از 39 عدد نقطه فوکوس خودکار بهره‌مند است که 9 عدد از آنها از نوع کراس تایپ می‌باشند. حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 25,600 واحد بوده و از طرفی دارای یک نمایشگر 3.0 اینچی 921 هزار نقطه‌ای می‌باشد. از سویی دیگر نمایشگر این دوربین قابلیت چرخش حول محور خود را دارد. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 5 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

D5200

این دوربین از پردازشگر EXPEED 3 برخوردار است. از طرفی با توجه به استاندارد CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 500 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین فاقد وای‌فای داخلی بوده و از این رو به منظور بهره برده از این قابلیت می‌توانید یونیت وایرلس WU-1 نیکون را خریداری کرده و به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق نرم‌افزار موجود به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. در کنار آن این دوربین فاقد GPS داخلی بوده و بدین منظور می‌بایست از یونیت GP-1 نیکون استفاده نمایید. همانند سری D3XXX این سری نیز فاقد موتور داخلی بوده و از این رو از لنزهای قدیمی پشتیبانی نخواهد کرد. در صورت استفاده از این لنزها، سیستم فوکوس خودکار وجود نخواهد داشت و می‌بایست دستی فوکوس نمایید. به دلیل ویژگی‌های موجود اگر بودجه کافی دارید پیشنهاد می‌شود این دوربین را به همراه کیت لنز مناسب خریداری نمایید. زیرا هم اینک با عرضه مدل‌های جدیدتر در این سری قیمت آن در بازار ایران بسیار افت کرده است.


D7200 نیکون

D7200 (1)

دوربین D7200 نیکون جدیدترین محصول این شرکت در سری D7XXX در این سری به حساب می‌آید. این دوربین نیز همانند سری جدیدی دوربین‌های D5XXX دارای یک حسگر 24 مگاپیکسلی با ابعاد APS-C فاقد فیلتر لوپس است. از این رو تصاویر ثبت شده بسیار شارپ و واضح‌تر از قدیم خواهند بود و با نویز تصویر کمتری در این دوربین مواجه خواهیم بود. این دوربین در سیستم فوکوس تشخیص فاز خود از سرویس Multi-CAM 3500DX II  استفاده می‌کند و از طرفی در این سیستم فوکوس خودکار 51 عدد نقطه فوکوس خودکار وجود دارد که 15 عدد از آنها از نوع کراس تایپ می‌باشند. حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 51,200 واحد بوده که البته در حالت سیاه و سفید تا میزان 102,400 نیز قابل افزایش خواهد بود. از طرفی این دوربین دارای یک نمایشگر 3.2 اینچی 1.2 میلیون نقطه‌ای می‌باشد. از سویی دیگر نمایشگر این دوربین بر جای خود ثابت است. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 6 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

D7200 (2)

این دوربین از پردازشگر EXPEED 4 برخوردار است. از طرفی با توجه به استاندارد CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 1110 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین دارای وای‌فای و NFC داخلی بوده و از این رو می‌توانید به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق نرم‌افزار موجود به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. علاوه بر آن از همین طریق می‌توانید دوربین خود را کنترل کرده و از خریداری ریموت کنترل بی‌نیاز شوید. اما بهتر است بدانید که این دوربین فاقد GPS داخلی است. برخلاف سری D3XXX و D5XXX این سری مجهز به موتور فوکوس داخلی بوده و از این رو از لنزهای قدیمی پشتیبانی خواهد کرد. در صورت استفاده از این لنزها، سیستم فوکوس خودکار وجود خواهد داشت و همانند لنزهای سری G‌ می‌توانید با آنها برخورد نمایید.

D7200 (3)

این سری از دوربین‌های شرکت نیکون با اینکه از نظر ابعاد و دقت حسگر و همچنین نسخه پردازشگر با دوربین‌های DSLR سطح پایین هیچ تفاوتی ندارد اما از این رو گران‌ قیمت هستند که در درون خود دارای ویژگی‌های سطح بالا و حرفه‌ای‌تر می‌باشند. در حقیقت در این سری شاهد قرارگیری یک نمایشگر مونوکروم در قسمت فوقانی دستگاه هستیم. علاوه بر آن همان طور که به آن اشاره شد این دوربین برخلاف دو سری قبلی دارای موتور فوکوس داخلی بوده و از این رو می‌توانید لنزهای قدیمی ارزان قیمت فاقد فوکوس خودکار را خریداری کرده و از آنها به سادگی استفاده نمایید. اما ویژگی بارزی که در این سری از دوربین‌های شرکت نیکون دیده می‌شود مربوط به جنس بدنه آنها می‌شود که بسیار مستحکم بوده و برخلاف نسخه‌های مبتدی دیگر تماما از جنس پلی‌کربنات نیست. بلکه هسته آن از جنس منیزیوم می‌باشد. علاوه بر آن این دوربین بر روی بدنه خود دو شیار به منظور قرار دادن کارت حافظه نیز هست. علاوه بر آن بدنه این دوربین تا میزان تعیین شده‌ای در برابر ناملایمات آب و هوایی مقاومت خواهد کرد. اما بهتر است بدانید که هزینه حرفه‌ای بودن این دوربین را از این رو می‌بایست پرداخت کنید که وزن آن بواسطه بدنه باکیفیتش نسبتا سنگین‌تر بوده و برابر با 765 گرم است. این در حالی است که برای مثال دوربین D5500 نیکون از وزنی سبکتر برابر با 466 گرم برخوردار است. علاوه بر آن ابعاد این دوربین نسبتا بزرگتر از موارد سطح پایین‌تر می‌باشد. در نهایت باید گفت که اگر فکر می‌کنید برای شروع عکاسی اطلاعات بسیار کافی و مفیدی داشته و از طرفی بودجه کافی را نیز در اختیار دارید، می‌توانید این دوربین را به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرید. با خریداری این دوربین به نوعی در زمینه تهیه و خریداری لنزهای آینده خود سرمایه‌گذاری کرده و می‌توانید با قیمتی تقریبا یک سوم ارزان‌تر، لنزهای قدیمی را تهیه کرده و همانند لنزهای جدید مشابه از آنها استفاده نمایید.


D7100 نیکون

D7100 (3)

این دوربین که نسخه پیشین D7200 نیکون به حساب می‌آید هم اینک به دلیل عرضه نسخه جدیدتر در بازار با افت قیمت خوبی روبه‌رو شده است. مسلما این دوربین برای فردی که به تازگی وارد عرصه عکاسی شده است، ویژگی‌های بسیار زیادی را ارائه خواهد داد که مطمئنا برای این گونه از افراد بسیار کافی و حتی زیاد خواهد بود. D7100 نیکون همانند نسخه جدیدتر این سری دارای یک حسگر 24 مگاپیکسلی با ابعاد APS-C فاقد فیلتر لوپس است. از این رو تصاویر ثبت شده بسیار شارپ و واضح‌تر از قدیم خواهند بود و با نویز تصویر کمتری در این دوربین مواجه خواهیم بود. در مقایسه با دوربین D7000 که از سنسور 16 مگاپیکسلی به همراه فیلتر لوپس برخوردار بود، موارد ارائه شده بر روی این نسخه بسیار قابل توجه هستند. در واقع باید گفت که از نظر حسگر بر روی کاغذ، این دوربین با نسخه جدیدتر خود هیچ فرقی نخواهد داشت.  این دوربین در سیستم فوکوس تشخیص فاز خود از سرویس Multi-CAM 3500DX  استفاده می‌کند و از طرفی در این سیستم فوکوس خودکار 51 عدد نقطه فوکوس خودکار وجود دارد که 15 عدد از آنها از نوع کراس تایپ می‌باشند. حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 25600 واحد است. از طرفی این دوربین دارای یک نمایشگر 3.2 اینچی 1.2 میلیون نقطه‌ای می‌باشد. از سویی دیگر نمایشگر این دوربین بر جای خود ثابت است. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 6 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه (60i) از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

D7100 (1)

D7100 نیکون از پردازشگر EXPEED 3 برخوردار است. از طرفی با توجه به استاندارد CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 920 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین فاقد وای‌فای و NFC داخلی بوده و از این رو نمی‌توانید به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق نرم‌افزار موجود به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. علاوه بر آن بهتر است بدانید که این دوربین فاقد GPS داخلی نیز هست. برخلاف سری D3XXX و D5XXX این سری مجهز به موتور فوکوس داخلی بوده و از این رو از لنزهای قدیمی پشتیبانی خواهد کرد. در صورت استفاده از این لنزها، سیستم فوکوس خودکار وجود خواهد داشت و همانند لنزهای سری G‌ می‌توانید با آنها برخورد نمایید.

D7100 (2)

این دسته از دوربین‌های شرکت ژاپنی نیکون با اینکه از نظر ابعاد و دقت حسگر و همچنین نسخه پردازشگر با دوربین‌های DSLR سطح پایین هیچ تفاوتی ندارد اما از این رو گران‌ قیمت هستند که در درون خود دارای ویژگی‌های سطح بالا و حرفه‌ای‌تر می‌باشند. در حقیقت در این سری شاهد قرارگیری یک نمایشگر مونوکروم در قسمت فوقانی دستگاه هستیم. علاوه بر آن همان طور که به آن اشاره شد این دوربین برخلاف دو سری قبلی دارای موتور فوکوس داخلی بوده و از این رو می‌توانید لنزهای قدیمی ارزان قیمت فاقد فوکوس خودکار را خریداری کرده و از آنها به سادگی استفاده نمایید. اما ویژگی بارزی که در این سری از دوربین‌های شرکت نیکون دیده می‌شود مربوط به جنس بدنه آنها می‌شود که بسیار مستحکم بوده و برخلاف نسخه‌های مبتدی دیگر تماما از جنس پلی‌کربنات نیست. بلکه هسته آن از جنس منیزیوم می‌باشد. علاوه بر آن این دوربین بر روی بدنه خود دو شیار به منظور قرار دادن کارت حافظه نیز هست. در کنار آن بدنه این دوربین تا میزان تعیین شده‌ای در برابر ناملایمات آب و هوایی مهر و موم خواهد بود. اما بهتر است بدانید که هزینه حرفه‌ای بودن این دوربین را از این رو می‌بایست پرداخت کنید که وزن آن بواسطه بدنه باکیفیتش نسبتا سنگین‌تر بوده و برابر با 765 گرم است. این در حالی است که برای مثال دوربین D5500 نیکون از وزنی سبکتر برابر با 466 گرم برخوردار است. علاوه بر آن ابعاد این دوربین نسبتا بزرگتر از موارد سطح پایین‌تر است. در نهایت باید گفت که اگر فکر می‌کنید برای شروع عکاسی اطلاعات بسیار کافی و مفیدی داشته و از طرفی بودجه کافی را نیز در اختیار دارید، می‌توانید این دوربین را به همراه کیت لنز مناسب به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرید. با خریداری این دوربین به نوعی در زمینه تهیه و خریداری لنزهای آینده خود نیز سرمایه‌گذاری کرده و در واقع می‌توانید با قیمتی تقریبا یک سوم ارزان‌تر، لنزهای قدیمی را تهیه کرده و همانند لنزهای جدید مشابه از آنها استفاده نمایید.


EOS 1300D کنون

1300D (3)

همانند شرکت نیکون، کمپانی کنون نیز در دسته دوربین‌های مجهز به حسگر APS-C خود دارای سه سری متفاوت است که از مبتدی با حرفه‌ای دسته بندی خواهند شد. با این تفاوت که نحوه نام گذاری این سری از دوربین‌ها تشابهی با دوربین‌‌های شرکت نیکون نداشته و از این رو ممکن است کمی گیج کننده باشند. به منظور تفهیم کامل باید گفت که در این سه سری مدل‌های ارزن‌تر چهار رقمی (XXXXD) بوده و سری‌های حرفه‌ای‌تر به ترتیب سه (XXXD) و دو رقمی (XXD) خواهند بود. اما در مورد حسگر APS-C دوربین‌های شرکت کنون نیز باید گفت که این سنسورها نسبت به حسگرهای APS-C دوربین‌های شرکت نیکون دارای ابعاد نسبتا کوچکتری می‌باشند. از طرفی بهتر است بدانید که دوربین‌های شرکت کنون نسخه‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی خاصی داشته و از این رو یک دوربین ممکن است چندین نام داشته باشد. برای مثال دوربین EOS 1300D کنون (نسخه بین‌المللی) در بازار ایالات متحده با نام Rebel T6 شناخته می‌شود. اما همین دوربین در بازار کشور ژاپن با نام Kiss X80 شناخته می‌شود. عباراتی که زیر آنها خط کشیده شده است مربوط به پسوند مربوط به هر مدل می‌شود. اما برمی‌گردیم به معرفی دوربین 1300D کنون. این دوربین در درون خود دارای یک حسگر APS-C با دقت 18 مگاپیکسل بوده و تا به این تاریخ جدیدترین دوربین DSLR شرکت کنون در سری مقرون به صرفه به حساب می‌آید. در سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز این دوربین 9 عدد نقطه فوکوس خودکار وجود دارد که تنها یک عدد از آنها از نوع کراس تایپ می‌باشند. حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 12800 واحد است. از طرفی این دوربین دارای یک نمایشگر 3.0 اینچی 920 هزار نقطه‌ای می‌باشد. از سویی دیگر نمایشگر این دوربین بر جای خود ثابت بوده از نوع ساده می‌باشد. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 3 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

1300D (2)

این دوربین از پردازشگر +Digic 4 برخوردار است. از طرفی با توجه به استاندارد CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 500 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین دارای وای‌فای و NFC داخلی بوده و از این رو می‌توانید به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق نرم‌افزار موجود به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. علاوه بر آن از همین طریق می‌توانید دوربین خود را کنترل کرده و از خریداری ریموت کنترل بی‌نیاز شوید. اما بهتر است بدانید که این دوربین فاقد GPS داخلی است.

1300D (1)

از جمله ویژگی‌هایی که به این دوربین افزوده شده است و چهره‌ای خرفه‌ای‌تر به آن بخشیده است مربوط به وجود قابلیت به اشتراک‌گذاری آسان تصاویر در آن است که به صورت بی‌سیم انجام خواهد شد. جنس بدنه این دوربین از فیبر کربن و کامپوزیت بوده و از این رو بسیار سبک است. این دوربین قادر است با حداکثر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه به عکاسی بپردازد. حداکثر میزان حساسیت سنسور در این دوربین معادل 12800 است. علاوه بر آن در صورتی خریداری آن به همراه کیت لنز مخصوص، شاهد فناوری STM شرکت کنون بر روی آن خواهید بود که باعث می‌شود فوکوس خودکار تقریبا بی‌صدا بر روی تصاویر انجام شود. در حقیقت در هنگام فیلمبرداری در صورت عدم استفاده از میکروفون اکسترنال هیچگونه صدای خاصی را در درون فیلم ضبط شده نخواهید شنید. در حالی که این مورد به وفور در دوربین‌های شرکت نیکون دیده می‌شود. در نهایت باید گفت که قیمت این دوربین با در نظر گرفتن قابلیت‌های موجود در آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. اگر عکاسی تازه‌کار هستید و بودجه کمی به منظور هزینه در این عرصه داشته و از طرفی قصد دارید از آخرین فناوری شرکت کنون در یک محصول سبک و ساده استفاده نمایید پیشنهاد می‌کنیم دوربین 1300D‌ کنون را به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرید.


EOS 1200D کنون

 1200D- (1)

دوربین EOS 1200D کنون (نسخه بین‌المللی) در بازار ایالات متحده با نام Rebel T5 شناخته می‌شود. اما همین دوربین در بازار کشور ژاپن با نام Kiss X70 شناخته می‌شود. عباراتی که زیر آنها خط کشیده شده است مربوط به پسوند مربوط به هر مدل می‌شود. اما برمی‌گردیم به معرفی این دوربین. دوربین 1200D کنون در درون خود دارای یک حسگر APS-C با دقت 18 مگاپیکسل بوده و در سری دوربین‌های DSLR مقرون به صرفه شرکت کنون قرار خواهد گرفت. در سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز این دوربین 9 عدد نقطه فوکوس خودکار وجود دارد که تنها یک عدد از آنها از نوع کراس تایپ می‌باشند. حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 6400 واحد است. از طرفی این دوربین دارای یک نمایشگر 3.0 اینچی 460 هزار نقطه‌ای می‌باشد. از سویی دیگر نمایشگر این دوربین بر جای خود ثابت بوده از نوع ساده است. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 3 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

1200D- (3)

این دوربین از پردازشگر Digic 4 شرکت کنون برخوردار است. از طرفی با توجه به استاندارد CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 500 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین فاقد وای‌فای و یا NFC داخلی بوده و از این رو نمی‌توانید به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق بی‌سیم به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. اما در صورت خریداری کانکتور E3 می‌توانید از ریموت کنترل بر روی آن استفاده نمایید.

Canon-1200D-2

از سویی دیگر با استفاده از این دوربین می‌توانید عکاسی در حالت پیاپی با سرعت 3 فریم بر ثانیه را تا 69 عدد عکس با فرمت JPEG در سایز بزرگ انجام دهید. جنس بدنه این دوربین از پلاستیک باکیفیت بوده و از این رو بسیار سبک است. این دوربین قادر است با حداکثر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه به عکاسی بپردازد. این دوربین همانند دیگر موارد موجود در این سری از لنزهای سری EF و EF-S شرکت کنون پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر آن در صورتی خریداری یک لنز STM مربوط به شرکت کنون بر روی آن، فوکوس خودکار تقریبا بی‌صدایی را بر روی تصاویر مشاهده خواهید کرد. در حقیقت در هنگام فیلمبرداری در صورت عدم استفاده از میکروفون اکسترنال هیچگونه صدای خاصی را در درون فیلم ضبط شده نخواهید شنید. در حالی که این مورد به وفور در دوربین‌های شرکت نیکون دیده می‌شود. در نهایت باید گفت که قیمت این دوربین با در نظر گرفتن قابلیت‌های موجود در آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. اگر عکاسی تازه‌کار هستید و بودجه کمی به منظور هزینه در این عرصه داشته و از طرفی قصد دارید از آخرین فناوری شرکت کنون در یک محصول سبک و ساده استفاده نمایید پیشنهاد می‌کنیم دوربین 1200D کنون را نیز به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرید. با ورود نسخه‌های جدیدتر در این سری، هم اینک این دوربین قیمت بسیار متعادل‌تری را در بازار ایران به خود اختصاص داده است.


EOS 760D کنون

760d (4)

و اما به نسخه کمی حرفه‌ای‌تر از سری دوربین‌های مجهز به حسگر APS-C شرکت کنون می‌رسیم که سه رقمی هستند. هم اینک جدیدترین مدل معرفی شده در این سری و البته حرفه‌ای‌ترین آنها دوربین EOS 760D  (نسخه بین‌المللی) شرکت کنون است که در بازار ایالات متحده با نام Rebel T6s شناخته می‌شود. دوربین 760D کنون در درون خود دارای یک حسگر APS-C با دقت 24 مگاپیکسل بوده و در سری دوربین‌های DSLR مقرون به صرفه نزدیک به میان‌رده شرکت کنون قرار خواهد گرفت. در سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز این دوربین 19 عدد نقطه فوکوس خودکار وجود دارد که البته تمامی آنها از نوع کراس تایپ می‌باشند. حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 25600 واحد است. از طرفی این دوربین دارای یک نمایشگر 3.2 اینچی لمسی 1,04 میلیون نقطه‌ای می‌باشد. از سویی دیگر نمایشگر این دوربین بر جای خود ثابت نبوده و در واقع از نوع چرخان است. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 5 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

760d (3)

این دوربین از پردازشگر DIGIC 6 شرکت کنون برخوردار است. از طرفی با توجه به استاندارد CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 440 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین دارای وای‌فای و NFC داخلی بوده و از این رو می‌توانید به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق نرم‌افزار موجود به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. علاوه بر آن از همین طریق می‌توانید دوربین خود را کنترل کرده و از خریداری ریموت کنترل بی‌نیاز شوید. اما بهتر است بدانید که این دوربین فاقد GPS داخلی است.

760d (2)

شرکت کنون در هنگام معرفی این محصول دوربین دیگری با نام 750D‌ را نیز معرفی کرد که از نظر مشخصات فنی شباهت بسیار زیادی به این دوربین دارد. بزرگترین تفاوت ظاهری این دوربین با نسخه 750D‌ در برخورداری آن از یک نمایشگر کوچک مونوکروم در بخش بالایی دستگاه است که البته برای اولین بار است که این ویژگی بر روی دوربین‌های این سری (سه رقمی کنون) قرار می‌گیرد. این نمایشگر به این دوربین چهره‌ای کاملا حرفه‌ای بخشیده است.  این دوربین قادر است با حداکثر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه به عکاسی بپردازد. این دوربین همانند دیگر موارد موجود در این سری از لنزهای سری EF و EF-S شرکت کنون پشتیبانی خواهد کرد و از طرفی به طور پیشفرض با کیت لنز STM فروخته خواهد شد. در صورت استفاده از یک لنز STM مربوط به شرکت کنون بر روی این دوربین، فوکوس خودکار تقریبا بی‌صدایی را بر روی تصاویر مشاهده خواهید کرد. در حقیقت در هنگام فیلمبرداری در صورت عدم استفاده از میکروفون اکسترنال هیچگونه صدای خاصی را در درون فیلم ضبط شده نخواهید شنید. در حالی که این مورد به وفور در دوربین‌های شرکت نیکون دیده می‌شود. در نهایت باید گفت که قیمت این دوربین با در نظر گرفتن قابلیت‌های موجود در آن فعلا در بازار ایران کمی گران به نظر می‌رسد. اگر عکاسی تازه‌کار هستید و بودجه کمی به منظور هزینه در این عرصه دارید شاید دوربین 700D کنون گزینه بهتری برای شما باشد اما اگر قصد دارید از آخرین فناوری شرکت کنون در یک محصول سبک و ساده استفاده نمایید و بودجه هزینه شده برای شما به هیچ وجه اهمیت نداشته و قصد در اختیار داشتن یک دوربین ساده با ظاهری پیشرفته را دارید، پیشنهاد می‌کنیم دوربین 750D‌ کنون را نیز به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرید.


EOS 750D کنون

 canon_eos_750d (2)

جدیدترین نسخه معمولی دوربین‌های سه رقمی شرکت کنون، EOS 750D نام دارد. این دوربین نیز همانند سری‌های قبل از سری دوربین‌های مجهز به حسگر APS-C شرکت کنون است. در حقیقت هم اینک جدیدترین مدل معرفی شده در این سری و البته نوع معمولی آنها دوربین EOS 760D  (نسخه بین‌المللی) شرکت کنون است که در بازار ایالات متحده با نام Rebel T6i شناخته می‌شود. این دوربین در بازار کشور ژاپن نیز با نام  Kiss X8i به فروش می‌رسد. دوربین 750D کنون در درون خود دارای یک حسگر APS-C با دقت 24 مگاپیکسل بوده و در سری دوربین‌های DSLR مقرون به صرفه نزدیک به میان‌رده شرکت کنون قرار خواهد گرفت. در سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز این دوربین 19 عدد نقطه فوکوس خودکار وجود دارد که البته تمامی آنها از نوع کراس تایپ می‌باشند. (همانند نسخه 760D). حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 25600 واحد است. از طرفی این دوربین دارای یک نمایشگر 3.0 اینچی لمسی 1,04 میلیون نقطه‌ای می‌باشد. از سویی دیگر نمایشگر این دوربین بر جای خود ثابت نبوده و در واقع از نوع چرخان است. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 5 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

canon_eos_750d (3)

این دوربین از پردازشگر DIGIC 6 شرکت کنون برخوردار است. از طرفی با توجه به استاندارد CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 440 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین دارای وای‌فای و NFC داخلی بوده و از این رو می‌توانید به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق نرم‌افزار موجود به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. علاوه بر آن از همین طریق می‌توانید دوربین خود را کنترل کرده و از خریداری ریموت کنترل بی‌نیاز شوید. اما بهتر است بدانید که این دوربین فاقد GPS داخلی است (همانند نسخه 760D).

canon_eos_750d (1)

شرکت کنون در هنگام معرفی این محصول دوربین دیگری با نام 760D‌ را نیز معرفی کرد که از نظر مشخصات فنی شباهت بسیار زیادی به این دوربین دارد. بزرگترین تفاوت ظاهری این دوربین با نسخه 760D‌ در برخورداری آن از یک نمایشگر کوچک مونوکروم در بخش بالایی دستگاه است که البته برای اولین بار است که این ویژگی بر روی دوربین‌های این سری (سه رقمی کنون) قرار می‌گیرد. این نمایشگر به نسخه 760D چهره‌ای کاملا حرفه‌ای بخشیده است. اما به 750D برمی‌گردیم. این دوربین قادر است با حداکثر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه به عکاسی بپردازد. از طرفی همانند دیگر موارد موجود در این سری از لنزهای سری EF و EF-S شرکت کنون پشتیبانی خواهد کرد و از طرفی به طور پیشفرض با کیت لنز STM فروخته خواهد شد. در صورت استفاده از یک لنز STM مربوط به شرکت کنون بر روی این دوربین، فوکوس خودکار تقریبا بی‌صدایی را بر روی تصاویر مشاهده خواهید کرد. در حقیقت در هنگام فیلمبرداری در صورت عدم استفاده از میکروفون اکسترنال هیچگونه صدای خاصی را در درون فیلم ضبط شده نخواهید شنید. در حالی که این مورد به وفور در دوربین‌های شرکت نیکون دیده خواهد شد. در نهایت باید گفت که قیمت این دوربین با در نظر گرفتن قابلیت‌های موجود در آن فعلا در بازار ایران کمی گران به نظر می‌رسد زیرا هنوز نسخه جدیدی از این سری راهی بازار نگشته است. اگر عکاسی تازه‌کار هستید و بودجه کمی به منظور هزینه در این عرصه دارید شاید دوربین 700D کنون گزینه بهتری برای شما باشد اما اگر قصد دارید از آخرین فناوری شرکت کنون در یک محصول سبک و ساده استفاده نمایید و بودجه هزینه شده برای شما به هیچ وجه اهمیت نداشته و قصد در اختیار داشتن یک دوربین ساده با ظاهری پیشرفته را دارید، پیشنهاد می‌کنیم دوربین 750D‌ یا 760D کنون را نیز به عنوان گزینه‌های خود در نظر بگیرید.


EOS 700D کنون

-Canon-EOS-700D- (1)

دوربین 700D شرکت کنون که تفاوت خاصی با نسخه پیشین خود (650D) نداشت خیلی زود و به ناگاه در کنار دوربین 100D توسط کنون به طور رسمی در ماه مارس سال 2013 معرفی شد. در واقع این دوربین تفاوت خاصی با 650D در اطلاعات مشخصات فنی نداشت و تنها به میزان جزئی در طراحی آن دست برده شده است. دوربین‌های 750D و 760D کنون از جمله نسخه‌های جدیدتر این دوربین به حساب می‌آیند. این دوربین نیز همانند سری‌های قبل از سری دوربین‌های مجهز به حسگر APS-C شرکت کنون است. دوربین EOS 700D (نسخه بین‌المللی) شرکت کنون که در بازار ایالات متحده با نام Rebel T5i شناخته می‌شود و البته در بازار کشور ژاپن نیز با نام  Kiss X7i به فروش می‌رسد تنها در طراحی بعضی کلیدها و همچنین پیچ تنظیم مودها تغییر کرده است. دوربین 700D کنون در درون خود دارای یک حسگر APS-C با دقت 18 مگاپیکسل بوده و در سری دوربین‌های DSLR مقرون به صرفه نزدیک به میان‌رده شرکت کنون قرار خواهد گرفت. در سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز این دوربین 9 عدد نقطه فوکوس خودکار وجود دارد که البته تمامی آنها از نوع کراس تایپ می‌باشند. حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 25600 واحد است. از طرفی این دوربین دارای یک نمایشگر 3.0 اینچی لمسی 1,04 میلیون نقطه‌ای می‌باشد. از سویی دیگر نمایشگر این دوربین بر جای خود ثابت نبوده و در واقع از نوع چرخان است. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 5 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

-Canon-EOS-700D- (2)

این محصول از پردازشگر DIGIC 5 شرکت کنون استفاده می‌کند. از طرفی با توجه به استاندارد تعیین شده تحت نام CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 440 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین فاقد وای‌فای و یا NFC داخلی بوده و از این رو نمی‌توانید به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق بی‌سیم به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. این دوربین فاقد GPS داخلی بوده و از این رو می‌بایست از GPE2 استفاده نمایید.

-Canon-EOS-700D- (1)

هنوز معلوم نیست که چرا شرکت کنون به ناگاه این دوربین را پس از دوربین موفق 650D به بازارهای فروش عرضه کرد. زیرا این دوربین نسبت به نسخه قدیمی‌تر خود ار هیچ گونه قابلیت جدید و قابل توجهی برخوردار نبود. اما در هر صورت بهتر است بدانید که هم اینک با ارائه نسخه‌های جدیدتر قیمت این دوربین در بازار ایران بسیار افت کرده است و برای عکاسان مبتدی، خریداری آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. این دوربین قادر است با حداکثر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه به عکاسی بپردازد. از طرفی همانند دیگر موارد موجود در این سری از لنزهای سری EF و EF-S شرکت کنون پشتیبانی خواهد کرد و از طرفی به طور پیشفرض با کیت لنز STM فروخته خواهد شد. در صورت استفاده از یک لنز STM مربوط به شرکت کنون بر روی این دوربین، فوکوس خودکار تقریبا بی‌صدایی را بر روی تصاویر مشاهده خواهید کرد. در حقیقت در هنگام فیلمبرداری در صورت عدم استفاده از میکروفون اکسترنال هیچگونه صدای خاصی را در درون فیلم ضبط شده نخواهید شنید. در حالی که این مورد به وفور در دوربین‌های مربوط به شرکت نیکون دیده خواهد شد. در نهایت باید گفت که اگر عکاسی تازه‌کار هستید و بودجه کمی به منظور هزینه در این عرصه دارید شاید دوربین 700D کنون گزینه بهتری برای شما باشد.


EOS 100D کنون

canon-eos-100d (1)

بهتر دانستیم در این لیست دوربین 100D کنون را نیز جای دهیم زیرا دارای ویژگی کاملا متفاوتی نسبت به دیگر دوربین‌های DSLR می‌باشد. این دوربین کوچکترین DSLR تولید شده تا به امروز بوده و تنها 117X91X69 میلی‌متر ابعاد دارد. از طرفی با این که در این محصول از آلیاژ آلومینیوم (در کنار صمغ پلی کربنات، کربن و فیبر شیشه) نیز استفاده شده است اما وزن این دوربین برابر با 407 گرم بوده و بسیار سبک به نظر می‌آید. دوربین 100D شرکت کنون به ناگاه در کنار دوربین 700D توسط شرکت کنون به طور رسمی در ماه مارس سال 2013 معرفی شد. دوربین‌های 750D و 760D کنون از جمله نسخه‌های جدیدتر این دوربین تا به این تاریخ در این سری به حساب می‌آیند. این دوربین نیز همانند سری‌های قبل از دسته دوربین‌های مجهز به حسگر APS-C شرکت کنون است. دوربین EOS 100D (نسخه بین‌المللی) شرکت کنون که در بازار ایالات متحده با نام Rebel SL1 شناخته می‌شود و البته در بازار کشور ژاپن نیز با نام Kiss X7 به فروش می‌رسد به دلیل کوچک بودن بدنه خود ار بعضی از ویژگی‌های موجود در این سری همانند نمایشگر چرخنده محروم است. دوربین 100D کنون در درون خود دارای یک حسگر APS-C با دقت 18 مگاپیکسل بوده و در سری دوربین‌های DSLR مقرون به صرفه نزدیک به میان‌رده شرکت کنون قرار خواهد گرفت. در سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز این دوربین 9 عدد نقطه فوکوس خودکار وجود دارد که البته تنها یک نقطه فوکوس موجود در بخش میانی آن از نوع کراس تایپ می‌باشد. حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 25600 واحد است. از طرفی این دوربین دارای یک نمایشگر 3.0 اینچی لمسی 1,04 میلیون نقطه‌ای می‌باشد. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 4 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

canon-eos-100d (1)

این محصول ژاپنی از پردازشگر DIGIC 5 شرکت کنون استفاده می‌کند. از طرفی با توجه به استاندارد تعیین شده تحت نام CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 380 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین فاقد هر گونه سرویس وای‌فای و یا NFC داخلی بوده و از این رو نمی‌توانید به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق بی‌سیم به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. این دوربین فاقد GPS داخلی بوده و از این رو می‌بایست از GPE2 استفاده نمایید.

canon-eos-100d (2)

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید این دوربین دارای ابعاد بسیار کوچک و البته وزن بسیار پایینی نسبت به دیگر دوربین‌های DSLR بوده و از این رو برای افرادی که نسبت به بزرگ و سنگین بودن دوربین‌های DSLR شکایت دارند بسیار مناسب و عالی خواهد بود. اما بهتر است به این موضوع نیز اشاره کنیم که این دوربین هرگز نتوانست در ایران فروش خوبی داشته باشد و در واقع هم اینک نمی‌توانید در فروشگاه‌ها آن را به سادگی پیدا کرده و خریداری کنید. البته بهتر است بدانید که در همان زمان نیز قیمت بالای آن خریداران را از خرید این دوربین منصرف می‌کرد. شاید شرکت کنون نتوانسته است در مورد قیمت نهایی این دوربین تصمیم درستی بگیرد. در هر صورت بهتر است بدانید که هم اینک با ارائه نسخه‌های جدیدتر قیمت این دوربین در بازار ایران خریداری آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. این دوربین قادر است با حداکثر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه به عکاسی بپردازد. از طرفی همانند دیگر موارد موجود در این سری از لنزهای سری EF و EF-S شرکت کنون پشتیبانی خواهد کرد و از طرفی به طور پیشفرض با کیت لنز STM فروخته خواهد شد. در صورت استفاده از یک لنز STM مربوط به شرکت کنون بر روی این دوربین، فوکوس خودکار تقریبا بی‌صدایی را بر روی تصاویر مشاهده خواهید کرد. در حقیقت در هنگام فیلمبرداری در صورت عدم استفاده از میکروفون اکسترنال هیچگونه صدای خاصی را در درون فیلم ضبط شده نخواهید شنید. در حالی که این مورد به وفور در دوربین‌های مربوط به شرکت نیکون دیده خواهد شد. در نهایت باید گفت که اگر عکاسی تازه‌کار هستید و بودجه کمی به منظور هزینه در این عرصه دارید و البته قصد دارید دوربین DSLR مناسبی را خریداری کنید که بتوانید به سادگی آن را حمل کرده و با آن عکاسی نمایید، شاید دوربین 100D کنون گزینه مناسب و بهتری برای شما باشد.


EOS 80D کنون

canon-80d (3)

و اما می‌رسیم به سری دو رقمی دوربین‌های شرکت کنون. هم اینک جدیدترین مدل معرفی شده در این سری و البته حرفه‌ای‌ترین آنها دوربین EOS 80D شرکت کنون است که در درون خود دارای یک حسگر APS-C با دقت 24 مگاپیکسل بوده و در سری دوربین‌های DSLR  میان‌رده شرکت کنون قرار خواهد گرفت. در سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز این دوربین 45 عدد نقطه فوکوس خودکار وجود دارد که البته تمامی آنها از نوع کراس تایپ می‌باشند. حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 25600 واحد است. از طرفی این دوربین دارای یک نمایشگر 3.0 اینچی لمسی 1,04 میلیون نقطه‌ای می‌باشد. از سویی دیگر نمایشگر این دوربین بر جای خود ثابت نبوده و در واقع از نوع چرخان است. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 7 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

canon-80d (2)

این دوربین از پردازشگر DIGIC 6 شرکت کنون برخوردار است. از طرفی با توجه به استاندارد CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 960 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین دارای وای‌فای و NFC داخلی بوده و از این رو می‌توانید به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق نرم‌افزار موجود به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. علاوه بر آن از همین طریق می‌توانید دوربین خود را کنترل کرده و از خریداری ریموت کنترل بی‌نیاز شوید. اما بهتر است بدانید که این دوربین فاقد GPS داخلی است. جالب است بدانید که این دوربین دارای مجوز Weather Sealed بوده و این به آن معنا است که بدنه این دوربین در برابر نفوذ ذرات آب و گرد و غبار تقریبا مقاوم خواهد بود. البته بهتر است بدانید که این موضوع به معنای ضد آب بودن کامل آن نیست. بنابراین به هیچ وجه عمدا آن را زیر جریان آب قرار ندهید. بلکه در دنیا عکاسی برخلاف گوشی‌های هوشمند این قابلیت به معنای عکاسی راحت در شرایط باران نم نم به حساب خواهد آمد.

canon-80d (1)

این دوربین همانند دیگر محصولات جدید شرکت کنون از سیستم فوکوس خودکار دوگانه استفاده می‌کند و از این دو در کنار وجود لنزهای STM گزینه بسیار خوبی به منظور فیلمبرداری به حساب می‌آید. البته احتمالا همان طور که می‌دانید قبل از معرفی این محصول، دوربین 70D کنون به عنوان گزینه مناسب در بین دوربین‌های DSLR به منظور فیلمبرداری به حساب می‌آمد. وجود پورت هدفون بر روی این دوربین نیز به افزایش کنترل بر روی اصوات در هنگام فیلم برداری کمک بسیار زیادی کرده و از این رو به ان جلوه‌ای حرفه‌ای‌تر خواهد بخشید. جالب است بدانید که این دوربین دارای ویژگی تایم لپس داخلی نیز می‌باشد. قابلیتی که شرکت نیکون آن را سخاوتمندانه در دوربین‌های سطح پایین‌تر خود نیز قرار می‌دهد.

left_threequarter_mic

  این دوربین قادر است با حداکثر سرعت شاتر 1/8000 ثانیه به عکاسی بپردازد. این دوربین همانند دیگر موارد موجود در این سری از لنزهای سری EF و EF-S شرکت کنون پشتیبانی خواهد کرد و از طرفی به طور پیشفرض با کیت لنز STM فروخته خواهد شد. در صورت استفاده از یک لنز STM مربوط به شرکت کنون بر روی این دوربین، فوکوس خودکار تقریبا بی‌صدایی را بر روی تصاویر مشاهده خواهید کرد. در حقیقت در هنگام فیلمبرداری در صورت عدم استفاده از میکروفون اکسترنال هیچگونه صدای خاصی را در درون فیلم ضبط شده نخواهید شنید. در حالی که این مورد به وفور در دوربین‌های شرکت نیکون قابل مشاهده خواهد بود. در نهایت باید گفت که قیمت این دوربین با در نظر گرفتن قابلیت‌های موجود در آن فعلا در بازار ایران کمی گران به نظر می‌رسد. اگر عکاسی تازه‌کار هستید و بودجه کمی به منظور هزینه در این عرصه دارید شاید دوربین 700D و 750D‌ و یا 760D‌ کنون گزینه بهتری برای شما باشد اما اگر قصد دارید از آخرین فناوری شرکت کنون در یک محصول با بدنه مقاوم استفاده نمایید و بودجه هزینه شده برای شما به هیچ وجه اهمیت نداشته و قصد در اختیار داشتن یک دوربین بسیار پیشرفته با قابلیت‌های بسیار زیاد به منظور فیلمبرداری مناسب را دارید، پیشنهاد می‌کنیم دوربین EOS 80D شرکت کنون را نیز به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرید.


EOS 70D کنون

frontpage

نسخه پیشین دوربین 80D کنون، 70D نام دارد که البته دوربین بسیار موفقی از سوی این شرکت ژاپنی به حساب می‌آید.  70D کنون در درون خود دارای یک حسگر APS-C با دقت 20 مگاپیکسل بوده و در سری دوربین‌های DSLR  میان‌رده شرکت کنون قرار خواهد گرفت. در سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز این دوربین 19 عدد نقطه فوکوس خودکار وجود دارد که البته تمامی آنها از نوع کراس تایپ می‌باشند. حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO) این دوربین برابر با 25600 واحد است. از طرفی این دوربین دارای یک نمایشگر 3.0 اینچی لمسی 1,04 میلیون نقطه‌ای می‌باشد. از سویی دیگر نمایشگر این دوربین بر جای خود ثابت نبوده و در واقع از نوع چرخان است. این دوربین قادر است در حالت پیوسته با نرخ 7 فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد. علاوه بر آن فیلم برداری با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این دوربین به حساب می‌آید.

Canon-EOS-70D-back

این دوربین از پردازشگر +DIGIC 5 شرکت کنون برخوردار است. از طرفی با توجه به استاندارد CIPA، این دوربین می‌تواند در حالت معمولی و با یکبار شارژ کامل تا 920 تصویر را به ثبت برساند. این دوربین دارای وای‌فای داخلی بوده و از این رو می‌توانید به سادگی تصاویر ثبت شده خود را از طریق نرم‌افزار موجود به گوشی هوشمند خود انتقال دهید. علاوه بر آن از همین طریق می‌توانید دوربین خود را کنترل کرده و از خریداری ریموت کنترل بی‌نیاز شوید. اما بهتر است بدانید که این دوربین فاقد GPS داخلی است. جالب است بدانید که این دوربین دارای مجوز Weather Sealed بوده و این به آن معنا است که بدنه این دوربین در برابر نفوذ ذرات آب و گرد و غبار تقریبا مقاوم خواهد بود. البته بهتر است بدانید که این موضوع به معنای ضد آب بودن کامل آن نیست. بنابراین به هیچ وجه عمدا آن را زیر جریان آب قرار ندهید. بلکه در دنیا عکاسی برخلاف گوشی‌های هوشمند این قابلیت به معنای عکاسی راحت در شرایط باران نم نم به حساب خواهد آمد.

eos-70d-creator-kit-shotgun-microphone_1_xl

از طرفی این دوربین همانند دیگر محصولات جدید شرکت کنون از سیستم فوکوس خودکار دوگانه استفاده می‌کند و از این دو در کنار وجود لنزهای STM گزینه بسیار خوبی به منظور فیلمبرداری به حساب می‌آید. البته احتمالا همان طور که می‌دانید قبل از معرفی نسخه جدیدتر این محصول، دوربین 70D کنون به عنوان بهترین گزینه در بین دوربین‌های DSLR میان‌رده به منظور فیلمبرداری به حساب می‌آمد. وجود پورت هدفون بر روی این دوربین نیز به افزایش کنترل بر روی اصوات در هنگام فیلم برداری کمک بسیار زیادی کرده و از این رو به ان جلوه‌ای حرفه‌ای‌تر خواهد بخشید. متاسفانه این دوربین فاقد ویژگی تایم لپس داخلی بوده و این قابلیت را هنگام اتصال دوربین با استفاده از کابل USB به کامپیوتر یا می‌توانید فعال کنید (با استفاده از کانکتورهای مخصوص). قابلیتی که شرکت نیکون آن را سخاوتمندانه در دوربین‌های سطح پایین‌تر خود نیز قرار می‌دهد.

canon-70d-sd-card-slot

دوربین مورد نظر قادر است با حداکثر سرعت شاتر 1/8000 ثانیه به عکاسی بپردازد. این دوربین همانند دیگر موارد موجود در این سری از لنزهای سری EF و EF-S شرکت کنون پشتیبانی خواهد کرد و از طرفی به طور پیشفرض با کیت لنز STM فروخته خواهد شد. در صورت استفاده از یک لنز STM مربوط به شرکت کنون بر روی این دوربین، فوکوس خودکار تقریبا بی‌صدایی را بر روی تصاویر مشاهده خواهید کرد. در حقیقت در هنگام فیلمبرداری در صورت عدم استفاده از میکروفون اکسترنال هیچگونه صدای خاصی را در درون فیلم ضبط شده نخواهید شنید. در حالی که این مورد به وفور در دوربین‌های شرکت نیکون قابل مشاهده خواهد بود. در نهایت باید گفت که قیمت این دوربین با در نظر گرفتن قابلیت‌های موجود در آن و این که نسخه جدید‌تری از این سری با بازار راه پیدا کرده است، در بازار ایران با افت قیمت بسیار خوبی مواجه شده است. اگر عکاسی تازه‌کار هستید و بودجه کمی به منظور هزینه در این عرصه دارید شاید دوربین‌های 700D و 750D‌ و یا 760D‌ کنون گزینه بهتری برای شما باشد اما اگر قصد دارید از آخرین فناوری شرکت کنون در یک محصول با بدنه مقاوم استفاده نمایید و بودجه هزینه شده برای شما نسبتا مهم بوده و در کنار آن قصد در اختیار داشتن یک دوربین بسیار پیشرفته با قابلیت‌های بسیار زیاد به منظور فیلمبرداری مناسب را دارید، پیشنهاد می‌کنیم دوربین محبوب EOS 70D شرکت کنون را نیز به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر داشته باشید.


اگر بخواهیم در زمینه خریداری دوربین‌های مناسب برای عکاسان مبتدی صحبت به میان آوریم، مسلما دوربین‌های مجهز به حسگرهایی با ابعاد APS-C بهترین گزینه‌های ممکن خواهند بود. اما بهتر است بدانید که شرکت کنون در سری تک رقمی خود نیز دارای دوربین‌هایی با این ابعاد حسگر است که البته دارای ویژگی‌های نسبتا پیچیده‌تری نسبت به سری‌های سه یا چهار رقمی آن بوده و البته گران قیمت‌تر نیز خواهند بود. در سری تک رقمی دوربین‌های شرکت کنون در دسته 5D و 6D، دوربین‌ها دارای حسگر فول فریم هستند و قیمت آنها از شش میلیون تومان شروع خواهد شد. اما دوربین‌های سری 7D این شرکت دارای حسگر کوچکتر با ابعاد APS-C بوده و نسبتا قیمتی ارزان‌تر دارند. در هر صورت خریداری این سری از دوربین‌های DSLR را به منظور قدم گذاشتن در عرصه عکاسی و یادگیری مبانی آن مناسب نمی‌بینیم. به منظور دانستن دلیل آن می‌توانید به مقاله آموزشی “راهنمای جامع خرید دوربین عکاسی DSLR” مراجعه نمایید.

سخن پایانی 

مطمئنا انتخاب اولین دوربین DSLR برای هر عکاسی بسیار مشکل خواهد بود. زیرا می‌بایست بین دو شرکت نیکون یا کنون و حتی کمپانی‌های دیگر تصمیم گرفته و در ادامه هیچ گاه از این تصمیم برنگردد. زیرا لوازم جانبی و لنزهای خریداری شده برای دوربین‌های مربوط به یک شرکت تنها مختص به همان کمپانی بوده و در واقع در صورت جابه‌جایی میان شرکت‌ها، می‌بایست تمامی لوازم و لنزهای خریداری شده خود را واگذار نمایید.

header

در هر صورت همان طور که مشاهده کردید شرکت نیکون در دوربین‌های سطح پایین خود قابلیت‌های بسیار زیادی را به صورت پیشفرض ارائه می‌دهد. این در حالی است که شرکت کنون این ویژگی‌ها را حتی اغلب در دوربین‌های میان‌رده خود جای داده و از این رو دوربین‌های پایین‌رده شرکت نیکون بسیار محبوب‌تر هستند. البته قیمت‌ جهانی این دوربین‌ نیز نسبتا گرانتر از موارد تولید شده توسط شرکت کنون می‌باشد. اما می‌بایست این مورد را در نظر گرفت که دوربین‌های میان‌رده شرکت کنون نیز به دلیل در اختیار داشتن سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع و البته وجود لنزهای STM که دارای موتور بسیار کم صدایی می‌باشند، این محصولات گزینه‌های بسیار خوبی به منظور فیلم‌برداری در بین دیگر دوربین‌‌های DLSR به حساب می‌آیند. هر چند در عرصه فیلم‌برداری شرکت نیکون باز هم سخاوتمندانه‌تر عمل کرده و در دوربین‌های پایین‌رده جدید خود حالت فیلم‌برداری 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه را جای داده است. البته این موضوع می‌تواند نوعی آینده‌نگری کنون نیز به حساب آید زیرا با با حرکت بیشتر شاتر مکانیکی این گونه دوربین‌ها در هر صورت به طور عمدی در حال کاهش دادن عمر آنها هستید. از سویی دیگر می‌بایست به این نکته نیز اشاره کنیم که فیلم‌برداری از جمله وظیفه‌های اصلی یک دوربین DSLR به حساب نخواهد آمد و در واقع یک عکاس در بیشتر اوقات با آن عکاسی خواهد کرد نه فیلم‌برداری! از طرفی حسگر APS-C دوربین‌های شرکت نیکون نسبتا بزرگ‌تر از سنسور APS-C دوربین‌های کنون بوده و از این رو یک برگ برنده بسیار بزرگ برای این دوربین‌ها و شرکت نیکون به حساب خواهد آمد. هر چند وجود دقت تصویر بالاتر در حسگرهای شرکت نیکون باز هم ممکن است باعث افزایش نویز تصویر شود. البته در دوربین‌های جدید این شرکت به دلیل حذف فیلتر لوپَس به مقدار بسیار مناسبی از این مشکل کاسته شده است. شاید بتوانیم با کمی تخفیف، محصولات تولید شده توسط شرکت نیکون در سری دوربین‌های DSLR پایین و میان‌رده را برنده این رقابت نفس‌گیر بدانیم. در نهایت امیدواریم از این مقاله آموزشی لذت کافی را برده باشید و در ادامه نیز مقاله‌های مربوط به عکاسی تک‌نیوز را دنبال نمایید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال