ویندوز 10 شبکه‌ی WiFi شما را با دوستانِ دوستانِ شما به اشتراک می‌گذارد!

ویندوز 10 که کمتر از یک ماه به زمان عرضه‌ی آن باقی مانده، ویژگی‌ها جدیدی دارد که بسیاری از آنها تا کنون معرفی شده است. اما یک ویژگی دیگر که به تازگی کاربران متوجه آن شده‌اند، WiFi Sense نام دارد که شبکه‌ی WiFi شما را با دوستانِ دوستانِ شما و تمامی افرادی که نام آنها در […]

ویندوز 10 که کمتر از یک ماه به زمان عرضه‌ی آن باقی مانده، ویژگی‌ها جدیدی دارد که بسیاری از آنها تا کنون معرفی شده است. اما یک ویژگی دیگر که به تازگی کاربران متوجه آن شده‌اند، WiFi Sense نام دارد که شبکه‌ی WiFi شما را با دوستانِ دوستانِ شما و تمامی افرادی که نام آنها در دفتر مخاطبین شما باشد، به اشتراک می‌گذارد. این دفتر مخاطبین، شامل Outlook، Facebook و Skype می‌باشد.

در واقع Wi-Fi Sense خود کلمه‌ی عبور و اطلاعات شما را به دوستانتان نشان نمی‌دهد اما این امکان را به کاربران می‌دهد که بتوانند از شبکه‌ی WiFi شما استفاده کنند. البته برای استفاده از این ویژگی، کاربران دیگر نیز باید از Wi-Fi Sense استفاده نمایند. مایکروسافت در مورد عملکرد این ویژگی جدید، اینگونه توضیح می‌دهد: “برای شبکه‌هایی که شما اجازه‌ی استفاده و به اشتراک گذاری آنها را می‌دهید، کلمه‌ی عبور شما طی یک ارتباط رمزگذاری شده به سرورهای مایکروسافت فرستاده شده و در یک فایل رمزگذاری شده ذخیره می‌گردد و پس از آن، اطلاعات این کلمه‌ی عبور به صورت یک ارتباط ایمن برای استفاده‌کنندگانی که از ویژگی Wi-Fi Sense استفاده می‌کنند، ارسال می‌شود تا بتوانند از شبکه‌ی WiFi شما استفاده نمایند.”

مایکروسافت تصریح کرده که Wi-Fi Sense تنها دسترسی به اینترنت را برای کاربران به همراه دارد و تمامی ارتباطات دیگر همچون دسترسی‌های مختلف از شبکه‌ی LAN را به صورت کامل مسدود می‌سازد. “این ویژگی تنها دسترسی به اینترنت را میسر می‌کند. تصور کنید که شما شبکه‌ی WiFi خانگی خود را به اشتراک گذاشته‌اید. در این صورت، کاربران تنها می‌توانند به شبکه‌ی اینترنت دسترسی داشته باشند و تمامی دسترسی‌های آنها به تصاویر، اطلاعات و فایل‌های شما در شبکه‌ی خانگی، مسدود خواهد شد.”

Windows 10 will share your Wi-Fi key with your friends' friends

درست است که مایکروسافت تمام تلاش خود را داشته تا این شبکه و این ویژگی را ایمن کند، اما باز هم قبول امنیت بالای این موضوع برای ما کمی سخت است. اگر کسی می‌تواند به شبکه‌ی WiFi متصل شود، یعنی کلمه‌ی عبور آن را می‌داند. شاید توضیحات مایکروسافت به صورت تئوری درست باشد اما اگر فردی که به شبکه‌ی وای‌فای به اشتراک گذاشته شده متصل می‌شود یک هکر باشد، کار چندان سختی برای اون خواهد بود تا بتواند کلمه‌ی عبور را پیدا کند. و اگر این موضوع اتفاق بیفتد، هکر می‌تواند به تمامی اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.

البته به این موضوع می‌توان به گونه‌ای دیگر نگاه کرد. اگر شما شبکه‌ی WiFi خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید، آنها برای استفاده از این شبکه باید در فاصله‌ی مشخص و نزدیکی از شما قرار داشته باشند، به عنوان مثال باید دوست شما که نامش در دفتر مخاطبین شما نیز آمده، در پارکینگ خانه‌ی شما باشد تا بتواند از این ویژگی استفاده کند. همین موضوع می‌تواند کمی خیال ما را راحتتر کند. از طرفی، دوستانِ دوستان، صرفا افراد غریبه نیستند. ویژگی WiFi Sense از Windows Phone 8.1 وجود دارد و بسیار هم از آن استقبال شده است. تصور کنید شما کلمه‌ی عبور شبکه‌ی وایرلس خود را در گوشی خود وارد می‌کنید و حالا می‌خواهید با لپتاپتان از شبکه‌ی بدون‌سیم استفاده کنید. اینبار شما نیازی به وارد نمودن کلمه‌ی عبور نخواهید داشت چرا که شما دوستِ دوست خود هستید. اگر بخواهیم از این جهات به این موضوع نگاه کنیم، حداقل تا این لحظه مشکل خاصی از بابت ویژگی WiFi Sense وجود نخواهد داشت.

موضوع دیگری که کمی توجه ما را به خود جلب کرده در مورد لیست مخاطبین فیسبوک می‌باشد. زمانی که شما به لیست مخاطبین خود در فیسبوک، اجازه‌ی استفاده از شبکه‌ی وای‌فای را به کمک WiFi Sense می‌دهید، معنای آن، این است که شما لیست کاملی از دوستان خود را به همراه کلمه‌ی عبور شبکه‌ی بدون سیم خود در اختیار مایکروسافت قرار داده‌اید.

مایکروسافت ویژگی WiFi Sense را به صورت پیش‌فرض در ویندوز 10 فعال خواهد نمود و تا زمانی که کاربران آن ر ا غیرفعال نکرده باشند، کلمه‌ی عبور شبکه‌ی وای‌فای شما را به اشتراک خواهد گذاشت. البته غیر فعال کردن این ویژگی، تقریبا آن را بی‌مصرف می‌کند اما آیا تصور می‌کنید که این ویژگی، می‌تواند امنیت شما و اطلاعاتتان را به خطر بیندازد؟ نظرات خود را با تک‌نیوز به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال